Lag (2022:66) om konsultation i frågor som rör det samiska folket

Departement
Kulturdepartementet
Utfärdad
2022-01-27
Ändring införd
SFS 2022:66 i lydelse enligt SFS 2022:69
Ikraft
2022-03-01
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2022-08-01

Syftet med konsultation och förhållandet till annan reglering

1 §  För att främja det samiska folkets inflytande över sina angelägenheter ska konsultationer genomföras enligt vad som anges i denna lag.

[S2]Föreskrifter om samrådsskyldighet i andra lagar och förordningar gäller oberoende av denna lag. Sådana samrådsförfaranden och andra liknande förfaranden ska så långt som möjligt samordnas med konsultationer enligt denna lag.

Konsultationsskyldighetens omfattning

/Upphör att gälla U: 2024-03-01/

2 §  Regeringen och statliga förvaltningsmyndigheter ska konsultera samiska företrädare innan beslut fattas i ärenden som kan få särskild betydelse för samerna.

/Träder i kraft I: 2024-03-01/

2 §  Regeringen, statliga förvaltningsmyndigheter, regioner och kommuner ska konsultera samiska företrädare innan beslut fattas i ärenden som kan få särskild betydelse för samerna. Lag (2022:69).

3 §  Skyldigheten att konsultera gäller inte för domstolsliknande nämnder och sådana organ i förvaltningsmyndigheter som har domstolsliknande uppgifter eller för regeringen när ett ärende från en sådan instans eller en domstol överlämnas till regeringen för prövning.

[S2]Skyldigheten att konsultera gäller inte heller för Sametinget och Sameskolstyrelsen.

/Upphör att gälla U: 2024-03-01/

4 §  Skyldigheten att konsultera gäller inte för ärenden som rör

  1. allmän ordning och säkerhet, totalförsvaret, säkerhetskänslig verksamhet enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) eller Sveriges säkerhet i övrigt,
  2. statsbidrag i enskilda fall,
  3. forskning i enskilda fall,
  4. skadeståndsanspråk mot staten,
  5. tillsyn,
  6. frågor som avses i 9 kap.regeringsformen,
  7. remissyttranden, eller
  8. plan- och bygglagen (2010:900).

[S2]Skyldigheten att konsultera gäller inte heller frågor som rör ersättning till en enskild då ersättningen ska bestämmas med tillämpning av expropriationslagen (1972:719) eller 5 kap. 2 § fastighetsbildningslagen (1970:988).

/Träder i kraft I: 2024-03-01/

4 §  Skyldigheten att konsultera gäller inte för ärenden som rör

  1. allmän ordning och säkerhet, totalförsvaret, säkerhetskänslig verksamhet enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) eller Sveriges säkerhet i övrigt,
  2. statsbidrag i enskilda fall,
  3. forskning i enskilda fall,
  4. skadeståndsanspråk mot staten, en region eller en kommun,
  5. tillsyn,
  6. frågor som avses i 9 kap.regeringsformen, eller
  7. remissyttranden.

Skyldigheten att konsultera gäller inte heller frågor som rör ersättning till en enskild då ersättningen ska bestämmas med tillämpning av expropriationslagen (1972:719) eller 5 kap. 2 § fastighetsbildningslagen (1970:988).

Skyldigheten att konsultera i ärenden enligt plan- och bygglagen (2010:900) gäller endast ärenden om att anta eller ändra en regionplan, en översiktsplan, en detaljplan eller områdesbestämmelser. Lag (2022:69).

5 §  Skyldigheten att konsultera gäller inte

  1. för en förvaltningsmyndighet som hos en annan myndighet som är konsultationsskyldig eller hos regeringen ansöker om tillstånd för en verksamhet som kan bedrivas av enskilda,
  2. för en förvaltningsmyndighet eller för regeringen när ett beslut överklagas dit och en konsultation i den fråga som prövats i beslutet har genomförts i den lägre instansen,
  3. för regeringen om ett ärende i annat fall än som avses i 3 § första stycket har överlämnats dit och en konsultation i den fråga som ska prövas i ärendet har genomförts i den lägre instansen,
  4. om ärendet är brådskande och ett dröjsmål skulle medföra risk för betydande olägenheter,
  5. om den samiska företrädare som enligt 7 § ska konsulteras avstår från konsultation, eller
  6. om det är uppenbart att konsultation inte behövs eller om konsultation är uppenbart olämpligt.

6 §  Om den samiska företrädare som avses i 7 § anser att ett ärende kan få särskild betydelse för samerna och begär konsultation ska ärendet anses få sådan betydelse vid tillämpning av denna lag.

De samiska företrädarna som ska konsulteras

7 §  Sametinget ska konsulteras i ett ärende som företrädare för det samiska folket. Om ärendet kan få särskild betydelse för en sameby ska även samebyn konsulteras. Om ärendet kan få särskild betydelse för en samisk organisation med hänsyn till dess ändamål enligt stadgarna och organisationen anmält intresse av att delta i konsultationer, ska även organisationen konsulteras.

