Inaktuell version
Förordning (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Departement
- Utbildningsdepartementet
- Utfärdad
- 2007-11-22
- Ändring införd
- SFS 2007:1164 i lydelse enligt SFS 2018:1030
- Ikraft
- 2008-01-01
- Upphäver
- Förordning (1996:1476) med instruktion för Försvarshögskolan
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-06-18
1 kap. Inledande bestämmelser
Allmänt
1 § I denna förordning finns det i anslutning till högskolelagen (1992:1434) bestämmelser för Försvarshögskolan. I övrigt gäller de bestämmelser i högskoleförordningen (1993:100) som anges särskilt i denna förordning. Förordning (2010:1751).
Säkerhetsskyddsfrågor
/Träder i kraft I: 2019-04-01/
2 § Försvarshögskolans hantering av säkerhetsskyddsfrågor regleras i säkerhetsskyddslagen (2018:585) och säkerhetsskyddsförordningen (2018:658). Förordning (2018:661).
Högskoleförordningens tillämpning
/Träder i kraft I: 2018-07-01/
3 § För Försvarshögskolan tillämpas 1 kap.4–5, 7, 11–14 och 16 §§högskoleförordningen (1993:100). Förordning (2018:1030).
Internationell verksamhet
4 § Försvarshögskolan är svenskt kontaktorgan för deltagande i Konsortiet av försvarsakademier och säkerhetspolitiska institut inom ramen för Partnerskap för fred.
5 § Försvarshögskolan får bedriva sådan tjänsteexport inom sitt verksamhetsområde som är förenlig med högskolans uppgifter i övrigt. Förordning (2010:594).
2 kap. Styrelse, rektor och övrig organisation
Styrelsens sammansättning
1 § Styrelsen för Försvarshögskolan ska bestå av ordföranden och fjorton andra ledamöter. Av 2 kap. 4 § högskolelagen (1992:1434) framgår att rektor ingår i styrelsen. Försvarsmakten och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har rätt att föreslå var sin ledamot.
Styrelsen ska utse vice ordförande inom sig. Förordning (2016:747).
Högskoleförordningens tillämpning
2 § För styrelsen, rektorn och rektorns ställföreträdare gäller 2 kap.2-8, 10, 11 och 13 §§högskoleförordningen (1993:100). Förordning (2010:1751).
Forsknings- och utbildningsnämnden
Ansvarsområde
/Träder i kraft I: 2018-05-02/
3 § Försvarshögskolan ska ha en forsknings- och utbildningsnämnd. Forsknings- och utbildningsnämnden ska ansvara för forskning och för utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Nämnden ska i övrigt svara för de uppgifter som Försvarshögskolan beslutar. Förordning (2018:132).
Ledamöter
4 § Forsknings- och utbildningsnämnden ska bestå av minst elva ledamöter. Flertalet av ledamöterna ska vara personer som har en anställning vid Försvarshögskolan som
- professor, annan lärare eller forskare för vilken det krävs lägst doktorsexamen eller motsvarande kompetens, eller
- lärare inom ett visst ämnesområde och är officer samt har gått igenom högre militär utbildning eller motsvarande utbildning.
De ledamöter som anges i första stycket ska utses genom val inom högskolan. Försvarshögskolan får meddela närmare föreskrifter om vilka personer som är valbara och röstberättigade och om valförfarandet.
Försvarshögskolans styrelse ska utse ytterligare högst tre ledamöter som ska vara lämpliga för uppdraget och inte vara anställda vid Försvarshögskolan. Av dessa ska minst en ledamot representera Försvarsmakten och en Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. De studerande vid Försvarshögskolan har också rätt att vara representerade i nämnden med minst tre ledamöter. Förordning (2010:1751).
Övrig organisation
5 § Av 2 kap.5 och 9 §§högskolelagen (1992:1434) följer att Försvarshögskolan beslutar om sin interna organisation utöver styrelsen, rektorn och forsknings- och utbildningsnämnden. Förordning (2010:1751).
