Dir. 1996:29

Bekämpning av bedrägerier mot EU:s finansiella intressen

Dir. 1996:29

Beslut vid regeringssammanträde den 11 april 1996

Sammanfattning av uppdraget

En delegation tillkallas med uppdrag att utgöra ett samverkansorgan för nationella åtgärder mot bedrägerier, missbruk och annan oegentlig och ineffektiv hantering och användning av EU-relaterade medel i Sverige.

Bakgrund

Regeringen beslutade hösten 1994 om övergripande riktlinjer för hur medel som betalas till eller från EU skall hanteras och kontrolleras i Sverige (prop. 1994/95:40). Riksdagen delade regeringens uppfattning (bet. 1994/95:FiU5, rskr. 1994/95:67). För Sverige liksom för övriga medlemsstater är det angeläget att EU:s medel används för avsett ändamål och på ett kostnadseffektivt och säkert sätt. Det är av avgörande betydelse för allmänhetens förtroende för EU:s funktionssätt att medlen verkligen går till de ändamål som beslutats och inte fuskas bort till följd av ineffektivt utformade bidragssystem eller svaga kontroll- och sanktionssystem. I propositionen slogs därför fast att hög prioritet skulle ges åt kontrollen av efterlevnaden av EG:s regelverk i Sverige. I detta ligger att kraftfullt verka för och stödja sådana initiativ i EU:s institutioner och nationella organ som syftar till att skydda såväl EG:s budget som de svenska statsfinanserna från bedrägerier och onödiga kostnader till följd av mindre effektivt utformade system.

Regeringen konstaterade vidare i propositionen att kommissionens program för bedrägeribekämpning låg väl i linje med svenska intressen och aviserade att Sverige borde stödja gemenskapens samlade insatser för att förhindra bedrägerier, liksom att verka för att regler som inbjuder till eller underlättar bedrägerier ändras. Regeringen anförde att det är av största vikt att de svenska insatserna för att på olika sätt begränsa bedrägeri inom de olika verksamhetsområdena samordnas och följs upp på nationell nivå. För detta skulle en särskild kommitté inrättas under Finansdepartementet med representanter från berörda myndigheter och departement. I kommitténs arbetsuppgifter skulle vidare ingå att inhämta och sammanställa uppgifter från berörda myndigheter till den rapportering som skall lämnas till kommissionen om nationella bedrägerier och andra otillåtna transaktioner som påverkar gemenskapernas budget. Kommittén skulle även svara för svensk samverkan med de organ inom kommissionen och övriga EU-institutioner som arbetar med frågor rörande bedrägeri mot EG:s budget. Under det första året som Sverige varit medlem i unionen har det också visat sigatt kommissionen och ministerrådet efterfrågarredovisningar av nationella insatser på området (jfrrapporten om åtgärder Sverige vidtagit för att skydda gemenskapernas finansiella intressen som regeringen överlämnadetill kommissionen den 28 april 1995 i enlighet med Europeiska rådets beslut i Essen i december 1994). Vidare fordrar deltagande i rådgivande kommittéer och arbetsgrupper,i vilka skyddet av gemenskapernas finansiella intressen behandlas, överblick över nationella förhållanden och åtgärder inom samtliga berörda sektorer. Då ansvaret för att administrera, kontrollera och beivra eventuella oegentligheter i verksamhet som finansierar eller finansieras av EG-budgeten är fördelat på ett antal nationella aktörer har samverkansorganet en viktig funktion att fylla.

Delegationens sammansättning

Samverkansorganet bör, till skillnad från vad som sades i prop. 1994/95:40, vara en delegation. Skälet för detta är att markera att delegationens verksamhet skiljer sig på ett avgörande sätt från det tidsbegränsade utredningsarbete som kommittéformen normalt används för. Delegationen bör bestå av representanter från myndigheter och departement som inom sitt verksamhetsområde administrerar EU-relaterade medel av större omfattning samt från rättsväsendet. Med tanke på delegationens uppgifter bör ledamöterna ha betydande erfarenhet av eller ansvar för frågor rörande åtgärder för att minimera, utreda eller beivra oegentligheter m.m. Det innebär att representanter från Arbetsmarknads- departementet, Arbetsmarknadsstyrelsen, Domstolsverket, Finansdepartementet, Fiskeriverket, Generaltullstyrelsen, Jordbruksdepartementet, Jordbruksverket, Justitiedepartementet, Närings- och teknikutvecklingsverket, Rikspolis- styrelsen, Riksskatteverket, Riksåklagaren och Utbildningsdepartementet bör ingå i delegationen. Vidare bör Riksrevisionsverket samt länsstyrelser vara representerade i delegationen.

Även andra myndigheter kan komma att knytas till delegationen om det framdeles visar sig vara ändamålsenligt.

Uppdraget

Delegationens huvuduppgift skall vara att utgöra ett forum för samverkan och informations- och erfarenhetsutbyte mellan myndigheter och departement som ansvarar för att EU-medel används korrekt, kostnadseffektivt och säkert i Sverige eller för åtgärder vid misstanke om felaktig användning av medlen. Genom sitt arbete skall delegationen aktivt bidra till att gemenskapernas finansiella intressen är skyddade i Sverige.I denna uppgift ingår att främja

  • ett enhetligt agerande från svensk sida,
  • samarbete mellan berörda myndigheter för att förebygga, upptäcka, utreda och vidta åtgärder vid misstanke om felaktig användning av medlen,
  • en hög kompetensnivå hos berörda myndigheter och departement genom att initiera såväl generella som till olika yrkeskategorier riktade utbildnings- insatser.

Delegationen skall emellertid inte ha något eget operativt ansvar för regelgivning och -tillämpning, kontroller, sanktioner o.d. inom de olika sektorerna. Detta ansvar har, som tidigare, berörda myndigheter. För ett framgångsrikt arbete kommer delegationen att behöva ha kontakter med de organ inom kommissionen, övriga EU-institutioner och andra medlemsstater som arbetar med frågor rörande bedrägerier mot EG:s budget. Delegationen skall även sammanställa information om upptäckta och misstänkta oegentligheter och om vidtagna eller föreslagna åtgärder för att komma till rätta med dessaoegentligheter. Delegationen skall vidare i förekommande fall till berörda departement lämna synpunkter på förslag till nya bestämmelser inom området som väcks i EU eller på nationell nivå. Delegationen skall även uppmärksamma behov av, och i förekommande fall lämna förslag till, förändringar i regelverk, organisation m.m. för att effektivare förhindra, försvåra eller beivra bedrägerier och andra oegentligheter. Även frågor om missbruk och ineffektiv hantering av EU- relaterade medel skall kunna uppmärksammas. Delegationen skall till Finansdepartementet senast den 1 juni 1998 redovisa en utvärdering av delegationens verksamhet.