lagen.nu
Prop. 1976/77:154

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Rumänien

Typ
Proposition
Datum
1976-12-31
Källa
data.riksdagen.se

Prop. 1976/77: 154

Regeringens proposition

1976/77: 154

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Rumänien;

beslutad den 28 april 1977.

Regeringen föreslår riksdagen att antaga de förslag som har upptagits i bifogade utdrag av regeringsprotokoll.

På regeringens vägnar

THORBJÖRN FÄLLDIN INGEMAR MUNDEBO

Propositionens huvudsakliga innehåll

1 propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Rumänien om skatter på inkomst och förmögenhet och ett protokoll som är fogat till avtalet.

Avtalet och protokollet träder i kraft så snart ratifikationshandlingar har utväxlats och tillämpas fr. o. m. det år då utväxlingen äger rum.

1 Riksdagen 1976/77. 1 saml. Nr 154

Prop. 1976/77: 154 2

Utdrag BUDGETDEPARTEMENTET PROTOKOLL

vid regeringssammanträde

1977-04-28

Närvarande: statsministern Fälldin, ordförande, och statsråden Romanus, Turesson, Gustavsson, Antonsson, Mogård, Olsson, Dahlgren, Åsling, Troedsson, Mundebo, Krönmark, Ullsten, Burenstam Linder, Wikström, Johansson, Friggebo

Föredragande: statsrådet Mundebo

Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Rumänien

1 Inledning

Under senare år har Rumänien, liksom andra stater i Östeuropa, strävat efter att utvidga det ekonomiska samarbetet med de västeuropeiska staterna. Som ett led i detta samarbete har Rumänien inlett förhandlingar om dubbelbeskattningsavtal. Sådana avtal har redan träffats med bl. a. Frankrike och Förbundsrepubliken Tyskland.

Förhandlingar om ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Rumänien påbörjades i september 1974 och avslutades i: Stockholm den 24—27 februari 1975. Vid sistnämnda tillfälle paraferades ett förslag till dubbelbeskattningsavtal mellan de båda ländernas regeringar och ett till avtalet fogat protokoll. Handlingarna var upprättade på engelska. Överenskommelse har senare nåtts om texter på svenska och rumänska. Förslagen bör fogas till regeringsprotokollet i detta ärende som bilaga.

Förslagen till avtal och protokoll remitterades till kammarrätten i Stockholm och riksskatteverket. Remissinstanserna har inte haft några erinringar mot förslagen.

Sedan regeringen den 18 november 1976 hade beslutat att avtalet och protokollet skulle undertecknas, har de den 22 december 1976 undertecknats för Sveriges del av chefen för utrikesdepartementet.

Prop. 1976/77: 154 3

2 Rumänsk skattelagstiftning

Fysiska och juridiska personer (med undantag för statsägda företag) erlägger inkomstskatt för all inkomst som uppbärs i Rumänien. Detta

gäller oavsett var inkomsttagaren är bosatt och oavsett om inkomstkällan är belägen i Rumänien eller utomlands. Inkomstskatten tas ut efter

sju olika progressiva skiktskalor beroende på verksamhetens art. Utbetalaren är i regel skyldig innehålla källskatt.

Skatt på inkomst av rörelse och fritt yrke utgår i lägsta skiktet (årsinkomst upp till 1 200 Ici; en lei motsvarar ungefär 85 öre) med 10 och uppgår på en årsinkomst av 50 000 lei till 16 890 lei. Överstiger inkomsten 50 000 lei men inte 80 000 lei utgår skatt med 42 2, på den del av inkomsten som Överstiger 50 000 lei. Skattesatsen stiger därefter med 2 Jo för varje 15 000 lei som inkomsten överstiger 80 000 lei. Den totala skatten får dock inte överstiga, för fysiska personer 45 97, och för bolag 60 Z av inkomsten. För hantverkare som arbetar ensam eller som endast har familjemedlemmar anställda gäller särskilda, förmånliga schablonbeskattningsregler som fastställs av finansministeriet. Även vissa utländska agenturer beskattas enligt särskild schablonmetod. Inkomsten uppskattas i sistnämnda fall till visst belopp beroende på antalet anställda. Agenter som har 1—2 anställda anses sålunda ha en årsinkomst av 100 000 lei medan en agentur som har mer än 8 anställda anses ha en årsinkomst av 800 000 lei.

Skatt på löner och liknande ersättningar utgår efter en genomsnittlig skattesats av 3,2 Z för en månadsinkomst av 851 lei och stiger till 19,3 2, för en månadsinkomst av 10 000 lei. Sistnämnda skattesats ökar med 1 för varje ytterligare 2 500 lei. Den totala skatten får dock inte överstiga 45 20. Skatten innehålls av arbetsgivaren och utgör arbetstagarens slutliga skatt. Månadsinkomst som understiger 851 lei är skattefri. Skatten reduceras med 30 2 om arbetstagaren är försörjningspliktig mot mer än tre personer som saknar egen inkomst men ökas med 10 —20 27, beroende på inkomstens storlek, om arbetstagaren är barnlös.

Skatt på inkomst av konstnärligt, litterärt eller vetenskapligt arbete utgår med 2 Z på en årsinkomst av upp till 2 400 lei och stiger till 21,3 Z, på en årsinkomst av 120 000 lei. Skatten stiger med 1 &, för varje ytterligare 30 000 lei. Skatten får dock inte överstiga 45 97, av inkomsten. Vid beräkning av beskattningsbar inkomst medges kostnadsavdrag schablonmässigt med upp till 20 2, av bruttoinkomsten.

Skatt på inkomst som förvärvas genom medverkan i tidningar, tidskrifter och andra publikationer samt på inkomst som uppbärs av läkare med egen praktik beräknas på månadsinkomsten och utgår efter skattesatser som med ungefär 20 26 överstiger dem som gäller för löner

Prop. 1976/77: 154 4

och liknande ersättningar. Om inkomsttagaren även har löneinkomst, sker inte sammanläggning av inkomsterna vid beskattningen.

Skatt på inkomst som uppbärs av sångare, skådespelare, musiker, scendekoratörer m.fl. utgår efter skattesatser som med ungefär 30 Z överstiger dem som gäller för löner och liknande ersättningar.

Skatt på inkomst som förvärvas av fysiska personer och bolag genom uthyrning av fastighet tas ut med 6 7 för årsinkomster upp till 300 lei och stiger till 75 Z för inkomster som överstiger 100 000 lei per år. Fastighetsägare erlägger dessutom en särskild skatt för byggnader och mark. Denna skatt är dock avdragsgill vid beräkning av beskattningsbar inkomst. Vid uthyrning av möblerade rum medges avdrag för kostnader schablonmässigt med 10—50 4, av hyresbeloppet (avdraget procentuellt lägre ju högre hyresbelopp). Årsinkomst som understiger 300 lei (efter avdrag för fastighetsskatt) är skattefri. Statliga och kooperativa företag är fritagna från beskattning.

Skatt på inkomst av jordbruk omfattar tre kategorier skattskyldiga. Den första utgörs av medlemmar i jordbrukskooperativ. Inkomst som sådan medlem förvärvar genom arbete inom kooperativet beskattas med skattesatser som varierar mellan 6,5 20 och 16 26. Den andra kategorin omfattar jordbrukskooperativet som sådant. Skatten tas ut på inkomst genom tillverkning och försäljning av produkter som har framställts genom annan verksamhet än jordbruk. Skattesatsen varierar mellan 10 26 och 40 26 beroende på vilka produkter som har sålts. Jordbrukskooperativ är däremot inte skattskyldiga för inkomst av jordbruk. Den tredje kategorin utgörs av personer eller bolag som odlar upp mark eller bedriver djuruppfödning. Skatten tas ut dels på inkomst genom odling av privat mark eller genom uppfödning av egna djur, dels på inkomst genom odling av mark som staten har ställt till förfogande. Skattesatsen varierar mellan 7 90 (inkomster mellan 500 och 800 lei per år) och 40 (inkoraster över 30 000 lei per år).

Speciella skatteregler gäller för personer som inte är bosatta i Rumänien. Fysisk person anses bosatt i Rumänien om han vistas där 120 dagar eller mer. Bolag anses bosatt i Rumänien om huvudkontoret är beläget där. Beskattning sker i regel genom en definitiv källskatt. Skattesatserna varierar från 15 2 till 25 2. Ränta, provision, ersättning för tekniskt bistånd, inkomst av sjöfart eller luftfart och vissa konsultarvoden beskattas med 15 24. Ersättning för överlåtelse eller upplåtelse av patent etc. beskattas med 20 46. För ersättningar till artister och liknan-

de yrkesutövare gäller en skattesats av 25 2. I fråga om löner till an-

ställda artister tillämpas dock den tidigare nämnda progressiva beskattningen på löner och liknande ersättningar. Lägre skatteuttag kan i särskilda fall medges i administrativ väg.

I början av 1970-talet infördes i Rumänien en särskild bolagsform, s. k. blandat bolag (”joint venture”), dvs. ett rumänskt företag med ut-

Prop. 1976/77: 154 es 5

ländskt delägarskap. Dessa företags verksamhet regleras i sina huvud-

drag genom särskilda författningar. Sålunda måste den rumänska ande-

len i aktiekapitalet uppgå till minst 51 26. För varje bolag måste upprättas ett särskilt bolagsavtal som innehåller en detaljerad reglering av bolagets verksamhet och förhållanden i övrigt. Bolagsavtalet skall godkännas av rumänska regeringen. Speciella skatteregler gäller för dessa företag. Utöver de sedvanliga reglerna i rumänsk skattelag om beräkning av beskattningsbar inkomst, gäller även sådana speciella skatteregler som kan vara inskrivna i bolagsavtalet. Från beräknad inkomst medges avdrag för avsättning till reservfond med 5 4 till dess fonden uppgår till 25 Z av investerat kapital. Den på detta sätt framräknade inkomsten beskattas i princip med 30 26. Skatten på den del av vinsten som behålls i bolaget eller som investeras i annat rumänskt blandat bolag reduceras dock med 20 2. Utdelad vinst beskattas med 10 26. Rumänska regeringen kan medge skattefrihet för företagets första verksamhetsår och nedsättning av skatten till hälften för de närmast följande två verksamhetsåren.

