MSBFS 2024:5
Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter om statliga myndigheters redovisning av
risk- och sårbarhetsbedömningar;
beslutade den 2 april 2024.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver följande med
stöd av 27 § förordning (2022:524) om statliga myndigheters beredskap1.
Inledande bestämmelser
1 §
Denna författning innehåller bestämmelser avseende innehållet i den
sammanfattande redovisning (risk- och sårbarhetsbedömning) som
beredskapsmyndigheter och vissa enskilt ålagda myndigheter ska göra enligt
17 och 19 §§ förordning (2022:524) om statliga myndigheters beredskap.
Uttryck i föreskriften
2 §
I dessa föreskrifter avses med
förmåga – att kunna förebygga att en oönskad händelse inträffar, hantera en
händelse, eller hantera konsekvenserna av en händelse,
hot – oönskade händelser eller förhållanden som kan leda till skada för
enskilda eller samhället,
regionala förhållanden – ett läns geografi, demografi, infrastruktur,
näringsliv, socioekonomiska förhållanden och andra omständigheter som på
olika sätt utmärker länet,
risk – en värdering av ett hot, vanligen utifrån en sammanvägning av
sannolikheten för att en oönskad händelse ska inträffa och de konsekvenser
händelsen kan leda till,
samhällsviktig verksamhet – verksamhet, tjänst eller infrastruktur som
upprätthåller eller säkerställer viktiga samhällsfunktioner,
viktig samhällsfunktion – en sådan funktion som är nödvändig för
samhällets grundläggande behov, värden eller säkerhet,
sårbarhet – egenskaper eller bristande förmåga som innebär förhöjd
sannolikhet för en oönskad händelse eller mottaglighet för negativa
konsekvenser av en händelse.
___________________________________________________________________________
1
Förordningen senast ändrad genom SFS 2023:473
Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2024:5
Utkom från trycket
den 5 april 2024
MSBFS
2024:5
2
Redovisningens utformning och innehåll
3 §
Redovisningen av risk- och sårbarhetsbedömningen bör ske i form av
ett sammanhängande resonemang där bedömning av förmåga och
sårbarheter görs utifrån identifierade hot och risker, och där sambandet
mellan hot, risk, förmåga och sårbarhet framgår tydligt.
Myndigheten bör prioritera redovisning av bedömningar inom områden
där myndigheten utifrån sitt uppdrag kan tillhandahålla relevanta analyser.
4 §
Risk och sårbarhetsbedömningen ska omfatta analys av hot och
risker i fredstid såväl som under höjd beredskap och krig.
5 §
I myndighetens redovisning ska det framgå om avgränsningar gjorts,
vilka underlag som använts, och om delar av redovisningen tagits fram i
samverkan med andra aktörer.
6 §
Myndigheten ska översiktligt beskriva sitt ansvarsområde, och i
förekommande fall dess roll i myndighetens beredskapssektor och
tillhörande viktiga samhällsfunktioner. Myndigheten ska även redovisa
relevanta förändringar som skett inom ansvarsområdet sedan senaste
redovisningen.
I länsstyrelsens redovisning ska även en beskrivning av regionala
förhållanden ingå.
7 §
Myndigheten ska översiktligt beskriva de samhällsviktiga
verksamheter som utövas av myndigheten själv samt de typer av
samhällsviktig verksamhet som tillhandahålls av andra aktörer inom
myndighetens ansvarsområde.
Länsstyrelsen ska även redovisa de samhällsviktiga verksamheter i länet
som är särskilt påverkade av de regionala förhållandena, eller som bedöms
vara relevanta ur ett nationellt perspektiv.
8 §
Myndigheten ska redovisa hot, risker, och sårbarheter inom
ansvarsområdet som bedöms som allvarliga och kan leda till fredstida
krissituationer eller motsvarande situation under höjd beredskap.
Redovisningen av hot och risker ska utgå från samhällsviktiga
verksamheter inom myndighetens ansvarsområde. Redovisningen ska också
omfatta allvarliga hot och risker inom ansvarsområdet mot grundläggande
värden.
Redovisningen ska inkludera en bedömning av myndighetens förmåga
och förmågan inom ansvarsområdet utifrån de hot och risker som
identifierats.
Länsstyrelsens redovisning ska även omfatta på vilket sätt regionala
förhållanden särskilt påverkar hot, risker, och sårbarheter.
Länsstyrelsen ska i sin redovisning beakta regionens och kommunernas
redovisningar av sina risk- och sårbarhetsanalyser.
9 §
Myndigheten ska kommentera förändringar som skett sedan förra
redovisningstillfället avseende hot, risker, sårbarheter och förmåga.
MSBFS
2024:5
3
10 § Myndighetens redovisning ska innehålla erfarenheter och slutsatser
som sedan föregående redovisning dragits utifrån inträffade händelser och
genomförda övningar.
11 § Myndigheten ska redogöra för åtgärder som sedan den senaste
redovisningen vidtagits av myndigheten, och som syftar till att åtgärda
tidigare identifierade risker och sårbarheter. I den mån myndigheten har
kunskap om åtgärder som andra aktörer inom ansvarsområdet har vidtagit,
ska även dessa redogöras för. Redovisningen ska även beskriva hur risker
förändrats, hur förmågor har utvecklats samt sårbarheter minskats inom
ansvarsområdet till följd av tidigare vidtagna åtgärder.
12 § Myndigheten ska utifrån identifierade risker och sårbarheter redovisa
planerade och påbörjade åtgärder av myndigheten. I den mån myndigheten
har kunskap om planerade och påbörjade åtgärder av andra aktörer inom
ansvarsområdet ska även dessa redovisas. Redovisningen ska innehålla en
uppskattning av tids- och resurssättning på övergripande nivå.
Av redovisningen ska också framgå behov av ytterligare åtgärder som det
i nuläget inte finns förutsättningar att genomföra, samt orsakerna till detta,
samt en redogörelse för hur myndigheten anser att dessa ska prioriteras och
hanteras.
Myndigheten ska även redovisa identifierade behov av åtgärder som
behöver genomföras av, eller i samverkan med, andra aktörer.
13 § Av redovisningen ska framgå vilka åtgärder som förväntas bidra till
det arbete med kontinuitetshantering som myndigheten gör utifrån 7 § 3 p. i
förordning (2022:524) om statliga myndigheters beredskap.
Ytterligare inriktning från MSB
14 § Redovisningen ska i förekommande fall innehålla en kompletterande
förmågebedömning utifrån underlag som tillhandahålls av MSB.
MSBFS
2024:5
4
______________
Denna författning träder i kraft 1 juli 2024 då Myndigheten för
samhällsskydd och beredskaps föreskrifter (MSBFS 2016:7) om statliga
myndigheters risk- och sårbarhetsanalyser upphör att gälla.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
CAMILLA ASP
Jannes Engqvist
Avdelningen för krisberedskap och civilt försvar
Beställningsadress:
Norstedts Juridik, 106 47 Stockholm
Telefon: 08-598 191 90
E-post: kundservice@nj.se
Webbadress: www.nj.se/offentligapublikationer
Beställningsnummer: 19124-05