Prop. 1966:131

('med förslag till lag om ändrad lydelse av 60 a och 61 §§ kommunala vallagen den 6 juni 1930 (nr 253)',)

Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1966

1

Nr 131

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om

ändrad lydelse av 60 a och 61 §§ kommunala vallagen den 6 juni 1930 (nr 253); given Stockholms slott den 30 september 1966.

Under åberopande av bilagda i statsrådet förda protokoll vill Kungl. Maj :t härmed föreslå riksdagen att antaga härvid fogade förslag till lag om änd­ rad lydelse av 60 a och 61 §§ kommunala vallagen den 6 juni 1930 (nr 253).

Under Hans Maj :ts

Min allemådigste Konungs och Herres frånvaro:

BERTIL

Svante Lundkvist

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås sådan ändring i kommunala vallagen att kom­ munerna får möjlighet att bidra till de politiska partiernas valsedelskost- nader vid kommunala val i den mån partierna inte får ersättning av staten. 1

1 —

Biliang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. Nr 131

2

Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1966

Förslag

till

Lag

om ändrad lydelse av [60 a och 61 §§ kommunala vallagen [den 6 juni 1930

(nr 253)

Härigenom förordnas, att 60 a och 61 §§ kommunala vallagen den 6 juni

19301 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.

(Nuvarande lydelse

)

(Föreslagen lydelse

)

60 a §.

I riksdagen-------------------------------------för valet.

Kommun äger besluta att vid val

av fullmäktige i kommunen poli­

tiskt parti, som är eller genom valet

blir representerat i fullmäktige, skall

erhålla ersättning av kommunen för

partiets kostnader för framställning

av valsedlar. Beslutet skall innehålla

att ersättning utgår till varje sådant

parti efter enhetliga grunder. Ersätt­

ning får dock ej utgå i den mån gott-

görelse erhålles av statsverket.

61 §.

I fråga------------------------------------ å municipalsamhället.

60 a § andra stycket äger motsva­

rande tillämpning på landstingskom­

mun vid val av landstingsmän, på

municipalsamhälle vid val av muni-

cipalfullmäktige och på församling

vid val av kyrkofullmäktige.

Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad

uPPgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och äger till-

lämpning första gången i fråga om 1966 års kommunalval. 1

1 Senaste lydelse, se beträffande 60 a § 1964:129 och beträffande 61 § 1953: 756.

Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1966

3

Utdrag av protokollet över inrikesärenden, hållet inför Hans

Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats­

rådet på Stockholms slott den 30 september 1966.

Närvarande:

Statsministern

E

rlander

,

ministern för utrikes ärendena

N

ilsson

,

statsråden

S

träng

, A

ndersson

, L

indström

, L

ange

, K

ling

, E

denman

, J

ohansson

,

H

ermansson

, H

olmqvist

, A

spling

, P

alme

, S

ven

-E

ric

N

ilsson

, L

und

­

kvist

, G

ustafsson

.

Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler

statsrådet Lundkvist

fråga om ändring i kommunala vallagen

och anför.

Genom beslut vid 1964 års riksdag (prop. 1964: 59, KU 11, rskr 188) änd­

rades lagen den 26 november 1920 (nr 796) om val till riksdagen och kom­

munala vallagen den 6 juni 1930 (nr 253) så att de i riksdagen represente­

rade politiska partierna får ersättning av statsmedel för kostnader för val­

sedlar till de s. k. riksvalen, dvs. val av ledamöter i andra kammaren, lands-

tingsmän och stadsfullmäktige i städer som inte deltar i landsting.

I anslutning till 1966 års kommunalval har åtskilliga kommuner beslutat

att bidra till de politiska partiernas valsedelskostnader i andra fall än dem

som avses med statsmakternas beslut år 1964. Ett sådant beslut har efter

besvär upphävts av regeringsrätten genom utslag den 21 april 1966. Inne­

börden av utslaget är att kommun saknar befogenhet att ersätta partierna

för valsedelskostnaderna.

I en inom inrikesdepartementet i juni 1966 upprättad promemoria

(Stencil In 1966: 3) har föreslagits att kommunerna skall få rätt att bidra

till valsedelskostnaderna vid de kommunala valen. Efter remiss har yttran­

den över promemorian avgetts av kammarkollegiet, statistiska centralbyrån,

länsstyrelserna i Jönköpings och Kopparbergs län, 1965 års valtekniska

utredning, Svenska stadsförbundet, Svenska kommunförbundet, Svenska

landstingsförbundet och Svenska pastoratens riksförbund. Länsstyrelserna

har bifogat yttranden av stadsfullmäktige i Borlänge, drätselkamrarna i

Jönköping, Nässjö och Tranås samt kommunalnämnderna i Norrahammars

köping, Mora köping, Krylbo köping och Gnosjö kommun.