3 Avtalets och protokollets innehåll

Avtalet har i stor utsträckning kunnat utformas i enlighet med de bestämmelser som organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) har rekommenderat för bilaterala dubbelbeskattningsavtal. Avvikelser förekommer bl. a. i fråga om beskattning av utdelning, royalty, provisioner och fritt yrke. Både Sverige och Rumänien tillämpar avräkning av skatt (credit of tax) som generell metod för att undvika dubbelbeskattning.

Årt. I och 2 anger de personer och de skatter som omfattas av avtalet. Den statliga förmögenhetsskatten omfattas på svensk sida. Som skatt anses på rumänsk sida även statliga företags inbetalningar av vinstmedel till staten. I Rumänien utgår ingen allmän förmögenhetsskatt varför dubbelbeskattning av förmögenhet inte kan uppkomma f. n.

Art. 3—5 innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer i avtalet. I art. 4 har intagits regler som avser att fastställa var en person har hemvist vid tillämpning av avtalet och art. 5 anger innebörden av uttrycket ”fast driftställe”. Av art. 5 punkt 3 a följer att anordning som är avsedd för utlämnande av varor i motsats till vad som gäller enligt OECD-avtalet normalt anses som fast driftställe. Detta gäller dock inte om anordningen har upprättats i anslutning till ett försäljningsavtal. Art. 5 punkt 3 d saknar motsvarighet i OECD:s modellavtal.

Art. 6—24 innehåller avtalets materiella beskattningsregler.

Inkomst av fastighet får enligt art. 6 beskattas i den stat där fastigheten är belägen.

Art. 7 innehåller regler om beskattning av rörelseinkomst. Sådan in-

Prop. 1976/77: 154 6

komst får beskattas i den stat där rörelsen bedrivs från fast driftställe.

Regler om beskattning av inkomst av internationella transporter har intagits i ars. 8. Sådan inkomst beskattas endast i den stat där transportföretaget har sin verkliga ledning. Bestämmelserna omfattar inte bara sjöfart och luftfart, vilka normalt brukar ingå i dubbelbeskattningsavtal, utan även landsvägs- och järnvägstransporter. Motsvarande bestämmelser finns i art. 8 i dubbelbeskattningsavtalet med Polen, vilket tidigare har godkänts av riksdagen (prop. 1975/76: 212, SkU 69, rskr 419). De särskilda beskattningsreglerna för SAS i punkt 3 har sin motsvarighet i andra avtal som Sverige har ingått under senare år.

Art. 9 innehåller regler om omräkning av rörelseinkomst vid obehörig vinstöverflyttning mellan företag med intressegemenskap. För svensk del får bestämmelserna betydelse för tillämpningen av 43 § I mom. kommunalskattelagen (1928: 370) (43 § 1 mom. ändrad senast 1965: 573).

Beskattning av utdelning regleras i art. 70. Utdelning får beskattas i den stat där mottagaren har hemvist (punkt 1) om inte bestämmelserna i punkt 4 är tillämpliga. Beskattning får emellertid enligt punkt 2 ske även i den stat där det utdelande bolaget har hemvist. Skatten i denna stat får dock inte överstiga 10 97; av utdelningens bruttobelopp om inte fall som avses i punkt 5 föreligger. Bestämmelsen avviker i denna del från OECD-avtalet som föreskriver en lägre skattesats, högst 5 92, för utdelning till vissa bolag och en högre skattesats, högst 15 2, i övriga fall. Utdelning från Rumänien till mottagare i Sverige torde i praktiken bli aktvell endast i fråga om de rumänska s. k. blandade bolagen för vilka redogörelse har lämnats i samband med redovisningen av rumänsk skattelagstiftning. Avtalets skattesats, 10 26, överensstämmer med den som enligt rumänsk skattelagstiftning gäller för utdelning från sådana bolag.

Ränta får enligt art. 11 punkt I beskattas i den stat där mottagaren har hemvist. Beskattning får emellertid enligt art. 11 punkt 2 ske även i den stat från vilken räntan härrör men skatten får inte överstiga 10 av räntebeloppet, om inte fall som avses i art. II punkt 4 föreligger.

Art. 12 innehåller regler om beskattning av provision. Motsvarande regler saknas i OECD:s modellavtal. Sådan inkomst får beskattas i den stat där inkomsttagaren har hemvist (punkt I) men skatt får även tas ut i den stat varifrån inkomsten härrör (punkt 2). Sistnämnda skatt får dock inte överstiga 10 > av provisionsbeloppet om inte fall som avses i punkt 4 föreligger. Vid beräkning av beskattningsbart belopp enligt punkt 2 gäller den särskilda föreskriften i det till avtalet fogade protokollet att kostnadsavdrag skall medges med 50 95 av provisionens bruttobelopp.

Royalty beskattas enligt bestämmelserna i art. 13. Liksom i fråga om utdelning, ränta och provision får beskattning ske både i den stat där inkomsttagaren har hemvist och i den stat varifrån utbetalningen härrör (punkterna 1 och 2). Skatten i sistnämnda stat får dock inte överstiga

Prop. 1976/77: 154 | 7

10 2, av royaltybeloppet om inte fall som avses i punkt 4 föreligger. Royalty för rätten att nyttja fastighet, gruva, källa eller annan naturtillgång beskattas enligt art. 6.

Uppkommer dubbelbeskattning vid tillämpning av art. 10—13 undanröjs denna genom avräkning enligt bestämmelserna i art. 25 punkterna 1 och 3.

Art. 14 behandlar beskattningen av realisationsvinst. Punkterna 1—3 överensstämmer i princip med OECD:s modellavtal. Genom en särskild bestämmelse i punkt 1 likställs dock vinst genom försäljning av aktier i bolag vars huvudsakliga tillgång utgörs av fastighet med vinst genom överlåtelse av fastighet. Bestämmelsen i punkt 4, som har sin motsvarighet i flera tidigare svenska dubbelbeskattningsavtal, har tillkommit för att förhindra skatteflykt i speciella fall.

Beskattningen av inkomst av fritt yrke regleras i art. 75. Sådan inkomst beskattas endast i den stat där inkomsttagaren har hemvist om han inte i den andra staten har en stadigvarande anordning, t. ex. mottagning eller kontor för att utöva yrket. I sistnämnda fall får inkomsten beskattas i den stat där denna anordning finns. Så långt överensstämmer bestämmelserna med motsvarande bestämmelser i OECD-avtalet. Förevarande avtal föreskriver emellertid därutöver, att inkomsten får beskattas i den stat där yrket utövas om inkomsttagaren vistas där för att utöva yrket under mer än 183 dagar av beskattningsåret, även om någon stadigvarande anordning inte finns i denna stat. Motsvarande bestämmelser finns i en del andra svenska avtal.

Art. 16 behandlar beskattningen av inkomst av enskild tjänst. Punkt I innebär, att sådan inkomst i princip beskattas i den stat där arbetet utförs. Undantag från denna regel gäller vid viss korttidsanställning under de förutsättningar som anges i punkt 2. I sådana fall sker beskattning endast i inkomsttagarens hemviststat. I punkt 3 har intagits särskilda regler om beskattning av inkomst av arbete ombord på fartyg eller flygplan samt på järnvägs- eller landsvägsfordon.

Styrelsearvode och liknande ersättning får beskattas i den stat där det bolag som utbetalar ersättningen har hemvist (art. 17).

Inkomst som uppbärs på grund av verksamhet som utövas av artister och professionella idrottsmän beskattas enligt art. 18 punkterna 1 och 2 i den stat där verksamheten utövas. Undantag gäller för de fall då verksamheten utövas inom ramen för ett avtal om kulturutbyte. Inkomsten skall enligt art. 18 punkt 3 i sådana fall vara undantagen från beskattning i den stat där verksamheten utövas.

