om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Jugoslavien
Regeringens proposition
1981/82:”7
om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Jugoslavien; beslutad den 18 juni 1981.
Regeringen föreslår riksdagen att antaga det förslag som har upptagits i bifogade utdrag av regeringsprotokoll. På regeringens vägnar THORBJÖRN FÄLLDIN
ROLF WIRTÉN
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett avtal mellan Sverige och Jugoslavien för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet och ett till avtalet fogat protokoll.
Avtalet och protokollet träder i kraft så snart ratifikationshandlingarna har utväxlats och avses bli tillämpade i Sverige på inkomst som förvärvas efter utgången av det år då utväxlingen av ratifikationshandlingarna äger rum samt på förmögenhet som taxeras fr. o. m: andra kalenderåret efter nämnda år och i Jugoslavien på inkomst som förvärvas eller förmögenhet som innehas under varje kalenderår efter det då utväxlingen äger rum.
I Riksdagen 1981/82. I samt. Nr 7
Utdrag
BUDGETDEPARTEMENTET PROTOKOLL
vid regeringssammanträde
1981-06-18
Närvarande: statsministern Fälldin. ordförande. och statsråden Ullsten,
Wikström. Friggebo, Dahlgren, Åsling, Söder, Johansson, Wirtén, Anders-
son, Boo, Eliasson, Gustafsson, Elmstedt, Tillander, Ahrland, Molin
Föredragande: statsrådet Wirtén
Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Jugoslavien
1 Inledning
På svenskt initiativ inleddes förhandlingar om ett dubbelsbeskattnings-
avtal i Belgrad den 10—den 14 mars 1975. Förhandlingarna fortsatte i Stockholm den 15—den 18 september 1975. Vid sistnämnda tillfälle paraferudes ett på engelska upprättat förslag till dubbelsbeskattningsavtal. För-
slaget jämte svensk översättning remitterades till kammarrätten i Stockholm och riksskatteverket. Remissinstanserna gjorde inte några erinringar mot förslaget. Sedan från jugoslavisk sida föreslagits vissa ändringar i den
paraferade texten, ägde nya förhandlingar rum i Belgrad den 2—den 6 oktober 1978. Därvid paraferades ett nytt förslag till dubbelbeskattningsavtal sumt ett till avtalet fogat protokoll. Båda handlingarna var upprättade på
engelska. Svenska översättningar har därefter färdigställts. Förslagen jämte översättningar bör fogas till regeringsprotokollet i detta ärende som bhilaga.
Sedan regeringen den 8 november 1979 beslutat att avtalet och protokol-
let skulle undertecknas. har de den 18 juni 1980 undertecknats för Sveriges
del av t.f. chefen för utrikesdepartementet.
2 Jugoslavisk skattelagstiftning
Jugoslavien är en federation som består av sex republiker och två auto-
noma provinser. Republikerna och provinserna består i sin tur av 510 kommuner. Skatterna bestäms av republikerna, de autonoma provinserna och kommunerna som en del av deras budgetarbete och inte direkt av central-
myndigheten. Den enda federala skatt som tas ut är en omsättningsskatt. Intäkterna från denna delas lika mellan centralmyndigheten, republikerna och provinserna. Under senare år har Jugoslavien uppmuntrat investering-
ar i landet i form av ”gemensamma företag” (joint ventures). Ett sådant gemensamt företags beskattningsbara vinst beräknas genom att kostnaderna för råvaror och materiel samt avskrivningar avräknas från inkomsten. Arbetskostnaderna avräknas däremot inte, då jugoslaviska arbetare inte uppbär lön i vanlig mening utan i stället erhåller del i vinsten. Beskattningen av de jugoslaviska företagen som sådana varierar inte bara mellan de
olika republikerna, provinserna och kommunerna utan också mellan olika områden inom dessa. Förutom egentliga skatter erlägger jugoslaviska före-
tag en mängd s. k. bidrag för att finansiera olika sociala ändamål såsom undervisning, vetenskaplig forskning, hälso- och barnavård. Vidare förekom-
mer att jugoslaviska företag mäste pe lån för olika ändamål, oftast för att finansiera utvecklingen av industriellt underutvecklade områden i Jugosla-
vien. Efter det skatter, bidrag och s. k. kontraktsbundna kostnader såsom
exempelvis räntor på lån och försäkringspremier betalats av den beskatt-
ningsbara vinsten återstår så nettovinsten. Av denna betalas sedan lönerna. Vad som därefter återstår delas i ett gemensamt företag mellan deltagarna. Utländsk deltagare är skattskyldig för den del han uppbär. Skatte-
satserna för beskattning av utländsk delägares del i vinst varierar mellan 5
och 3542 beroende på det område 1 vilket det gemensamma företaget bedrivs. Skattesatserna kan reduceras om vinsten återinvesteras eller om företaget bedrivs i ett industriellt underutvecklat område. En utländsk person som bedriver investeringsarbeten i Jugoslavien erlägger skatt på den
totala inkomsten härav minskad med kostnaderna inklusive löner till de
anställda. Skattesatsen för beräknande av denna skatt varierar likaledes mellan 5 och 35 4& beroende på det område i vilket arbetet bedrivs. En fysisk person erlägger skatter och s. k. bidrag som varierar beroende på inkomstslag och var i Jugoslavien inkomsten förvärvas eller personen i fråga är bosatt. Dessutom utgår — om den årliga inkomsten överstiger visst belopp. som bestäms av resp. republik eller provins — en speciell skatt på den totala inkomsten.
3 Avtalets och protokollets innehåll
Avtalet har, trots Jugoslaviens mycket säregna skattesystem, i stor utsträckning kunnat utformas i enlighet med de bestämmelser som organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) har rekommen-
derat för bilaterala dubbelbeskattningsavtal. Avvikelser förekommer dock bl. a. i fråga om beskattningen av inkomst av fritt yrke och pensioner. Avtalet innehåller också regler om avräkning i vissa fall av jugoslavisk skatt
som inte erlagts, s.k. "matching credit”.
Art. I anger vilka personer som omfattas av avtalet och art. 2 upptar de skatter på vilka avtalet är tillämpligt. Beträffande Jugoslavien tillämpas avtalet även på de tidigare berörda obligatoriska bidragen som tas ut där. So-
cialförsäkringsbidrag är dock uttryckligen undantagna (punkt 1).
Art. 3 innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer i avtalet.
I art. 4 har intagits regler som avser att fastställa var en person har hemvist
vid tillämpningen av avtalet och urt. 5 anger innebörden av uttrycket "fast driftställe”.
Art. 6—21 innehåller avtalets materiella beskattningsregler.
Inkomst av fastighet får enligt art. 6 beskattas i den stat där fastigheten
är belägen.
Art. 7 innehåller regler om beskattning av rörelseinkomst. Sådan inkomst får beskattas i den stat där rörelsen bedrivs från fast driftställe. I protokollet har vardera avtalsslutande staten förbundit sig att. under förutsältning av ömsesidighet, inte beskatta bruttointäkter som person med
hemvist I den andra avtalsslutande staten förvärvar genom person- och
godstransport i den förstnämnda staten såvida inte intäkterna är hänförliga till fast driftställe i denna förstnämnda stat.
Regler om beskattning av inkomst av sjöfart och luftfart i internationell trafik finns i art. 8. Sådan inkomst beskattas endast i den stat där transportföretaget har sin verkliga ledning. De särskilda beskattningsreglerna för SAS i punkt 3 har sin motsvarighet I andra avtal som Sverige har ingått under senare år.
Art. 9 innehåller regler om omräkning av rörelseinkomst vid obehörig vinstöverföring mellan företag med intressegemenskap. För svensk del får bestämmelserna betydelse för tillämpningen av 43 § I mom. kommunalskattelagen (1928: 370) (43 & I mom. ändrad senast 1965: 573).
Beskattningen av utdelning regleras i art. 10. Utdelning får beskattas i den stat där mottagaren har hemvist (punkt 1). Beskattning får emellertid enligt punkt 2 ske även I den stat där det utdelande bolaget har hemvist (källstaten). Skatten i denna stat skall emehHertid begränsas till 15 resp. 5C: om inte fall som avses i punkt 4 föreligger (punkt 2). Har skatt på utdelning tagits ut i källstaten enligt art. 10 punkt 2, avräknas denna mot inkomstta-
garens skatt på inkomsten i hemviststaten enligt bestämmelserna i art. 22.
Artikel 10 torde f.n. ha betydelse endast för utdelning från svenskt bolag till mottagare i Jugoslavien. Enligt vad som upplystes från jugoslavisk sida vid förhandlingarna förekommer inte utdelning i egentlig mening från jugoslaviskt bolag.
Ränta och royalty beskattas enligt art. II och 12 endast i den stat där mottagaren har hemvist om inte fall föreligger som avses i art. II punkt 3 resp. art. 12 punkt 3. I protokollet har angivits att beskattningsregeln i art. 1 har avfattats mot bakgrund av att ingendera av de avtalsslutande stater-
na har möjlighet att beskatta ränta som betalas till person som inte har hemvist där. Om sådan beskattningsmöjlighet införs i en avtalsslutande
stat. skall nya förhandlingar upptas.
Art. 13 behandlar beskattning av realisationsvinst. Bestämmelserna
överensstämmer i princip med motsvarande bestämmelser i OECD:s mo-
dellavtal.
a op. 1981/82: 7 5
Enligt urt. 14 beskattas inkomst av fritt yrke i regel endast i den stat där yrkesutövaren har hemvist. Om inkomsten förvärvas genom verksamhet i den andra avtalsslutande staten. får inkomsten emellertid beskattas där om yrkesutövaren vistas I denna stat mer än 183 dagar under kalenderåret i fråga. Det krävs alltså inte att yrket utövas genom stadigvarande anordning I denna stat.
Art. 15 behandlar beskattningen uv inkomst av såväl enskild som allmän
tjänst. Punkt I innebär, att inkomst av enskild tjänst i princip får beskattas i den stat där arbetet utförs. Undantag från denna regel gäller vid viss korttidsanställning under de förutsättningar som anges i punkt 2. I sådana fall sker beskattning endast i inkomsttagarens hemviststat. Enligt punkt 3 a
beskattas inkomst av allmän tjänst i regel endast i den stat varifrån inkomsten betalas, I fall som avses i punkt 3 b beskattas sådan inkomst emellertid
endast i inkomsttagarens hemviststat. Under de förutsättningar som anges
i punkt 4 beskattas inkomst av allmän tjänst på samma sätt som inkomst av enskild tjänst. I punkt 5 har intagits särskilda regler om beskattning av in-
komst av arbete utfört vid Jugoslaviens Förenade Ekonomiska Representation och Jugoslaviska Turistbyrån och i punkt 6 återfinns regler om beskattning av inkomst av arbete ombord på fartyg eller flygplan.
Styrelsearvode och liknande ersättning får beskattas i den stat där det
bolag som betalar ersättningen har hemvist (art. 16). Inkomst som uppbärs av artister och professionella idrottsmän beskattas enligt art. 17 punkterna I och 21 den stat där verksamheten utövas. Un-
dantag gäller enligt punkt 3 för de fall då verksamheten utövas inom ramen för ett kulturellt eller idrottsligt utbyte.
Pension på grund av enskild tjänst och liknande ersättning beskattas enligt huvudregeln i art. 18 punkt I endast i den stat där inkomsttagaren har hemvist. Utbetalningar enligt allmän socialförsäkringslagstiftning i en stat får dock beskattas i denna stat (punkt 4). Svensk ATP och folkpension, som betalas till person med hemvist i Jugoslavien, får således beskattas i
Sverige, Beträffande pension på grund av statlig eller kommunal tjänst gäl-
ler enligt punkt 2 att sådan pension i regel beskattas endast i den stat varifrån utbetalning sker. Undantag gäller i fall då pensionstagaren är medborgare i och har hemvist i den andra avtalsslutande staten. I sådant fall sker
beskattning endast i pensionstagarens hemviststat. Under de förutsätt-
ningar som anges I punkt 3 beskattas pension på grund av statlig och kom-
munal tjänst på samma sätt som pension på grund av enskild tjänst. Art. 19 innehåller regler om skattelättnader för studerande och prakti-
kanter.