Gällande bestämmelser

Lagen om val till riksdagen (ValL) innehåller bestämmelser om val till

riksdagens första och andra kammare. Kommunala vallagen (KVL) upp­

tar bestämmelser om kommunalval, dvs. val av landstingsman, kommunal­

4

fullmäktige, municipalfullmäktige, stadsfullmäktige och kyrkofullmäktige.

Vid val till riksdagens andra kammare och vid kommunalval skall blanket­

ter till valsedlar tillhandahållas i vallokalen. I anslutning till vallokalen

eller i denna skall vidare finnas ett särskilt utrymme där valsedlar kan

läggas ut. (60 § andra stycket ValL och 26 § andra stycket KVL.) Kuvert

till valsedelsförsändelse av äkta make eller av väljare som inte kan inställa

sig personligen på grund av sjukdom, lyte, vanförhet eller hög ålder skall

kostnadsfritt tillhandahållas politiskt parti som är representerat i riks­

dagen. Detsamma gäller beträffande de ytterkuvert som används vid röst­

ning på postanstalt eller utom riket. (96 § första stycket ValL och 60 §

tredje stycket KVL.) Politiskt parti som är representerat i riksdagen äger

få ersättning av statsverket för kostnader för de valsedlar som partiet har

låtit ställa i ordning för val till riksdagens andra kammare och för val av

landstingsmän och av stadsfullmäktige i stad som inte deltar i landsting

(97 § ValL och 60 a § KVL). Kungl. Maj :t skall bestämma i vilken omfatt­

ning och ordning ersättningen skall utgå. Bestämmelser härom finns i

kungörelsen den 21 maj 1964 (nr 395) om gottgörelse för kostnader för

valsedlar. Ersättning utgår för kostnader för högst det antal valsedlar

som motsvarar fem gånger sammanlagda antalet vid valet röstberättigade

i de valkretsar i vilka val förrättas samtidigt. Ersättningen utgår med be­

lopp som motsvarar verkliga kostnaden, dock högst med sex kronor för

1 000 valsedlar. Ersättningsanspråk prövas av statskontoret.

Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1966

Tidigare överväganden

I motion vid 1947 års riksdag väcktes frågan om det allmänna skulle

överta partiernas kostnader för valsedlar (1947:1:70). På hemställan av

konstitutionsutskottet beslöt riksdagen att motionen inte s<kulle föranleda

någon riksdagens åtgärd (KU 13).

Vid 1962 års riksdag väcktes motioner (1962:1:514 och 11:631) i vilka

hemställdes om utredning för att undersöka på vilket sätt statsverket och

kommunerna borde överta kostnaderna för valsedlar vid allmänna val.

I motionerna framhölls att stat och kommun under senare år har tagit på

sig nya uppgifter vid valen och övertagit vissa kostnader som tidigare vilat

på de politiska partierna. De valsedlar som de politiska partierna fram­

ställer i förväg utgör med vårt valsystem en nödvändig förutsättning för att

valförrättningen skall kunna genomföras rationellt. De underlättar valför­

rättningen i ännu högre grad än vad t. ex. röstkorten gör. Eftersom dessa

kort bekostas av allmänna medel, borde även valsedelskostnaderna ersättas

av statsverket. Detta borde gälla vid andrakammarvalen, landstingsmanna-

valen och stadsfullmäktigvalen i de städer där representationen utser leda­

möter i första kammaren. Övriga primärkommuner borde ges rätt att själva

bekosta valsedlar för de partier som deltar i stads- eller kommunalfullmäk­

tigvalen.

I sitt av riksdagen godkända utlåtande anförde statsutskottet (SU 1962:57) att de tryckta valsedlarna otvivelaktigt innebär en betydelsefull serviceåtgärd för väljarna. De underlättar dessutom valnämndernas och länsstyrelsernas arbete vid röstsammanräkningarna. Skäl kan därför an­ föras för att kostnaderna för dessa valsedlar skall bestridas av allmänna medel. Utskottet förklarade sig emellertid inte vara berett att ta någon bestämd ståndpunkt i frågan men ansåg att den borde tas upp till förut­ sättningslös prövning. Utskottet hemställde att riksdagen måtte i skrivelse till Kungl. Maj :t ge till känna vad utskottet anfört i utlåtandet.

