Inaktuell version
Järnvägsförordning (2004:526)
- Departement
- Näringsdepartementet
- Utfärdad
- 2004-06-03
- Ändring införd
- SFS 2004 i lydelse enligt SFS 2008:1287
- Upphäver
- Förordning (2000:1339) om järnvägssystem för höghastighetståg
- Förordning (1998:1827) om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m.
- Förordning (1997:757) om tilldelning av spårkapacitet
- Förordning (1996:734) om statens spåranläggningar
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-05-18
1 kap. Allmänna bestämmelser
Förordningens tillämpningsområde
1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon samt om utförande och organisation av järnvägstrafik. Förordningen gäller inte för tunnelbana och spårväg.
1 a § Bestämmelserna i 3 kap. 11 § och i 5 kap. gäller inte för verksamhet vid lokala och regionala järnvägsnät som är fristående och enbart avsedda för persontrafik eller museitrafik eller för verksamhet vid järnvägsnät som inte förvaltas av staten och som endast används av infrastrukturförvaltaren för transporter av eget gods. Förordning (2007:453).
Tillsynsmyndighet
2 § Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet enligt järnvägslagen (2004:519).
Transportstyrelsen får meddela de verkställighetsföreskrifter som behövs för tillämpningen av järnvägslagen samt 1-3 och 5 kap. denna förordning. Förordning (2008:1287).
Definitioner
3 § De beteckningar som används i denna förordning har samma betydelse som i järnvägslagen (2004:519). Därutöver förstås med
anmält organ: organ som anmälts enligt lagen (1992:1119) om teknisk kontroll för att bedöma överensstämmelse och lämplighet hos komponenter som är nödvändiga för driftskompatibilitet och delsystem,
chartertrafik: trafik som ingår som ett led i ett sammanhängande arrangemang, där huvudsyftet är ett annat än själva transporten,
europeisk specifikation: sådan gemensam teknisk specifikation, sådant europeiskt tekniskt godkännande eller nationell standard som genomför sådan europeisk standard som anges i artikel 1.8- 12 i rådets direktiv 93/38/EEG av den 14 juni 1993 om samordning av upphandlingsförfarandet för enheter som har verksamhet inom vatten-, energi-, transport- och telekommunikationssektorerna, senast ändrat genom bilaga II till anslutningsakten för Tjeckien m.fl.,
nattågstrafik: trafik som utförs över dygnsgräns med tåg där mer än hälften av passagerarplatserna erbjuds som sov- eller liggplatser, som åtminstone under del av resan är bäddade,
trafikhuvudman: trafikhuvudman enligt lagen (1997:734) om ansvar för viss kollektiv persontrafik,
transeuropeiska järnvägssystemet: de transeuropeiska järnvägssystemen för höghastighetståg och för konventionella tåg,
transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetståg: det järnvägssystem som beskrivs i bilaga I till rådets direktiv 96/48/EG av den 23 juli 1996 om driftskompatibiliteten hos det transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetståg och som omfattar den järnvägsinfrastruktur som avses i artikel 10.2 i Europaparlamentets och rådets beslut nr 1692/96/EG av den 23 juli 1996 om gemenskapens riktlinjer för utbyggnad av det transeuropeiska transportnätet, senast ändrat genom bilaga II till anslutningsakten för Tjeckien m.fl.,
transeuropeiska järnvägssystemet för konventionella tåg: det järnvägssystem som beskrivs i bilaga I till Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/16/EG av den 19 mars 2001 om driftskompatibiliteten hos det transeuropeiska järnvägssystemet för konventionella tåg och som omfattar den järnvägsinfrastruktur som avses i artikel 10.3 i Europaparlamentets och rådets beslut nr 1692/96/EG av den 23 juli 1996 om gemenskapens riktlinjer för utbyggnad av det transeuropeiska transportnätet,
väsentliga krav: de krav som beskrivs i bilaga III till direktiv 96/48/EG eller i bilaga III till direktiv 2001/16/EG. Förordning (2007:121).
4 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka fordon som är arbetsfordon, vilka fordon som är museijärnvägsfordon och om att vissa spåranläggningar inte anses som järnvägsinfrastruktur. Förordning (2008:1287).
2 kap. Krav på järnvägssystem m.m.
Säkerhet
1 § Transportstyrelsen skall övervaka järnvägssystemens säkerhet. Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om säkerhet vad gäller
- materiels beskaffenhet,
- verksamheters organisation,
- kunskapskrav för anställda med arbetsuppgifter av betydelse för trafiksäkerheten,
- säkerhetsstyrningssystem och verksamhetsutövares övriga säkerhetsbestämmelser som behövs för att trygga en säker verksamhet enligt 2 kap. 5 § andra stycket järnvägslagen (2004:519),
- säkerhetsrapporter,
- trafiksäkerhet,
- rapportering av olyckor, olyckstillbud och andra händelser med betydelse för säkerheten utöver vad som anges i 2 kap. 6 § järnvägslagen, samt
- beredskapsplaner.
Transportstyrelsen får också meddela föreskrifter om undantag från bestämmelserna om säkerhet i 2 kap.1-5 a §§järnvägslagen för verksamhet vid sådana fristående järnvägsnät som avses i 1 kap. 1 a § första stycket lagen samt från bestämmelserna om säkerhetsrapporter i 2 kap. 5 a § lagen även för verksamheter vid sådana järnvägsnät som avses i 1 kap. 1 a § andra stycket lagen.
