Dir. 2006:94
Ekonomiska och juridiska förutsättningar
Kommittédirektiv
Ekonomiska och juridiska förutsättningar
för privatpersoners upplåtelse av den egna
bostaden
Dir.
2006:94
Beslut vid regeringssammanträde den 31 augusti 2006
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall se över förutsättningarna för privatpersoners
upplåtelse av den egna bostaden. Uppdraget omfattar bl.a. upp-
låtelse av hyres- och bostadsrättslägenhet i andra hand och till
inneboende. Det omfattar också hel eller delvis upplåtelse av
en- eller tvåfamiljshus som inte ingår i en affärsmässigt bedri-
ven uthyrningsverksamhet.
Därutöver skall utredaren överväga om det bör skapas ytter-
ligare ekonomiska incitament för bostadsupplåtelser av de slag
som nu är i fråga. Utredaren skall också överväga om det skatte-
rättsliga schablonavdraget vid uthyrning av privatbostadsfastig-
het bör höjas mot bakgrund av de kostnader som är förenade
med uthyrning. Utredaren skall inte lämna några förslag på
skatteområdet i övrigt.
Syftet med översynen är att förbättra förutsättningarna att
utnyttja det befintliga bostadsbeståndet för boende.
2
Bakgrund
I många kommuner är bostadsmarknaden i obalans. Särskilt i
storstadsregionerna, men också kring universitets- och hög-
skoleorter och andra tillväxtregioner, råder en betydande bo-
stadsbrist. Även om bostadsbyggandet nu ökar tar det tid att
bygga ifatt den uppkomna bristen. Under tiden är många hus-
håll, inte minst ungdomars, hänvisade till mindre reguljära
boendeformer i form av andrahands- eller inneboende. På orter
där det råder överskott på bostäder är det däremot
förhållandevis lätt att hyra en bostad med förstahandskontrakt.
Även på sådana orter kan det dock finnas visst behov av mer
tillfälliga bostadslösningar än en egen bostad (t.ex. på grund av
tidsbegränsade studier eller arbete på annan ort).
Olika former av andrahandsboende och inneboende är var-
ken för samhället eller för den enskilde ett långsiktigt hållbart
alternativ till egen hyresbostad med förstahandskontrakt,
bostadsrätt eller eget småhus med äganderätt. På kort sikt och
under en begränsad period kan det dock vara ett acceptabelt
alternativ för den enskilde.
Det har anförts att många hushåll i dag har en
”överstandard” i sitt boende i den meningen att man kanske inte
behöver hela den yta som finns i bostaden. Att hyra ut sin
bostad, helt eller delvis, till någon man inte redan känner är
dock förenat med en viss risk. Samtidigt kan det vara så att man
upplever de ekonomiska fördelarna med sådan uthyrning som
begränsade. I sådana fall avstår kanske hushåll som annars
skulle kunna tänka sig att hyra ut åtminstone en del av sin bo-
stad. Andra ser i stället en möjlighet att utnyttja situationen på
bostadsmarknaden och tar ut hyror som kraftigt överstiger vad
som skulle godkännas vid en prövning.
Incitamenten för privatpersoner att tillfälligt hyra ut den
egna bostaden, helt eller delvis, anses av en del vara begränsade
samtidigt som behovet att åtminstone på kort sikt öka utbudet
av bostäder och boendetillfällen är stort på många orter.
Om intresset att hyra ut i andra hand eller till inneboende
ökar kan detta vara en samhällsekonomiskt effektiv lösning i
3
och med att fler boendetillfällen kan beredas genom att
befintliga bostäder utnyttjas bättre. Det krävs således inga
realekonomiska resurser för att få fram dessa boenden.
Regeringen har i den ungdomspolitiska propositionen, Makt
att bestämma – rätt till välfärd (prop. 2004/05:2), uppmärk-
sammat frågan och aviserat en översyn av de relevanta regel-
verken. I finansplanen till budgetpropositionen för 2005 (prop.
