lagen.nu
Prop. 1980/81:72

om dubbelbeskattningsavlal mellan Sverige samt Storbritanien och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva.

Typ
Proposition
Datum
1980-12-31
Källa
data.riksdagen.se

Prop. 1980/81: 72

Regeringens proposition

1980/81: 72

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige samt Storbritannien och

Nordirland beträffande skatter på kvarlätenskap, arv och gåva

beslutad den 27 november 1980.

Regeringen förestär riksdagen att antaga det förslag som har upptagits i

bifogade utdrag av regeringsprotokollt.

På regeringens vägnar

JAN-ERIK WIKSTRÖM

ROLF WIRTÉN

Propositionens huvudsakliga innehall

I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige samt Storbritannien och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap. arv och gåva.

Avtalet ersätter ett den 14 oktober 1964 undertecknat avtal mellan

Sverige samt Storbritannien och Nordirland för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på kvarlåten-

skap.

Avtalet träder i kraft sedan 30 dagar förflutit efter det att ratifikationshandlingarna utväxlats och tillämpas för Sveriges del på kvarlåtenskap

efter person som avlider efter ikraftträdandet och på gåva för vilken

skattskyldighet uppkommer efter nämnda tidpunkt samt för Storbritannien och Nordirlands del på egendom för vilken skattskyldighet uppkommer efter nämnda tidpunkt.

FE Riksdagen 198081. 1 saml. Nr 72

Utdrag

BUDGETDEPARTEMENTET PROTOKOLI.

vid regeringssammanträde

1980-11-27

Närvarande: statsrådet Wikström. ordförande. och statsräden Bohman.

Mogård, Åsling, Krönmark. Burenstam Linder, Johansson. Wirtén. Holm.

Andersson, Boo. Winberg. Danell, Petri. Eliasson.

Föredragande: statsrådet Wirtén

Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige samt Storbritannien

och Nordirland beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva

1 Inledning

Den 14 oktober 1964 undertecknades det nu gällande avtalet mellan Sverige samt Storbritannien och Nordirland för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på kvarlåtenskap. Avtalet godkändes av riksdagen (prop. 1964:186. BevU 1964:65. rskr 1964: 355) och tillämpades på dödsbo efter den som avlidit den 10 mars

1965 etler därefter (SFS 1965:651.

Är 1975 ersattes de i Storbritannien och Nordirland utgående kvarlåtenskapsskatterna med en skatt på överlåtelse av förmögenhet. Denna skatt

utgår både som kvarlåtenskapsskatt vid dödsfall och som gåvoskatt vid

vissa andra benefika överlåtelser av egendom. 1964 ärs avtal är tillämpligt

på denna nya skatt såvitt avser kvarlåtenskap, men tillämpningen medför en rad problem på brittisk sida. Av detta skäl men också emedan 1964 års

avtal med tiden blivit föråldrat i vissa delar, togs från brittisk sida initiativ till förhandlingar om ett helt nytt avtal.

Förhandlingar om ett sådant avtal inleddes i London den 12—den 14 juli

1977 och avslutades i Stockholm den I5-den 17 november 1977. Sistnämnda dag paraferades ett på engelska upprättat förslag till nytt avtal. Överenskommelse har senare nåtts om en avtalstext på svenska. Förslaget till avtal bör fogas till regeringsprotokollet i deua ärende som bilaga.

Avtalsförslaget remitterades till kammarkollegiet. Kammarkollegiet har

i silt yttrande gjort vissa invändningar mot några bestämmelser i avtalet.

Kollegiets invändningar har delvis föranlett vissa ändringar i avtalstexten. Invändningarna i övrigt behandlas vid redovisningen av bestämmelserna i

fråga. Sedan regeringen den 8 maj 1980 beslutat att avtalet skulle underteck-

nas, har detta den 8 oktober 1980 undertecknats för Sveriges del av chefen för utrikesdepartementet.

Prop. 1980/81: 72 3

2 Brittisk skattelagstiftning

De i Storbritannien och Nordirland tidigare utgående kvarlåtenskaps-

skatterna ersattes genom 1975 ars "Finance Act” av en ny skatt på

överlåtelse av förmögenhet (Ucapital transfer tax”). Denna skatt utgår i princip vid varje förmögenhetsöverföring som helt eller delvis utgör gåva samt vid förmögenhetsöverföringar i anledning av dödsfall. Skattens stoörlek bestäms därvid med ledning av det sammanlagda värdet av de förmögenhetsöverföringar som överlåtaren företagit under sin livstid eller som ägt rum i anledning av hans död. På överföringar upp till ett sammanlagt värde av £ 50000 utgår inte skatt. Underlag för beräkning av skatten vid gåva är den minskning av givarens förmögenhet som uppkommer genom gåvan. Beträffande personer med hemvist i Storbritannien och Nordirland inräknas samtliga deras tillgångar i förmögenheten och beträf-

fande personer som inte har hemvist där inräknas endast deras i Storbri-

tannien och Nordirland befintliga egendom. Lägre skatt utgår vid förmö-

genhetsöverföringar under livstiden än vid sådana som sker i anledning av

dödsfall. Vid de senare överföringarna är skatten dubbel så hög som vid

de förra upp till ett sammanlagt förmögenhetsvärde av £ 300000. På överskjutande värde av förmögenheten är skatten densamma i bäda fallen. Om givaren dör inom tre år efter gåvotillfället. utgår dock den för överföringar i anledning av dödsfall föreskrivna skatten. Skatt utgår efter en

progressiv skiktskala och uppgår vid kvarlåtenskap till 3072 på den del av kvarlätenskapen som överstiger £ 50000 men inte £ 60000. Den högsta skattesatsen. 754. utgår på den del av kvarlåtenskapen som överstiger £2010000. Vid överföringar i anledning av dödsfall utgår skatten på värdet

av den avlidnes egendom och skatten tas av denna. Vid gåva inräknas

gåvoskatten i beskattningsunderlaget. om skatten erläggs av givaren. Er-

läggs skatten av gåvomottagaren. inräknas den däremot inte. Som tidigare

nämnts är det vid gåva givarens förmögenhetsminskning som utgör beskattningsunderlaget. Därvid beaktas dock inte tillfälliga kostnader som sammanhänger med överföringen och inte heller den eventuella realisationsvinstskatt som givaren måste erlägga i anledning av gåvan. Värderingen av förmögenheten utgår från vad tillgångarna skulle inbringa vid en försäljning på öppna marknaden. Förmögenhetsöverföringar mellan makar

är undantagna från beskattning. Detta gäller dock inte för det fall att givaren (resp. den avlidne) men inte mottagaren tresp. efterlevande ma-

ken) har hemvist i Storbritannien och Nordirland. Även i detta fall gäller dock nyssnämnda generella regel att överföringar är undantagna från be-

skattning upp till ett sammanlagt värde av £ 50000. Gåvor som ges av

beskattade medel som en del av givarens normala utgifter och som ger gtvaren tillräckligt med medel över för att bibehålla sin vanliga levnads-

standard är undantagna från beskattning. Vidare är gåvor undantagna från beskaltning, om värdet av dessa — från en och samme givare — under ett

år inte överstiger £ 2000. Om en person under ett är inte givit gåvor som uppgått till ett sammanlagt värde av £ 2000, får resterande del inräknas i det värde som under nästa år får undantas från beskattning. Gäva till någon i anledning av dennes giftermål undantas från beskattning med varierande

£ 5000. Dispositioner för att säkerställa uppehället för bl. a. tidigare make eller för barn som genomgår utbildning är också under vissa villkor fria från skatt. Vidare är gåvor till välgörenhet eller till politiska partier. som görs ett år eller mer före givarens död, helt undantagna från beskattning.

Under vissa förutsättningar är dock sådana överföringar från en och sam-

me givare undantagna från beskattning upp till ett belopp av £ 200000 för gävor till välgörenhet och med samma belopp för gåvor till politiska partier och detta även om gåvorna ges under givarens sista levnadsår. En rad andra undantag från denna skatt finns ocksä, bl.u. i fråga om gåvor till olika myndigheter och läroanstalter. Vidare finns särskilda regler för jordbrukare och rörelseidkare. Den primära skyldigheten att erlägga skatten

åvilar givaren eller, där fråga är om egendom som står under särskild

förvaltning, förvaltaren Che trustee”").