Ytterligare föreskrifter om verksamhetsutövarens skyldighet att rapportera olyckor och olyckstillbud finns i förordningen (1990:717) om undersökning av olyckor. Förordning (2008:1287).
1 a § Transportstyrelsen ska enligt 15 b § förordningen (1990:717) om undersökning av olyckor årligen rapportera tillbaka till Statens haverikommission vilka åtgärder som vidtagits med anledning av säkerhetsrekommendationer som riktats till styrelsen under det gångna året.
Om en säkerhetsrekommendation utfärdats av en myndighet eller ett organ i ett annat land inom EES eller i Schweiz och riktats till Sverige enligt artikel 25.2 i Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/49/EG av den 29 april 2004 om säkerhet på gemenskapens järnvägar och om ändring av rådets direktiv 95/18/EG om tillstånd för järnvägsföretag och direktiv 2001/14/EG om tilldelning av infrastrukturkapacitet, uttag av avgifter för utnyttjande av järnvägsinfrastruktur och utfärdande av säkerhetsintyg (järnvägssäkerhetsdirektivet), ska Transportstyrelsen för svenskt vidkommande handha ärendet, vidta lämpliga åtgärder och rapportera tillbaka till den myndighet eller det organ som har utfärdat säkerhetsrekommendationen. Förordning (2008:1287).
2 § Frågor om namn på trafikplats för järnväg prövas av Transportstyrelsen. Innan ett namn fastställs eller ändras skall Transportstyrelsen samråda med kommunen samt med berörda infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag. Förordning (2008:1287).
3 § Transportstyrelsen får efter samråd med Socialstyrelsen meddela ytterligare föreskrifter om hälsokraven enligt 2 kap. 3 § andra stycket järnvägslagen (2004:519) samt om hälsoundersökning enligt 2 kap. 4 § samma lag. Förordning (2008:1287).
3 a § Transportstyrelsen ska samla in information om gemensamma säkerhetsindikatorer i enlighet med artikel 5 och bilaga I till direktiv 2004/49/EG. Förordning (2008:1287).
3 b § Transportstyrelsen ska årligen upprätta och offentliggöra en rapport om sitt säkerhetsarbete inom järnvägsområdet. Rapporten ska överlämnas till Europeiska järnvägsbyrån senast den 30 september. Rapporten ska innehålla uppgifter om
- utvecklingen av järnvägssäkerheten, med en sammanställning av gemensamma säkerhetsindikatorer i enlighet med bilaga I till direktiv 2004/49/EG,
- mer betydelsefulla ändringar i lag, förordning eller myndighetsföreskrifter om järnvägssäkerhet,
- utvecklingen av antalet meddelade säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519) och säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 7 § järnvägslagen, samt
- resultat och erfarenheter från myndighetens tillsynsarbete. Förordning (2008:1287).
3 c § Transportstyrelsen ska till Europeiska gemenskapernas kommission anmäla beslutade ändringar av gällande myndighetsföreskrifter om säkerhet inom järnvägsområdet, såvida bestämmelserna inte enbart avser genomförande av EG-direktiv eller tillämpningen av sådana tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som avses i 2 kap. 5 §. Förordning (2008:1287).
Krav på delsystem och komponenter
Inledande bestämmelse
4 § Bestämmelserna i 5-14 §§ och 15 § första stycket skall tillämpas endast på delsystem och komponenter som projekterats, byggts, byggts om eller moderniserats efter utgången av juni 2004. Bestämmelserna skall dock i tillämpliga delar även tillämpas på delsystem och komponenter som tagits i bruk dessförinnan men efter den 1 januari 2001, om de ingår i det transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetståg.
Bestämmelserna i 5-14 §§ och 15 § första stycket gäller inte för museijärnvägsfordon eller för järnvägsfordon och järnvägsinfrastruktur vid sådana fristående järnvägsnät som avses i 1 kap. 1 a § första stycket järnvägslagen (2004:519). Förordning (2007:453).
Väsentliga krav och tekniska specifikationer
5 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om specifikationer som svarar mot kraven i de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som offentliggjorts av Europeiska gemenskapernas kommission i Europeiska unionens officiella tidning. Därvid får styrelsen föreskriva att en bedömning enligt 2 kap. 10 § järnvägslagen (2004:519) i enlighet med den offentliggjorda specifikationen skall utföras av ett anmält organ.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om tekniska standarder och specifikationer som skall tillämpas i avvaktan på att tekniska specifikationer för driftskompatibilitet offentliggjorts enligt första stycket samt om övriga villkor för projektering, byggnation, ombyggnation, modernisering, drift, underhåll och brukande av järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon. Förordning (2008:1287).
6 § Varje delsystem för konventionella tåg och varje däri ingående komponent som är nödvändig för driftskompatibilitet skall uppfylla de väsentliga krav som anges i bilaga III till direktiv 2001/16/EG.
Varje delsystem för höghastighetståg och varje däri ingående komponent som är nödvändig för driftskompatibilitet skall uppfylla de väsentliga krav som anges i bilaga III till direktiv 96/48/EG.
7 § Varje delsystem skall överensstämma med de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet och med de andra krav i fråga om projektering, byggnation, ombyggnation, modernisering, drift och underhåll eller brukande som Transportstyrelsen föreskriver. Förordning (2008:1287).
8 § Kontroll samt bedömning av överensstämmelse och lämplighet enligt 2 kap.9 och 10 §§järnvägslagen (2004:519) skall göras i enlighet med förfaranden som föreskrivs i de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som anges i 5 § och med relevanta europeiska specifikationer.
