Kungl. Maj:ts proposition angående godkännande av avtal mellan Sverige och Malaysia för undvikande av dubbelbeskattning
Kungl. Maj:ts proposition nr 24 år 1971 Prop. 1971: 24
Nr 24
Kungl. Maj:ts proposition angående godkännande av avtal mellan Sverige och Malaysia för undvikande av dubbelbeskattning och för-
hindrande av skatteftykt beträffande inkomstskatter, m. m.; given
Stockholms slott den 12 februari 1971.
Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollen över utrikesdepartements- och finansärenden samt med överlämnande av ett den 21 november 1970 undertecknat avtal mellan Sverige och Malaysia för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande inkomstskatter jämte ett till avtalet fogat protokoll, föreslå riksdagen att bifalla de förslag om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
G. E. STRÄNG
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett mellan Sverige och Malaysia ingånget avtal för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande inkomstskatter samt ett till avtalet fogat protokoll.
Efter ratifikation tillämpas avtalet och protokollet första gången i fråga om 1969 års inkomsttaxering. De nya reglerna avses vidare bli tilllämpliga på kupongskatt, som förfaller till betalning efter utgången av år 1967, samt beträffande sjömansskatt och bevillningsavgift, som utgår på inkomst förvärvad efter nämnda tidpunkt.
1 Riksdagen 1971.1 saml. Nr 24
(Översättning)
Agreement between the Government Avtal mellan Konungariket Sveriges of the Kingdom of Sweden and the regering och Malaysias regering för Government of Malaysia for the undvikande av dubbelbeskattning och avoidance of double taxation and the förhindrande av skatteflykt beträfprevention of fiscal evasion with re- fande inkomstskatter spect to taxes on income
The Government of the King- Konungariket Sveriges regering dom of Sweden and the Govern- och Malaysias regering har, förment of Malaysia, anledda av önskan att ingå ett av- Desiring to conclude an Aegree- tal för undvikande av dubbelbement for the avoidance of double skattning och förhindrande av taxation and the prevention of skatteflykt beträffande inkomstfiscal evasion with respect to taxes skatter, överenskommit om fölon income, jande bestämmelser: Have agreed as follows:
Article I Artikel I 1. The taxes which are the sub- 18. De skatter som avses i detta ject of this Agreement are: avtal är: (a) in Malaysia — a) Beträffande Malaysia: the income tax, the supplemen- Inkomstskatten, tilläggsskatten tary income tax and the petrolcum på inkomst och skatten på oljeincome tax; företags inkomst; skatt av sådant (hereinafter referred to as "Malay- slag benämnes i det följande ”masian tax”); laysisk skatt”. (b) in Sweden — b) Beträffande Sverige: . (i) the State income tax, includ- 1) Den statliga inkomstskatten, ing sailors tax and coupon tax; sjömansskatten och kupongskatten däri inbegripna, (ii) the tax on the undistributed 2) ersättningsskatten och utprofits of companies and the tax skiftningsskatten, on distribution in connection with reduction of share-capital or the winding up of a company; (iii) the tax on public enter- 3) bevillningsavgiften för vissa tainers; and offentliga föreställningar, samt (iv) the communal income tax; 4) den kommunala inkomstskat- (hereinafter referred to as ”Swed- ten; skatt av sådant slag benämnes ish tax”). i det följande ”svensk skatt”. 2. This Agreement shall also 28. Detta avtal tillämpas även apply to any other taxes of a på alla andra skatter, vilka är av substantially similar character to i huvudsak samma slag som de those referred to in the preceding skatter som anges i föregående paragraph imposed in either Con- paragraf och vilka uttages i entracting State after the signature dera avtalsslutande staten efter unof this Agreement. dertecknandet av detta avtal.
Article II Årtikel II 1. In this Agreement, unless the 18. Där icke sammanhanget context otherwise requires: — föranleder annat, har i detta avtal följande uttryck nedan angiven betydelse: (a) the term "Malaysia” means a) Uttrycket ”Malaysia” åsyftar the Federation of Malaysia, and Federationen Malaysia och inbeincludes any area adjacent to the griper varje till Malaysias territoterritorial waters of Malaysia rialvatten gränsande område som which in accordance with inter- i överensstämmelse med folkrätnational law has been or may tens regler i malaysisk lagstiftning hereafter be designated under the om kontinentalsockeln betecknas laws of Malaysia concerning the — eller sedermera kan komma att Continental Shelf, as an area betecknas — såsom ett område within which the rights of Malay- inom vilket Malaysia äger utöva sia with respect to the sea bed sina rättigheter med avseende på and sub-soil and their natural re- havsbottnen, dennas underlag och sources may be exercised; där befintliga naturtillgångar. (b) the term "Sweden” means b) Uttrycket ”Sverige” åsyftar the Kingdom of Sweden, including Konungariket Sverige och inbeany arca adjacent to the territo- griper varje till Sveriges territorialrial waters of Sweden within vatten gränsande område, inom which under the laws of Sweden, vilket Sverige enligt svensk lag och and in accordance with interna- i överensstämmelse med folkrättional law, the rights of Sweden tens regler äger utöva sina rättigwith respect to the sea bed and heter med avseende på havsbottsub-soil and their natural re- nen, dennas underlag och där besources may be exercised; fintliga naturtillgångar. . (c) the terms "one of the Con- c) Uttrycken ”en av de avtalstracting States” and "the other slutande staterna” och ”den andra Contracting State” mean Malaysia avtalsslutande staten” åsyftar Maor Sweden, as the context re- laysia eller Sverige alltefter som quires; sammanhanget kräver. (d) the term "tax” means Malay- d) Uttrycket ”skatt” åsyftar masian tax or Swedish tax, as the laysisk skatt eller svensk skatt, context requires; alltefter som sammanhanget kräver. (e) the term "company” means e) Uttrycket ”bolag” åsyftar any body corporate or any entity varje slag av juridisk person eller which is treated as a body cor- varje subjekt, som i beskattningsporate for tax purposes; hänseende behandlas såsom juridisk person. (f) the term "person” includes f) Uttrycket ”person” inbegrian individual, a company, a Hindu per fysisk person, bolag, hinduisk joint family, a Malaysian corpora- familjeenhet (”Hindu joint famtion sole and a body of persons ily”), malaysiskt särskilt rättssubnot including, in the case of Ma- jekt (”corporation sole”) och varje laysia, a partnership; sammanslutning av personer, vartill för Malaysias vidkommande icke räknas handelsbolag. | (g) the terms "enterprise of one g) Uttrycken ”företag i en av de of the Contracting States” and avtalsslutande staterna” och ”före-
"enterprise of the other Contract- tag i den andra avtalsslutande staing State” mean respectively an ten” åsyftar företag, som bedrives enterprise carried on by a resident av person med hemvist i en av de of one of the Contracting States avtalsslutande staterna, respektive and an enterprise carried on by a företag, som bedrives av person resident of the other Contracting med hemvist i den andra avtals- State; slutande staten.
(h) the term "competent author- h) Uttrycket ”behörig myndigity” means, in the case of Malay- het” åsyftar för Malaysias vidkomsia, the Minister of Finance or mande finansministern celler hans his authorised representative; and, befullmäktigade ombud och för in the case of Sweden, the Min- Sveriges vidkommande finansmiister of Finance or his authorised nistern eller hans befullmäktigade representative. ombud.
2. In the application of this 28. Då en av de avtalsslutande Agreement by one of the Con- staterna tillämpar detta avtal antracting States, any term not ses, såvitt icke sammanhanget förotherwise defined shall, unless the anleder annat, varje däri förecontext otherwise requires, have kommande uttryck, vars innebörd the meaning which it has under icke särskilt angivits, ha den bethe laws of that Contracting State tydelse som uttrycket har cnligt relating to the taxes which are the den statens Jagstiftning rörande subject of this Agreement. sådana skatter som omfattas av
avtalet.
Article IU Artikel III
1. In this Agreement, unless the 138. Där icke sammanhanget context otherwise requires: föranleder annat, har i detta avtal
följande uttryck nedan angiven
betydelse:
(a) the term "resident of Malay- a) Uttrycket ”person med hemsia” means — vist i Malaysia” åsyftar
(i) an individual who is ordinar- 1) fysisk person, som är fast ily resident in Malaysia, or. bosatt (”ordinarily resident”) i
Malaysia, eller
(ii) a person other than an in- 2) person, som ej är fysisk perdividual who is resident in Ma- son och som är bosatt i Malaysia laysia, for the basis year for a year under visst beskattningsår enligt of assessment for the purposes of malaysiska beskattningsregler. Malaysian tax; .
(b) the term = "resident of b) Uttrycket ”person med hem- Sweden” means any person who is vist i Sverige” åsyftar varje person resident in Sweden for the pur- som enligt svenska beskattningsposcs of Swedish tax, - regler behandlas såsom bosatt i
Sverige.
2. Where by reason of the pro- 28. Då på grund av bestämmelvisions of paragraph 1 of this serna i 1 % av denna artikel fysisk Article an individual is. a resident person har hemvist i båda avtalsof both Contracting States, then slutande staterna, fastställes hans his status shall be determined in hemvist enligt följande regler: accordance with the following rules:
(a) he shall be deemed to be a a) Han anses ha hemvist i den resident of the Contracting State avtalsslutande stat, där han har ett in which he has a permanent hem som stadigvarande står till home available to him. If he has a hans förfogande. Om han har ctt permanent home available to him sådant hem i båda avtalsslutande in both Contracting States, he staterna, anses han ha hemvist i shall be deemed to be a resident den avtalsslutande stat, med vilof the Contracting State with ken hans personliga och ekonowhich his personal and economic miska förbindelser är starkast relations are closest (centre of vital (centrum för levnadsintressena): = ' interests);
(b) if the Contracting State in b) Om det icke kan avgöras i which he has his centre of vital vilken avtalsslutande stat centrum interests cannot be determined, or för levnadsintressena är beläget: if he has not a permanent home eller om han icke i någondera staavailable to him in either Con- ten har ett hem, som stadigvarande tracting State, he shall be deemed står till hans förfogande, anses han to be a resident of the Contracting ha hemvist i den avtalsslutande State in which he has an habitual stat, där han stadigvarande vistas. abode;
(c) if he has an habitual abode c) Om han stadigvarande vistas in both Contracting States or in i båda avtalsslutande staterna celler neither of them, he shall be deem- om han icke vistas stadigvarande i ed to be a resident of the Con- någon av dem, anses han ha hemtracting State of which he is a vist i den avtalsslutande stat, där citizen; han är medborgare.
(d) if he is a citizen of both d) Om han är medborgare i Contracting States or of neither of båda avtalsslutande staterna celler them, the competent authorities of om han icke är medborgare i nåthe Contracting States shall settle gon av dem, avgör de behöriga the question by mutual agree- myndigheterna i de avtalsslutande ment. staterna frågan genom överens-
kommelse.
3. Where by reason of the pro- 3 8. Då på grund av bestämmelvisions of paragraph 1 of this Ar- serna i 1 8 av denna artikel perticle a person other than an in- son, som ej är fysisk person, har dividual is a resident of both Con- hemvist i båda avtalsslutande statracting States, then it shall be terna, anses personen i fråga ha deemed to be a resident of the hemvist i den avtalsslutande stat, Contracting State in which its där dess verkliga ledning är beplace of effective management is lägen. situated.
Article IV Artikel IV
1. For the purposes of this 18. Vid tillämpningen av detta Agreement, the term "permanent avtal förstås med uttrycket ”fast establishment” means a fixed place driftställe” en stadigvarande afof business in which the business färsanordning, där företagets verkof an enterprise is wholly or partly samhet heit eller delvis utövas. carried on.
2. The term "permanent estab- 28. Uttrycket ”fast driftställe” lishment” shall include especially: innefattar särskilt:
(a) a place of management; a) plats för företagsledning, (b) a branch; b) filial, (c) an office; c) kontor, (d) a factory; d) fabrik, (e) a workshop; e) verkstad, | (f) a mine, oil well, quarry or f) gruva, oljekälla, stenbrott elother place of extraction of natu- ler annan plats för utnyttjande av ral resources; naturtillgång, (g) a building site or construc- g) plats för byggnads-, anläggtion or assembly project which nings- eller installationsarbete, som exists for more than six months; varar mer än sex månader, (h) a farm or plantation; h) jordbruk eller plantage, (i) a place of extraction of tim- i) plats för skogsavverkning elber or forest produce. ler utvinning av skogsprodukter. 3. The term "permanent estab- 3 3. Uttrycket ”fast driftställe” lishment” skall not include: innefattar icke: (a) the use of facilities solely a) användningen av anordningfor the purpose of storage, display ar, avsedda uteslutande för lagor delivery of goods or merchan- ring, utställning eller utlämnande dise belonging to the enterprise; av företaget tillhöriga varor, (b) the maintenance of a stock b) innehavet av ett företaget of goods or merchandise belonging tillhörigt varulager, avsett utesluto the enterprise solely for the tande för lagring, utställning eller purpose of storage, display or de- utlämnande, livery; : (c) the maintenance of a stock c) innehavet av ett företaget tillof goods or merchandise belonging hörigt varulager, avsett uteslutanto the enterprise solely for the de för bearbetning eller förädling purpose of processing by another genom annat företags försorg, enterprise; (d) the maintenance of a fixed d) innehavet av stadigvarande place of business solely for the affärsordning, avsedd uteslutande purpose of purchasing goods or för inköp av varor eller införmerchandise, or for collecting in- skaffande av upplysningar för föformation, for the enterprise; retagets räkning, (e) the maintenance of a fixed e) innehavet av stadigvarande place of business solely for the affärsordning, avsedd uteslutande purpose of advertising, for the för att för företagets räkning omsupply of information, for scien- besörja reklam, meddela upplystific research or for similar activ- ningar, bedriva vetenskaplig forskities which have a preparatory or ning eller utöva liknande verkauxiliary character, for the enter- samhet, som är av förberedande prise. eller biträdande art. 4. An enterprise of one of the 48. Företag i en av de avtals- Contracting States shall be deem- slutande staterna anses ha fast ed to have a permanent establish- driftställe i den andra avtalsslutanment in the other Contracting de staten, om State if: (a) it carries on supervisory ac- a) företaget utövar övervakande tivities in that other Contracting verksamhet i denna andra avtals- State for more than six months in slutande stat under mer än sex connection with a construction or månader i samband med anläggassembly project which is being nings- eller installationsarbete, som
undertaken in that other Contract- utföres i denna andra stat, eller ing State; or
(b) it carries on a business b) företaget utövar verksamhet, which wholly or partly consists of som helt eller delvis består i att i providing the services of public denna andra avtalsslutande stat entertainers of the kind referred tillhandahålla tjänster vilka utföto in paragraph 1 of Article XIV res av skådespelare eller andra yrin that other Contracting State. kesutövare som avses i artikel
XIV 81.
