Prop. 2023/24:9

Nya bestämmelser om hur Sjunde AP-fonden ska lämna hållbarhetsinformation

Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.

Stockholm den 21 september 2023

Ulf Kristersson

Niklas Wykman (Finansdepartementet)

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslår regeringen att det ska göras en ändring i lagen om allmänna pensionsfonder (AP-fonder) så att Sjunde AP-fonden omfattas av de informationskrav som gäller enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och EU:s gröna taxonomiförordning. En privat fondförvaltare som tillhandahåller fonder på fondtorget för premiepensionen, där också de fonder och fondportföljer som tillhandahålls av Sjunde AP-fonden är valbara, ska redan i dag lämna och åta sig att lämna sådan information.

Det föreslås att Sjunde AP-fonden ska omfattas av de informationskrav som gäller enligt de båda nämnda EU-förordningarna i stället för av det krav som gäller i dag. EU-förordningarna medför nya och mer detaljerade krav på hållbarhetsrelaterade upplysningar, vilket bidrar till att Sjunde APfonden kan uppnå en hög grad av öppenhet när det gäller hållbarhetsarbetet.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2024.

1. Förslag till riksdagsbeslut

Regeringens förslag:

Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder).

2. Förslag till lag om ändring i lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder)

Härigenom föreskrivs att 5 kap. 5 a § och rubriken närmast före 5 kap. 5 a § lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder) ska ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

5 kap.

Information om hållbarhet Hållbarhetsrelaterade upplysningar

1

5 a §

2

Sjunde AP-fonden ska för varje fond som AP-fonden förvaltar lämna den information som behövs för förståelsen av fondens förvaltning med avseende på hållbarhet, däribland i frågor som rör miljö, sociala förhållanden, personal, respekt för mänskliga rättigheter och motverkande av korruption.

Sjunde AP-fonden ska tillämpa de bestämmelser som gäller för utvecklare av pensionsprodukter i

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 av den 27 november 2019 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn.

Informationen ska beskriva

1. vilka hållbarhetsaspekter som beaktas i förvaltningen,

2. den eller de metoder som används för hållbarhetsarbetet, och

3. uppföljningen av hållbarhetsarbetet.

Informationen ska finnas tillgänglig på Sjunde AP-fondens webbplats. Därutöver ska information enligt andra stycket 1 och 2 lämnas i fondens informationsbroschyr och årsberättelse. Information enligt andra stycket 3 ska lämnas i fondens årsberättelse eller i en separat rapport.

Upplysningar ska för varje fond som Sjunde AP-fonden förvaltar lämnas

1. i respektive fonds informationsbroschyr när det gäller upplysningar som lämnas enligt artikel 6.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088, och

2. i respektive fonds årsberättelse när det gäller upplysningar som lämnas enligt artikel 11.2 i samma förordning.

1 Senaste lydelse 2021:104. 2 Senaste lydelse 2021:104. Ändringen innebär bl.a. att andra stycket tas bort.

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2024.

2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för information om hållbarhet i årsberättelser som lämnas före utgången av 2024.

3. Ärendet och dess beredning

I lagstiftningsärendet om nya bestämmelser om hållbarhetsrelaterade upplysningar för vissa aktörer på finansmarknadsområdet (Fi2020/03070) uppkom frågan om Sjunde AP-fonden borde omfattas av regleringen i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar. I propositionen Nya bestämmelser om hållbarhetsrelaterade upplysningar för vissa aktörer på finansmarknadsområdet framförde regeringen att den avsåg att i ett annat lagstiftningsärende överväga hur Sjunde AP-fonden bör lämna hållbarhetsinformation (prop. 2020/21:66 s. 51).

Finansdepartementet har därefter tagit fram promemorian Nya bestämmelser om hur Sjunde AP-fonden ska lämna hållbarhetsinformation. I promemorian lämnas förslag på hur Sjunde AP-fonden ska lämna hållbarhetsinformation.

En sammanfattning av promemorian finns i bilaga 1. Promemorians lagförslag finns i bilaga 2. Promemorian har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 3. Remissvaren finns tillgängliga på regeringens webbplats (regeringen.se) och i Finansdepartementet (Fi2022/01578).

Ett förslag till övergångsbestämmelse som motsvarar övergångsbestämmelsen i lagförslaget har beretts med Finansinspektionen och Sjunde AP-fonden. De synpunkter som Finansinspektionen och Sjunde AP-fonden har lämnat i den delen finns tillgängliga i lagstiftningsärendet. I denna proposition behandlas promemorians lagförslag och förslaget till övergångsbestämmelse.

Pensionsgruppen, med företrädare för de partier som står bakom pensionsöverenskommelsen, har ställt sig bakom förslagen i denna proposition.

Lagrådet

Regeringen beslutade den 15 juni 2023 att inhämta Lagrådets yttrande över ett lagförslag som överensstämmer med lagförslaget i denna proposition. Lagrådets yttrande finns i bilaga 4. Lagrådet har lämnat förslaget utan erinran.

4. Hur Sjunde AP-fonden ska lämna hållbarhetsinformation

Regeringens förslag: Sjunde AP-fonden ska tillämpa de bestämmelser som gäller för utvecklare av pensionsprodukter i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Denna skyldighet ska ersätta de nuvarande kraven på Sjunde AP-fonden att lämna hållbarhetsinformation.