Innan det finns en tillämplig och offentliggjord teknisk specifikation för driftskompatibilitet eller för det fall ett visst delsystem helt eller delvis undantagits från tillämpning i antagna tekniska specifikationer för driftskompatibilitet, skall Transportstyrelsen upprätta en förteckning över de tekniska föreskrifter, standarder och specifikationer som skall användas för att uppfylla de väsentliga kraven. I förteckningen skall specifikationerna anges uppdelade per delsystem. Transportstyrelsen skall överlämna förteckningen till övriga medlemsstater inom EES, till Schweiz och till Europeiska gemenskapernas kommission. Förordning (2008:1287).
9 § Delsystem och komponenter som uppfyller kraven enligt järnvägslagen (2004:519), denna förordning och föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning får inte förbjudas, begränsas eller hindras från att släppas ut på marknaden eller från att tas i bruk.
10 § Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om bedömningsförfaranden och kontroll i samband med EG-försäkran och EG-kontrollförklaring samt om innehållet i dessa. Förordning (20008:1287).
Undantag från tekniska specifikationer
11 § Transportstyrelsen får, när det gäller delsystem som ingår i det transeuropeiska järnvägssystemet för konventionella tåg eller det transeuropeiska järnvägssystemet för höghastighetståg, besluta att inte tillämpa en sådan teknisk specifikation för driftskompatibilitet som avses i 5 § första stycket endast för projekt som gäller
- en ny linje, modernisering eller ombyggnad av en befintlig linje om projektet är långt framskridet eller ett avtal om ett sådant projekt håller på att genomföras när den tekniska specifikationen för driftskompatibilitet offentliggörs i Europeiska unionens officiella tidning,
- modernisering eller ombyggnad av en befintlig linje om lastprofilen, spårvidden, spåravståndet eller den elektriska spänningen i tillämpliga tekniska specifikationer för driftskompatibilitet är inkompatibla med vad som gäller för den befintliga linjen,
- modernisering, utvidgning eller ombyggnad av en befintlig linje om användningen av tillämpliga tekniska specifikationer för driftskompatibilitet hotar projektets lönsamhet eller driftskompatibiliteten hos det svenska järnvägssystemet, eller
- att snabbt återupprätta järnvägsförbindelserna efter en olycka eller en naturkatastrof och tillämpliga tekniska specifikationer för driftskompatibilitet då inte kan användas av tekniska eller ekonomiska skäl. Förordning (2008:1287).
13 § Transportstyrelsen får besluta enligt 11 § endast efter anmälan till Europeiska gemenskapernas kommission. En sådan anmälan skall innehålla ett underlag med uppgifter om vilka tekniska specifikationer för driftskompatibilitet, eller delar av en sådan teknisk specifikation, Transportstyrelsen har för avsikt att avvika från, vilka krav styrelsen i stället avser att tillämpa i syfte att på sikt nå driftskompatibilitet samt de tekniska, administrativa eller ekonomiska skäl som berättigar denna avvikelse. Förordning (2008:1287).
14 § Om Europeiska gemenskapernas kommission beslutar att inte tillåta ett undantag får beslut enligt 11 § inte meddelas. Vid beslut enligt 11 §2 och 3 skall en rekommendation från kommissionen beaktas. Förordning (2007:453).
Nytt godkännande av moderniserade eller ombyggda delsystem
14 a § Om det enligt 13 a § järnvägslagen (2004:519) behövs ett nytt godkännande av ett delsystem som moderniseras eller byggs om, skall Transportstyrelsen besluta i vilken utsträckning sådana specifikationer för driftskompatibilitet som avses i 5 § första stycket skall tillämpas. Förordning (2008:1287).
Ibruktagande av järnvägsfordon som tidigare har godkänts i en annan stat
14 b § Ett järnvägsfordon som inte alls eller endast till viss del omfattas av krav på tekniska specifikationer för driftskompatibilitet och som har godkänts för att tas i bruk i en annan stat inom EES eller i Schweiz skall godkännas enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519) om fordonsinnehavaren uppvisar dokumentation som styrker att
- fordonet har godkänts för att tas i bruk i en annan stat inom EES eller i Schweiz,
- fordonet fungerar tekniskt och funktionellt med den järnvägsinfrastruktur det är avsett att användas på när det gäller kraftförsörjning, signalering, trafikledning, spårvidd, infrastrukturens fria rumsprofil, högsta tillåtna axellast och andra begränsningar i infrastrukturen, och
- fordonet inte utsätter spåranläggningarna för alltför stora risker.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter och handlingar som skall ges in samt i vilka fall det krävs provkörning av fordonet för att myndigheten skall kunna pröva ansökan enligt första stycket. Förordning (2008:1287).
14 c § Transportstyrelsen skall meddela ett beslut om godkännande av att ta järnvägsfordon i bruk enligt 14 b § så snart som möjligt, dock senast fyra månader efter det att en fullständig ansökan getts in. Förordning (2008:1287).
Undantag från kravet på godkännande av delsystem
15 § Sådana delsystem, som enligt bilaga II till direktiv 96/48/EG eller bilaga II till direktiv 2001/16/EG motsvarar funktionellt definierade områden, behöver inte godkännas enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519).
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om andra undantag från kravet på godkännande. Förordning (2008:1287).
