RÅ 1995 not 232

Kommuns rätt till avdrag för ingående mervärdesskatt i barnomsorgsverksamhet

Not 232. Överklagande av Riksskatteverket ang. mervärdesskatt. - I en ansökan om förhandsbesked anförde Vimmerby kommun följande: I det nya momssystemet har kommunerna medgetts avdrag för i princip all ingående mervärdesskatt. - Således kan t.ex. ingående mervärdesskatt för kostnader för ett barndaghem dras av t.ex. blöjor, livsmedel. - Dagbarnvårdarna anställda av kommunen för att vårda dagbarn i sitt eget hem får en ersättning för de omkostnader hon får för barnen, som ska täcka kostnader för mat, slitage i hemmet, lekmaterial m.m. - Ersättningar som erhålles är omkostnads-, blöjersättning och lekpaket. - Som det ser ut i dag betalar alltså dagbarnvårdarna mervärdesskatt på de inköp de har enligt ovan och kommunen tillgodoräknar sig inte för den ingående mervärdesskatten. - Om kommunen själv i stället handlar in mat, blöjor m.m., genom dagbarnvårdarnas försorg, och leverantören skickar räkning till kommunen, kan kommunen då få dra av den ingående mervärdesskatten. -Skatterättsnämnden (1994-10-05, Stegard, ordf., Wingren, Edlund, Lindberg. Peterson, Rabe, Zackari): Förhandsbesked. - Vimmerby kommun (kommunen) har rätt till återbetalning av den ingående skatt som hänför sig till de med ansökningen avsedda förvärven. - Motivering. - Enligt 10 kap. 10 § första stycket mervärdesskattelagen (1994:200) har en kommun rätt till återbetalning av ingående skatt, för vilken kommunen saknar rätt till avdrag enligt 8 kap. nämnda lag på grund av att skatten hänför sig till en verksamhet som inte alls eller endast delvis medför skattskyldighet. Rätten till återbetalning av ingående skatt omfattar dock enligt 13 § första stycket samma kapitel endast sådan skatt som skulle ha varit avdragsgill om verksamheten hade medfört skattskyldighet. - Avgörande för om kommunen har rätt till återbetalning av den ingående skatt som hänför sig till de med ansökningen avsedda förvärven är i första hand om dessa skall anses gjorda av kommunen i den av kommunen bedrivna barnomsorgsverksamheten eller av dagbarnvårdarna. - Nämnden gör följande bedömning. - De dagbarnvårdare som avses med ansökningen driver inte någon egen verksamhet utan är anställda av kommunen och ingår som en del i dennas barnomsorgsverksamhet. Med hänsyn härtill saknas det enligt nämndens mening skäl att inte anse de aktuella förvärven gjorda för kommunens räkning i den av kommunen bedrivna barnomsorgsverksamheten. Kommunen har därför, under de i ansökningen angivna förutsättningarna, rätt tlll återbetalning av den ingående skatt som hänför sig till de aktuella förvärven. - Riksskatteverket yrkade att Regeringsrätten skulle förklara att Vimmerby kommun inte hade rätt till återbetalning av ingående mervärdesskatt enligt 10 kap. 10 § första stycket mervärdesskattelagen (1994:200) för de i ansökningen aktuella förvärven. - Vimmerby kommun hemställde att förhandsbeskedet lämnades utan ändring. - Regeringsrätten (1995-06-15, Wahlgren, Tottie, Berglöf, Sjöberg, Lindstam): Regeringsrätten delar Skatterättsnämndens uppfattning. - Sedan Skatterättsnämnden prövade ansökningen har ny lagstiftning som är av beskaffenhet att påverka bedömningen av den ställda frågan trätt i kraft den 1 januari 1995. Förhandsbeskedet bör därför begränsas till att avse dittills gällande bestämmelser. - Regeringsrätten fastställer Skatterättsnämndens förhandsbesked med den begränsningen att beskedet gäller endast vid tillämpning av mervärdesskattelagen (1994:200) i dess lydelse intill den 1 januari 1995. (fd I 1995-05-31, Andersson-Jarl)

*REGI

*INST