Inaktuell version
Förordning (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
- Departement
- Justitiedepartementet KO
- Utfärdad
- 2009-05-28
- Ändring införd
- SFS 2009 i lydelse enligt SFS 2011:397
- Upphäver
- Förordning (2007:1139) med instruktion för Konsumentverket
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-06-12
Uppgifter
1 § Konsumentverket är förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor och har ansvar för att
- de konsumentskyddande regler som ligger inom myndighetens tillsynsansvar följs,
- konsumenter har tillgång till information som ger dem möjlighet att göra aktiva val om ingen annan myndighet har den uppgiften, och
- stärka konsumenternas ställning på marknaden genom kontakter med privata aktörer och i det arbetet genomföra branschöverenskommelser och insatser på standardiseringsområdet.
2 § Myndigheten ska i sin löpande verksamhet
- integrera det arbete som följer av myndighetens ansvar för miljö- och hållbarhetsfrågor samt verka för att generationsmålet och miljökvalitetsmålen nås och vid behov föreslå åtgärder för miljöarbetets utveckling, samt
- integrera det arbete som följer av myndighetens särskilda ansvar för handikappfrågor inom sitt verksamhetsområde och inom ramen för detta ansvar stödja samt vara samlande och pådrivande i förhållande till övriga berörda parter. Förordning (2011:397).
3 § Myndigheten ska därutöver
- följa och analysera konsumenternas ställning på marknaderna samt vid behov vidta eller föreslå åtgärder,
- med utbildning och information stödja kommunernas konsumentverksamhet i frågor som rör konsumentskydd och konsumentlagstiftning,
- vara kontaktmyndighet för svenska myndigheters samarbete med myndigheter inom EES och med Europeiska gemenskapernas kommission i konsumentrelaterade frågor som rör informationssamhällets tjänster enligt lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster,
- vara kontaktmyndighet enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2006/2004 av den 27 oktober 2004 om samarbete mellan de nationella tillsynsmyndigheter som ansvarar för konsumentskyddslagstiftningen, och
- fullgöra de uppgifter som en behörig myndighet har enligt samma förordning, i fråga om efterlevnaden av sådana regler som myndigheten har tillsyn över.
4 § Myndigheten får meddela föreskrifter om skyldigheten att lämna prisinformation och om beräkningen av pris och jämförpris enligt prisinformationslagen (2004:347).
- KOVFS 2012:01: Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation
- KOVFS 2018:1: Konsumentverkets föreskrifter om ändring i Konsumentverkets föreskrifter (KOVFS 2012:1) om prisinformation
5 § Konsumentombudsmannen får
- göra anmälan om grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden under de förutsättningar som närmare anges i förordningen (2007:1041) med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden, och
- väcka offentlig grupptalan enligt lagen (2002:599) om grupprättegång i tvister mellan konsumenter och näringsidkare som rör varor, tjänster eller andra nyttigheter som tillhandahålls huvudsakligen för enskilt bruk, när ombudsmannen anser att det är motiverat från allmän synpunkt.
Samverkan
6 § Myndigheten ska
- stödja och vara pådrivande i andra myndigheters arbete med integrering av konsumentaspekter i verksamheten och tillhandahållande av konsumentinformation,
- löpande samråda med Finansinspektionen och Läkemedelsverket på de områden där myndigheterna har ett gemensamt tillsynsansvar, och
- samråda med Socialstyrelsen i arbetet med att ta fram underlag till regeringens beslut om riksnorm enligt 2 kap. 1 § första stycket socialtjänstförordningen (2001:937).
Rapportering
7 § Myndigheten ska
- i sin redovisning enligt 3 kap. 1 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag redogöra för de grunder som ligger bakom myndighetens prioritering vid val mellan olika insatser, varvid redovisningen av verksamheten ska göras i förhållande till de uppgifter s om framgår av 15 §§,
- i en rapport till regeringen senast den 30 november varje år redovisa resultatet av arbetet enligt 3 § 1,
- i fråga om sitt miljöarbete enligt 2 § 1 rapportera till Naturvårdsverket och samråda med verket om vilken rapportering som behövs, och
- inom sitt verksamhetsområde, då det är möjligt, med kön som övergripande indelningsgrund redovisa statistik, uppföljningar och analyser uppdelade på ålder, inrikes respektive utrikes födda samt bostadsort. Förordning (2011:397).
Ledning
8 § Myndigheten leds av en myndighetschef.
9 § Vid myndigheten ska det finnas ett insynsråd som består av högst tolv ledamöter.
Anställningar och uppdrag
10 § Generaldirektören är myndighetschef och konsumentombudsman (KO).
Personalansvarsnämnd
11 § Vid myndigheten ska det finnas en personalansvarsnämnd.
Tillämpligheten av vissa förordningar
12 § Myndigheten ska tillämpa personalföreträdarförordningen (1987:1101).
Ändringar
Förordning (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
- CELEX-nr
- 32004R2006
- Ikraftträder
- 2009-07-01
Förordning (2011:397) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 2, 7 §§
- Ikraftträder
- 2011-05-17
Förordning (2011:1218) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 2, 3, 5, 7 §§; ny 5 a §
- CELEX-nr
- 32004R2006
- Ikraftträder
- 2012-01-01
Förordning (2015:122) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 1, 3, 7 §§
- Ikraftträder
- 2015-04-01
Förordning (2015:740) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3, 5 §§
- Ikraftträder
- 2016-01-01
Förordning (2016:242) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 10 §
- Ikraftträder
- 2016-09-01
Förordning (2016:1038) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3 §
- Ikraftträder
- 2017-01-01
Förordning (2019:428) om ändring i förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 3, 7 §§
- Ikraftträder
- 2019-08-01