Prövningen av frågan uppdrogs åt valutredningen, som redovisade upp­ draget i sitt slutbetänkande »Några valfrågor» (SOU 1963:54). Valutred­ ningen konstaterar att ett allmänt val från organisatoiisk synpunkt är en vidlyftig anordning som inte bara engagerar partiorganisationerna utan även kräver insatser och kostnader från det allmännas sida. Huvudparten av de kostnader som partierna lägger ned på ett val hänför sig naturligtvis till de propagandistiska inslagen i valrörelsen. Partiernas kostnader i sam­ band med val är emellertid också sådana att de kan anses vara hänförliga till den service som partierna bjuder väljarna vid valtillfället. Utvecklingen har gått i den riktningen att partiernas verksamhet med åren har tilltagit i omfattning. Någon principiell invändning kan inte resas mot en reform av den innebörden att det allmänna övertar kostnaderna för valsedlarna. Det allmänna svarar för kostnaderna för spaltade och ospaltade valsedlar som tillhandahålls i vallokalerna. Dessa kostnader är visserligen obetydliga men häri kan dock anses ligga ett erkännande av att kostnaderna för val­ sedlar är en angelägenhet för det allmänna. Att partierna tillhandahåller valsedlar är en ren serviceåtgärd. Det kan därför med fog göras gällande att kostnaderna för valsedlar hänför sig till vad som har betecknats som »yttre» anordningar för valet. Om man skall göra någon principiell skillnad mellan olika slags valkostnader, torde man få dela in kostnaderna i sådana som har med partiernas valpropaganda att göra och sådana som avser olika åtgärder som behövs för att väljarna över huvud taget skall kunna utöva sin röst­ rätt. Att tillhandahålla valsedlar är otvivelaktigt en nödvändig förutsättning för alt valet skall kunna genomföras. Utredningen förordade därför att det allmänna övertog kostnaderna för framställning av valsedlar men inte kostnaderna för t. ex. distribution av dem till väljarna. Utredningen ansåg vidare att åtagandet borde begränsas till val av rikskaraktär, dvs. andra- kammarval, landstingsmannaval och val av stadsfullmäktige i städer som inte deltar i landsting. Vid övriga val brukar nämligen inte bara de gängse partierna delta utan även allehanda andra, mer eller mindre löst sam­ manfogade gruppbildningar. Sådana gruppbildningar bör inte ha rätt att få valsedlar på det allmännas bekostnad. Förmånen borde begränsas till de i riksdagen representerade partierna och kostnaderna bestridas av staten.

I prop. 1964:59 anförde föredragande departementschefen att det enligt

Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1966

5

6

Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1966

då gällande ordning formellt ankom på väljarna att själva upprätta val­

sedlarna. I verkligheten ombesörjs detta av de politiska partierna som

låter trycka och sända ut valsedlar till väljarna. Sådana tryckta valsedlar

får också läggas ut i eller i anslutning till vallokalen. De tryckta valsed­

larna innebär otvivelaktigt en betydelsefull serviceåtgärd gentemot väljarna

och underlättar dessutom väsentligt valnämndernas och länsstyrelsernas

arbete vid röstsammanräkningen. Det allmänna har genom olika reformer

under de senaste åren tagit på sig allt fler kostnader för valen. Något prin­

cipiellt hinder möter därför inte att det allmänna övertar kostnaderna för

de valsedlar som behövs vid valen. Det allmännas medverkan bör emellertid

begränsas till sådana kostnader som enbart avser framställning av valsed­

larna, dvs. huvudsakligen pappers- och tryckningskostnaderna. Valutred­

ningens förslag att reformen skall begränsas till val av rikskaraktär och

att ersättning skall utgå endast till de politiska partier som är representera­

de i riksdagen, vilket förslag i allmänhet har godtagits under remissbe­

handlingen, fann departementschefen innebära en rimlig avvägning av de

intressen som gör sig gällande här.

Riksdagen antog de förslag till ändringar i ValL och IvVL som hade lagts

fram i propositionen (KU 1964: 11, rskr 188). Genom lagändringarna

berättigades politiskt parti som är representerat i riksdagen att erhålla er­

sättning för kostnader för valsedlar vid andrakammarval, landstingsman-

naval och val av stadsfullmäktige i städer som inte deltar i landsting.