Inkomst som inte behandlats särskilt i art. 6— 19 beskattas enligt art. 20
endast i inkomsttagarens hemviststat.
Art. 21 reglerar beskattningen av förmögenhet. Bestämmelserna över-
ensstämmer med sedvanliga regler i detta hänseende.
Art. 22 punkt I föreskriver för svensk del avräkning av skatt (credit of
tax) som huvudmetod för att undanröja dubbelbeskattning. Inkomst som
förvärvas av person med.hemvist i Sverige och som enligt avtalet får be-
skattas i Jugoslavien beskattas även i Sverige men den jugoslaviska skat-
ten på inkomsten avräknas från den svenska skatten på samma inkomst. Motsvarande gäller i fråga om förmögenhet som innehas av person med hemvist i Sverige och som enligt avtalet får beskattas i Jugoslavien. Avräkningsbeloppet är dock begränsat till den svenska skatten på den inkomst
resp. förmögenhet som får beskattas i Jugoslavien (punkt 2). Enligt jugoslavisk skattelagstiftning kan i vissa fall skattebefrielse eller skattenedsätt-
ning medges i syfte att stimulera investeringar. Punkt 3 föreskriver att avräkning i Sverige i vissa fall skall ske för jugoslavisk skatt som om sådan
skattebefrielse eller skattenedsättning inte skett, s.k. matching credit. Så-
dan avräkning för icke erlagd jugoslavisk skatt skall ske i fråga om skatt som enligt art. 7 i avtalet kän utgå på inkomst som förvärvas av ett svenskt företag genom fast driftställe eller s.k. blandat företag i Jugoslavien. Bestämmelserna om matching credit tillämpas de första tio åren under vilka avtalet gäller. Därefter skall de behöriga myndigheterna överlägga med varandra för att bestämma om denna tidrymd skall utsträckas. Enligt
punkt 4 tillämpar Sverige inte avräkningsmetoden i de fall då inkomst eller
förmögenhet enligt avtalet skall beskattas endast i Jugoslavien, t. ex. jugo-
slavisk statslön enligt art. 15 punkt 3 a. Då tillämpas i stället den s. k. ex-
empt-metoden (exempt = undantagande från skatt). Jugoslavien tillämpar exempt-metoden som generell metod för att undanröja dubbelbeskattning (punkt 5). Beträffande utdelning från Sverige till mottagare i Jugoslavien tillämpar Jugoslavien dock avräkningsmetoden för att undanröja dubbelbeskattning (punkt 6).
Art. 23 innehåller sedvanliga bestämmelser om förbud mot diskriminering.
Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse regleras i art. 24 och art. 25 innehåller bestämmelser om utbyte av upplysningar. I protokollet har angivits att uttrycket ”hemlighet av officiell natur” i art. 25 punkt 2 c)
åsyftar handels-, industri- eller yrkeshemlighet.
[ art. 26 finns vissa föreskrifter om diplomatiska och konsulära befattningshauvare. |
Art. 27 och 28 innehåller bestämmelser om avtalets ikraftträdande och upphörande. Avtalet skall enligt art. 27 ratificeras och träda i kraft med ut-
växlingen av ratifikationshandlingarna. Det skall tillämpas i Sverige på inkomst som förvärvas fr. o. m. kalenderåret närmast efter det då utväxling-
en av ratifikationshandlingarna äger rum samt på förmögenhet som taxeras
fr. o. m. andra kalenderåret närmast efter det då utväxlingen äger rum. Det
till avtalet fogade protokollet utgör en integrerande del av avtalet. Protokollets innehåll har redovisats I samband med de artiklar till vilka de sär-
skilda protokollspunkterna hör. Avtalet och protokollet får inte sägas upp
förrän fem år förflutit från dagen för ikraftträdandet.
4 Föredraganden
Förhandlingar om dubbelbeskattningsavtal med stater vars skattesystem väsentligt avviker från det svenska kräver särskilda överväganden och är ofta komplicerade. Det har emellertid visat sig, att olikheten i skattesystem inte nödvändigtvis hindrar en utformning av avtalen som ganska nära ansluter till den modell för bilaterala dubbelbeskattningsavtal som OECD har rekommenderat. Detta är fallet även med förevarande avtal. Avvikelserna från modellavtalet berör här bl. a. beskattningen av inkomst av fritt yrke och pensioner. Avvikelserna är emellertid i huvudsak sådana som redan tidigare godtagits i svenska dubbelbeskattningsavtal. Även de särskilda reglerna om avräkning av inte erlagd skatt (s. k. matching credit) har motsvarighet i de flesta tidigare svenska avtalen med utvecklingsländer. Avtalet utgör enligt min mening en tillfredsställande lösning av de skatteproblem som f.n. kan tänkas uppkomma mellan Sverige och Jugoslavien.
5 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen
att godkänna avtalet mellan Sverige och Jugoslavien för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet samt det till avtalet fogade protokollet.
6 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att antaga det förslag som föredraganden har lagt fram.
Bilaga
(Översättning)
Convention between the Kingdom of Swe- Avtal mellan Konungariket Sverige och
den and The Socialist Federal Republic of den Socialistiska Federala Republiken
Yugoslavia for the avoidance of double Jugoslavien för att undvika dubbelbetaxation with respect to taxes on income skattning beträffande skatter på inkomst
and capital | och förmögenhet
The Kingdom of Sweden and the Socialist Konungariket Sverige och den Socialistis- Federal Republic of Yugoslavia, desiring to ka Federala Republiken Jugoslavien, som conclude a Convention for the avoidance of önskar ingå ett avtal för att undvika dubbeldouble taxation with respect to taxes on in- beskattning beträffande skatter på inkomst come and capital, have agreed as follows: och förmögenhet, har kommit överens om
följande:
Article 1 Artikel 1 Personal scope Personer som omfattas av avtalet
This Convention shall apply to persons Detta avtal tillämpas på personer som har who are residents of one or both of the Con- hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda tracting States. staterna.
Article 2 Artikel 2 Taxes covered Skatter som omfattas av avtalet
1. This Convention shall apply to taxes on 1. Detta avtal tillämpas på skatter på inincome and on capital imposed oh behalf of komst och förmögenhet, som uttages av eneach Contracting State or of its political sub- var av de avtalsslutande staterna, dess polidivisions or local authorities, irrespective of tiska underavdelningar eller lokala myndigthe manner in which they are levied. The heter, oberoende av sättet på vilket skatterna Convention shall apply as well to the contri- -uttages. Avtalet tillämpas även på bidrag som butions imposed in Yugoslavia, with excep- uttages i Jugoslavien med undantag för sotion of the contribution for social security. cialförsäkringsbidrag.
2. There shall be regarded as taxes on in- 2. Med skatter på inkomst och förmögencome and on capital all taxes imposed on to- het förstås alla skatter, som utgår på inkomst tal income, on total capital, or on elements of eller förmögenhet i dess helhet eller på delar income or of capital, including taxes on gains av inkomst eller förmögenhet, däri inbegripfrom the alienation of movable or immovable na skatter på vinst genom överlåtelse av lös property, as well as taxes on capital apprecia- eller fast egendom samt skatter på värdestegtion. For the purposes of this Convention the ring. Vid tillämpning av detta avtal avses med term taxes shall also apply to the contribu- uttrycket skatter även sådana bidrag som tions referred to in paragraph 1 of this Arti- anges i punkt I i denna artikel. cle.
3. The existing taxes to which the Conven- 3. De för närvarande utgående skatter, på tion shall apply are: vilka avtalet tillämpas är:
(a) In the case of Sweden: a) Beträffande Sverige:
(1) the State income tax, including sailors” 1) den statliga inkomstskatten, sjömanstax and coupon tax (den statliga inkomstskat- skatten och kupongskatten däri inbegripna; ten, sjömansskatten och kupongskatten):;
(ii) the tax on the undistributed profits of 2) ersättningsskatten och utskiftningsskatcompanies and the tax on distribution in con- ten; nection with reduction of share capital or the winding-up of a company (ersättningsskatten och utskiftningsskatten); t1 Riksdagen 1981182. 1 saml. Nr 7
(11) the tax on public entertainers (bevill- 3) bevillningsavgiften för vissa offentliga
ningsavgiften för vissa offentliga föreställ- föreställningar; ningar);
(iv) the communal income tax (den kom- 4) den kommunala inkomstskatten; samt
munala inkomstskatten); and
(v) the State capital tax (den statliga för- 5) den statliga förmögenhetsskatten: mögenhetsskatten);
(hereinafter referred to as ”Swedish tax"). (i det följande benämnd ”svensk skatt”).
(b) In the case of Yugoslavia: b) Beträffande Jugoslavien:
(i) the tax and contributions on income of 1) skatten och bidragen som uttages på in-
organisations of associated labour (porez i komst förvärvad av sammanslutningarna av
doprinosi iz dohotka organizacija udruzenog förenad arbetskraft; rada):
Gi the tax and contributions on personal 2) skatten och bidragen som uttages på income derived from dependent personal ser- personlig inkomst förvärvad genom enskild vices (porez I doprinosi iz litnog dohotka iz tjänst; radnog odnosa):
(ill) the tax and contributions on personal 3) skatten och bidragen på personlig in-
income derived from agricultural activity (po- komst förvärvad genom jordbruksverksam-
rez. 1 doprinosi iz licnog dohotka od poljopri- het;
vredne delatnosti);
(iv) the tax and contributions on personal 4) skatten och bidragen på personlig in-
income derived from independent economic komst förvärvad genom självständig verkand non-economic activities (porez i doprino- samhet av ekonomisk eller icke-ekonomisk si iz liönog dohotka od samostalnog obavlja- art; nja privrednih i neprivrednih delatnosti):
(Vv) the tax on personal income derived 5) skatten på personlig inkomst förvärvad from copyrights, patents and technical im- genom upphovsrätt, patent eller tekniska förprovements (porez iz licnog dohotka od au- bättringar;
torskih prava, patenata i tehnickih unapredje-
nja);
tv) the tax on revenue from capital and 6) skatten på avkastning av förmögenhet capital rights (porez na prihod od imovine i eller rättighet av förmögenhetsnatur:
imovinskih pravar;
(vil) the tax on capital (porez na imovinu): 7) förmögenhetsskatten:
(vii) the tax on total revenue of citizens 8) skatten på medborgares sammanlagda (porez iz ukupnog prihoda gradjana):; inkomst:
(ix) the tax on profits vf foreign persons 9) skatten på inkomst förvärvad av person derived from investments in a domestic orga- med hemvist utomlands genom investeringar
nisation of ussoctated labour for the purposes i en inhemsk sammanslutning av förenad ar-
of a joint venture (poreZz na dobit stranih lica betskraft för ett s. k. blandat företag;
ostvarenu ulaganjem u domaén organizaciju
udruzenog rada za svrhe zajeduiskog poslovanja):
(x) the tax on profits of foreign persons de- 10) skatten på inkomst förvärvad av perrived from investment works (porez na dobit son med hemvist utomlands genom investe-
stranih lica ostvarenu izvodjenjem investicio- ringsarbeten;
nih radova):
(xi) the tax on revenues of foreign persons 11) skatten på inkomst förvärvad av perderived from passenger and cargo transport son med hemvist utomlands genom transport (porez na prihod stranih lica ostvaren od pre- av passagerare och gods; voza putnika i robe): (i det följande benämnda "jugoslavisk
(hereinafter referred to as "”Yugoslav skatt''). tax”)
4. The Convention shall also apply to any 4. Detta avtal tillämpas även på skatter av
identical or substantially similar taxes which samma eller i huvudsak likartat slag, som ef-
are imposed after the date of signature of this ter undertecknandet av avtalet uttages vid si-
Convention in addition to, or in place of, the dan av eller i stället för de ovannämnda skat-
existing taxes. The competent authorities of terna. De behöriga myndigheterna i de avtals-
the Contracting States shall notify to each slutande staterna skall meddela varandra de
other any substantial changes which have väsentliga ändringar som skett i respektive been made in their respective taxation laws. skattelagstiftning.