3 Avtalets innehåll

Utformningen av avtalet har i stor utsträckning påverkats av det arbete som f.n. bedrivs inom organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) för att upprätta ett nytt modellavtal för undvikande av

dubbelbeskattning beträffande kvarlåtenskap. arv och gåva, avsett att

ersätta nuvarande modellavtal från är 1966. Avtalet har dock i väsentliga delar måst utformas med hänsynstagande till den nya brittiska lagsuftning-

en.

Avtalet äsyftar liksom 1964 års avtal i princip att lösa sådana fall av dubbelbeskattning då egendom efter en i Sverige eller i Storbritannien och Nordirland bosatt person eller medborgare i någon av staterna är underkastad säväl svensk arvsskatt som i Storbritannien och Nordirland utgående skatt på kvarlåtenskap. Det nya i förevarande avtal är alt dot

dessutom syftar till att söka lösa fall då gåva är underkastad såväl svensk

gåvoskalt som i Storbritannien och Nordirland utgående skatt på gåva. Det är det första svenska dubbelbeskattningsavtal som innehåller direkt verkande regler i detta hänseende. I ett tidigare dubbelbeskattningsavtal, 1953 års avtal med Danmark. infördes genom ett tilläggsavtal är 1973 (SFS 1973: 1185) möjlighet för de högsta finansmyndigheterna att komma överens om att undanröja fall av dubbelbeskattning av gåva med tillämpning av avtalets principer för undvikande av dubbelbeskattning av kvarlätenskap.

Avtalet ävses gälla person som omfattas av skatt på vilken avtalet tillämpas fart. HD. Den personkrets som omfallas av avtalet är sålunda

Prop. 1980/81: 72 5

vidare än vad som är brukligt i dubbelbeskattningsavtal, nämligen att avtalet i princip endast gäller person som har hemvist i en av staterna. De skatter som omfattas av avtalet är den tidigare nämnda brittiska skatten på överlåtelse av förmögenhet samt den svenska arvsskatten och gåvoskatten (art. 2).

Art. 3 innehäller vissa allmänna definitioner. Frågan om den avlidne eter överlåtaren vid tidpunkten för dödsfallet resp. överlåtelsen hade hemvist i Sverige eller i Storbritannien och Nordir-

land är i regel av avgörande betydelse för tillämpningen av avtalet. Om den avlidne eller överlåtaren vid tidpunkten för dödsfallet eller överlåtelsen

enligt lagstiftningen i Storbritannien och Nordirland var bosatt där eller

behandlas som där bosatt vid uttagande av skatt som omfattas av avtalet

och enligt svensk lag var bosatt här eller behandlas som här bosatt vid

uttagande av skatt som omfattas av avtalet. avgörs hans hemvist vid

tillämpningen av avtalet enligt bestämmelserna i art. 4.

Beskattningsreglerna för olika slag av arvfallen eller överlåten egendom återfinns I art. 5—S. Enligt huvudregeln, som återfinns i art. 5 punkt I. beskattas annan egendom än sädan som avses i art. 6, 7 och 8 endast i den

stat där den avlidne eller överlåtaren hade hemvist vid tidpunkten för

dödsfallet resp. överlåtelsen. Detta gäller dock inte om han var medborgare i den andra staten vid tidpunkten för dödsfallet eller överlåtelsen och hade haft hemvist i denna andra stat någon gång under de tio åren närmast

före denna tidpunkt. Av art. 5 punkterna 2 och 3 framgår vidare att

hemviststaten inte får beskatta sådan egendom i vissa fall då den avlidne eller överlåtaren vid tidpunkten för dödsfallet resp. överlåtelsen varit

bosatt endast under en begränsad tid i denna stat och vid denna tidpunkt var medborgare i den andra staten utan att vara medborgare i hemviststa-

ten. Art. 5 punkt 4 innehåller en speciell regel om beskattningen i Storbri-

tannien och Nordirland av egendom som omfattas av förmänstagarförord-

nande och art. 5 punkt 5 anger att om skatt på egendom, som enligt avtalet skall utgå endast i en stat. inte erläggs där. skatt på egendomen får tas ut i den andra staten. Enligt art. 6 får fast egendom alltid beskattas i den stat där egendomen är belägen. Detta gäller även om fastigheten tillhör företag eller används för utövande av fritt yrke. Rörelsetillgångar nedlagda i fast

driftställe får i regel beskattas i den stat där driftstället är beläget (art. 7 punkt I). Motsvarande regler gäller enligt art. 7 punkt di fråga om tillgångar hänförliga till stadigvarande anordning för utövande av självständig yrkesverksamhet. Vad som avses med uttrycket "fast driftställe” anges i

art. 7 punkterna 2 och 3. Skepp och flygplan som används t internationell trafik och båtar som utför transporter på inrikes vattenleder samt lös

egendom som är hänförlig till användningen av sådana skepp, flygplan och

bätar får beskattas i den stat där företaget har sin verkliga ledning (art. 8).

Frågan om vilken stats lagstiftning som är avgörande vid tvist om egendomens urt avgörs med stöd av bestämmelserna i art. 9 punkt I. om den avlidne eller överlåtaren hade hemvist i en avtalsslutande stat. Om vardera

12 Riksdagen L980'81. 1 saml. Nr 72

Prop. 1980/81: 72 6

staten. i fall då den avlidne eller överlåtaren inte hade hemvist i en avtalsslutande stat. anser viss egendom belägen inom dess omräde och skatt därför tas ut i båda staterna, skall de behöriga myndigheterna genom

ömsesidig överenskommelse bestämma var egendomen skall anses belägen vid tillämpning av avtalet (art. 9 punkt 2).

Enligt art. 10 skall, vid bestämmandet av det belopp på vilket skatt skall beräknas, vederbörliga avdrag medges enligt lagstiftningen i den avtalsslutande stat där skatt tas ut.

I art. II har tagits in särskilda regler om arv mellan makar. Såsom

framgått av redogörelsen för den i Storbritannien och Nordirland utgående skatten på överlåtelse av förmögenhet är förmögenhetsöverföringar mellan

makar normalt undantagna från beskattning. Om arvlåtaren men inte arv-

tagaren har hemvist i Storbritannien och Nordirland är dock överföringen

undantagen från beskattning endast upp till ett sammanlagt värde av £ 25000. För att i någon mån jämställa arvtagare som inte har hemvist i Storbritannien och Nordirland med sådana som har hemvist där har i art. I punkt I angivits att egendom skall vara undantagen från skatt i Storbritannien och Nordirland till 50 procent av det överlåtna värdet i de fall då make som inte hade hemvist i Storbritannien och Nordirland erhäller egendom från avliden person som hade hemvist i Sverige eller var svensk

medborgare och överlåtelsen skulle ha varit helt undantagen från beskattning om maken haft hemvist i Storbritannien och Nordirland samt längre

gående skattebefrielse inte skulle ha medgivits enligt lagstiftningen i Storbritannien och Nordirland bortsett från detta avtal. Det överlåtna värdet skall därvid beräknas som ett värde på vilket skatt inte skall utgå efter det

att hänsyn tagits till alla andra slag av skattebefrielser än sådana som gäller

vid överlåtelse mellan makar.

För att på motsvarande sätt på svensk sida utjämna skillnaderna i skattemässig behandling mellan makar med giftorättsgemenskap och brittiska makar — vilka i regel inte har sådan — har i art. 1 punkt 2 angivits att. då egendom tillfaller make från avliden person som hade hemvist eller som var medborgare 1 Storbritannien och Nordirland och makens ecgendomsförhållanden inte regleras av svensk allmän lag om giltorättsgods. svensk skatt på sådan egendom skall, om den efterlevande maken begär detta, beräknas som om de bestämmelser I svensk lag som reglerar gifto-

rättsgods vore tillämpliga på sådan egendom. Kammarkollegiet har ifråga-

satt om bestämmelsen kan tillämpas utan att ändring görs 1 kungörelsen (1967: 721) om förfarandet rörande eftergift av arvsskatt eller gåvoskatt vid dubbelbeskattning, genom vilken kammarkollegiet bemyndigats meddela beslut om befrielse från eller nedsättning av arvs- och gåävoskatt. Kollegiet menar. att bemyndigandet endast avser nedsättning av skatt vid dubbelbeskattning medan en nedsättning av skatt på grund av bestämmelsen i art. 11 punkt 2 inte sker på grund av dubbelbeskattning. Kollegiets invändning grundar sig enligt min mening på en alltför snäv tolkning av kungörelsen.

