Inaktuell version

Förordning (2015:1047) med instruktion för Statens skolverk

Departement
Utbildningsdepartementet
Utfärdad
2015-12-18
Ändring införd
SFS 2015:1047 i lydelse enligt SFS 2017:1302
Ikraft
2016-01-26
Upphäver
Förordning (2011:555) med instruktion för Statens skolverk
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2019-06-05

Uppgifter

1 §  Statens skolverk är förvaltningsmyndighet för skolväsendet och för vissa särskilda utbildningsformer och annan pedagogisk verksamhet som bedrivs i stället för utbildning inom skolväsendet, i den utsträckning något annat inte är föreskrivet.

[S2]Myndigheten ska genom sin verksamhet främja att alla barn och elever får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Myndigheten ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande och till förbättrade kunskapsresultat för elever. Inom ramen för detta ska myndigheten främja en stärkt likvärdighet mellan skolor och mellan förskolor.

[S3]Myndigheten ska följa utvecklingen inom sitt verksamhetsområde och kontinuerligt göra en analys av behov av åtgärder inom området. Myndigheten ska även utarbeta och genomföra insatser som tillgodoser dessa behov. Myndigheten ska vidare kontinuerligt informera regeringen om analysen och arbetet.

[S4]Myndigheten har även andra uppgifter inom sitt verksamhetsområde som följer av denna förordning eller av andra föreskrifter eller särskilda beslut. Förordning (2017:1302).

Uppföljning, utvärdering och statistik

2 §  Den uppföljning och utvärdering som myndigheten har ansvar för enligt 26 kap.skollagen (2010:800) ska öka kunskapen om hur utbildningarna och verksamheterna har utvecklats i förhållande till de nationella målen. Myndigheten ska även analysera utvecklingen av samtliga utbildningar och verksamheter, anpassat efter respektive verksamhet, samt vidta och lämna förslag på åtgärder för att främja fortsatt utveckling av utbildningarnas och verksamheternas kvalitet.

[S2]Myndigheten ska sammanfatta och publicera resultaten av sitt arbete med uppföljning och utvärdering.

[S3]Myndigheten ska vid behov lämna statistiska underlag till Regeringskansliet. Förordning (2017:1302).

3 § Har upphävts genom förordning (2017:1302).

4 §  Myndigheten får, efter samråd med Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet), företräda staten vid förhandlingar och ingående av internationella överenskommelser om Sveriges deltagande i internationella kunskapsmätningar och andra individbaserade mätningar inom myndighetens verksamhetsområde, om inte annat följer av särskilda beslut av regeringen.

[S2]Myndigheten ska ansvara för Sveriges deltagande i de mätningar som avses i första stycket.

Styrdokument och prov

5 §  Myndigheten ska utforma och kontinuerligt utveckla de styrdokument som myndigheten har bemyndigande att meddela föreskrifter om.

[S2]Myndigheten ska vidare ansvara för och kontinuerligt utveckla nationella prov och slutprov samt analysera resultaten av dessa prov. Förordning (2017:1302).

6 §  Myndigheten ska kontinuerligt bedöma behovet av och utveckla bedömningsstöd och kartläggningsmaterial. Myndigheten ska utforma eller anpassa dessa utifrån olika elevgruppers behov och förutsättningar. Förordning (2017:1302).

Stöd till skolutveckling

7 §  Myndigheten ska i nära samarbete med kommuner och andra huvudmän stödja dem i deras utbildningsverksamhet och andra pedagogiska verksamheter samt bidra till att förbättra huvudmännens förutsättningar att arbeta med utveckling av verksamheten för ökad måluppfyllelse genom att

  1. svara för nationellt prioriterad fortbildning och ge stöd i form av annan kompetensutveckling för personal,
  2. sammanställa och sprida kunskap om resultat av forskning, och
  3. svara för andra utvecklingsinsatser inom prioriterade områden. Förordning (2017:1302).

8 §  Myndigheten ska särskilt

  1. ansvara för den statliga befattningsutbildningen enligt förordningen (2011:183) om befattningsutbildning för rektorer och annan personal med motsvarande ledningsfunktion i skola, förskola och fritidshem samt fortbildning för rektorer och förskolechefer,
  2. bedriva ett nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling,
  3. stimulera arbetet med entreprenörskap i skolväsendet, och
  4. främja skolors arbete med nordiska språk.

