Upphävd författning
Förordning (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Departement
- Utbildningsdepartementet
- Utfärdad
- 1992-06-11
- Ändring införd
- SFS 1992 i lydelse enligt SFS 2008:121
- Upphäver
- Förordning (1988:816) om vuxenutbildning för psykiskt utvecklingsstörda
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
1 kap. Allmänna bestämmelser
1 § I denna förordning meddelas föreskrifter om vuxenutbildning för utvecklingsstörda (särvux) utöver vad som föreskrivs i skollagen (1985:1100). Förordning (1993:1224).
1 a § I denna förordning avses med
arbetsplatsförlagd utbildning: kursplanelagd utbildning som genomförs på en arbetsplats utanför skolan,
- inom den del av grundläggande särvux som motsvarar grundsärskolan: ämnena svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och samhällskunskap, och
- inom gymnasial särvux: detsamma som avses med kärnämnen i 1 kap. 2 § första stycket förordningen (1994:741) om gymnasiesärskolan dock med undantag av idrott och hälsa samt estetisk verksamhet.
Den som har det ledningsansvar som enligt 2 kap. 2 § skollagen (1985:1100) vilar på rektorn skall också benämnas rektor. Förordning (2006:1197).
Läroplan
2 § För särvux gäller en läroplan.
Läroplanen innehåller de övergripande målen och riktlinjerna för utbildningen.
Läroplanen fastställs av regeringen. Förordning (1994:893).
Programmål
3 § I programmål anges de närmare målen för grundläggande särvux.
I annan förordning finns bestämmelser om programmålen.
För gymnasial särvux gäller programmålen för gymnasiesärskolans nationella program. Från dessa mål får de avvikelser göras som betingas av vuxenutbildningens karaktär. Förordning (2006:1197).
Kursplaner
4 § För varje kurs skall det finnas en kursplan. Av kursplanen skall framgå dels kursens mål, dels den kunskapsnivå som alla elever minst skall ha uppnått vid kursens slut.
Kursplaner fastställs av Statens skolverk, om inte något annat följer av tredje stycket.
Kursplaner för lokala kurser fastställs av styrelsen för utbildningen. Förordning (2001:1130).
Timplaner
5 § I timplaner finns riktvärden för undervisningens omfattning.
Timplanerna för grundläggande särvux har den lydelse som framgår av bilagan till denna förordning.
För gymnasial särvux används den timplan för nationella program som framgår av bilaga 2 till förordningen (1994:741) om gymnasiesärskolan, med den uppdelning som görs av Statens skolverk enligt 5 kap. 2 § första stycket förordningen om gymnasiesärskolan. Förordning (2006:1197).
6 § Timplanerna får överskridas och underskridas beroende på hur mycket undervisning eleverna behöver för att uppnå de kunskapsmål som anges i respektive kursplan. Styrelsen för utbildningen bestämmer antalet timmar som skall gälla för en kurs. Förordning (1994:893).
Arbetsplaner
7 § För genomförandet av de fastställda målen för utbildningen skall det finnas en arbetsplan.
Arbetsplanen skall utarbetas under medverkan av lärare och övrig berörd personal samt representanter för eleverna. Rektorn beslutar om arbetsplanen.
Arbetsplanen skall kontinuerligt följas upp och utvärderas. Förordning (1995:1266).
Formulär
8 § Statens skolverk fastställer de formulär som fordras för tillämpningen av denna förordning.
2 kap. Utbildningen
Kurser
1 § Kurser inom grundläggande särvux får delas upp på flera delkurser. En delkurs får inte omfatta mindre än 45 timmar.
En kurs inom gymnasial särvux får inte delas upp på delkurser. Förordning (2006:1197).
2 § Styrelsen för utbildningen bestämmer vilka kurser eller delkurser som skall anordnas.
Lokala kurser
3 § Styrelsen för utbildningen får besluta att inrätta lokala kurser inom gymnasial särvux.