Article 3 Artikel 3 Generaul definitions Allmänna definitioner
1. For the purposes of this Convention: 1. I detta avtal har följande uttryck nedan
angiven betydelse:
(a) the terms '”'a Contracting State” and a) Uttrycken ”en avtalsslutande stat” och
"the other Contracting State” mean the So- ”den andra avtalsslutande staten” åsyftar cialist Federal Republic of Yugoslavia or the den Socialistiska Federala Republiken Jugo- Kingdom of Sweden as the context requires; slavien eller Konungariket Sverige, alltefter som sammanhanget kräver.
(b) the term "person" includes an indivi- b) Uttrycket ”person” inbegriper fysisk
dual and any legal person: person samt varje slag av juridisk person.
(C) the term "company" means an organi- c) Uttrycket ”bolag” åsyftar sammanslutsation of associated labour and any other le- ning av förenad arbetskraft och varje annan
gal person subject to tax including, however, juridisk person som är skattskyldig samt, be-
in the case of Sweden, a Swedish partner- träffande Sverige, även svenskt handelsboship: lag. |
(d) the terms "enterprise of a Contracting d) Uttrycken ”företag i en avtalsslutande State” and "enterprise of the other Contract- stat” och ”företag i den andra avtalsslutande ing State” mean, as the context requires, in staten” åsyftar alltefter som sammanhanget
respect of Yugoslavia, an organisation of kräver, beträffande Jugoslavien, en sam-
associated labour and other self-managed or- manslutning av förenad arbetskraft och anganisation and community, working people nan självstyrande organisation eller samwho individually perform activities indepen- manslutning, arbetare som individuellt utför dently and an enterprise established outside självständig verksamhet och företag som
the territory of Yugoslavia carried on by a re- upprättats utanför Jugoslaviens territorium sident of Yugoslavia, and in respect of Swe- och som bedrivs av person med hemvist i Juden. an enterprise carried on by a resident of goslavien samt, beträffande Sverige, företag Sweden; som bedrivs av person med hemvist i Sveri-
ge. (e) the term ""competent authority” e) Uttrycket ”behörig myndighet” åsyfmeans: tar:
(i) in respect of Yugoslavia, the Federal 1) beträffande Jugoslavien, federationens Secretariat for Finance or its authorised finanssekretariat eller dess befullmäktigade representative, ombud,
(ii) in respect of Sweden, the Minister of 2) beträffande Sverige, budgetministern' the Budget or his authorised representative; eller dennes befullmäktigade ombud.
(f) the term "national" means any indivi- f) Uttrycket ”medborgare” åsyftar varje dual having the nationality of a Contracting fysisk person som har medborgarskap i en
State; avtalsslutande stat.
(g) the term '""international traffic” means g) Uttrycket "internationell trafik” åsyf-
any transport by a ship or aircraft operated tar varje transport utförd av fartyg eller flyg-
by an enterprise which has its place of effec- plan, som används av företag som har sin tive management in a Contracting State, ex- verkliga ledning i en avtalsslutande stat. ut-
cept when the ship or aircraft is operated om då transporten med fartyget eller flygpla-
solely between places in the other Contract- net sker uteslutande mellan platser i den anding State. ra avtalsslutande staten.
2. As regards the application of the Con- 2. Då en avtalsslutande stat tillämpar detta vention by a Contracting State, any term not avtal anses varje uttryck, som inte definierats defined therein shall have the meaning which däri, ha den betydelse som uttrycket har enit has under the laws of that State concerning ligt den statens lagstiftning rörande sådana the taxes to which the Convention applies. skatter på vilka avtalet tillämpas.
Article 4 Artikel 4 Fiscal domicile Skatterättsligt hemvist
I. For the purposes of this Convention, 1. Vid tillämpningen av detta avtal förstås the term "resident of a Contracting State” med uttrycket "person med hemvist i en avmeans any person who, under the law of that talsslutande stat” varje person, som enligt State, is liable to taxation therein by reason lagstiftningen i denna stat är skattskyldig där of his domicile, residence, place of manage- på grund av hemvist, bosättning, plats för föment or any other criterion of a similar na- retagsledning eller varje annan liknande omture. ständighet.
2. Where by reason of the provisions of pa- 2. Då på grund av bestämmelserna i punkt ragraph 1 an individual is a resident of both I fysisk person har hemvist i båda avtalsslu- Contracting States, then his status shall be tande staterna, fastställs hans hemvist enligt determined as follows: följande regler:
(a) He shall be deemed to be a resident of a) Han anses ha hemvist i den avtalssluthe Contracting State in which he has a per- tande stat, där han har ett hem som stadigvamanent home available to him. If he has a rande står till hans förfogande. Om han har permanent home available to him in both ett sådant hem i båda avtalsslutande staterna. Contracting States, he shall be deemed to be anses han ha hemvist i den avtalsslutande a resident of the Contracting State with stat, med vilken hans personliga och ekonowhich his personal and economic relations miska förbindelser är starkast (centrum för are closest (centre of vital interests); levnadsintressena).
(b) If the Contracting State in which he has b) Om det inte kan avgöras, i vilken avtalshis centre of vital interests cannot be deter- slutande stat han har centrum för levnadsinmined, or if he has not a permanent home tressena, eller om han inte i någondera avavailable to him in either Contracting State, talsslutande staten har ett hem, som stadigvahe shall be deemed to be a resident of the rande står till hans förfogande, anses han ha Contracting State in which he has an habitual hemvist i den avtalsslutande stat, där han visabode; : tas stadigvarande.
(c) If he has an habitual abode in bot c) Om han vistas stadigvarande i båda av- Contracting States or in neither of them, he talsslutande staterna eller om han inte vistas shall be deemed to be a resident of the Con- stadigvarande i någon av dem, anses han ha tracting State of which he is a national; hemvist i den avtalsslutande stat, där han är
medborgare.
(d) If he is a national of both Contracting d) Om han är medborgare i båda avtalsslu- States or of neither of them, the competent tande staterna eller om han inte är medborgaauthorities of the Contracting States shall re i någon av dem, avgör de behöriga myndigsettle the question by mutual agreement. heterna i de avtalsslutande staterna frågan
genom ömsesidig överenskommelse.
3. Where by reason of the provisions of pa- 3. Då på grund av bestämmelserna i punkt ragraph 1 a person other than an individual is I person, som ej är fysisk person, har hema resident of both Contracting States, then it vist i båda avtalsslutande staterna, anses pershall be deemed to be a resident of the Con- sonen i fråga ha hemvist i den avtalsslutande tracting State in which its place of effective stat där den har sin verkliga ledning. management is situated.
Article 5 Artikel 5
Permanent establishment Fast driftställe
1. For the purposes of this Convention, 1. Vid tillämpningen av detta avtal förstås the term "permanent establishment” means med uttrycket ”fast driftställe” en stadigvaa fixed place of business in which the busi- rande affärsanordning, där företagets verk-
ness of the enterprise is wholly or partly car- samhet helt eller delvis utövas. ried on.
2. The term "permanent establishment” 2. Uttrycket ”fast driftställe” omfattar shall include especially: särskilt: (a) a place of management: a) plats för företagsledning,
(b) a branch; b) filial,
(c) an office; c) kontor,
(d) a factory: d) fabrik,
(€) a workshop: e) verkstad,:
(f) a mine, quarry or other place of extrac- f) gruva, stenbrott eller annan plats för uttion of natural resources; vinning av naturtillgång, samt
(8) a building site or construction or g) plats för byggnads-, anläggnings- eller
assembly project which exists for more than installationsarbete, som varar mer än tolv
twelve months. månader.
3, The term "permanent establishment” 3. Uttrycket ”fast driftställe” anses inte
shall not be deemed to include: innefatta:
(a) the use of facilities solely for the pur- a) användningen av anordningar, avsedda
pose of storage, display or delivery of goods uteslutande för lagring, utställning eller ut-
or merchandise belonging to the enterprise; lämnande av företaget tillhöriga varor,
(b) the maintenance of a stock of goods or b) innehavet av ett företaget tillhörigt
merchandise belonging to the enterprise sole- varulager, avsett uteslutande för lagring, ut-
ly for the purpose of storage, display or deli- ställning eller utlämnande, very; (c) the maintenance of a stock of goods or c) innehavet av ett företaget tillhörigt
merchandise belonging to the enterprise sole- varulager, avsett uteslutande för bearbetning ly for the purpose of processing by another eller förädling genom annat företags försorg,
enterprise:
(d) the maintenance of a fixed place of d) innehavet av stadigvarande affärsbusiness solely for the purpose of purchasing anordning, avsedd uteslutande för inköp av
goods or merchandise, or for collecting infor- varor eller införskaffande av upplysningar för
mation, for the enterprise: företagets räkning,
(e) the maintenance of a fixed place of e) innehavet av stadigvarande affärsanordbusiness solely for the purpose of advertis- ning, avsedd uteslutande för att för företagets ing, for the supply of information, for scienti- räkning ombesörja reklam, meddela upplysfic research or for similar activities which ningar, bedriva vetenskaplig forskning eller have a preparatory or auxiliary character, for utöva liknande verksamhet, som är av förbethe enterprise. redande eller biträdande art.
4, A person acting in a Contracting State 4. Person, som är verksam i en avtalsslu-
on behalf of an enterprise of the other Con- tande stat för företag i den andra av'alsslu-
tracting State—other than an agent of an in- tande staten — annan än en sådan oberoende dependent status to whom paragraph 5 ap- representant som avses i punkt 5 — behandplies—shall be deemed to be a permanent las såsom ett fast driftställe i den förstnämn-
establishment in the first-mentioned State if da staten, om han innehar och i denna först-
he has, and habitually exercises in that State, nämnda stat regelbundet använder fullmakt an authority to conclude contracts in the att sluta avtal i företagets namn samt verkname of the enterprise, unless his activities samheten inte begränsas till inköp av varor are limited to the purchase of goods or mer- för företagets räkning.
chandise for the enterprise.
5. An enterprise of a Contracting State 5. Företag i en avtalsslutande stat anses shall not be deemed to have a permanent inte ha fast driftställe i den andra avtalssluestablishment in the other Contracting State tande staten endast på den grund att företaget
merely because it carries on business in that uppehåller affärsförbindelser i denna andra other State through a broker, general com- stat genom förmedling av mäklare, kommis-
mission agent or any other agent of an inde- sionär eller annan oberoende representant, pendent status, where such persons are under förutsättning att sådan person därvid
acting in the ordinary course of their busi- utövar sin vanliga affärsverksamhet. ness. 6. The fact that a company which is a resi- 6. Den omständigheten att ett bolag med dent of a Contracting State controls or ts con- hemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar
trolled by a company which is a resident of eller kontrolleras av ett bolag med hemvist i the other Contracting State, or which carries den andra avtalsslutande staten eller ett bolag on business in that other State (whether som utövar affärsverksamhet i denna andra through a permanent establishment or other- stat (antingen genom fast driftställe eller på
wise). shall not of itself constitute either com- annat sätt), medför inte i och för sig att något-
pany a permanent establishment of the other. dera bolaget betraktas såsom fast driftställe
för det andra bolaget.
Article 6 Artikel 6
Income from immovable property Fastighet
I. Income from immovable property, in- 1. Inkomst av fastighet — vari inbegrips including income from agriculture or forestry, komst av jordbruk eller skogsbruk — får be-
may be taxed in the Contracting State in skattas i den avtalsslutande stat. där fastighewhich such property is situated. ten är belägen.
2. The term "immovable property” shall 2. Uttrycket "fastighet har den betydelse
have the meaning which it has under the law som uttrycket har enligt lagstiftningen i den
of the Contracting State in which the proper- stat där fastigheten i fråga är belägen. Fartyg,
ty in question is situated. Ships, boats and båtar och flygplan anses inte som fastighet.
aircraft shall not be regarded as immovable
property.
3. The provisions of paragraph 1 of this 3. Bestämmelserna I punkt ti denna artikel Article shall apply to income derived from tillämpas på inkomst. som förvärvas genom the direct use, letting or use in any other form omedelbart brukande, genom uthyrning eller
of immovable property. genom annan användning av fastighet.