9 §  Myndigheten ska bidra till och redovisa sitt arbete med att trygga den nationella kompetensförsörjningen och underlätta elevers etablering på arbetsmarknaden. Myndigheten ska också följa upp och analysera kvinnors och mäns etablering på arbetsmarknaden eller fortsatta studier, efter avslutad utbildning. Myndigheten ska vidare stödja utvecklingen vad gäller samverkan mellan skola och arbetsliv.

[S2]Myndigheten ska främja utvecklingen av yrkesutbildningens kvalitet och attraktionskraft. Myndigheten ska även stödja utvecklingen av berörda myndigheters och branschorganisationers samarbete när det gäller gymnasial yrkesutbildning och yrkesintroduktionsanställning. Förordning (2017:1302).

10 §  Myndigheten ska ansvara för

  1. de nationella programråden för gymnasial yrkesutbildning, och
  2. Nationella rådet för vidareutbildning i form av ett fjärde tekniskt år.

Hantering av statliga stöd och bidrag

11 §  Myndigheten ska administrera statliga stöd och bidrag enligt särskilda föreskrifter eller särskilda beslut. Myndigheten ska följa upp och utvärdera de statliga stöd och bidrag som myndigheten administrerar. Förordning (2017:1302).

Legitimationer för lärare och förskollärare

12 §  I 2 kap. 16 § skollagen (2010:800) finns bestämmelser om myndighetens ansvar att meddela legitimation till lärare och förskollärare. I 4 kap. 3 § förordningen (2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare finns bestämmelser om myndighetens handläggningstid i ärenden om legitimation.

[S2]Myndigheten ska särskilt samverka med Universitets- och högskolerådet när det gäller legitimation och behörighet för lärare och förskollärare.

13 §  Myndigheten utför de uppgifter som följer av förordningen (2016:157) om erkännande av yrkeskvalifikationer. Förordning (2016:185).

Information

14 §  Myndigheten ska informera och sprida kunskap om sitt verksamhetsområde både i och utanför Sverige.

Internationellt samarbete

15 §  Myndigheten ska ansvara för uppgifter som följer av konventionen med stadga för Europaskolorna (SÖ 2002:60).

16 §  Myndigheten ska

  1. ha det svenska samordningsansvaret för information om det europeiska stödsystemet för meritöverföring inom yrkesutbildningen (European Credit Transfer System for Vocational Education and Training, ECVET),
  2. ingå i det europeiska nätverket ReferNet i syfte att samla in, analysera och sprida information om yrkesutbildning i Sverige och internationellt, och
  3. vara en nationell referenspunkt för kvalitetssäkring inom yrkesutbildningen.

17 §  Myndigheten ska särskilt ansvara för information om möjligheten att genomgå gymnasial utbildning helt eller delvis i ett annat nordiskt land i överensstämmelse med avtalet med Danmark, Finland, Island och Norge om nordisk utbildningsgemenskap på gymnasienivå (SÖ 2008:8).

Andra uppgifter

18 §  Myndigheten ska

  1. ha ett samlat ansvar (sektorsansvar) för funktionshindersfrågor inom ramen för sitt verksamhetsområde och – i den mån det inte är en uppgift för Specialpedagogiska skolmyndigheten – inom ramen för detta ansvar vara samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till övriga berörda parter,
  2. ansvara för frågor inom ramen för sitt verksamhetsområde som rör nyanlända personer,
  3. verka för att generationsmålet och miljökvalitetsmålen nås och vid behov föreslå åtgärder för miljöarbetets utveckling,
  4. ha ett samlat ansvar för frågor om de nationella minoriteterna och de nationella minoritetsspråken inom ramen för sitt verksamhetsområde vilket innefattar att verka samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till berörda parter,
  5. främja användningen och utvecklingen av validering inom kommunal vuxenutbildning, och
  6. inom ramen för sitt verksamhetsområde stödja kommuner och andra huvudmän i arbetet med säkerhet och krisberedskap.

[S2]Myndigheten ska i fråga om sitt miljöarbete enligt första stycket 3 rapportera till Naturvårdsverket och samråda med verket om vilken rapportering som behövs. Förordning (2017:1302).

19 §  Myndigheten ska erbjuda stöd till kommunerna i deras arbete med aktivitetsansvar enligt 29 kap. 9 § skollagen (2010:800).

