MSBFS 2025:1

Myndigheten för samhällsskydd och
beredskaps författningssamling
1
Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps
föreskrifter och allmänna råd om planläggning för
utrymning under höjd beredskap;
beslutade den 7 januari 2025.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap föreskriver, efter samråd
med Försvarsmakten och Polismyndigheten, följande med stöd av 2 § 1
stycket förordningen (2006:639) om utrymning och inkvartering m.m. under
höjd beredskap1 och beslutar följande allmänna råd.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. De är inte
tvingande. Deras funktion är att förtydliga innebörden i lag, förordning och
föreskrifter och att ge generella rekommendationer om deras tillämpning.
Tillämpningsområde
Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser med krav på hur
utrymning under höjd beredskap ska planeras samt vad planerna för
utrymning ska innehålla.
Allmänna råd
En länsstyrelse som planerar för utrymning bör beakta att de som omfattas av ett
utrymningsbeslut kommer att behöva tas om hand och inkvarteras.
Utgångspunkter för planeringen
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap får enligt 2 § 2
stycket förordningen (2006:639) om utrymning och inkvartering m.m. under
höjd beredskap, i samråd med Försvarsmakten, besluta om vilka områden
som ska planläggas för utrymning. I besluten anges om området ska
planeras enligt nivå 1, nivå 2 eller nivå 3 enligt nedan.
Nivå 1
Planeringen ska utgå från
___________________________________________________________________________
1
Senast ändrad genom SFS 2019:1054.
Utgivare: Anna Asp, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
ISSN 2000-1886
MSBFS
2025:1
Utkom från trycket
den 16 januari 2025

MSBFS
2025:1
2
- att utrymning under höjd beredskap ska kunna påbörjas senast inom
fyra (4) timmar från ett beslut om utrymning, och
- att de som anses vara i behov av hjälp med utrymning ska kunna
utrymmas så snart som möjligt, men senast inom tre (3) dygn från ett
beslut om utrymning.
Nivå 2
Planeringen ska utgå från
- att utrymning under höjd beredskap ska kunna påbörjas senast inom
fyra (4) timmar från ett beslut om utrymning, och
- att de som anses vara i behov av hjälp med utrymning ska kunna
utrymmas så snart som möjligt, men senast inom sju (7) dygn från ett
beslut om utrymning.
Nivå 3
Planeringen ska utgå från
- att utrymning under höjd beredskap ska kunna påbörjas senast inom
ett (1) dygn från ett beslut om utrymning, och
- att de som anses vara i behov av hjälp med utrymning ska kunna
utrymmas så snart som möjligt, men senast inom fjorton (14) dygn
från ett beslut om utrymning.
Allmänna råd
Utrymningens omfattning och tidsramar vad beträffar både de hjälpbehövande
och befolkningen i övrigt bör alltid framgå av länsstyrelsens beslut om utrymning.
Vid planering för utrymning ska följande omständigheter beaktas
- militär verksamhet och de behov som Försvarsmakten förmedlar,
- militär hotbild,
- befolkningsmängd och befolkningens sammansättning,
- risk- och sårbarhetsanalyser,
- tillgång till skyddsrum,
- geografi,
- transportvägar och övrig infrastruktur,
- behovet av och tillgången till kollektiva transportmedel, exempelvis
tåg, buss och färjor, och
- övriga förhållanden av betydelse.
Allmänna råd
I befolkningsmängd bör både de som bor i ett område och de som tillfälligt vistas
där, exempelvis på grund av arbete, turism eller fritidsboende, innefattas.
Vid planering för utrymning bör hänsyn tas till vilken verksamhet som ska
fortsätta bedrivas i området.

MSBFS
2025:1
3
Vid planering för utrymning ska en bedömning göras om hur stor
andel av de som vistas i området som kommer att ha behov av hjälp med
utrymning.
Allmänna råd
Till de som är i behov av hjälp med utrymning bör till exempel hänföras personer
med funktionsnedsättning, vårdbehövande, barn, äldre och personer som är
frihetsberövade. Vid planeringen bör förekomsten av olika förekommande
hjälpbehov identifieras och beskrivas då dessa kan kräva olika sorters åtgärder.
Vid planering för utrymning ska beaktas vilken påverkan det får om
de som vistas i området lämnar det på eget initiativ.
Allmänna råd
Länsstyrelsen bör beakta att om personer lämnar ett område på eget initiativ kan
det påverka trafikflöden och militär verksamhet, behovet av transporter, behovet
av inkvartering och annat stöd.
Samverkan
Vid planering för utrymning ska samverkan ske med Försvarsmakten
och andra aktörer som berörs av beslut om utrymning.
Allmänna råd
Länsstyrelsen bör samverka med kommuner och region i det egna länet, andra
berörda länsstyrelser samt civilområdesansvarig länsstyrelse. Samverkan bör
ske avseende utrymning, möjlighet till stöd samt möjlighet till inkvartering.
Samverkan bör också ske med exempelvis Polismyndigheten, Trafikverket,
Socialstyrelsen, Kriminalvården och Migrationsverket.
Planernas innehåll
Planer för utrymning ska innehålla en dokumentation av
- hur utrymning ska kunna ske inom de tidsramar som anges i 2 §,
- de förhållanden som beaktats enligt 3-4 §§ och hur dessa
förhållanden bedöms påverka utrymning,
- hur påverkan enligt 5 § har beaktats, och
- faktorer som framkommit vid samverkan enligt 6 §.
Planer för utrymning ska innehålla en redogörelse för
- hur beslut enligt lagen (2006:546) om utrymning och inkvartering
m.m. under höjd beredskap ska fattas och tillkännages,

MSBFS
2025:1
4
- den organisation som ska verkställa besluten samt bemanningen av
denna,
- de materiella resurser som behövs för att verkställa besluten och hur
de ska säkerställas,
- hur de som berörs av besluten ska informeras,
- planerade transportvägar och transportsätt,
- planerade uppsamlings-, utrymnings- och mottagningsplatser,
- hur och med vilka sambandsmedel samverkan ska ske inför och vid
utrymning,
- hur kommunikation om planeringen ska ske med allmänheten,
- information och andra åtgärder för att underlätta för dem som ska
genomföra utrymning på egen hand,
- hur återflytt efter genomförd utrymning kan ske, samt
- övriga förhållanden av betydelse.
Allmänna råd
Samverkan och informationsdelning
Länsstyrelsen bör ha en plan för hur samverkan ska ske med kommuner och
region i det egna länet samt med länsstyrelsen i de län där inkvartering kan ske.
Information om hur utrymning kommer att gå till bör så långt det är möjligt delas
med allmänheten och få spridning inom den egna organisationen.
Vid behov kan en plan för utrymning delas upp i en offentlig del och en del
som innehåller sekretessbelagda uppgifter.
Utbildning och övning
Det bör anges hur kompetens för utrymning säkerställs inom organisationen
samt hur övningsverksamhet avses bedrivas.
Responsplanering
Planen bör stödja och möjliggöra en förändrad och anpassad planering utifrån
händelseutvecklingen.
Planer för utrymning ska ange med vilket intervall och under vilka
förutsättningar de ska ses över och revideras.
_____________
Denna författning träder i kraft 1 februari 2025.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
MIKAEL FRISELL
Karin Mannerstedt Berg
Avdelningen för räddningstjänst och skydd av befolkningen