4. The provisions of paragraphs I and 3 4. Bestämmelserna i punkterna I och 3 tillshall also apply to the income from immov- lämpas även på inkomst av fastighet som tillable property of an enterprise and to income hör företag och på inkomst av fastighet som
from immovable property used for the perfor- används vid utövande av fritt yrke. mance of independent personal services.
Article 7 Artikel 7 Business profits Rörelse
1. The profits of an enterprise of a Con- I. Inkomst av rörelse, som förvärvas av
tracting State shall be taxable only in that företag i en avtalsslutande stat, beskattas en- State unless the enterprise carries on busi- dast i denna stat, såvida inte företaget bedriness in the other Contracting State through a ver rörelse i den andra avtalsslutande staten
permanent establishment situated therein. If från där beläget fast driftställe. Om företaget the enterprise carries on business as afore- bedriver rörelse på nyss angivet sätt, får föresaid, the profits of the enterprise may be tagets inkomst beskattas i den andra avtalstaxed in the other State but only so much of slutande staten men endast så stor del därav,
them as is attributable to that permanent es- som är hänförlig till det fasta driftstället.
tablishment.
2. Subject to the provisions of paragraph 3, 2. Om företag i en avtalsslutande stat bewhere an enterprise of a Contracting State driver rörelse i den andra avtalsslutande stacarries on business in the other Contracting ten från där beläget fast driftställe, hänförs — State through a permanent establishment om inte bestämmelserna i punkt 3 föranleder
situated therein, there shall in each Contract- annat — i vardera avtalsslutande staten till
ing State be attributed to that permanent es- det fasta driftstället den inkomst av rörelse, tablishment the profits which it might be ex- som det kan antas att driftstället skulle ha förpected to make if it were a distinct and sepa- värvat, om det varit ett fristående företag, rate enterprise engaged in the same or similar som bedrivit verksamhet av samma eller likactivities under the same or similar condi- nande slag under samma eller liknande villtions and dealing wholly independently with kor och självständigt avslutat affärer med det the enterprise of which it is a permanent es- företag till vilket driftstället hör. tablishment.
3. In the determination of the profits of a 3. Vid bestämmande av inkomst. som är permanent establishment, there shall be al- hänförlig till det fasta drifstället, medges av-
lowed as deductions expenses which are in- drag för kostnader som uppkommit för det
curred for the purposes of the permanent fasta driftställets räkning, härunder inbegripestablishment including executive and gene- na kostnader för företagets ledning och allral administrative expenses so incurred, männa förvaltning, antingen kostnaderna whether in the State in which the permanent uppkommit i den avtalsslutande stat där det
establishment is situated or elsewhere. No- fasta driftstället är beläget eller annorstädes.
thing in this paragraph shall, however, autho- Bestämmelserna i denna punkt medför emelrise a deduction for expenses which would lertid inte rätt till avdrag för kostnader som är
not be deductible if the permanent establish- av sådant slag att avdrag inte skulle kunnat
ment were a separate enterprise. medges om det fasta driftstället hade varit ett
fristående företag.
4. The profits to be attributed to a perma- 4. Inkomst hänförlig till ett fast driftställe
nent establishment shall be determined on skall bestämmas på grundval av särskild re-
the basis of separate accounts kept by the dovisning hos det fasta driftstället. Om sådan
permanent establishment. If such accounts redovisning inte är tillräcklig för att bestämdo not constitute a sufficient basis for the ma det fasta driftställets inkomst, skall denna
purposes of determining the profits of the bestämmas genom en fördelning av företa-
permanent establishment, then such profits - gets hela inkomst på de olika delarna. Förfa-
may be determined on the basis of an appor- randet skall dock vara sådant att resultatet tionment of the total profits of the enterprise står i överensstämmelse med de i denna artito its various parts; the method of apportion- kel angivna principerna. Om det anses nöd-
ment adopted shall, however, be such that vändigt skall de behöriga myndigheterna i de
the result shall be in accordance with the avtalsslutande staterna söka enas om metoprinciples embodied in this Article. If neces- den för att fördela företagets inkomst. sary the competent authorities of the Contracting States shall endeavour to agree on
the method for apportioning the profits of the
enterprise.
5. No prolits shall be attributed to a per- 5. Inkomst anses inte hänförlig till fast manent establishment by reason of the mere driftställe endast av den anledningen att vapurchase by that permanent establishment of ror inköps genom det fasta driftställets för-
goods or merchandise for the enterprise. sorg för företagets räkning. 6. The provisions of this Article shall ap- 6. Bestämmelserna i denna artikel tilläm-
ply to the profits derived from Yugoslavia by pas på inkomst som förvärvas från Jugoslavia resident of Sweden on the grounds of his en av person med hemvist i Sverige genom
participation in a joint venture with a Yugo- hans deltagande i ett s.k. blandat företag slav enterprise. (joint venture) tillsammans med ett jugosla-
viskt företag.
7. Where profits include items of income 7. Ingår i rörelseinkomsten inkomstslag, which are dealt with separately in other Ar- som behandlas särskilt i andra artiklar av detticles of this Convention, then the provisions ta avtal, berörs bestämmelserna i dessa artikof those Articles shall not be affected by the lar inte av reglerna i förevarande artikel. provisions of this Article.
Article 8 Artikel 8 Shipping and air transport Sjö- och luftfart 1. Profits from the operation of ships or 1. Inkomst som förvärvas genom utövanaircraft in international traffic shall be tax- de av sjö- eller luftfart i internationell trafik able only in the Contracting State in which beskattas endast i den avtalsslutande stat där the place of effective management of the en- företaget har sin verkliga ledning. terprise is situated. 2, If the place of effective management of 2. Om företag som bedriver sjöfart i interan enterprise carrying on shipping in interna- nationell trafik har sin verkliga ledning omtional traffic is aboard a ship, then it shall be bord på ett fartyg, anses ledningen utövad i deemed to be situated in the Contracting den avtalsslutande stat, där fartyget har sin State in which the home harbour of the ship is hemmahamn eller, om någon sådan hamn insituated, or, if there is no such home harbour, te finns, i den avtalsslutande stat där fartyin the Contracting State of which the oper- gets redare har hemvist. ator of the ship is a resident. 3. With respect to profits derived by the air 3. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas betransport consortium Scandinavian Airlines träffande inkomst som förvärvas av luftfarts- System (SAS) the provisions of paragraph 1 konsortiet Scandinavian Airlines System shall apply, but only to such part of the pro- (SAS) men endast i fråga om den del av infits as corresponds to the shareholding in that komsten som motsvarar den andel i konsorconsortium held by AB Aerotransport (ABA), tiet vilken innehas av AB Aerotransport the Swedish partner of Scandinavian Airlines (ABA), den svenske delägaren i Scandinavian System (SAS). Airlines System (SAS). 4. The provisions of paragraph I shall also 4. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas apply to profits derived from the participa- även beträffande inkomst som förvärvas getion by enterprises of the Contracting States nom deltagande av företag i de avtalsslutande in a pool, a joint business or in an interna- staterna i en pool, ett gemensamt företag eller tional operating agency. i en internationell driftsorganisation.
Article 9 Artikel 9 Åssociated enterprises Företag med intressegemenskap Where I fall då (a) an enterprise of a Contracting State a) ett företag i en avtalsslutande stat direkt participates directly or indirectly in the man- eller indirekt deltager i ledningen eller överagement, control or capital of an enterprise of vakningen av ett företag i den andra avtalsthe other Contracting State, or slutande staten eller äger del i detta företags kapital, eller (b) the same persons participate directly b) samma personer direkt eller indirekt or indirectly in the management, control or deltar i ledningen eller övervakningen av såcapital of an enterprise of a Contracting State väl ett företag i en avtalsslutande stat som ett and an enterprise of the other Contracting företag i den andra avtalsslutande staten eller State, äger del i båda dessa företags kapital, iakttas följande. and in either case conditions are made or Om mellan företagen i fråga om handel elimposed between the two enterprises in their ler andra ekonomiska förbindelser avtalas elcommercial or financial relations which differ ler föreskrivs villkor, som avviker från dem from those which would be made between in- som skulle ha avtalats mellan av varandra
dependent enterprises, then any profits oberoende företag, får alla inkomster, som which would, but for those conditions, have utan sådana villkor skulle ha tillkommit det acerued to one of the enterprises, but, by rea- ena företaget men som på grund av villkoren i
son of those conditions, have not so accrued, fråga inte tillkommit detta företag, inräknas i may be included in the profits of that enter- detta företags inkomst och beskattas i överprise and taxed accordingly. ensstämmelse därmed.
Article 10 Artikel 10
Dividends Utdelning
I. Dividends paid by a company which is a 1. Utdelning från bolag med hemvist i en resident of a Contracting State to a resident avtalsslutande stat till person med hemvist i
of the other Contracting State may be taxed den andra avtalsslutande staten får beskattas
in that other State. i denna andra stat.
2. However, such dividends may be taxed 2. Utdelningen får emellertid beskattas i in the Contracting State of which the com- den avtalsslutande stat, där bolaget som beta-
pany paying the dividends is a resident, and lar utdelningen har hemvist, i enlighet med according to the law of that State, but the tax lagstiftningen i denna stat, men skatten får in-
so charged shall not exceed: te överstiga:
(a) 5 per cent of the gross amount of the a) 5 procent av utdelningens bruttobelopp dividends if the recipient is a company (ex- om mottagaren är ett bolag (med undantag för cluding partnership) which holds directly at handelsbolag) som direkt behärskar minst 25 least 25 per cent of the voting power of the procent av röstetalet för aktierna i det utdecompany paying the dividends; lande bolaget,
(b) in all other cases, 15 per cent of the b) 15 procent av utdelningens bruttobegross amount of the dividends. lopp i övriga fall.
The competent authorities of the Contract- De behöriga myndigheterna i de avtalssluing States shall by mutual agreement settle tande staterna skall träffa överenskommelse
the mode of application of this limitation. om sättet för genomförandet av denna begränsning.
This paragraph shall not affect the taxation Denna punkt berör inte bolagets beskattofthe company in respect of the profits out of ning för vinst av vilken utdelningen betalas.
which the dividends are paid. 3. The term "dividends” as used in this 3. Med uttrycket "”utdelning” förstås i
Article means income from shares or other denna artikel inkomst av aktier eller andra rights, not being debt-claims, participating in rättigheter, fordringar ej inbegripna, med rätt profits, as well as income from other corpo- till andel i vinst samt inkomst av andra anderate rights which is subjected to the same lar i bolag, vilken enligt skattelagstiftningen i taxation treatment as income from shares by den stat, där det utdelande bolaget har hemthe laws of the State of which the company vist, är underkastad samma skatteregler som making the distribution is a resident. inkomst av aktier.
4. The provisions of paragraphs 1 and 2 4. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 till-
shall not apply if the recipient of the di- lämpas inte om mottagaren av utdelningen vidends, being a resident of a Contracting har hemvist i en avtalsslutande stat och har State, has in the other Contracting State, of fast driftställe i den andra avtalsslutande stawhich the company paying the dividends is a ten, där det utbetalande bolaget har hemvist, resident, a permanent establishment with samt den andel på grund av vilken utdelning-
which the holding by virtue of which the divi- en betalas äger verkligt samband med det fasdends are paid is effectively connected. In ta driftstället. I sådant fall tillämpas bestämsuch a case, the provisions of Article 7 shall melserna i artikel 7.
apply.
5. Where a company which is a resident of 5. Om bolag med hemvist i en avtalsslua Contracting State derives profits or income tande stat uppbär inkomst från den andra avfrom the other Contracting State, that other talsslutande staten, får denna andra stat inte
State may not impose any tax on the divi- påföra någon skatt på utdelning, som bolaget dends paid by the company to persons who betalar till person som ej har hemvist I denna are not residents of that other State, or sub- andra stat, och inte heller någon skatt på bo-
ject the company's undistributed profits to a lagets ej utdelade vinst. även om utdelningen tax on undistributed profits, even if the divi- eller den ej utdelade vinsten helt eller delvis
dends paid or the undistributed profits con- utgörs av inkomst som uppkommit i denna sist wholly or partly of profits or income andra stat.
arising in such other State. |
Article 11 Artikel 11
Interest Ränta 1. Interest arising in a Contracting State 1. Ränta, som härrör från en avtalsslutan-
and paid to a resident of the other Contract- de stat och som betalas till person med heming State shall be taxable only in that other vist i den andra avtalsslutande staten, beskat- State. tas endast i denna andra stat.
