FFFS 2000:9
Finansinspektionens allmänna råd om kontokort och automattjänster
Finansinspektionens författningssamling
Utgivare: Hans Schedin, Finansinspektionen, Box 7831, 103 98 Stockholm.
Beställningsadress: Fakta Info Direkt, Box 6430, 113 82 Stockholm. Tel. 08-587 671 00, Fax 08-587 671 71.
ISSN 1102-7460
1
Finansinspektionens allmänna råd
om kontokort och automattjänster;
beslutade den 30 juni 2000.
Finansinspektionen lämnar följande allmänna råd.
Tillämpningsområde
Dessa allmänna råd tillämpas på kreditinstitut vid hantering och användning av
kontokort. Råden omfattar inte kort som endast är avsedda för elektroniska pengar.
Med kontokort avses ett kort som kan användas i automat eller som betalnings-
medel. Kontokortet kan ge tillgång till ett eller flera konton med eller utan kredit.
Det förutsätter en avtalsrelation mellan kortutgivare och kortinnehavare och kan
vara förenat med olika funktioner. Med automattjänst avses tjänst i uttags-,
insättnings- eller växlingsautomat samt så kallad serviceautomat.
Kontokort
Allmänt
1 § Av 9 § konsumentkreditlagen (SFS 1992:830) framgår att särskilda regler
gäller om skriftlighet för avtal om kredit i konsumentförhållanden. Även i andra
fall bör avtal om kontokort vara skriftliga eller vara dokumenterade på annat sätt
som innebär att mottagaren kan antas ha varaktig tillgång till avtalet. Innan avtalet
ingås bör sökanden ha fått klar och tydlig information om avtalets innebörd.
Avtalet bör innehålla fullständiga villkor med angivande av kortinnehavarens
rättigheter och förpliktelser. I avtalet bör det
anges vem som är kortutgivare samt
vem eller vilka som är kontohavare. Avtalets löptid bör också framgå av avtalet.
Sökanden bör erhålla en kopia av avtalet.
Villkor
2 § De villkor som gäller i avtalsförhållandet bör vara klart och tydligt utformade.
Uppgift om samtliga tjänster som avtalsförhållandet innefattar bör framgå vid
avtalets ingående.
Villkorsändring
3 § Förutsättningarna för kortutgivarens rätt att ändra i villkoren bör framgå av
kortavtalet. Kortutgivaren bör i god tid informera kortinnehavaren innan en
villkorsändring görs, om ändringen inte kan anses sakna betydelse för kort-
innehavaren. Om kortinnehavaren inte godkänner förändring i villkoren bör denne
ges rätt att utan särskild avgift frånträda avtalet innan ändringen börjar gälla.
FFFS 2000:9
Uppsägning
4 § Villkoren för en uppsägning av kortavtalet bör anges i avtalet.
Ansvar och behörighet
5 § Ansvarsfördelningen mellan kortutgivare och kortinnehavare bör framgå av
kortavtalet. Eventuella medkontohavares och extrakortinnehavares ansvar och
behörighet bör också framgå.
Förvaring av kontokort och kod
6 § Av villkoren bör framgå hur kortinnehavaren skall hantera kontokort och
behörighetskod (s.k. PIN-kod).
Kontoutdrag
7 § Kortutgivaren bör redovisa transaktionerna på kortinnehavarens konto genom
att regelbundet tillhandahålla denne skriftliga kontoutdrag per post. Sådan redo-
visning kan på kortinnehavarens begäran ske på annat sätt eller underlåtas. Om
transaktionen avser utländsk valuta bör tillämpad omräkningskurs redovisas för
kunden.
Avgifter
Allmänt
8 § Senast i samband med ansökningstillfället bör sökanden få information om
vilka avgifter som debiteras för kortet, storleken på dessa samt uppgift om när och
hur de ska betalas. Om särskild avgift används för transaktioner med utländsk
valuta bör detta framgå. Beträffande årsavgift för kortet bör det av villkoren framgå
om den återbetalas eller inte vid uppsägning till förtida upphörande av kortavtalet.
Avgiftsändring
9 § Innan en avgiftsändring görs bör kortutgivaren i god tid informera kort-
innehavaren om ändringen. Om kortinnehavaren inte godkänner ändringen bör
denne ges rätt att utan särskild avgift frånträda avtalet.
Spärrning av kort
10 § Kortutgivaren bör genom tydlig information upplysa kortinnehavaren om hur,
när och till vem en spärranmälan ska göras. Kontoavtalet bör reglera de villkor som
gäller för spärranmälan både inom Sverige och från utlandet. Kortutgivare bör utan
särskild kostnad erbjuda kortinnehavare spärrmöjlighet genom dygnetruntservice.
På begäran bör kortutgivaren skriftligen bekräfta att en spärranmälan mottagits.
2
FFFS 2000:9
Automattjänst
Information
11 § Institut som tillhandahåller tjänst i automat bör i nära anslutning till auto-
maten eller genom information i automatens bildfönster lämna information om hur
tjänsten ska genomföras.
Om tjänsten avbryts bör meddelande om detta visas i bildfönstret. Avgifter eller
annan information av särskild betydelse vid användandet av automaten bör framgå
av de villkor som kunden tillhandahålls.
Kvitto
12 § Efter avslutad tjänst i automat bör kunden få ett kvitto på transaktionen. Om
kvitto tillfälligtvis inte kan lämnas bör kontohavaren informeras om detta innan
tjänsten påbörjas.
Reklamationer
Allmänt
13 § Av kontokortsvillkoren bör det
framgå hur en reklamation skall göras och till
vem den skall riktas.
Institutets utredning
Allmänt
14 § Om en kontohavare reklamerar en korttjänst bör det kontoförande institutet
göra en teknisk utredning om det inte finns synnerliga skäl mot det. Den bör
genomföras skyndsamt och resultatet bör delges kortinnehavaren utan dröjsmål.
Institutet bör stå för utredningskostnaden.
Teknisk utredning
15 § Den tekniska utredningen enligt 14 § innebär t.ex. att institutet skall granska
den dokumentation hos automatägaren som utvisar automatsystemets funktionssätt
vid transaktionstillfället. Denna information utgör underlag för reklamerad konto-
debitering. Till dokumentationen hör bl.a. automatjournal, behandlingshistorik,
tömningsrapport och sedelavstämningsrapport.
Institutets ställningstagande
Bifall vid reklamation
16 § Om institutet vid sitt ställningstagande bifaller reklamationen bör det rekla-
merade beloppet omgående återbetalas.
3
FFFS 2000:9
Avslag vid reklamation
17 § Om en reklamation avslås bör institutet informera kunden om resultatet av sin
undersökning samt även motivera sitt ställningstagande. Sådan information bör
lämnas skriftligen såvida kunden inte avstår från detta.
Prövning av tvist
18 § Institutet bör upplysa kortinnehavaren om möjligheten att få en reklamation
som avslagits prövad hos Allmänna reklamationsnämnden eller hos allmän dom-
stol. Denna information bör ges senast i samband med att reklamationen avvisas.
_______________
Dessa allmänna råd träder i kraft den 1 augusti 2000, då Bankinspektionens
allmänna råd (BFFS 1991:16) angående reklamationer i bankautomatverksamheten
skall upphöra att gälla.
CLAES NORGREN
Carina
Heinlo
(Kreditmarknadsavdelningen)
4