RÅ 2007 not 119
Avkastningsskatt enligt lagen (1990:661) om avkastningsskatt på pensionsmedel / En som försäkring betecknad produkt som tillhandahölls av ett svenskt livförsäkringsföretag godtogs inte som en fondförsäkring och Skatterättsnämndens förhandsbesked begränsades i det hänseendet att ställning inte togs till om produkten utgjorde annan personförsäkring än pensionsförsäkring (förhandsbesked) / Avkastningsskatt (en som försäkring betecknad produkt som tillhandahölls av ett svenskt livförsäkringsföretag godtogs inte som en fondförsäkring och Skatterättsnämndens förhandsbesked begränsades i det hänseendet att ställning inte togs till om produkten utgjorde annan personförsäkring än pensionsförsäkring)
Not 119. Överklagande av Skatteverket och Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension av ett förhandsbesked ang. avkastningsskatt. - I ansökan om förhandsbesked uppgav Försäkringsaktiebolaget Avanza Pension (Avanza) följande. Avanza är ett svenskt livförsäkringsbolag och är skattskyldigt för avkastningsskatt på pensionsmedel i enlighet med 2 § första stycket punkten 1 lagen (1990:661) om avkastningsskatt på pensionsmedel. - Avanza har sådant kapitalunderlag som skall utgöra skatteunderlag enligt 3 § nämnda lag. Av skatteunderlaget kommer en del att utgöras av tillgångar hänförliga till nytecknade försäkringar som benämns Pensionsförsäkring. Avanzas pensionsförsäkring är i näringsrättsligt hänseende hänförlig till försäkringsklassen för traditionella livförsäkringar. Försäkringen har dock inte något garanterat försäkringskapital utan består i sin helhet av villkorad återbäring. Försäkringens villkor uppfyller kraven för pensionsförsäkring som uppställs i 58 kap. 2 § första stycket inkomstskattelagen (1999:1229), IL. Försäkringen skall även i fråga om avkastningsskatt anses som pensionsförsäkring avseende tillämplig skattesats (9 § första stycket lagen om avkastningsskatt på pensionsmedel). Skattesatsen är då 15 procent av skatteunderlaget. - Den aktuella pensionsförsäkringen är konstruerad som en "depåförsäkring". Försäkringstagaren placerar själv tillgångarna i försäkringen i likvida medel eller olika värdepapper (främst fonder, aktier och obligationer). Utbetalning av försäkringsbeloppet sker under minst fem år och tidigast när försäkringstagaren har fyllt 55 år. Vidare framgår av villkoren att pensionsbeloppen skall vara lika eller stigande under dessa fem år utan beaktande av beloppsförändringar som orsakats av värdeförändringar. Försäkringen är utformad på samma sätt som en fondförsäkring, med den enda skillnaden att placering av tillgångarna kan ske i andra värdepapper än fonder samt i likvida medel. I likhet med en fondförsäkring står försäkringstagaren helt den finansiella risken för värdeförändringar av tillgångarna i försäkringen och som nämnts finns det inte något garanterat belopp. - Vid framtagandet av villkoren för pensionsförsäkringen har frågan uppkommit om försäkringen skall anses som en pensionsförsäkring enligt IL. Villkoren har avseende utbetalningar utformats på motsvarande sätt som gäller för normala fondförsäkringar och individuellt pensionssparande (IPS). Det villkor som är oklart avser villkoren för utbetalningen och det är av mycket stor vikt för Försäkringsgivaren att få ett förhandsbesked avseende nedan ställda fråga med utgångspunkt från avtalsvillkoren. - Mot ovanstående bakgrund önskas svar på om försäkringen enligt villkoren skall anses som en pensionsförsäkring som avses i 9 § första stycket lagen om avkastningsskatt på pensionsmedel. - Vid besvarande av frågan kan Skatterättsnämnden utgå från att försäkringen uppfyller övriga villkor enligt 58 kap 4-16 §§ IL än den ovan redovisade problematiken med utbetalningarna och värdeförändringar. -Skatterättsnämnden (2006-05-11, André, ordf., Wingren, Melbi, Nylund, Silfverberg, Sjökvist, Ståhl): Förhandbesked. Försäkringen