Jag kan erinra om att dubbelbeskattningsavtal ofta föreskriver att viss inkomst celler egendom skall undantas från beskattning i en stat och att vederbörande myndigheter i denna stat har att tillämpa dessa föreskrifter. oavsett om dubbelbeskattning faktiskt föreligger eller ej, med andra ord utan att behöva efterforska om inkomsten eller egendomen faktiskt beskattas I den andra staten. Kungörelsen torde därför böra tolkas så att den bemyndigar kammarkollegiet att besluta om nedsättning av eller befrielse från svensk skatt i den utsträckning ett dubbelbeskattningsavtal föreskriver detta. Det kan enligt min mening inte heller anses stötande att i särskilda fall i dubbelbeskattningsavtal föreskriva skattenedsättning eller skattebefrielse även om det i och för sig inte behövs för att undvika

dubbelbeskattning, om syftet är att uppnå en mer likformig behandling av

skattskyldiga.

Enligt art. 12 tillämpas bäde på svensk och brittisk sida avräkning av skatt (eredit of tax) som huvudmetod för att undanröja dubbelbeskattning. Detta innebär för Sveriges del att om egendom, som enligt artiklarna 6. 7 eller 8 får beskattas i Storbritannien och Nordirland, beskattas även i Sverige. skall Sverige enligt punkt 2 a från svensk skatt på egendomen avräkna den skatt som erlagts för egendomen i Storbritannien och Nordirland. Beträffande övrig egendom gäller för svensk del enligt punkt 2 b — om den avlidne eller överlåtaren var svensk medborgare och hade hemvist i Storbritannien och Nordirland vid tidpunkten för dödsfallet eller överlåtelsen och egendomen beskattas i båda staterna — att Sverige från svensk skatt på egendomen skall avräkna den skatt som erlagts i Storbritannien

och Nordirland. Det belopp för vilket avräkning medges i en avtalsslu-

tande stat är enligt punkt 3 begränsat till den avtalsslutande statens egen skatt på den egendom beträffande vilken avräkning medges. Bestämmelsen i punkt 4 innebär att. om avräkning i en avtalsslutande stat medgivits för skatt som utgätt I tredje stal på viss egendom, det avräkningsbara beloppet är begränsat till den del av den förstnämnda statens skatt på egendomen som återstår sedan skatten minskats med det sälunda medgivna beloppet.

I art. 13 har angivits vissa tidsgränser för framställning om avräkning eller återbetalning av skatt på grund av bestämmelserna i avtalet.

Art. I4 innehåller bestämmelser om förfarandet vid ömsesidig överenskommeise i fall av beskattning I strid mot avtalets regler samt vid tolknings- eHer tillämpningstvister.

Utbyte av upplysningar för beskattningsändamål är ofta nödvändigt för att bestämmelserna i avtalet skall kunna genomföras. Sådant utbyte ger

också de båda staternas myndigheter möjlighet att kontrollera att avtalet

inte utnyttjas för skatteflykt och kan också bidra till att förhindra skatteundandragande ätgärder i andra fall än genom utnyttjunde av avtalet. Regler om sådant utbyte har intagis i art. 15.

Art. 16 innehåller regler om diplomatiska och konsulära befattningshavare.

Prop. 1980/81: 72 8

Art. 17 och Iå innehåller bestämmelser om ikraftträdande och upphörande av avtalet. Avtalet skall ratificeras och träder i kraft efter det 30 dagar förflutit från den dag då ratifikationshandlingarna utväxlades. Det skall tillämpas för Sveriges del på kvarlätenskap efter person som avlider efter nämnda tidpunkt och på gåva för vilken skattskyldighet uppkommer efter

nämnda tidpunkt samt för Storbritannien och Nordirlands del på egendom

för vilken skattskyldighet uppkommer efter nämnda tidpunkt. Med ikraftträdandet av det nya avtalet upphör 1964 års avtal att gälla för svensk del. På brittisk sida gäller enligt punkt 4 vissa övergängsbestämmelser.

4 Föredraganden

År 1975 genomfördes i Storbritannien och Nordirland en genomgripande ändring i lagstiltningen om beskattning av kvarlåtenskap och gåva. Dessa ändringar. som innebär införandet av en enhetlig skatt på överlätelse av

förmögenhet. har medfört att nuvarande dubbelbeskattningsavtal mellan

Sverige samt Storbritannien och Nordirland från är 1964 blivit svårt att

tillämpa på brittisk sida. 1964 ärs avtal har även i övrigt blivit något

föråldrat. Förhandlingar om ett nytt avtal ägde därför rum år 1977. Avtalets utformning har i stor utsträckning påverkats av det arbete som bedrivs inom OECD för att åstadkomma ett nytt modellavtal på detta område men också av den nya brittiska lagstiftningen. I likhet med vad som avses bli fallet i det kommande modellavtalet omfattar förevarande avtal även gåvoskatter. Avtalet bygger på ömsesidiga åtaganden och jag anser att det

utgör en tillfredsställande lösning av hithörande skatteproblem.

5 Hemställan

Med hänvisning till vad tag nu har anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen att godkänna avtalet mellan Konungariket Sveriges regering och Det Förenade Konungariket Storbritannien och Nordirlands regering för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva.

6 Beslut

Regeringen ansluter sig ull föredragandens överväganden och beslutar

att genom proposition föreslå riksdagen att antaga det förslag som föredra-

ganden har lagt fram.

Prop. 1980/81: 72

Bilaga

Avtal mellan Konungariket Sveriges rege- Convention between the Government of ring och Det Förenade Konungariket the United Kingdom of Great Britain and Storbritannien och Nordirlands regering Northern Ireland and the Government of för undvikande av dubbelbeskattning och the Kingdom of Sweden for the avoidance förhindrande av skatteflykt beträffande of double taxation and the prevention of skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva fiscal evasion with respect to taxes on estates of deceased persons and inheritances and on gifts

Konungariket Sveriges regering och Det The Government of the United Kingdom Förenade Konungariket Storbritannien och of Great Britain and Northern Ireland and the

Nordirlands regering, vilka önskar ingå ett Government of the Kingdom of Sweden;

nytt avtal för undvikande av dubbelbeskatt- Desiring to conclude a new Convention for ning och förhindrande av skatteflykt beträf- the avoidance of double taxation and the prefande skatter på kvarlåtenskap, arv och gåva, vention of fiscal evasion with respect to taxes har kommit överens om följande: on estates of deceased persons and inheritan-

ces and on gifts; Have agreed as follows:

Artikel I Article I

Personer som omfattas av avtalet Personal Scope

Detta avtal gäller beträffande person som This Convention shall apply to any person

omfattas av skatt på vilken avtalet tillämpas. who is within the scope of a tax which is the

subject of this Convention.

Artikel 2 Article 2 Skatter som omfattas av avtalet Taxes Covered

I. De skatter på vilka detta avtal tillämpas (1) The taxes which are the subject of this är: Convention are:

a) I Det Förenade Konungariket, skatten (a) in the United Kingdom, the capital på överlåtelse av förmögenhet; transfer tax;

b) i Sverige, arvsskatten och gåvoskatten. (b) in Sweden. the inheritance tax and the

gift tax.

2. Detta avtal tillämpas även på skatter av (2) This Convention shall also apply to any samma eller i huvudsak likartat slag. som ef- identical or substantially similar taxes which ter undertecknandet av avtalet uttages i ende- are imposed by either Contracting State after

ra staten vid sidan av eller i stället för de för the date of signature of this Convention in adnärvarande utgående skatterna. dition to, or in place of, the existing taxes.

