RÅ 1995 not 31
Synnerliga skäl för avgiftsbefrielse (ackumulerad inkomst)?
Not 31. Överklagande av Åke S. ang. återbetalning av studiemedel. -Centrala studiestödsnämnden (1993-02-20) fastställde Åke S:s slutliga avgift för avgiftsåret 1991 till 1 548 kr. - Åke S. överklagade och gjorde gällande att hans inkomst under avgiftsåret inte uppgått till högre belopp än cirka 42 000 kr samt att han därjämte haft socialbidrag I övrigt skulle han i framtiden komma att ha en pensionsnivå på cirka 67 500 kr. - Kammarrätten i Sundsvall (1993-03-30, Sjödin, Herlitz, Moren): Från skattemyndigheten har angående inkomståret 1991 inhämtats att Åke S:s inkomst uppgick till 122 613 kr. På grund härav och då vad Åke S. i övrigt anfört inte utgör sådana synnerliga skäl som kan medföra nedsättning av avgiften skall överklagandet inte bifallas. - Kammarrätten lämnar överklagandet utan bifall. - Åke S. fullföljde sin i kammarrätten förda talan. - Centrala studiestödsnämnden avgav yttrande i målet. - Regeringsrätten (1995-02-09, Tottie, Bouvin, Sjöberg, Swartling, Rundqvist): Skälen för Regeringsrättens avgörande. Enligt 8 kap. 46 § studiestödslagen (1973:349) kan, om synnerliga skäl föreligger, slutlig avgift för ett avgiftsår nedsättas till lägre belopp än som annars skulle utgå. - Centrala studiestödsnämnden har i yttrandet anfört i huvudsak följande: Som skäl för sitt överklagande anför Åke S. att han fått retroaktiv utbetalning av förtidspension 1990-1991 och att hans inkomster för 1990-1992 ligger under gränsen för återbetalning av studiemedel. - Av försäkringskassans beslutsmeddelande framgår att 101 148 kronor har utbetalats i retroaktiv ersättning för perioden 1 januari 1990 - 31 augusti 1991. Av beslutet framgår att Åke S:s pension uppgår till 58 212 kronor beräknad enligt 1990 års basbelopp. - Enligt praxis kan hänsyn tas i de fall bestämmelserna om särskild skatteberäkning för ackumulerad inkomst tillämpats. Det kan t.ex. gälla om en ackumulerad inkomst fördelas på flera år och de beräknade avgiftsunderlagen understiger avgiftsgränsen för alla berörda åren. Reglerna för särskild skatteberäkning vid ackumulerad inkomst har ändrats vid införandet av det nya skattesystemet. Nämndens tidigare praxis att endast ta hänsyn till retroaktiv inkomst i de fall skatteberäkning för ackumulerad inkomst tillämpats tillkom före skattereformen den 1januari 1991. I och med att de nya skattereglerna trädde i kraft krävs väsentligt högre inkomster för att bestämmelserna om ackumulerad inkomst skall tillämpas. Nämnden anser därför numera att det finns synnerliga skäl att sätta ned avgiften trots att villkoren för att få skatten beräknad enligt reglerna för ackumulerad inkomst inte är uppfyllda. Åke S:s ackumulerade inkomster bör fördelas på två år. - Enligt försäkringskassan har Åke S. fått en utbetalning på 101 148 kr under 1991, varav 67 432 kr avser 1990. Om Åke S:s sammanräknade inkomst för 1991, 122 613, minskas med 67 432 kr återstår 55 181 kr. Detta belopp understiger avgiftsgränsen för 1991, 112 700 kr. Vidare överstiger avgiftsunderlaget för 1990 inte avgiftsgränsen (103 900 kr) efter tillägg av 67 432 kr eftersom ingen inkomst fanns tidigare för 1990. Med hänsyn till ovannämnda skäl anser nämnden att det finns synnerliga skäl för helt anstånd för år 1991. - Regeringsrätten instämmer i den bedömning som kommit till uttryck i yttrandet och finner följaktligen att det föreligger sådana synnerliga skäl för avgiftsbefrielse som avses i 8 kap. 46 § studiestödslagen. - Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten befriar, med ändring av kammarrättens dom och Centrala studiestödsnämndens beslut, Åke S. från slutlig avgift för 1991. (fd I 1995-01-11, Sundberg)- (Anm. Regeringsrätten avgjorde samtidigt - och med samma utgång och motivering - ytterligare ett mål ang. befrielse från slutlig avgift för år 1991).