Förordning (2024:1000) om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport
- Departement
- Landsbygds- och infrastrukturdepartementet
- Utfärdad
- 2024-11-07
- Ändring införd
- SFS 2024:1000
- Ikraft
- 2025-01-01
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2025-02-01
Förordningen kompletterar en EU-förordning
1 § Bestämmelser om begränsning av utsläpp av växthusgaser från fartyg finns i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/1805 av den 13 september 2023 om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport och om ändring av direktiv 2009/16/EG (EU-förordningen). EU- förordningen innehåller bestämmelser om fartygs energianvändning, om straffavgift som ska betalas när bestämmelserna inte följs och om skyldighet att ha dokument som visar att ett fartyg uppfyller kraven eller att straffavgiften har betalats. Denna förordning kompletterar EU- förordningen.
2 § Denna förordning är meddelad med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen.
Straffavgift
3 § Transportstyrelsen prövar frågor om påförande av straffavgift enligt det som följer av EU-förordningen.
Prövning av frågor om kontrollörers beräkningar och åtgärder
4 § Transportstyrelsen ska göra den prövning som avses i artikel 26.1 i EU-förordningen.
Tillsyn
5 § Transportstyrelsen ska utöva tillsyn över att EU- förordningen följs i enlighet med artikel 27 i EU- förordningen.
Ytterligare uppgifter enligt EU-förordningen
6 § Transportstyrelsen ska utföra de uppgifter som enligt artiklarna 14.4, 17, 20.4, 22.2 och 25.3 i EU-förordningen ska utföras av den myndighet som är behörig myndighet i Sverige samt de uppgifter som Sverige ska utföra enligt artikel 25.5 i EU-förordningen.
Ändringar
Förordning (2024:1000) om användning av förnybara och koldioxidsnåla bränslen för sjötransport
- Ikraftträder
- 2025-01-01