En lokal kurs skall ge kunskaper i ett eller flera ämnen inom ett bestämt ämnesområde och svara mot sådana behov som inte tillgodoses genom en nationellt fastställd kursplan. Förordning (1994:893).
4 § Styrelsen för utbildningen fastställer det antal timmar som undervisningen på en lokal kurs omfattar. Detta antal får inte understiga 45 timmar.
7 § Statens skolverk får meddela ytterligare föreskrifter om lokala kurser.
Ämnen
8 § Utbildning som motsvarar den som ges inom träningsskolan anordnas i ämnena
- kommunikation och
- verklighetsuppfattning och omvärldskunskap.
9 § Utbildning som motsvarar den som ges inom grundsärskolan anordnas i ämnena svenska, svenska som andraspråk, engelska, matematik, samhällskunskap, religionskunskap, historia, geografi, fysik, kemi och biologi. Förordning (1994:1463).
9 a § Gymnasial särvux får förekomma i alla ämnen som får finnas på ett nationellt program inom gymnasiesärskolan med undantag av idrott och hälsa. Förordning (1997:608).
Uppdrag att anordna utbildning
10 § För särvux som anordnas enligt 12 kap. 9 § skollagen (1985:1100) gäller, utöver vad som följer av 12 kap. 10 § skollagen, bestämmelserna i denna förordning. Bestämmelser om rektor avser alltid den rektor inom det offentliga skolväsendet som är ansvarig för ledningen av utbildningen. Förordning (1993:1224).
Samverkan
11 § Formerna för samverkan mellan elever och personal skall utvecklas med beaktande av de lokala förhållandena. Detta gäller i den mån det inte enligt författning eller kollektivavtal gäller särskilda bestämmelser för behandling av en viss fråga.
Studiegången
12 § En elev får tas in för studier i en eller flera kurser eller delkurser. Förordning (1994:893).
12 a § Om en elev har ett annat språk än svenska som modersmål får studiehandledning ges på detta språk. Förordning (1997:608).
13 § Elever som inte når ett godtagbart studieresultat bör, innan frågan om att undervisningen skall upphöra tas upp till prövning, ges möjlighet till utökad studievägledning och till stödundervisning under en begränsad tid. Förordning (1997:608).
Undervisningen
14 § Undervisningen skall bedrivas som gruppundervisning. Enskild undervisning får anordnas om det finns särskilda skäl.
15 § Rektor får befria en elev från delar av undervisningen med hänsyn till elevens kunskaper i delar av ett ämne eller av andra särskilda skäl.
Arbetsplatsförlagd utbildning
16 § Rektorn beslutar vilka delar av en kurs i ett yrkesämne som skall förläggas till en arbetsplats utanför skolan.
Styrelsen för utbildningen ansvarar för att den arbetsplatsförlagda utbildningen uppfyller de krav som finns på utbildningen. I skolplanen bör redovisas de arbetslivskontakter som skolan har för anordnandet av den arbetsplatsförlagda utbildningen. Förordning (1994:893).
3 kap. Elever
Behörighet till gymnasial särvux
1 § I 12 kap. 6 § skollagen (1985:1100) finns bestämmelser om vem som är behörig att delta i gymnasial särvux. I 3-5 §§ finns ytterligare bestämmelser om sådan behörighet. Förordning (2006:1197).
3 § För att vara behörig att tas emot som sökande till en kurs inom gymnasial särvux skall den sökande dels sakna eller ha brister i sådana kunskaper som kursen avser att ge, dels ha förutsättningar att följa utbildningen med hänsyn till tidigare studier och annan verksamhet. Förordning (2006:1197).
4 § Behörig att tas emot som sökande till en kurs i svenska som andraspråk inom gymnasial särvux är endast den som har ett annat språk än svenska som modersmål. Förordning (2006:1197).
5 § En elev i särskolan är inte behörig att tas emot i gymnasial särvux i en kurs om eleven under hela eller någon del av kurstiden i gymnasial särvux studerar samma kurs i särskolan. Förordning (2006:1197).