2004/05:1, s. 38) har regeringen aviserat att den har för avsikt
att tillsätta en utredare som skall se över villkoren för
privatpersoners upplåtelse av den egna bostaden. Syftet är att
det befintliga bostadsbeståndet skall utnyttjas bättre.
Uppdraget
Inledning
Utredaren skall se över regelverken kring privatpersoners
uthyrning av den egna bostaden. Översynens skall även avse
uthyrning av del av bostad, dvs. även till inneboende. Hinder
mot sådan uthyrning skall om möjligt undanröjas. Vid översyn-
en skall de övergripande bostadspolitiska målen beaktas, där-
ibland intresset av skäliga hyresvillkor. Syftet med översynen är
att det befintliga bostadsbeståndet skall utnyttjas bättre.
Upplåtelse av bostadslägenhet
Enligt hyreslagstiftningen är utgångspunkten att en fastighets-
ägare har rätt att hyra ut hus eller del av hus. Vidare får en
hyresgäst upplåta del av sin lägenhet till en inneboende. Där-
emot får en hyresgäst inte upplåta sin lägenhet i dess helhet utan
hyresvärdens samtycke eller hyresnämndens tillstånd. Hyres-
nämnden skall lämna tillstånd till en upplåtelse i andra hand om
hyresgästen har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och hyres-
värden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Tillstånd
till upplåtelse i andra hand skall begränsas till viss tid och kan
förenas med villkor.
4
För upplåtelse av bostadsrättslägenhet i andra hand krävs
godkännande av bostadsrättsföreningen eller tillstånd av hyres-
nämnden. Det fordras inte något godkännande eller tillstånd för
upplåtelse av del av bostadsrättslägenhet till inneboende.
Utredaren skall se över förutsättningarna för upplåtelse av
hyres- och bostadsrättslägenheter i andra hand och av del av
sådana lägenheter till inneboende. I uppdraget ingår att under-
söka hur reglerna tillämpas och belysa om reglerna kan antas
förhindra eller försvåra förutsättningarna att utnyttja lägenhet-
erna på ett effektivt sätt.
Utredaren skall även se över de regler som i övrigt gäller för
privatpersoners upplåtelse av den egna bostaden, däribland
reglerna om uppsägning och återbetalning av hyra. Uppdraget
omfattar i denna del såväl upplåtelse i första hand som i andra
hand. Det omfattar inte upplåtelse av lägenheter som ingår i en
affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet.
Om det finns behov av författningsändringar för att bostads-
beståndet skall utnyttjas på ett mer effektivt sätt, skall förslag
till sådana lämnas.
I uppdraget ingår inte att lämna förslag som innebär att prin-
ciperna för bestämning av hyra ändras.
En utgångspunkt för överväganden skall vara att hyresgäst-
ernas intressen – t.ex. av godtagbara hyresvillkor – inte får åsi-
dosättas. En annan utgångspunkt skall vara att de förslag som
lämnas skall vara väl förenliga med de regler som gäller för
övriga slag av upplåtelser och inte leda till nackdelar för det
övriga hyreshusbeståndet.
Ekonomiska incitament för bostadsupplåtelser
Ett sätt att öka utbudet av boendetillfällen genom privatperson-
ers upplåtelse av den egna bostaden är att stärka de ekonomiska
incitamenten, dvs. göra det ekonomiskt gynnsammare, för den
som innehar bostaden att hyra ut. Detta kan ske på olika sätt.
Utredaren skall inom ramen för sitt uppdrag kartlägga och ana-
lysera de ekonomiska incitament som i dag finns för bostads-
upplåtelser samt överväga om dessa behöver förstärkas.