Övriga bemyndiganden
16 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
- godkännande av att ta delsystem i bruk enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen (2004:519),
- krav på nytt godkännande enligt 2 kap. 13 a § järnvägslagen,
- krav på identifikationskoder och innehavarbeteckningar enligt 2 kap. 13 b § samma lag och om undantag från kraven på identifikationskod och innehavarbeteckning, samt
- när fordon som vid denna förordnings ikraftträdande redan är godkända att tas i bruk enligt 2 kap. 13 § järnvägslagen senast skall vara märkta med dessa koder och beteckningar. Förordning (200:1287).
17 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter den som bedriver verksamhet som omfattas av järnvägslagen (2004:519) skall lämna i syfte att förse Europeiska gemenskapernas kommission och Europeiska järnvägsbyrån med underlag i deras regelutvecklingsarbete enligt 8 kap 3 a § järnvägslagen (2004:519). Förordning (2008:1287).
3 kap. Tillstånd för järnvägsverksamhet
Licens och auktorisation
1 § Transportstyrelsen skall meddela ett beslut om licens enligt 3 kap. 2 § järnvägslagen (2004:519) så snart som möjligt, dock senast tre månader efter det att en fullständig ansökan getts in. Förordning (2008:1287).
2 § När Transportstyrelsen utfärdar eller återkallar en licens skall styrelsen omedelbart underrätta Europeiska gemenskapernas kommission om detta. Förordning (2008:1287).
3 § Om det kan konstateras att ett järnvägsföretag som beviljats licens i ett annat land inom EES eller i Schweiz inte uppfyller uppställda krav, skall Transportstyrelsen genast underrätta tillståndsmyndigheten i det land som beviljat licensen. Förordning (2008:1287).
4 § Kravet på yrkeskunnande i 3 kap. 2 § 3 järnvägslagen (2004:519) skall anses uppfyllt av den
- som förfogar över en driftsorganisation och har nödvändiga kunskaper och relevant erfarenhet för att kunna säkerställa en säker och effektiv ledning och övervakning,
- vars säkerhetsansvariga personal är vederbörligen kvalificerad för sina uppgifter, och
- vars personal, järnvägsfordon och organisation kan garantera en hög säkerhetsnivå för de tjänster som kommer att utföras.
5 § Kravet på ekonomisk förmåga i 3 kap. 2 § 3 och 6 § 2järnvägslagen (2004:519) skall anses uppfyllt av den som kan visa att denne enligt realistiska antaganden kan uppfylla sina ekonomiska skyldigheter under de närmaste 12 månaderna.
6 § Kravet på gott anseende i 3 kap. 2 § 3 och 6 § 2järnvägslagen (2004:519) skall inte anses uppfyllt av den som varit föremål för konkursförfarande. Det skall inte heller anses uppfyllt om personer som ingår i företagets ledning har dömts för
- allvarliga brott, inräknat ekonomiska brott,
- allvarliga överträdelser av lagstiftning gällande transporter, eller
- allvarlig eller upprepad underlåtenhet att uppfylla skyldigheter enligt social-, arbetsrätts- eller tullagstiftning.
Säkerhetsintyg och säkerhetstillstånd
7 § Transportstyrelsen skall meddela ett beslut om säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519) eller säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 7 § järnvägslagen så snart som möjligt, dock senast fyra månader efter det att en fullständig ansökan getts in. Förordning (2008:1287).
8 § När Transportstyrelsen har utfärdat, förnyat, ändrat eller återkallat A-delen av ett säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519), skall styrelsen senast inom en månad underrätta Europeiska järnvägsbyrån. Underrättelsen skall innehålla det berörda järnvägsföretagets namn och adress, dag för utfärdande av intyget, omfattning och giltighet av intyget samt, vid återkallelse av intyget, en motivering av beslutet. Förordning (2008:1287).
9 § Om Transportstyrelsen har återkallat B-delen av ett säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519), skall styrelsen genast underrätta den säkerhetsmyndighet inom EES eller i Schweiz som har utfärdat A-delen av intyget. Förordning (2008:1287).
10 § Ett säkerhetstillstånd för infrastrukturförvaltare enligt 3 kap. 7 § järnvägslagen (2004:519) skall vara uppdelat i en A- och en B-del.
A-delen skall innehålla ett godkännande av infrastrukturförvaltarens säkerhetsstyrningssystem enligt 2 kap. 5 § första stycket järnvägslagen (2004:519) och B-delen skall innehålla ett godkännande av att de övriga krav som ställs för att få säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 8 § järnvägslagen uppfylls. Förordning (2007:453).
11 § När Transportstyrelsen har utfärdat, förnyat, ändrat eller återkallat ett säkerhetstillstånd för infrastrukturförvaltare, skall styrelsen inom en månad underrätta Europeiska järnvägsbyrån.
Underrättelsen skall innehålla infrastrukturförvaltarens namn och adress, dag för utfärdandet av tillståndet, omfattningen och giltigheten av tillståndet samt, vid återkallelse av tillståndet, en motivering av beslutet. Förordning (2008:1287).
11 a § Transportstyrelsen ska följa marknaden för järnvägsutbildningar och snarast möjligt underrätta ansvarigt departement i Regeringskansliet (Näringsdepartementet) om det finns risk för att det kommer att saknas
- utbildning som är nödvändig för att järnvägsföretag ska kunna få säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519), eller
- utbildning för infrastrukturförvaltare och personal hos infrastrukturförvaltare som utför uppgifter med betydelse för säkerheten enligt artikel 13.1 i direktiv 2004/49/EG. Förordning (2008:1287).