5. Subject to the provisions of 5§. Där icke bestämmelserna i paragraph 6 of this Article, a per- 6 % av denna artikel föranleder son acting in one of the Contract- annat, behandlas person, som är ing States on behalf of an enter- verksam i en av de avtalsslutande prise of the other Contracting staterna för ett företag i den and- State, shall be deemed to be a ra avtalsslutande staten, såsom ett permanent establishment in the fast driftställe i den förstnämnda first-mentioned Contracting State avtalsslutande staten om if:
(a) he has, and habitually exer- a) han innehar och i denna cises in that first-mentioned Con- förstnämnda stat regelbundet antracting State, an authority to con- vänder fullmakt att sluta avtal i föclude contracts in the name of the retagets namn samt verksamheten enterprise, unless his activities are icke begränsas till inköp av varor limited to the purchase of goods för företagets räkning, eller or merchandise for the enterprise; or
(b) he maintains in the first- b) han innehar i denna förstmentioned Contracting State a nämnda stat ett företaget tillhöstock of goods or merchandise be- rigt varulager, från vilket han relonging to the enterprise from gelbundet effektuerar beställningar which he regularly fills orders on på företagets vägnar. behalf of the enterprise.
6. Ån enterprise of one of the 6 §. Företag i en av de avtals- Contracting States shall not be slutande staterna anses icke ha fast deemed to have a permanent es- driftställe i den andra avtalsslutablishment in the other Contract- tande staten endast på den grund ing State merely because it carries att företaget uppehåller affärsföron business in that other Con- bindelser i denna andra stat getracting State through a broker, nom förmedling av mäklare, komgeneral commission agent or any missionär eller annan oberoende other agent of independent status representant som därvid utövar sin acting in the ordinary course of vanliga affärsverksamhet. his business.
7. The fact that a company 7 8. Den omständigheten, att ett which is a resident of one of the bolag med hemvist i en av de av- Contracting States controls or is talsslutande staterna kontrollerar controlled by a company which is eller kontrolleras av ett bolag med a resident of the other Contracting hemvist i den andra avtalsstutande State, or which carries on business staten eller av ett bolag som uppein that other Contracting State håller affärsförbindelser i denna (whether through a permanent es- andra stat (antingen genom fast tablishment or otherwise), shall driftställe eller på annat sätt), mednot of itself constitute either com- för icke i och för sig att något-
pany a permanent establishment dera bolaget betraktas såsom fast of the other. driftställe för det andra bolaget.
Article V Artikel V
1. Income from immovable 18. Inkomst av fastighet får beproperty may be taxed in the Con- skattas i den avtalsslutande stat, tracting State in which such prop- där fastigheten är belägen. erty is situated.
2. The term ”immovable prop- 28. Uttrycket ”fastighet” har erty” shall be defined in accor- den betydelse uttrycket har enligt dance with the law of the Con- gällande lagar i den avtalsslutande tracling State in which the prop- stat, där fastigheten är belägen. erty in question is situated. The Uttrycket inbegriper dock alltid term shall in any case include rätt till föränderliga eller fasta errights to variable or fixed pay- sättningar för nyttjande av eller ments as consideration for the rätt att nyttja gruva, oljekälla, working of, or the right to work, stenbrott eller annan naturtillgång, mineral deposits, oil wells, quar- för rätt till skogsavverkning eller ries and other natural resources för utvinning av eller rätt att utor timber or forest produce; ships, vinna skogsprodukter. Fartyg, båboats and aircraft shall not be re- tar och luftfartyg betraktas icke garded as immovable property. såsom fastigheter.
3. The provisions of paragraph 3 §. Bestämmelserna i 1 % av 1 of this Article shall apply to in- denna artikel tillämpas på inkomst, come derived from the direct use, som förvärvas genom omedelbart letting, or use in any other form brukande, uthyrning eller annan of immovable property. användning av fastighet.
4. The provisions of paragraphs 48. Bestämmelserna i 1 och 1 and 3 of this Article shall also 3 §§ av denna artikel tillämpas apply to the income from immov- . även på företags inkomst av fasable property of an enterprise. tighet.
Article VI Artikel VI
1. The income of an enterprise 18. Inkomst av rörelse, som of one of the Contracting States förvärvas av företag i en av de shall be taxable only in that Con- avtalsslutande staterna, beskattas tracting State, unless the enter- endast i denna stat, såvida icke prise carries on business in the företaget bedriver rörelse i den other Contracting State through a andra avtalsslutande staten från permanent establishment situated där beläget fast driftställe. Om föthercin. If the enterprise carries retaget bedriver rörelse på nyss anon business as aforesaid, tax may givet sätt, får denna andra stat be imposed in that other Con- beskatta den del av företagets intracting State on the income of komst som är hänförlig till det the enterprise which is attributable fasta driftstället. to that permanent establishment.
2. Where an enterprise of one 28. Om företag i en av de avof the Contracting States carries talsslutande staterna bedriver röon business in the other Contract- relse i den andra avtalsslutande ing State through a permanent es- staten från där beläget fast drifttablishment situated therein, there ställe, hänföres i vardera avtals-
shall in cach Contracting State be slutande staten till det fasta driftattributed to that permanent es- stället den inkomst av rörelse, som tablishment the income which it det kan antagas att driftstället might be expected to make if it skulle ha förvärvat, om det varit were a distinct and separate enter- ett fristående företag som bedriprise engaged in the same or simi- vit verksamhet av samma eller liklar activities under the same or nande slag under samma celler liksimilar conditions and dealing nande villkor och självständigt avwholly independently with the en- slutat affärer med det företag till terprise of which it is a permanent vilket driftstället hör. establishment.
3. In determining the income of 38. Vid bestämmandet av ina permanent establishment, there komst, som är hänförlig till det shall be allowed as deductions all fasta driftstället, medges avdrag expenses including executive and för alla kostnader — härunder ingeneral administrative expenses begripna kostnader för företagets which would be deductible if the ledning och allmänna förvaltning permanent establishment were an — för vilka avdrag skulle ha medindependent enterprise, in so far givits om det fasta driftstället vaas they are reasonably allocable rit ett oberoende företag, i den to the permanent establishment, mån kostnaderna skäligen kan anwhether incurred in the Contract- ses hänförliga till det fasta drifting State in which the permanent stället. Vad nu sagts gäller vare establishment is situated or else- sig kostnaderna uppkommit i den where. avtalsslutande stat, där det fasta
driftstället är beläget, eller annor-
städes.
4. No income shall be attribut- 48. Inkomst anses icke hänföred to a permanent establishment lig till fast driftställe endast av by reason of the mere purchase den anledningen att varor inköpes and transportation by that perma- och transporteras genom det fasta nent establishment of goods or driftställets försorg för företagets merchandise for the enterprise. räkning.
5. Where any item of income 53. Om något inkomstslag beis dealt with separately in another handlas särskilt i annan artikel i Article of this Agreement, the pro- detta avtal, beröres bestämmelservisions of that other Article shall na i denna andra artikel icke av not be affected by the provisions reglerna i förevarande artikel. of this Article.
Article VII Artikel VII
Where I fall då
(a) an enterprise of one of the a) ett företag i en av de avtals- Contracting States participates di- slutande staterna direkt eller inrectly or indirectly in the manage- direkt deltager i ledningen eller ment, control or capital of an övervakningen av ett företag i den enterprise of the other Contracting andra avtalsslutande staten eller State; or äger del i detta företags kapital,
eller
(b) the same persons participate b) samma personer direkt eller directly or indirectly in the man- indirekt deltager i ledningen eller agement, control or capital of an övervakningen av såväl ctt företag enterprise of one of the Contract- i en av de avtalsslutande staterna
ing States and of an enterprise of som ett företag i den andra avtalsthe other Contracting State; slutande staten eller äger del i
båda dessa företags kapital, and in either case, conditions are iakttages följande. Om mellan fömade or imposed between the two retagen i fråga om handel eller enterprises, in their commercial or andra ekonomiska förbindelser avfinancial relations, which differ talas eller föreskrives villkor, som from those which would be made avviker från dem som skulle ha between independent enterprises, avtalats mellan av varandra obethen, any income which would but roende företag, får alla inkomsfor those conditions have accerued ter, som utan sådana villkor skulle to one of the enterprises, but by ha tillkommit det ena företaget tTeason of those conditions have men som på grund av villkoren not so accrued, may be included icke tillkommit detta företag, inin the income of that enterprise räknas i detta företags inkomst och and taxed accordingly. beskattas i överensstämmelse där-
med.
Article VIII Artikel VIII
1. Income of an enterprise of 18. Inkomst, som företag i en one of the Contracting States de- av de avtalsslutande staterna upprived from the other Contracting bär från den andra avtalsslutande State from the operation of ships staten genom utövande av sjöfart or aircraft in international traffic eller luftfart i internationell tramay be taxed in that other Con- fik, får beskattas i denna andra tracting State, but the tax charge- stat, men den skatt som i denna able in that other Contracting andra stat skulle utgå på inkoms- State on such income shall be re- ten nedsättes med belopp motsvaduced by an amount equal to fifty rande 50 procent av skatten. per cent of such tax.
2. For the purposes of para- 28. Vid tillämpning av 1 8 av graph 1 of this Article income de- denna artikel förstås med inkomst, rived from the other Contracting som uppbäres från den andra av- State shall mean income from the talsslutande staten, inkomst gecarriage of passengers, mails, live- nom befordran av passagerare, stock or goods shipped or loaded post, kreatur eller gods, som tainto an aircraft in that other Con- gits ombord på fartyg eller lufttracting State: fartyg i denna andra stat. Där-
Provided that there shall be ex- emot inbegripes icke inkomst, som cluded the income accruing from är hänförlig till passagerare, post, passengers, mails, livestock or kreatur eller gods, som befordrats goods which are brought to that till denna andra stat endast för other Contracting State solely for vidarebefordran med annat fartyg transhipment, or for transfer from eller för omlastning från ett luftone aircraft to another or from an fartyg till ett annat eller från ett aircraft to a ship or from a ship luftfartyg till ett fartyg eller från to an aircraft, or income from a ett fartyg till ett luftfartyg, och casual call at that other Contract- icke heller inkomst som uppkoming State. mer genom att fartyg eller luftfar-
tyg tillfälligt anlöper denna andra
stat.
3. Where income from the oper- 38. Om inkomst genom utation of ships or aircraft in inter- övande av sjöfart eller luftfart i
national traffic is derived by an internationell trafik uppbäres av enterprise of one of the Contract- företag i en av de avtalsslutande ing States from a State other than staterna från annan stat än de avthe Contracting States, such in- talsslutande, beskattas sådan income shall be taxable only in the komst endast i den avtalsslutande Contracting State of which the stat, där företaget har hemvist. enterprise is a resident.
4. The provisions of paragraphs 48. Bestämmelserna i 1, 2 och 1, 2 and 3 of this Article shall 3 §§ av denna artikel tillämpas likewise apply to income arising även på inkomst, som sådana sjöfrom participation in shipping or farts- eller Juftfartsföretag förväraircraft pools of any kind by such var genom deltagande i varje slag enterprise engaged in shipping or av sjöfarts- eller luftfartspool. aircraft transport operations.
Article IX Artikel IX
1. Dividends paid by a company 13. Utdelning från bolag med resident in Sweden to a resident hemvist i Sverige till person med of Malaysia shall be exempt from hemvist i Malaysia är i Sverige any tax in Sweden which is charge- undantagen från varje skatt på able on dividends in addition to utdelning utöver skatt på bolagets the tax chargeable in respect of vinst. the income of the company.
2. Dividends paid by a company 28. Utdelning från bolag med resident in Malaysia to a resident hemvist i Malaysia till person of Sweden shall be exempt from med hemvist i Sverige är i Maany tax in Malaysia which is laysia undantagen från varje skatt chargeable on dividends in addi- på utdelning utöver skatt på botion to the tax chargeable in re- lagets vinst. Härvid gäller dock att spect of the income of the com- denna paragraf icke berör de föpany; reskrifter i malaysisk lag enligt
Provided that nothing in this vilka skatt, som belöper på utdelparagraph shall affect the provi- ning från ett bolag med hemvist i sions of the Malaysian law under Malaysia från vilken malaysisk which the tax in respect of a divi- skatt har avräknats eller anses dend paid by a company resident vara avräknad, kan ändras att utin Malaysia from which Malaysian gå efter den skattesats som gäller tax has been, or has been deemed för det taxeringsår i Malaysia som to be, deducted may be adjusted följer omedelbart efter det då utby reference to the rate of tax delningen utbetalades. appropriate to the Malaysian year of assessment immediately following that in which the dividend was paid.