skall behandlas som en sådan försäkring för vilken skattesatsen beräknas enligt 9 § andra stycket lagen (1990:661) om avkastningsskatt på pensionsmedel, avkastningsskattelagen. - Motivering. Avanza är ett svenskt livförsäkringsföretag som tillhandahåller pensionsförsäkringar. Planer finns att lansera en ny typ av pensionsförsäkring. Försäkringen är hänförlig till försäkringsklass avseende traditionella pensionsförsäkringar (jfr 2 kap. 3 b första stycket 1 a försäkringsrörelselagen (1982:713), FRL. Den uppges vara en depåförsäkring utformad som en fondförsäkring (jfr 2 kap. 3 b första stycket 3 FRL). Det innebär bl.a. att försäkringstagaren bestämmer hur tillgångarna i försäkringen skall placeras och står den finansiella risken för värdeförändringar av tillgångarna. En skillnad mot fondförsäkringar är att tillgångar i den aktuella försäkringen kan placeras även i andra värdepapper än fondandelar samt i likvida medel. Avanza, som äger depån och därmed alla rättigheter gentemot tredje man, anlitar inte heller något fristående fondbolag för förvaltningen. Försäkringskapitalet består i sin helhet av villkorad återbäring (jfr 7 kap. 1 § första stycket 4 FRL). Utbetalningarna från försäkringen kan komma att variera med hänsyn till värdeförändringar på försäkringskapitalet under utbetalningstiden. - Avanza, som är skattskyldigt till avkastningsskatt, vill ha besked om försäkringen vid tillämpning av avkastningsskattelagen skall behandlas som en pensionsförsäkring, för vilka försäkringar skattesatsen uppgår till 15 procent av skatteunderlaget. Närmare bestämt gäller ansökan om försäkringen uppfyller villkoren för pensionsförsäkringar i 58 kap. 11 och 14 §§ IL att pensionen under de första fem åren skall betalas ut med samma belopp vid varje utbetalningstillfälle eller med stigande belopp. - Nämnden gör följande bedömning. - Enligt 58 kap. 15 § IL skall det vid bedömningen enligt 11 och 14 §§ av utbetalningarnas storlek under de fem första åren för fondförsäkringar enligt 2 kap. 3 b första stycket 3 FRL bortses från sådana förändringar av beloppen som beror på fondandelarnas kursutveckling. - Av lämnade uppgifter om den aktuella försäkringen framgår att den inte är en sådan försäkring som avses i 58 kap. 15 § IL. Någon möjlighet att anse att försäkringen ändå uppfyller villkoren om utbetalade belopp i 58 kap. 11 och 14 §§ IL föreligger inte. Det innebär att försäkringen enligt 9 § tredje stycket avkastningsskattelagen inte skall likställas med pensionsförsäkring vid bestämmande av vilken skattesats som skall tillämpas för försäkringen. Skattesatsen är därmed enligt 9 § första och andra styckena avkastningsskattelagen 30 procent av nio tiondelar av skatteunderlaget. - Skatteverket och Avanza överklagade förhandsbeskedet. - Skatteverket yrkade att Regeringsrätten skulle fastställa Skatterättsnämndens förhandsbesked medan Avanza yrkade att avkastningsskatten skulle bestämmas enligt 9 § första stycket lagen om avkastningsskatt på pensionsmedel. - Regeringsrätten (07-07-31, Sandström, Dexe, Nord, Fernlund, Jermsten): Skälen för Regeringsrättens avgörande. Bolaget har hos Skatterättsnämnden frågat om försäkringen skall anses som en pensionsförsäkring som avses i 9 § första stycket lagen om avkastningsskatt på pensionsmedel. Yrkandet hos Regeringsrätten innebär att frågan skall besvaras jakande och att skatten skall tas ut efter den för pensionsförsäkringar gällande skattesatsen om 15 procent. - I likhet med Skatterättsnämnden finner Regeringsrätten att villkoren för pensionsförsäkring inte är uppfyllda. Det innebär att avkastningsskatt inte skall tas ut efter 15 procent. Förhandsbesked bör inte ges i vidare mån än så. - Regeringsrättens avgörande. Regeringsrätten ändrar Skatterättsnämndens förhandsbesked på det sättet att Regeringsrätten förklarar att avkastningsskatt inte skall tas ut efter 15 procent. (fd I 2007-05-30, Sjöberg)