6 § Bestämmelserna om studentrepresentation i 2 kap. 14 § första, andra och fjärde styckena högskoleförordningen (1993:100) gäller även för Försvarshögskolan. Om beslut inte ska fattas av forsknings- och utbildningsnämnden, gäller också 2 kap. 14 § tredje stycket.
För Försvarshögskolan gäller 2 kap. 16 § högskoleförordningen om högskolebibliotek. Förordning (2010:1751).
Personalansvarsnämnd
7 § Vid Försvarshögskolan ska det finnas en personalansvarsnämnd.
Försvarshögskolan ska tillämpa personalföreträdarförordningen (1987:1101). Förordning (2010:1751).
3 kap. Anställningar vid Försvarshögskolan
1 § Vid anställning av professorer, lektorer och andra lärare och doktorander gäller 4 kap.1, 3-7, 9 och 11-17 §§ samt 5 kap.högskoleförordningen (1993:100). Förordning (2010:1751).
2 § Vid anställning av officerare som lärare gäller 4 kap.1, 5, 9, 13-15 och 17 §§högskoleförordningen (1993:100). Vid sådana anställningar ska 6 § anställningsförordningen (1994:373) inte tillämpas.
Med officerare avses i denna förordning de som är eller har varit anställda som officer i Försvarsmakten och utländska officerare. Förordning (2010:1751).
/Upphör att gälla U: 2018-05-02/
4 kap. Högskoleutbildning på grundnivå och avancerad nivå
/Träder i kraft I: 2018-05-02/
4 kap. Högskoleutbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå
- övg. best. SFS 2010:1751 8 p, övg. best. SFS 2018:1504 3 p, övg. best. SFS 2018:1504 2 p, övg. best. SFS 2018:1504 4 p, övg. best. SFS 2018:1504 1 p, 5 kap. 3 §
- 4 §, 6 § Förordning (2008:1101) om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning
- 4a § 1 st 3 p Förordning (2008:1101) om högskoleutbildning som kompletterar avslutad utländsk utbildning
Examina
/Träder i kraft I: 2018-05-02/
1 § Inom utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå får vid Försvarshögskolan avläggas endast de examina som anges i bilagan till denna förordning. I bilagan anges också på vilken nivå och inom vilka områden en viss examen ska avläggas och vilka krav som ska uppfyllas för en viss examen (examensbeskrivning). Bilagan innehåller även bestämmelser om examensbenämning och om översättning av examensbenämningen. Förordning (2018:132).
Högskoleförordningens tillämpning
/Träder i kraft I: 2018-05-02/
2 § För utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå gäller i övrigt 6 kap.2, 3, 6–11, 11 b–11 f, 13–18 och 20–36 §§högskoleförordningen (1993:100). Förordning (2018:132).
Gemensam examen
2 a § Försvarshögskolan får delta i ett utbildningssamarbete som anges i 1 kap. 17 § andra stycket högskolelagen (1992:1434) bara om samarbetet grundas på en skriftlig överenskommelse. En sådan överenskommelse får Försvarshögskolan ingå med
- ett universitet eller en högskola som omfattas av högskolelagen,
- en enskild utbildningsanordnare som har tillstånd att utfärda examina enligt lagen (1993:792) om tillstånd att utfärda vissa examina, eller
- ett utländskt lärosäte som inte är en fysisk person. Förordning (2010:1751).
2 b § Utöver vad som gäller enligt 6 kap. 11 b § högskoleförordningen (1993:100) får Försvarshögskolan ingå en överenskommelse som anges i 2 a § bara om utbildningen inte kan leda till officersexamen som anges i bilagan till denna förordning. Förordning (2010:1751).