Bemyndigande
12 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om prövningen av säkerhetsintyg enligt 3 kap. 3 § järnvägslagen (2004:519) och säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 7 § järnvägslagen samt om omprövning av tillstånd eller villkor enligt 3 kap. 9 § järnvägslagen. Förordning (2008:1287).
4 kap. Rätt att utföra och organisera persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av staten
1 § SJ AB har rätt att utföra och organisera persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av staten.
A-Banan Projekt Aktiebolag har rätt att utföra och organisera persontrafik mellan Stockholms centralstation och Rosersberg. A-Banan Projekt Aktiebolag har rätt att efter regeringens medgivande överföra denna rätt att utföra persontrafik till annan.
Regeringen kan inskränka den rätt att utföra och organisera persontrafik SJ AB har enligt första stycket, om trafiken konkurrerar med trafik som staten har upphandlat enligt 5 § eller med trafik som bedrivs av en trafikhuvudman.
1 a § Järnvägsföretag har rätt att utföra och organisera nattågs- eller chartertrafik som bedrivs på kommersiella villkor på järnvägsnät som förvaltas av staten.
Den som har auktorisation enligt 3 kap. 5 § järnvägslagen (2004:519), dock inte en trafikhuvudman, har rätt att organisera sådan trafik som avses i första stycket. Förordning (2007:121).
2 § Rikstrafiken har rätt att organisera persontrafik som skall upphandlas enligt 5 § på järnvägsnät som förvaltas av staten.
3 § En trafikhuvudman har rätt att inom länet utföra och organisera lokal och regional persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av staten. Regeringen får besluta att en trafikhuvudman även får utföra och organisera persontrafik i angränsande län om det kan antas dels att den lokala och regionala trafiken därigenom skulle förbättras för trafikanterna, dels att detta inte skulle leda till ett mindre effektivt totalt utnyttjande av järnvägsinfrastrukturen.
Om förutsättningarna för att bedriva kommersiell persontrafik eller av staten upphandlad trafik inte väsentligen påverkas, kan regeringen besluta att trafikhuvudmän i olika län som samverkar i fråga om persontrafik inom länen skall ha gemensam rätt att utföra och organisera denna trafik.
4 § Om SJ AB eller trafikhuvudmännen inte ansöker om infrastrukturkapacitet för persontrafik på en del av järnvägsnät som förvaltas av staten, får regeringen besluta att annan får utföra och organisera persontrafik på denna del.
Banverket får besluta att även annan får bedriva till sin omfattning obetydlig persontrafik, såsom trafik med museijärnvägsfordon, på järnvägsnät som förvaltas av staten.
5 § Regeringen kan besluta att sådan persontrafik på järnvägsnät som förvaltas av staten, som inte är lokal eller regional och för vilken det saknas förutsättningar för kommersiell drift, skall upphandlas. När ett avtal om upphandlad persontrafik upphör att gälla avgör regeringen om trafiken skall upphandlas på nytt.
Den som staten har upphandlat persontrafik från har rätt att utföra och organisera den upphandlade trafiken.
5 kap. Tillträde till järnvägsnät
Beskrivning av järnvägsnät
1 § En beskrivning av järnvägsnät enligt 6 kap. 5 § järnvägslagen (2004:519) skall bland annat innehålla
- uppgift om beskaffenheten hos infrastrukturen,
- uppgift om vilka krav som ställs på järnvägsfordon för att få nyttjas på infrastrukturen,
- principer för avgifter och taxor,
- principer för kapacitetstilldelningen,
- uppgift om inom vilken tid och på vilket sätt ansökan om kapacitet skall göras,
- principer för samordning,
- uppgift om i vilken utsträckning tåglägen skall utnyttjas och hur tidigare utnyttjandegrad av tåglägen beaktas vid tilldelningen,
- planerade banarbeten, och
- uppgift om att infrastruktur reserverats för viss järnvägstrafik.
Prioriteringskriterier i beskrivningen skall vara utformade så att de medger ett effektivt utnyttjande av infrastrukturen, varvid betydelsen av snabba godstransporter särskilt skall beaktas.
1 a § Transportstyrelsen får för infrastrukturförvaltare som omfattas av 6 kap. 24 § järnvägslagen (2004:519) meddela föreskrifter om undantag från de krav som uppställs på en järnvägsnätsbeskrivning enligt 1 §. Förordning (2008:1287).
2 § Beskrivningen av järnvägsnät skall offentliggöras senast fyra månader innan tidsfristen för ansökan om infrastrukturkapacitet löper ut.
Tidsplan för tilldelningsförfarandet
3 § En infrastrukturförvaltare skall upprätta en tågplan en gång per kalenderår.
4 § Tågplanen skall börja gälla klockan 24.00 den andra lördagen i december. Om en ändring eller justering av tågplan genomförs därefter skall denna ändring genomföras klockan 24.00 den andra lördagen i juni och vid sådana andra tidpunkter mellan dessa datum som behövs. Infrastrukturförvaltarna får komma överens om datum och skall informera Transportstyrelsen om överenskommelsen. Styrelsen skall underrätta Europeiska gemenskapernas kommission om överenskommelsen, om ändringen kan påverka internationell trafik. Förordning (2008:1287).
5 § Sista ansökningsdagen för ansökan om infrastrukturkapacitet får inte infalla tidigare än tolv månader innan tågplanen börjar gälla.