3. Dividends paid by a company 3 8. Utdelning från bolag med which is a resident of Malaysia to hemvist i Malaysia till bolag med a company which is a resident of hemvist i Sverige är undantagen Sweden shall be exempt from från svensk beskattning, under för- Swedish tax, provided that in 'ac- utsättning att utdelningen enligt cordance with the laws of Sweden svensk lag skulle ha varit undanthe dividends would have been tagen från svensk beskattning om exempt from Swedish tax if the det förstnämnda bolaget hade haft first-mentioned company had been hemvist i Sverige och icke i Ma-
a resident of Sweden and not a laysia. Sådan skattebefrielse inresident of Malaysia. However, träder emellertid endast om det utthis exemption shall apply only if delande bolagets inkomst helt eller the income of the company paying till huvudsaklig de! härrör, direkt the dividends wholly or mainly eller indirekt, från annan verksamarises, directly or indirectly, from het än förvaltning av värdepapbusiness activities, other than the per och annan därmed likartad lös management of securities and egendom samt . verksamheten beother similar movable property, drives i Malaysia av det utdelande and such activities are carried on bolaget eller av bolag, i vilket det within Malaysia by the company äger minst 25 procent av aktiekapaving the dividends or by a com- pitalet. pany in which it owns at least twenty-five per cent of the share capital.
4. Where a company which is a 4 §. Om bolag med hemvist i resident of one of the Contracting en av de avtalsslutande staterna States derives profits or income uppbär inkomst från den andra from the other Contracting State, avtalsslutande staten, får icke i there shall not be imposed in that denna andra stat påföras någon other Contracting State any form skatt på utdelning, som av bolaget of taxation on dividends paid by utbetalas till personer som ej har the company to persons not resi- hemvist i denna andra stat, och ej : dent in that other Contracting heller någon skatt på bolagets icke State, or any tax in the nature of utdelade vinst, vare sig utdelningan undistributed profits tax on un- en eller den icke utdelade vinsten distributed profits of the company, helt eller delvis utgöres av sådan whether or not those dividends or inkomst eller ej. undistributed profits represent, in whole or in part, profits or income so derived.
5. The provisions of paragraphs 3 8. Bestämmelserna i 1 och 1 and 2 of this Article shall not 2 §§ av denna artikel tillämpas apply if the recipient 'of the divi- icke, om mottagaren av utdelningdends, being a resident of once of en har hemvist i en av de avtalsthe Contracting States, has in the slutande staterna och har fast other Contracting State, in which driftställe i den andra avtalsslutanthe company paying the dividends de staten, där det utdelande bolais resident, a permanent establish- get har hemvist, samt den andel ment with which the holding by av vilken utdelningen härflyter virtue of which the dividends are äger verkligt samband med det paid is effectively connected. In fasta driftstället. I sådant fall tillsuch a case, the provisions of Ar- lämpas bestämmelserna i artikel ticle VI shall apply. VI.
6. If the system of taxation ap- 6 8. Om principerna för beskattplicable in either of the Contract- ning av bolagsvinst celler utdelning ing States to the income and dis- i endera avtalsslutande staten ändtributions of companies is altered, ras, kan de behöriga myndigheterthe competent authorities may na överlägga med varandra i syfte consult each other in order to de- att fastställa om bestämmelserna i termine whether it is necessary for 1, 2 och 3 §§ av denna artikel till this reason to amend the provi- följd därav behöver ändras. sions of paragraphs 1, 2 and 3 of this Article.
Article X Artikel X
1. Interest derived from one of 13. Ränta, som uppbäres från the Contracting States may be en av de avtalsslutande staterna, taxed in that Contracting State. får beskattas i denna stat.
2. Notwithstanding the provi- 2 §. Oberoende av bestämmelsions of paragraph 1 of this Ar- sen i 18 av denna artikel är ränta, ticle, interest derived from one of som uppbäres från en av de avtalsthe Contracting States by a resi- slutande staterna av person med dent of the other Contracting hemvist i den andra avtalsslutan- State shall be-exempt from tax in de staten, undantagen från bethe first-mentioned Contracting skattning i den förstnämnda sta- State, if the loan or other indebted- ten, om det lån eller den förplikness in respect of which the inter- telse på grund varav räntan betaest is paid is approved after the las godkänts av regeringen i densignature of this Agreement by na förstnämnda stat efter underthe Government of the first-men- tecknandet av detta avtal. 1ioned Contracting State.
3. Interest shall be deemed to 3 §. Ränta anses uppburen från be derived from a Contracting en avtalsslutande stat, om utbeta- State if the payer is the Govern- laren är staten själv, delstat, poment, a State Government, a polit- litisk underavdelning, lokal mynical subdivision, a local authority dighet eller person med hemvist or a resident of that Contracting i denna stat. Om den person som State. Where, however, the person utbetalar räntan — antingen han paying the interest, whether he is har hemvist i en avtalsslutande a resident of a Contracting State stat eller ej — har fast driftställe or not, has in one of the Contract- 1 en av de avtalsslutande staterna, ing States a permanent establish- för vilket upptagits det lån som ment in connection with which the räntan avser, och räntan bestrides indebtedness on which the interest av det fasta driftstället, anses dock is paid was incurred, and such räntan uppburen från den avtalsinterest is borne by such perma- slutande stat, där det fasta driftnent establishment, then such in- stället är beläget. terest shall be deemed to be detTived from the Contracting State in which the permanent establishment is situated.
Article XI Artikel XI
1. Royalties derived from one 13. Royalty, som uppbäres från of the Contracting States by a resi- en av de avtalsslutande staterna dent of the other Contracting av person med hemvist i den and- State shall be exempt from tax in ra avtalsslutande staten, är undanthe first- mentioned Contracting tagen från beskattning i den först- State, provided that such royalties, nämnda staten. Beträffande royalty where derived from Malaysia, are som uppbäres från Malaysia gäller approved after the signature of vad nu sagts endast under förutthis Agreement by the Govern- sättning att Malaysias regering ment of Malaysia. godkänt royaltyn efter underteck-
nandet av detta avtal.
2. The term "royalties” as used 28. Med uttrycket ”royalty” in this Article means a periodical förstås i denna artikel varje slag
or lump sum payment of any av periodiskt utgående vederlag kind received as consideration for eller engångsersättning för nyttthe use of, or the right to use, jande av eller rätt att nyttja uppany copyright of scientific work, hovsrätt till vetenskapligt verk, paany patent, trade mark, design or tent, varumärke, mönster eller mo-model, plan, secret formula or pro- dell, ritning, hemligt recept eller cess or for the use of, or the fabrikationsmetod, eller för nyttright to use, industrial, commercial jande av eller rätt att nyttja induor scientific equipment or for in- striell, kommersiell eller vetenformation concerning industrial, skaplig utrustning eller för upplyscommercial or scientific experi- ningar om erfarenhetsrön av inence, but does not include any roy- dustriell, kommersiell eller vetenalty or other amount paid in re- skaplig natur. Uttrycket inbegriper spect of literary or artistic copy- däremot icke något slag av royalrights or of motion picture films or ty eller annat belopp, som utbetaof tapes for television or broad- las för upphovsrätt till litterära casting or of the operation of a eller konstnärliga verk, för kinemine, oil well, quarry or other matografisk film, för band inspeplaces of extraction of natural re- lade för televisions- eller radiosources or of timber or forest sändning eller för nyttjande av produce. gruva, oljekälla, stenbrott eller för
annan utvinning av naturtillgångar,
för skogsavverkning eller för ut-
vinning av skogsprodukter.
3. The provisions of paragraph 3 8. Bestämmelserna i 1 % av 1 of this Article shall not apply if denna artikel tillämpas icke, om the recipient of the royalties, being mottagaren av royaltyn har hema resident of one of the Contract- vist i en av de avtalsslutande staing States, has in the other Con- terna och har fast driftställe i den tracting State from which the andra avtalsslutande staten, med royalties are derived a permanent vilket den rättighet eller egendom establishment with which the right av vilken royaltyn härflyter äger or property giving rise to the verkligt samband, I sådant fall tillroyalties is effectively connected. lämpas bestämmelserna i artikel In such a case, the provisions of VI. Article VI shall apply.
4. Where owing to a special re- 48. Beträffande sådana fall, då Jationship between the payer and särskilda förbindelser mellan utthe recipient or both of them and betalaren och mottagaren eller some other person, the amount of mellan dem båda och annan perthe royalties paid, having regard son föranleder att beloppet av utto the use, right, property or in- betalad royalty med hänsyn till det formation for which they are paid, nyttjande, den rätt eller egendom exceeds the amount which would eller de upplysningar, för vilka have been agreed upon by the royaltyn erlägges, överstiger det payer and the recipient in the ab- belopp, som skulle ha avtalats melsence of such relationship, the lan utbetalaren och mottagaren om
provisions of this Article shall sådana förbindelser icke förelegat,
apply only to the last-mentioned gäller bestämmelserna i denna aramount. In that case, the excess tikel endast för sistnämnda bepart of the payments shall remain lopp. I sådant fall beskattas övertaxable according to the laws of skjutande belopp enligt lagstifteach Contracting State, due regard ningen i vardera avtalsslutande sta-
being had to the other provisions ten med iakttagande av övriga beof this Agreement. stämmelser i detta avtal.
5. Royalties of the kind men- 5 §. Royalty som avses i 2 3 av tioned in paragraph 2 of this Ar- denna artikel anses uppburen från ticle shall be deemed to be derived en avtalsslutande stat, om utbefrom a Contracting State if the talaren är staten själv, delstat, popayer is the Government, a State litisk underavdelning, lokal myn- Government, a political subdivi- dighet eller person med hemvist i sion, a local authority or a resident denna stat. Om den person som of that Contracting State. Where, utbetalar royaltyn — vare sig han however, the person paying the har hemvist i en avtalsslutande royalties, whether he is a resident stat eller ej -— har fast driftställe of a Contracting State or not, has 1 en av de avtalsslutande staterna, in one of the Contracting States a från vilket royaltyn utbetalas, anpermanent establishment by which ses dock royaltyn uppburen från the royalties are paid, then such den avtalsslutande stat, där det royalties shall be deemed to be fasta driftstället är beläget. derived from the Contracting State in which the permanent establishment is situated.
Article XII Artikel XII
1. Gains from the alienation of 183. Vinst på grund av avyttimmovable property, as defined in ring av sådan fastighet som avses paragraph 2 of Article V, may be i artikel V $ 2 får beskattas i den taxed in the Contracting State in avtalsslutande stat, där fastighewhich such property is situated. ten är belägen.
2. Gains from the alienation of 28. Vinst på grund av avyttmovable property forming part of ring av lös egendom, som är att the business property of a perma- hänföra till anläggnings- eller driftnent establishment which an en- kapital i fast driftställe som ett terprise of one of the Contracting företag i en av de avtalsslutande States has in the other Contracting staterna har i den andra avtalsslu-
State, including such gains from tande staten, däri inbegripet vinst
the alienation of such a permanent genom avyttring av sådant fast establishment (alone or together driftställe (för sig eller i samband with the whole enterprise), may be med avyttring av hela företaget), taxed in that other Contracting får beskattas i denna andra stat. State. However, gains from the Vinst på grund av avyttring av alienation of ships and aircraft fartyg eller luftfartyg, som föreoperated by an enterprise of one tag i en av de avtalsslutande staof the Contracting States in inter- terna använder 1 internationell tranational traffic and assets other fik, samt tillgångar, som är att than immovable property pertain- hänföra till användningen av såing to the operation of such ships dana fartyg eller luftfartyg och and airchaft, shall be taxable only ej utgöres av fastighet, beskattas in the Contracting State of which dock endast i den avtalsslutande the enterprise is a resident. stat, där företaget har hemvist.
3. Gains from the alienation of 33. Vinst på grund av avyttany capital assets other than those ring av annan egendom än sådan mentioned in paragraphs 1 and 2 som anges i 1 och 2 §§ av denna of this Article shall be taxable artikel beskattas endast i den avonly in the Contracting State of talsslutande stat, där den som avwhich the alienator is a resident. yttrar egendomen har hemvist.
Article XII Artikel XIII
1. Subject to the provisions of 13. Där icke bestämmelserna i this Article and Articles XIV, XV, denna artikel och artiklarna XIV, XVI, XVII and XVIII, salaries, XV, XVI, XVII och XVIII förwages and other similar remuncra- anleder annat, beskattas löner och tion derived by a resident of one liknande ersättningar, som person of the Contracting States in respect med hemvist i en av de avtalsstluof an employment shall be taxable tande staterna uppbär på grund only in that Contracting State av anställning, endast i denna stat, unless the employment is exercised såvida icke arbetet utföres i den in the other Contracting State. If andra avtalsslutande staten. Om the employment is so exercised, arbetet utföres i denna andra stat, such remuneration as is derived får ersättning, som uppbäres för therefrom may be taxed in that arbetet, beskattas där. other Contracting State.