Arbetets bedrivande

20 §  Myndigheten ska främja jämställdhet och integrera ett jämställdhetsperspektiv och perspektivet mänskliga rättigheter i sin verksamhet. All individbaserad information som myndigheten redovisar ska vara uppdelad på kön, om det inte finns särskilda skäl som talar emot detta.

[S2]Myndigheten ska också i sin verksamhet analysera konsekvenserna för barn och då ta särskild hänsyn till barnets bästa enligt Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. Förordning (2017:1302).

21 §  Myndigheten ska i genomförandet av sitt uppdrag ta till vara de möjligheter som det nationella socialfondsprogrammet erbjuder.

Ledning

22 §  Myndigheten leds av en myndighetschef.

23 §  Vid myndigheten finns ett insynsråd som består av högst nio ledamöter.

Särskilda organ

Lärarnas ansvarsnämnd

24 §  Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan som benämns Lärarnas ansvarsnämnd.

[S2]Nämnden har enligt skollagen (2010:800) till uppgift att pröva ärenden om

  1. varning,
  2. återkallelse av legitimation, och
  3. ny legitimation efter tidigare återkallelse.

25 §  Bestämmelser om Lärarnas ansvarsnämnds sammansättning och beslutsförhet finns i 27 kap.57 §§skollagen (2010:800).

26 §  Lärarnas ansvarsnämnd ansvarar för sina beslut.

[S2]Nämnden ansvarar för sin verksamhet inför myndighetens ledning.

27 §  Myndighetens ledning ansvarar inför regeringen för att Lärarnas ansvarsnämnd tilldelas medel och resurser i övrigt för sin verksamhet och för att verksamheten bedrivs författningsenligt och effektivt och redovisas på ett tillförlitligt sätt.

Rådet för dansarutbildning

28 §  Inom myndigheten finns ett särskilt beslutsorgan som benämns Rådet för dansarutbildning. Rådet ska för sådan dansarutbildning som avses i förordningen (2011:7) om dansarutbildning

  1. ansvara för organisation och genomförande av antagnings- och urvalsprocessen till utbildningen, och
  2. bidra till uppföljning och utveckling av kvaliteten i utbildningen.

29 §  Rådet för dansarutbildning består av en ordförande samt minst sex och högst tio andra ledamöter. I rådet ska det finnas ledamöter med kunskap om dansprofessionen, grundskolan och gymnasieskolan. Varje ledamot ska ha en ersättare. Ordföranden och dennes ersättare ska vara eller ha varit ordinarie domare.

[S2]Ordföranden och dennes ersättare i Rådet för dansarutbildning utses av regeringen för en bestämd tid. Övriga ledamöter i rådet och ersättare för dessa utses av myndigheten för en bestämd tid.

30 §  Rådet för dansarutbildning är beslutsfört när ordföranden och minst hälften av de andra ledamöterna är närvarande.

31 §  Rådet för dansarutbildning ansvarar för sina beslut.

[S2]Rådet ansvarar för sin verksamhet inför myndighetens ledning.

32 §  Myndighetens ledning ansvarar inför regeringen för att Rådet för dansarutbildning tilldelas medel och resurser i övrigt för sin verksamhet och för att verksamheten bedrivs författningsenligt och effektivt och redovisas på ett tillförlitligt sätt.

Anställningar och uppdrag

33 §  Generaldirektören är myndighetschef.

34 § Har upphävts genom förordning (2017:1302).

Personalansvarsnämnd

35 §  Vid myndigheten finns en personalansvarsnämnd.

Tillämpligheten av vissa förordningar

Avgifter

37 §  Myndigheten får ta ut avgifter för sådana varor och tjänster som avses i 4 § första stycket16 och 8 avgiftsförordningen (1992:191) utan den begränsning som föreskrivs i andra stycket samma paragraf.

Ändringar

Förordning (2015:1047) med instruktion för Statens skolverk

Ikraftträder
2016-01-26

Förordning (2016:185) om ändring i förordningen (2015:1047) med instruktion för Statens skolverk

Omfattning
ändr. 13 §
Ikraftträder
2016-04-15

Förordning (2017:1302) om ändring i förordningen (2015:1047) med instruktion för Statens skolverk

Omfattning
upph. 3, 34 §§; ändr. 1, 2, 5, 6, 7, 9, 11, 18, 20 §§
Ikraftträder
2018-02-01

Förordning (2019:338) om ändring i förordningen (2015:1047) med instruktion för Statens skolverk

Omfattning
ändr. 23 §
Ikraftträder
2019-07-15