6 § En infrastrukturförvaltare skall i samarbete med övriga infrastrukturförvaltare ha organiserat preliminära tåglägen för internationell trafik enligt 6 kap. 4 § järnvägslagen (2004:519) senast elva månader innan tågplanen börjar gälla.
7 § En infrastrukturförvaltare skall utarbeta ett förslag till tågplan senast fyra månader efter det att tidsfristen för ansökan löpt ut.
Kapacitetsanalys och kapacitetsförstärkningsplan
8 § En kapacitetsanalys enligt 6 kap. 6 § järnvägslagen (2004:519) skall innehålla en identifiering av de brister som orsakar överbelastning på infrastrukturen samt förslag på metoder för att åtgärda dessa brister.
Analysen skall vara avslutad inom sex månader efter det att infrastrukturen har förklarats som överbelastad enligt 6 kap. 13 § järnvägslagen. Analysen skall genast ges in till Transportstyrelsen. Förordning (2008:1287).
9 § Infrastrukturförvaltaren skall senast sex månader efter det att kapacitetsanalysen avslutats presentera en kapacitetsförstärkningsplan och genast ge in den till Transportstyrelsen. Planen skall upprättas efter samråd med dem som använder den överbelastade infrastrukturen och skall ange
- orsakerna till överbelastning,
- den sannolika framtida trafikutvecklingen,
- hinder för infrastrukturutveckling, samt
- alternativ och kostnader för kapacitetsförstärkning, inklusive sannolika ändringar av tillträdesavgifter.
Kapacitetsförstärkningsplanen skall också innehålla en kostnads- och nyttoanalys för möjliga åtgärder samt uppgift om vilka åtgärder infrastrukturförvaltaren utifrån denna analys avser att vidta samt en tidsplan för detta arbete.
Om det finns en upprättad kapacitetsförstärkningsplan och denna plan håller på att genomföras behöver någon ny kapacitetsanalys och kapacitetsförstärkningsplan inte göras. Förordning (2008:1287).
Bemyndigande
10 § Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om
- beskrivningen av järnvägsnät,
- tidsplanen för tilldelningen,
- tågplanen,
- kapacitetsanalysen,
- kapacitetsförstärkningsplanen,
- ansökningarna om kapacitet och om kapacitetstilldelningen i övrigt,
- förfarandet för tillhandahållande av tjänster, samt
- kraven för att infrastrukturförvaltare skall kunna medges lättnader enligt 6 kap. 24 § andra stycket järnvägslagen (2004:519). Förordning (2008:1287).
6 kap. Övrigt
Redovisning av järnvägsverksamhet
1 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om bokföring och redovisning av järnvägsverksamhet enligt 4 kap. 1 § järnvägslagen (2004:519). Förordning (2008:1287).
Avgifter
2 § Banverket får ta ut avgifter enligt 7 kap.järnvägslagen (2004:519).
Underhåll, nedläggning och upplåtelse av järnvägsnät som förvaltas av staten
Överföring
3 § Om ägaren till en järnvägsspåranläggning begär det, får Banverket besluta att anläggningen eller del av den skall förvaltas av staten genom Banverket.
Innan beslut fattas, skall Banverket samråda med berörda länsstyrelser, trafikhuvudmän och andra spårinnehavare som berörs.
Underhåll
4 § Banverkets underhåll av del av järnvägsnät som förvaltas av staten får upphöra när trafiken är av endast obetydlig omfattning.
Innan Banverket beslutar om att underhållet skall upphöra, skall verket samråda med berörda länsstyrelser, kommuner, trafikhuvudmän och järnvägsföretag.
5 § Banverket får besluta att återuppta underhållet av del av järnvägsnät som förvaltas av staten om det kan antas att trafik kommer att drivas på järnvägarna i tillräcklig omfattning.
Innan Banverket beslutar om att underhållet skall återupptas, skall verket samråda med berörda länsstyrelser, kommuner, trafikhuvudmän och järnvägsföretag.
Nedläggning
6 § Banverket får besluta att del av järnvägsnät som förvaltas av staten och som inte underhålls skall läggas ner. Beslut om nedläggning får fattas först tre år efter beslutet om att Banverkets underhåll skall upphöra.
Innan Banverket beslutar om nedläggning, skall verket samråda med Försvarsmakten och övriga berörda totalförsvarsmyndigheter samt med de järnvägsföretag som bedriver eller har bedrivit trafik på den aktuella delen av järnvägsnätet under det senaste året.
Upplåtelse
7 § Om Banverket inte avser att underhålla en del av järnvägsnät som förvaltas av staten, får verket upplåta den delen med nyttjanderätt. Innan upplåtelse sker, skall Banverket samråda med berörda länsstyrelser, kommuner, trafikhuvudmän och järnvägsföretag.
Som villkor för upplåtelsen skall gälla att nyttjanderättshavaren skall överta ansvaret för underhållet av den upplåtna delen och för de investeringar som behövs för nyttjandet samt ansvaret som järnvägens innehavare enligt järnvägstrafiklagen (1985:192).
För att utföra uppgifter som infrastrukturförvaltare krävs säkerhetstillstånd enligt 3 kap. 7 § järnvägslagen (2004:519). Förordning (2007:453).
Bemyndiganden m.m.
8 a § Den som bedriver verksamhet som omfattas av järnvägslagen (2004:519) skall till Banverket lämna sådana uppgifter som behövs för förvaltningen och utvecklingen av det statliga järnvägsnätet enligt 8 kap. 3 b § järnvägslagen.