Kommunala beslut i samband med 1966 års val

Centerpartiet, Folkpartiet, Högerpartiet och Socialdemokratiska arbetare­

partiet hemställde gemensamt hos Svenska stadsförbundet att förbundet

skulle rekommendera sina medlemskommuner att utge ersättning för

tryckning av valsedlar vid val av kommunalfullmäktige och av stadsfull­

mäktige i städer som deltar i landsting enligt samma principer som gäller

för statens bidrag till valsedlar vid val av rikskaraktär. Partierna framhöll

att samma skäl som motiverade det allmännas åtagande vid val av riks­

karaktär äger giltighet också vid de angivna kommunalvalen. Kostnaderna

hänför sig i båda fallen till sådana åtgärder av partierna som behövs för

att väljarna överhuvudtaget skall kunna utöva sin rösträtt. Att tillhanda­

hålla valsedlar är en nödvändig förutsättning för att valet skall kunna

genomföras, oavsett om valet är av rikskaraktär eller av rent kommunal

karaktär. Kostnaderna för tryckning av valsedlar bör därför åvila det

allmänna även vid de senare valen. Kostnaderna bör bestridas av berörda

kommuner.

Frågan om kommunala anslag till valsedelskostnaderna väcktes också i

många kommuner genom motioner eller på annat sätt.

Stadsförbundet uttalade i cirkulär till sina medlemmar att någon sak­

ligt befogad invändning inte torde kunna resas mot vad partierna har

7

anfört till stöd för sin uppfattning. De skäl som motiverade statsmakternas beslut om rätt till gottgörelse för valsedelskostnaderna vid val av riks- karaktär äger även giltighet vid kommunalfullmäktigval och vid stadsfull­ mäktigval i städer som deltar i landsting. Att tillhandhålla valsedlar ut­ gör i praktiken en förutsättning också för att man skall kunna genom­ föra andra val än andrakammarval, landstingsmannaval och val av stads­ fullmäktige i de landstingsfria städerna. Enligt gällande bestämmelser har kommunerna att svara för vissa kostnader i samband med kommunala val. Med hänsyn härtill och till motiven för riksdagens beslut om gott­ görelse av statsmedel bör kommunerna äga befogenhet att efter eget åta­ gande bestrida kostnaderna för tryckning av valsedlar vid andra val än dem som omfattas av riksdagens beslut, dvs. vid val av kommunalfullmäk­ tige samt av stadsfullmäktige i städer som deltar i landsting. Detsamma bör gälla för municipalsamhälle vid val av municipalfullmäktige och för pastorat eller kyrklig samfällighet vid val av kyrkofullmäktige.

Stadsförbundet behandlade vidare kommunernas möjligheter att be­ gränsa beslutens giltighet och anförde härom.

Däremot synes med fog kunna ifrågasättas, om kommunerna lagligen äger begränsa räckvidden av sådana frivilliga åtaganden på liknande sätt som statsmakterna, nämligen till att avse antingen endast i riksdagen re­ presenterade politiska partier eller — analogivis — endast de partier, som är representerade i vederbörande fullmäktigförsamling. Det förefaller sannolikt, att ett beslut innefattande begränsning av dylikt slag vid ett över­ klagande skulle komma att betraktas såsom stridande mot den kommunala likställighetsprincipen och på grund därav skulle bli upphävt. Uppmärk­ sammas bör även, att ett beslut om begränsning till i fullmäktige represen­ terade partier kan medföra särskilda komplikationer, när val äger rum i an­ slutning till kommunsammanläggningar, om ett eller flera partier saknar representation i den vidgade kommunens nuvarande fullmäktige. I konse­ kvens härmed borde ett kommunalt beslut om ersättning för valsedels- kostnader principiellt omfatta alla partier och grupper, som kandiderar vid ett val, och då alltså även de »mer eller mindre löst sammanfogade partier eller gruppbildningar», som ej kan komma ifråga till erhållande av stats­ bidrag och som kanske också blir utan representation i fullmäktige.