2. Notwithstanding the provi- 28. Utan hinder av bestämmelsions of paragraph 1 of this Ar- serna i 1 8 av denna artikel är ticle, an individual who is a resi- person med hemvist i den ena avdent of one of the Contracting talsslutande staten befriad från States shall be exempt from tax skatt i den andra avtalsslutande in the other Contracting State on staten på ersättning för arbete, income in respect of an ecmpioy- som utföres i denna andra stat unment exercised in that: other Con- der ett kalenderår, under föruttracting State in any calendar year sättning att if —
(a) he is present within that other a) han vistas i denna andra stat Contracting State for a period or under tidrymd eller tidrymder, periods not exceeding in the ag- som sammanlagt icke överstiger gregate 183 days during that year; 183 dagar under året i fråga, and =... 20
(b) any period for which he is b) hans vistelse i denna andra present within that other Contract- stat under året i fråga icke till nåing State during that year docs not gon del ingår i en sammanhänganform part of a continuous period de vistelse på mer än 183 dagar i of more than 183 days throughout denna andra stat, which he is present within that other Contracting State; and
(c) the services are performed c) arbetet utföres för eller på for or on behalf of an employer uppdrag av arbetsgivare med hemwho is a resident of the first-men- vist i den förstnämnda avtalsslutioned Contracting State; and tande staten,
(d) the income is subject to tax d) ersättningen är skattepliktig i in that first-mentioned Contracting denna förstnämnda stat, och State; and
(e) the income is not directly e) ersättningen vid beskattning i deductible from the income for tax den andra avtalsslutande staten purposes of a permanent establish- icke är direkt avdragsgill vid bement of the employer in that other räkning av inkomst från fast drift- Contracting State. | ställe, som arbetsgivaren har i den-
na andra stat. |
3. In relation to remuneration 3 §. Beträffande ersättning, som of a director of a company de- direktör i bolag uppbär från borived from the company, the pro- laget, tillämpas bestämmelserna i
visions of paragraphs 1 and 2 of 1 och 2 §§ av denna artikel som this Article shall apply as if the om ersättningen utgår till anställd remuneration were remuneration på grund av anställning. Styrelseof an employee in respect of an arvode och liknande ersättning, employment. However, directors” som person med hemvist i en av fees and similar payments derived de avtalsslutande staterna uppbär by a resident of one of the Con- i egenskap av styrelseledamot i botracting States in his capacity as lag med hemvist i den andra ava member of the board of direc- talsslutande staten, får dock betors of a company which is a re- skattas i denna andra stat. | sident of the other Contracting State may be taxed in that other Contracting State.
4. Notwithstanding the preced- 48. Utan hinder av föregående ing provisions of this Article, re- bestämmelser i denna artikel får muneration in respect of an em- ersättning för arbete ombord på ployment exercised aboard a ship fartyg eller luftfartyg, som använor aircraft in international traffic des i internationell trafik av föreoperated by an enterprise of one tag i en av de avtalsslutande staof the Contracting States may be terna, beskattas i denna avtalstaxed in that Contracting State. slutande stat.
Article XIV Artikel XIV
1. The provisions of paragraph 1§. Bestämmelserna i artikel 2 of Article XIII shall not apply to XHI $ 2 tillämpas icke på anställthe income derived from one of ningsinkomst, som teater- eller the Contracting States from an filmskådespelare, radio- eller teleemployment exercised by a public visionsartister, musiker, idrottsmän entertainer (such as stage, mo- eller liknande yrkesutövare med tion picture, radio or television ar- hemvist i en av de avtalsslutande tiste, musician, and athlete) being staterna uppbär från den andra a resident of the other Contracting avtalsslutande staten, såvida icke State whose visit to that first- deras vistelse i denna andra stat mentioned Contracting State is not direkt eller indirekt och helt eller directly or indirectly supported, till betydande del bekostas genom wholly or substantially, from bidrag av allmänna medel från den public funds of the Government förstnämnda statens regering. of that other Contracting State.
2. Notwithstanding — anything 28. I fall då de tjänster som contained in this Agreement where avses i 1 8 av denna artikel tillthe services mentioned in para- handahålles i en av de avtalsslugraph 1 of this Article are pro- tande staterna av företag i den vided in one of the Contracting andra avtalsslutande staten, är utan States by an enterprise of the other hinder av övriga bestämmelser i Contracting State then the income detta avtal inkomst, som uppkomderived from providing those ser- mer för företaget genom sådan vices by such enterprise shall be verksamhet, undantagen från beexempt from tax in the first-men- skattning i den förstnämnda stationed Contracting State if the ten, under förutsättning att föreenterprise is directly or indirectly” tagets kostnader i samband med supported, wholly or substantially, nämnda verksamhet direkt eller from public funds of the Govern- indirekt och. helt eller till betyment of that other Contracting dande del bestrides genom bidrag 2 Riksdagen 1971. 1 saml. Nr 24
State in connection with the pro- av allmänna medel från den andvision of such services. ra statens regering.
3. For the purposes of this Ar- 3 §. Uttrycket ”regering” inneticle the term ”Government” shall fattar vid tillämpning av denna include any State Government, a artikel regering i delstat samt popolitical subdivision, or a local or litisk underavdelning, lokal mynstatutory authority of either Con- dighet eller offentligrättslig juritracting State. disk person i endera avtalsslutan-
de staten.
Article XV Artikel XV
1. Remuneration paid by the 13. Ersättning, som regeringen Government of one of the Con- i en av de avtalsslutande statertracting States to any individual in na utbetalar till fysisk person på respect of an employment may be grund av anställning, får beskattas taxed in that Contracting State. i denna stat. Om ersättningen utbe- Where such remuneration is paid talas till person, som är medborgato a citizen of that Contracting re i den utbetalande staten utan att State who is not a citizen of the vara medborgare i den andra avother Contracting State, such re- talsslutande staten, beskattas crmuneration shall be taxable only sättningen endast i den förstnämnin the first-mentioned Contracting da staten. State.
2, Any pension paid by the 2§. Varje slag av pension, som Government of one of the Con- regeringen i en av de avtalsslutantracting States to any individual de staterna utbetalar till fysisk permay be taxed in that Contracting son, får beskattas i denna stat. State.
3. The provisions of paragraph 3§. Bestämmelserna i 2 % av 2 of this Article shall likewise denna artikel tillämpas även på apply to payments made under the betalningar som utgår enligt beprovisions of a public social se- stämmelser om allmän socialförcurity scheme in either Contract- säkring i endera avtalsslutande ing State. staten.
4. The provisions of paragraphs 43. Bestämmelserna i 1 och 1 and 2 of this Article shall not 2 §§ av denna artikel tillämpas apply to remuneration or pensions icke på ersättning eller pension in respect of an employment or som utgår på grund av anställning past employment in connection eller förutvarande anställning, utwith any business carried on by övad Ii samband med rörelse som the Government of a Contracting bedrivits av regeringen i en av- State. In such a case, the provi- talsslutande stat. I sådant fall tillsions of Articles XIII, XIV, XVI, lämpas bestämmelserna i artiklar- XVII and XVIII shall apply. na XIII, XIV, XVI, XVII och
XVHI.
5. Nothing in this Agreement 58. Bestämmelserna i detta avshall affect the fiscal privileges of tal påverkar icke de privilegier i diplomatic or consular officials un- beskattningshänseende, som enligt der the general rules of interna- folkrättens allmänna regler eller tional law or under the provisions bestämmelser i särskilda överensof special agreements. kommelser tillkommer diplomatis-
ka och konsulära befattningsha-
vare.
Nevertheless, each Contracting Vardera = avtalsslutande staten State reserves the right to tax its förbehåller sig dock rätten att obeown diplomatic or consular offi- roende av bestämmelserna i detta cials, regardless of the provisions avtal beskatta sina egna diplomaof this Agreement. tiska och konsulära befattnings-
havare.
6. For the purposes of this Ar- 6 §. Vid tillämpning av denna ticle, the term ”Government” shall artikel har utirycket ”regering” have the same meaning as in para- samma innebörd som i artikel graph 3 of Article XIV. XIV $3.
Article XVI Artikel XVI
1. Any pension (other than a 18. Varje slag av pension (utom pension of the kinds referred to pension som omfattas av artikel in paragraphs 2 and 3 of Article XV $$ 2 och 3) eller livränta, som XV) or any annuity derived by an uppbäres av fysisk person med individual who is a resident of one hemvist i en av de avtalsslutande of the Contracting States from the staterna från den andra avtalssluother Contracting State shall be tande staten, beskattas endast i den taxable only in the first-mentioned förstnämnda staten. Contracting State.
2. The term ”annuity” means a 2§. Med uttrycket ”livränta” stated sum payable periodically at förstås ett fastställt belopp, som stated times, during life or during skall utbetalas periodiskt på fasta specified or ascertainable period ställda tider under vederbörandes of time, under an obligation to Jivstid eller under angiven eller make the payments in return for fastställbar tidsperiod och som utadequate and full consideration in går på grund av förpliktelse att money or money's worth. verkställa dessa utbetalningar så-
som ersättning för däremot fulit
svarande vederlag i penningar eller
penningars värde.
3. The term "pension” means a 38. Med uttrycket ”pension” periodical payment made, whether förstås periodisk utbetalning, som voluntarily or otherwise, in con- på frivillig eller annan grund utsideration for services rendered or går såsom ersättning för utfört by way of compensation for in- arbete eller liden skada. juries reccived.
Article XVII Artikel XVII
An individual who is a resident Fysisk person, som vistas i en of one of the Contracting States av de avtalsslutande staterna och immediately before making a visit omedelbart före vistelsen har hemto the other Contracting State, and vist i den andra avtalsslutande stawho makes such visit at the in- ten och som vistas i den förstvitation of a university, college, nämnda staten på inbjudan av school or other similar recognised universitet, högskola, skola eller educational institution in that liknande erkänd undervisningsanother Contracting State, solely for stalt i denna stat uteslutande i syfthe purposes of teaching or re- te att bedriva undervisning, forsksearch or both at such educational ning eller bådadera vid sådan ininstitution for a period not ex- stitution under en tidrymd ej överceeding two years from the date stigande två år, räknat från hans 2t Riksdagen 1971.1 saml. Nr 24
of his arrival in that other Con- ankomst till den staten, är betracting State, shall be exempt friad i denna stat från skatt på from tax in that other Contracting ersättning han uppbär för sådan State on his remuneration for such undervisning eller forskning, unteaching or research, provided that der förutsättning att han är skatthe is subject to tax on such remu- skyldig för ersättningen i den andneration in the first-mentioned ra avtalsslutande staten. Contracting State.
Article XVIII Artikel XVIII
1. An individual who is a resi- 13. Fysisk person, som tillfäldent of one of the Contracting ligt vistas i en av de avtalsslutan- States immediately before making de staterna — och omedelbart a visit to the other Contracting dessförinnan har hemvist i den State and is temporarily present andra avtalsslutande staten — utein that other Contracting State slutande såsom studerande vid ersolely as a student at a recognised känt universitet, högskola, skola university, college, school or other eller liknande erkänd undervissimilar recognised educational in- ningsanstalt i denna förstnämnda stitution in that other Contracting stat eller såsom affärs- eller hant- State or as a business or technical verkspraktikant där, är under en apprentice therein, shall be exempt: tidrymd ej överstigande tre på varfrom tax in that other Contracting andra följande år, räknat från da- State for a period not exceeding gen för hans ankomst till den three consecutive years from the förstnämnda avtalsslutande staten, date of his arrival in that other befriad från skatt i denna stat på Contracting State on —
(a) any income not derived a) inkomst, som icke uppbäres from that other Contracting State; från denna stat, och and |
(b) any income derived from b) inkomst uppburen från denthat other Contracting State in na stat på grund av arbete som respect of services rendered in that utföres där i syfte att öka de meother Contracting State with a del som han förfogar över för view to supplementing the resour- nyssnämnda ändamål, under förutces available to him for such pur- sättning att inkomsten icke under poses, provided that such income något kalenderår överstiger 4 500 docs not excced a sum of 4,500 malaysiska dollar eller motsvaran- Malaysian Dollars or the equiva- de belopp i svenskt mynt. lent in Swedish currency during any calendar year.
2. An individual who is a resi- 28. Fysisk person, som tillfäldent of one of the Contracting ligt vistas i en av de avtalsslutande States immediately before making staterna — och omedelbart dessa visit to the other Contracting förinnan har hemvist i den andra State and is temporarily present in avtalsslutande staten — för stuthat other Contracting State for dier, forskning eller utbildning utethe purposes of study, research or slutande såsom innehavare av stitraining solely as a recipient of a pendium, anslag eller annat pengrant, allowance or award from ningunderstöd som utbetalas av the Government of either of the endera statens regering eller av Contracting States or from a scien- stiftelse eller inrättning med upptific, educational, religious or gift att främja vetenskapligt, upp-
charitable organisation or under a fostrande, religiöst eller välgörantechnical assistance programme de ändamål eller som utgår inom entered into by the Government ramen för tekniskt biståndsproof either of the Contracting States gram som antagits av regeringen i shall be exempt from tax in that endera avtalsslutande staten, är other Contracting State for a pe- under en tidrymd ej överstigande riod not exceeding three conse- tre på varandra följande år, räkcutive years from the date of his nat från dagen för hans ankomst arrival in that other Contracting till den förstnämnda avtalsslutan- State on — de staten, befriad från skatt i den-
na stat på
(a) the amount of such grant, a) stipendiet, anslaget eller penallowance or award; and ningunderstödet, och
(b) any income derived from b) inkomst uppburen från denthat other Contracting State in na stat på grund av arbete som respect of services in that other utföres där, under förutsättning att Contracting State, provided that arbetet har samband med studierthe services are performed in con- na, forskningen eller utbildningen nection with his study, rescarch, eller i jämförelse därmed framstår training or incidental thereto and som tillfälligt samt att inkomsten such income does not exceed a icke under något kalenderår översum of 4,500 Malaysian Dollars stiger 4 500 malaysiska dollar eller or the equivalent in Swedish cur- motsvarande belopp i svenskt rency during any calendar year. mynt.
3. For the purposes of this Ar- 38. Vid tillämpning av denna ticle the term "Government” shall artikel har uttrycket ”regering” have the same meaning as in para- samma innebörd som i artikel XIV graph 3 of Article XIV. $3.
Article XIX Artikel XIX
1. The Government of one of 18. Regeringen i en av de avthe Contracting States shall be talsslutande staterna är befriad exempt from tax in the other Con- från skatt i den andra avtalsslutracting State in respect of any tande staten på varje slag av inincome derived from that other komst som uppbäres från denna Contracting State. andra stat.