Banverket får meddela föreskrifter om vilka uppgifter som skall lämnas enligt första stycket samt sådana verkställighetsföreskrifter som behövs för tillämpningen. Förordning (2007:453).
Marknadskontroll
9 § Transportstyrelsen skall underrätta Europeiska gemenskapernas kommission om att åtgärder vidtagits trots förekomsten av EG-försäkran eller EG-kontrollförklaring enligt 8 kap. 7 § järnvägslagen (2004:519). I underrättelsen skall Transportstyrelsen ange skälen till beslutet.
Om underrättelsen avser komponenter skall Transportstyrelsen särskilt ange om åtgärden beror på
- att de väsentliga kraven inte har uppfyllts,
- att de europeiska specifikationerna tillämpats på ett felaktigt sätt, eller
- att de europeiska specifikationerna är otillräckliga. Förordning (2008:1287).
Register
10 § De register över infrastruktur och järnvägsfordon som avses i 8 kap. 8 § järnvägslagen (2004:519) skall för varje delsystem, eller del av delsystem, innehålla uppgifter om de viktigaste egenskaperna och deras överensstämmelse med de egenskaper som föreskrivs i de tekniska specifikationer för driftskompatibilitet som avses i 2 kap. 5 § första stycket.
En kopia av dessa register skall överlämnas till berörda stater och till europeiska organ som har till uppgift att utarbeta tekniska specifikationer för driftskompatibilitet.
Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter om registren. Förordning (2008:1287).
Prövning av tvister
12 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om förfarandet för att enligt 8 kap. 9 § järnvägslagen (2004:519) hänskjuta tvister om infrastrukturförvaltares beslut till styrelsen. Förordning (2008:1287).
12 a § Transportstyrelsen ska vara prövningsmyndighet enligt 13 § lagen (1945:119) om stängselskyldighet för järnväg m.m. Förordning (2008:1287).
Överklagande
13 § Banverkets beslut i frågor som avses i 6 § får överklagas hos regeringen. Övriga beslut av Banverket i frågor enligt järnvägslagen (2004:519) eller denna förordning får inte överklagas.
I järnvägslagen (2004:519) finns bestämmelser om överklagande av tillsynsmyndighetens beslut.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Järnvägsförordning (2004:526)
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2004.
- Genom förordningen upphävs
- Ett beslut enligt 11, 12 eller 15 § förordningen om statens spåranläggningar som regeringen meddelat före ikraftträdandet gäller som ett beslut enligt de nya föreskrifterna.
- Ett beslut enligt 14 § första stycket förordningen om statens spåranläggningar som Tågtrafikledningen meddelat före ikraftträdandet gäller som ett regeringens beslut enligt de nya föreskrifterna och ett beslut enligt 14 § andra stycket i samma förordning gäller som ett Banverkets beslut enligt de nya föreskrifterna.
- Ett beslut enligt 14 § andra stycket förordningen om statens spåranläggningar som Tågtrafikledningen meddelat före ikraftträdandet gäller som ett Banverkets beslut enligt de nya föreskrifterna.
- Järnvägsstyrelsen får meddela föreskrifter om när bestämmelserna om beskrivning av järnvägsnät och tilldelningsförfarande i 6 kap.järnvägslagen (2004:519) och 5 kap. denna förordning samt bestämmelserna om avgifter i 7 kap.järnvägslagen skall tillämpas första gången. Till dess skall bestämmelserna i förordningen om statens spåranläggningar, förordningen om tilldelning av spårkapacitet och förordningen om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m. tillämpas.
- Vid prövningen av mål och ärenden enligt förordningen om statens spåranläggningar, förordningen om tilldelning av spårkapacitet, förordningen om avgifter för trafik på statens spåranläggningar m.m., och förordningen om järnvägssystem för höghastighetståg som anhängiggjorts före ikraftträdandet tillämpas äldre bestämmelser.
- CELEX-nr
- 32003R1882
- Ikraftträder
- 2004-07-01
Förordning (2005:28) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. p 6 ikrafttr.- och övergångsbest.
- Ikraftträder
- 2005-03-01
Förordning (2007:121) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:308, Prop. 2005/06:160, Bet. 2005/06:TU5
- Omfattning
- ändr. 1 kap 3 §; ny 4 kap 1 a §
- CELEX-nr
- 32001L0016
- Ikraftträder
- 2007-04-30
Förordning (2007:453) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2007.
- Vid prövning av mål eller ärenden som har anhängiggjorts före ikraftträdandet tillämpas äldre bestämmelser.