Emellertid torde ej heller ett kommunalt beslut utan varje begränsning gå fritt från invändningar. Den ståndpunkt, som intogs vid 1964 års lag­ stiftning om bidrag av statsmedel till valsedelskostnaderna, innebar ett godtagande av valutredningens uttalande, att rätten att »på det allmännas bekostnad» erhålla valsedlar icke skulle omfatta andra partier än de i riks­ dagen representerade. Det kan visserligen göras gällande, att valutredningen, till vars åsikt ju både departementschef och riksdag anslöt sig, i och .med att utredningen föreslog, att den gjorda begränsningen borde få till följd, att valsedelskostnaderna skulle bestridas av staten, icke direkt tog ställ­ ning till frågan, huruvida kommunerna ägde ersätta andra partier deras motsvarande kostnader, men kvar står likväl, att man avvisat tanken på att partier och grupper utan representation i riksdagen skulle berättigas att erhålla valsedlar på det allmännas bekostnad. Det kan emellertid här anmärkas, att det icke vare sig av förarbetena till 1964 års lagändringar

Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1966

8

eller av själva lagtexten klart framgår, att kravet på representation skall

vara uppfyllt vid valtillfället.

Om en kommun i fråga om sin ekonomiska medverkan vill åstadkomma

en begränsning i ersättningsrätten — något som av olika skäl förefaller

både naturligt och lämpligt —• synes en framkomlig väg vara, att kommunen

såsom förutsättning för anslag uppställer det kravet, att partiet eller

gruppbildningen vid valet har representation i fullmäktige eller genom

valet erhåller sådan representation. En dylik linje synes uppfylla kommu­

nallagarnas fordringar på likställighet och objektivitet på samma gång som

den skulle förhindra, att alla små partier eller grupper, som framträder

vid ett val, kommer i åtnjutande av den ifrågavarande förmånen, och ej

heller kan anses direkt strida mot den av statsmakterna i lagstiftnings­

ärendet uttalade uppfattningen.

Stadsförbundet rekommenderade slutligen kommunerna att beslut om

anslag skulle utformas så att ersättning utgår för kostnader för högst det

antal valsedlar som motsvarar fem gånger sammanlagda antalet vid valet

röstberättigade i valkretsen och att ersättning utgår med belopp som mot­

svarar de verkliga kostnaderna, dock högst med åtta kronor för 1 000 val­

sedlar.

Svenska kommunförbundet har utfärdat en likalydande rekommendation

till sina medlemmar.

Enligt uppgift från stadsförbundet har 58 städer och sju köpingar be­

slutat att utge ersättning för valsedelskostnader vid kommunala val. De

flesta besluten —- i 38 städer och sex köpingar — överensstämmer med

stadsförbundets rekommendation. I 20 städer och en köping har besluten

utformats på ett sätt som avviker från rekommendationen. Besluten avser

i 13 städer »i fullmäktige representerade partier», i en stad »de fyra i full­

mäktige nu representerade partierna», i en stad »S, H, Fp, Cp, K och KDS,

om partiet är eller blir representerat», i en stad »de vid valtillfället i full­

mäktige och riksdagen förekommande partierna», i en stad »lokalavdel­

ning för i riksdagen representerat parti», i en stad »i valet deltagande par­

tier», i en stad »parti, som genom valet blir representerat», i en stad »samt-

liga partier i staden» och i en köping »varje parti, som blir representerat».

Av de städer som inte deltar i landsting har Göteborg beslutat om bidrag

i överensstämmelse med stadsförbundets rekommendation. Från ersätt­

ningen skall dock dras av vad partiet kan vara berättigat att få av staten.

Enligt vad Svenska kommunförbundet upplyst har 559 landskommuner

beslutat om bidrag till partiernas valsedelskostnader. Besluten ansluter sig

i 397 fall till förbundets rekommendation. I 162 fall förekommer avvikelser

som i stort sett är av samma art som de som har redovisats av Svenska

stadsförbundet.

Svenska pastoratens riksförbund har uppgivit att kyrkofullmäktige i

några fall har fattat beslut i överensstämmelse med kommunförbundens

r ek om mendati oner.

Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1966

Några beslut av landsting om bidrag till valsedelskostnaderna torde inte föreligga.

Regeringsrätten har prövat några beslut om kommunala bidrag till partiernas valsedelskostnader. Det första beslutet som prövades hade fattats av stadsfullmäktige i Tidaholm. Enligt beslutet skulle staden i fortsätt­ ningen vid stadsfullmäktigval bekosta tryckning av valsedlar för i stads­ fullmäktige representerat politiskt parti. Regeringsrätten yttrade i sitt ut­ slag den 21 april 1966.