5
Intäkter från privatbostadsfastighet hänförs vid den löpande
beskattningen till inkomstslaget kapital. Med privatbostadsfas-
tighet avses i huvudsak ett småhus som till övervägande del är
avsett att användas av ägaren eller en närstående till honom el-
ler henne för permanent boende eller som fritidsbostad. Som
intäkt av privatbostadsfastighet avses t.ex. intäkter från uthyr-
ning. Från de skattepliktiga intäkterna får vissa schabloniserade
avdrag göras. Schablonavdrag medges med 4 000 kr per år för
varje privatbostadsfastighet. Om intäkter härrör från uthyrning
av en privatbostadsfastighet medges ytterligare ett
schabloniserat avdrag med 20 procent av hyresintäkten. Det
skatterättsliga schablonavdraget vid uthyrning av privatbostads-
fastighet utgör i sig ett ekonomiskt incitament för bostadsupp-
låtelse. Syftet med schablonavdraget som knutits till hyresin-
täkten är att detta generellt skall spegla de kostnader som är
förknippade med uthyrning, utan att dessa skall behöva specifi-
ceras och visas i varje enskilt fall. Det kan inte uteslutas att de
kostnader som är förenade med bostadsupplåtelser är högre än
vad nuvarande schabloner ger uttryck för. I uppdraget ligger
därför bl.a. att efter utredning och analys överväga om scha-
blonavdraget vid uthyrning av privatbostadsfastighet bör höjas.
Uppdraget omfattar inte att lämna förslag på skatteområdet i
övrigt. Om ett förslag läggs om att schablonavdraget vid
uthyrning av privatbostadsfastighet ska höjas bör även de
fördelningspolitiska effekterna analyseras.
Rörligheten på bostadsmarknaden
Utredaren skall analysera hur rörligheten på bostadsmarknaden
påverkas, såväl kortsiktigt som på längre sikt, av att privatper-
soners uthyrning av den egna permanentbostaden ökar.
Erfarenheter i andra länder
System med inneboende är inte ovanligt i andra länder. I Norge
är det t.ex. så att egnahem ofta byggs förberedda för att en del
av bostaden skall hyras ut. Det finns därför anledning att ta del
av erfarenheterna i övriga nordiska länder. Även Irland är ett
land där erfarenheter inom detta område kan finnas att hämta.
6
EG:s regelverk och frågan om konkurrensneutralitet
Förbättrade villkor för att helt eller delvis hyra ut privatbostäder
innebär att konkurrensvillkoren för sådan verksamhet förbättras
jämfört med vanlig uthyrning av bostäder. Förmånligare skatte-
regler kan under vissa förutsättningar också betraktas som en
form av statsstöd. Eventuella förslag skall vara förenliga med
EG:s regelverk för statsstöd och konkurrensneutralitet.
Att beakta i övrigt
Om förslag lämnas som påverkar kostnaderna eller intäkterna
för staten, kommuner, landsting, myndigheter, företag eller
enskilda, skall en beräkning av dessa konsekvenser redovisas i
betänkandet. Om förslagen innebär samhällsekonomiska konse-
kvenser i övrigt skall dessa redovisas. När det gäller kostnads-
ökningar och intäktsminskningar för staten, kommuner, lands-
ting eller myndigheter skall kommittén föreslå en finansiering.
Förslagens konsekvenser för konkurrensförhållandena mel-
lan olika typer av fastighetsägare – och särskilt avseende små
företag – skall också uppmärksammas. Om förslagen även har
betydelse för små företags arbetsförutsättningar eller villkor i
övrigt i förhållande till större företags, eller för möjligheterna
att nå de integrationspolitiska målen, skall detta redovisas.
Utredningen skall hålla sig underrättad om det arbete som
bedrivs av utredningen om en modernisering av hyreslagen
(Dir. 2006:85). Vid fullgörandet av uppdraget skall utredaren
dessutom vid behov samråda med den nationella
bostadssamordnaren, utredningen om fastighetsmäklarlagen,
berörda bransch- och konsumentorganisationer samt
Näringslivets Nämnd för Regelgranskning.
Redovisning av uppdraget
Arbetet skall bedrivas skyndsamt och uppdraget redovisas
senast den 1 mars 2007.
7
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)