Sjunde AP-fonden ska för varje fond som Sjunde AP-fonden förvaltar lämna upplysningar

1. i respektive fonds informationsbroschyr när det gäller upplysningar som lämnas enligt artikel 6.3 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar, och

2. i respektive fonds årsberättelse när det gäller upplysningar som lämnas enligt artikel 11.2 i samma förordning.

Hänvisningen till EU-förordningen i den bestämmelse som föreslås ska vara dynamisk, dvs. avse förordningen i den vid varje tidpunkt gällande lydelsen.

Regeringens bedömning: Skyldigheten för Sjunde AP-fonden att tillämpa de bestämmelser som gäller för utvecklare av pensionsprodukter i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar innebär att Sjunde AP-fonden även ska tillämpa artiklarna 5–7 i EU:s gröna taxonomiförordning. Någon särskild svensk reglering om att

Sjunde AP-fonden ska tillämpa dessa bestämmelser behövs inte.

Promemorians förslag och bedömning överensstämmer i huvudsak med regeringens förslag och bedömning. I promemorian föreslås inte någon precisering av vilken information som ska lämnas i informationsbroschyrer och årsberättelser för de fonder som Sjunde AP-fonden förvaltar.

Remissinstanserna tillstyrker förslaget och bedömningen eller har inget att invända mot dem. Finansinspektionen anser att det bör förtydligas vilka hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas i respektive fonds informationsbroschyr respektive årsberättelse. Naturvårdsverket framhåller vikten av att all statlig kapitalförvaltning omfattas av de informationskrav som gäller enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och EU:s taxonomiförordning. Fondbolagens förening för fram att statliga kapitalförvaltare bör bidra till att utveckla och sprida kunskap om den nya informationsstandard som nu införs.

Skälen för regeringens förslag och bedömning

Sjunde AP-fonden förvaltar premiepensionsmedel

Premiepensionen är ett fullt fonderat system där Pensionsmyndigheten är försäkringsgivare för premiepensionen och ska erbjuda pensionsspararna olika placeringsalternativ. Pensionssparare kan välja att själva placera medlen i en eller flera fonder på premiepensionens fondtorg eller låta Sjunde AP-fonden förvalta medlen. Om en pensionssparare väljer att placera medlen i fonder på premiepensionens fondtorg kan spararen välja hur premiepensionsmedlen ska exponeras mot kapitalmarknaderna genom sina placeringar i fonder på fondtorget.

Sjunde AP-fonden är en statlig myndighet med uppgift att dels förvalta premiepensionen åt de individer som inte själva valt fonder för sin premiepension (förvalsalternativet), dels erbjuda fondportföljer med skilda riskprofiler. För dessa ändamål förvaltar Sjunde AP-fonden fonderna AP7 Aktiefond, som är en global aktiefond, och AP7 Räntefond, som är en svensk räntefond. I dessa båda fonder förvaltas premiepensionsmedel åt pensionssparare. För de sparare som inte gör något aktivt val placeras medlen i förvalsalternativet AP7 Såfa, en fondportfölj som är sammansatt av AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond.

Pensionsmyndigheten har samarbetsavtal med Sjunde AP-fonden, där det bl.a. framgår vilken information som Sjunde AP-fonden ska lämna om de fonder som Sjunde AP-fonden förvaltar.

Sjunde AP-fonden omfattas i dag av vissa krav på att lämna hållbarhetsinformation

Sjunde AP-fonden omfattas i dag av en skyldighet att lämna viss information om hur hållbarhet beaktas i förvaltningen. Sjunde AP-fonden ska för varje fond som AP-fonden förvaltar lämna den information som behövs för förståelsen av fondens förvaltning med avseende på hållbarhet, däribland i frågor som rör miljö, sociala förhållanden, personal, respekt för mänskliga rättigheter och motverkande av korruption, se 5 kap. 5 a § lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder), nedan benämnd lagen om allmänna pensionsfonder. Informationen ska beskriva vilka hållbarhetsfaktorer som beaktas i förvaltningen, den eller de metoder som används för hållbarhetsarbetet och uppföljningen av hållbarhetsarbetet.

De krav på att lämna hållbarhetsinformation som för närvarande gäller för Sjunde AP-fonden infördes den 1 januari 2018. Bestämmelserna gällde då för fondbolags förvaltning av värdepappersfonder. När det gäller fondbolagen har regleringen numera ersatts av en reglering på EU-nivå om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Bestämmelserna för Sjunde APfonden har förts över till lagen om allmänna pensionsfonder (5 kap. 5 a §, jfr prop. 2020/21:66 s. 5052).

Fondbolag omfattas av en reglering på EU-nivå som ställer krav på lämnande av hållbarhetsrelaterade upplysningar

Den huvudsakliga regleringen för fondbolag om hur hållbarhetsinformation ska lämnas finns numera i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 av den 27 november 2019 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn, i det följande benämnd EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Förordningen tillämpas från och med den 10 mars 2021. Den gäller för finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare, däribland fondbolag enligt svensk rätt.