Artikel 3 Article 3

Allmänna definitioner General Definitions

I. Där icke sammanhanget föranleder an- (1) In this Convention, unless the context nat. har i detta avtal följande uttryck nedan otherwise requires:

angiven betydelse:

a) Uttrycket ”Det Förenade Konungari- (a) the term "United Kingdom” means

ket” åsyftar Storbritannien och Nordirland. Great Britain and Northern Ireland:

b) Uttrycket ”Sverige” åsyftar Konunga- (b) the term "Sweden means the Kingriket Sverige. dom of Sweden:

ce) Uttrycket "medborgare ” äsyftar: (c) the term "national means:

1) beträffande Det Förenade Konungari- (i) in relation to the United Kingdom, any

ket, varje medborgare i Det Förenade Kon- citizen of the United Kingdom and Colonies,

ungariket och dess kolonier eller varje brit- or any British subject not possessing that cititisk undersåte som icke har sådant medbor- zenship or the citizenship of any other Comgarskap eller medborgarskap i annat land el- monwealth country or territory, provided in

ler territorium inom Samväldet, i båda fallen either case he had the right of abode in the dock under förutsättning att han hade hem- United Kingdom at the time of the death or ortsrätt i Det Förenade Konungariket vid transfer or at any other time at which his do-

dödsfallet eller överlåtelsen eiler vid varje an- micile falls to be determined;

nan tidpunkt då hans hemvist skall bestämmas. 2) beträffande Sverige. varje fysisk person (ii) in relation to Sweden, any individual med svenskt medborgarskap. possessing Swedish nationality: d) Uttrycket ”skatt” åsyftar: (d) the term "tax" means: 1) skatten på överlätelse av förmögenhet (i) the capital transfer tax imposed in the

som uttages i Det Förenade Konungariket cl- United Kingdom, or ler

2) arvsskatten eller gåvoskatten som utta- Gi) the inheritance tax or the gift tax impo-

ges i Sverige eller sed in Sweden. or

3) varje annan av en avtalsslutande stat ut- (iii) any other tax iImposed by a Contract-

tagen skatt på vilken detta avtal tillämpas en- ing State 10 which this Convention applies by

ligt bestämmetserna i punkt 2 av artikel 2, virtue of the provisions of paragraph (2) of alltefter som sammanhanget kräver. Article 2. as the context requires:

ec) Uttrycken ”en avtalsslutande stat” och (e) the terms "a Contracting State” and "den andra avtalsslutande staten” äsyftar "the other Contracting State” mean the Uni- Det Förenade Konungariket eller Sverige. ted Kingdom or Sweden as the context requialltefter som sammanhanget kräver. res;

tf) Uttrycket ”behörig myndighet” äsyftar, (f) the term ”competent — authority” beträffande Det Förenade Konungariket. means. in the case of the United Kingdom.

”the Commissioners of Inland Revenue” el- the Commissioners of Inland Revenue or

ler deras befullmäktigade ombud samt. be- their authorised representative. and, in the

träffande Sverige. budgetministern eller den- case of Sweden, the Minister of the Budget or nes befullmäktigade ombud. his authorised representative.

2. Då en avtalsslutande stat ullämpar deta (2) As regards the application of this Con-

avtal anses, såvida icke sammanhanget för- vention by a Contracting State any term not

”anleder annat, varje däri förekommande ut- otherwise defined shall. unless the context

tryck, vars innebörd icke angivits särskilt, ha otherwise requires. have the meaning which den betydelse som uttrycket har enligt den it has under the law of that Contracting State

statens lagstiftning rörande sådana skatter relating to the taxes which are the subject of

som omfattas av avtalet. this Convention.

Artikel 4 Article 4

Skalterättsligt hemvist Fiscal Domicile 1. Vid tillämpningen av detta avtal be- (1) For the purposes of this Convention, stämmes frägan huruvida fysisk person hade the question whether an individual was dom-

hemvist i en avtalsslutande stat av om han iciled in a Contracting State shall be detervar bosatt i denna avtalsslutande stat enligt mined by whether he was domiciled in that

Prop. 1980/81: 72 1

lagstiftningen 1 denna avtalsslutande stat eller Contracting State in accordance with the law

behandlas som bosatt där vid uttagandet av of that Contracting State or is treated as so

skatt som omfattas av detta avtal. domiciled for the purposes of a tax which is

the subject of this Conventien.

2. Då på grund av bestämmelserna i punkt (2) Where by reason of the provisions of

I av denna artikel fysisk person hade hemvist paragraph (1) of this Article an individual was I båda avtalsslutande staterna, fastställes domiciled in both Contracting States. then hans hemvist enligt följande regler: his status shall be determined as follows:

a) Han anses ha hemvist i den avtalsslu- (a) he shall be deemed to be domiciled in tande stat där han hade ett hem som stadigva- the Contracting State in which he had a per-

rande stod till hans förfogande. Om han hade manent home available to him. If he had a ett sådant hem I båda avtalsslutande staterna, permanent home available to him in both anses han ha hemvist i den avtalsslutande Contracting States, the domicile shall be decstat med vilken hans personliga och ekono- med to be in the Contracting State with which

miska förbindelser var starkast (centrum för his personal and economic relations were clo-

levnadsintressena). ser (centre of vital interests): b) Om det icke kan avgöras i vilken avtals- (b) if the Contracting State in which he had

slutande stat han hade centrum för sina lev- his centre of vital interests cannot be deternadsintressen eller om han icke i någondera mined, or if he had not a permanent home avtalsslutande staten hade ett hem som sta- available to him in either Contracting State.

digvarande stod till hans förfogande. anses the domicile shall be deemed to be in the

han ha hemvist i den avtalsslutande stat där Contracting State in which he had an habitual han stadigvarande vistades. abode:;

ce) Om han stadigvarande vistades i båda (c) if he had an habitual abode in both

avtalsslutande staterna eller om han icke vis- Contracting States or in neither of them, the

tades stadigvarande i någon av dem. anses domicile shall be deemed to be in the Conhan ha hemvist i den avtalsslutande stat där tracting State of which he was a national; and

han var medborgare.

d) Om han var medborgare 1 båda avtals- (d) if he was a national of both Contracting slutande staterna eller om han icke var med- States or of neither of them, the competent

borgare i någon av dem, avgör de behöriga authorities of the Contracting States shall

myndigheterna i de avtalsslutande staterna settle the question by:mutual agreement.

frågan genom ömsesidig överenskommelse.

Artikel 5 Article 5

Allmänna bestämmelser om beskattningsrät- General Taxing Rights

ten

1. Om den avlidne eller överlåtaren hade (1) Subiect to the provisions of Articles 6,

hemvist i en avtalsslutande stat vid tidpunk- 7 and 8 and the following provisions of this

ten för dödsfallet eller överlåtelsen skall — Article, if the deceased or the transferor was

om icke bestämmelserna i artiklarna 6, 7 och domiciled in a Contracting State at the time

8 samt följande bestämmelser i denna artikel of the death or transfer. property shall not be föranleder annat — egendom icke beskattas i taxable in the other Contracting State unless

den andra avtalsslutande staten, såvida han he was a national of that other State at the icke var medborgare i denna andra stat vid time of the death or transfer and had been do-

tidpunkten för dödsfallet eller överlåtelsen miciled in that other State within the ten och hade haft hemvist i denna andra stat ycars immediately preceding that time.

inom de tio åren närmast före denna tid-

punkt.

2. Punkt I av denna artikel tillämpas icke i (2) Paragraph (1) of this Article shall not fall då den avlidne eller överlåtaren vid tid- apply where at the time of the death or trans-

punkten för dödsfallet eller överlätelsen hade fer the deceased or the transferor was domi-

hemvist i Sverige och ciled in Sweden and he

Prop. 1980/81: 72 12

av icke hade varit bosatt i Sverige enligt (a) had not been domiciled in Sweden in svensk lagstiftning under minst sju år av de accordance with the law of Sweden in seven

tiv åren närmast före denna tidpunkt; och or more of the ten years immediately preced-

ing that time; and

b) vid denna tidpunkt var medborgare i (b) was at that time a national of the Uni-

Det Förenade Konungariket men icke svensk ted Kingdom but not of Sweden: and

medborgare; samt

c) vid denna tidpunkt var bosatt i Det För- (C) was at that time domiciled in the Uni-

enade Konungariket enligt dess lagstiftning ted Kingdom in accordance with the law of eller behandlades som bosatt där vid uttagan- the United Kingdom or treated as so domicidet av skatt som omfattas av detta avtal. led for the purposes of a tax which is the sub-

I sådant fall beskattas egendom icke i Sve- ject of this Convention;

rige, om icke bestämmelserna i artiklarna 6, 7 but in such a case, subject to the provisions och 8 föranleder annat. of Articles 6, 7 and 8. property shall not be taxable in Sweden.

