Dir. 1999:37

Tilläggsdirektiv till Utredningen (M 1998:04) om samordning av lokalt Agenda 21-arbete för att samordna det svenska Habitat-arbetet

-

Dir. 1999:37

Beslut vid regeringssammanträde den 8 april 1999.

Sammanfattning av uppdraget

Utredningen (M 1998:04) om samordning av det lokala Agenda 21-arbetet får nu i uppdrag att också samordna det svenska arbetet med att fullfölja de åtaganden som ryms i Habitatagendan och den svenska nationalrapporten till Habitat II-konferensen i Istanbul 1996 om boende, bebyggelse och stadsutveckling.

Uppdraget innebär även att lämna underlag till de svenska redovisningar som skall läggas fram i samband med att Habitat och Agenda 21 utvärderas inom FN-systemet åren 2000, 2001 och 2002.

I uppdraget ingår också att i tillämpliga delar följa det arbete inom EU som berör Habitatagendan och Agenda 21 samt att samverka med de myndigheter som har viktiga uppgifter i anslutning till Agenda 21 och Habitatfrågorna.

Bakgrund

Agenda 21 är det handlingsprogram för hållbar utveckling som antogs vid FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro 1992. Habitatagendan är ett handlingsprogram som fokuserar på frågor kring främjande av hållbar utveckling i boende och bebyggelsemiljöer. Dokumentet antogs vid FN:s världskonferens om boende, bebyggelse och stadsutveckling (Habitat II) i Istanbul 1996.

Regeringen tillkallade den 2 april 1998 en särskild samordnare med uppgift att samordna det lokala Agenda 21-arbetet (dir. 1998:25).

Samordnarens huvudsakliga arbetsuppgifter är att

· föra en aktiv dialog om Agenda 21-arbetet med lokala Agenda 21-kommittéer, företag och andra lokala aktörer,

· sprida erfarenheter och information om metoder och arbetssätt bl. a. genom ett forum för ekologisk omställning,

· förmedla förslag till förändringar till de myndigheter som ansvarar för den nationella samordningen av Agenda 21 och till internationella organ, och

· följa det internationella arbetet med den lokala Agenda 21-processen så att erfarenheter kan föras i båda riktningarna.

I direktivet framhåller regeringen bl.a. att Habitat II-konferensen i Istanbul 1996 om boende, bebyggelse och stadsutveckling behandlade frågor av särskilt intresse för Agenda 21. Det gäller bl.a. behovet av samverkan genom lokala partnerskap och införande av verklig delaktighet från de olika aktörerna i planering och förvaltning av städer och bebyggelsemiljöer. I 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro behandlas dessa frågor främst i dess slutdokument Agenda 21 kapitel 10.

I sin proposition Bostadspolitik för hållbar utveckling (prop. 1997/98:119, BoU10, rskr. 306) framhåller regeringen bl.a. att det är en central uppgift att finna former för boende och bebyggelse som leder till en långsiktigt hållbar utveckling i ett globalt perspektiv. Kommunerna har en nyckelroll i genomförandet genom den vikt som ges den lokala samhällsplaneringen, vilket vid Istanbulkonferensen markerades i de principer som antogs om samarbete med näringslivet, delaktighet och stärkt lokal demokrati, bl.a. genom engagemang från enskilda organisationer.

I regeringens proposition Svenska miljömål - Miljöpolitik för ett hållbart Sverige (prop. 1997/98:145) läggs bl.a. fram ett förslag till miljökvalitetsmål som rör den byggda miljön och som har direkta beröringspunkter med Habitat-frågorna. Miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö innebär att städer, tätorter och annan bebyggd miljö skall utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö. Natur- och kulturvärden skall tas till vara och utvecklas. Byggnader och anläggningar skall lokaliseras och utformas på ett miljöanpassat sätt och så att en långsiktigt god hushållning med mark, vatten och andra resurser främjas. I propositionen föreslås vidare att de nationella miljökvalitetsmålen, tillsammans med övriga nationella mål, skall vara vägledande för fysisk planering och samhällsbyggande. Genom samverkan över sektorsgränserna i samhällsplaneringen skall statliga och kommunala myndigheter främja en ekologiskt hållbar utveckling med en god livsmiljö för alla. En ökad samordning mellan samhällsplanering och insatser för ökad social välfärd samt med det pågående arbetet med Agenda 21 är viktig. I propositionen anförs vidare att Sverige har anslutit sig till de mål, principer och rekommendationer som ryms i den vid Habitat II antagna Habitatagendan och att det handlingsprogram och de prioriteringar som finns i Sveriges nationalrapport till Habitat II skall fullföljas.

Det globala perspektivet från Habitat II bör bli ett viktigt stöd i arbetet med att bygga om Sverige för hållbar utveckling. Habitatagendan innefattar ett omfattande program för hållbar utveckling av städer och bebyggelsemiljöer och innehåller mål och principer för bl.a. hållbar markanvändning, miljömässigt hälsosamma och ändamålsenliga städer och boplatser, hållbar energianvändning, hållbara transport- och kommunikationssystem samt vård och upprustning av det fysiska kulturarvet. Habitat II ger enligt regeringens uppfattning ökad tyngd åt den lokala samhällsplaneringen och kommunerna har en nyckelroll i genomförandet av Habitatagendans strategi och den svenska nationalrapportens prioriteringar kan följas upp bl.a. i de lokala investeringsprogrammen för ekologisk hållbarhet.

Regeringen konstaterar att uppföljningen av Habitatagendan på lokal nivå har ett nära samband med arbetet med Agenda 21 och att det därför är en fördel om dessa aktiviteter samordnas. Den särskilde samordnare som tillkallats med uppgift att samordna det lokala Agenda 21-arbetet bör därför få i uppdrag att även svara för samordning av det svenska arbetet med att fullfölja de åtaganden som ryms i Habitatagendan och den svenska nationalrapporten till Habitat II.

Uppdraget

Uppdraget innebär att samordnaren, som tillägg till sitt uppdrag enligt dir. 1998:25, skall samordna det svenska arbetet med att fullfölja de åtaganden som ryms i Habitatagendan och den svenska nationalrapporten till Habitat II.

I detta uppdrag ingår

  • att lämna underlag till den redovisning inom FN-systemet som år 2000 skall göras när det gäller arbetet med att förbättra system för planering, hushållning och utvärdering i fråga om mark och markresurser,
  • att lämna underlag för redovisningen år 2001 av Habitatagendan i anslutning till generalförsamlingens uppföljning av Habitat II,
  • att i tillämpliga delar följa det arbete inom EU som rör bl.a. hållbar stadsutveckling och som har viktiga beröringspunkter med Habitatagendan och Agenda 21, samt
  • att fortlöpande samverka med de myndigheter som har viktiga uppgifter i anslutning till arbetet med Agenda 21 och Habitatfrågorna.

I uppdraget ingår vidare att lämna underlag till regeringen i anslutning till generalförsamlingens uppföljning år 2002 av 1992 års FN-konferens om miljö och utveckling i Rio de Janeiro.

Redovisning av uppdraget

Samordnaren skall senast den 1 september 1999 lämna en lägesredovisning av de delar av arbetet som tillkommer genom detta direktiv. Delrapporter om vidtagna åtgärder och förberedelser när det gäller de samlade redovisningar som skall göras till FN skall lämnas senast den 15 april 2000 respektive den 15 april 2001. En samlad slutrapport, som skall utgöra underlag för den rapport som Sverige skall lämna till FN vid 2002 års uppföljning av 1992 års Riokonferens, skall lämnas senast den 15 april 2002.