För fondbolagen finns även vissa kompletterande upplysningskrav i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/852 av den 18 juni 2020 om inrättande av en ram för att underlätta hållbara investeringar och om ändring av förordning (EU) 2019/2088, i det följande benämnd EU:s gröna taxonomiförordning. Denna förordning tillämpas från och med den 1 januari 2022 i fråga om förordningens klimatrelaterade mål.

Regleringen på EU-nivå syftar till att omdirigera kapitalflöden för att uppnå en hållbar och inkluderade tillväxt. Den syftar även till att integrera hållbarhet i riskhanteringen och att främja transparens och långsiktighet på finansmarknaden och ekonomin som helhet (kommissionens meddelande Handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt, COM (2018) 97 final av den 8 mars 2018).

Även Sjunde AP-fonden bör tillämpa EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar

I det lagstiftningsärende som behandlade åtgärder med anledning av EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar föreslog Fondbolagens förening och Pensionsmyndigheten att Sjunde AP-fonden ska omfattas av de informationskrav som gäller enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Regeringen angav då att den avsåg att överväga frågan i ett annat lagstiftningsärende (prop. 2020/21:66 s. 5051).

Första–Fjärde AP-fonderna omfattas sedan den 1 januari 2019 av ett mål om föredömlig förvaltning. Ett motsvarande mål gäller sedan den 1 juli 2022 även för Sjätte AP-fonden. Första–Fjärde och Sjätte AP-fonderna ska samverka om det nya målet och denna samverkan ska bl.a. omfatta gemensamma riktlinjer för redovisning av hur målet uppnåtts. Även Sjunde APfonden omfattas sedan den 1 januari 2023 av ett mål om föredömlig förvaltning och ett krav på samverkan (se 5 kap. 1 § tredje stycket och 2 b § lagen om allmänna pensionsfonder).

När kravet på samverkan om sådan redovisning mellan Första–Fjärde AP-fonderna infördes gjorde regeringen bedömningen att dessa AP-fonder bör tillhandahålla lättillgänglig information om sin verksamhet (prop. 2017/18:271 s. 2930). Detta krav på öppenhet motiverades med att verksamheten hos AP-fonderna är komplex och att den vilar på allmänhetens förtroende. EU-regleringen om hållbarhetsrelaterade upplysningar har delvis samma syfte, men tillgodoser även ett konsumentskyddsintresse genom gemensamma regler för hållbarhetsupplysningar. Detta intresse har relevans även på premiepensionsområdet (jfr prop. 2020/21:66 s. 49).

En fondförvaltare kan efter upphandling få ingå fondavtal med Fondtorgsnämnden. Det innebär att fondförvaltaren får tillhandahålla en fond på premiepensionens fondtorg och att pensionssparare kan välja att placera sina premiepensionsmedel i fonden. För att få ingå fondavtal ska en fondförvaltare lämna och åta sig att lämna sådan information som avses i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och EU:s gröna taxonomiförordning, se 2 kap. 28 § 2 lagen (2022:760) om upphandling av fonder till premiepensionens fondtorg. Pensionsspararna bör få motsvarande information om de fonder som ingår i förvalsalternativet AP7 Såfa och Sjunde AP-fondens valbara fonder som den information som ska lämnas av privata fondförvaltare som är verksamma på premiepensionsområdet. Därför bör även Sjunde AP-fonden omfattas av motsvarande krav som gäller enligt EU-regleringen om hållbarhetsupplysningar. God tillgång till sådan gemensam hållbarhetsinformation har betydelse för att valarkitekturen i premiepensionssystemet ska vara ändamålsenlig.

Kraven som ställs i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar på att lämna information är mer omfattande och detaljerade än de som gäller i dag för Sjunde AP-fonden (jfr samma prop. s. 36). Sjunde APfonden bör uppnå en hög grad av öppenhet när det gäller hållbarhetsarbetet. Därför är de strängare informationskrav som gäller enligt EUregleringen inte något som talar emot att Sjunde AP-fonden lämnar hållbarhetsrelaterade upplysningar enligt den regleringen.

Medlemsstaterna får besluta att tillämpa förordningen på utvecklare av pensionsprodukter som förvaltar nationella sociala trygghetssystem som omfattas av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 883/2004

av den 29 april 2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 987/2009 av den 16 september 2009 om tillämpningsbestämmelser till förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen. Bestämmelserna om förmåner vid ålderdom i förordningen (EG) nr 883/2004 omfattar bl.a. den svenska premiepensionen. Sjunde AP-fondens verksamhet, som innefattar förvaltning av premiepension, faller in under den valfrihet för medlemsstaterna som följer av artikel 16.1 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Valfriheten bör användas på så sätt att det i lagen om allmänna pensionsfonder införs ett krav på att Sjunde AP-fonden ska lämna hållbarhetsupplysningar enligt regleringen på EU-nivå.