2. For the purpose of para- 28. Vid tillämpning av 1 % av graph 1 of this Article, the term denna artikel förstås med uttryc- "Government” shall mean — ket ”regering”:
(a) in the case of Malaysia, a) Beträffande Malaysia: (i) the Government of Malaysia, 1) Malaysias regering, (ii) the Governments of the 2) delstaternas regeringar,
States,
(iii) the Bank Negara Malaysia, 3) Malaysias centralbank
("Bank Negara Malaysia”),
(iv) any Iocal or statutory au- 4) varje lokal myndighet eller thority, offentligrättslig juridisk person
samt
(v) such institutions as may be 5) annan inrättning, som scederagreed from time to time between mera kan komma att anges i överthe two Contracting States; enskommelse mellan de avtalsstu-
tande staterna.
(b) in the case of Sweden, b) Beträffande Sverige: (i) the Government of Sweden, 1) Sveriges regering, (ii) the Central Bank of Sweden, 2) Sveriges riksbank, (ii) the National Debt Office, 3) riksgäldskontoret,
(iv) any local or statutory au- 4) varje lokal myndighet eller thority, offentligrättslig juridisk person,
samt
(v) such institutions as may be 5) annan inrättning, som sederagreed from time to time between mera kan komma att anges i överthe two Contracting States. enskomraelse mellan de avtalsslu-
tande staterna.
Article XX Årtikel XX
1. The laws of each Contracting 18. Lagstiftningen i vardera av- State shall continue to govern the talssiutande staten tillämpas allttaxation of income in that Con- jämt vid inkomstbeskattningen i tracting State except where express den staten, såvida icke annat utprovision to the contrary is made tryckligen föreskrives i detta avtal. in this Agrecment. Where income Om inkomst är underkastad beis subject to tax in both Contract- skattning i båda avtalsslutande staing States, relief from double tax- terna, undanröjes dubbelbeskattation shall be given in accordance ningen enligt följande bestämmelwith the following paragraphs of ser i denna artikel. this Article.
2. Subject to the provisions of 28. I enlighet med malaysisk the law of Malaysia regarding the agstiftning angående avräkning allowancece as a credit against Ma- från malaysisk skatt av skatt, som laysian tax of tax payable in any utgår i annat land än Malaysia, country other than Malaysia, avräknas svensk skatt, som utgår Swedish tax payable, whether di- antingen direkt eller genom skatterectly or by deduction, in respect avdrag på inkomst uppburen från of income derived from Sweden Sverige, från malaysisk skatt på shall be allowed as a credit against samma inkomst. Om sådan in- Malaysian tax payable in respect komst utgöres av utdelning från of that income. Where such in- bolag med hemvist i Sverige till come is a dividend paid by a com- person med hemvist i Malaysia, pany which is a resident of Sweden medräknas vid avräkningen den to a resident of Malaysia the svenska skatt, som utgår på det uteredit shall take into account delande svenska bolagets vinst. Swedish tax payable on the income of the company paying the dividend.
3. Where income derived from 3 8. Om inkomst, som uppbäres Malaysia under the laws of Ma- från Malaysia, enligt malaysisk laysia and in accordance with this skattelagstiftning och i överens- Agreement is subject to tax in stämmelse med detta avtal är un- Malaysia, whether directly or by derkastad beskattning i Malaysia deduction, Malaysian tax payable antingen direkt eller genom skattein respect of such income shall be avdrag, avräknas malaysisk skatt allowed as a credit against any på inkomsten från varje svensk Swedish tax payable in respect of skatt, som utgår på samma inthat income: komst.
Provided that where such in- Vid tillämpning av föregående
come is a dividend paid by a com- stycke iakttages följande särskilda pany which is a resident of Ma- bestämmelser i de fall, då inkomslaysia to a resident of Sweden, not ten utgöres av utdelning från bobeing a company which is exempt lag med hemvist i Malaysia till from Swedish tax according to the person med hemvist i Sverige, provisions of paragraph 3 of Ar- vilken icke är sådant bolag som är ticle IX, Swedish tax shall be befriat från svensk skatt enligt becharged on such a sum as would stiämmelserna i artikel IX 8 3. after deduction of the Malaysian Svensk skatt påföres på ett belopp tax at the appropriate rate cCor- som är så beräknat att om från respond to the amount received, beloppet avdrages malaysisk skatt, but that amount of the Malaysian som belöper på beloppet enligt tilltax appropriate to the dividend lämplig skattesats, återstoden motshall Be allowed as a credit against svarar den av utdelningsmottagaany Swedish tax payable in respect ren uppburna utdelningen. Från of the dividend. den i enlighet härmed påförda
svenska skatten avräknas den ma-
laysiska skatt som belöper på be-
loppet i fråga.
The deduction in either case Avräkningsbeloppet skall emelshall not, however, exceed that lertid icke i något fall överstiga part of the Swedish tax as com- beloppet av den del av svensk puted before the deduction is skatt som utan sådan avräkning given, which is appropriate, as the belöper på den inkomst, som är case may be, to the income which underkastad beskattning i Mais subject to tax in Malaysia or to laysia, respektive på utdelningen. the dividenå.
4. In the case of royalties, as 48. Beträffande royalty, som defined in paragraph 2 of Article avses i artikel XI $ 2, och ränta XI, or in the case of any interest på lån eller annan förpliktelse av on any loan or other indebtedness det slag, som anges i artikel X of the kind mentioned in para- 3 2, skall avräkning ske eraph 2 of Article X, there shall, where such income is derived from —
(a) Sweden, be allowed as a a) från den malaysiska skatten credit against any Malaysian tax på sådan inkomst, i de fall då inpayable in respect of that income, komsten uppbäres från Sverige,
och — (b) Malaysia, be allowed as a b) från den svenska skatten på credit against any Swedish tax sådan inkomst, i de fall då inpayable in respect of that income, komsten uppbäres från Malaysia,
an amount equal to fifty per med belopp motsvarande 50 cent of the tax which would have procent av den skatt som skulle ha been payable but for paragraph 1 utgått om skattebefrielse enligt arof Article XI or paragraph 2 of tikel XI $ 1 eller artikel X $ 2 ej Article X. förelegat.
The deduction given in either Det belopp med vilket avräkning Contracting State shall not exceed sker i någon av de avtalsslutande that part of the tax payable in that staterna skall icke överstiga den Contracting State, as computed del av den statens skatt som utan before the deduction is given, sådan avräkning belöper på royalty
which is appropriate to the royalty eller ränta, som uppbäres från den or interest derived from the other andra avtalsslutande staten. Contracting State.
The provisions of this paragraph Bestämmelserna i denna parashall apply only for the first five graf tillämpas endast beträffande years for which this Agreement is de fem första åren, för vilka detta effective. The competent authori- avtal är tillämpligt. De behöriga ties shall consult each other in myndigheterna skall överlägga med order to determine whether this varandra i syfte att bestämma om period shall be extended. denna tidrymd skall utsträckas.
5. For the purposes of para- 58. Vid tillämpning av 3 % av graph 3 of this Article, the term denna artikel anses uttrycket ”ma- "Malaysian tax payable” shall be laysisk skatt på inkomsten” innedeemed to include the amount of fatta även sådan malaysisk skatt, Malaysian tax which would have som skulle ha utgått, om icke been paid if the Malaysian tax had skattebefrielse hade förelegat ennot been exempted in accordance ligt bestämmelserna i avdelningarwith the provisions of sections 21, na 21, 22 respektive 26 i 1968 års 22 and 26 respectively of the In- malaysiska lagstiftning om investevestment Incentives Act, 1968, of ringsfrämjande åtgärder (”Invest- Malaysia. After the expiration of ment Incentives Act, 1968”). Efthe first five years for which this ter utgången av de fem första åren, Agreement is effective the com- för vilka detta avtal är tillämpligt, petent authorities may consult kan de behöriga myndigheterna cach other in order to determine överlägga med varandra i syfte att whether the provisions of this avgöra om bestämmelserna i denparagraph shall continue to apply. na paragraf skall fortsätta att gälla.
6. The provisions of paragraph 6 &. Bestämmelserna i 5 8 av 5 of this Article shall apply equally denna artikel tillämpas även i fråto any law in Malaysia which may ga om sådan malaysisk lagstiftsubsequently be made granting an ning angående skattebefrielse, som exemption which is agreed by the framdeles kan komma att genomcompetent authorities of the Con- föras och som enligt Ööverenstracting States to be of a substan- kommelse mellan de avtalsslutande tially similar character to the pro- staternas behöriga myndigheter är visions referred to in paragraph 5 av 1 huvudsak samma slag som of this Article, if they have not de bestämmelser som avses i 5 § been modified thereafter or have av denna artikel, såvida dessa bebeen modified only in minor re- stämmelser därefter icke ändras spects so as not to affect their eller blir föremål endast för mindgeneral character. re betydande ändringar som ej på-
verkar deras allmänna innebörd.
7. The graduated rate of Swed- 78. Svensk progressiv skatt, som ish tax to be imposed on residents påföres personer med hemvist i of Sweden may be calculated as Sverige, får beräknas efter den though income which under this skattesats som skulle ha tilläm- Agreement is execmpted from pats, om även sådan inkomst som Swedish tax were included in the enligt detta avtal är undantagen amount of total income. från svensk skatt inräknats i den
sammanlagda inkomsten.
Article XXI Årtikel XXI
1. The competent autborities of 18. De behöriga myndigheterthe Contracting States shall ex- na i de avtalsslutande staterna skall change such information (being utbyta sådana upplysningar, som information which is available enligt respektive skattelagar står under their respective taxation till dessa myndigheters förfogande laws in the normal course of ad- under deras sedvanliga tjänsteutministration) as is necessary for övning och som är nödvändiga för carrying out the provisions of this att tillämpa bestämmelserna i det- Agreement for the prevention of ta avtal, för att förebygga bedräfraud or underpayment of taxes geri eller undandragande av skatt by reasons other than fraud or på annat sätt än genom bedrägeri for the administration of statutory och för att tillämpa givna föreprovisions against legal avoidance skrifter till förebyggande av skattcin relation to the taxes which are flykt i fråga om skatter som avses the subject of this Agreement. Any i detta avtal. De utbytta upplysinformation so exchanged shall be ningarna skall behandlas såsom treated as secret and shall not be bemliga och får icke yppas för disclosed to any persons other andra personer, befattningshavare than persons, including a court, vid domstolar inbegripna, än dem concerned with the assessment and som handlägger taxering och uppcollection of those taxes or the börd av sådana skatter eller avgör determination of appeals in rela- besvär 1 anslutning därtill samt tion thereto or to persons with dem som upplysningarna avser. respect to whom the information relates.
2. In no case shall the provi- 28. Bestämmelserna i 1 % av sions of paragraph 1 of this Ar- denna artikel skall icke anses medticle be construed so as to impose föra skyldighet för någon av de on one of the Contracting States avtalsslutande staterna the obligation:
(a) to carry out administrative a) att vidtaga förvaltningsåtgärmeasures at variance with the Jaws der, som strider mot lagstiftning or the administrative practice of eller administrativ praxis i denna that or of the other Contracting stat eller den andra staten; State;
(b) to supply particulars which b) att lämna upplysningar, som are not obtainable under the laws icke är tillgängliga enligt lagstiftor in the normal course of the ning eller under sedvanlig tjänsteadministration of that or of the utövning i denna stat eller den other Contracting State; andra staten;
(c) to supply any information c) att lämna upplysningar, som which would disclose any trade, skulle röja affärshemlighet, indubusiness, industrial, commercial or stri-, handels- eller yrkeshemlighet professional secret or trade pro- eller förfaringssätt som används i cess, or information the disclosure näringsverksamhet, eller upplysof which would be contrary to ningar, vilkas överlämnande skulle public policy. strida mot allmänna hänsyn.
Article XXI Artikel XXII
1. Citizens of one of the Con- 18. Medborgare i en av de avtracting States shall not be sub- talsslutande staterna skall icke i jected in the other Contracting den andra avtalsslutande staten bli
State to anv taxation or any re- föremål för beskattning eller därquirement connected thercewith med sammanhängande krav av anwhich is other or more burden- nat slag eller mer tyngande än some than the taxation and con- den beskattning eller därmed samnected requirements to which manhängande krav som medborcitizens of that other Contracting garna i denna andra stat under State in the same circumstances samma förhållanden är eller kan are or may be subjected. This pro- bli underkastade. Denna bestämvision shall not be construed as melse skall icke anses medföra förobliging one of the Contracting pliktelse för någon av de avtals- States to grant to citizens of the slutande staterna att medge medother Contracting State not resi- borgare i den andra avtalsslutande dent in the first-mentioned Con- staten, vilka icke har hemvist i den tracing State those personal al- förstnämnda staten, personliga avlowances, reliefs and reductions drag vid beskattningen, skattebefor tax purposes which are by law frielser och skattenedsättningar, available only to citizens of that som enligt lag medges endast medfirst-mentioned Contracting State borgare i den förstnämnda staten and to such other persons as may samt andra i lag särskilt angivna be specified in such law who personer, som saknar hemvist i arc not resident in that first-men- den förstnämnda staten. tioned Contracting State. 2. The term "”citizens” means — 2 8. Uttrycket ”medborgare” betyder: (a) in the case of Malaysia, all a) Beträffande Malaysia, alla individuals possessing the citizen- fysiska personer, som äger malayship of Malaysia and all legal per- siskt medborgarskap, och alla jusons, partnerships, associations ridiska personer och andra samand other entities deriving their manslutningar, som bildats enligt status as such from the laws in gällande malaysisk lag. force in Malaysia; (b) in the case of Sweden, all b) Beträffande Sverige, alla fyindividuals possessing the citizen- siska personer, som äger svenskt ship of Sweden and all legal per- medborgarskap, och alla juridiska sons, partnerships, associations personer och andra sammanslutand other entities deriving their ningar, som bildats enligt gällande status as such from the laws in svensk lag. force in Sweden. 3. The taxation on a permanent 3 8. Beskattningen av fast driftestablishment which an enterprise ställe, som företag i en av de avof one of the Contracting States talsslutande staterna har i den andhas in the other Contracting State ra avtalsslutande staten, skall i shall not be less favourably Ievied denna andra stat icke vara mindre in that other Contracting State fördelaktig än beskattningen av than the taxation Jevied on enter- företag i denna stat, som bedriver prises of that other Contracting samma verksamhet. State carrying on the same or similar activities. 4. Enterprises of one of the 48. Företag i en av de avtals- Contracting States, the cavital of slutande staterna, vilkas kapital which is wholly or partly owned helt eller delvis äges eller konor controlled, directly or indirect- trolleras, direkt eller indirekt, av ly, by one or more residents of the en celler flera personer med hem-
other Contracting State, shalt not vist i den andra avtalsslutande stabe subjected in the first-mentioned ten, skall icke i den förstnämnda Contracting State to any taxation staten bli föremål för någon beor any requirement connected skattning eller något därmed samtherewith which is other or more manhängande krav, som är av anburdensome than the taxation and nat slag eller mer tyngande än den connected requiremenis to which beskattning eller därmed sammanother similar enterprises of the hängande krav, som andra liknanfirst-mentioned Contracting State de företag i denna förstnämnda are or may be subjecied. stat är eller kan bli underkastade.