Pensioner på grund av enskild tjänst samt livräntor beskattas enligt art. 19 punkterna 1 och 3 i regel endast i den stat där inkomsttagaren har hemvist. Undantag från denna regel gäller enligt art. 19 punkt 2 i fråga om utbetalningar enligt socialförsäkringslagstiftningen i en avtalsslutande stat. Sådana utbetalningar får alltid beskattas i den stat varifrån

Prop. 1976/77: 154 8

utbetalning sker. Detta innebär, att svensk ATP och folkpension som betalas till mottagare i Rumänien får beskattas i Sverige. Inkomst av allmän tjänst beskattas i regel endast i den stat varifrån utbetalning sker (art. 20 punkt 1 a). Under de förutsättningar som anges i art. 20 punkt I b sker dock beskattning endast i den stat där inkomsttagaren har hemvist. Pension på grund av allmän tjänst beskattas enligt art. 20 punkt 2 a endast i den stat varifrån utbetalning sker. Undantag från denna regel gäller i de fall som anges i art. 20 punkt 2 b. I fall som avses i art. 20 punkt 3 beskattas inkomst av allmän tjänst enligt reglerna för beskattning av inkomst på grund av enskild tjänst. Art. 21 och 22 innehåller regler om skattelättnader för lärare, forskare, studerande och praktikanter. Liknande regler finns i flertalet svenska dubbelbeskattningsavtal. Inkomst som inte har behandlats särskilt i art. 6—22 beskattas enligt art. 23 endast i inkomsttagarens hemviststat. I art. 24 har intagits regler om beskattning av förmögenhet. Som jag har nämnt tidigare förekommer ingen allmän förmögenhetsskatt i Rumänien. Både Sverige och Rumänien tillämpar enligt avtalet avräkning av skatt (credit of tax) som huvudmetod för att undvika dubbelbeskattning. Bestämmelser härom finns i art. 25 punkterna I och 3. Innebörden av dessa bestämmelser är att person med hemvist i den ena staten taxeras där även för sådan inkomst som får beskattas i den andra staten. Den uträknade skatten minskas dock med den skatt som enligt avtalet har tagits ut i den andra staten. Avräkningsbeloppet är emellertid begränsat till hemviststatens skatt på den inkomst som får beskattas i den andra staten. I fråga om skatt på inkomst av rörelse som person med hemvist i Sverige förvärvar genom fast driftställe i Rumänien gäller emellertid i vissa fall de särskilda avräkningsbestämmelserna i art. 25 punkt 2. Bestämmelserna innebär, att i de fall då den rumänska skatten på driftställets inkomst helt eller delvis har eftergivits, avräkning från svensk skatt på rörelseinkomsten skall ske med den rumänska skatt som skulle ha utgått, om eftergift inte har skett (s. k. matching credit). Begränsningsregeln i art. 25 punkt 3 gäller även i dessa fall. De särskilda avräkningsreglerna i art. 25 punkt 2 gäller under de första tio åren under vilka avtalet är tillämpligt. De båda staternas behöriga myndigheter enligt art. 3 punkt 1 g föreslås dock få möjlighet att komma överens om förlängning av tillämpningen

av dessa regler. — Avräkningsmetoden tillämpas inte i Sverige i de fall

då utdelning från rumänskt bolag är fritagen från svensk skatt enligt art. 10 punkt 4. Avräkningsmetoden tillämpas inte heller i fall som avses i art. 25 punkt 4. Art. 26 innehåller bestämmelser om förbud mot diskriminering i skat-

tehänseende och art. 27 reglerar förfarandet vid ömsesidig överenskom-

Prop. 1976/77: 154 ne 9

melse mellan de behöriga myndigheterna i tolknings- och tillämpnings-

frågor.

Bestämmelserna i art. 28 om utbyte av upplysningar för beskattningsändamål överensstämmer med sedvanliga regler i detta hänseende.

I art. 29 finns vissa föreskrifter om diplomatiska och konsulära befattningshavare.

Art. 30 och 31 innehåller bestämmelser om avtalets ikraftträdande och upphörande. Avtalet skall ratificeras och träder i kraft med utväxlingen av ratifikationshandlingarna. Det skall tillämpas på inkomst som förvärvas fr.o.m. det år då utväxlingen äger rum och, såvitt gäller Sverige, på förmögenhet som innehas vid utgången av det år då utväxlingen äger rum eller senare.

Det till avtalet fogade protokollet utgör en integrerande del av avtalet. Protokollets innehåll har redovisats i samband med redogörelsen för art. 12 i avtalet.

4 Föredraganden

Rumänien har under senare år slutit dubbelbeskattningsavtal med bl. a. flera västeuropeiska stater. Genom att i sin lagstiftning införa bestämmelser om s. k. blandade bolag (”joint ventures”), dvs. rumänska bolag med utländska delägare, har man velat uppmuntra utländska investeringar i Rumänien. Det har ansetts väsentligt att denna lagstiftning kompletteras med dubbelbeskattningsavtal.

Avtalet har utformats i huvudsaklig överensstämmelse med OECD:s

modellavtal. Avvikelserna från modellavtalet berör bl. a. beskattningen

av utdelning, provisioner, royalty och inkomst av fritt yrke. Vidare har intagits regler om s. k. matching credit (avräkning av skatt som har eftergivits) på svensk sida i fråga om skatt på inkomst av rörelse från fast driftställe i Rumänien. Avtalet bygger i övrigt helt på ömsesidiga åtaganden. Remissinstanserna har inte haft några erinringar mot avtalet och det utgör enligt min mening en tillfredsställande lösning av hithörande skatteproblem.

5 Hemställan

Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen att

1. godkänna avtalet mellan Sverige och Rumänien för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet samt det till avtalet fogade protokollet,

2. bemyndiga regeringen att, i den mån det föranleds av avtalet och protokollet, meddela föreskrifter om ändring i fråga om taxeringar som

Prop. 1976/77: 154 10

rör statlig eller kommunal skatt och i fråga om andra åtgärder varigenom sådan skatt har påförts.

6 Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att antaga de förslag som föredraganden har lagt fram.

Prop. 1976/77: 154 12

Avtal mellan Konungariket Sverige och Convention between the Kingdom of Socialistiska Republiken Rumänien för Sweden and the Socialist Republic of undvikande av dubbelbeskattning beträf- Romania for the Avoidance of double fande skatter på inkomst och förmögen- taxation with respect to taxes on income het and capital

Konungariket Sveriges regering och So- The Government of the Kingdom of cialistiska Republiken Rumäniens regering Sweden and the Government of the Socialist har, föranledda av önskan att ingå ett avtal Republic of Romania, desiring to conclude för undvikande av dubbelbeskattning beträf- a Convention for the avoidance of double fande skatter på inkomst och förmögenhet, taxation with respect to taxes on income överenskommit om följande: and capital, have agreed as follows:

Artikel 1 Article 1 Personer som omfattas av avtalet Personal scope

Detta avtal tillämpas på personer som har This Convention shall apply to persons hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda who are residents of one or both of the staterna. Contracting States.

Artikel 2 Article 2 Skatter som omfattas av avtalet Taxes covered

1. Detta avtal tillämpas på skatter på in- 1. This Convention shall apply to taxes komst och förmögenhet, som uttages av en- on income and on capital imposed on bevar av de avtalsslutande staterna, dess ad- half of each Contracting State or of its administrativa avdelningar eller lokala myn- ministrative subdivisions or local authorities, digheter, oberoende av sättet på vilket skat- irrespective of the manner in which they are terna uttages. levied.

2. Med skatter på inkomst och förmögen- 2. There shall be regarded as taxes on het förstås alla skatter, som utgår på in- income and on capital all taxes imposed on komst eller förmögenhet i dess helhet eller total income, on total capital, or on elements på delar av inkomst eller förmögenhet, däri of income or of capital, including taxes on inbegripna skatter på vinst genom överlåtel- gains from the alienation of movable or se av lös eller fast egendom samt skatter på immovable property, as well as taxes on värdestegring. capital appreciation.

3. De för närvarande utgående skatter, på 3. The existing taxes to which the Convilka avtalet tillämpas är: vention shall apply are:

a) Beträffande Sverige: a) In the case of Sweden:

1) den statliga inkomstskatten, sjömans- 1) the State income tax (den statliga inskatten och kupongskatten däri inbegripna; komstskatten), including sailors” tax (sjö-

mansskatten) and coupon tax (kupongskat-

ten);

2) ersättningsskatten och utskiftningsskat- 2) the tax on the undistributed profits of ten; companies (ersättningsskatten) and the tax

on distribution in connection with reduction

of share capital or the winding-up of a

company (utskiftningsskatten);

Prop. 1976/77: 154 13

Conventie intre Republica Socialistä Romå-

nia si Regatul Suediei pentu evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si avere

Guvernul Republicii Socialiste Romänia si

guvernul Regatului Suediei, dorind sä incheie o conventie pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si avere, au convenit dupä cum urmeaza :

Articolul I Persoane vizate

Prezenta conventie se aplicä persoanelor care sint rezidente ale unuia sau ale ambelor

state contractante.

Articolul 2 Impozite vizate

1. Prezenta conventie se aplicä impozitelor

pe venit si avere stabilite in numele fiecärui stat contractant sau al subdiviziunilor administrative ori al autoritätilor locale ale acestora, indiferent de modul cum sint percepute.

2. Sint considerate ca impozite pe venit si

pe avere toate impozitele percepute pe venitul total, pe avere totalä sau pe elemente de venit ori de avere, inclusiv impozitele pe cistigurile provenind din insträinarea bunurilor mobile sau imobile, precum si impozitele asupra

cresterii valorii averii.