Hållbarhetsupplysningar enligt EU:s gröna taxonomiförordning

EU:s gröna taxonomiförordning ska tillämpas på finansmarknadsaktörer som tillhandahåller finansiella produkter (artikel 1.2 b). Med finansmarknadsaktörer avses en finansmarknadsaktör enligt definitionen i artikel 2.1 d i EU-förordningen om hållbarhetsrelaterade upplysningar (artikel 2.2) och med finansiell produkt avses bl.a. en pensionsprodukt (artikel 2.3 i EU:s gröna taxonomiförordning i förening med artikel 2.12 i EU-förordningen om hållbarhetsrelaterade upplysningar). Begreppet pensionsprodukt definieras i sin tur i artikel 2.8 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar.

Genom att Sverige utnyttjar den valfrihet för medlemsstaterna som följer av artikel 16.1 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar, omfattas de produkter som Sjunde AP-fonden tillhandahåller av den förordningens definition av pensionsprodukt (artikel 16.1 jämförd med artikel 2.8). Sjunde AP-fonden omfattas genom att den valfriheten utnyttjas också av förordningens definition av utvecklare av en pensionsprodukt (artikel 16.1 jämförd med artikel 2.1 d). Därav följer att Sjunde AP-fonden, i egenskap av utvecklare av pensionsprodukter, även omfattas av förordningens definition av finansmarknadsaktör (artikel 2.1 d). I egenskap av finansmarknadsaktör i den mening som avses i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar är Sjunde AP-fonden även en sådan finansmarknadsaktör som omfattas av EU:s gröna taxonomiförordning och ska därför tillämpa artiklarna 5–7 i den förordningen. Någon särskild svensk reglering om att Sjunde AP-fonden ska tillämpa dessa bestämmelser behövs därför inte.

Skyldighet att lämna hållbarhetsupplysningar enligt regleringen på EUnivå bör ersätta nuvarande krav på Sjunde AP-fonden att lämna hållbarhetsinformation.

Mer omfattande och detaljerade krav på att hållbarhetsrelaterade upplysningar ska lämnas

Förslaget innebär att Sjunde AP-fonden, i förhållande till vad som gäller för fonden i dag, kommer att omfattas av nya och mer detaljerade krav på att lämna hållbarhetsrelaterade upplysningar. Detta innebär bl.a. att Sjunde AP-fonden ska offentliggöra information om policyer för hållbarhetsrisker (artikel 3 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar) och lämna information om negativa konsekvenser för hållbar utveckling på bolagsnivå (artikel 4 i samma förordning). Förslaget innebär även att

Sjunde AP-fonden för de fonder som AP-fonden förvaltar ska lämna produktrelaterade upplysningar (jfr artiklarna 6–11 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och artiklarna 5–7 i EU:s gröna taxonomiförordning).

När det gäller en finansiell produkt som främjar miljörelaterade eller sociala egenskaper handlar det bl.a. om krav på att upplysningarna ska innehålla information om hur de miljörelaterade eller sociala egenskaperna uppnås (artikel 8 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar).

När det gäller en finansiell produkt som har hållbarhet som mål ställs ytterligare krav, bl.a. när det gäller val av index och upplysningskrav som omfattar att ange metod för beräkning av index (artikel 9 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar). Beträffande en sådan produkt ska upplysningarna även inkludera information om det eller de miljömål som de underliggande investeringarna bidrar till att uppnå och en beskrivning av hur och i vilken utsträckning den finansiella produktens underliggande investeringar sker i verksamheter som ska anses vara miljömässigt hållbara (artikel 5 i EU:s gröna taxonomiförordning). Detta krav gäller i tillämpliga delar även i fråga om finansiella produkter som främjar miljörelaterade egenskaper enligt artikel 8 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar (artikel 6 i EU:s gröna taxonomiförordning).

Det finns även för vissa finansiella produkter krav på att information i fråga om främjande av miljörelaterade eller sociala egenskaper och av hållbara investeringar ska lämnas på webbplatsen (artikel 10 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar) och i regelbundna rapporter (artikel 11 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar).

Hållbarhetsinformationen ska lämnas i respektive fonds informationsbroschyr och årsberättelse

Enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar ska utvecklare av pensionsprodukter lämna viss produktrelaterad information skriftligt i god tid innan en icke-professionell investerare blir bunden av ett avtal som gäller en pensionsprodukt (jfr artikel 6.3 f). Viss information ska även lämnas skriftligen i årsredovisningen eller i en rapport i enlighet med nationell rätt (jfr artikel 11.2 f). Denna allmänt hållna reglering om hur information ska lämnas bör kompletteras för att det ska vara tillräckligt tydligt hur Sjunde AP-fonden ska lämna informationen, vilket enligt regeringens bedömning får anses förenligt med förordningen. Regeringen anser i likhet med Finansinspektionen att det är viktigt att det är tydligt vilken information som ska lämnas i en fonds informationsbroschyr respektive i en fonds årsberättelse.