Tillträde till utbildning som leder till officersexamen
Grundläggande behörighet
/Träder i kraft I: 2019-04-01/
3 § För att kunna bli antagen till en utbildning som leder till officersexamen och som anges i bilagan till denna förordning krävs, utöver vad som gäller för grundläggande behörighet enligt 7 kap.5, 6 och 24 §§högskoleförordningen (1993:100), att sökanden
- är svensk medborgare,
- har fullgjort militär grundutbildning enligt lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt eller motsvarande militär utbildning,
- har genomgått säkerhetsprövning och uppfyller kraven enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) och säkerhetsskyddsförordningen (2018:658), och
- har bedömts lämplig för utbildningen av Försvarshögskolan.
Försvarshögskolan får meddela närmare föreskrifter om det krav som anges i första stycket 4.Förordning (2018:661).
Särskild behörighet
4 § Försvarshögskolan får meddela föreskrifter om den särskilda behörighet som krävs för att bli antagen till utbildning som avses i 3 §. Förordning (2010:1751).
5 § För tillträde till utbildning som avses i 3 § gäller i övrigt 7 kap. 1-8, 12, 13, 17, 18 § första och tredje stycket och 19-23 §§högskoleförordningen (1993:100) samt bilaga 3 till den förordningen med undantag av punkterna 3 och 8.
Försvarshögskolan får besluta om undantag från 7 kap. 13 § första stycket högskoleförordningen (1993:100). Förordning (2010:1751).
/Träder i kraft I: 2018-05-02/
Tillträde till övrig utbildning på grundnivå, avancerad nivå eller forskarnivå
/Träder i kraft I: 2018-05-02/
6 § För tillträde till övrig utbildning på grundnivå, avancerad nivå eller forskarnivå vid Försvarshögskolan gäller 7 kap.1–9 a, 11–13, 15–28 och 30–41 §§högskoleförordningen (1993:100).
Försvarshögskolan får, i den mån krav på särskild behörighet ställs, bestämma vilka områdesbehörigheter som ska gälla för utbildningen. Förordning (2018:132).
Disciplinära åtgärder
7 § Disciplinära åtgärder mot studenter som är antagna till och bedriver högskoleutbildning vid Försvarshögskolan får vidtas enligt bestämmelserna i 10 kap.högskoleförordningen (1993:100). Förordning (2010:1751).
5 kap. Annan utbildning vid Försvarshögskolan
1 § Försvarshögskolan får på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap eller någon annan uppdragsgivare anordna uppdragsutbildning enligt förordningen (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Vad som sägs i 3 § andra stycket i förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor ska inte gälla för uppdragsutbildning på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Förordning (2010:1751).
2 § Försvarshögskolan får på uppdrag av Försvarsmakten anordna annan utbildning än den som regleras enligt denna förordning.
Vid utbildning enligt första stycket tillämpas avgiftsförordningen (1992:191). Försvarshögskolan får meddela föreskrifter om avgiftens storlek. Avgiften ska beräknas så att full kostnadstäckning uppnås. Förordning (2010:1751).
6 kap. Överklagande
1 § För överklagande av Försvarshögskolans beslut gäller 12 kap.högskoleförordningen (1993:100) med undantag för beslut om anställning av officerare som lärare enligt 3 kap. 2 § i denna förordning. Förordning (2010:1751).
7 kap. Ny beteckning 6 kap. genom förordning (2010:1751).
Bilaga
- vilka examina som får avläggas på grundnivå och avancerad nivå och inom vilka områden vid Försvarshögskolan, och
- vilka krav som ska uppfyllas för respektive examen (examensbeskrivning).
- vilka examina som får avläggas på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå och inom vilka områden vid Försvarshögskolan, och
- vilka krav som ska uppfyllas för respektive examen (examensbeskrivning).