5. In this Article the term "taxa- 5§3. I denna artikel åsyftar uttion” means taxes which are the trycket ”beskattning” skatter, som subject of this Aercement. omfattas av detta avtal.
Article XXIII Artikel XXIII
1. Where a resident of once of 13. Om person med hemvist i the Contracting States considers en av de avtalsslutande staterna that the actions of once or both gör gällande, att åtgärder som vidof the Contracting States result or tagits i en avtalsslutande stat eller will result in taxation not in ac- båda staterna medför eller komcordance with this Agreement he mer att medföra en mot detta avtal may, nothwithstanding the rem- stridande beskattning, får han — edies provided by the taxation utan att detta påverkar hans rätt laws in force in the Contracting att använda de rättsmedel som States, appeal to the competent finns i dessa staters interna rättsauthority of the first-mentioned ordning — göra framställning i Contracting State. saken hos den behöriga myndig-
heten i den förstnämnda staten.
2. The competent authority of 23. Om den behöriga myndigthe first- mentioned Contracting heten i den förstnämnda avtals- State shall endeavour, if it is prov- slutande staten finner framstiälled to his satisfaction that the ap- ningen grundad men ej själv kan peal is justified and he is not him- få till stånd en tillfredsställande self able to arrive at an appropri- lösning, skall myndigheten söka ate solution, to come to an agree- lösa frågan genom överenskomment with the competent authority melse med den behöriga myndigof the other Contracting State with heten i den andra avtalsslutande a view to avoidance of taxation staten i syfte att undvika en mot which is not in accordance with detta avtal stridande beskattning. this Agreement.
3. The competent authorities of 38. De behöriga myndigheterthe Contracting States may com- na kan träda 1 direkt förbindelse municate with each other directly med varandra för att genomföra for the purpose of giving effect bestämmelserna i detta avtal och to this Agreement and for resolv- för att avgöra svårigheter och tviing any difficulty or doubt as to velsmål som uppkommer rörande the application or interpretation tillämpningen eller tolkningen av of this Agreement or for the ex- detta avtal eller för sådant utbyte change of information within the av upplysningar som avses i armeaning of Article XXI. tikel XXI.
Article XXIV Artikel XXIV 1. This Agreement shall come 18. Detta avtal träder i kraft into force on the date when the när den sista av de åtgärder vidlast of all such things shall have tagits i Malaysia och Sverige som been done in Malaysia and Swe- enligt lagstiftningen i respektive den as are necessary to give the stat fordras för att avtalet skall bli Agreement the force of law in gällande. Malaysia and Sweden respectively. 2. The Contracting States shall 28. De avtalsslutande staterna notify each other of the comple- underrättar varandra när åtgärder tion of the requirements men- enligt 1 % av denna artikel vidtationed in paragraph 1 of this Ar- gits. Sådana meddelanden utväxticle. Such notification shall take las i Kuala Lumpur snarast möjplace in Kuala Lumpur as soon ligt. as possible. 3. Upon the exchange of such 383. Sedan dessa meddelanden notification this Agreement shall utväxlats, tillämpas avtalet: have effect: (a) in Malaysia — a) I Malaysia: Beträffande maas respects Malaysian tax for - laysisk skatt på grund av taxering the year of assessment beginning det taxeringsår, som börjar den on ist January, 1968, and sub- 1 januari 1968, och senare taxesequent years of assessment; ringsår. (b) in Sweden — b) I Sverige: (i) as respects coupon tax pay- 1) Beträffande kupongskatt, able on or after 1st January, 1968, som förfaller till betalning den 1 januari 1968 eller senare, (ii) as respects sailors tax and 2) beträffande sjömansskatt och tax on public entertainers on in- bevillningsavgift för vissa offentcome which is derived on or after liga föreställningar på inkomst, 1st January, 1968, and som förvärvas den 1 januari 1968 eller senare, och (iii) as respects other taxes on 3) beträffande övriga skatter på income which is assessed in the inkomst, som taxcras år 1969 eller year 1969 and subsequent years. senare år.
Article XXV Årtikel XXV 1. This Agreement shall con- 18. Detta avtal förblir i kraft tinue in effect indefinitely but the utan tidsbegränsning, men rege- Government of either Contracting ringen i envar av de avtalsslutan- State may, on or before 30th June de staterna äger att — senast den in any calendar year not earlier 30 juni under ett kalenderår, dock than the year 1971, give to the icke tidigare än år 1971 — på Government of the other Con- diplomatisk väg skriftligen uppsätracting State, through diplomatic ga avtalet hos regeringen i den channels, written notice of termi- andra avtalsslutande staten. I hännation and in such event this delse av sådan uppsägning upphör Agreement shall cease to be ef- avtalet att gälla: fective: (a) in Malaysia — a) I Malaysia: as respects Malaysian tax för the Beträffande malaysisk skatt på second year of assessment follow- grund av taxering andra taxerings-
ing that in which such notice is året efter det då uppsägningen äggiven and subsequent years of as- de rum och senare taxeringsår. sessment;
(b) in Sweden — b) I Sverige:
as respects Swedish tax on in- Beträffande svensk skatt på income which is derived on or after komst som förvärvas den 1 januari Ist Janvary in the calendar ycar kalenderåret efter det uppsägningnext following that in which such en ägde rum eller senare. notice is given.
IN WITNESS whereof the un- Till bekräftelse härå har underdersigned, duly authorised thereto, tecknade, därtill vederbörligen behave signed this Agreement. myndigade, undertecknat detta av-
tal.
Done in duplicate at Kuala Som skedde i Kuala Lumpur Lumpur this 21st day of November den 21 november 1970 i två exemof the year 1970 in the English plar på engelska språket. language.
For the Government of För Konungariket Sveriges
the Kingdom of Sweden regering
Arnold Willén Arnold Willén
Chargé d' Affaires Chargé d' Affaires
For the Government of För Malaysias regering
Malaysia
Tun Tan Siew Sin Tun Tan Siew Sin
Minister of Finance Finansminister
Protocol Protokoll
At the time of signing the Vid undertecknandet av avtalet Agreement between the Govern- mellan Konungariket Sveriges rement of the Kingdom of Sweden gering och Malaysias regering för and the Government of Malaysia undvikande av dubbelbeskattning for the Avoidance of Double och förhindrande av skatteflykt Taxation and the Prevention of beträffande inkomstskatter har un- Fiscal Evasion with respect to dertecknade överenskommit att Taxes on Income, the undersigned följande bestämmelser skall utgöra have agreed that the following en integrerande del av avtalet. provisions shall form an integral part of the Agreement:
1. Where a dividend was paid 18. Om utdelning betalats av by a company which was resident bolag med hemvist såväl i Malayin both Malaysia and Singapore sia som Singapore och den boand the meeting at which the divi- lagsstämma vid vilken utdelningen dend was declared was held in beslutades hölls i Malaysia, eller Malaysia, or where a dividend was om utdelning betalats av bolag paid by a company which was med hemvist i Singapore och boresident in Singapore and at the laget vid tiden för utbetalningen time of payment of that dividend förklarade sig ha hemvist i Mathe company declared itself to be laysia enligt artikel VII i avtalet a resident of Malaysia for the den 26 december 1968 mellan Ma- 3 Riksdagen 1971. 1 saml. Nr 24
purposes of Article VII of the laysias regering och Republiken Agreement between the Govern- Singapores regering för undvikanment of Malaysia and the Govern- de av dubbelbeskattning och förment of the Republic of Singapore hindrande av skatteflykt beträffanfor the Avoidance of Double Tax- de inkomstskatter, anses utdelningatlion and the Prevention of Fiscal en ha betalats av bolag med hem- Evasion with respect to Taxes on vist i Malaysia. Income signed in Singapore on 26th December, 1968, the dividend shall be deemed to have been paid by a company resident in Malaysia.
2. Where a dividend was paid 25. Om utdelning betalats av by a company which was resident bolag med hemvist såväl i Malayin both Malaysia and Singapore sia som Singapore och den boand the meeting at which the divi- Jagsstämma vid vilken utdelningen dend was declared was held in beslutades hölls i Singapore, eller Singapore, or where a dividend om utdelning betalats av bolag was paid by a company which was med hemvist i Malaysia och bolaresident in Malaysia and at the get vid tiden för utbetalningen time of payment of that dividend förklarade sig ha hemvist i Singathe company declared itself to be pore enligt artikel VII i avtalet a resident of Singapore for the den 26 december 1968 mellan Mapurposes of Article VII of 1ihe laysias regering och Republiken Agreement between the Govern- Singapores regering för undvikanment of Malaysia and the Govern- de av dubbelbeskattning och förment of the Republic of Singapore hindrande av skatteflykt beträffor the Avoidance of Double Tax- fande inkomstskatter, anses utdelation and the Prevention of Fiscal ningen ha betalats av bolag som Evasion with respect to Taxes on icke har hemvist i Malaysia. Income signed in Singapore on 26th December, 1968, the dividend shall be dcemed to have been paid by a company not resident in Malaysia.
IN WITNESS whereof the un- Till bekräftelse härå har underdersigned, duly authorised thereto, tecknade, därtill vederbörligen behave signed this Protocol. myndigade, undertecknat detta
protokoll.
Done in duplicate at Kuala Som skedde i Kuala Lumpur Lumpur this 21st day of November den 21 november 1970 i två exemof the year 1970 in the English plar på engelska språket. language.
For the Government of För Konungariket Sveriges
the Kingdom of Sweden regering
Arnold Willén Arnold Witlén
Chargé d' Affaires Chargé d' Affaires
For the Government of För Malaysias regering
Malaysia
Tun Tan Siew Sin Tun Tan Siew Sin
Minister of Finance Finansminister
Prop. 1971: 24 . 31
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Sofiero den 17 juni 1970.
Närvarande: statsråden STRÄNG, ANDERSSON, HOLMQVIST, ASP- LING, SVEN-ERIC NILSSON, LUNDKVIST, GEIJER, MYRDAL, ODHNOFF, MOBERG, BENGTSSON, NORLING, LÖFBERG, CARLSSON.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om godkännande av förslag till avtal mellan Sverige och Malaysia för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande inkomstskatter jämte ett till avtalet fogat protokoll och anför.
Den 30 mars 1949 slöts mellan Sverige och Storbritannien ett avtal för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande inkomstskatter. Avtalet godkändes av riksdagen (prop. 1949: 196, BeU 33, rskr 212) och tillämpades första gången vid 1950 års taxering (SFS 1949: 523 och 524). Genom särskild överenskommelse den 18 december 1953 utvidgades avtalet till vissa dåvarande brittiska territorier, bland dem Malajiska förbundet och Nordborneo (SFS 1954: 827 och 828), vilka motsvarade nuvarande staten Malaysia. Avtalet tilllämpades i förhållande till dessa territorier första gången vid 1956 års taxering. Överenskommelsen uppsades sedermera av Malaysia och upphörde att gälla i förhållandet mellan Sverige och Malaysia med utgången av år 1967 (SFS 1967: 613). Förhandlingar om ingående av ett nytt dubbelbeskattningsavtal med Malaysia hade emellertid inletts redan i juni och juli 1964 och fortsatt i april 1967. Förhandlingar ägde därefter rum i Stockholm under tiden den 6—9 oktober 19692, varvid enighet nåddes om på cngelska språket avfattade förslag till dels avtal mellan Sverige och Malaysia för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande inkomstskatter, dels ett till avtalet fogat protokoll. Genom efterföljande skriftväxling nåddes vidare överenskommelse om ett par formella ändringar i avtalstexten.
Förslagen till avtal och protokoll har, jämte svensk översättning, remitterats till kammarrätten, som förklarat sig inte ha något att crinra mot dem. Förslagen torde få fogas som bilaga! till statsrådsprotokol-
+ Bilagan har uteslutits här. Det vid propositionen fogade avtalet och protokollet överensstämmer med förslagen utom däri att i art. XXIV $ 2 i avtalet införts namnet på den ort där meddelanden som omnämns i samma paragraf skall utväxlas samt att, sedan datering och underskrift verkställts, uppgift härom införts.
let i detta ärende. Från malaysisk sida har meddelats, att man är beredd att underteckna förslagen.
