Inaktuell version

Förordning (2009:607) med instruktion för Konsumentverket

Departement
Justitiedepartementet KO
Utfärdad
2009-05-28
Ändring införd
SFS 2009 i lydelse enligt SFS 2011:397
Upphäver
Förordning (2007:1139) med instruktion för Konsumentverket
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2019-06-12

Uppgifter

1 §  Konsumentverket är förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor och har ansvar för att

  1. de konsumentskyddande regler som ligger inom myndighetens tillsynsansvar följs,
  2. konsumenter har tillgång till information som ger dem möjlighet att göra aktiva val om ingen annan myndighet har den uppgiften, och
  3. stärka konsumenternas ställning på marknaden genom kontakter med privata aktörer och i det arbetet genomföra branschöverenskommelser och insatser på standardiseringsområdet.

2 §  Myndigheten ska i sin löpande verksamhet

  1. integrera det arbete som följer av myndighetens ansvar för miljö- och hållbarhetsfrågor samt verka för att generationsmålet och miljökvalitetsmålen nås och vid behov föreslå åtgärder för miljöarbetets utveckling, samt
  2. integrera det arbete som följer av myndighetens särskilda ansvar för handikappfrågor inom sitt verksamhetsområde och inom ramen för detta ansvar stödja samt vara samlande och pådrivande i förhållande till övriga berörda parter. Förordning (2011:397).

3 §  Myndigheten ska därutöver

  1. följa och analysera konsumenternas ställning på marknaderna samt vid behov vidta eller föreslå åtgärder,
  2. med utbildning och information stödja kommunernas konsumentverksamhet i frågor som rör konsumentskydd och konsumentlagstiftning,
  3. vara kontaktmyndighet för svenska myndigheters samarbete med myndigheter inom EES och med Europeiska gemenskapernas kommission i konsumentrelaterade frågor som rör informationssamhällets tjänster enligt lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster,
  4. vara kontaktmyndighet enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2006/2004 av den 27 oktober 2004 om samarbete mellan de nationella tillsynsmyndigheter som ansvarar för konsumentskyddslagstiftningen, och
  5. fullgöra de uppgifter som en behörig myndighet har enligt samma förordning, i fråga om efterlevnaden av sådana regler som myndigheten har tillsyn över.

4 §  Myndigheten får meddela föreskrifter om skyldigheten att lämna prisinformation och om beräkningen av pris och jämförpris enligt prisinformationslagen (2004:347).

  • KOVFS 2012:01: Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation
  • KOVFS 2018:1: Konsumentverkets föreskrifter om ändring i Konsumentverkets föreskrifter (KOVFS 2012:1) om prisinformation

5 §  Konsumentombudsmannen får

  1. göra anmälan om grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden under de förutsättningar som närmare anges i förordningen (2007:1041) med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden, och
  2. väcka offentlig grupptalan enligt lagen (2002:599) om grupprättegång i tvister mellan konsumenter och näringsidkare som rör varor, tjänster eller andra nyttigheter som tillhandahålls huvudsakligen för enskilt bruk, när ombudsmannen anser att det är motiverat från allmän synpunkt.

Samverkan

6 §  Myndigheten ska

  1. stödja och vara pådrivande i andra myndigheters arbete med integrering av konsumentaspekter i verksamheten och tillhandahållande av konsumentinformation,
  2. löpande samråda med Finansinspektionen och Läkemedelsverket på de områden där myndigheterna har ett gemensamt tillsynsansvar, och
  3. samråda med Socialstyrelsen i arbetet med att ta fram underlag till regeringens beslut om riksnorm enligt 2 kap. 1 § första stycket socialtjänstförordningen (2001:937).

Rapportering

7 §  Myndigheten ska

  1. i sin redovisning enligt 3 kap. 1 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag redogöra för de grunder som ligger bakom myndighetens prioritering vid val mellan olika insatser, varvid redovisningen av verksamheten ska göras i förhållande till de uppgifter s om framgår av 1–5 §§,
  2. i en rapport till regeringen senast den 30 november varje år redovisa resultatet av arbetet enligt 3 § 1,
  3. i fråga om sitt miljöarbete enligt 2 § 1 rapportera till Naturvårdsverket och samråda med verket om vilken rapportering som behövs, och
  4. inom sitt verksamhetsområde, då det är möjligt, med kön som övergripande indelningsgrund redovisa statistik, uppföljningar och analyser uppdelade på ålder, inrikes respektive utrikes födda samt bostadsort. Förordning (2011:397).

Ledning

8 §  Myndigheten leds av en myndighetschef.

9 §  Vid myndigheten ska det finnas ett insynsråd som består av högst tolv ledamöter.

Anställningar och uppdrag

10 §  Generaldirektören är myndighetschef och konsumentombudsman (KO).

Personalansvarsnämnd

11 §  Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.

Tillämpligheten av vissa förordningar

Ändringar

Förordning (2009:607) med instruktion för Konsumentverket

CELEX-nr
32004R2006
Ikraftträder
2009-07-01

Förordning (2011:397) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket

Omfattning
ändr. 2, 7 §§
Ikraftträder
2011-05-17

Förordning (2011:1218) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket

Omfattning
ändr. 2, 3, 5, 7 §§; ny 5 a §
CELEX-nr
32004R2006
Ikraftträder
2012-01-01

Förordning (2015:122) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket

Omfattning
ändr. 1, 3, 7 §§
Ikraftträder
2015-04-01

Förordning (2015:740) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket

Omfattning
ändr. 3, 5 §§
Ikraftträder
2016-01-01

Förordning (2016:242) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket

Omfattning
ändr. 10 §
Ikraftträder
2016-09-01

Förordning (2016:1038) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket

Omfattning
ändr. 3 §
Ikraftträder
2017-01-01

Förordning (2019:428) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket

Omfattning
ändr. 1, 2, 3, 7 §§
Ikraftträder
2019-08-01