Dir. 2006:23
Kvinnor och män på maktpositioner i det
Kommittédirektiv
Kvinnor och män på maktpositioner i det
svenska samhället
Dir.
2006:23
Beslut vid regeringssammanträde den 23 februari 2006
Sammanfattning av uppdraget
En utredare skall kartlägga och redovisa fördelningen av kvin-
nor och män på maktpositioner inom olika sektorer av samhäl-
let. Utredaren skall analysera och kommentera resultatet av
kartläggningen av de olika sektorerna var för sig. Vidare skall
utredaren analysera och kommentera den sammantagna bilden
som kartläggningen visar av fördelningen av kvinnor och män
på maktpositioner i Sverige.
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 november
2006.
Behovet av en utredning
Ett av delmålen för jämställdhetspolitiken är en jämn fördelning
av makt och inflytande mellan kvinnor och män (prop.
1993/94:147 Delad makt delat ansvar). En jämn fördelning av
makt och inflytande mellan könen är en fråga om mänskliga
rättigheter, demokrati och rättvisa. För samhället handlar det
också om att ta tillvara både kvinnors och mäns kompetens.
Nomineringar, utnämningar och rekryteringar måste göras ut-
ifrån den samlade kompetensen hos arbetskraften, så att man får
den bästa sammansättningen på alla nivåer. Detta främjar den
ekonomiska tillväxten.
Debatten om kvinnor och män på maktpositioner har intensi-
fierats de senaste åren. Regeringen har beviljat medel till flera
2
omfattande projekt för att inspirera till ökad jämställdhet på le-
dande positioner. Ny lagstiftning har införts. År 2004 infördes i
årsredovisningslagen (1995:1554) en ny bestämmelse om att det
i årsredovisningen skall lämnas uppgift om könsfördelningen
bland styrelseledamöter, verkställande direktörer och andra per-
soner i företagets ledning.
Det är viktigt att få kunskap om hur könsfördelningen på
maktpositionerna ser ut i dag, och vilken utveckling som skett
de senaste åren. Som utgångspunkt för regeringens fortsatta ar-
bete inom jämställdhetsområdet behövs en aktuell, samlad och
lättillgänglig statistik över fördelningen av kvinnor och män på
maktpositioner i Sverige.
Uppdraget
En särskild utredare skall kartlägga och presentera fördelningen
av kvinnor och män på olika maktpositioner inom samhällets
olika sektorer.
Med maktpositioner avses de formella, institutionella posi-
tioner, som innebär tillgång till institutionernas resurser och
beslutsfattande som får konsekvenser för flertalet människor.
Innehavarna av dessa maktpositioner påverkar genom sina be-
slut direkt människors liv i fråga om arbete, fritid och boende,
men också indirekt genom de övergripande politiska och eko-
nomiska besluten. Det handlar således om ett toppskikt över en
viss nivå, som har avgörande eller mycket stor makt över eko-
nomiska resurser och symboliska belöningar och över utform-
ningen och tolkningen av samhällets regelsystem. I skiktet ingår
också de som har stor makt att i avgörande eller mycket bety-
dande grad påverka samhällets allmänna opinion och synsätt.
Denna definition ansluter till den som används i maktutredning-
ens huvudrapport Demokrati och makt i Sverige (SOU 1990:44)
samt i Elitprojektet vid Göteborgs universitet.
Ett förberedande arbete avseende lämplig avgränsning av
sektorer har gjorts inom Regeringskansliet. Följande lämpliga
sektorer har avgränsats för kartläggningen av kvinnor och män
på de högsta positionerna: regering och riksdag, domstols-
3
väsende, myndigheter, kommuner, landsting, näringsliv inklu-
sive statliga och kommunala bolag, medier, politiska partier,
arbetsmarknadens parter samt större institutioner och organisa-
tioner inom kultursektorn, inom boendet och inom idrotten.
Kartläggningen innefattar också utbildningsväsendet från
grundskola till universitet, men också folkbildningen. De regio-
nala partnerskapen och de regionala samverkansorganens köns-
fördelning skall också belysas. I förekommande fall skall inom
varje område såväl maktpositioner bland politiker som bland
tjänstemän kartläggas.
När det gäller näringslivet skall dels maktpositionerna i
börsföretagen kartläggas, dels vissa resultat av de nationella
kartläggningarna i betänkandet Mansdominans i förändring
(SOU 2003:16) följas upp.
Antalet intresseorganisationer och föreningar i Sverige är
omfattande. En kartläggning av könsfördelningen i ledningen
för Sveriges alla intresseorganisationer kan inte göras i detta
sammanhang, utan måste, om dessa organisationer skall kart-
läggas, bli föremål för en egen utredning. Ovan har nämnts att
arbetsmarknadens parter och politiska partier bör ingå. Med
tanke på utredningens inriktning på vardagen för flertalet män-
niskor bör utöver dessa, större organisationer inom idrotten,
inom boendet och inom kultursektorn kartläggas.
En kartläggning av könsfördelningen på vissa maktpositio-
ner gjordes 2001 inom ramen för Elitprojektet vid Göteborgs
universitet. Utredaren skall, där så är möjligt, följa upp siffrorna
från Elitprojektets kartläggning.
Utredaren skall ta del av för uppdraget relevanta utredningar
och samverka med berörda kommittéer inom respektive om-
råde.
De här angivna områdena är av stor betydelse för att ge en
samlad överblick över könsfördelningen på maktpositioner i
Sverige. En sådan överblick kan också bilda underlag för vidare
analyser och eventuella senare åtgärder.
Utifrån dessa riktlinjer får utredaren göra den avgränsning
av maktpositioner inom de olika sektorerna som befinns lämp-
lig.
4
Utredaren skall analysera och kommentera situationen inom
varje område utifrån de uppgifter som tas fram. På samma sätt
skall en samlad analys och kommentar göras när det gäller den
totala bild som kartläggningen visar av fördelningen mellan
kvinnor och män på ledande positioner i Sverige.
Arbetets genomförande och tidsplan
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 1 november
2006.
(Näringsdepartementet)