3. Punkt I av denna artikel tillämpas icke i (3) Paragraph (1) of this Article shall not

fall då den avlidne eller överlåtaren vid tid- apply where at the time of the death or trans-

punkten för dödsfallet eller överlåtelsen hade fer the deceased or the transferor was domi-

hemvist i Det Förenade Konungariket och ciled in the United Kingdom and he

a) icke hade varit bosatt i Det Förenade (a) had not been resident in the United

Konungariket under minst sju år av de när- Kingdom in seven or more of the ten income mast föregående tio beskattningsåren för in- tax years of assessment ending with the year

komstskatt, av vilka det senaste är det då of assessment in which that time falls: and ifrågavarande tidpunkt infaller: och

b) vid denna tidpunkt var svensk medbor- (b) was at that time a national of Sweden

gare men icke medborgare i Det Förenade but not of the United Kingdom: and

Konungariket: samt

c) hade haft hemvist i Sverige inom de tio (c) had been domiciled in Sweden within:

åren närmast före denna tidpunkt. the ten years immediately preceding that

time:

I sådant fall beskattas egendom icke i Det but in such a case, subject to the provisions Förenade Konungariket. om icke bestämmel- of Articles 6, 7 and 8 and of paragraph (4) of serna i artiklarna 6, 7 och 8 samt i punkt 4 av this Article, property shall not be taxable in denna artikel föranleder annat. the United Kingdom.

Vid tillämpningen av denna punkt avgöres For the purposes of this paragraph the frågan huruvida fysisk person var bosatt i Det question whether an individual was resident

Förenade Konungariket på samma sätt som in the United Kingdom shall be determined vid inkomstbeskattningen, dock utan hänsyn as for the purposes of income tax, but with-

tagen till boningshus som står till hans förfo- out regard to any dwelling-house available in gande i Det Förenade Konungariket. the United Kingdom for his use.

4. Punkterna I och 3 av denna artikel till- (4) Paragraphs (1) and (3) of this Article lämpas icke i Det Förenade Konungariket be- shall not apply in the United Kingdom to proträffande egendom, som omfattas av för- perty comprised in a settlement; but, subject

månstagarförordnande. Där icke bestämmel- to the provisions of Articles 6. 7 and 8, such serna i artiklarna 6, 7 och 8 föranleder annat, property shall not be taxable in the United beskattas sådan egendom icke i Det Förena- Kingdom if at the time when the settlement de Konungariket, om den som meddelat för- was made the settlor was domiciled in Swe-

ordnandet vid tidpunkten för förordnandet den uniess he was at that time a national of

hade hemvist i Sverige; sådan beskattning får the United Kingdom and had been domiciled

dock ske, om han vid denna tidpunkt var in the United Kingdom within the immediatemedborgare i Det Förenade Konungariket ly preceding ten years. och hade haft hemvist i Det Förenade Kon-

ungariket under de närmast föregående tio

åren.

5. Om egendom på grund av bestämmelse i (5) If by reason of any of the preceding panågon av föregående punkter av denna artikel ragraphs of this Article any property would skall beskattas i endast en avtalsslutande stat be taxable only in one Contracting State and men skatt. ehuru den skall utgå, icke erlägges tax. though chargeable, is not paid (otherwise (av annan anledning än särskild skattebefriel- than as a result of a specific exemption, dese, avdrag, avräkning eller nedsättning) i den- duction, eredit or allowance) in that Contracna avtalsslutande stat, får skatt på egendo- ting State, tax may be imposed by reference men uttagas i den andra avtalsslutande staten to that property in the other Contracting Stautan hinder av sådan bestämmelse. te notwithstanding that paragraph.

Artikel 6 Article 6

Fast egendom Immovable Property

1. Fast egendom får beskattas i den avtals- (1) Immovable property may be taxed in

slutande stat där egendomen är belägen. the Contracting State in which such property

is situated.

2. Uttrycket ”fast egendom” har den be- (2) The term "immovable property” shall

tydelse som uttrycket har enligt lagstiftning- have the meaning which it has under the law

en i den avtalsslutande stat där egendomen i of the Contracting State in which the proper-

fråga är belägen, dock att fordran, för vilken ty in question is situated provided always

fast egendom utgör säkerhet, aldrig anses that debts secured by mortgage or otherwise som fast egendom. Uttrycket inbegriper shall not be regarded as immovable property.

emellertid alltid egendom som utgör tillbehör The term shall in any case include property

till fast egendom, levande och döda inventari- accessory to immovable property, livestock er i lantbruk och skogsbruk, rättigheter på and equipment used in agriculture and forvilka föreskrifterna i allmän lag angående fast estry, rights to which the provisions of geneegendom är tillämpliga. andel i intäkt vid för- ral law respecting landed property apply, an säljning av fast egendom som står under sär- interest in the proceeds of sale of land which

skild förvaltning av en stiftelse (trust) för is held on a trust for sale, usufruct of immov-

försäljning, nyttjanderätt till fast egendom able property and rights to variable or fixed samt rätt till föränderliga eller fasta ersätt- payments as consideration for the working ningar för nyttjandet av eller rätten att nyttja of, or the right to work, mineral deposits, mineraltillgång, källa eller annan naturtill- sources and other natural resources; ships. gång. Skepp, bätar och flygplan anses icke boats and aircraft shall not be regarded as imsom fast egendom. movable property.

3. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 av (3) The provisions of paragraphs (1) and denna artikel tillämpas även på fast egendom (2) of this Article shall also apply to immov-

som tillhör företag och på fast egendom som able property of an enterprise and to inmov-

användes vid utövande av självständig yrkes- able property used for the performance of inverksamhet. dependent personal services.

Artikel 7 Article 7

Rörelsetillgångar nedlagda i fast driftställe Business Property of a Permanent Establishoch tillgångar hänförliga tll stadigvarande ment and Assets pertaining to a Fixed Base anordning för utövande av självständig yr- used for the Performance of Independent kesverksamhet Personal Services

1. Med undantag för tillgångar som avses i (1) Except for assets referred to in Articles artiklarna 6 och 8 får rörelsetillgångar nedlag- "6 and 8 assets forming part of the business da i ett företags fasta driftställe beskattas i property of a permanent establishment of an

den avtalsslutande stat där det fasta driftstäl- enterprise may be taxed in the Contracting let är beläget. State in which the permanent establishment is situated.

Prop. 1980/81: 72 14

2.a) Vid tillämpningen av detta avtal för- (2) (a) For the purposes of this Conven-

stås med uttrycket ”fast driftställe” en sta- tion, the term "permanent establishment”

digvarande affärsanordning, där företagets means a fixed place of business through

verksamhet helt eller delvis utövas. which the business of an enterprise is wholly

or partly carried on.

b) Uttrycket ”fast driftställe” omfattar (b) The term "permanent establishment”

särskilt: includes especially: 1) plats för företagsledning, (i) a place of management; 2) filial. (ii) a branch;

3) kontor, (iii) an office;

4) fabrik. (iv) a factory:

5) verkstad, (v) a workshop:

6) gruva. olje- eller gaskälla. stenbrott el- (vi) a mine, an oil or gas well, a quarry,

ler annan plats för utvinning av naturtillgång. or any other place of extraction of natural re-

samt sources; and

7) plats för byggnads-, anläggnings- eller (vii) a building site or construction or in-

installationsarbete. som varar mer än tolv stallation project which exists for more than

månader. 12 months.