2. The term ""interest” as used in this Ar- 2. Med uttrycket ”ränta” förstås i denna
ticle means income from Government securi- artikel inkomst av värdepapper som utfärdats ties, bonds or debentures, whether or not se- av staten, av obligationer eller debentures,
cured by mortgage and whether or not carry- antingen de utfärdats mot säkerhet i fastighet ing a right to participate in profits, and debt- eller ej och antingen de medför rätt till andet i
claims of every kind as well as all other in- vinst eller ej. Uttrycket åsyftar även inkomst
come assimilated to income from money lent av varje annat slags fordran samt all annan inby the taxation law of the State in which the komst som enligt skattelagstiftningen i den
income arises. avtalsslutande stat. från vilken inkomsten
härrör. jämställs med inkomst av försträckning. 3. The provisions of paragraph I shall not 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas inte,
apply if the recipient of the interest, being a om mottagaren av räntan har hemvist i en av-
resident of a Contracting State, has in the talsslutande stat och innehar fast driftställe i other Contracting State in which the interest den andra avtalsslutande staten från vilken arises a permanent establishment with which räntan härrör samt den fordran på grund av
the debt-claim from which the interest arises vilken räntan betalas äger verkligt samband
is effectively connected. In such a case, the med det fasta driftstället. I sådant fall tilläm-
provisions of Article 7 shall apply. pas bestämmelserna i artikel 7.
4. Where, owing to a special relationship 4. Beträffande sådana fall då särskilda för-
between the payer and the recipient or be- bindelser mellan utbetalaren och mottagaren tween both of them and some other person, elier mellan dem båda och annan person förthe amount of the interest paid. having regard anleder att det utbetalade räntebeloppet med to the debt-claim for which it is paid, exceeds hänsyn till den skuld, för vilken räntan erthe amount which would have been agreed läggs överstiger det belopp som skulle ha avupon by the payer and the recipient in the talats mellan utbetaiaren och mottagaren om absence of such relationship, the provisions sådana förbindelser inte förelegat, gäller beof this Article shall apply only to the last- stämmelserna i denna artikel endast för sistmentioned amount. In that case, the excess nämnda belopp. I sådant fall beskattas över-
part of the payments shall remain taxable skjutande belopp enligt lagstiftningen i varde-
according to .the law of each Contracting ra avtalsslutande staten med iakttagande av
State, due regard being had to the other pro- övriga bestämmelser i detta avtal. visions of this Convention.
Article 12 Artikel 12
Rovyalties | Ro valty
I. Royalties arising in a Contracting State 1. Royalty, som härrör från en avtalsslu-
and paid to a resident of the other Contract- tande stat och som betalas till person med
ing State shall be taxable only in that other hemvist i den andra avtalsslutande staten, be- State. skattas endast i denna andra stat.
2. The term "royalties as used in this Ar- 2. Med uttrycket royalty” förstås i denna
ticle means payments of any kind received as artikel varje slag av belopp som betalas såa consideration for the use of. or the right to som ersättning för nyttjandet av eller rätten use, any copyright of literary, artistic or att nyttja upphovsrätt till litterära, konstnärli-
scientific work including cinematograph ga eller vetenskapliga verk, biograffilmer films, films and tapes for television and radio, samt filmer och band för television och radio
any patent. trade mark, design or model, häri inbegripna, patent, varumärke, mönster plan, secret formula or process. or for the use eller modell, ritning. hemligt recept eller of, or the right to use, industrial. commercial, hemlig tillverkningsmetod samt för nyttjan-
or scientific equipment, or for information det av eller rätten att nyttja industriell, kom-
concerning industrial. commercial or scienti- mersiell eller vetenskaplig utrustning eller för fic experience. upplysningar om erfarenhetsrön av industri-
eli, kommersiell eller vetenskaplig natur.
3. The provisions of paragraph 1 shall not 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas inte, apply if the recipient of the royalties. being a om mottagaren av royaltyn har hemvist i en
resident of a Contracting State, has in the avtalsslutande stat och innehar fast driftställe
other Contracting State in which the royalties i den andra avtalsslutande staten från vilken arise a permanent establishment with which royaltyn härrör samt den rätt eller egendom
the right or property giving rise to the royal- som ger upphov till royaltyn äger verkligt
ties is effectively connected. In such a case, samband med det fasta driftstället. I sådant
the provisions of Article 7 shall apply. fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7.
4, Where, owing to a special relationship 4. Beträffande sådana fall. då särskilda förbetween the payer and the recipient or be- bindelser mellan utbetalaren och mottagaren tween both of them and some other person, eller mellan dem båda och annan person förthe amount of the royalties paid, having re- anleder att beloppet av utbetalad royalty med
gard to the use, right or information for which hänsyn till det nyttjande, den rätt eller upp-
they are paid, exceeds the amount which lysning för vilken royaltyn erläggs, överstiger would have been agreed upon by the payer det belopp, som skulle ha avtalats mellan ut-
and the recipient in the absence of such rela- betalaren och mottagaren om sådana förbintionship, the provisions of this Article shall delser inte förelegat, gäller bestämmelserna i
apply only to the last-mentioned amount. In denna artikel endast för sistnämnda belopp. I that case, the excess part of the payments sådant fall beskattas överskjutande belopp shall remain taxable according to the law of enligt lagstiftningen i vardera avtalsslutande each Contracting State, due regard being had staten med iakttagande av övriga bestämmelto the other provisions of this Convention. ser i detta avtal.
Article 13 Artikel 13
Capital gains Realisationsvinst
1. Gains from the alienation of immovable I. Vinst genom överlåtelse av sådan fastig-
property, as defined in paragraph 2 of Article het som avses i artikel 6 punkt 2 får beskattas 6, may be taxed in the Contracting State in i den avtalsslutande stat där fastigheten är be-
which such property is situated. lägen.
2. Gains from the alienation of movable 2. Vinst genom överlåtelse av lös egendom
property forming part of the business pro- hänförlig till tillgångar nedlagda i fast drift-
perty of a permanent establishment which an ställe, vilket ett företag i en avtalsslutande enterprise of a Contracting State has in the stat har i den andra avtalsslutande staten. el-
other Contracting State or of movable pro- ler av lös egendom hänförlig till stadigvaranperty pertaining to a fixed base available to a de anordning för utövande av fritt yrke, vilresident of a Contracting State in the other ken en person med hemvist i en avtalsslutan-
Contracting State for the purpose of perform- de stat har i den andra avtalsslutande staten, ing independent personal services, including får beskattas i denna andra stat. Motsvarande
such gains from the alienation of such a per- gäller vinst genom överlåtelse av sådant fast
manent establishment (alone or with the driftställe (för sig eler i samband med överlåwhole enterprise) or of such fixed base, may telse av hela företaget) eller av sådan stadig-
be taxed in that other State. varande anordning.
3. Notwithstanding the provisions of pa- 3. Utan hinder av bestämmelserna i punkt ragraph 2 of this Article gains from the aliena- 21 denna artikel beskattas vinst genom över-
tion of ships or aircraft operated in internatio- låtelse av fartyg eller flygplan. som används i
nal traffic or movable property pertaining to internationell trafik, eller av lös egendom,
the operation of such ships or aircraft shall be som är hänförlig till användningen av sådana
taxable only in the Contracting State in which fartyg eller flygplan, endast it den avtalssltu-
the place of effective management of the en- tande stat där företaget har sin verkliga led-
terprise is situated. ning.
4. Gains from the alienation of any proper- 4. Vinst genom överlåtelse av annan än i
ty other than that referred to in paragraphs 1. punkterna 1, 2 och 3 i denna artikel angiven
2 and 3 of this Article, shall be taxable only in 2gendom beskattas endast i den avtalsslutanthe Contracting State of which the alienator de stat där överlåtaren har hemvist. is a resident.
Article 14 Artikel 14 Independent personal services Fritt yrke
1. Income derived by a resident of a Con- I. Inkomst, som person med hemvist i en tracting State in respect of professional ser- avtalsslutande stat förvärvar genom utövan-
vices or other independent activities of a de av fritt yrke eller annan därmed jämförlig
similar nature shall be taxable only in that självständig verksamhet, beskattas endast i State. denna stat.
2. Notwithstanding the provisions of pa- 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt ragraph I of this Article income derived by a I i denna artikel får inkomst, som person med
resident of a Contracting State in respect of hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar geprofessional services or other independent nom utövande av fritt yrke eller annan där-
activities of a similar nature in the other Con- med jämförlig självständig verksamhet i den tracting State may be taxed in that other Con- andra avtalsslutande staten, beskattas i den-
tracting State, if the resident is present in that na andra avtalsslutande stat, om personen i other Contracting State for a period or pe- fråga vistas i denna andra avtalsslutande stat riods exceeding in the aggregate 183 days in under tidrymd eller tidrymder som sammanthe calendar year, whether or not such resi- lagt överstiger 183 dagar under kalenderåret i dent maintains a fixed base in that other Con- fråga, oavsett om sådan person har en stadig-
tracting State. varande anordning i denna andra avtalsslu-
tande stat eller ej.
3. The term "professional services” in- 3. Uttrycket "fritt yrke” inbegriper sär-
cludes especially independent scientific, lit- skilt självständig vetenskaplig, litterär och erary, artistic, educational or teaching activi- konstnärlig verksamhet, uppfostrings- och ties as well as the independent activities of undervisningsverksamhet samt sådan självphysicians, lawyers, engineers, architects, ständig verksamhet som utövas av läkare, ad-
dentists and accountants. vokater. ingenjörer, arkitekter, tandläkare
och revisorer.
Article I5 Artikel 15
Dependent personal services Tjänst
I. Subject to the provisions of Articles 16. I. Där inte bestämmelserna i artiklarna 16,
18 and 19 of this Convention, salaries, wages 18 och 19 i detta avtal föranleder annat, be-
and other similar remuneration derived by a skattas löner och liknande ersättningar, som
resident of a Contracting State in respect of person med hemvist i en avtalsslutande stat
an employment shall be taxable only in that uppbär genom anställning, endast i denna stat State unless the employment is exercised in såvida inte arbetet utförs i den andra avtals-
the other Contracting State. If the employ- slutande staten. Om arbetet utförs i denna ment is so exercised, such remuneration as Is andra stat, får ersättning som uppbärs för arderived therefrom may be taxed in that other betet beskattas där. State.
2. Notwithstanding the provisions of pa- 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt ragraph I of this Article, remuneration deriv- I i denna artikel beskattas inkomst, vilken
ed by a resident of a Contracting State in re- uppbärs av person med hemvist i en avtals-
spect of an employment exercised in the slutande stat för arbete som utförs I den andother Contracting State shall be taxable only ra avtalsslutande staten, endast i den förstin the first-mentioned State if: nämnda avtalsslutande staten, under förut-
sättning att
(a) the recipient is present in the other a) inkomsttagaren vistas 1 den andra av-
State for a period or periods not exceeding in talsslutande staten under tidrymd eller tid-
the aggregate 183 days in the calendar year rymder, som sammanlagt inte överstiger 183 concerned. and dagar under kalenderåret i fråga, och
(b) the remuneration is paid by, or on be- b) ersättningen betalas av eller på uppdrag half of, a person who is not a resident of the av person som ej har hemvist i den andra sta-
other State, and ten, samt (c) the remuneration is not borne by a per- C) ersättningen inte såsom omkostnad be-
manent establishment or a fixed base which lastar fast driftställe eller stadigvarande such person has in the other State. anordning, som ifrågavarande person har i
den andra staten.
3. (a) Wages and salaries paid by a Con- 3. a) Lön som betalas av en avtalsslutande
tracting State or a political subdivision or a stat. dess politiska underavdelningar eller lo-
local authority thereof to an individual shall kala myndigheter till fysisk person beskattas be taxable only in that State. endast i denna stat.