Genom lag den 21 maj 1964 angående ändring i lagen om val till riks­ dagen och lag samma dag om ändring i kommunala vallagen har i dessa lagar införts bestämmelser om att i riksdagen representerat politiskt parti vid val till andra kammaren samt vid val av landstingsman och val av stadsfullmäktige för stad, som ej deltager i landsting, äger att i den om­ fattning och ordning Konungen bestämmer erhålla gottgörelse av stats­ verket för kostnaderna för de valsedlar partiet låtit iordningställa för valet. Enligt kommunala vallagen skall därjämte kommun bland annat bestrida kostnaderna för de blanketter till spaltade och ospaltade valsedlar, som av valnämnd skall tillhandahållas väljarna i vallokalen. I vallagarna har sålunda meddelats uttryckliga bestämmelser om i vilken utsträckning stats­ verket och kommunerna skall bestrida kostnaderna för valsedlar.

Med hänsyn härtill och då framställningen av tryckta valsedlar får anses vara väsentligen en uppgift för de politiska partierna, kan det icke i vidare mån än vad som framgår av bestämmelser i vallagarna anses utgöra en kommunens angelägenhet att bekosta tryckning av valsedlar.

Enär stadsfullmäktige således genom klandrade beslutet överskridit sin befogenhet,

prövar Kungl. Maj :t lagligt att, med ändring av länsstyrelsens utslag, upphäva stadsfullmäktiges klandrade beslut.

Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1966

9

Departementspromemorian

Stat och kommun har under de senare åren tagit på sig nya uppgifteT vid de allmänna valen. Detta sammanhänger delvis med en medveten strä­ van att underlätta för väljarna att delta i valen, delvis med en önskan att valresultatet skall kunna offentliggöras så snart som möjligt efter det att röstningen har avslutats. Om varje väljare själv skulle skriva sin valsedel i vallokalen, skulle valförrättningen inte kunna genomföras på den tid som nu anslås för denna. Risken för kassation av valsedlar skulle också öka avsevärt. De tryckta valsedlarna är vidare en förutsättning för att den preliminära röstsammanräkningen skall kunna ske med den snabbhet som allmänheten fordrar och med så stor säkerhet att det preliminära valresul­ tatet kan läggas till grund för en bedömning av valutgången. De tryckta valsedlarna är alltså ett nödvändigt element i arrangemangen vid de allmänna valen. Detta förhållande har godtagits av statsmakterna i sam­ band med 1964 års beslut, varigenom staten åtog sig att ersätta de i riks­

10

dagen representerade partierna för deras kostnader för framställning av

valsedlar vid val av rikskaraktär. Principiella skäl bör därför inte hindra

att kommunerna får rätt att bidra till partiernas valsedelskostnader vid de

kommunala valen utöver de bidrag som staten lämnar.

Regeringsrätten har prövat lagligheten av beslut om kommunala bidrag

till de politiska partiernas valsedelskostnader och funnit att kommunerna

genom besluten har överskridit sin befogenhet. För att kommunerna skall

fa rätt att bidra till valsedelskostnaderna fordras en lagändring. Denna kan

lämpligen ske genom att en ny bestämmelse tas in i KVL.

Kommunernas bidragsrätt bör i första hand omfatta de val vid vilka

staten inte betalar någon del av valsedelskostnaderna, dvs. val av kommunal­

fullmäktige, municipalfullmäktige, stadsfullmäktige i städer som deltar

i landsting och kyrkofullmäktige. Distributionen av valsedlar bör liksom

hittills bekostas av partierna som ett led i valpropagandan. Ersättningen

bör därför på samma sätt som den statliga ersättningen få omfatta endast

pappers- och tryckningskostnaderna. Det torde inte finnas anledning att på

annat sätt maximera den ersättning som får utgå från kommunerna. Det

kommunala beslutet om ersättning får fattas med ledning av den utred­

ning om tryckningskostnaderna som kan behövas vid varje särskilt tillfälle.

Av praktiska skäl bör kretsen av ersättningsberättigade begränsas. En

lämplig begränsning synes vinnas om beslutet får avse endast de partier

som vid valtillfället är eller genom valet blir representerade i fullmäk­

tige. Å andra sidan bör beslutet omfatta alla dessa partier. En lagbestäm­

melse av sådant innehåll ansluter sig till kommunförbundens rekommen­

dationer.

