SOSFS 2008:32

Socialstyrelsens allmänna råd om personalens kompetens vid handläggning och uppföljning av ärenden som avser personer med funktionshinder

författningssamling

Socialstyrelsens

Personalens kompetens vid handlägg-

ning och uppföljning av ärenden som

avser personer med funktionshinder

SOSFS 2008:32 (S)

Allmänna råd

SOSFS kan beställas från Socialstyrelsens kundtjänst, 120 88 Stockholm,

fax 08-779 96 67, e-post socialstyrelsen@strd.se

ISSN 0346-6019 Artikelnr 2008-10-32

Tryck: Edita Västra Aros, Västerås 2008

I Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS) publiceras myndighetens

föreskrifter och allmänna råd.

• Föreskrifter är bindande regler.

• Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan

eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som avses

i författningen.

Socialstyrelsen ger årligen ut en förteckning över gällande föreskrifter

och allmänna råd.

SOSFS

2008:32 (S)

Utkom från trycket

den 30 december 2008

Socialstyrelsens författningssamling

Ansvarig utgivare: Chefsjurist Nils Blom

Socialstyrelsens allmänna råd

om personalens kompetens vid handläggning och

uppföljning av ärenden som avser personer med

funktionshinder;

beslutade den 25 november 2008.

I dessa allmänna råd ges rekommendationer till stöd för tillämpningen

av bestämmelsen om lämplig utbildning och erfarenhet i 3 kap. 3 §

andra stycket socialtjänstlagen (2001:453) och bestämmelsen om den

personal som behövs för att ge ett gott stöd och en god service och om-

vårdnad i 6 § andra stycket lagen (1993:387) om stöd och service till

vissa funktionshindrade.

Tillämpningsområde

Dessa allmänna råd gäller för den personal som arbetar med hand-

läggning och uppföljning av ärenden som avser personer med fysiska,

psykiska och intellektuella funktionshinder enligt socialtjänstlagen

eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Begreppsförklaringar

I dessa allmänna råd avses med

handläggning

förfarande som börjar med att ett ärende väcks

och efter utredning utmynnar i ett beslut

uppföljning

dokumenterad systematisk genomgång av pla-

nerade, beslutade och genomförda insatsers re-

sultat på individnivå

funktionsnedsättning nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektu-

ell funktionsförmåga

funktionshinder

begränsning som en funktionsnedsättning in-

nebär för en person i relation till omgivningen

Utbildning

Den personal som arbetar med handläggning och uppföljning av ären-

den som avser personer med funktionshinder bör ha socionomexamen

eller social omsorgsexamen enligt tidigare studieordning.

3

4

SOSFS

2008:32

Introduktion och stöd

Den personal som saknar erfarenhet av arbete med handläggning och

uppföljning av ärenden som avser personer med funktionshinder bör

efter en planerad introduktion under en period av minst ett år

– få planerat stöd, och

– successivt få ta ansvar för ärenden.

Kunskapsområden

För att självständigt arbeta med handläggning och uppföljning av

ärenden som avser personer med funktionshinder bör personalen ha

teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter inom följande områ-

den.

Funktionshinder och dess konsekvenser

– fysiska, psykiska och intellektuella funktionshinder

– levnadsförhållanden för personer med funktionshinder och deras

familjer

– konsekvenser av funktionshinder ur ett socialt, biologiskt, psykolo-

giskt och kulturellt perspektiv

– konsekvenser av funktionshinder hos barn och unga i förhållande

till deras utvecklingsstadier

– konsekvenser av flera samtidiga funktionshinder eller sjukdomstill-

stånd

Utredning och beslut

– kartläggning, analys och bedömning av den enskildes behov och

resurser samt förmåga att delta i samhällslivet och möjlighet att le-

va som andra

– kartläggning, analys och bedömning av den enskildes inställning

till sin livssituation

– kartläggning, analys och bedömning av närståendes och omgiv-

ningens betydelse för den enskilde

– strukturerade utrednings- och dokumentationsmetoder samt syste-

matiska bedömningsinstrument

– dokumentation av kartläggning, analys och bedömning

– dokumentation och motivering av beslut

Samtal och relationer

– samtal med den enskilde med hans eller hennes behov i fokus

– samtal med närstående

– kommunikation med personer som har nedsatt kommunikationsför-

måga

5

SOSFS

2008:32

– planering och ledning av olika former av samtal

– etablering och upprätthållande av relationer på individ- och grupp-

nivå

– initiering och stödjande av förändringsprocesser

Samverkan och samordning

– förutsättningar för samverkan

– samarbetspartner samt deras yrkesroller och mandat

– initiering och genomförande av samverkan med den enskildes be-

hov i fokus

– samordning av egna och andra aktörers insatser

– processer i grupper och nätverk

Regelverk och rättsutveckling

– regelverk på socialtjänstens och hälso- och sjukvårdens område som

rör personer med funktionshinder

– allmän förvaltningsrätt

– offentlighet och sekretess

– övrig relevant lagstiftning, t.ex. skol-, socialförsäkrings- och diskri-

mineringslagstiftning

– barnkonventionen

– FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsätt-

ning

– rättspraxis på området

Insatser

– olika insatsers innehåll och effekterna av dem

– planering för samordning och genomförande av insatser

– formulering av realistiska, uppföljningsbara mål för genomförandet

av insatser

Uppföljning och utvärdering

– metoder för uppföljning av insatser

– metoder för utvärdering av insatser på individnivå

– sammanställning och analys av uppgifter på individnivå

Förhållningssätt och bemötande

För att kunna arbeta med handläggning och uppföljning av ärenden

som avser personer med funktionshinder bör personalen ha ett profes-

sionellt förhållningssätt som innebär att

– sätta den enskildes behov i fokus,

6

SOSFS

2008:32

– beakta den enskildes livssituation utifrån bl.a. ålder, kön, etnicitet

och sexuell läggning,

– tillämpa ett barnperspektiv,

– säkerställa den enskildes delaktighet och inflytande,

– uppmärksamma närståendes behov av stöd och särskilt beakta

barns behov,

– bemöta den enskilde och hans eller hennes närstående i utsatta si-

tuationer och i kris,

– hantera prioriteringar och motstridiga intressen,

– göra etiska överväganden och ställningstaganden,

– ta emot och hantera synpunkter, klagomål och förslag,

– reflektera över och kritiskt granska egna och andras ställningsta-

ganden, samt

– bedöma när annan kompetens än den egna behövs.

Fortbildning och vidareutbildning

Den personal som arbetar med handläggning och uppföljning av ären-

den som avser personer med funktionshinder bör få kontinuerligt stöd

och tillgång till handledning samt utbildning i syfte att upprätthålla

och utveckla den kompetensnivå som behövs för att kunna utföra ar-

betsuppgifterna. Personalen bör också ges möjlighet att följa kunskaps-

utvecklingen på sakområdet.

Personalen bör genom vidareutbildning på avancerad nivå succes-

sivt och planerat fördjupa eller bredda sina kunskaper på sakområdet.

Socialstyrelsen

LARS-ERIK HOLM

Monica Norrman

(Socialtjänstavdelningen)

7

SOSFS

2008:32

SOSFS

2008:32