Gemensamma bestämmelser
Förteckning över examina
Examina på grundnivå
Generella examina
Högskoleexamen
Kandidatexamen
Yrkesexamina
Magisterexamen inom området försvar, krishantering och säkerhet
Masterexamen inom området försvar, krishantering och säkerhet
Examina på forskarnivå
Licentiatexamen inom området försvar, krishantering och säkerhet
Doktorsexamen inom området försvar, krishantering och säkerhet
Examensbeskrivningar
EXAMINA PÅ GRUNDNIVÅ
GENERELLA EXAMINA
Mål
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen, inbegripet kännedom om områdets vetenskapliga grund och kunskap om några tillämpliga metoder inom området.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att söka, samla och kritiskt tolka relevant information för att formulera svar på väldefinierade frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen,
- visa förmåga att redogöra för och diskutera sitt kunnande med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta med vissa uppgifter inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa kunskap om och ha förutsättningar för att hantera etiska frågeställningar inom huvudområdet för utbildningen.
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
- visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
YRKESEXAMINA
Officersexamen
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och dess beprövade erfarenhet och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådant brett kunnande i militära ämnen som krävs för att i en ledande befattning ansvara för personal och materiel i militära operationer,
- visa förståelse för mekanismer och interaktion i militära konflikter längs hela skalan av konflikter,
- visa kunskap om krishantering i påfrestande situationer för samhället, och
- visa kunskap om såväl nationella som internationella relevanta författningar och regelverk.
- visa förmåga att med en helhetssyn planera, leda och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar,
- visa förmåga att utbilda, informera och stödja olika grupper,
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån uppgiftens, individens och gruppens behov,
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt granska, bedöma och använda relevant information,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med grupper med olika sammansättningar, och
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar med olika grupper.
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till säkerhetsmässigt tänkande i olika situationer,
- visa förmåga att inom yrkesutövningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet militära, sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.
EXAMINA PÅ AVANCERAD NIVÅ
Magisterexamen
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Masterexamen
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
EXAMINA PÅ FORSKARNIVÅ
Licentiatexamen
- visa kunskap och förståelse inom forskningsområdet, inbegripet aktuell specialistkunskap inom en avgränsad del av detta samt fördjupad kunskap i vetenskaplig metodik i allmänhet och det specifika forskningsområdets metoder i synnerhet.
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra ett begränsat forskningsarbete och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt, och
- visa sådan färdighet som fordras för att självständigt delta i forsknings- och utvecklingsarbete och för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
- visa förmåga att göra forskningsetiska bedömningar i sin egen forskning,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Doktorsexamen
- visa brett kunnande inom och en systematisk förståelse av forskningsområdet samt djup och aktuell specialistkunskap inom en avgränsad del av forskningsområdet, och
- visa förtrogenhet med vetenskaplig metodik i allmänhet och med det specifika forskningsområdets metoder i synnerhet.
- visa förmåga till vetenskaplig analys och syntes samt till självständig kritisk granskning och bedömning av nya och komplexa företeelser, frågeställningar och situationer,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och att granska och värdera sådant arbete,
- med en avhandling visa sin förmåga att genom egen forskning väsentligt bidra till kunskapsutvecklingen,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt,
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap, och
- visa förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.
- visa intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar, och
- visa fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (2007:1164) för Försvarshögskolan
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2008, då förordningen (1996:1476) med instruktion för Försvarshögskolan ska upphöra att gälla.
- Hänvisningen i 2 kap. 2 § till 2 kap. 11 § högskoleförordningen (1993:100) om rektors behörighet ska tillämpas första gången då en ny rektor ska anställas eller senast fr.o.m. den 1 oktober 2008.
- Äldre bestämmelser gäller fortfarande för överklagande av anställningsbeslut som har meddelats före den 1 januari 2008.
- Bestämmelserna i 5 kap. om tillträde till officersutbildning ska tillämpas första gången vid antagning som börjar efter den 30 juni 2008.
- Den som före den 1 januari 2008 har påbörjat en utbildning enligt äldre bestämmelser och den som dessförinnan har antagits till en sådan utbildning men fått anstånd till tid därefter att påbörja utbildningen, har rätt att slutföra sin utbildning för att få en yrkesofficersexamen enligt de äldre bestämmelserna, dock längst till utgången av juni 2012.