3. Impozitele existente care cad sub inci-

denta prezentei conventii sint urmätoarele : a) in ceea ce priveste Romånia :

1) — impozitul pe veniturile din salarii, din

tucräri de litere, artä si stiintä, din colaboräri la publicatii sau la spectacole, din expertize si

din alte surse asemänätoare ;

2) — impozitul pe veniturile realizate din

Romånia de persoane fizice si juridice nerezidente ;

Prop. 1976/77: 154 14

3) bevillningsavgiften för vissa offentliga 3) the tax on public entertainers (bevillföreställningar; ningsavgiften för vissa offentliga föreställningar); 4) den kommunala inkomstskatten; samt 4) the communal income tax (kommunalskatten); and

5) den statliga förmögenhetsskatten; 5) the State capital tax (den statliga förmögenhetsskatten); (i det följande benämnda ”svensk skatt”). (hereinafter referred to as "Swedish tax”). b) Beträffande Rumänien: b) In the case of Romania: 1) skatter på löner och på inkomst av lit- 1) taxes on the income from wages or terärt, konstnärligt och vetenskapligt arbete salaries, literature, arts or scientific works, samt på inkomst på grund av medverkan i as well as income derived from collaboration tidskrifter och vid offentliga föreställningar to publications, shows, examinations and liksom inkomst genom sakkunniguppdrag from other such sources (impozitul pe vem. m.; niturile din salarii, din lucräri de litere, artå si stiintä, din colaboräri la publicatii sau la spectacole, din expertize si din alte surse asemänätoare); 2) skatter på inkomst förvärvad i Rumä- 2) taxes on income obtained in Romania nien av fysiska och juridiska personer utan by nonresident individuals and corporate hemvist där; bodies (impozitul pe veniturile realizate din Romånia de persoane fizice si juridice nerezidente); 3) skatter på inkomst hos s.k. blandade 3) tax on profits of joint companies conbolag som bildats i Socialistiska Republiken stituted in the Socialist Republic of Ro- Rumänien genom samverkan mellan ru- mania, with Romanian and foreign participmänska och utländska delägare; ation (impozitul pe beneficiile societätilor mixte constituite in Republica Socialistä Romånia, cu participare romänä si sträinä); 4) skatter på inkomst på grund av för- 4) taxes on income derived from provärvsverksamhet såsom handel eller fritt yr- ductive activities such as trade, free profeske samt på inkomst som förvärvats av andra sions, as well as from enterprises other than företag än statliga; state enterprises [impozitul pe veniturile din activitäti lucrative (meserii, profesii libere), precum si din intreprinderi altele decit cele de stat); 5) skatter på inkomst genom uthyrning av 5) taxes on income derived from building byggnader och mark; hiring and land leasing (impozitul pe veniturile din inchirieri de clädiri si terenuri); 6) skatter på inkomst av jordbruk; samt 6) taxes on income realized from agricultural activities (impozitul pe veniturile realizate din activitäti agricole); and 7) statliga företags inbetalningar av vinst- 7) the payments made by the state entermedel till staten; prises from the profits to the state budget

(plätile fäcute de intreprinderile de stat din

beneficii la bugetul de stat); GG det följande benämnda ”rumänsk (hereinafter referred to as "Romanian skatt”). tax”). 4, Detta avtal tillämpas även på skatter 4. The Convention shall also apply to any av samma eller i huvudsak likartat slag, som identical or substantially similar taxes which efter undertecknandet av avtalet uttages vid are imposed after the date of signature of sidan av eller i stället för de ovannämnda this Convention in addition to, or in place

Prop. 1976/77: 154 15

3) — impozitul pe beneficiile societätilor mixte constituite in Republica Socialistä Romånia, cu participare romänä si sträinä ;

4) — impozitul pe veniturile din activitäti lucrative (meserii, profesii libere), precum si din intreprinderi altele decit cele de stat ;

5) — impozitul pe veniturile din inchirieri

de clädiri si terenuri ;

6) — impozitul pe veniturile realizate din activitäti agricole ;

7) — plätile fäcute de intreprinderile de stat din beneficii la bugetul de stat ;

(mai jos denumite "impozit romån”). b) in ceea ce priveste Suedia :

1) — impozitul de stat pe venit (den statliga inkomstskatten), inclusiv impozitul marinarilor (sjömansskatten) si impozitul special retinut asupra dividendelor (Kupongskatten) ;

2) — impozitul asupra beneficiilor nedistribuite ale societätilor (ersättningsskatten) si impozitul asupra distribuirilor legate de reducerea capitalului in actiuni sau de lichidarea unei societäfi (utskiftningsskatten) ;

3) — impozitul asupra celor care dau spectacole publice (bevillningsavgiften för vissa offentliga föreställningar) ;

4) — impozitul comunal pe venit (kommunalskatten) ; si

5) — impozitul de stat asupra capitalului (den statliga förmögenhetsskatten) ;

(mai jos denumite "impozit suedez”).

4, Conventia se va aplica, de asemenea, oricäror impozite de naturä identicä sau analoagäå care se vor adäuga dupä data semnärii prezentei conventii impozitelor exis-

Prop. 1976/77: 154 16

skatterna. De behöriga myndigheterna i de of, the existing taxes. The competent auavtalsslutande staterna skall meddela var- thorities of the Contracting States shall noandra de väsentliga ändringar som skett i tify to each other any substantial changes respektive skattelagstiftning. which have been made in their respective taxation laws. Artikel 3 Article 3 Allmänna definitioner General definitions 1. Där icke sammanhanget föranleder an- 1. In this Convention, unless the context nat, har i detta avtal följande uttryck nedan otherwise requires: angiven betydelse: a) Uttrycket ”Sverige” åsyftar Konunga- a) the term "Romania” means the terriket Sverige och inbegriper varje utanför ritory of the Socialist Republic of Romania Sveriges territorialvatten beläget område, and the sea bed and sub-soil of the subinom vilket Sverige enligt svensk lag och i marine areas beyond the territorial sea, over överensstämmelse med folkrättens allmänna which Romania exercises sovereign rights, regler äger utöva sina rättigheter med avse- in accordance with international law, and ende på utforskandet och utnyttjandet av with its own law, for the purpose of exnaturtillgångar på havsbottnen eller i den- ploration for and exploitation of the natural nas underlag. resources of such areas; b) Uttrycket ”Rumänien” åsyftar den So- b) the term "Sweden” means the Kingcialistiska Republiken Rumäniens territo- dom of Sweden and includes any area outrium samt det område av havsbottnen och side the territorial sea of Sweden within dess underlag utanför det territorialvatten which under the laws of Sweden and in acinom vilket Rumänien enligt folkrättens all- cordance with international law the rights männa regler och enligt sin egen lagstiftning of Sweden with respect to the exploration utövar sina suveräna rättigheter med avse- and exploitation of the natural resources on ende på utforskandet och utnyttjandet av the sea bed or in its sub-soil may be exnaturtillgångarna. ercised; c) Uttrycken ”en avtalsslutande stat” och c) the terms "a Contracting State” and ”den andra avtalsslutande staten” åsyftar "the other Contracting State” mean Roma- Sverige eller Rumänien, alltefter som sam- nia or Sweden, as the context requires; manhanget kräver. d) Uttrycket ”person” inbegriper en fy- d) the term "person” comprises an insisk person, bolag och varje annan samman- dividual, a company and any other body of slutning av personer. persons; e) Uttrycket ”bolag” åsyftar varje slag av e) the term "company” means any body juridisk person, däri inbegripet ett s. k. blan- corporate including a joint company, which dat bolag, registrerat enligt rumänsk lag, el- is incorporated under the Romanian law or ler varje subjekt, som i beskattningshänseen- any entity which is treated as a body corde behandlas såsom juridisk person. porate for tax purposes; f) Uttrycken ”företag i en avtalsslutande f) the terms "enterprise of a Contracting stat” och ”företag i den andra avtalsslutan- State” and "enterprise of the other Conde staten” åsyftar ett företag som bedrives tracting State” mean respectively an enterav person med hemvist i en avtalsslutande prise carried on by a resident of a Constat, respektive ett företag, som bedrives av tracting State and an enterprise carried on person med hemvist i den andra avtalsslu- by a resident of the other Contracting State; tande staten. g) Uttrycket ”behörig myndighet” åsyf- g) the term "competent authority” means tar, i Sverige, finansministern eller hans be- in the case of Romania, the Minister of fullmäktigade ombud, och Finance or his delegate and in the case of

Prop. 1976/77: 154 17

tente sau care le vor inlocui. Autoritätile competente ale statelor contractante isi vor

comunica reciproc, orice modificäri substan-

tiale aduse legislatiilor fiscale respective.

Articolul 3

Definitii generale

]. In sensul prezentei conventii, in mäsura in care contextul nu cere o interpretare di-

ferita :

a) termenul '"Romånia” inseamnä teritoriul Republicii Socialiste Romånia, fundul

märil gi subsolul ariilor submarine situate in

afara apelor teritoriale, asupra cärora Romånia exercitå drepturi suverane in conformi-

tate cu dreptul international $i cu propria sa

legislatie in scopul explorärii si exploatärii resurselor naturale a unor astfel de arii ;

b) termenul "”Suedia” inseamnä Regatul

Suediei si include orice intindere in afara apelor teritoriale ale Suediei inäuntrul cäreia dupä legislatia Suediei si in conformitate cu dreptul international, Suedia poate exercita

drepturile sale cu privire la explorarea si

exploatarea resurselor naturale aflate pe fundul märii sau in subsolul acesteia ;

c) expresiile "un stat contractant” si "ce-

lälalt stat contractant” indicå Romånia sau

Suedia, dupä cum cere contextul ;

d) termenul "persoanä” cuprinde o persoanä fizicä, o societate si orice altä grupare de

persoane ;

e) termenul "societate” indicä orice persoanä juridicä, inclusiv o societate mixtäå consti-

tuitä in conformitate cu prevederile legislatiei

romäne, sau oricare entitate consideratä ca persoanä juridicä din punct de vedere fiscal ;

f) expresiile "intreprindere a unui stat

contractant” si "intreprindere a celuilalt stat contractant” indicä, dupä caz, o intreprindere

exploatatä de un rezident al unui stat contrac-

tant sau o intreprindere exploatatä de un

rezident al celuilalt stat contractant ;

g) expresia "autoritate competentä” indicä :

in cazul Romåniei, ministrul finantelor sau delegatul säu ;

2 Riksdagen 1976/77. 1 saml. Nr 154

Prop. 1976/77: 154 18

i Rumänien, finansministern eller den han Sweden, the Minister of Finance or his utser. authorized representative;

h) Uttrycket ”medborgare” åsyftar fysis- h) the term "nationals” means all indika personer som är medborgare i en avtals- viduals having the citizenship of a Conslutande stat och juridiska personer eller tracting State and all legal persons or other andra subjekt som bildats enligt gällande lag entities created under the law in force in a i en avtalsslutande stat. Contracting State;

i) Uttrycket ”internationell trafik” åsyf- i) the term "international traffic” means tar varje transport utförd av fartyg eller any transport by a ship or an aircraft or a luftfartyg eller järnvägs- eller landsvägsfor- railway or road vehicle operated by an don, som användes av företag som har sin enterprise which has its place of effective verkliga ledning i en avtalsslutande stat, management in a Contracting State, except utom då sådan transport sker uteslutande when such transport is made solely between mellan platser i den andra avtalsslutande places in the other Contracting State. staten.