(b) However, such wages and salaries b) Sädan ersättning beskattas emellertid shall be taxable only in the other Contracting endast i den andra avtalsslutande staten, om
State if the recipient has performed work in mottagaren har utfört arbetet i denna andra that other State and is a resident of that State stat och är en person med hemvist i denna
who: stat som:
(i) is a national of that State, or 1) är medborgare i denna stat eller
(ii) did not become a resident of that State 2) inte erhöll hemvist där endast för att utsolely for the purpose of performing the föra arbetet. work.
4. Wages and salaries derived by an indi- 4. Lön som fysisk person erhåller för arbe-
vidual for work performed in connection with te utfört i samband med rörelse som bedrivs a business carried on by a Contracting State av en avtalsslutande stat, dess politiska unor a political subdivision or a local authority deravdelningar eller lokala myndigheter bethereof, shall be taxable in accordance with skattas enligt bestämmelserna i punkterna I the provisions of paragraphs 1 and 2 of this och 2 i denna artikel. Article.
5. Wages and salaries derived by an indi- 5. Lön som fysisk person erhålter för arbe-
vidual in respect of his work in the Joint Eco- te utfört vid Jugoslaviens Förenade Ekono-
nomic Representation of Yugoslavia or the miska Representation eller Jugoslaviska Tu- Tourist Federation of Yugoslavia shall be ristbyrån beskattas endast i Jugoslavien. Betaxable only in Yugoslavia. The provisions of stämmelserna i denna punkt tillämpas inte this paragraph shall not apply to a person, beträffande svensk medborgare eller beträf-
who is a Swedish national, or to a person, fande person som inte erhöll hemvist i Sveriwho did not become a resident of Sweden ge endast för att utföra arbetet. solely for the purpose of performing the work.
6. Notwithstanding the preceding provi- 6. Utan hinder av föregående bestämmel-
sions of this Article, remuneration in respect ser i denna artikel får ersättning för arbete, of an employment exercised aboard a ship or som utförs ombord på fartyg eller flygplan i aircraft in international traffic, may be taxed internationell trafik, beskattas i den avtals-
in the Contracting State in which the place of slutande stat där företaget har sin verkliga effective management of the enterprise is ledning. Om person med hemvist i Sverige situated. Where a resident of Sweden derives uppbär ersättning för arbete, vilket utförs remuneration in respect of employment exer- ombord på flygplan som används i internatiocised aboard an aircraft operated in interna- nell trafik av luftfartskonsortiet Scandinavian tional traffic by the air transport consortium Airlines System (SAS), beskattas ersättning-
Scandinavian Airlines System (SAS), such en endast i Sverige.
remuneration shall be taxable only in Sweden.
Article 16 Artikel 16
Fees derived from work on business boards Ersättningar för arbete i bolagsstyrelse (sty- (directors' fees) relsearvoden)
1. Directors” fees and other similar pay- 1. Styrelsearvoden och liknande ersätt-
ments derived by a resident of Yugoslavia in ningar, som person med hemvist i Jugoslavihis capacity as a member of the board of di- en erhåller i egenskap av styrelseledamot i rectors of a company which is a resident of bolag med hemvist i Sverige, får beskattas i
Sweden may be taxed in Sweden. Sverige.
2. Fees and other similar payments de- 2. Arvoden och andra liknande ersättningrived by a resident of Sweden in his capacity ar, som person med hemvist i Sverige erhål-
as a member of a business board of a compa- ler i egenskap av styrelseledamot i bolag med ny which is a resident of Yugoslavia may be hemvist i Jugoslavien, får beskattas i Jugosla-
taxed in Yugoslavia. vien.
3. The provisions of paragraphs 1 and 2 3. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 till-
shall not apply to remuneration paid on ac- lämpas inte på ersättning som någon erhåller count of regular functions in a company as an på grund av sin sedvanliga verksamhet i ett employee, adviser, consultant and similar. In bolag såsom anställd, rådgivare, konsult eller such a case the provisions of Articles 14 or liknande. I sådant fall tillämpas bestämmel-
15, as the case may be, shall apply. serna i artikel 14 respektive artikel 15.
Article 17 Anikel 17 Artistes and uthletes Artister och idrottsmän
I. Notwithstanding the provisions of Ar- 1. Utan hinder av bestämmelserna i artik-
ticles 14 and 15, income derived by entertain- larna 14 och 15 får inkomst, som teater- eller ers, such as theatre, motion picture, radio or filmskådespelare, radio- eller televisionsar-
television artistes, and musicians, and by tister, musiker och liknande yrkesutövare
athletes, from their personal activities as samt idrottsmän förvärvar genom den verksuch may be taxed in the Contracting State in samhet de personligen utövar i denna egen-
which these activities are exercised. skap, beskattas t den avtalsslutande stat där verksamheten utövas.
2. Where income in respect of personal ac- 2. I fall då inkomst genom personligt arbetivities of an entertainer or athlete as such te som artist eller idrottsman i denna egenaccrues not to that entertainer or athlete him- skap utför tillfaller annan än artisten eller self but to another person that income may. idrottsmannen själv får denna inkomst, utan notwithstanding the provisions of Articles 7, hinder av bestämmelserna i artiklarna 7, 14
14 and 15, be taxed in the Contracting State och 15, beskattas i den avtalsslutande stat där
in which the activities of the entertainer or artisten eller idrottsmannen utför arbetet. athlete are exercised.
3. Notwithstanding the provisions of 3. Utan hinder av bestämmelserna i punk-
paragraphs i and 2 of this Article income terna 1 och 2 i denna artikel beskattas inderived in respect of personal activities of an komst, som artist eller idrottsman med hem-
entertainer or athlete in his capacity as such vist i en avtalsslutande stat i denna egenskap
being a resident of a Contracting State shall förvärvar genom sin personliga verksamhet,
be taxable only in that State if the activities endast i denna stat, under förutsättning att
are exercised in the other Contracting State verksamheten utövas i den andra avtalsslu-
within the framework of a cultural or sports tande staten inom ramen för ett program om
exchange programme sanctioned by both kulturellt eller idrottsligt utbyte som god-
Contracting States. känts av båda avtalsslutande staterna.
Article 18 Artikel 18
Pensions Pensioner
1. Pensions and other similar remunera- 1. Pension och annan liknande ersättning
tion shall be taxable only in the Contracting beskattas endast i den avtalsslutande stat där State in which the recipient of such pensions mottagaren av pensionen eller ersättningen
or remuneration is a resident. har hemvist. 2. Notwithstanding the provisions of pa- 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt ragraph 1 any pension paid by a Contracting I beskattas pension som utbetalas av en av- State or a political subdivision or a local talsslutande stat, dess politiska underavdelauthority thereof out of the budget or special ningar eller lokala myndigheter till fysisk perfunds to any individual shall be taxable only son över budgéten eller från speciella fonder,
in that State. However, such pension shall be endast i denna stat. Sådan pension beskattas
taxable only in the other Contracting State if emellertid endast i den andra avtalsslutande the recipient is a national of and a resident of staten om mottagaren är medborgare i och
that State. har hemvist i denna stat.
3. Any pension derived by an individual 3. Pension, som fysisk person erhållit för for work performed in connection with any arbete utfört i samband med rörelse bedriven business carried on by a Contracting State or av en avtalsslutande stat, dess politiska un-
a political subdivision or a local authority deravdelningar eller lokala myndigheter, bethereof shall be taxable only in the Contract- skattas endast i den avtalsslutande stat där
ing State of which the individual is a resident. personen i fråga har hemvist.
4. Notwithstanding the provisions of 4. Utan hinder av bestämmelserna i punkparagraphs I and 3 of this Article payments terna I och 3 i denna artikel får utbetalningar made under the Public Social Security enligt allmän socialförsäkringslagstiftning i Scheme of a Contracting State may be taxed en avtalsslutande stat beskattas i denna stat. in that State.
Article 19 Artikel 19 Students Studerande
LA student, business apprentice or I. Studerande eller affärs- eller hantverkstrainee who is present in a Contracting State praktikant som vistas I en avtalsslutande stat solely for the purpose of his education or uteslutande för sin undervisning eller utbildtraining and who is, or was immediately be- ning och som har — eller omedelbart före vis-
fore his stay in that State, a resident of the telsen i denna stat hade — hemvist i den and-
other Contracting State, shall be exempt ra avtalsslutande staten, beskattas ej i den from tax in the first-mentioned State in re- förstnämnda avtalsslutande staten för belopp spect of payments received for the purpose of som han erhåller för sitt uppehälle, sin under-
his maintenance, education or training pro- visning eller utbildning. om beloppen utbeta-
vided that such payments are made to him las till honom från källa utanför denna först-
from sources outside that first- mentioned nämnda stat. Stale. |
2. A student at a university or other educa- 2. Studerande vid universitet eller annan
tional institution in Yugoslavia, who during a undervisningsanstalt i Jugoslavien, som under
temporary stay in Sweden holds an employ- tillfällig vistelse i Sverige innehar anställning ment in Sweden for a period not exceeding i Sverige under en tidrymd av högst 100 dagar 100 days in a calendar year for the purpose of under ett och samma kalenderår för att erhål-
obtaining practical experience in connection la praktisk erfarenhet i anslutning till studier-
with his studies, shall be taxable in Sweden na, beskattas i Sverige endast för den del av
only for such part of the income from the inkomsten av anställningen som överstiger
employment as exceeds 1500 Swedish kro- 1500 svenska kronor per kalendermånad.
nor a calendar month. The exemption gran- Skattebefrielse enligt denna punkt medges ted under this paragraph shall not, however, dock med ett sammanlagt belopp av högst
exceed an aggregate amount of 4 500 Swedish 4 500 svenska kronor. Belopp som enligt denkronor. Any amount exempted from tax un- na punkt är undantagna från beskattning in-
der this paragraph shall include personal al- nefattar personliga avdrag för ifrågavarande lowances for the calendar year in question. kalenderår.
3. A student at a university or other educa- 3. Studerande vid universitet eller annan
tional institution in Sweden, who during a undervisningsanstalt i Sverige, som under
temporary stay in Yugoslavia holds an em- tillfällig vistelse i Jugoslavien innehar anställployment in Yugoslavia for a period not ex- ning i Jugoslavien under en tidrymd av högst ceeding 100 days in a calendar year for the 100 dagar under ett och samma kalenderår för
purpose of obtaining practical experience in att erhålla praktisk erfarenhet i anslutning till connection with his studies, shall be taxable studierna, beskattas i Jugoslavien endast för in Yugoslavia only for such part of the in- den del av inkomsten av anställningen som
come from the employment as exceeds the för en kalendermånad överstiger den i lag gapersonal income guaranteed by law for a ranterade personliga inkomsten. Belopp som
calendar month. Any amount exempted from enligt denna punkt är undantagna från betax under this paragraph shall include per- skattning innefattar personliga avdrag för
sonal allowances for the calendar year in ifrågavarande kalenderår. question.
4, ÅA student, business apprentice or 4, Studerande eller affärs- eller hantverks-
trainee who is present in a Contracting State praktikant som vistas i en avtalsslutande stat
for the purposes of his education or training för att erhålla undervisning eller utbildning and who is, or was immediately before his och som har —eller omedelbart före vistelsen . stay in that State, a resident of the other Con- i denna stat hade — hemvist i den andra av-
tracting State, shall be exempt from tax in the talsslutande staten, beskattas ej i den förstfirst-mMentioned State on remuneration for nämnda staten för inkomst förvärvad genom
personal services performed in that first- arbete i denna förstnämnda stat om ersätt-
mentioned State provided the remuneration ningen inte under något beskattningsår överdoes not exceed 5000 Swedish kronor or its stiger 5 000 svenska kronor eller motvärdet i
equivalent in Yugoslav currency for any tax- jugoslavisk valuta.
able year.