Urval mellan behöriga sökande till gymnasial särvux
6 § Om antalet platser är mindre än antalet behöriga sökande till en kurs inom gymnasial särvux skall företräde ges dem som har störst behov av utbildningen.
Vid urvalet skall det särskilt beaktas att sökande
- inte tidigare har deltagit i motsvarande utbildning,
- har behov av utbildningen för pågående eller planerad yrkesverksamhet eller står inför yrkesval. Förordning (2006:1197).
Avgång från utbildningen m. m.
7 § Föreskrifterna i 6 kap.1-7 §§ förordningen (2002:1012) om kommunal vuxenutbildning skall tillämpas i fråga om avgång, ledighet och disciplinära åtgärder. Förordning (2002:1014).
4 kap. Betyg m. m.
1 § Betyg sätts på varje avslutad kurs eller delkurs inom den del av grundläggande särvux som motsvarar grundsärskolan och inom gymnasial särvux.
Inom den del av grundläggande särvux som motsvarar träningsskolan skall ett intyg om att eleven har deltagit i kursen utfärdas efter avslutad kurs. Förordning (2006:1197).
1 a § Som betyg skall någon av beteckningarna Godkänt (G) och Väl godkänt (VG) användas. För den elev som inte uppnår betyget Godkänt utfärdas ett intyg om att eleven har deltagit i kursen. Förordning (2006:1197).
2 § För en elev som har fått betyg på samtliga delkurser av en kurs skall ett sammanfattande betyg sättas på kursen i dess helhet. Förordning (1994:893).
3 § Betyg skall sättas av läraren. Om ett betyg beror på två eller flera lärares bedömning och lärarna inte kan enas, skall betyget sättas av rektorn.
Betygskriterier skall finnas för varje kurs. Kriterierna skall precisera vilka kunskaper enligt kursplanen som krävs för att eleven skall få betyget Godkänt. Inom gymnasial särvux skall även betygskriterier för betyget Väl godkänt finnas. I betygskriterierna kan även grund för bedömning ingå.
Statens skolverk får meddela föreskrifter om betygskriterier för andra kurser än lokala kurser. Styrelsen för utbildningen fastställer betygskriterier för lokala kurser. Vid betygssättningen skall läraren som stöd använda dessa betygskriterier. Förordning (2006:1197).
4 § Betygen för samtliga elever ska föras i en betygskatalog. Detsamma gäller uppgifter i intyg om att eleverna har deltagit i kurser. Betygskatalogen ska utgöra den officiella dokumentationen över de betyg som har satts och de intyg som har getts. Rektorn ansvarar för att betygskatalogen förs. Betygen och intygen ska kunna sammanställas för varje enskild elev.
Statens skolverk får meddela ytterligare föreskrifter om utformningen av betygskatalogen. Förordning (2008:121).
5 § En elev har rätt att få ett dokument som utvisar vilka kurser eller delkurser som eleven har slutfört inom särvux och vilka betyg som eleven har fått i de skilda ämnena (samlat betygsdokument). Eleven får själv bestämma vilka ämnen, kurser eller delkurser som skall ingå i dokumentet.
Ett samlat betygsdokument skall utfärdas av rektorn. Förordning (1994:893).
6 § I 26 § förvaltningslagen (1986:223) föreskrivs om rättelse av skrivfel eller liknande. Rektorn får besluta om rättelse av betyg och intyg. Avser rättelsen en handling som har lämnats ut till eleven skall en ny sådan handling utfärdas och en anteckning om detta göras i betygskatalogen. Förordning (1994:893).
5 kap. Överklagande
1 § I 22 a § förvaltningslagen (1986:223) finns bestämmelser om överklagande hos allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än beslut om skiljande från utbildningen, avstängning eller förvisning får dock inte överklagas.
I 10 kap.kommunallagen (1991:900) finns bestämmelser om laglighetsprövning. Förordning (2002:1014).