För närvarande lämnas information om hållbarhetsaspekter och metoder som används för hållbarhetsarbetet i den informationsbroschyr och den årsberättelse som ska tas fram för varje fond som Sjunde AP-fonden förvaltar. Det överensstämmer med det som gäller för fondbolag och framstår som ändamålsenligt för den information som enligt förslaget ska lämnas enligt EU-regleringen om hållbarhetsrelaterade upplysningar. En bestämmelse som tydliggör detta bör tas in i lagen om allmänna pensionsfonder. Av en sådan bestämmelse bör det tydligt framgå att de upplysningar som

ska lämnas i enlighet med artikel 6.3 i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar ska lämnas i respektive fonds informationsbroschyr samt att de upplysningar som ska lämnas i enlighet med artikel 11.2 i förordningen ska lämnas i respektive fonds årsberättelse. Att lämna sådana upplysningar i en informationsbroschyr tillgodoser kravet i artikel 6.3 f i förordningen på att upplysningar ska lämnas skriftligen och god tid innan en icke-professionell investerare blir bunden av ett avtal som gäller en pensionsprodukt. Att lämna hållbarhetsrelaterade upplysningar i en årsberättelse innebär att upplysningar lämnas i en rapport i enlighet med nationell rätt på det sätt som avses i artikel 11.2 f i förordningen.

Naturvårdsverket anser att det är av vikt att all statlig kapitalförvaltning omfattas av de informationskrav som gäller enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och EU:s taxonomiförordning. Denna fråga faller dock utanför ramen för detta lagstiftningsärende. Detsamma gäller Fondbolagens förenings synpunkt att även statliga kapitalförvaltare bör bidra till att utveckla och sprida kunskap om den nya informationsstandard som nu införs.

Dynamisk hänvisning till EU-förordningen

Hänvisningar till en EU-rättsakt kan göras antingen statiska eller dynamiska. En dynamisk hänvisning innebär att hänvisningen avser EU-rättsakten i den vid varje tidpunkt gällande lydelsen. En statisk hänvisning innebär att hänvisningen avser EU-rättsakten i en viss angiven lydelse.

EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar anger vilken information som ska lämnas och hur den ska lämnas. För att det inte ska uppstå oklarheter kring vilken information som Sjunde AP-fonden ska lämna och hur den ska lämnas, bör det säkerställas att ändringar av förordningen får omedelbart genomslag. Hänvisningen bör därför vara dynamisk, vilket också är den hänvisningsteknik som regeringen bl.a. har använt i propositionen Nya bestämmelser om hållbarhetsrelaterade upplysningar för vissa aktörer på finansmarknadsområdet (prop. 2020/21:66 s. 48) och i propositionen Lagstiftningsåtgärder med anledning av EU:s gröna taxonomiförordning (prop. 2021/22:11 s. 44).

Hänvisningar till S4

  • Prop. 2023/24:9: Avsnitt 6

5. Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

Regeringens förslag: Lagändringen ska träda i kraft den 1 januari 2024.

Äldre föreskrifter ska fortfarande gälla för information om hållbarhet i årsberättelser som lämnas före utgången av 2024.

Promemorians förslag överensstämmer inte med regeringens förslag.

I promemorian föreslås att lagändringen ska träda i kraft den 1 januari 2023. Promemorian innehåller inte heller något förslag till övergångsbestämmelse.

Remissinstanserna tillstyrker förslaget eller har inget att invända mot det.

Skälen för regeringens förslag: Lagändringen bör träda i kraft så snart som möjligt, vilket bedöms vara den 1 januari 2024.

Sjunde AP-fonden ska inom fyra månader från utgången av varje räkenskapsår lämna en årsberättelse för varje fond som den förvaltar (5 kap. 7 § lagen om allmänna pensionsfonder jämförd med 4 kap. 18 § lagen om värdepappersfonder). En årsberättelse innehåller information om föregående räkenskapsår. När Sjunde AP-fonden för varje fond som den förvaltar lämnar en årsberättelse för räkenskapsåret 2023, vilket ska ske före utgången av april 2024, har den nu föreslagna lagändringen trätt i kraft.

Det finns enligt regeringens mening skäl att med en övergångsbestämmelse tydliggöra vilket regelverk om lämnande av hållbarhetsinformation som ska gälla för den årsberättelse som lämnas för 2023, eftersom den föreslagna lagändringen kommer att träda i kraft efter det årets slut, men innan årsberättelsen för året ska lämnas. Det får anses lämpligt att den årsberättelse som avser räkenskapsåret 2023, och som ska lämnas före utgången av april 2024, innehåller hållbarhetsinformation enligt äldre bestämmelser. På så sätt lämnas årsberättelsen för 2023 i enlighet med den reglering som har gällt under den tid som årsberättelsen avser.

Finansinspektionen och Sjunde AP-fonden har fått tillfälle att yttra sig över ett förslag till övergångsbestämmelse av den innebörden, och har inte haft något att invända mot förslaget.

6. Förslagets konsekvenser

Regeringens bedömning: Förslaget har inga offentligfinansiella eller samhällsekonomiska effekter. För Sjunde AP-fonden har förslaget begränsade effekter. För enskilda pensionssparare har förslaget positiva effekter, medan inga effekter för övriga enskilda uppkommer. Förslaget har positiva effekter för Pensionsmyndigheten och begränsade konsekvenser för Finansinspektionen, men medför inte några konsekvenser för domstolar eller övriga myndigheter.

Promemorians bedömning överensstämmer med regeringens bedömning.

Remissinstanserna tillstyrker bedömningen eller har inget att invända mot den. Första AP-fonden anser att en konsekvens av införandet av det nu föreslagna informationskravet för Sjunde AP-fonden är att jämförbarheten i informationsgivning mellan Sjunde AP-fonden och övriga APfonder delvis kan komma att begränsas.