Det ankommer på ministern för utrikes ärendena att göra framställning om undertecknande av avtalet och protokollet. Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t för sin del godkänner de föreliggande förslagen till dels avtal mellan Sverige och Malaysia för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande inkomstskatter, dels ett till avtalet fogat protokoll.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrå-
dets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans Maj:t Ko-
nungen.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Prop. 1971: 24 . 33
Utdrag av protokollet över utrikesdepartementsärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Sofiero den 17 juni 1970.
Närvarande: statsråden STRÄNG, ANDERSSON, HOLMQVIST, ASP- LING, SVEN-ERIC NILSSON, LUNDKVIST, GEIJER, MYRDAL, ODHNOFF, MOBERG, BENGTSSON, NORLING, LÖFBERG, CARLSSON.
Föredragande: Tf. chefen för utrikesdepartementet, statsrådet Andersson.
I enlighet med föredragandens av statsrådets övriga ledamöter biträdda hemställan behagar Hans Maj:t Konungen uti ärendena 1:0)—5:0) fatta det beslut, som vid varje ärende antecknats.
4 .
Undertecknande av avtal jämte protokoll mellan Sverige och Malaysia för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande inkomstskatter. |
På föredragning av chefen för finansdepartementet har Kungl. Maj:t denna dag godkänt förslag till avtal mellan Sverige och Malaysia för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt be-. träffande inkomstskatter jämte ett till förslaget fogat protokoll.
Avtalet skall ratificeras.
Kungl. Maj:t uppdrager åt t.f. chargé d'affaires Arnold Willén i Kuala Lumpur att underteckna avtalet och protokollet.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 12 februari 1971.
Närvarande: statsministern PALME, ministern för utrikes ärendena NILSSON, statsråden STRÄNG, ANDERSSON, HOLMQVIST, ASP- LING, SVEN-ERIC NILSSON, LUNDKVIST, GEIJER, MYRDAL, ODHNOFF, MOBERG, BENGTSSON, NORLING, LÖFBERG, LID- BOM, CARLSSON, FELDT.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om godkännande av avtal mellan Sverige och Malaysia för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande inkomstskatter jämte ett till avtalet fogat protokoll och anför.
Sedan Kungl. Maj:t den 17 juni 1970 uppdragit åt t.f. chargé d'affaires Arnold Willén i Kuala Lumpur att för Sveriges del underteckna avtalet mellan Sverige och Malaysia samt det vid avtalet fogade protokollet har avtalet och protokollet undertecknats den 21 november 1970.
Utöver vad jag den 17 juni 1970 meddelat i ärendet får jag anföra följande.
I Malaysia utgår allmän årlig inkomstskatt till staten samt statlig tilläggsskatt på vissa inkomstslag. För oljeföretagens del ersätts den allmänna inkomstskatten av en särskild statlig inkomstskatt (”petroleum income tax”). Någon allmän förmögenhetsskatt förekommer inte.
Fysisk person, som enligt den malaysiska skattelagstiftningen är fast bosatt (”ordinarily resident”) i Malaysia, och juridisk person med hemvist där är i princip skattskyldiga för alla inkomster, vare sig de förvärvats i Malaysia eller annat land. Annan fysisk eller juridisk person är skattskyldig för inkomst som uppburits från Malaysia. Skattskyldighet föreligger emellertid i regel inte för inkomst av arbete, som utförts i Malaysia under högst 60 dagar av person med hemvist utomlands. Detta undantag gäller dock inte artister.
Fysisk person, som är bosatt i Malaysia, erlägger allmän inkomstskatt efter en progressiv skiktskala. Skattesatsen uppgår i lägsta skiktet (t. o. m. 2 500 malaysiska dollar) till 6 9/9 och i högsta skiktet (över 50 000 dollar) till 50 9/9 (en malaysisk dollar f.n. = 1: 72 kr.). Vid beräkning av beskattningsbar inkomst medges personliga avdrag, hustruavdrag och avdrag för hemmavarande barn under 16 år utan egen inkomst. För gift familjeförsörjare med arbetsinkomst och med tre hemmavarande barn
under 16 år kan dessa avdrag uppgå till sammanlagt 5 750 malaysiska dollar.
För fysisk person, som inte är bosatt i Malaysia, och för juridisk person är inkomstskatten proportionell och utgår med 40 9/9 av skattepliktig inkomst. Vissa personliga avdrag medges malaysiska medborgare och kan även, under förutsättning av ömsesidighet, medges medborgare i stat med vilken Malaysia ingått dubbelbeskattningsavtal. Vidare kan den, som uppbär pension från Malaysia på grund av förutvarande anställning där, i vissa fall vara berättigad till sådant avdrag oberoende av sin nationalitet.
De tidigare nämnda tilläggsskatterna utgår med följande procentsatser, nämligen 5 9/9 på inkomst av rörelse celler uthyrningsverksamhet som bedrivs i Malaysia, 10 9/4 på inkomst som härrör från malaysiska tenngruvor och 10—20 9/, på inkomst av timmceravverkning och annan utvinning av skogsprodukter i Malaysia.
För utländska rederier och luftfartsföretag gäller särskilda regler för beräkning av den inkomst, som härrör från företagets verksamhet i Malaysia och därför är skattepliktig där. I första hand tillämpas en schablonregel, enligt vilken inkomsten beräknas till 5 9/4 av de fraktintäkter som företaget uppburit från Malaysia. Under vissa förutsättningar kan emellertid företaget utverka att den verkliga nettoinkomsten läggs till grund för beskattningen på så sätt att den skattepliktiga inkomsten beräknas till den del av företagets totala vinst, som motsvarar förhållandet mellan fraktintäkter som uppburits från Malaysia och företagets sammanlagda fraktintäkter från olika länder. Till fraktintäkter som uppburits från Malaysia räknas ersättning för transport av passagerare och gods vilka inskeppats i Malaysia men däremot inte ersättning för transporter som sker till Malaysia endast för omlastning och vidarebefordran till annat land och ej heller intäkt som förvärvas i samband med att fartyg eller luftfartyg endast tillfälligt anlöper Malaysia.
Beträffande beskattning av utdelning gäller i huvudsak följande. Malaysiskt bolag är berättigat att vid utbetalning av utdelning göra ett avdrag från bruttoutdelningen efter samma procentsats som gäller för skatt på bolagets egna inkomster, dvs. 40 9/,. Även om bolaget underlåter att göra sådant avdrag, anses avdrag ha skett och utdelningen ha omfattat ett bruttobelopp som, efter avdrag med 40 9/,), motsvarar det till aktieägaren faktiskt utbetalade beloppet. För belopp, som bolaget innehållit eller anses ha innehållit genom avdrag, är bolaget redovisningsskyldigt i förhållande till malaysiska staten. Bolaget är emellertid i princip inte skyldigt att inbetala innehållet belopp i annan mån än detta överstiger den inkomstskatt bolaget erlagt för den utdelade vinsten. Inbetalning blir därför i princip aktuell endast i de fall då bolaget utdelar vinstmedel som inte beskattats hos bolaget. Aktieägare med
Prop. 1971: 24 . 36
hemvist i Malaysia är skyldig att till beskattning redovisa bruttoutdelningen, dvs. summan av faktiskt erhållet belopp och nämnda avdrag på 40 9/9, men har rätt att från sin personliga inkomstskatt avräkna ett belopp motsvarande avdraget. Det malaysiska systemet för utdelningsbeskattning innebär att vinst, som utdelas av malaysiskt bolag till aktieägare med hemvist i Malaysia, i princip beskattas endast en gång. Beträffande utdelningsmottagare med hemvist i utlandet innebär systemet att denne f.n. inte behöver erlägga någon malaysisk allmän inkomstskatt utöver det avdrag som bolaget gjort eller anses ha gjort, eftersom såväl mottagarens inkomstskatt på utdelningen som det avräkningsbara avdragsbeloppet uppgår till 40 9/) av bruttoutdelningen.
Vid utbetalning av ränta på lån till person, som såvitt utbetalaren vet inte är bosatt i Malaysia, skall källskatteavdrag i regel göras med 40 9/9 av räntebeloppet. Utbetalaren kan emellertid åläggas att verkställa skatteavdrag efter annan skattesats men kan också i vissa fall få tillstånd att underlåta avdrag.
Beträffande beskattningen i Malaysia kan slutligen nämnas att malaysisk skattelagstiftning innehåller bestämmelser om s. k. ”tax incentives”, dvs. skattelindringar som medges i syfte att främja investeringar i Malaysia, i regel under de första 2—5 åren av ett företags verksamhet.
De regler som OECD rekommenderat för bilaterala skatteavtal har stått som mönster vid utformningen av det nu undertecknade avtalet med Malaysia. Liksom i fråga om tidigare svenska avtal med utvecklingsländer har dock den rådande bristen på jämvikt i fråga om investeringar och inkomstströmmar föranlett avvikelser från OECD-reglerna på flera väsentliga punkter. Detta gäller bl. a. bestämmelserna i art. VIII om beskattning av sjöfarts- och luftfartsinkomster samt de särskilda reglerna om skatteavräkning i art. XX $$ 4—6.
Angående det huvudsakliga innehållet i avtalet får jag . anföra följande.
Art. I anger de skatter på vilka avtalet är tillämpligt. Den svenska statliga förmögenhetsskatten omfattas inte av avtalet. Som jag tidigare nämnt förekommer ingen allmän förmögenhetsskatt i Malaysia.
Art. II-IV innehåller definitioner av vissa uttryck som används i avtalet. Det kan särskilt nämnas att begreppet fast driftställe genom art. IV erhållit en något vidare omfattning än enligt OECD-reglerna. Utvidgningen berör bl. a. företag, som ägnar sig åt ”uthyrning” av artister. Enligt art. IV $ 4 b) anses nämligen sådana företag ha fast driftställe i en avtalsslutande stat, om artistuppträdandet äger rum där. Bestämmelsen, till vilken motsvarighet finns i avtalen med Japan (SFS 1965:918), Singapore (SFS 1969: 190) och Liberia (SFS 1969: 566), kommer på grund av art. XIV d 2 i regel inte att beröra statsunderstödda artistföretag.
Art. V-—XIX upptar regler om beskattningen av särskilda inkomstslag.
Art. V föreskriver att inkomst av fastighet får beskattas i den stat där fastigheten är belägen. Vid beskattning i inkomsttagarens hemviststat sker skatteavräkning enligt art. XX $$ 2 och 3.
Enligt art. VI får inkomst av rörelse som förvärvas av person med hemvist i en avtalsslutande stat beskattas i den andra staten endast i den mån inkomsten är hänförlig till fast driftställe som inkomsttagaren har i denna andra stat. I fråga om inkomst av sjöfart eller luftfart i internationell trafik gäller dock de särskilda bestämmelserna i art. VIII För svenska sjöfarts- och luftfartsföretag kommer dessa bestämmelser att innebära att inkomst som uppbäres från Malaysia får beskattas där enligt de regler i malaysisk skattelagstiftning, som jag tidigare redogjort för. Den malaysiska skatten nedsätts enligt art. VIIT 8 I med 50 9/9. Det nedsatta skattebeloppet avräknas från svensk skatt på inkomsten enligt art. XX & 3. Avtalet med Singapore (SFS 1969: 190) innehåller motsvarande bestämmelser. En liknande uppdelning av beskattningsrätten har tidigare skett även i avtalen med Ceylon (SFS 1958: 83) och Indien (SFS 1959: 24).
Art. VII innehåller regler angående omräkning av inkomst av rörelse vid obehörig vinstöverflyttning till utlandet, exempelvis i förhållandet mellan moderföretag i den ena staten och dotterföretag i den andra staten. Bestämmelserna får för Sveriges del betydelse vid tillämpningen av 43 8 I mom. kommunalskattelagen (1928: 370) (43 8 I mom. ändrad senast 1965: 573).
I art. IX regleras beskattningen av utdelning. Enligt art. IX $$ 1 och 2 får källstaten, dvs. den stat där det utdelande bolaget har hemvist, inte beskatta utdelning som utbetalas till person med hemvist i den andra staten. Denna skattebefrielse inträder dock inte om utdelningen är hänförlig till fast driftställe som mottagaren har i källstaten (art. TX $ 5). Som jag nämnt i samband med redogörelsen för malaysisk skattelagstiftning skall malaysiskt bolag vid utbetalning av utdelning göra eller anses ha gjort avdrag med 40 9/9. Avdragsbeloppet skall vid avtalets tillämpning inte betraktas som skatt på utdelningen. Art. IX $ 2 avser således inte att förhindra att malaysiskt bolag vid utdelning till mottagare med hemvist i Sverige gör sådant avdrag. Vad beträffar beskattningen i Sverige av utdelning från malaysiskt bolag till mottagare med hemvist här, innebär avtalets bestämmelser i huvudsak följande. Är mottagaren svenskt bolag, är utdelningen fri från svensk skatt under de förutsättningar som anges i art. IX & 3. Denna bestämmelse om skattefrihet har till syfte att förhindra kedjebeskattning av bolagsvinst och ansluter till de regler om befrielse från skattskyldighet som gäller beträffande utdelning mellan svenska bolag enligt 54 § kommunalskattelagen (1928: 370) (54 8 ändrad senast 1970: 915) och 7 83 förordningen (1947: 576) om statlig inkomstskatt. I de fall då utdelning sker till fysisk person eller till bolag som ej åtnjuter skattefrihet enligt
art. IX 8 3, skall de särskilda bestämmelserna i art. XX 8 3 andra stycket tillämpas. Dessa bestämmelser innebär att utdelningsmottagare med hemvist i Sverige — på samma sätt som mottagare med hemvist i Malaysia -— beskattas för hela bruttoutdelningen men å andra sidan har rätt att från sin personliga skatt på utdelningen erhålla avräkning för det belopp, som det utdelande bolaget innehållit eller anses ha innehållit. Slutligen bör i detta sammanhang nämnas de bestämmelser, som intagits i det vid avtalet fogade protokollet. Dessa bestämmelser har till syfte att klarlägga i vilken mån avtalet är tillämpligt i vissa särskilda fall då ett utdelande bolag har anknytning till både Malaysia och Singapore. Bestämmelserna sammanhänger med den avtalsreglering som skett mellan dessa stater efter Singapores utträde ur federationen Malaysia år 1965. Motsvarande bestämmelser finns i art. XVIII $ 1 bi Sveriges avtal med Singapore (SFS 1969: 190).