3. Utan hinder av bestämmelserna 1 punkt (3) Notwithstanding the provisions of pa-

2 av denna artikel anses uttrycket ”fast ragraph (2) of this Article, the term '"perma-

driftställe” icke innefatta: nent establishment” shall be deemed not to

include: a) Användning av anordningar uteslutande (a) the use of facilities solely for the pur-

för lagring, utställning eller utlämnande av fö- pose of storage, display. or delivery of gvods retaget tillhöriga varor; or merchandise belonging to the enterprise:

b) innehav av ett företaget tillhörigt varu- (b) the maintenance of a stock of goods or

lager uteslutande för lagring, utställning eller merchandise belonging to the enterprise sole-

utlämnande: ly for the purpose of storage, display or de-

livery:

c) innehav av ett företaget tillhörigt varu- (c) the maintenance of a stock of goods or

merchandise belonging to the enterprise soleling genom ett annat företags försorg; ly for the purpose of processing by another

enterprise;

d) innehav av stadigvarande affärsanord- (d) the maintenance of a fixed place of bu-

ning uteslutande för inköp av varor celler in- siness solely for the purpose of purchasing

förskaffande av upplysningar för företaget: goods or merchandise or of collecting infor-

mation, for the enterprise:

e) innchav av stadigvarande affärsanord- (e) the maintenance of a fixed place of bu-

ning uteslutande för att för företaget bedriva siness solely for the purpose of carrying on.

annan verksamhet av förberedande eller bi- for the enterprise, any other activity of a preträdande art; paratory or auxiliary character; or

f) innehav av stadigvarande affärsanord- (f) the maintenance of a fixed place of buning uteslutande för att kombinera verksam- siness solely for any combination of activities heter som anges i a)—e) under denna punkt. mentioned in sub-paragraphs (a) to (e) of this

under förutsättning att hela den verksamhet paragraph provided that the overall activity som bedrives vid den stadigvarande affärs- of the fixed place of business resulting from anordningen på grund av denna kombination this combination is of a preparatory or auxil-

är av förberedande eller biträdande art. iary character.

4, Med undantag för tillgångar som anges i (4) Except for assets described in Article

artikel 6 får tillgångar hänförliga till stadigva- 6, assets pertaining to a fixed base used for

rande anordning för utövande av självständig the performance of independent personal seryrkesverksamhet beskattas i den avtalsslu- vices may be taxed in the Contracting State

tande stat där den stadigvarande anordningen in which the fixed base is situated. är belägen.

5. Bestämmelserna I punkterna I och 4 av (5) The provisions of paragraphs (1) and

denna artikel tillämpas på andel i handelsbo- (4) of this Article shall apply to an interest in lag, om ett företags rörelse bedrivs eller själv- a partnership if the business of an enterprise ständig yrkesverksamhet utövas av handels- is carried on, or independent personal scrbolaget. vices are performed, by the partnership.

Artikel 8 Article 8

Skepp och flygplan Ships and Aircraft

Skepp och flygplan, som användes i in- Ships and aircraft operated in international

ternationell trafik, och båtar, som utför traffic and boats engaged in inland waterways transporter på inrikes vattenleder, samt lös transport, and movable property pertaining egendom. som är hänförlig till användningen to the operation of such ships, aircraft and

av sådana skepp. flygplan eller båtar, får be- boats, may be taxed in the Contracting State skattas i den avtalsslutande stat där företaget in which the place of effective management har sin verkliga ledning. of the enterprise is situated.

Artikel 9 Article 9

Tvist om egendoms uar! Conflict as to the Nature of Property

1. Om den avlidne eller överlätaren hade (1) If the deceased or the transferor was hemvist i en avtalsslutande stat vid tidpunk- domiciled in a Contracting State at the time

ten för dödsfallet eller överlåtelsen och of death or transfer, and

a) rättighet eller andel enligt lagstiftningen (a) by the law of that Contracting State i denna avtalsslutande stat anses som egen- any right or interest is regarded as property

dom, som ej är hänförlig till artikel 6, 7 eller not falling within Articles 6, 7 or 8, but

8, men

b) denna rättighet eller andel enligt lag- (b) by the law of the other Contracting Stastiftningen i den andra avtalsslutande staten te that right or interest is regarded as proper-

anses som egendom som är hänförlig till ty falling within those Articles,

dessa artiklar.

skall den artikel i avtalet till vilken egendo- then the Article of the Convention under men är hänförlig bestämmas enligt lagstift- which the property falls shall be determined ningen i denna andra avtalsslutande stat. by the law of the other Contracting State.

2. Om den avlidne eller överlåtaren icke (2) If the deceased or the transferor was hade hemvist i någon av de avtalsslutande domiciled in neither Contracting State at the staterna vid tidpunkten för dödsfallet eller time of the death or transfer, and each Conöverlätelsen samt vardera avtalsslutande sta- tracting State would regard any property as ten skulle anse egendom belägen inom dess situated in its territory and in consequence

område och skatt till följd härav uttagas i bå- tax would be imposed in both Contracting

da avtalsslutande staterna, skall de behöriga States, the competent authorities shall determyndigheterna genom ömsesidig överens- mine the situs of the property by mutual kommelse bestämma var egendomen är belä- agreement.

gen.

Artikel 10 Article 10

Avdrag Deductions

Vid bestämmandet av det belopp på vilket In determining the amount on which tax is skatt skall beräknas medges vederbörliga av- to be computed permitted deductions shall be

drag enligt gällande lagstiftning i den avtals- allowed in accordance with the law in force in slutande stat där skatt uttages. the Contracting State in which the tax is im-

posed.

Artikel 11 Article l1 Överlåtelse mellan makar Spouse Transfers

1. Egendom, vilken tullfaller make från av- (1) Property which passes to the spouse

liden person som hade hemvist i Sverige eller from a deceased person who was domiciled

var svensk medborgare och vilken får beskat- in or a national of Sweden and which may be tas i Det Förenade Konungariket. skall, i fall taxed in the United Kingdom shall. where

då

a) maken icke hade hemvist I Det Förena- (a) the spouse was not domieiled in the de Konungariket men överlatelsen skulle ha United Kingdom but the transfer would have

varit helt undantagen från beskattning om been wholly exempt had the spouse been so

maken hade haft hemvist där och domiciled. and

b) längre gående skattebefrielse för överlå- (b) a greater cxemption for transfers be-

telse mellan makar icke skulle ha medgivits tween spouses would not have been given unenligt lagstiftningen i Det Förenade Ko- der the law of the United Kingdom apart

nungariket bortsett från detta avtal. from this Convention,

vara undantagen från skatt i Det Förenade be exempt from tax in the United Kingdom to

Konungariket ull 50 procent av det överlåtna the extent of 50 per cent of the value transfervärdet. beräknat som ett värde på vilket skatt red, calculated as a value on which no tax is icke skall utgå och efter det att hänsyn tagits payable and after taking account of all ex-

till alla slag av skattebefrielser utom sädana emptions except those for transfers between som gäller vid överlätelse mellan makar. spouses.

2. I fall då egendom tillfaller make från av- (2) Where property passes to a spouse from liden person som hade hemvist i eller var a deceased person who was domiciled in or a

medborgare i Det Förenade Konungariket national of the United Kingdom and the samt makens egendomsförhållanden icke reg- property rights of the spouse are not regu-

leras av svensk allmän lag i fråga om gifto- lated by Swedish general law regarding matri-

rättsgods skall svensk skatt på sådan egen- monial property, then Swedish tax on such dom, om den efterlevande maken begär det- property shall, if the surviving spouse so reta, beräknas som om de bestämmelser i quests, be assessed as If ihe provisions of svensk lag som reglerar giftorättsgods vore Swedish law regulating matrimonial property tillämpliga på sådan egendom. rights were applicable to such property.

