MSBFS 2024:5

Myndigheten för samhällsskydd och

beredskaps författningssamling

1

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps

föreskrifter om statliga myndigheters redovisning av

risk- och sårbarhetsbedömningar;

beslutade den 2 april 2024.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med

stöd av 27 § förordning (2022:524) om statliga myndigheters beredskap1.

Inledande bestämmelser

1 §

Denna författning innehåller bestämmelser avseende innehållet i den

sammanfattande redovisning (risk- och sårbarhetsbedömning) som

beredskapsmyndigheter och vissa enskilt ålagda myndigheter ska göra enligt

17 och 19 §§ förordning (2022:524) om statliga myndigheters beredskap.

Uttryck i föreskriften

2 §

I dessa föreskrifter avses med

förmåga – att kunna förebygga att en oönskad händelse inträffar, hantera en

händelse, eller hantera konsekvenserna av en händelse,

hot – oönskade händelser eller förhållanden som kan leda till skada för

enskilda eller samhället,

regionala förhållanden – ett läns geografi, demografi, infrastruktur,

näringsliv, socioekonomiska förhållanden och andra omständigheter som på

olika sätt utmärker länet,

risk – en värdering av ett hot, vanligen utifrån en sammanvägning av

sannolikheten för att en oönskad händelse ska inträffa och de konsekvenser

händelsen kan leda till,

samhällsviktig verksamhet – verksamhet, tjänst eller infrastruktur som

upprätthåller eller säkerställer viktiga samhällsfunktioner,

viktig samhällsfunktion – en sådan funktion som är nödvändig för

samhällets grundläggande behov, värden eller säkerhet,

sårbarhet – egenskaper eller bristande förmåga som innebär förhöjd

sannolikhet för en oönskad händelse eller mottaglighet för negativa

konsekvenser av en händelse.

___________________________________________________________________________

1

Förordningen senast ändrad genom SFS 2023:473

Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

ISSN 2000-1886

MSBFS

2024:5

Utkom från trycket

den 5 april 2024

MSBFS

2024:5

2

Redovisningens utformning och innehåll

3 §

Redovisningen av risk- och sårbarhetsbedömningen bör ske i form av

ett sammanhängande resonemang där bedömning av förmåga och

sårbarheter görs utifrån identifierade hot och risker, och där sambandet

mellan hot, risk, förmåga och sårbarhet framgår tydligt.

Myndigheten bör prioritera redovisning av bedömningar inom områden

där myndigheten utifrån sitt uppdrag kan tillhandahålla relevanta analyser.

4 §

Risk och sårbarhetsbedömningen ska omfatta analys av hot och

risker i fredstid såväl som under höjd beredskap och krig.

5 §

I myndighetens redovisning ska det framgå om avgränsningar gjorts,

vilka underlag som använts, och om delar av redovisningen tagits fram i

samverkan med andra aktörer.

6 §

Myndigheten ska översiktligt beskriva sitt ansvarsområde, och i

förekommande fall dess roll i myndighetens beredskapssektor och

tillhörande viktiga samhällsfunktioner. Myndigheten ska även redovisa

relevanta förändringar som skett inom ansvarsområdet sedan senaste

redovisningen.

I länsstyrelsens redovisning ska även en beskrivning av regionala

förhållanden ingå.

7 §

Myndigheten ska översiktligt beskriva de samhällsviktiga

verksamheter som utövas av myndigheten själv samt de typer av

samhällsviktig verksamhet som tillhandahålls av andra aktörer inom

myndighetens ansvarsområde.

Länsstyrelsen ska även redovisa de samhällsviktiga verksamheter i länet

som är särskilt påverkade av de regionala förhållandena, eller som bedöms

vara relevanta ur ett nationellt perspektiv.

8 §

Myndigheten ska redovisa hot, risker, och sårbarheter inom

ansvarsområdet som bedöms som allvarliga och kan leda till fredstida

krissituationer eller motsvarande situation under höjd beredskap.

Redovisningen av hot och risker ska utgå från samhällsviktiga

verksamheter inom myndighetens ansvarsområde. Redovisningen ska också

omfatta allvarliga hot och risker inom ansvarsområdet mot grundläggande

värden.

Redovisningen ska inkludera en bedömning av myndighetens förmåga

och förmågan inom ansvarsområdet utifrån de hot och risker som

identifierats.

Länsstyrelsens redovisning ska även omfatta på vilket sätt regionala

förhållanden särskilt påverkar hot, risker, och sårbarheter.

Länsstyrelsen ska i sin redovisning beakta regionens och kommunernas

redovisningar av sina risk- och sårbarhetsanalyser.

9 §

Myndigheten ska kommentera förändringar som skett sedan förra

redovisningstillfället avseende hot, risker, sårbarheter och förmåga.

MSBFS

2024:5

3

10 § Myndighetens redovisning ska innehålla erfarenheter och slutsatser

som sedan föregående redovisning dragits utifrån inträffade händelser och

genomförda övningar.

11 § Myndigheten ska redogöra för åtgärder som sedan den senaste

redovisningen vidtagits av myndigheten, och som syftar till att åtgärda

tidigare identifierade risker och sårbarheter. I den mån myndigheten har

kunskap om åtgärder som andra aktörer inom ansvarsområdet har vidtagit,

ska även dessa redogöras för. Redovisningen ska även beskriva hur risker

förändrats, hur förmågor har utvecklats samt sårbarheter minskats inom

ansvarsområdet till följd av tidigare vidtagna åtgärder.

12 § Myndigheten ska utifrån identifierade risker och sårbarheter redovisa

planerade och påbörjade åtgärder av myndigheten. I den mån myndigheten

har kunskap om planerade och påbörjade åtgärder av andra aktörer inom

ansvarsområdet ska även dessa redovisas. Redovisningen ska innehålla en

uppskattning av tids- och resurssättning på övergripande nivå.

Av redovisningen ska också framgå behov av ytterligare åtgärder som det

i nuläget inte finns förutsättningar att genomföra, samt orsakerna till detta,

samt en redogörelse för hur myndigheten anser att dessa ska prioriteras och

hanteras.

Myndigheten ska även redovisa identifierade behov av åtgärder som

behöver genomföras av, eller i samverkan med, andra aktörer.

13 § Av redovisningen ska framgå vilka åtgärder som förväntas bidra till

det arbete med kontinuitetshantering som myndigheten gör utifrån 7 § 3 p. i

förordning (2022:524) om statliga myndigheters beredskap.

Ytterligare inriktning från MSB

14 § Redovisningen ska i förekommande fall innehålla en kompletterande

förmågebedömning utifrån underlag som tillhandahålls av MSB.

MSBFS

2024:5

4

______________

Denna författning träder i kraft 1 juli 2024 då Myndigheten för

samhällsskydd och beredskaps föreskrifter (MSBFS 2016:7) om statliga

myndigheters risk- och sårbarhetsanalyser upphör att gälla.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

CAMILLA ASP

Jannes Engqvist

Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar

Beställningsadress:

Norstedts Juridik, 106 47 Stockholm

Telefon: 08-598 191 90

E-post: kundservice@nj.se

Webbadress: www.nj.se/offentligapublikationer

Beställningsnummer: 19124-05