2. Då en avtalsslutande stat tillämpar det- 2. As regards the application of the Conta avtal anses, såvida icke sammanhanget vention by a Contracting State any term not föranleder annat, varje däri förekommande otherwise defined shall, unless the context uttryck, vars innebörd icke angivits särskilt, otherwise requires, have the meaning which ha den betydelse, som uttrycket har enligt it has under the laws of that Contracting den statens lagstiftning rörande sådana skat- State, relating to the taxes which are the ter, som omfattas av avtalet. subject of the Convention.

Artikel 4 Article 4 Skatterättsligt hemvist Fiscal domicile

1. Vid tillämpningen av detta avtal för- 1. For the purposes of this Convention, stås med uttrycket ”person med hemvist i the term "resident of a Contracting State” en avtalsslutande stat” varje person, som means any person who, under the law of enligt lagstiftningen i denna stat är skatt- that State, is liable to taxation therein by skyldig där på grund av hemvist, bosätt- reason of his domicile, residence, place of ning, plats för företagsledning eller varje management or any other criterion of a annan liknande omständighet. Uttrycket in- similar nature. This term does not, however, begriper dock icke en person som är skatt- include any person who is liable to tax in skyldig i denna avtalsslutande stat endast för that Contracting State in respect only of ininkomst från källa i denna stat eller förmö- come derived from sources therein or capital genhet belägen där. situated in that State.

2. Då på grund av bestämmelserna i 2. Where by reason of the provisions of punkt 1 fysisk person har hemvist i båda paragraph 1 an individual is a resident of avtalsslutande staterna fastställes hans hem- both Contracting States, then this case shall vist enligt följande regler: be determined in accordance with the fol-

lowing rules:

a) Han anses ha hemvist i den avtalsslu- a) He shall be deemed to be a resident of tande stat där han har ett hem som stadig- the Contracting State in which he has a varande står till hans förfogande. Om han permanent home available to him. If he has har ett sådant hem i båda avtalsslutande a permanent home available to him in both staterna, anses han ha hemvist i den avtals- Contracting States, he shall be deemed to be slutande stat, med vilken hans personliga a resident of the Contracting State with och ekonomiska förbindelser är starkast which his personal and economic relations (centrum för levnadsintressena). are closest (centre of vital interests);

b) Om det icke kan avgöras i vilken av- b) If the Contracting State in which he talsslutande stat han har centrum för sina has his centre of vital interests cannot be

Prop. 1976/77: 154 19

in cazul Suediei, ministrul finantelor sau reprezentantul säu imputernicit ;

h) termenul "”nationali” inseamnä toate

persoanele fizice care au cetätenia unui stat contractant si toate persoanele juridice sau alte entitäti create in conformitate cu legislatia in vigoare intr-un stat contractant ;

i) termenul "trafic international” inseamnä

orice transport cefectuat de cätre o navä, aeronavä, vehicul feroviar sau rutier, exploatat

de cätre o intreprindere care are locul con-

ducerii efective intr-unul din statele contractante, cu exceplia cazului cind un atare transport este efectuat numai intre douä locuri situate in celälalt stat contractant.

2. In ce priveste aplicarea conventiei de cätre un stat contractant, orice expresic care nu este altfel definitä va avea, dacä contextul nu cere altfel, inlelesul ce i se atribuie de

cätre legislatia acelui stat privitor la impozi-

tele fäcind obiectul conventiei.

Articolul 4 Domiciliu fiscal

1. In sensul prezentei conventii expresia "rezident al unui stat contractant” inseamnä orice persoanä care, in virtutea prevederilor legale ale acelui stat, este supusä impunerii in acest stat datoritä domiciliului säu, rezidentei sale, sediului conducerii sau pe baza oricärui alt criteriu de naturä analoagä. Aceastä expresie insä nu cuprinde nici o persoanä care este supusä impunerii in acel stat contractant numai pentru cä obtine venituri din surse situate in acel stat sau din capital situat in acel stat.

2. Cind, potrivit dispozitiilor paragrafului 1, o persoanä fizicä este rezidentä in ambele state contractante, atunci acest Ccaz se va rezolva conform regulilor urmätoare :

a) persoana va fi consideratä rezidentä a

statului in care dispune de o locuintä permanentä. Dacä dispune de cite o locuinfä per-

manentä in fiecare din statele contractante, ea va fi consideratä rezidentä a acelui stat contractant cu care legäturile sale personale si economice sint mai strinse (centrul intereselor vitale) ;

b) dacå statul contractant in care aceastä

persoanä isi are centrul intereselor vitale nu

Prop. 1976/77: 154 20

levnadsintressen eller om han icke i någon- determined, or if he has not a permanent dera avtalsslutande staten har ett hem som home available to him in either Contracting stadigvarande står till hans förfogande, an- State, he shall be deemed to be a resident of ses han ha hemvist i den avtalsslutande stat, the Contracting State in which he has an där han stadigvarande vistas. habitual abode; c) Om han stadigvarande vistas i båda av- c) If he has an habitual abode in both talsslutande staterna eller om han icke vis- Contracting States or in neither of them, he tas stadigvarande i någon av dem, anses han shall be deemed to be a resident of the ha hemvist i den avtalsslutande stat där han Contracting State of which he is a national; är medborgare.

d) Om han är medborgare i båda avtals- d) If he is a national of both Contracting slutande staterna eller om han icke är med- States or of neither of them, the competent borgare i någon av dem, avgör de behöriga authorities of the Contracting States shall myndigheterna i de avtalsslutande staterna settle the question by mutual agreement. frågan genom Överenskommelse. 3. Då på grund av bestämmelserna i 3. Where by reason of the provisions of punkt 1 person, som ej är fysisk person, har paragraph 1 a person other than an indihemvist i båda avtalsslutande staterna, an- vidual is a resident of both Contracting ses personen i fråga ha hemvist i den avtals- States, then it shall be deemed to be a resislutande stat där den har sin verkliga led- dent of the Contracting State in which its ning. place of effective management is situated.

Artikel 5 Article 5 Fast driftställe Permanent establishment 1. Vid tillämpningen av detta avtal för- 1. For the purposes of this Convention, stås med uttrycket ”fast driftställe” en sta- the term "permanent establishment” means digvarande affärsanordning, där företagets a fixed place of business in which the busiverksamhet helt eller delvis utövas. ness of the enterprise is wholly or partly carried on. 2. Uttrycket ”fast driftställe” omfattar 2. The term "permanent establishment” särskilt: shall include especially: a) plats för företagsledning, a) a place of management; b) filial, b) a branch; c) kontor, c) an office; d) fabrik, d) a factory; e) verkstad, e) a workshop; f) gruva, stenbrott eller annan plats för f) a mine, quarry or other place of exutnyttjandet av naturtillgång, samt traction of natural resources; g) plats för byggnads-, anläggnings- eller g) a building site or construction or asinstallationsarbete som varar mer än tolv sembly project which exists for more than månader. 12 months. 3. Uttrycket ”fast driftställe” anses icke 3. The term "permanent establishment” innefatta: shall not be deemed to include: a) användningen av anordningar, avsedda a) the use of facilities solely for the puruteslutande för lagring eller utställning eller pose of storage, display or delivery pursuant för utlämnande av företaget tillhöriga varor to a sales contract of goods or merchandise med anledning av ingånget försäljningsavtal, belonging to the enterprise; b) innehavet av ett företaget tillhörigt va- b) the maintenance of a stock of goods or rulager, avsett uteslutande för lagring, ut- merchandise belonging to the enterprise ställning eller utlämnande, solely for the purpose of storage, display or delivery;

Prop. 1976/77: 154 21

poate fi determinat sau dacä aceastä persoanä

nu dispune de o locuintä permanentä in nici

unul din statele contractante, atunci ea va fi consideratä rezidentä a acelui stat contractant

in care isi are sederea obinuitä ;

c) dacä aceastä persoanä locuieste in mod

obisnuit in fiecare din statele contractante sau

dacä nu locuieste in mod obisnuit in nici unul

din ele, ea va fi consideratä ca rezidentä a

statului contractant a cärui cetäfenie o de-

tine ;

d) dacä aceastä persoanä detine cetätenia

ambelor state contractante sau dacä nu detine cetätenia nici unuia din ele, autoritätile com-

petente ale statelor contractante transeazä

problema de comun acord.

3. Cind, conform prevederilor paragrafului 1, o persoanä, alta decit o persoanä fizicä, este rezidentä a ambelor state contractante atunci ea va fi consideratä ca rezidentä a statului in

care este situat sediul conducerii sale efective.

Articolul 5 Sediu permanent

1. In sensul prezentei conventii, expresia

"sediu permanent” indicä un loc fix de activitate in care intreprinderea isi exercitä acti-

vitatea in intregime sau in parte.