- Omfattning
- upph. 2 kap 12 §, 6 kap 11 §; ändr. 1 kap 4 §, 2 kap 1, 4, 8, 11, 13, 14 §§, 3 kap 1 §, 5 kap 10 §, 6 kap 7 §; nya 1 kap 1 a §, 2 kap 14 a, 14 b, 14 c, 16, 17 §§, 3 kap 7, 8, 9, 10, 11, 12 §§, 5 kap 1 a §, 6 kap 8 a §, rubr. närmast före 2 kap 14 a, 14 b, 16 §§, 3 kap 1, 7, 12 §§, 6 kap 8 §; omtryck
- CELEX-nr
- 32004L0051
- Ikraftträder
- 2007-07-01
Förordning (2008:1287) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 1 kap 2, 4 §§, 2 kap 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14 a, 14 b, 14 c, 15, 16, 17 §§, 3 kap 1, 2, 3, 7, 8, 9, 11, 12 §§, 5 kap 1 a, 4, 8, 9, 10 §§, 6 kap 1, 9, 10, 12 §§; nya 2 kap 1 a, 3 a, 3 b, 3 c §§, 3 kap 11 a §, 6 kap 12 a §
- CELEX-nr
- 32004L0049
- Ikraftträder
- 2009-01-01
Förordning (2009:692) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Förarbeten
- Rskr. 2008/09:293, Prop. 2008/09:176, Bet. 2008/09:TU18
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §, 4 kap. 1, 1 a §§, 5 kap. 10 §; nya 4 kap. 1 b §, 6 kap. 1 a, 8 b §§, bil., rubr. närmast före 6 kap. 1 a, 8 b §§
- CELEX-nr
- 32001L0016
- Ikraftträder
- 2009-07-01
Förordning (2010:149) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 4 kap. 4 §, 6 kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 8 a, 8 b, 13 §§
- Ikraftträder
- 2010-04-01
Förordning (2010:288) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ny 4 kap. 6 §
- Ikraftträder
- 2010-05-05
Förordning (2010:1181) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 3 a, 3 b §§
- CELEX-nr
- 32009L0149
- Ikraftträder
- 2010-12-15
Förordning (2010:1605) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ny 6 kap. 2 a §
- CELEX-nr
- 32009R0352
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2010:1834) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. 4 kap. 2 §; ändr. 6 kap. 8 b §
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2010:1917) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 5 kap. 1 §
- CELEX-nr
- 32007L0058
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2011:104) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. 4 kap. 1, 1 a, 4, 5, 6 §§, bil.; ändr. 4 kap. 1 b §
- Ikraftträder
- 2011-03-01
Förordning (2011:394) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §, 2 kap. 6, 15 §§
- CELEX-nr
- 32008L0057
- Ikraftträder
- 2011-05-01
Förordning (2011:827) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §
- CELEX-nr
- 32008L0057
- Ikraftträder
- 2011-08-01
Förordning (2011:1117) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. 4 kap. 3 §, 6 kap. 1 a, 8 b §§, rubr. närmast före 2 kap. 14 b §, 6 kap. 1 a, 8 b §§; nuvarande 2 kap. 14 a, 14 c, 16, 17 §§ betecknas 2 kap. 14 c, 14 d, 26, 27 §§; ändr. 1 kap. 3 §, 2 kap. 1, 4, 5, 11, 13, 14 b, nya 14 c, nya 14 d, 26 §§, 6 kap. 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13 §§; rubr. närmast före 2 kap. 14 a, 16 §§ sätts närmast före 2 kap. 14 c, 26 §§; nya 2 kap. 8 a, 14 a, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 §§, 6 kap. 10 a §, rubr. närmast före 2 kap. 14 a, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 25 §§
- CELEX-nr
- 32011L0018
- Ikraftträder
- 2011-12-01
Förordning (2013:318) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 § och 2 kap. 2, 6, 11, 13, 14, 14 b §§; nya 2 kap. 12, 13 a, 24 a §§
- CELEX-nr
- 32013L0009
- Ikraftträder
- 2013-07-01
Förordning (2013:869) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 19 §; nya 2 kap. 15 a, 23 a §§, rubr. närmast före 2 kap. 15 a §
- CELEX-nr
- 32013L0009
- Ikraftträder
- 2013-12-16
Förordning (2013:992) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 2 a §
- Ikraftträder
- 2014-01-02
Förordning (2014:1464) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 2 a §
- Ikraftträder
- 2015-01-01
Förordning (2015:12) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 3 a, 3 b, 6, 14 b §§
- Ikraftträder
- 2015-02-01
Förordning (2015:346) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- nya 2 kap. 28, 29, 30 §§, rubr. närmast före 2 kap. 28, 30 §§
- Ikraftträder
- 2015-06-12
Förordning (2015:356) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2015-07-01
Förordning (2015:361) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. 5 kap. 1 a §; ändr. 1 kap. 1, 1 a, 3, 4 §§, 2 kap. 1, 4 §§, 3 kap. 1, 2, 4, 5, 6, 12 §§, 5 kap. 1, 10 §§, 6 kap. 1 §, rubr. närmast före 3 kap. 1 §; nya 1 kap. 5 §, 3 kap. 1 a, 5 a, 5 b, 5 c, 5 d, 6 a, 6 b, 6 c §§, 5 kap. 2 a §, 6 kap. 2 b, 9 a, 9 b §§, rubr. närmast före 1 kap. 4 §, 3 kap. 1, 1 a, 2, 4, 5, 6, 6 a, 6 b, 6 c §§, 6 kap. 9 a, 9 b §§
- Ikraftträder
- 2015-07-01
Förordning (2017:1287) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. 5 kap. 1, 2, 2 a, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 §§; ändr. 1 kap. 1 a §; nya 5 kap. 9 a, 9 b, 9 c, 9 d, 9 e §§, rubr. närmast före 5 kap. 9 a, 9 b, 9 c, 9 d, 9 e §§
- Ikraftträder
- 2018-01-01
Förordning (2018:190) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- ändr. 7 §
- Ikraftträder
- 2018-07-01
Förordning (2019:262) om ändring i järnvägsförordningen (2004:526)
- Omfattning
- upph. rubr. närmast före 5 kap. 1 §; ändr. 1 kap. 3 §; nya 5 kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 §§, rubr. närmast efter rubr. till 5 kap., rubr. närmast före 5 kap. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 §§
- Ikraftträder
- 2019-06-17