Dir. 2006:141
Tilläggsdirektiv till utredningen om
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till utredningen om
privatpersoners upplåtelse av den egna
bostaden (M 2006:07).
Dir.
2006:141
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2006.
Sammanfattning av uppdraget
Uppdraget att se över de ekonomiska och juridiska förutsätt-
ningar för privatpersoners upplåtelse av den egna bostaden (dir.
2006:94) ändras.
Utredningen skall vara oförhindrad att lämna förslag till
ekonomiska incitament för privatpersoners upplåtelse av den
egna bostaden, oavsett om upplåtelsen omfattar hela bostaden
eller endast en del av densamma. Förslagen skall även kunna
innefatta förslag till skattelättnader vid sådana upplåtelser. Där-
utöver skall utredaren se över möjligheterna att skärpa skatte-
kontrollen av bostadsinnehavares hyresintäkter från hel eller
delvis uthyrning av den egna bostaden eller annan bostad som
denne disponerar, t.ex. fritidsbostad.
Utredaren skall särskilt överväga om det vid uthyrning av
den egna bostaden skall vara möjligt att ta hänsyn till uthyra-
rens kostnader när hyrans storlek bestäms, till exempel i de fall
uthyraren innehar bostaden med bostadsrätt eller äger den själv
(egnahem).
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 2007.
2
Bakgrund
Med stöd av regeringens bemyndigande den 30 augusti 2006
(dir. 2006:94) tillkallade chefen för Miljö- och samhällsbygg-
nadsdepartementet en särskild utredare med uppdrag att se över
förutsättningarna för privatpersoners upplåtelse av den egna
bostaden.
Regeringen har därefter i samband med budgetpropositionen
för 2007 aviserat att utredaren skall få ökade möjligheter att
föreslå ekonomiska incitament, bl.a. inom skatteområdet, som
kan öka bostadsinnehavares intresse för upplåtelse av den egna
bostaden (prop. 2006/07:1, UO 18, s. 21). Beslutet innebär att
utredaren får ökade möjligheter att föreslå olika former av eko-
nomiska incitament som kan öka bostadsinnehavares intresse
för upplåtelse av den egna bostaden.
Det utökade uppdraget
Utredaren skall överväga om det bör skapas ytterligare ekono-
miska incitament för privatpersoners upplåtelse av den egna
bostaden, oavsett om upplåtelsen omfattar hela bostaden eller
endast en del av densamma.
Utredaren skall eftersträva ett förslag som karakteriseras av
enkelhet och som därigenom underlättar uthyrning.
Skattefrågor
Enligt de ursprungliga direktiven skall utredaren endast över-
väga om det skatterättsliga schablonavdraget vid uthyrning av
privatbostadsfastighet bör höjas mot bakgrund av de kostnader
som är förenade med uthyrning (se dir. 2006:94).
Det är regeringens uppfattning att utredningen bör vara
oförhindrad att lämna förslag till skattelättnader för bostads-
upplåtelser av de slag som utredningen avser.
Hyressättningen
3
Den som hyr ut sin egen bostad omfattas, i likhet med andra
hyresvärdar, av bruksvärdessystemet. Bruksvärdessystemet in-
nebär att om hyresvärden och hyresgästen tvistar om hyrans
storlek, skall hyran fastställas till skäligt belopp. Hyran är där-
vid inte att anse som skälig, om den är påtagligt högre än hyran
för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga.
Vid prövningen skall främst beaktas hyran för lägenheter i hus
som ägs och förvaltas av kommunala bostadsföretag (se 12 kap.
Det sagda innebär att det inte skall tas hänsyn till kostnader
för lägenheten, t.ex. räntor på lån hänförliga till förvärv av huset
eller lägenheten eller avgifter till en bostadsrättsförening när
hyrans storlek bestäms. Den som hyr ut sitt hus eller sin bo-
stadsrättslägenhet kan därför inte alltid ta ut en hyra som täcker
kostnaderna för huset eller lägenheten. Denna ordning kan be-
gränsa privatpersoners möjlighet och intresse av att hyra ut den
egna bostaden.
Utredaren skall därför överväga om det vid uthyrning av den
egna bostaden bör vara möjligt att ta hänsyn till uthyrarens
kostnader för bostaden när hyrans storlek bestäms. Utredaren
skall vid övervägandena särskilt beakta risken för att en kost-
nadsbaserad hyressättning kan leda till att hus och bostadsrätts-
lägenheter förvärvas i spekulativt syfte samt eventuella olägen-
heter av att det kan gälla olika hyresnivåer för likvärdiga lägen-
heter. Om utredaren anser att det när hyrans storlek bestäms
skall vara möjligt att ta hänsyn till uthyrarens kostnader, skall
utredaren lämna förslag på de författningsändringar som be-
hövs.
Förslag får inte lämnas som påverkar hyressättningen vid
upplåtelse av lägenheter som ingår i en affärsmässigt bedriven
uthyrningsverksamhet.
4
Redovisning av uppdraget
Med hänsyn till det utvidgade uppdraget, förlängs utrednings-
tiden.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 2007.
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)