- Den som antagits till yrkesofficersprogrammet under 2006 respektive officersprogrammet under 2007 ska på begäran till Försvarshögskolan anses vara antagen till utbildning som leder till officersexamen som anges i bilagan till denna förordning.
- Förarbeten
- Rskr. 2006/07:193, Prop. 2006/07:64, Bet. 2006/07:FöU9
- Ikraftträder
- 2008-01-01
Förordning (2007:1165) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. 5 kap 5, 6 §§
- Ikraftträder
- 2010-01-01
Förordning (2008:19) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- nuvarande 6 kap 8, 9 §§ betecknas 6 kap 1, 2 §§
- Ikraftträder
- 2008-02-01
Förordning (2008:1030) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. 2 kap 1 §, 3 kap 2 §, 6 kap 1 §
- Ikraftträder
- 2009-01-01
Förordning (2009:1072) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
Övergångsbestämmelse
- Omfattning
- ändr. 5 kap. 2 §; nya 5 kap. 2 a, 2 b §§, rubr. närmast före 5 kap. 2 a §
- Ikraftträder
- 2010-01-01
Förordning (2010:594) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
Övergångsbestämmelse
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3, 5 §§
- Ikraftträder
- 2010-07-01
Förordning (2010:1751) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2011.
- Bestämmelserna i 4 kap. 30 § 2-5, 8 och 9 högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse den 31 december 2010, med undantag för bestämmelserna om förnyelse av en tidsbegränsad anställning, ska tillämpas i fråga om den som före den 1 januari 2011 har anställts för en begränsad tid enligt bestämmelserna. Sådan tillämpning ska ske så länge anställningen pågår. Vid handläggning av ärenden om övergång av en tidsbegränsad anställning i en anställning tills vidare enligt de äldre bestämmelserna i 4 kap. 30 § 5 högskoleförordningen ska även bestämmelserna i 4 kap.7, 9 och 28 §§högskoleförordningen i deras lydelse den 31 december 2010 tillämpas.
- Bestämmelserna i 4 kap. 8 a § och 30 § 6 högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse den 31 december 2010 om tidsbegränsad anställning som biträdande lektor får tillämpas till utgången av september 2011.
- I fråga om den som före den 1 oktober 2011 har anställts som biträdande lektor enligt 3 ska bestämmelserna i 4 kap. 30 § 6 högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse den 31 december 2010 tillämpas så länge anställningen pågår. En sådan anställning får förnyas enligt de äldre bestämmelserna.
- Bestämmelserna i 4 kap. 10 § och 30 § 7 högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse den 31 december 2010 om tidsbegränsad anställning som forskarassistent får tillämpas till utgången av september 2011.
- I fråga om den som före den 1 oktober 2011 har anställts som forskarassistent enligt 5 ska bestämmelserna i 4 kap. 30 § 7 högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse den 31 december 2010 tillämpas så länge anställningen pågår. En sådan anställning får förnyas enligt de äldre bestämmelserna.
- Bestämmelserna i 4 kap.5, 7, 8 a, 11-13 a, 20-23 och 24 a- 28 §§högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse den 31 december 2010 ska tilllämpas i fråga om ärenden om befordran av lärare som har inkommit till Försvarshögskolan men som inte har avslutats före den 1 januari 2011. Vid tillämpningen av de äldre bestämmelserna ska de uppgifter som Forsknings- och utbildningsnämnden ansvarar för handhas av nämnden eller av de personer eller den grupp av personer som Försvarshögskolan beslutar.