2. Expresia "sediu permanent” cuprinde indeosebi :

a) un sediu de conducere ; b) o sucursalä ; c) un birou ; d) o uzinä ; e) un atelier ;

f) o minä, o carierä sau orice alt loc de extractie a bogätiilor naturale ;

g) un santier de constructie sau montaj a

cärui duratä depäseste 12 Iuni.

3. Expresia "sediu permanent” nu se va considera cä include ;

a) folosirea de instalatii in scopul exclusiv

al depozitärii, expunerii sau livrärii, ca urmare

a unui contract de vinzare de produse sau märfuri aprfinind intreprindetrii ; b) mentinerea unui stoc de produse sau märfuri apartinind intreprinderii in scopul exclusiv al depozitärii, expunerii sau livrärii ;

Prop. 1976/77: 154 22

c) innehavet av ett företaget tillhörigt va- c) the maintenance of a stock of goods rulager, avsett uteslutande för bearbetning or merchandise belonging to the enterprise eller förädling genom annat företags för- solely for the purpose of processing by ansorg, other enterprise;

d) försäljning av företaget tillhöriga va- d) the sale of goods or merchandise beror, som utställts i samband med en tillfäl- longing to the enterprise displayed in the Jig mässa eller utställning, efter mässans el- frame of a temporary fair or exhibition after ler utställningens upphörande, the closing of that fair or exhibition;

e) innehavet av stadigvarande affärsan- e) the maintenance of a fixed place of ordning, avsedd uteslutande för inköp av va- business solely for the purpose of purchasing ror eller införskaffande av upplysningar för goods or merchandise, or for collecting införetagets räkning, formation, for the enterprise;

f) innehavet av stadigvarande affärsan- f) the maintenance of a fixed place of ordning, avsedd uteslutande för att för före- business solely for the purpose of advertistagets räkning ombesörja reklam, meddela ing, for supply of information, for scientific upplysningar, bedriva vetenskaplig forskning research or for similar activities which have eller utöva liknande verksamhet, som är av a preparatory or auxiliary character, for the förberedande eller biträdande art. enterprise.

4. Person, som är verksam i en avtalsslu- 4. A person acting in a Contracting State tande stat för företag i den andra avtalsslu- on behalf of an enterprise of the other Contande staten — härunder inbegripes icke så- tracting State — other than an agent of an dan oberoende representant som avses i independent status to whom paragraph 5 punkt 5 — behandlas såsom ctt fast drift- applies — shall be deemed to be a permaställe i den förstnämnda staten, om han in- nent establishment in the first-mentioned nehar och i denna förstnämnda stat regel- State if he has, and habitually exercises in bundet använder en fullmakt att sluta avtal that State, an authority to conclude coni företagets namn samt verksamheten icke tracts in the name of the enterprise, unless begränsas till inköp av varor för företagets his activities are limited to the purchase of räkning. goods or merchandise for the enterprise.

5. Företag i en avtalsslutande stat anses 5. An enterprise of a Contracting State icke ha fast driftställe i den andra avtals- shall not be deemed to have a permanent slutande staten endast på den grund att före- establishment in the other Contracting State taget uppehåller affärsförbindelser i denna merely because it carries on business in that andra stat genom förmedling av mäklare, other State through a broker, general comkommissionär eller annan oberoende repre- mission agent or any other agent of an insentant, under förutsättning att sådan per- dependent status, where such persons are son därvid utövar sin vanliga affärsverk- acting in the ordinary course of their busisamhet. ness.

6. Den omständigheten att ett bolag med 6. The fact that a company which is a hemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar resident of a Contracting State controls or eller kontrolleras av ett bolag med hemvist is controlled by a company which is a resii den andra avtalsslutande staten eller ett dent of the other Contracting State, or which bolag som utövar affärsverksamhet i denna carries on business in that other State andra stat (antingen genom fast driftställe (whether through a permanent establishment eller på annat sätt), medför icke i och för or otherwise), shall not of itself constitute sig att någotdera bolaget betraktas såsom either company a permanent establishment fast driftställe för det andra bolaget. of the other.

Prop. 1976/77: 154 23

c) mentlinerea unui stoc de produse sau

märfuri apartinind intreprinderii in scopul exclusiv de a fi prelucrate de cätre o altä

intreprindere ;

d) vinzarea produselor sau a märfurilor

apartinind intreprinderii, expuse in cadrul unui tirg sau expozitiil temporare, dupä in-

chiderea acelui tirg sau expozitii ;

e) intreftinerea unui Ioc stabil de afaceri in

scopul exclusiv de a cumpära produse sau

ruärfuri ori de a stringe informatii pentru intreprindere ;

f) intretinerea unui loc stabil de afaceri in scopul exclusiv de a face reclamä, de a furniza informalii, pentru cercetäri stiintifice sau activitäti analoage, care au caracter preparator sau auxiliar pentru intreprindere.

4. O persoanä activind intr-un stat contractant in contul unei intreprinderi a celuilalt stat contractant — alta decit un agent cu statut independent in sensul paragrafului 5 — se va considera cä este un "”sediu permanent”

in primul stat contractant, dacä dispune de puteri pe care le exercitä in mod obisnuit in

acel stat care ii permit sä incheie contracte in numele intreprinderii, in afarä de cazul cind

activitatea acestei persoane este limitatä la

cumpärarea de produse sau märfuri pentru intreprindere.

5. O intreprindere a unui stat contractant nu va fi consideratä cä are un sediu permanent in celälalt stat contractant numai prin faptul cä aceasta desfäsoarä afaceri in acel celälalt stat prin intermediul unui curtier (broker), a unui agent comisionar sau a oricärui alt intermediar cu statut independent, dacä aceste persoane actioneazä in cadruf activitätii Ior

obisnuite.

6. Faptul cä o societate rezidentä a unui stat contractant controleazä sau este controlatä de cätre o societate rezidentä a celuilalt stat contractant sau care desfäsoarä afaceri in

acel celålalt stat contractant (printr-un sediu

permanent sau in alt mod) nu este prin el

insusi suficient pentru a face din oricare dintre aceste societäti un sediu permanent al celeilalte.

Prop. 1976/77: 154 24

Artikel 6 Article 6 Fastighet Income from immovable property 1. Inkomst av fastighet får beskattas i 1. Income from immovable property may den avtalsslutande stat, där fastigheten är be taxed in the Contracting State in which belägen. such property is situated. 2. Uttrycket ”fastighet” har den betydel- 2. The term "immovable property” shall se som uttrycket har enligt gällande lagar i be defined in accordance with the law of den stat, där fastigheten i fråga är belägen. the Contracting State in which the property Uttrycket inbegriper dock alltid egendom in question is situated. The term shall in any som utgör tillbehör till fastighet, levande case include property accessory to immovoch döda inventarier i lantbruk och skogs- able property, livestock and equipment used bruk, rättigheter på vilka föreskrifterna i in agriculture and forestry, rights to which allmän lag angående fastigheter är tillämp- the provisions of general law respecting liga, nyttjanderätt till fastighet samt rätt till landed property apply, usufruct of immovföränderliga eller fasta ersättningar för nytt- able property and rights to variable or fixed jandet av eller rätten att nyttja gruva, källa payments as consideration for the working eller annan naturtillgång. Fartyg, båtar och of, or the right to work, mineral deposits, luftfartyg anses icke som fastighet. sources and other natural resources; ships, boats and aircraft shall not be regarded as immovable property. 3. Bestämmelserna i punkt 1 äger tillämp- 3. The provisions of paragraph 1 shall ning på inkomst, som förvärvas genom ome- apply to income derived from the direct use, delbart brukande, genom uthyrning eller ge- letting, or use in any other form of immovnom annan användning av fastighet. able property. 4. Bestämmelserna i punkterna 1 och 3 4. The provisions of paragraphs 1 and 3 äger även tillämpning på inkomst av fastig- shall also apply to the income from immovhet som tillhör företag och på inkomst av able property of an enterprise and to infastighet som användes vid utövande av fritt come from immovable property used for the yrke. performance of professional services.

Artikel 7 Article 7 Rörelse Business profits 1. Inkomst av rörelse, som förvärvas av 1. The profits of an enterprise of a Conföretag i en avtalsslutande stat, beskattas en- tracting State shall be taxable only in that dast i denna stat, såvida icke företaget be- State unless the enterprise carries on busidriver rörelse i den andra avtalsslutande sta- ness in the other Contracting State through ten från där beläget fast driftställe. Om fö- a permanent establishment situated therein. retaget bedriver rörelse på nyss angivet sätt, If the enterprise carries on business as får företagets inkomst beskattas i den andra aforesaid, the profits of the enterprise may avtalsslutande staten men endast så stor del be taxed in the other State but only so much därav, som är hänförlig till det fasta drift- of them as is attributable to that permanent stället. establishment. 2. Om företag i en avtalsslutande stat be- 2. Where an enterprise of a Contracting driver rörelse i den andra avtalsslutande sta- State carries on business in the other Conten från där beläget fast driftställe, hänföres tracting State through a permanent establishi vardera avtalsslutande staten till det fasta ment situated therein, there shall in each driftstället den inkomst av rörelse, som det Contracting State be attributed to that perkan antagas att driftstället skulle ha förvär- manent establishment the profits which it vat, om det varit ett fristående företag, som might be expected to make if it were a bedrivit verksamhet av samma eller liknande distinet and separate enterprise engaged in slag under samma eller liknande villkor och the same or similar activities under the

Prop. 1976/77: 154 25

Articolul 6 Venituri imobiliare

1. Venitul provenind din bunuri imobile

poate fi impus in statul contractant in care

aceste bunuri sint situate.