Bilaga
Den del som motsvarar träningsskolan
Kommunikation | 1 200 |
Verklighetsuppfattning och omvärldskunskap | 975 |
Totalt | 2 175 |
Den del som motsvarar grundsärskolan | |
Svenska eller svenska som andraspråk | 795 |
Engelska | 360 |
Matematik | 555 |
Samhällskunskap | 90 |
Religionskunskap | 50 |
Historia | 50 |
Geografi | 70 |
Fysik | 65 |
Kemi | 50 |
Biologi | 90 |
Totalt | 2 175 |
Förordning (2006:1197). |
- Denna förordning träder i kraft den 1 juli 1992 och tillämpas på undervisning som äger rum därefter, om inte annat föreskrivs nedan.
- Äldre föreskrifter får tillämpas i fråga om kurser till vilka intagningen avslutats före den 1 juli 1992. Förordning (1993:1224).
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Ikraftträder
- 1992-07-01
Förordning (1993:796) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för psykiskt utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 3 kap 3, 4, 5 §§, 4 kap. 2 §; ny 1 kap 1 a §
- Ikraftträder
- 1993-07-01
Förordning (1993:1224) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för psykiskt utvecklingsstörda
- Omfattning
- upph. 3 p övergångsbest.; ändr. författningsrubr., 1 kap 1 §, 2 kap 10 §
- Ikraftträder
- 1994-01-01
Förordning (1994:893) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Förarbeten
- Rskr. 1993/94:93, Prop. 1992/93:250, Bet. 1993/94:UbU2
- Omfattning
- upph. 2 kap 5, 6 §§, 3 kap 2 §, 4 kap 7 §; ändr. 1 kap 1 a, 2, 3, 4, 5, 6, 7 §§, 2 kap 1, 3, 9, 12, 13, 16 §§, 4 kap 1, 2, 3, 4, 5, 6 §§; ny 2 kap 9 a §
- Ikraftträder
- 1994-07-01
Förordning (1994:1201) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 1 kap 1 a §, 2 kap 9 §, bil.
- Ikraftträder
- 1994-08-15
Förordning (1994:1246) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. övergångsbest. till 1994:1201
- Ikraftträder
- 1994-09-20
Förordning (1994:1463) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 1 kap 1 a §, 2 kap 9 §, bil.
- Ikraftträder
- 1995-01-01
Förordning (1995:250) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 1 kap 1 a, 5 §§, 4 kap 1 §, 5 kap 1, 2 §§
- Ikraftträder
- 1995-04-01
Förordning (1995:883) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 2 kap 9 a §, 3 kap 4 §
- Ikraftträder
- 1995-07-01
Förordning (1995:1266) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 1 kap 7 §
- Ikraftträder
- 1996-02-01
Förordning (1997:608) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 2 kap 9 a, 13 §§; ny 2 kap 12 a §
- Ikraftträder
- 1997-08-01
Förordning (1998:1212) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- upph. 5 kap 2 §; ändr. 5 kap 1 §
- Ikraftträder
- 1998-10-01
Förordning (2001:1130) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 1 kap 4 §, 4 kap 3 §
- Ikraftträder
- 2002-01-01
Förordning (2002:1014) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 3 kap 7 §, 5 kap 1 §
- Ikraftträder
- 2003-01-01
Förordning (2006:1197) om ändring i förordning (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:313, Prop. 2005/06:148, Bet. 2005/06:UbU22
- Omfattning
- ändr. 1 kap 1 a, 3, 5 §§, 2 kap 1 §, 3 kap 1, 3, 4, 5, 6 §§, 4 kap 1, 3 §§, rubr. närmast före 3 kap 1, 6 §§; ny 4 kap 1 a §
- Ikraftträder
- 2007-01-01
Förordning (2008:121) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 4 kap 4 §
- Ikraftträder
- 2008-05-01
Förordning (2010:255) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 10 §
- Ikraftträder
- 2010-06-28
Förordning (2011:560) om ändring i förordningen (1992:736) om vuxenutbildning för utvecklingsstörda
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 1 a, 5 §§, 2 kap. 9 §, 3 kap. 5 §, 4 kap. 1 §, bil.
- Ikraftträder
- 2011-07-01