Skälen för regeringens bedömning

Förslaget och alternativa lösningar

Sjunde AP-fonden ska enligt förslaget omfattas av de informationskrav som gäller enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och EU:s gröna taxonomiförordning. Den föreslagna lagändringen

bedöms vara det mest ändamålsenliga sättet att uppnå att Sjunde APfonden, i likhet med det som gäller för övriga fondförvaltare på fondtorget för premiepensionen, ska omfattas av dessa informationskrav.

Att behålla nuvarande bestämmelse om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas av Sjunde AP-fonden, samtidigt som kraven i EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och EU:s gröna taxonomiförordning skulle gälla för fonden, skulle innebära en administrativt betungande dubbelreglering som är svår att överblicka och tillämpa för såväl Sjunde AP-fonden som tillsynsmyndigheten.

Offentligfinansiella och samhällsekonomiska effekter

Förslaget bedöms inte påverka vare sig intäkter eller kostnader för staten eller övriga delar av den offentliga sektorn. Förslaget har därför inte några offentligfinansiella konsekvenser. Det bedöms inte heller medföra några samhällsekonomiska effekter.

Effekter för enskilda

Förslaget bedöms medföra positiva effekter för enskilda pensionssparare. Vid årsskiftet 2021/2022 hade 5,2 miljoner pensionssparare eller pensionärer placeringar i AP7 Såfa eller någon av Sjunde AP-fondens produkter. De pensionssparare som eftersträvar ett hållbart fondsparande får bättre möjligheter att jämföra AP7 Såfa med andra fonder på fondtorget.

I övrigt förutses inte att förslaget kommer medföra några effekter för enskilda.

Konsekvenser för Sjunde AP-fonden

Förslaget innebär att Sjunde AP-fonden får nya krav på att lämna hållbarhetsrelaterade upplysningar. Kraven är mer omfattande och detaljerade än de som gäller i dag för Sjunde AP-fonden, vilket innebär att samarbetsavtal med Pensionsmyndigheten behöver uppdateras. Detta är en direkt följd av utformningen av EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och EU:s gröna taxonomiförordning.

Regelverket medför i sig olika konsekvenser för de aktörer som berörs av förordningarna, vilket framgår av kommissionens konsekvensanalys beträffande handlingsplanen för en hållbar finansmarknad (Commission staff working document, Impact assessment, SWD (2018) 264 final). I konsekvensanalysen anges bl.a. att hållbarhetsrisker kan förväntas komma att hanteras mer systematiskt, vilket kan bidra till en bättre risk- och avkastningsavvägning, som på lång sikt kan öka marknadens effektivitet (SWD (2018) 264 final s. 106).

När det gäller kostnader antas i kommissionens konsekvensanalys att de aktörer som redan beaktar hållbarhetsfaktorer i sin verksamhet endast får en begränsad ytterligare kostnad. För aktörer som inte tidigare beaktat hållbarhetsfaktorer kan däremot en viss kostnad förväntas för att följa förordningarnas krav. Kostnaderna förväntas inte bli höga. Beträffande EU:s gröna taxonomiförordning anges att dess påverkan på olika intressenter kommer att bero på den närmare utformningen av taxonomin i delegerade akter som kommissionen beslutar om med stöd av bemyndiganden i den förordningen. Slutligen får investerare lägre kostnader för att hitta

finansiella produkter och tjänster som motsvarar deras preferenser när det gäller hållbarhet (SWD (2018) 264 final s. 106–107).

Sjunde AP-fonden omfattas redan i dag av nationella bestämmelser om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Fonden kan därför förväntas ha nytta av sitt nuvarande arbete på hållbarhetsområdet och ha lättare att följa förordningarnas krav, även om förordningarnas krav är mer omfattande och mer detaljerade än de krav som gäller i dag enligt svensk lagstiftning. Eventuella ökade kostnader bedöms därför vara mycket begränsade. Kostnaderna för Sjunde AP-fondens verksamhet tas från de medel som fonden förvaltar.

När det gäller Första AP-fondens synpunkt gällande jämförbarheten mellan AP-fonderna så framgår av avsnitt 4 att Första–Fjärde och Sjätte AP-fonderna omfattas av ett krav på föredömlig förvaltning och ett krav på samverkan. Motsvarande mål och krav på samverkan kommer enligt regeringens förslag i propositionen Förvalsalternativet inom premiepensionen (prop. 2021/22:280) även gälla för Sjunde AP-fonden. Som regeringen tidigare konstaterat är det framtagandet av gemensamma riktlinjer för redovisning av hur det målet har uppnåtts som bidrar till öppenhet och jämförbarhet mellan fonderna (prop. 2021/22:146 s. 17, jfr även prop. 2021/22:280 s. 35). AP-fonderna har dock olika uppdrag i pensionssystemet och tillgångsslagen skiljer sig åt mellan fondernas portföljer. Redovisningen kan därför redan i dag i viss mån skilja sig åt mellan fonderna, trots att gemensamma riktlinjer tas fram och följs (jfr prop. 2021/22:146 s. 17). Jämförbarheten i fråga om informationsgivning mellan Sjunde AP-fonden och övriga AP-fonder påverkas därför endast marginellt av att Sjunde AP-fonden, till skillnad från övriga AP-fonderna, kommer att omfattas av EU-regleringen om hållbarhetsrelaterade upplysningar.