2. Expresia "bunuri ;mobile” se va defini

in conformitate cu legislatia statului contractant in care bunurile in cauzä sint situate.

Expresia va cuprinde, in orice caz, toate

accesoriile bunurilor imobile, inventarul viu si mort al exploatärilor agricole si forestiere,

drepturile asupra vcärora se aplicä dreptul comun cu privire la proprietatea funciarä,

uzufruct bunurilor imobile si drepturile

la rente variabile sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatärit zäcämintelor

minerale, izvoarelor si altor bogätii naturale

ale solului ; navele si aeronavele nu sint con-

siderate ca bunuri imobile.

3. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica

venitului obtinut din exploatarea directä, din inchirierea sau din folosirea in orice altä

formå a propietätii imobiliare.

4, Prevederile paragrafului 1 si 3 se vor

aplica, de asemenea, venitului provenind din

bunuri imobile ale unei intreprinderi si ventitului din bunuri imobile folosite la exercitarca unei profesiuni libere.

Articolul 7 Beneficiile intreprinderilor

1, Beneficiile unei intreprinderi a unui stat contractant se vor impune numai in acel stat, in afarä de cazul cind intreprinderea desfäsoarä afaceri in celälalt stat contractant printr-un

sediu permanent aflat in acel stat.

Dacä intreprinderea exercitä activitatea sa in acest mod, beneficiile intreprinderii pot fi

impuse in celälalt stat, dar numai in mäsura

in care acestea sint atribuibile acelui sediu

permanent.

2. Cind o intreprindere a unui stat con-

tractant desfäsoarä activitate in celälalt stat contractant printr-un sediu permanent aflat in

acel stat, se va atribui in fiecare stat contractant, acelui sediu permanent, beneficiile pe care le-ar fi putut realiza dacä ar fi consti-

tuit o intreprindere distinctä si separatä desfäsurind activitate identicä sau analoagä in conditii identice sau analoage si tratind in deplinä

Prop. 1976/77: 154 26

självständigt avslutat affärer med det före- same or similar conditions and dealing tag till vilket driftstället hör. wholly independently with the enterprise of which it is a permanent establishment. 3. Vid bestämmande av inkomst, som är 3. In the determination of the profits of hänförlig till det fasta driftstället, medges a permanent establishment, there shall be avdrag för kostnader som uppkommit för allowed as deductions expenses which are det fasta driftställets räkning, härunder in- incurred for the purposes of the permanent begripna kostnader för företagets ledning establishment including executive and genoch allmänna förvaltning, antingen kostna- eral administrative cexpenses so incurred, derna uppkommit i den avtalsslutande stat, whether in the State in which the permanent där det fasta driftstället är beläget eller an- establishment is situated or elsewhere. norstädes. Bestämmelserna i denna punkt Nothing in this paragraph shall, however, medför emellertid icke rätt till avdrag för authorize a deduction for expenses which kostnader som är av sådant slag att avdrag would not be deductible if the permanent icke skulle kunnat medges om det fasta establishment were a separate enterprise. driftstället hade varit ett fristående företag. 4. I den mån inkomst hänförlig till fast 4. Insofar as it has been customary in a driftställe brukat bestämmas i en avtalsslu- Contracting State to determine the profits tande stat på grundval av en fördelning av to be attributed to a permanent establishföretagets hela inkomst på de olika delarna ment on the basis of an apportionment of av företaget, skall bestämmelserna i punkt the total profits of the enterprise to its vari- 2 icke hindra att i denna avtalsslutande stat ous parts, nothing in paragraph 2 shall den skattepliktiga inkomsten bestämmes ge- preclude that Contracting State from deternom ett sådant förfarande. Förfarandet skall mining the profits to be taxed by such an dock vara sådant att resultatet står i över- apportionment as may be customary; the ensstämmelse med de i denna artikel angiv- method of apportionment adopted shall, na principerna. however, be such that the result shall be in accordance with the principles embodied in this Article. 5. Inkomst anses icke hänförlig till fast 5. No profits shall be attributed to a perdriftställe endast av den anledningen att va- manent establishment by reason of the mere ror inköpes genom det fasta driftställets för- purchase by that permanent establishment sorg för företagets räkning. of goods or merchandise for the enterprise. 6. Vid tillämpningen av föregående punk- 6. For the purposes of the preceding ter bestämmes inkomst som är hänförlig till paragraphs, the profits to be attributed to det fasta driftstället genom samma förfaran- the permanent establishment shall be deterde år från år, såvida icke särskilda förhål- mined by the same method ycar by year landen föranleder annat. unless there is good and sufficient reason to the contrary. 7. Ingår i rörelseinkomsten inkomstslag, 7. Where profits include items of income som behandlas särskilt i andra artiklar av which are dealt with separately in other detta avtal, beröres bestämmelserna i dessa Articles of this Convention, then the proviartiklar icke av reglerna i förevarande ar- sions of those Articles shall not be affected tikel. by the provisions of this Article.

Artikel 8 Article 8 Internationella transporter International transports 1. Inkomst som förvärvas genom utövan- 1. Profits from the operation of ships or de av sjöfart, luftfart, järnvägs- eller lands- aircraft, railway or road vehicles in internavägstransport i internationell trafik beskat- tional traffic shall be taxable only in the tas endast i den avtalsslutande stat, där fö- Contracting State in which the place of efretaget har sin verkliga ledning. fective management of the enterprise is situated.

Prop. 1976/77: 154 27

independentä cu intreprinderea al cärui sediu

permanent este.

3. La determinarea beneficiilor unui sediu

permanent se vor scädea cheltuielile fäcute pentru scopurile sediului permanent, inclusiv

cheltuieli de conducere si cheltuieli generale de administrare, indiferent dacä s-au efectuat

in statul in care se aflä sediul permanent sau

in altä parte. Nici o prevedere din acest paragraf nu va justifica insä scäderea de cheltuieli care nu ar fi deductibile dacä sediul

permanent ar fi fost o intreprindere separata.

4, In mäsura in care intr-un stat contractant

se obisnuieste ca beneficiile de atribuit unui

sediu permanent sä fie determinate pe baza unei repartilii a beneficiilor totale ale intreprinderii intre diversele ei pärti componente, nici o dispozitie a paragrafului 2 nu va impiedica acel stat contractant de a determina beneficiile impozabile printr-o asemenea repartitie in mäsura in care poate fi uzual; metoda repartitiei adoptatä trebuie, in orice

caz, så fie in concordantäå cu principiile enuntate in prezentul articol.

S. Nici un beneficiu un se va atribui unui sediu permanent numai pentru faptul cä acest sediu permanent cumpärä produse sau märfuri pentru intreprindere.

6. In vederea aplicärii prevederilor paragrafelor precedente, beneficiile de atribuit unui sediu permanent se vor determina in fiecare an prin aceeasi metodä, in afarä de cazul cind

existä motive valabile $i suficiente de a pro-

ceda altfel.

7. Cind beneficiile cuprind elemente de venit tratate separat in alte articole ale prezentei convenlii, dispozitiile acelor articole nu vor fi afectate de prevederile prezentului articol.

Årticolul 8

Transporturi internationale

1. Beneficiile obtinute din exploatarea in

trafic international a navelor, aeronavelor ori

a vehiculelor de transport feroviar sau rutier vor fi impozabile numai in statul contractant in care este situat locul conducerii efective a

intreprinderii.

Prop. 1976/77: 154 28

2. Om företag, som bedriver sjöfart i in- 2. If the place of effective management ternationell trafik, har sin verkliga ledning of an enterprise carrying on shipping in inombord på ett fartyg, anses ledningen ut- ternational traffic is aboard a ship, then it övad i den avtalsslutande stat, där fartyget shall be deemed to be situated in the Conhar sin hemmahamn eller, om någon sådan tracting State in which the home harbour of hamn icke finns, i den avtalsslutande stat, the ship is situated, or, if there is no such där fartygets redare har hemvist. home harbour, in the Contracting State of which the operator of the ship is a resident. 3. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas 3. With respect to profits derived by the beträffande inkomst som förvärvas av luft- air transport consortium Scandinavian Airfartskonsortiet Scandinavian Airlines System lines System (SAS) the provisions of para- (SAS) men endast i fråga om den del av in- graph 1 shall apply, but only to such part of komsten som motsvarar den andel i konsor- the profits as corresponds to the sharetiet vilken innehas av AB Aerotransport holding in that consortium held by AB (ABA), den svenska delägaren i Scandina- Aerotransport (ABA), the Swedish partner vian Airlines System (SAS). of Scandinavian Airlines System (SAS). 4. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas 4. The provisions of paragraph 1 shall även beträffande inkomst som förvärvas ge- also apply to profits derived from the parnom deltagande av företag i en avtalsslu- ticipation by enterprises of the Contracting tande stat i en pool, ett gemensamt företag States in a pool, a joint business or in an eller i en internationell trafikorganisation. international operating agency.