Art. X innehåller bestämmelser om beskattning av ränta. Enligt huvudregeln i art. X 3 1 har källstaten, dvs. den stat varifrån räntan uppbäres, beskattningsrätt. För skatt som i enlighet härmed tagits ut i källstaten sker skatteavräkning i inkomsttagarens hemviststat enligt art. XX $$ 2 och 3. Enligt art. X $ 2 är ränta emellertid undantagen från beskattning i källstaten, om regeringen i den staten i det särskilda fallet godkänt det lån för vilket räntan erläggs. Även i sådant fall kan långivaren vara berättigad till skatteavräkning i hemviststaten enligt särskilda bestämmelser i art. XX $ 4. Enligt dessa bestämmelser, som gäller under de första fem åren för vilka avtalet är tillämpligt, skall nämligen vid skattebefrielse i källstaten enligt art. X $ 2 avräkning ske i hemviststaten med belopp motsvarande halva den skatt som skulle ha utgått i källstaten om skattebefrielse inte förelegat. De nu angivna bestämmelserna har f.n. i praktiken betydelse endast i fråga om lån från långivare i Sverige till låntagare i Malaysia och bör närmast ses i sammanhang med de särskilda avräkningsbestämmelserna i art. XX 8 S5, som jag senare skall återkomma till.
Art. XI är tillämplig på royalty för utnyttjande av bl. a. patent, varumärke och mönster men däremot inte på t.ex. författar- eller filråroyalty. Royalty, som omfattas av art. XI är enligt art. XI $ 1 undantagen från beskattning i källstaten. Har royaltyn källa i Malaysia, inträder dock denna skattebefrielse endast under förutsättning att godkännande av royaltyn i det särskilda fallet lämnats av Malaysias regering. Som framgår av art. XI $ 3 gäller ingen begränsning av källstatens beskattningsrätt, om royaltyn hänför sig till fast driftställe, som royaltymottagaren har i källstaten. För skatt som tagits ut i källstaten erhåller mottagaren avräkning i sin hemviststat enligt art. XX $$ 2 och 3. Även i de fall då royaltyn enligt art. XI $ 1 är undantagen från beskattning i källstaten, kan royaltymottagaren vid beskattningen i hemviststaten erhålla avräkning enligt art. XX 8 4 under en övergångstid på fem år.
Avräkningsbeloppet motsvarar halva den skatt, som skulle ha utgått, om skattebefrielse enligt art. XI & 1 inte förelegat. Jag kan i övrigt hänvisa till vad jag anfört om bestämmelserna i art. XX $ 4 i samband med redogörelsen för räntebeskattningen.
I art. XII behandlas beskattningen av realisationsvinst. Vinst vid avyttring av fastighet får beskattas i den stat, där fastigheten är belägen. Vinst genom avyttring av lös egendom, som ingår i anläggnings- eller driftkapital i ett fast driftställe, får beskattas i den stat där driftstället ligger. Vid beskattning i inkomsttagarens hemviststat sker skattcavräkning enligt art. XX $$ 2 och 3. Om avyttringen avser fartyg eller luftfartyg, som används i internationell trafik, eller tillgångar, som är att hänföra till användningen av sådant fartyg eller luftfartyg, beskattas dock vinsten endast i den stat där företaget har hemvist. Realisationsvinst av annat slag än de nu nämnda beskattas likaledes endast i den stat, där den som avyttrar egendomen har hemvist.
Huvudregeln för beskattning av inkomst av enskild tjänst, som återfinns i art. XII $ 1, innebär att inkomsten i allmänhet beskattas endast i inkomsttagarens hemviststat men får beskattas även i den andra staten, om arbetet utföres där. Om arbetet utföres under kortvarig vistelse i denna andra stat, är inkomsten dock under de förutsättningar som anges i art. XIII 8 2 undantagen från beskattning i den staten. Av art. XIII 8 3 följer att styrelsearvoden och liknande ersättningar får beskattas i den stat, där det utbetalande bolaget har hemvist. Inkomst av arbete, som utföres ombord på fartyg eller luftfartyg i internationell trafik, får enligt art. XII $ 4 beskattas i den stat, där rederiet eller luftfartsföretaget har hemvist. Om inkomst enligt de nu angivna reglerna beskattas i båda staterna, sker skatteavräkning i inkomsttagarens hemviststat enligt art. XX $$ 2 och 3.
Anställningsinkomst, som förvärvas av artister och idrottsmän, omfattas av den nyssnämnda huvudregeln för beskattning av inkomst av enskild tjänst. De särskilda bestämmelserna i art. XIII $ 2 om skattefrihet i den stat där arbete utföres under kortvarig vistelse är emellertid tillämpliga på dessa yrkesutövares anställningsinkomst endast i vissa fall då verksamheten är statsunderstödd (art. XIV 8 1). Som jag antytt i samband med redogörelsen för reglerna om fast driftställe finns en särskild bestämmelse i art. XIV $& 2 om statsunderstödda artistföretag. Bestämmelsen innebär att ett sådant företag med hemvist i den ena staten i regel inte beskattas i den andra staten för inkomst som härrör från artistuppträdande eller föreställning som företaget förmedlat eller anordnat där.
Statlig lön och pension får enligt art. XV $$ I och 2 beskattas i utbetalarstaten. Motsvarande gäller enligt art. XV $ 3 beträffande ersättning, som utgår enligt endera statens bestämmelser om allmän socialförsäkring. Statlig lön till person, som är medborgare i utbetalarstaten
utan att samtidigt vara medborgare i den andra staten, beskattas endast i utbetalarstaten (art. XV $ 1). Annan utbetalning som omfattas av art. XV 88 1—3 kan däremot komma att beskattas även i den andra staten enligt övriga bestämmelser i avtalet. Om så sker, skall vid beskattningen i denna andra stat avräkning medges enligt art. XX $$ 2 och 3 för utbetalarstatens skatt. Statlig lön eller pension, som utgår på grund av anställning utövad i samband med rörelse som utbetalarstaten bedrivit, beskattas enligt de regler som gäller för inkomst av enskild tjänst (art. XV $ 4).
Art. XVI innehåller bestämmelser om enskild pension och livränta. Sådana inkomstslag får enligt art. XVI $ 1 beskattas endast i mottagarens hemviststat.
Art. XVII och XVIII innehåller specialregler om viss skattefrihet för inkomster, som uppbäres vid undervisnings- eller forskningsverksamhet, praktikanttjänstgöring m. m. Bestämmelser av liknande innehåll återfinns i ett flertal svenska dubbelbeskattningsavtal. Syftet med bestämmelserna är att underlätta utbyte av lärare, forskare, studenter och praktikanter mellan de båda staterna. |
Enligt art. XIX är vardera statens regering, riksbank, lokala myndigheter och andra offentligrättsliga personer och organ befriade från skatt i den andra staten på inkomst, som uppbäres därifrån.
I art. XX föreskrivs avräkning av skatt (credit of tax) som huvudmetod för undvikande av dubbelbeskattning. Denna metod innebär att skattskyldig med hemvist i en avtalsslutande stat taxeras där i vanlig ordning även för inkomst, som enligt avtalet får beskattas i den andra staten (art. XX 8 1). Från skatten i hemviststaten avräknas den inkomstskatt, som den skattskyldige enligt bestämmelse i avtalet erlagt i den andra staten (art. XX $ 2 och 8 3 första stycket). Från beskattning i hemviststaten undantas dock inkomst, som enligt uttrycklig bestämmelse i avtalet skall beskattas endast i källstaten (jfr art. XX 3 1). I enlighet härmed kommer statlig lön, som av någondera staten utbetalas till dess egna medborgare, i regel att undantas från credit of tax-förfarandet (art. XV $ 1). Vad beträffar tillämpningen av detta förfarande framgår av art. XX 8 2 att Malaysia åtagit sig att vid beskattning av utdelning från svenskt bolag till person med hemvist i Malaysia medge avräkning mot malaysisk skatt för den svenska bolagsskatt, som belöper på utdelningen. Vid tillämpning av credit of tax-metoden på svensk sida är följande bestämmelser av särskilt intresse. Som jag tidigare nämnt behandlas utdelning från malaysiskt bolag till mottagare med hemvist i Sverige enligt särskilda bestämmelser i art. XX 8 3 andra stycket, i den mån utdelningen inte är fri från svensk skatt enligt art. IX 8 3. Av tidigare redogörelse för beskattningen av ränta och royalty framgår att avräkning från svensk skatt under en övergångstid på fem år kan ifrågakomma även i vissa fall då dessa inkomstslag enligt avtalets be-
stämmelser undantagits från beskattning i Malaysia. En mer allmän bestämmelse av liknande innebörd finns i art. X $ 5. Bestämmelsen är tillämplig i de fall, då befrielse från malaysisk skatt meddelats enligt 1968 års malaysiska lagstiftning om investeringsfrämjande åtgärder eller liknande bestämmelser (art. XX $ 6), och innebär att avräkning i dessa fall skall ske med belopp motsvarande den malaysiska skatt, som skulle ha utgått om skattebefrielse inte meddelats. Detta åtagande från svensk sida är visserligen inte tidsbegränsat, men i art. XX 83 5 förutsätts att överläggningar om bestämmelsernas fortsatta giltighet kan komma att inledas efter utgången av de första fem åren, för vilka avtalet är tillämpligt. I princip överensstämmer bestämmelsen i art. XX 83 5 med åtaganden som tidigare gjorts från svensk sida i dubbelbeskattningsavtal med utvecklingsländer. — I samtliga de fall då avräkning från svensk skatt kan ifrågkomma enligt art. XX gäller den begränsningen att avräkningsbeloppet inte får överstiga den svenska skatt som belöper på inkomsten från Malaysia.
Art. XXI—XXIII innehåller regler rörande utbyte av upplysningar, likställighet mellan skattskyldiga och förfarandet vid ömsesidig överenskommelse om avtalets tillämpning eller tolkning.
Det ankommer på de båda staternas behöriga avtalsmyndigheter att träffa överenskommelse om förfarandet vid nedsättning av skatt i källstaten på utdelning, ränta och royalty enligt art. IX—XI.
Art. XXIV $ 1 förutsätter att avtalet ratificeras på svensk sida. För Malaysias del erfordras ingen ratifikation utan endast ett förordnande av vederbörande minister att avtalet skall tillämpas. Avtalet träder i kraft så snart meddelanden om ratifikation resp. förordnande utväxlats och skall därefter tillämpas enligt närmare bestämmelser i art. XXIV $ 3. Dessa bestämmelser innebär för Malaysias del att avtalet första gången tillämpas i fråga om taxeringsåret 1968. På svensk sida avses avtalet tillämpas första gången i fråga om 1969 års inkomsttaxering och vidare i fråga om kupongskatt, som förfallit till betalning efter utgången av år 1967, samt sjömansskatt och bevillningsavgift, som utgår på inkomst förvärvad efter sistnämnda tidpunkt. Genom denna utformning av art. XXIV $ 3 har det föreliggande avtalets tillämplighet anknutits till de tidpunkter då tidigare gällande avtalsreglering mellan Sverige och Malaysia upphörde (jfr SFS 1967: 613).
Art. XXV innehåller uppsägningsbestämmelser.
Bestämmelserna i det protokoll som fogats vid avtalet har berörts i samband med redogörelsen för reglerna om utdelningsbeskattning.
Sammanfattningsvis får jag anföra följande. Det dubbelbeskattningsavtal, som tidigare gällde mellan Sverige och Malaysia, upphörde vid utgången av år 1967 efter uppsägning från malaysisk sida. För båda staterna har det varit ett önskemål att genom nytt avtal undvika att dubbelbeskattning försvårar utvecklingen av de ekonomiska och kulturella för-
Prop, 1971: 24 42
bindelserna mellan de båda staterna. Det nu föreliggande avtalet har i stor utsträckning kunnat baseras på det av OECD rekommenderade modellavtalet för bilaterala dubbelbeskattningsavtal. Bristen på jämvikt mellan de båda staterna i fråga om investeringar och inkomstströmmar har dock motiverat avvikelser från OECD-reglerna. Detta gäller bl. a beskattningen av sjöfarts- och luftfartsinkomster samt de regler, som föreskriver skatteavräkning i Sverige i vissa fall då malaysisk skatt eftergivits för att främja investeringar i Malaysia. Malaysias ställning som utvecklingsland har även i övrigt i viss mån inverkat på avtalets materiella innehåll. Avtalet får anses utgöra en skälig kompromiss mellan de båda staternas skatteanspråk. Jag anser att avtalet innebär en tillfredsställande lösning av hithörande frågor.
Under åberopande av det anförda och vad jag anfört i ärendet den 17 juni 1970 hemställer jag att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen att
1) godkänna avtalet mellan Sverige och Malaysia för undvikande
av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffan-
de inkomstskatter jämte det till avtalet fogade protokollet,
2) bemyndiga Kungl. Maj:t att, i den mån det föranleds av avta-
let och protokollet, meddela föreskrifter om ändring i fråga om
taxeringar som rör statlig eller kommunal skatt och i fråga om
andra åtgärder varigenom sådan skatt har påförts.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämman-
de av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar
Hans Maj:t Konungen att till riksdagen skall avlåtas pro-
position av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
MARCUS BOKTP. STHLM 1971 710021