Även landstingskommuner och städer som inte deltar i landsting bör

vara berättigade att besluta om bidrag till valsedelskostnaderna för partier

som inte är representerade i riksdagen. På sätt som har skett i Göteborg

bör bidragsbesluten dessutom kunna avse belopp som överstiger den ersätt­

ning som kan utgå från staten.

Lagändringen bör träda i kraft snarast möjligt och kunna tillämpas

i fråga om 1966 års kommunalval.

Det lagförslag som har upptagits i promemorian torde få fogas vid

statsrådsprotokollet i detta ärende som

Bilaga.

Remissyttrandena

Det förslag som har lagts fram i departementspromemorian har tillstyrkts

eller lämnats utan erinran av alla remissinstanser.

Svenska kommunför­

bundet

förutsätter att det inte skall föreligga något hinder att begränsa

ersättningen till visst högsta belopp eller till viss del av kostnaderna för

framställning av valsedlar. En sådan begränsning torde i regel behövas för

att hindra att bidrag utgår till orimligt stora valsedelsupplagor eller för

Kungl. Maj.ts proposition nr 131 år 1966

11

onödiga kostnader på grund av oförmånliga uppgörelser med tryckerier.

Svenska stadsförbundet

anför liknande synpunkter.

Stadsfullmäktige i

Borlänge

finner å andra sidan att ersättning bör utgå för hela den styrkta

kostnaden för tryckning av valsedlarna.

Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1966

Föredraganden

Frågan om det allmänna skall bekosta de tryckta valsedlar som används vid de allmänna valen har diskuterats under många år. Genom stats­ makternas beslut år 1904 fick politiskt parti som är representerat i riks­ dagen rätt till ersättning av staten för framställning av valsedlar vid val av rikskaraktär, dvs. andrakammarval, landstingsmannaval och val av stadsfullmäktige i städer som inte deltar i landsting. Mer än 600 kommuner har beslutat att ersätta de politiska partierna deras valsedelskostnader vid 1966 års kommunalval. Besluten avser i allmänhet valsedelskostnaderna vid val som inte är av rikskaraktär men det förekommer också beslut att vid val av rikskaraktär lämna bidrag med högre belopp och till andra partier än som avses med den statliga ersättningen. De skäl som anfördes för att det allmänna skall bidra till valsedelskostnaderna vid valen av riks­ karaktär äger giltighet även vid de kommunalval som inte har denna karaktär. De tryckta valsedlarna innebär en betydelsefull serviceåtgärd för väljarna och är en nödvändig förutsättning för att valresultatet skall kunna offentliggöras inom rimlig tid. Under senare år har det allmänna över­ tagit allt fler kostnader för de allmänna valen. Något principiellt hinder finns därför inte mot att det allmänna bekostar de tryckta valsedlarna vid alla kommunala val.

De flesta kostnader för de yttre anordningarna vid kommunalvalen be­ talas av kommunerna. Det ligger därför närmast till hands att kommuner­ na får bekosta även de tryckta valsedlarna vid de val som inte är av riks­ karaktär. Det förslag härom som har lagts fram i departementsprome­ morian har tillstyrkts eller lämnats utan erinran av samtliga remissinstan­ ser. Det hinder som nu finns mot att kommunerna beslutar att bekosta de tryckta valsedlarna bör undanröjas. I likhet med vad som har före­ slagits i departementspromemorian anser jag att detta lämpligen sker genom en ändring i KVL.

De avgränsningar av kommunernas bidragsrätt som har föreslagits i promemorian har godtagits under remissbehandlingen. Jag finner de före­ slagna avgränsningarna vara lämpliga och ansluter mig även i dessa delar till förslaget. Eftersom förslaget inte innebär att kommunerna skall vara skyldiga att besluta om bidrag till partierna för deras valsedelskostnader, får kommunerna frihet att efter eget skön avgöra, om ersättningen skall motsvara hela kostnaden eller begränsas till viss del därav eller till visst högsta belopp. Däremot måste kommunens beslut tillgodose samtliga de

12

partier som är eller genom valet blir representerade i fullmäktige och ersätt­

ningen måste utgå efter samma grunder till alla partierna.

Såsom har föreslagits i promemorian bör lagändringen träda i kraft

snarast möjligt och de nya bestämmelserna kunna tillämpas redan i fråga

om 1966 års kommunalval.