Artikel 12 Article 12

Avräkningsbestämmelser Credit Provisions

1. 1 fall då Det Förenade Konungariket en- (1) Where under this Convention the United

ligt detta avtal får uttaga skatt på annan egen- Kingdom may impose tax by reference to any dom än sådan som Det Förenade Konungari- property other than property which the Uni-

ket får beskatta enligt artikel 6, 7 eller 8, und- ted Kingdom is entitled to tax in accordance

vikes dubbelbeskattning på följande sätt: with Articles 6, 7 or 8, then double taxation

shall be avoided in the following manner:

a) Då Sverige uttager skatt på egendom (a) Where Sweden imposes tax by referenenligt nämnda artikel 6, 7 eller 8. skall Det ce to property in accordance with the said Förenade Konungariket från den skatt som Articles 6, 7 or 8, the United Kingdom shall enligt dess lagstiftning beräknas på egendo- allow against the tax calculated according to men medge avräkning med belopp motsva- its law by reference to that property a credit rande den skatt som erlagts i Sverige på egen- equal to the tax paid in Sweden by reference domen. to that property.

b) Då Sverige uttager skatt på sådan egen- (b) Where Sweden imposes tax by referdom, som icke avses i a) under denna punkt, ence to property not referred to in sub-paraoch graph (a) of this paragraph and

DD om, i andra fall än då egendomen omfat- (i) except where the property was com-

tas av förmånstagarförordnande, den avlidne prised in a settlement, if the deceased or eller överlåtaren var medborgare I Det För- transferor was a national of the United Kingenade Konungariket och hade hemvist 1 Sve- dom and was domiciled in Sweden at the time

rige vid tidpunkten för dödsfallet eller överlå- of the death or transfer: or

telsen eller til) where the property was comprised in a

2) om, i fall då egendomen omfattas av för- settlement, if at the time when the settlement månstagarförordnande, den som meddelat was made the settlor was a national of the förordnandet vid tidpunkten för förordnandet United Kingdom and was domiciled in Swevar medborgare i Det Förenade Konungari- den, ket och hade hemvist i Sverige, then the United Kingdom shall allow against

skall Det Förenade Konungariket från den the tax calculated according to its law by reskatt som enligt dess lagstiftning beräknas på ference to that property a credit equal to the egendomen medge avräkning med belepp tax paid in Sweden by reference to that promutsvarande den skatt som erlagts i Sverige perty.

på cgendomen.

2. I fall då Sverige enligt detta avtal får ut- (2) Where under this Convention Sweden

taga skatt på annan egendom än sådan som may impose tax by reference to any property

Sverige får beskatta enligt nämnda artikel 6. 7 other than property which Sweden is entutled eller 8, undvikes dubbelbeskattning på följan- to tax in accordance with the said Articles 6. de sätt: 7 or 8, then double taxation shall be avoided

in the following manner:

a) Då Det Förenade Konungariket uttager (a) Where the United Kingdom imposes skatt på egendom enligt nämnda artikel 6. 7 tax by reference to property in accordance eller 8, skall Sverige från den skatt som enligt with the said Articles 6, 7 or 8, Sweden shall

svensk lagstiftning beräknas på egendomen allow against the tax calculated according to

medge avräkning med belopp motsvarande its law by reference to that property a credit

den skatt som crlagts i Det Förenade Ko- equal 10 the tax paid in the United Kingdom

nungariket på egendomen. by reference to that property.

b) Då Det Förenade Konungariket uttager (b) Where the United Kingdom imposes

skatt på sådan egendom som icke avses i a) tax by reference to property not referred to in

under denna punkt och den avlidne eller sub-paragraph (a) of this paragraph and the överlåtaren var svensk medborgare med deceased or transferor was a national of Swehemvist i Det Förenade Konungariket vid tid- den and was domiciled in the United Kingpunkten för dödsfallet eller överlåtelsen. dom at the time of the death or transfer. Sweskall Sverige från den skatt som enligt svensk den shall allow against the tax calculated aclagstiftning beräknas på egendomen medge cording to its law by reference to that properavräkning med belopp motsvarande den skatt ty a credit equal to the tax paid in the United som erlagts i Det Förenade Konungariket på Kingdom by reference to that property. egendomen.

3. Belopp med vilket avräkning medges I (3) Any credit allowed in a Contracting cn avtalsslutande stat enligt punkt 1 eller 2 av State under paragraphs (1) or (2) of this Arti-

denna artikel får icke överstiga den det av cle shall not exceed the part of the tax imden i denna avtalsslutande stat uttagna skat- posed in that Contracting State which is attriten som är hänförlig till egendom beträffande butable to the property by reference to which vilken avräkning medges. the credit is given.

4. Vid tillämpningen av denna artikel gäl- (4) For the purposes of this Article: ler följande:

a) Med skatt hänförlig till egendom. som (a) the tax attributable to any property imbeskattas i en avtalsslutande stat, avses posed in a Contracting State Is tax as reduced

skatt. som minskats med belopp med vilket by the amount of any credit allowed by that avräkning medgivits av denna avtalsslutande Contracting State in respect of tax attributstat för skatt som är hänförlig till egendomen able to that property imposed outside Swe-

och som uttagits utanför Sverige eller Det den or the United Kingdom; and

Förenade Konungariket.

Prop. 1980/81: 72 IR

b) Skatt anses uttagen i en avtalsslutande (b) tax is imposed in a Contracting State if stat, om den utgär enligt lagstiftningen i den- it is chargeable under the law of that Con-

na stat och är vederbörligen erlagd. tracting State and duly paid.

Artikel 13 Article 13 Tidsgräns Time Limit

Framställning om avräkning eller äterbetal- Any claim for a credit or for a refund of tax

ning av skatt grundad på bestämmelserna i founded on the provisions of this Convention detta avtal skall göras inom sex år från tid- shall be made within six years from the date

punkten för den händelse som föranledde of the event giving rise to a liability to tax, or. skattskyldighet eller inom ett år från den sista where later, within one year from the last dagen då skatt för vilken avräkning medges date on which tax for which credit is given is

förfaller ull betalning, om sistnämnda tid- due. The competent authority of a Contractpunkt inträffar senare. Den behöriga myndig- ing State may, in appropriate circumstances, heten i en avtalsslutande stat kan, om om- extend this time limit where the final determiständigheterna föranleder därtill, utsträcka nation or the payment of tax in the other Con-

denna tidsgräns i fall då stuttligt fastställande tracting State is delayed. eller betalning av skatt i den andra avtalsslutande staten har fördröjts.

Artikel 14 Article 14

Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse Mutual Agreement Procedure

i. Om cen person gör gällande, att i en av- (1) Where a person considers that the actalsslutande stat eller i båda staterna vidtagits tions of one or both of the Contracting States åtgärder som för honom medför eller kommer result or will result for him in taxation not in att medföra en mot bestämmelserna i detta accordance with the provisions of this Conavtal stridande beskattning, äger han — utan vention, he may, irrespective of the remedies att detta påverkar hans rätt att använda sig av provided by the domestic laws of those Conde rättsmedel som finns i dessa staters inter- tracting States, present his case to the com-

nå rättsordning —- göra framställning i saken petent authority of either Contracting State. hos den behöriga myndigheten i endera av-

talsslutande staten.

2. Om denna behöriga myndighet finner (2) The competent authority shall endeavframställningen grundad men ej själv kan få our, if the objection appears to it to be justi-

till ständ en tilifredsställande lösning. skall fied and if it is not itself able to arrive at a myndigheten söka lösa frågan genom ömsesi- satisfactory solution, to resolve the case by dig överenskommelse med den behöriga mutual agreement with the competent aumyndigheten t den andra avtalsslutande sta- thority of the other Contracting State, with a

ten I syfte att undvika en mot bestämmelser- view to the avoidance of taxation which is na i detta avtal stridande beskattning. not in accordance with the provisions of this

Convention. . 3. De behöriga myndigheterna i de avtals- (3) The competent authorities of the Conslutande staterna skall genom ömsesidig tracting States shall endeavour to resolve by överenskommelse söka avgöra svårigheter mutual agreement any difficulties or doubts

eller tvivelsmål som uppkommer rörande arising as to the interpretation or application tolkningen eller tillämpningen av detta avtal. of this Convention.

4. De behöriga myndigheterna i de avtals- (4) The competent authorities of the Con-

slutande staterna kan träda i direkt förbindel- tracting States may communicate with each

se med varandra för att träffa överenskom- other directly for the purpose of reaching an

melse i fall som angivits i föregående punk- agreement in the sense of the preceding

ter. paragraphs.

Prop. 1980/81: 72

Artikel IS Article 15 Utbyte av upplysningar Exchange of Information

1. De behöriga myndigheterna i de avtals- (1) The competent authorities of the Conslutande staterna skall utbyta sådana upplys- tracting States shall exchange such informaningar som är nödvändiga för att genomföra tion as is necessary for carrying out the probestämmelserna I detta avtal eller för att för- visions of this Convention or for the preven-

hindra bedrägeri eller för att tillämpa givna tion of fraud or the administration of statuto-

föreskrifter till förebyggande av skalteundan- ry provisions against legal avoidance in reladragande i fråga om de skatter som omfattas tion to the taxes which arc the subject of this av detta avtal. De utbytta upplysningarna Convention. Any information so exchanged skall behandlas som hemliga och får icke yp- shall be treated as secret and shall not be dispas för andra personer än sådana (befatt- closed to any persons other than persons (in-

ningshavare vid domstolar och förvaltnings- cluding a Court or administrative body) con-

myndigheter däri inbegripna) som handlägger cerned with the assessment or collection of, frågor om taxering, uppbörd eller åtal i fråga or prosecution in respect of, or the determi- :om de skatter som omfattas av avtalet eller nation of appeals in relation to, the taxes avgör besvär beträffande sådana skatter. which are the subject of this Convention.

