Dir. 2007:135
En ny myndighet med samlat ansvar för
Kommittédirektiv
En ny myndighet med samlat ansvar för
strålskydd och kärnsäkerhet
Dir.
2007:135
Beslut vid regeringssammanträde den 19 september 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska förbereda och genomföra bildandet av
en ny myndighet med samlat ansvar för strålskydd och kärn-
säkerhet. Uppdraget gäller med förbehåll för riksdagens kom-
mande beslut med anledning av regeringens förslag i 2008 års
budgetproposition.
Utredaren ska bland annat bemanna myndigheten och lämna
förslag till verksamhetsmål och anslag.
Utredaren ska även vidta de åtgärder som krävs för att den
nya myndigheten ska kunna inrättas den 1 juli 2008.
Bakgrund
Mot bakgrund av regeringens ambition att begränsa antalet
myndigheter och eftersträva en effektivare statsförvaltning, har
frågan väckts om möjligheten att lägga samman Statens strål-
skyddsinstitut och Statens kärnkraftinspektion med bibehållan-
de av båda myndigheternas verksamheter.
De båda myndigheterna har flera beröringspunkter och för-
modas därför kunna sammanföras så att effektiviteten kan öka
och resurs- och verksamhetsmässiga fördelar uppstå.
2
En ny myndighet med samlat ansvar för strålskydd och
kärnsäkerhet
I departementspromemorian Sammanläggning av Statens strål-
skyddsinstitut och Statens kärnkraftinspektion (Ds 2007:16)
föreslås att Strålskyddsinstitutet och Kärnkraftinspektionen av-
vecklas och att deras verksamheter överförs till en ny myndig-
het.
Som förutsättningar för en sammanläggning anges att en
ökad satsning på tillsynen ska genomföras, att myndigheternas
uppgifter enligt nuvarande instruktioner ska utföras också fort-
sättningsvis, att sammanläggningen ska förstärka nuvarande
verksamhetsgrenar genom att utnyttja de samverkansfördelar
som kan uppstå i en ny organisation, att kostnader för samman-
läggningen ska tas inom befintlig ram, att samordningsfördelar
bör leda till vissa effektivitetsvinster samt att sammanlägg-
ningen inte ska leda till ökade kostnader för kommuner, lands-
ting, företag eller andra enskilda.
Som skäl för en sammanläggning anges bland annat att sam-
ordningsvinster förväntas som, tillsammans med den resursför-
stärkning som aviserades i vårpropositionen 2007, kommer att
innebära en kraftigt ökad satsning på tillsynen. Effektivitets-
vinster förväntas även för de verksamhetsområden som i dag
hanteras av båda myndigheterna. Framförallt skulle en samlad
insats på kärnavfallsområdet bidra positivt till de granskningar
som ska göras de närmaste åren.
Sammanhållandet av strålskyddsfrågor inom en myndighet
borgar för en fortsatt hög kvalitet på området. Övriga verk-
samhetsområden inom den nya myndigheten kommer också att
kunna dra nytta av en samlad strålskyddskompetens.
Departementspromemorian har remissbehandlats och syn-
punkter på skrivelsen finns samlade i PM Remissamman-
ställning – sammanläggning av Strålskyddsinstitutet och Kärn-
kraftinspektionen (dnr M2007/2061/Mk).
3
Den nya myndighetens inriktning och förutsättningar
Den nya myndigheten ska vara en förvaltningsmyndighet på
strålskydds- och kärnsäkerhetsområdet. Myndigheten ska an-
svara för frågor om skydd av människors hälsa och miljön mot
skadlig verkan av joniserande och icke-joniserande strålning,
säkerhet i kärnteknisk verksamhet inklusive fysiskt skydd, slut-
förvaring av kärnämne och kärnavfall, nukleär icke-spridning
samt avveckling och rivning av kärntekniska anläggningar.
Myndigheten ska även handlägga vissa finansieringsfrågor på
kärnavfallsområdet samt bedriva internationellt utvecklings-
samarbete. I myndighetens verksamhet ska ingå att finansiera
och bedriva viss forskning och utveckling inom verksamhets-
områdena.
Den nya myndigheten ska lokaliseras till Storstockholm.
Myndigheten ska bemannas med beaktande av reglerna om
ningsskydd.
Uppdraget
Utredaren ska vidta de åtgärder som krävs för bildandet av en
ny myndighet med samlat ansvar för strålskydd och kärnsäker-
het. Den nya myndigheten ska ta över Strålskyddsinstitutets och
Kärnkraftinspektionens uppgifter enligt nuvarande instruktion-
er. Myndigheten ska kunna inrättas den 1 juli 2008.
Uppdraget gäller med förbehåll för riksdagens kommande
beslut med anledning av regeringens förslag i 2008 års budget-
proposition.
Föreslå verksamhetsmål och instruktion m.m.
Utredaren ska till regeringen lämna förslag till verksamhetsmål
och instruktion för myndigheten samt redovisa behovet av för-
fattningsändringar. I detta ingår att lämna förslag till lednings-
form för myndigheten.
Utredaren ska föreslå namn på myndigheten.
4
Föreslå anslag och resursfördelning
Utredaren ska lämna förslag om anslag, resursfördelning och
verksamhetsplan för myndigheten för perioden den 1 juli 2008–
31 december 2008. Utredaren ska också lämna ett budgetunder-
lag för 2009–2011.
Besluta om stödfunktioner, organisation och bemanning
Utredaren ska förbereda anslutningen av den nya myndigheten
till det statliga redovisningssystemet och lägga upp redovis-
ningsplaner. Utredaren ska ingå nödvändiga avtal för myndig-
hetens verksamhet.
Utredaren ska besluta om myndighetens organisation och
överväga lämpliga arbetsformer. Utredaren ska vidare bedöma
vilken kompetens som är nödvändig för myndighetens verk-
samhet.
Utredaren ska fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Utredaren ska
fatta beslut om bemanning liksom även i övrigt utöva arbets-
givarens befogenheter.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren ska samråda med Strålskyddsinstitutet, Kärnkraft-
inspektionen och Ekonomistyrningsverket samt i den utsträck-
ning det behövs med i övrigt berörda myndigheter och organisa-
tioner. Myndigheterna ska lämna utredaren det underlag som ut-
redaren begär.
Utredaren ska hålla berörda centrala arbetstagarorganisation-
er informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra syn-
punkter.
Utredaren ska senast den 29 februari 2008 till regeringen
lämna förslag till
− anslag för myndigheten och verksamhetsplan för perioden
den 1 juli 2008–31 december 2008,
− budgetunderlag för perioden 2009–2011, och
− namn på myndigheten.
5
Senast den 31 mars 2008 ska utredaren till regeringen lämna
förslag till
− verksamhetsmål för myndigheten,
− instruktion för myndigheten inklusive ledningsform,
− de författningsförändringar som behövs, och
− hur samordningsarbetet ska bedrivas mellan myndigheten
och andra myndigheter samt former för samverkan med
andra myndigheter och aktörer.
Slutrapport ska lämnas till regeringen senast den 30 juni
2008.
(Miljödepartementet)