I enlighet med vad jag nu har anfört har inom inrikesdepartementet

upprättats förslag till

lag om ändrad lydelse av 60 a och 61 §§ kommunala

vallagen den 6 juni 1930 (nr 253).

Som särskild motivering till de sålunda föreslagna ändringarna vill jag

anföra.

Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1966

60 a §

Yttrandena.

Svenska kommunförbundet

uttalar att uttrycket politiskt

parti bör ges en så klar och entydig bestämning att tvekan inte behöver

uppkomma om vad som avses. Den föreslagna lagtexten tyder närmast på

att även mer eller mindre löst sammanfogade partier eller gruppbildningar

skall vara ersättningsberättigade, om de är eller genom valet blir represen­

terade i fullmäktige. En sådan tolkning överensstämmer också med den

rekommendation som förbundet har utfärdat och tillgodoser rimliga krav

på objektivitet och likställighet mellan kommunmedlemmar och mellan

grupper av kommunmedlemmar.

Svenska stadsförbundet

anser att det både

i motiven och i lagtexten bör anges att anslagsgivningen skall omfatta inte

bara partier som enligt gängse språkbruk betecknas som politiska partier

utan även partier eller gruppbildningar som är mer eller mindre löst sam­

manfogade.

Föredraganden. Med politiskt parti avses enligt förslaget liksom enligt

54 § 1 mom. ValL en förening med politiskt syfte. Om en sådan förening

har antagit stadgar och valt styrelse, är föreningen enligt fast rättspraxis

att anse som en juridisk person, dvs. den kan förvärva rättigheter och ikläda

sig skyldigheter. Är ett politiskt parti inte att anse som juridisk person,

kan partiet inte ha haft några egna kostnader för vilka det kan uppbära

ersättning. För rätt till ersättning bör krävas att partiet var en juridisk

person vid valtillfället. Om två eller flera partier samverkar vid ett val genom

att använda gemensam partibeteckning utan att skapa en särskild juridisk

person för denna samverkan, torde valsedlarna få bekostas av de samver­

kande partierna. Det bidrag som kommunen kan ha beslutat om skall då utgå

till de partier som har haft utläggen för valsedlarna. Någon närmare bestäm-

ning av begreppet politiskt parti synes inte behövas i detta sammanhang.

61 §

Uttrycket kommun används i KVL för att beteckna borgerliga primär­

kommuner. 60 a § andra stycket blir därför enligt sin ordalydelse inte

tillämpligt på andra kommuner än städer, köpingar och landskommuner.

I det nya andra stycket till 61 § föreslås att bestämmelserna skall gälla

13

även för landstingskommuner, municipalsamhällen och församlingar. Av

62 § första stycket följer att vad som är föreskrivet för församling gäller även för kyrklig samfällighet.

Föredraganden hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att antaga det inom inrikesdepartementet upprättade förslaget till

lag om ändrad lydelse av 60 a och 61 §§ kommunala vallagen den 6 juni 1930 (nr 253).

Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm­ mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Claes Djurberg

Kungl. Maj. ts proposition nr 131 år 1966

14

Kungl. Maj:ts proposition nr 131 år 1966

Bilaga

Departementspromemorians förslag

till

Lag

om ändrad lydelse av 60 a och 61 §§ kommunala vallagen den 6 juni 1930

(nr 253)

Härigenom förordnas, att 60 a och 61 §§ kommunala vallagen den 6 juni

19301 skola erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.

(Nuvarande lydelse

)

(Föreslagen lydelse

)

60 a §.

I riksdagen------------------------------------ för valet.

Kommun äger besluta att politiskt

parti, som är eller genom valet blir

representerat i fullmäktige, skall er­

hålla ersättning av kommunen för

partiets kostnader för framställning

av valsedlar vid val av fullmäktige i

kommunen. Beslutet skall innehålla

att ersättning utgår till varje sådant

parti, i den mån gottgörelse icke er-

hålles av statsverket.

61 §.

I fråga-------------------------------------å municipalsamhället.

Bestämmelserna i 60 a § andra

stycket äga motsvarande tillämpning

på landstingskommun vid val av

landstingsmän, på municipalsamhäl-

le vid val av municipalfullmäktige

och på församling vid val av kyrko­

fullmäktige.

Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad

utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och äger till-

lämpning första gången såvitt avser valsedelskostnader vid 1966 års kom­

munalval.

1 Senaste lydelse, se beträffande 60 a § 1964: 129 och beträffande 61 § 1953: 756.