The benefits under this paragraph shall ex- Skattebefrielse enligt denna punkt medges
tend only for such period of time as may be endast för den tid, som skäligen eller vanligt-
reasonably or customarily. required to com- vis åtgår för att fullborda studierna eller ut-
plete the education or training undertaken bildningen i fråga, men får inte i något fall av-
but shall in no event exceed a period of three se längre tid än tre på varandra följande år. consecutive years. Belopp för vilket skattefrihet medges enligt
Any amount exempted from tax under this denna punkt innefattar personliga avdrag för paragraph shall include personal allowances ifrågavarande kalenderår.
for the calendar year in question. 5. The competent authorities of the Con- 5. De behöriga myndigheterna i de avtalstracting States shall by mutual agreement slutande staterna skall träffa överenskomsettle the mode of application of the provi- melse om tillämpningen av bestämmelserna i
sions of paragraphs 2, 3 and 4. The com- punkterna 2, 3 och 4. De behöriga myndighepetent authorities may also agree on such terna kan också träffa överenskommelse om changes of the amounts mentioned in those sådan ändring av där omnämnda belopp som paragraphs as may be reasonable with regard finnes skälig med hänsyn till förändring i pento changes in the value of money, amended ningvärde, ändrad lagstiftning i en avtalsslulegislation in a Contracting State or other tande stat eller andra liknande omständighesimilar circumstances. ter.
Article 20 Artikel 20 Other income Annan inkomst
Items of income of a resident of a Contract- Inkomst som förvärvas av person med ing State, wherever arising, not dealt with in hemvist i en avtalsslutande stat och som inte the foregoing Articles of this Convention behandlas i föregående artiklar i detta avtal shall be taxable oniy in that State. beskattas, oavsett varifrån inkomsten härrör,
endast i denna stat.
Article 21 Artikel 21
Capital Förmögenhet
1. Capital represented by immovable pro- I. Förmögenhet bestående av sådan fastig-
perty, as defined in paragraph 2 of Article 6, het som avses i artikel 6 punkt 2 får beskattas
may be taxed in the Contracting State in i den avtalsslutande stat där fastigheten är be-
which such property is situated. lägen.
2. Capital represented by movable proper- 2. Förmögenhet bestående av lös egen-
ty forming part of the business property of a dom, som är hänförlig till tillgångar nedlagda
permanent establishment of an enterprise, or i ett företags fasta driftställe eller av lös egen-
by movable property pertaining to a fixed dom, som ingår i en stadigvarande anordning base used for the performance of professional för utövande av fritt yrke, får beskattas i den
services, may be taxed in the Contracting avtalsslutande stat där det fasta driftstället el- State in which the permanent establishment lerden stadigvarande anordningen är belägen. or fixed base is situated. 3. Ships and aircraft operated in interna- 3. Fartyg och flygplan, som används i intional traffic and movable property pertaining ternationell trafik, samt lös egendom, som är
to the operation of such ships and aircraft hänförlig till användningen av sådana fartyg shall be taxable only in the Contracting State och flygplan, beskattas endast i den avtalsin which the place of effective management slutande stat där företaget har sin verkliga
of the enterprise is situated. ledning. 4. Ali other elements of capital of a resi- 4. Alla andra slag av förmögenhet, som in-
dent of a Contracting State shall be taxable nehas av person med hemvist i en avtalsslu-
only in that State. tande stat, beskattas endast i denna stat.
Article 22 Artikel 22
Elimination of double taxation Undanröjande av dubbelbeskattning
1. Subject to the provisions of paragraph 1. Om person med hemvist i Sverige upp- 4, where a resident of Sweden derives in- bär inkomst eller innehar förmögenhet, som
come or owns capital which. in accordance enligt bestämmelserna i detta avtal får bewith the provisions of this Convention, may skattas i Jugoslavien skall, såvida inte bebe taxed in Yugoslavia, Sweden shall allow: stämmelserna i punkt 4 föranleder annat,
Sverige (a) as a deduction from the tax on the in- a) från vederbörande persons inkomst-
come of that person, an amount equal to the skatt avräkna ett belopp motsvarande den in-
income tax paid in Yugoslavia; komstskatt som erlagts i Jugoslavien,
(b) as a deduction from the tax on the capi- b) från vederbörande persons förmögen-
tal of that person, an amount equal to the hetsskatt avräkna ett belopp motsvarande capital tax paid in Yugoslavia. den förmögenhetsskatt som erlagts i Jugoslavien.
2. The deduction in either case shall not, 2. Avräkningsbeloppet skall emellertid inhowever, exceed that part of the income tax te överstiga beloppet av den del av inkomstor capital tax, respectively, as computed be- skatten respektive förmögenhetsskatten, before the deduction is given, which is appro- räknad utan sådan avräkning, som belöper på priate, as the case may be, to the income or den inkomst respektive den förmögenhet som the capital which may be taxed in Yugosla- får beskattas i Jugoslavien. via.
3. Where exemption from or reduction of 3. I fall då enligt jugoslavisk lag befrielse
Yugoslav tax, payable in accordance with the elter nedsättning meddelats beträffande jugoprovisions of Article 7 of this Convention in slavisk skatt, som enligt artikel 7 i avtalet kan respect of profits derived by a Swedish enter- utgå på inkomst vilken förvärvas av ett prise from a permanent establishment or a svenskt företag genom fast driftställe eller joint venture situated in Yugoslavia, has been s.k. blandat företag i Jugoslavien, skall vid granted under Yugoslav law then, for the pur- tillämpning av punkt I a) och punkt 2 avräk-
poses of paragraph 1 (a) and paragraph 2. de- ning av jugoslavisk skatt från svensk skatt duction from Swedish tax for Yugoslav tax ske som om sådan befrielse eller nedsättning
shall be allowed as if no such exemption or inte meddelats. reduction had been granted.
The provisions of this paragraph shall ap- Bestämmelserna i denna punkt tillämpas
ply for the first ten years for which this Con- beträffande de tio första åren under vilka det-
vention is effective. The competent authori- ta avtal gäller. De behöriga myndigheterna ties shall consult each other in order to deter- skall överlägga med varandra i syfte att avgömine whether this period shall be extended. ra om denna period skall utsträckas.
4. Where a resident of Sweden derives in- 4. Om person med hemvist i Sverige upp-
come or owns capital which in accordance bär inkomst eller innehar förmögenhet som with the provisions of this Convention, shall enligt bestämmelserna i detta avtal beskattas
be taxable only in Yugoslavia, Sweden may endast i Jugoslavien, får Sverige inräkna ininclude this income or capital in the tax base komsten eller förmögenheten i beskattnings-
but shall allow as a deduction from its income underlaget men skall från skatten på inkoms-
tax or capital tax that part of the income tax ten eller förmögenheten avräkna den del av
or capital tax. respectively, which bears the inkomstskatten respektive förmögenhetssame proportion to the total income tax or skatten som utgör lika stor andel av hela skatcapital tax, as the case may be, as the income ten på inkomsten respektive förmögenheten derived from or the capital owned in Yugo- som den inkomst som förvärvats från Jugoslavia bears to the total income or capital. slavien respektive den förmögenhet som in-
nehas där utgör av hela inkomsten eller för-
mögenheten.
5. Where a resident of Yugoslavia derives 5. Om person med hemvist i Jugoslavien income or owns capital which in accordance uppbär inkomst eller innehar förmögenhet,
with the provisions of this Convention, may som enligt bestämmelserna i detta avtal får
be taxed in Sweden, Yugoslavia shall, sub- beskattas i Sverige, skall Jugoslavien, såvida ject to the provisions of paragraph 6, exempt inte bestämmelserna i punkt 6 föranleder an-
such income or capital from tax but may, in nat, undantaga sådan inkomst eller förmöcalculating tax on the remaining income or genhet från beskattning. Vid beräkning av
capital of that person, apply the rate of tax skatten på denna persons återstående in-
which would have been applicable if the ex- komst eller förmögenhet får dock den skatteempted income or capital had not been so ex- sats tillämpas som skulle ha varit tillämplig
empted. om inkomsten eller förmögenheten i fråga in-
te undantagits från beskattning.
6. Where a resident of Yugoslavia derives 6. Om person med hemvist i Jugoslavien
income which, in accordance with the provi- uppbär inkomst, som enligt bestämmelserna i
sions of Article 10. may be taxed in Sweden, artikel 10 får beskattas i Sverige, skali Jugo- Yugoslavia shall allow as a deduction from slavien från den skatt som utgår på denna
the tax on the income of that person an persons inkomst avräkna ett belopp. motsvaamount equal to the tax paid in Sweden. Such rande den skatt som erlagts I Sverige. Avräkdeduction shall not, however, exceed that ningsbeioppet skall emellertid inte överstiga part of the tax, as computed before the de- den del av skatten. beräknad utan sådan avduction is given, which is appropriate to the räkning, som belöper på den inkomst som income derived from Sweden. uppburits från Sverige.
Article 23 Artikel 23 Non-discrimination Förbud mot diskriminering
I. The nationals of a Contracting State I. Medborgare i en avtalsslutande stat whether or not they are residents of one of skall, oavsett om de har hemvist i en avtalsthe Contracting States. shall not be subjected slutande stat eller ej. inte i den andra avtalsin the other Contracting State to any taxation slutande staten bli föremål för någon beskattor any requirement connected therewith ning eller något därmed sammanhängande which is other or more burdensome than the skattekrav som är av annat slag eller mer taxation and connected requirements to tyngande än den beskattning eller därmed
which nationals of that other State in the sammanhängande skattekrav som medbor-
same circumstances are or may be subjected. garna I denna andra stat under samma förhål-
lande är eller kan bli underkastade.
2. The taxation on a permanent establish- 2. Beskattningen av fast driftställe, som föment which an enterprise of a Contracting retag i en avtalsslutande stat har i den andra State has in the other Contracting State shall avtalsslutande staten, skall i denna andra stat not be less favourably levied in that other inte vara mindre fördelaktig än beskattningen State than the taxation levied on enterprises av företag i denna andra stat, som bedriver
of that other State carrying on the same ac- samma verksamhet.
tivities.
This provision shall not be construed as Denna bestämmelse anses inte medföra obliging a Contracting State to grant to resi- förpliktelse för en avtalsslutande stat att dents of the other Contracting State any per- medge personer med hemvist i den andra avsonal allowances, reliefs and reductions for talsslutande staten sådana personliga avdrag taxation purposes on account of civil status vid beskattningen, skattebefrielser eller skat-
or family responsibilities which it grants to its tenedsättningar på grund av civilstånd eller
own residents. försörjningsplikt mot familj. som medges per-
soner med hemvist i den förstnämnda avtals-
slutande staten.
3. Except where the provisions of Article 3. Utom i de fall då artikel 9, artikel 11 9. paragraph 4 of Article 11, or paragraph 4 of punkt 4 eller artikel 12 punkt 4 tillämpas, Article 12, apply, interest, royalties and other skall ränta, royalty eller annan utbetalning disbursements paid by an enterprise of a från ett företag i en avtalsslutande stat till Contracting State to a resident of the other person med hemvist i den andra avtalsslutan- Contracting State shall, for the purpose of de staten vid beräkningen av beskattningsbar determining the taxable profits of such en- vinst för sådant företag vara avdragsgill på
terprise, be deductible under the same condi- samma villkor som motsvarande utbetalning tion as if they had been paid to a resident of till person med hemvist i den förstnämnda the first-mentioned State. staten.
Similarly, any debts of an enterprise of a På samma sätt skall skuld, som företag i en Contracting State to a resident of the other avtalsslutande stat har till person med hem- Contracting State shall, for the purpose of vist i den andra avtalsslutande staten, vid bedetermining the taxable capital of such en- räkningen av företagets beskattningsbara för-
terprise, be deductible as if they had been mögenhet vara avdragsgill som om skulden
contracted to a resident of the first-mention- uppkommit i förhållande till person med hemed State. vist i den förstnämnda staten.
4. Enterprises of a Contracting State, the 4. Företag i en avtalsslutande stat, vilkas capital of which is wholly or partly owned or kapital helt elter delvis ägs eller kontrolleras,
controlled, directly or indirectly, by one or direkt eller indirekt, av en eller flera personer
more residents of the other Contracting med hemvist i den andra avtalsslutande sta- State, shall not be subjected in the first-men- ten, skall inte i den förstnämnda avtalsslutan-
tioned Contracting State to any taxation or de staten bli föremål för någon beskattning el-
any requirement connected therewith which ler något därmed sammanhängande skatteis other or more burdensome than the taxa- krav, som är av annat slag eller mer tyngande tion and connected requirements to which än den beskattning och därmed sammanhäng-
other similar enterprises of that first-men- ande skattekrav, som andra liknande företag i
tioned State are or may be subjected. denna förstnämnda stat är eller kan bli under-
kastade. 5. In this Article the term "”taxation” 5. I denna artikel avser uttrycket ”be-
means taxes of every kind and description. skattning” skatter av varje slag och beskaf-
fenhet.