[S2]När en sameby eller en samisk organisation ska konsulteras anses de vara samiska företrädare.

[S3]Sametinget ska informeras om en konsultation med en sameby eller en samisk organisation som inte ska genomföras gemensamt med Sametinget.

Konsultationsförfarandet

8 §  När det finns en skyldighet att konsultera i ett ärende ska den konsultationsskyldige i ett tidigt skede informera den samiska företrädaren om ärendet och fråga om den begär konsultation. Det ska framgå av förfrågan när den senast ska ha besvarats. Tidsfristen ska vara skälig.

[S2]Om den samiska företrädaren inte svarar inom den utsatta tidsfristen får det betraktas som att företrädaren avstår från konsultation i ärendet.

[S3]Skyldigheten i första stycket gäller inte i förhållande till en samisk företrädare som på eget initiativ begärt konsultation enligt 6 §.

9 §  Den konsultationsskyldige bestämmer på vilket sätt en konsultation ska genomföras men ska så långt som det är möjligt och lämpligt tillgodose den samiska företrädarens önskemål om konsultationsform.

[S2]Den samiska företrädaren ska inför en muntlig konsultation ha rätt att få en skriftlig redogörelse för de frågor som ärendet rör. Den samiska företrädaren ska ges skälig tid för att hämta in de upplysningar som behövs och för att på annat sätt förbereda konsultationen.

Prop. 2020/21:64: I första stycket anges att den konsultationsskyldige bestämmer på vilket sätt en konsultation ska genomföras. Den konsultationsskyldige ska dock så långt som möjligt och lämpligt tillgodose den samiska företrädarens önskemål om bl.a. konsultationsform och eventuell tid och plats för konsultation. Den samiska företrädaren kan exempelvis önska att konsultation ska genomföras genom ett personligt möte med myndigheten eller i vart fall muntligen, t.ex. genom telefon- eller videokonferens. För ...

Prop. 2021/22:19: I första stycket anges att den konsultationsskyldige bestämmer på vilket sätt en konsultation ska genomföras. Den konsultationsskyldige ska dock så långt som möjligt och lämpligt tillgodose den samiska företrädarens önskemål om bl.a. konsultationsform och eventuell tid och plats för konsultation. Den samiska företrädaren kan exempelvis önska att konsultation ska genomföras genom ett personligt möte med myndigheten eller i vart fall muntligen, t.ex. genom telefon- eller videokonferens. För ...

10 §  Om den konsultationsskyldige anser att det är lämpligt får även andra myndigheter eller enskilda delta vid konsultationen i ett ärende. Den konsultationsskyldige ska fråga den samiska företrädaren vilken inställning den har till ett sådant deltagande.

11 §  Vid konsultationen ska den konsultationsskyldige, den samiska företrädaren och andra som deltar ange sin motiverade ståndpunkt i ärendet och yttra sig över de andras ståndpunkter. För den konsultationsskyldige ska detta dock gälla endast i ärenden där det inte finns någon part. Konsultationen ska genomföras i god anda.

[S2]Konsultationen ska fortsätta tills enighet eller samtycke i den fråga som är orsak till konsultationen uppnåtts eller tills den konsultationsskyldige eller den samiska företrädaren förklarar att enighet eller samtycke inte kan nås i ärendet.

Prop. 2020/21:64: Paragrafen motiveras i avsnitt 6.5.

Prop. 2021/22:19: Paragrafen motiveras i avsnitt 6.5.

Dokumentation

12 §  Den konsultationsskyldige ska dokumentera vad som kommit fram vid konsultationen. Av dokumentationen ska det framgå när och hur konsultationen har genomförts, vilka som har deltagit och vem som har gjort dokumentationen.

Ändringar och övergångsbestämmelser

Lag (2022:66) om konsultation i frågor som rör det samiska folket

Övergångsbestämmelse

  1. Denna lag träder i kraft den 1 mars 2022.
  2. Lagen tillämpas inte på ärenden som har inletts före ikraftträdandet.
Förarbeten
Rskr. 2021/22:133, Prop. 2021/22:19, Bet. 2021/22:KU4
Ikraftträder
2022-03-01

Lag (2022:69) om ändring i lagen (2022:66) om konsultation i frågor som rör det samiska folket

Övergångsbestämmelse

  1. Denna lag träder i kraft den 1 mars 2024.
  2. Bestämmelserna i den nya lydelsen tillämpas inte på ärenden som har inletts före ikraftträdandet.
Förarbeten
Rskr. 2021/22:133, Prop. 2021/22:19, Bet. 2021/22:KU4
Omfattning
ändr. 2, 4 §§
Ikraftträder
2024-03-01