Konsekvenser för myndigheter och domstolar

Förslaget har positiva effekter för Pensionsmyndigheten vars informationsuppdrag förenklas av att Sjunde AP-fonden omfattas av samma regler om hållbarhetsrelaterade upplysningar som övriga fondförvaltare. Förslaget innebär att Pensionsmyndigheten behöver uppdatera samarbetsavtalet med Sjunde AP-fonden när det gäller hållbarhetsrelaterade upplysningar.

Finansinspektionen har tillsyn över att Sjunde AP-fonden driver sin verksamhet enligt bl.a. lag och andra författningar som reglerar Sjunde AP-fondens verksamhet. Till de senare läggs nu EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och EU:s gröna taxonomiförordning. Samtidigt tas dagens krav på Sjunde AP-fonden på lämnande av information om hållbarhet bort.

Finansinspektionen har redan i dag kompetens och kapacitet på hållbarhetsområdet. Varken EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar eller EU:s gröna taxonomiförordning innehåller några bestämmelser som medför att Finansinspektionen kommer att behöva pröva ansökningar, anmälningar eller underrättelser enligt dessa förordningar. EU-förordningarna innebär således inte några kostnadsökningar i denna del. Eventuella ökade kostnader för inspektionen avseende arbetet med tillsyn över att Sjunde AP-fonden följer EU:s förordning om hållbarhets-

relaterade upplysningar och EU:s gröna taxonomiförordning bedöms vara begränsade och ryms inom befintliga ekonomiska ramar, särskilt med beaktande av att dagens lagstadgade krav på att lämna information om hållbarhet samtidigt tas bort.

Förslaget bedöms inte medföra några konsekvenser för domstolar och övriga myndigheter.

Speciella informationsinsatser

Sjunde AP-fonden, som berörs av förslaget, kan förväntas noga följa arbetet med detta lagstiftningsärende. Något behov av ytterligare informationsinsatser för att sprida kunskap om förslaget i denna proposition finns därför inte.

Överensstämmelse med unionsrätten

Förslaget står i överensstämmelse med unionsrätten, se avsnitt 4.

Hänvisningar till S6

7. Författningskommentar

Förslaget till lag om ändring lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder)

5 kap.5 a §Sjunde AP

-fonden ska tillämpa de bestämmelser som gäller för utvecklare

av pensionsprodukter i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 av den 27 november 2019 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn.

Upplysningar ska för varje fond som Sjunde AP-fonden förvaltar lämnas

1. i respektive fonds informationsbroschyr när det gäller upplysningar som lämnas enligt artikel 6.3 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088, och

2. i respektive fonds årsberättelse när det gäller upplysningar som lämnas enligt artikel 11.2 i samma förordning.

Paragrafen innehåller bestämmelser om att Sjunde AP-fonden ska lämna hållbarhetsrelaterade upplysningar. Övervägandena finns i avsnitt 4.

Ändringen i första stycket innebär att den nuvarande skyldigheten för Sjunde AP-fonden att lämna viss hållbarhetsinformation ersätts med ett krav på att tillämpa bestämmelser om hållbarhetsrelaterade upplysningar som gäller på EU-nivå för utvecklare av pensionsprodukter.

Bestämmelsen innebär att Sjunde AP-fonden ska tillämpa de bestämmelser som gäller för utvecklare av pensionsprodukter enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Detta betyder att den valmöjlighet som EU-regleringen ger medlemsstaterna att tillämpa förordningens bestämmelser även på utvecklare av pensionsprodukter som förvaltar vissa nationella trygghetssystem används (se artikel 16.1). I och med detta omfattas Sjunde AP-fonden av förordningens definition av begreppet finansmarknadsaktör (jfr artikel 16.1 andra meningen och artikel 2.1 d) och de fonder som Sjunde AP-fonden förvaltar täcks av förordningens

definition av begreppet finansiell produkt (jfr artikel 16.1 tredje meningen och artikel 2.8).

Att Sjunde AP-fonden ska tillämpa EU-förordningen medför även att Sjunde AP-fonden ska tillämpa artiklarna 5–7 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/852 av den 18 juni 2020 om inrättande av en ram för att underlätta hållbara investeringar och om ändring av förordning 2019/2088 (se artiklarna 1.2 b, 2.2 och 2.3 i den EU-förordningen).

Hänvisningen till EU-förordningen om hållbarhetsrelaterade upplysningar är dynamisk, vilket innebär att hänvisningen avser EU-rättsakten i den vid varje tidpunkt gällande lydelsen.

Ändringarna i andra stycket, nuvarande tredje stycket, tydliggör på vilket sätt de produktrelaterade upplysningar som Sjunde AP-fonden ska lämna enligt artiklarna 6.3 och 11.2 i EU-förordningen ska lämnas. Enligt punkt 1 ska de upplysningar som Sjunde AP-fonden ska lämna enligt artikel 6.3 i EU-förordningen lämnas i respektive fonds informationsbroschyr. Enligt punkt 2 ska de upplysningar som Sjunde AP-fonden ska lämna enligt artikel 11.2 i samma förordning lämnas i respektive fonds årsberättelse.