Article 24 Artikel 24
Mutual agreement procedure Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse 1. Where a resident of a Contracting State I. Om person med hemvist i en avtalsslu-
considers that the actions of one or both of tande stat gör gällande, att i en avtalsslutande the Contracting States result or will result for stat eller i båda staterna vidtagits åtgärder, him in taxation not in accordance with this som för honom medför eller kommer att med- Convention. he may, notwithstanding the föra en mot detta avtal stridande beskattning,
remedies provided by the national laws of äger han — utan att detta påverkar hans rätt
those States, present his case to the compe- att använda sig av de rättsmedel som finns i tent authority of the Contracting State of dessa staters interna rättsordning — göra which he is a resident. framställning i saken hos den behöriga myn-
digheten i den avtalsslutande stat, där han
har hemvist.
2. The competent authority shall endea- 2. Om denna behöriga myndighet finner vour, if the objection appears to it to be jus- framställningen grundad men ej själv kan få tified and if it is not itself able to arrive at an till stånd en tillfredsställande lösning, skall appropriate solution, to resolve the case by myndigheten söka lösa frågan genom ömsesimutual agreement with the competent au- dig överenskommelse med den behöriga thority of the other Contracting State, with a myndigheten i den andra avtalsslutande staview to the avoidance of taxauion not in ac- ten i syfte att undvika en mot detta avtal stricordance with the Convention. dande beskattning.
3. The competent authorities of the Con- 3. De behöriga myndigheterna i de avtalstracting States shall endeavour to resolve by slutande staterna skall genom ömsesidig mutual agreement any difficulties or doubts överenskommelse söka avgöra svårigheter
arising as to the interpretation or application eller tvivelsmål som uppkommer rörande of the Convention. They may also consult to- tolkningen eller tillämpningen av detta avtal.
gether for the elimination of double taxation De kan även överlägga i syfte att undanröja
in cases not provided for in the Convention. dubbelbeskattning i sådana fall som ej omfattas av detta avtal.
4, The competent authorities of the Con- 4. De behöriga myndigheterna i de avtals-
tracting States may communicate with cach slutande staterna kan träda i direkt förbindel-
other directly for the purpose of reaching an se med varandra för att träffa överenskom-
agreement in the sense of the preceding pa- melse i de fall som angivits i föregående
ragraphs. When it seems advisable in order to punkter. Om muntliga överläggningar anses reach an agreement to have an oral exchange underlätta en överenskommelse, kan sådana of opinions, such exchange may take place överläggningar äga rum inom ramen för en through a Commission consisting of repre- kommission bestående av representanter för
sentatives of the competent authorities of the de behöriga myndigheterna i de avtalsslutan- Contracting States. de staterna.
Article 25 Artikel 25
Exchange of information Utbyte av upplysningar
1. The competent authorities of the Con- 1. De behöriga myndigheterna i de avtalstracting States shall exchange such informa- slutande staterna skall utbyta sådana upplys-
tion as is necessary for the carrying out of ningar som är nödvändiga för att tillämpa det-
this Convention and of the domestic laws of ta avtal och för att genomföra bestämmelserthe Contracting States concerning taxes cov- na i de avtalsslutande staternas lagstiftning ered by this Convention insofar as the taxa- beträffande skatter, som avses i detta avtal, i tion thereunder is in accordance with this den utsträckning beskattningen enligt denna Convention. Any information so exchanged lagstiftning står i överensstämmelse med detshall be treated as secret and shall not be dis- ta avtal. De utbytta upplysningarna skall be-
closed to any persons or authorities other handlas som hemliga och får inte yppas för
than those concerned with the assessment or andra personer eller myndigheter än sådana
collection of the taxes which are the subject som handlägger taxering eller uppbörd av
of the Convention. skatter som omfattas av detta avtal.
2. In no case shall the provisions of para- 2. Bestämmelserna i punkt 1 skall inte angraph I be construed so as to impose on one ses medföra skyldighet för en avtalsslutande
of the Contracting States the obligation: stat
(a) to carry out administrative measures at a) att vidtaga förvaltningsåtgärder, som variance with the laws or the administrative strider mot lagstiftning eller administrativ
practice of that or of the other Contracting praxis i denna stat eller i den andra avtalsslu-
State; tande staten,
(b) to supply particulars which are not b) att lämna upplysningar, som inte är tillobtainable under the laws or in the normal gängliga enligt lagstiftning eller under sedcourse of the administration of that or of the vanlig tjänsteutövning i denna stat eller i den other Contracting State; andra avtalsslutande staten.
(cC) to supply information which would dis- c) att lämna upplysningar, som skulle röja
close any business or official secret or trade affärshemlighet, eller hemlighet av officiell
process, or information, the disclosure of natur eller i näringsverksamhet nyttjat förfa-
which would be contrary to public policy ringssätt, eller upplysningar, vilkas överläm- (ordre public). nande skulle strida mot allmänna hänsyn
(ordre public).
Article 26 Artikel 26
Diplomatic and consular officials Diplomatiska och konsulära befattningsha-
väre
Nothing in this Convention shall affect the Detta avtal påverkar inte de privilegier i
fiscal privileges of diplomatic or consular of- beskattningshänseende. som enligt folkrätficials under the general rules of international tens allmänna regler eller föreskrifter i särlaw or under the provisions of special agree- skilda överenskommelser tillkommer diplo-
ments. matiska eller konsulära befattningshavare.
Article 27 Artikel 27 Entry into force Ikraftträdande 1. This Convention shall be ratified and I. Detta avtal skall ratificeras och ratifikathe instruments of ratification shall be ex- tionshandlingarna utväxlas i Belgrad snarast
changed at Belgrade as soon as possible. möjligt.
2. The Convention shall enter into force 2. Detta avtal träder i kraft med utväxlingupon the exchange of instruments of ratifica- en av ratifikationshandlingarna och dess betion and its provisions shall have effect: stämmelser tillämpas:
(a) In Sweden: a) I Sverige:
in the case of income derived on or after Beträffande inkomst, som förvärvas den I Ist January next following the calendar year -Januari kalenderåret närmast efter det då ut-
in which the exchange of instruments of rati- växlingen äger rum eller senare, samt beträffication takes place, and in the case of capital fande förmögenhet som taxeras andra kalen-
which is subjected to assessment in or after deråret närmast efter det då utväxlingen äger
the second calendar year next following that rum eller senare.
in which the exchange of instruments of ratification takes place;
(b) in Yugoslavia: b) I Jugoslavien:
in the case of income derived and capital Beträffande inkomst, som förvärvas eller owned during any calendar year following the förmögenhet som innehas under varje kalen-
calendar year in which the exchange of in- derår efter det då utväxlingen äger rum.
struments of ratification takes place.
Article 28 Artikel 28 Termination Upphörande
1. This Convention shall remain in force Detta avtal förblir i kraft utan tidsbegränsindefinitely, but either of the Contracting ning men envar av de avtalsslutande staterna States may, on or before 30th June in any ca- äger att — senast den 30 juni under ett kalen-
lendar year beginning after the expiration of a derår, som börjar efter utgången av en tidperiod of five years from the date of its entry rymd av fem år efter dagen för avtalets ikraft-
into force. give to the other Contracting trädande — på diplomatisk väg skriftligen State, through diplomatic channels, written uppsäga avtalet hos den andra avtalsslutande notice of termination. | staten. I händelse av sådan uppsägning upp-
In such event the Convention shall cease to hör avtalet att gälla: have effect
(a) in Sweden: a) I Sverige:
in the case of income derived on or after Beträffande inkomst som förvärvas den I Ist January next following the calendar ycar Januari kalenderåret närmast efter det då in which such notice is given and in the case uppsägning sker eller senare samt beträffanof capital which is subjected to assessment in de förmögenhet som taxeras andra kalenderor after the second calendar year next follow- året närmast efter det då uppsägning sker el-
ing that in which such notice is given; ler senare.
(b) in Yugoslavia: b) I Jugoslavien:
in the case of income derived and capital Beträffande skatt på inkomst som förvärvas owned during any calendar year following the eller förmögenhet som innehas under något calendar year in which such notice is given. kalenderär efter det då uppsägning sker.
IN WITNESS WHEREOF the under- Till bekräftelse härav har undertecknade,
signed, being duly:authorised thereto. have därtill vederbörligen bemyndigade, undersigned this Convention. tecknat detta avtal. . DONE at Stockholm this I8th day of June Som skedde i Stockholm den 18 juni 1980 i
1980 in two originals in the English language. två originalexemplar på engelska språket.
For the Kingdom of Sweden För Konungariket Sverige
Rolf Wirtén Rolf Wirtén
For the Socialist Federal Republic of Yugo- För den Socialistiska Federala Republiken
slavia Jugoslavien Ljubomir Drndie Ljubomir Drndit
Protocol Protokoll
At the moment of the signature of the Con- Vid undertecknandet av avtalet mellan
vention between the Kingdom of Sweden and Konungariket Sverige och den Socialistiska
the Socialist Federal Republic of Yugoslavia Federala Republiken Jugoslavien för undvifor the avvidanee of double taxation with kande av dubbelbeskattning beträffande skatrespect tv taxes on income and capital the ter på inkomst och förmögenhet har under-
undersigned, being duly authorised thereto, tecknade, därtill vederbörligen bemyndigade,
have agreed upon the following provisions överenskommit om följande bestämmelser
which constitute an integral part of the Con- som skall utgöra en integrerande del av avta-
vention. let.
I. Ad Article 7 I. Till artikel 7
The Contracting States undertake on the De avtalsslutande staterna förbinder sig, basis of reciprocity not to tax gross revenue under förutsättning av ömsesidighet, att inte from passenger and cargo transport derived beskatta bruttointäkter som förvärvas i en
in a Contracting State by a resident of the avtalsslutande stat av person med hemvist i
other Contracting State, unless such revenue den andra avtalsslutande staten genom per-
is attributable to a permanent establishment son- och godstransport, såvida inte intäkterwhich that resident has in the first-mentioned na är hänförliga till ett fast driftställe som per- Contracting State. sonen i fråga har i den förstnämnda staten. 2. Ad Article I1 2. Till artikel I! The taxing rule in this Article is drafted Beskattningsregeln i denna artikel har av-
against the background that neither of the fattats mot bakgrund av att ingendera av de Contracting States at the time of signature of avtalsslutande staterna vid undertecknandet this Convention according to their respective av detta avtal enligt sin lagstiftning har möjdomestic laws has possibility to levy a tax on lighet att beskatta ränta som betalas till perinterest paid to non-residents. It is under- son som saknar hemvist där. Parterna är eni-
stood that if such a possibility will be intro- ga om att upptaga förhandlingar i syfte att duced in a Contracting State, negotiations for ändra artiklarna 11 och 22, om sådan beskatta revision of Articles 11 and 22 shall take ningsmöjlighet införs i en avtalsslutande stat.
place.
3. Ad Article 25 paragraph 2 under (c) 3. Till artikel 25 punkt 2 c)
The term "official secret” means a trade, Uttrycket ” hemlighet av officiell natur”
an industrial, a commercial or a professional åsyftar handels-, industri- eller yrkeshemlig-
secret. het.
IN WITNESS WHEREOF the under- Till bekräftelse härav har undertecknade, signed being duly authorised thereto, have därtill vederbörligen bemyndigade, undersigned this Protocol. tecknat detta protokoll.
DONE at Stockholm this Il8&h day of June Som skedde i Stockholm den 18 juni 1980 i 1980 in two originals in the English language. två originalexemplar på engelska språket.
For the Kingdom of Sweden För Konungariket Sverige
Rolf Wirtén Rolf Wirtén
For the Socialist Federal Republic of Yugo- För den Socialistiska Federala Republiken slavia Jugoslavien
Ljubomir Drndit Ljubomir Drndie
Norstedts Tryckeri, Stockholm 1981