2. Bestämmelserna i punkt I av denna arti- (2) In no case shall the provisions of parakel skall icke anses medföra skyldighet för graph (1) of this Article be construed so as to

den behöriga myndigheten i endera avtalsslu- impose on the competent authority of either tande stalen Contracting State the obligation: a) att vidtaga förvaltningsåtgärder, som (a) to carry out administrative measures at

strider mot lagstiftning eller administrativ variance with the laws or administrative praxis som gäller i endera avtalsslutande sta- practice prevailing in either Contracting ten; State;

b) att lämna upplysningar, som icke är till- (b) to supply particulars which are not gängliga enligt lagstiftningen eiler under sed- obtainable under the laws or in the normal vanlig tjänsteutövning i denna eller i den and- course of the administration of that or of the ra avtalsslutande staten: other Contracting State;

c) att lämna upplysningar, som skulle röja (C) to supply information which would dis-

affärshemlighet. industri-. handels- eller yr- close any trade, business, industrial, com-

keshemlighet eller i näringsverksamhet an- mercial or professional secret or trade pro-

vänt förfaringssätt eller upplysningar, vilkas cess, or information, the disclosure of which överlämnande skulle strida mot allmänna would be contrary to public policy. hänsyn.

Artikel 16 Article 16 Diplomatiska och konsulära befattningsha- Diplomatic and Consular Officials

vare

Detta avtal påverkar icke de privilegier i Nothing in this Convention shall affect the

beskattningshänseende, som enligt folkrät- fiscal privileges of diplomatic or consular oftens allmänna regler eller föreskrifter i sär- ficials under the general rules of international

skilda överenskommelser tillkommer diplo- law or under the provisions of special agreematiska celler konsulära befattningshavare. ments.

Artikel 17 Article 17

Ikraftträdande : Entry into Force

1. Detta avtal skall ratificeras enligt det (1) This Convention shall be subject to ra-

förfarande som gäller i vardera avtalsslutan- tification in accordance with the applicable

de staten och ratifikationshandlingarna ut- procedures of each Contracting State and inväxlas i London snarast möjligt. struments of ratification shall be exchanged

at London as soon as possible.

2. Detta avtal träder i kraft omedelbart ef- (2) This Convention shall enter into force ter det 30 dagar förflutit från den dag då ratifi- immediately after the expiration of 30 days

kationshandlingarna utväxlades och tilläm- following the date on which the instruments

pas därefter: of ratification are exchanged, and shall there-

upon have effect:

a) I Det Förenade Konungariket på egen- (a) in the United Kingdom in respect of dom för vilken skattskyldighet uppkommer property by reference to which there is a

efter nämnda tidpunkt: charge to tax which arises after that date: b) i Sverige, beträffande arvsskatt, på (b) in Sweden, as regards inheritance tax,

kvarlätenskap efter person, som avlider efter in respect of estates of persons who die after nämnda tidpunkt, och beträffande gåvoskatt, that date, and, as regards gift tax, in respect på gåva för vilken skattskyldighet uppkom- of gifts by reference to which there is a mer efter nämnda tidpunkt. charge to tax which arises after that date.

3. Om icke bestämmelserna i punkt 4 av (3) Subject to the provisions of paragraph

denna artikel föranleder annat, upphör det i (4) of this Article. the Convention between

London den 14 oktober 1964 undertecknade the United Kingdom of Great Britain and avtalet mellan Sverige samt Storbritannien Northern Ireland and the Kingdom of Swcoch Nordirland för undvikande av dubbelbe- den for the Avoidance of Double Taxation

skattning och förhindrande av skatteflykt be- and the Prevention of Fiscal Evasion with reträffande skatter på kvarlåtenskap (härefter spect to Duties on the Estates of Deccased benämnt "1964 ärs avtal”") att gälla beträffan- Persons signed at London on 14 October 1964

de egendom på vilken detta avtal tillämpas thereinafter referred to as "the 1964 Conven-

enligt bestämmelserna i punkt 2 av denna ar- tion”) shall cease to have effect in respect of tikel. property to which this Convention in accor-

dance with the provisions of paragraph (2) of

this Article applies.

4, I fall då, vid dödsfall som inträffar före (4) Where on a death before 27 March 1981 den 27 mars 1981, bestämmelse i 1964 års av- any provision of the 1964 Convention would

tal skulle ha medfört större skattelättnad än have afforded any greater relief than this

detta avtal i fråga om Convention in respect of

a) gåva under livstiden, som den avlidne (a) any gift inter vivos made by the degivit före den 27 mars 1974, eller ceased before 27 March 1974, or

b) egendom. som ingår i förmånstagarför- (b) any settled property in which the deordnande och av vilken den avlidne ägde rätt ceased had a beneficial interest in Possession

till avkastning före den 27 mars 1974 men before 27 March 1974 but not at any time

icke vid något tillfälle därefter. thereafter.

skall bestämmelsen alltjämt gälla i Det För- that provision shall continue to have effect enade Konungariket beträffande gåvan eller in the United Kingdom in relation to that gift

egendomen. or settled property.

5. 1964 års avtal skall upphöra att gälla den (5) The 1964 Convention shall terminate

dag då det sist tillämpas enligt föregående be- on the last date on which it has effect in acstämmelser 1 denna artikel. cordance with the foregoing provisions of this Article.

Artikel 18 Article 18 Upphörande Termination

I. Detta avtal förblir i kraft tills det uppsä- (h) This Convention shall remain in force ges av en avtalsslutande stat. Endera avtals- until terminated by a Contracting State.

slutande staten kan uppsäga detta avtal när Either Contracting State may terminate this som helst efter fem år räknat från den dag då Convention at any time after 5 ycars from the avtalet träder i kraft, under förutsättning att date on which the Convention centers into

meddelande om uppsägningen lämnats på force provided that at icast 6 months” prior

diplomatisk väg minst sex månader i förväg. I notice has been given through the diplomatic händelse av sådan uppsägning upphör avtalet channel. In such event the Convention shall att gälla vid utgången av den tidrymd som cease to have effect at the end of the period

anges i meddelandet. Avtalet skall dock allt- specified in the notice but shall continue to jämt tillämpas beträffande kvarlåtenskap ef- apply in respect of the estate of any person

ter person, som avlider före utgången av den- dying before the end of that period and in rena tidrymd, samt beträffande varje annan spect of any event (other than death) occurhändelse än dödsfall, vilken inträffar före ut- ring before the end of that period and giving gången av denna tidrymd och som medför rise to liability to tax under the laws of either

skattskyldighet enligt lagstiftningen t endera Contracting State.

avtalsslutande staten.

2. Upphörandet av detta avtal medför icke (2) The termination of this Convention att avtal eller annan överenskommelse, som shall not have the effect of reviving any trea-

upphävts genom detta avtal eller genom avtal ty or arrangement abrogated by this Convensom tidigare slutits mellan de avtalsslutande tion or by treaties previously concluded bestaterna, åter skall gälla. iween the Contracting States.

Till bekräftelse härav har undertecknade, In witness whereof the undersigned, duly därtill vederbörligen bemyndigade av sina re- authorised thereto by their respective Gov-

spektive regeringar, undertecknat detta av- ernments. have signed this Convention. tal.

Som skedde i Stockholm den 8 oktober Done in duplicate at Stockholm this cighth 1980 i två exemplar på svenska och engelska day of October 1980, in the English and Swespråken. vilka båda texter äger lika vitsord. dish languages, both texts being equally auth-

oritalive.

För Konungariket Sveriges regering: For the Government of the Kingdom of Swe-

den:

Ola Ullsten

För Det Förenade Konungariket Storbritan- For the Government of the United Kingdom nien och Nordirlands regering: of Great Britain and Northern Ireland:

D.F.: Murravx

Norstedts Tryckeri, Stockholm 1980