Upphävd författning
Förordning (2002:669) med instruktion för Statens bostadsnämnd
- Departement
- Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet
- Utfärdad
- 2002-06-19
- Ändring införd
- SFS 2002:669
- Ikraft
- 2002-08-01
- Upphäver
- Förordning (1998:667) med instruktion för Delegationen för stöd till vissa kommuner med bostadsåtaganden
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
Uppgifter
1 § Statens bostadsnämnd har till uppgift att
- handlägga ärenden om stöd enligt förordningen (2002:664) om statligt stöd för vissa kommunala åtaganden för boendet,
- överlägga med enskilda kommuner om lämpliga åtgärder och villkor för sådant stöd samt om förutsättningarna för statligt medägande i kommunens bostadsföretag under viss tid,
- i enskilda stödärenden för statens räkning träffa avtal med kommuner om statens medverkan vid omstrukturering eller rekonstruktion av kommunala bostadsföretag,
- medverka vid kommuners eller kommunala bostadsföretags upplåning, i de fall sådan medverkan har förutsatts i ett sådant avtal som avses i 3,
- medverka vid statens förvärv, förvaltning och avyttring av bostadsfastigheter och bostadsbyggnader som inte längre behövs för bostadsförsörjningen, i de fall övertagandet har förutsatts i ett sådant avtal som avses i 3,
- bevaka att villkor för stöd och andra statliga insatser följs och ta till vara statens intresse när dessa villkor inte följs, samt
- följa den ekonomiska utvecklingen i de kommuner och bostadsföretag som berörs eller kan komma att beröras av omstrukturerings- eller rekonstruktionsåtgärder som genomförs med statlig medverkan samt utvärdera effekterna av de åtgärder som har genomförts.
Verksförordningens tillämpning
2 § Följande bestämmelser i verksförordningen (1995:1322) skall tillämpas på nämnden:
2 § om behörighet att företräda staten vid domstol,
18 § om myndighetens organisation,
26 § om ärendenas handläggning,
27-28 §§ om myndighetens föreskrifter,
29 § om inhämtande av uppgifter m.m.,
31 § om myndighetens beslut,
35 § om överklagande.
3 § Nämnden har det ansvar för verksamheten och de uppgifter som anges i 6-9, 13 och 15 §§verksförordningen (1995:1322).
Sammansättning
4 § Nämnden består av högst fem personer. En av ledamöterna är ordförande och en är vice ordförande.
Organisation
5 § Vid nämnden finns ett kansli som leds av en chef. Kanslichefen ansvarar för och leder den löpande verksamheten enligt nämndens direktiv och riktlinjer.
Nämnden prövar frågor enligt 19 § andra stycket verksförordningen (1995:1322).
Ärendenas handläggning
6 § Nämnden är beslutför när minst tre ledamöter är närvarande, bland dem ordföranden eller vice ordföranden.
7 § Nämnden får överlämna till ordföranden, vice ordföranden eller kanslichefen att avgöra ärenden som är av det slaget att de inte behöver prövas av nämnden.
8 § Ärendena avgörs efter föredragning. Nämnden får dock i arbetsordningen eller i särskilda beslut medge att ärenden som avgörs enligt 7 § inte behöver föredras.
Anställning m.m.
9 § Ledamöterna utses av regeringen för en bestämd tid.
Regeringen utser ordförande. Nämnden utser inom sig vice ordförande. Förordnandena ges för en bestämd tid.
10 § Kanslichefen anställs genom beslut av regeringen. Andra anställningar beslutas av nämnden.
11 § Nämnden får uppdra åt annan myndighet att utföra administrativa göromål åt nämnden.
Ändringar
Förordning (2002:669) med instruktion för Statens bostadsnämnd
- Förarbeten
- Rskr. 2001/02:160, Prop. 2001/02:58, Bet. 2001/02:BoU4
- Ikraftträder
- 2002-08-01