- Om ett förfarande om anställning av lärare, i andra fall än som avses i 7 eller enligt de äldre bestämmelserna i 4 kap.2 och 3 §§ om anställning av officerare, har påbörjats men inte avslutats före den 1 januari 2011, ska bestämmelserna i 4 kap.5, 7, 8 a, 9, 10, 15, 20-22, 24, 24 a, 26-28 och 30 §§högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse den 31 december 2010 tilllämpas i anställningsärendet. Vid tillämpningen av de äldre bestämmelserna i högskoleförordningen ska de uppgifter som Forsknings- och utbildningsnämnden ansvarar för handhas av nämnden eller av de personer eller den grupp av personer som Försvarshögskolan beslutar.
- I fråga om den som enligt 8 har anställts efter den 1 januari 2011 med stöd av bestämmelserna i 4 kap. 30 § 2-5, 8 och 9 högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse den 31 december 2010 ska dessa bestämmelser tillämpas så länge anställningen pågår. Bestämmelserna i 4 kap. 30 § 2, 5, 8 och 9 högskoleförordningen i deras lydelse den 31 december 2010 om förnyelse av en tidsbegränsad anställning och övergång av en tidsbegränsad anställning i en anställning tills vidare ska dock inte tillämpas.
- Vid beräkning av anställningstid som adjungerad professor enligt bestämmelserna i 4 kap. 11 § högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse från och med den 1 januari 2011 ska även anställningstid som adjungerad professor enligt bestämmelserna i 4 kap. 30 § 2 högskoleförordningen i deras lydelse den 31 december 2010 beaktas.
- Vid beräkning av anställningstid som gästprofessor enligt bestämmelserna i 4 kap. 12 § högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse från och med den 1 januari 2011 ska även anställningstid som gästprofessor enligt bestämmelserna i 4 kap. 30 § 9 högskoleförordningen i deras lydelse den 31 december 2010 beaktas.
- Bestämmelserna i 12 kap. 2 § högskoleförordningen (1993:100) i deras lydelse den 31 december 2010 gäller fortfarande i fråga om beslut som har meddelats med tillämpning av bestämmelser i högskoleförordningen i deras lydelse före den 1 januari 2011.
- Förarbeten
- Rskr. 2009/10:337, Prop. 2009/10:149, Bet. 2009/10:UbU23
- Omfattning
- upph. 3, 4 kap.; nuvarande 5, 6, 7 kap. betecknas 4, 5, 6 kap.; ändr. 1 kap. 1, 3 §§, 2 kap. 2 §, nya 4 kap. 2 §, 6 kap. 1 §, rubr. till 2 kap.; nya 2 kap. 3, 4, 5, 6, 7 §§, 3 kap. rubr. närmast före 2 kap. 3, 4, 5, 7 §§
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2012:723) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. bil.
- Ikraftträder
- 2013-01-01
Förordning (2013:15) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 1 §
- Ikraftträder
- 2013-02-26
Förordning (2014:1535) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. 4 kap. 3 §
- Ikraftträder
- 2015-01-12
Förordning (2016:747) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 1 §
- Ikraftträder
- 2016-08-01
Förordning (2018:132) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 3 §, 4 kap. 1, 2, 6 §§, bil., rubr. till 4 kap., rubr. närmast före 4 kap. 6 §
- Ikraftträder
- 2018-05-02
Förordning (2018:661) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 2 §, 4 kap. 3 §
- Ikraftträder
- 2019-04-01
Förordning (2018:1030) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §
- Ikraftträder
- 2018-07-01
Förordning (2018:1133) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 1 §
- Ikraftträder
- 2018-09-01
Förordning (2018:1330) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Omfattning
- nya 5 kap. 3, 4, 5, 6, 7, 8 §§, rubr. närmast före 5 kap. 1, 3 §§
- Ikraftträder
- 2018-09-01
Förordning (2018:1504) om ändring i förordningen (2007:1164) för Försvarshögskolan
- Förarbeten
- Rskr. 2017/18:331, Prop. 2017/18:204, Bet. 2017/18:UbU25
- Omfattning
- ändr. 4 kap. 3, 4, 5, 6 §§; nya 4 kap. 6 a, 6 b, 6 c §§
- Ikraftträder
- 2019-01-01