Ändringarna i övrigt innebär att det nuvarande andra stycket tas bort.

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2024.

2. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för information om hållbarhet i årsberättelser som lämnas före utgången av 2024.

Punkt 1 innebär att lagen träder i kraft den 1 januari 2024.

Övergångsbestämmelsen i punkt 2 innebär att årsberättelserna för de fonder som Sjunde AP-fonden förvaltar ska innehålla hållbarhetsinformation enligt vad som följer av EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar från och med den årsberättelse som lämnas under 2025 och avser räkenskapsåret 2024.

Sammanfattning av promemorian

I promemorian föreslås att det ska göras en ändring i lagen om allmänna pensionsfonder (AP-fonder) så att Sjunde AP-fonden omfattas av de informationskrav som gäller enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar och EU:s gröna taxonomiförordning. En privat fondförvaltare på fondtorget för premiepensionen, där de fonder och fondportföljer som tillhandahålls av Sjunde AP-fonden är valbara, ska redan i dag lämna och åta sig att lämna sådan information.

Det föreslås att Sjunde AP-fonden ska omfattas av de informationskrav som gäller enligt de båda nämnda EU-förordningarna i stället för av det krav som gäller i dag. EU-förordningarna medför nya och mer detaljerade krav på hållbarhetsrelaterade upplysningar, vilket bidrar till att Sjunde APfonden kan uppnå en hög grad av öppenhet när det gäller hållbarhetsarbetet.

Promemorians lagförslag

Förslag till lag om ändring i lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder)

Härigenom föreskrivs att 5 kap. 5 a § lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (AP-fonder) och rubriken närmast före 5 kap. 5 a § ska ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

5 kap.

Information om hållbarhet Hållbarhetsrelaterade upplysningar

3

5 a §

4

Sjunde AP-fonden ska för varje fond som AP-fonden förvaltar lämna den information som behövs för förståelsen av fondens förvaltning med avseende på hållbarhet, däribland i frågor som rör miljö, sociala förhållanden, personal, respekt för mänskliga rättigheter och motverkande av korruption.

Sjunde AP-fonden ska tillämpa de bestämmelser som gäller för utvecklare av pensionsprodukter i

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 av den 27 november 2019 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn.

Informationen ska beskriva

1. vilka hållbarhetsaspekter som beaktas i förvaltningen,

2. den eller de metoder som används för hållbarhetsarbetet, och

3. uppföljningen av hållbarhetsarbetet.

Informationen ska finnas tillgänglig på Sjunde AP-fondens webbplats. Därutöver ska information enligt andra stycket 1 och 2 lämnas i fondens informationsbroschyr och årsberättelse. Information enligt andra stycket 3 ska lämnas i fondens årsberättelse eller i en separat rapport.

Sjunde AP-fonden ska, för varje fond som AP-fonden förvaltar, lämna hållbarhetsrelaterade upplysningar enligt första stycket i respektive fonds informationsbroschyr och årsberättelse.

3 Senaste lydelse 2021:104. 4 Senaste lydelse 2021:104. Ändringen innebär bl.a. att andra stycket tas bort.

Förteckning över remissinstanserna

Följande remissinstanser har kommit in med yttranden: Finansinspektionen, Fondbolagens förening, Första AP-fonden, Konjunkturinstitutet, Naturvårdsverket, Pensionsmyndigheten, Sjunde AP-fonden och SKPF Pensionärerna.

Följande remissinstanser har inte svarat eller angett att de avstår från att lämna synpunkter: Landsorganisation i Sverige (LO), Pensionärernas Riksorganisation, SPF Seniorerna, Svenskt Näringsliv, Sveriges Akademikers Centralorganisation (Saco), Regelrådet och Tjänstemännens Centralorganisation.

Lagrådets yttrande

Utdrag ur protokoll vid sammanträde 2023-06-19

Närvarande: Justitierådet Mahmut Baran, f.d. justitierådet Mari

Andersson och justitierådet Stefan Reimer

Nya bestämmelser om hur Sjunde AP-fonden ska lämna hållbarhetsinformation

Enligt en lagrådsremiss den 15 juni 2023 har regeringen (Finansdepartementet) beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till lag om ändring i lagen (2000:192) om allmänna pensionsfonder (APfonder).

Förslaget har inför Lagrådet föredragits av rättssakkunnige Oskar Hoffmann, biträdd av kanslirådet Alexander Dahlqvist.

Lagrådet lämnar förslaget utan erinran.

Finansdepartementet

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 21 september 2023

Närvarande: statsminister Kristersson, ordförande, och statsråden Svantesson, Edholm, J Pehrson, Waltersson Grönvall, Jonson, Strömmer, Roswall, Forssmed, Tenje, Slottner, M Persson, Wykman, Malmer Stenergard, Kullgren, Liljestrand, Brandberg, Bohlin, Carlson, Pourmokhtari

Föredragande: statsrådet Wykman

Regeringen beslutar proposition Nya bestämmelser om hur Sjunde APfonden ska lämna hållbarhetsinformation