Artikel 9 Article 9 Företag med intressegemenskap Associated enterprises I fall då Where a) ett företag i en avtalsslutande stat di- a) an enterprise of a Contracting State rekt eller indirekt deltager i Jedningen eller participates directly or indirectly in the övervakningen av ett företag i den andra management, control or capital of an enteravtalsslutande staten eller äger del i detta prise of the other Contracting State, or företags kapital, eller b) samma personer direkt eller indirekt b) the same persons participate directly deltager i ledningen eller övervakningen av or indirectly in the management, control or såväl ett företag i en avtalsslutande stat som capital of an enterprise of a Contracting ett företag i den andra avtalsslutande staten State and an enterprise of the other Coneller äger del i båda dessa företags kapital, tracting State, iakttages följande. Om mellan företagen i fråga om handel and in either case conditions are made or eller andra ekonomiska förbindelser avtalas imposed between the two enterprises in their eller föreskrives villkor, som avviker från commercial or financial relations which difdem som skulle ha avtalats mellan av var- fer from those which would be made beandra oberoende företag, får alla inkomster, tween independent enterprises, then any som utan sådana villkor 'skulle ha tillkom- profits which would, but for those condimit det ena företaget men som på grund av tions, have accrued to one of the enterprises, villkoren i fråga icke tillkommit detta före- but, by reason of those conditions, have not tag, inräknas i detta företags inkomst och so accerued, may be included in the profits beskattas i överensstämmelse därmed. of that enterprise and taxed accordingly.

Artikel 10 Article 10 Utdelning Dividends 1. Utdelning från bolag med hemvist i en 1. Dividends paid by a company which is avtalsslutande stat till person med hemvist a resident of a Contracting State to a resi-

Prop. 1976/77: 154 29

2. Dacä locul conducerii efective al unei

intreprinderi care face transporturi navale in

trafic international se aflä la bordul unei

nave, atunci se va considera cä se aflä in statul contractant in care este situat portul de inregistrare al navei, sau dacä nu existä un atare port de inregistrare, in statul contractant

in care este rezident armatorul. 3. Prevederile paragrafului 1 se vor aplica si beneficiilor obtinute de cätre consortiul de transporturi aeriene Scandinavian Airlines

System (SAS), dar numai acelei pärti din bene-

ficiu care revin actiunilor din consortiu care apartin societätii A.B. Aerotransport (ABA)

partenerul suedez in Scandinavian Airlines System (SAS).

4, Dispozitiile paragrafului 1 se vor aplica de asemenea, in mod corespunzätor beneficii-

lor obtinute din participärile intreprinderilor

statelor contractane intr-un pool, la o exploatare in comun sau la o agentie internationalä de transporturi.

Articolul 9

Intreprinderi asociate

Atunci cind :

a) o intreprindere a unui stat contractant

participä direct sau indirect la conducerea,

controlul sau ia capitalul unei intreprinderi a

celuilalt stat contractant, sau

b) aceleasi persoane participä direct sau indirect la conducerea, controlul sau la capitalul unei intreprinderi a unui stat contractant si a unei intreprinderi a celuilalt stat contractant, si fie intr-un caz, fie in celälalt, intre cele douä intreprinderi s-au stabilit ori impus conditii in relatiile lor comerciale sau financiare care diferä de acelea care ar fi fost stabilite intre intreprinderi independente, atunci orice beneficii care ar fi revenit uneia din intreprinderi dacä n-ar fi fost acele conditii, dar,

datoritä acelor conditii nu i-au mai revenit, pot fi incluse in beneficiile acelei intreprinderi

$i impuse in mod corespunzätor.

Articolul 10 Dividende

1. Dividendele pläåtite de o societate rezidentä a unui stat contractant unei persoane

Prop. 1976/77: 154 30

i den andra avtalsslutande staten får beskat- dent of the other Contracting State may be tas i denna andra stat. taxed in that other State.

2. Utdelningen får emellertid beskattas 2. However, such dividends may be taxed även i den avtalsslutande stat, där bolaget in the Contracting State of which the comsom betalar utdelningen har hemvist, i en- pany paying the dividends, is a resident, and lighet med lagstiftningen i denna stat, men according to the law of that State, but the skatten får icke överstiga 10 procent av ut- tax so charged shall not exceed 10 per cent delningens bruttobelopp. De behöriga myn- of the gross amount of the dividends. The digheterna i de avtalsslutande staterna skall competent authorities of the Contracting träffa överenskommelse om sättet för ge- States shall by mutual agreement settle the nomförandet av denna begränsning. mode of application of this limitation.

Bestämmelserna i denna punkt berör icke This paragraph shall not affect the taxabolagets beskattning för vinst av vilken ut- tion of the company in respect of the profits delningen betalas. out of which the dividends are paid.

3. Med uttrycket ”utdelning” förstås i 3. The term "dividends” as used in this denna artikel inkomst av aktier, andelsbevis article means income from shares, "jouiseller andra liknande bevis med rätt till andel sance” shares or "jouissance” rights, mining i vinst, gruvaktier, stiftarandelar eller andra shares, founders' shares as well as income rättigheter samt inkomst av andra andelar from other corporate rights assimilated to i bolag, som enligt skattelagstiftningen i den income from shares by the taxation law of stat där det utdelande bolaget har hemvist the State of which the company making the jämställes med inkomst av aktier. Vinst som distribution is a resident. In this context, rumänskt s. k. blandat bolag utdelar till de profits distributed by Romanian joint compersoner som tillskjutit kapital i bolaget panies to the capital subscribers are asjämställes i detta sammanhang med utdel- similated to dividends. ning.

4. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 4. Notwithstanding the provisions of 1 är utdelning från bolag med hemvist i paragraph 1, dividends paid by a company Rurmnäntien till bolag med hemvist i Sverige being a resident of Romania to a company undantagen från beskattning i Sverige i den which is a resident of Sweden shall be exmån utdelningen enligt svensk lag skulle ha empt from tax in Sweden to the extent that varit undantagen från beskattning om båda the dividends would have been exempt bolagen varit svenska bolag. under Swedish law if both companies had

been Swedish companies.

5. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 5. The provisions of paragraphs 1 and 2 tillämpas icke, om mottagaren av utdelning- shall not apply if the recipient of the divien har hemvist i en avtalsslutande stat och dends, being a resident of a Contracting har fast driftställe i den andra avtalsslutan- State, has in the other Contracting State, of de staten, där det utbetalande bolaget har which the company paying the dividends is hemvist, samt den andel på grund av vilken a resident, a permanent establishment with utdelningen i fråga betalas äger verkligt which the holding by virtue of which the samband med det fasta driftstället. I sådant dividends are paid is effectively connected. fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7. In such a case the provisions of Article 7

shall apply.

6. Om bolag med hemvist i en avtalsslu- 6. Where a company which is a resident tande stat uppbär inkomst från den andra of a Contracting State derives profits or inavtalsslutande staten, får denna andra stat come from the other Contracting State, that icke påföra någon skatt på utdelning, som other State may not impose any tax on the bolaget betalar till person som ej har hem- dividends paid by the company to persons vist i denna andra stat, och ej heller någon who are not residents of that other Statc, or skatt på bolagets icke utdelade vinst, även subject the company's undistributed profits om utdelningen eller den icke utdelade vins- to a tax on undistributed profits, even if the ten helt eller delvis utgöres av inkomst som dividends paid or the undistributed profits

Prop. 1976/77: 154 31

rezidentä a celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celälalt stat.

2. Totusi, astfel de dividende pot fi impuse in statul. contractant in care este rezidentå

societatea plätitoare de dividende, potrivit

legislatiei acelui stat, dar impozitul astfel stabilit nu va depäsi 10 la sutäå din suma brutäå a dividendelor. Autoritätile competente ale statelor contractante vor stabili de comun

acord modul de aplicare a acestei limitäri.

Prevederile acestui paragraf nu vor afecta impunerea societätii cu privire la beneficiile

din care se plätesc dividendele. 3. Termenul "”dividende” asa cum este

folosit in acest articol indicå venituri pro-

venind din actiuni, actiuni de folosintä, sau

drepturi de folosintä, pärti miniere, pärti de fondator, precum si venituri din alte pärti

sociale asimilate veniturilor din actiuni de

cätre legislatia fiscalä a statului contractant in care este rezidentä societatea distribuitoare a dividendelor. In acest context, beneficiile distribuite de societätile mixte romäåne subsceriitorilor de capital sint asimilate dividendelor.

4. Prin derogare de la prevederile paragra-

fului 1, dividendele plätite de cätre o societate rezidentä a Romåniei, unei societäti rezidentä

a Suediei, vor fi scutite de impozit in Suedia

in mäsura in care dividendele ar fi fost scutite

in conformitate cu legislatia suedezä, dacä ambele societäti ar fi fost societäti suedeze.

5. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se vor aplica dacä beneficiarul dividendelor, find rezident al unui stat contractant, are, in celälalt stat contractant in care societatea plätitoare de dividende este rezidentä, un sediu permanent de care este legatä in mod efectiv participarea generatoare de dividende. In acest caz se aplicä prevederile articolului 7.

6. Cind 0 societate rezidentä a unui stat contractant realizeazä beneficii sau venituri din celälalt stat contractant, acel celälalt stat nu poate percepe nici un impozit asupra dividendelor plätite de societate persoanelor care nu sint rezidente ale acelui celälalt stat, sau

sä supunä beneficiile nedistribuite ale societätii unui impozit asupra beneficiilor mne-

a distribuite reprezintä, in total sau in parte,

Prop. 1976/77: 154 32

uppkommit i denna andra stat. consist wholly or partly of profits or income

arising in such other State.

Artikel 11 Article 11 Ränta Interest

1. Ränta, som härrör från en avtalsslu- 1. Interest arising in a Contracting State tande stat och som betalas till person med and paid to a resident of the other Conhemvist i den andra avtalsslutande staten, tracting State may be taxed in that other får beskattas i denna andra stat. State.

2. Räntan får emellertid beskattas även i 2. However, such interest may be taxed den avtalsslutande stat från vilken den här- in the Contracting State in which it arises, rör i enlighet med denna stats lagstiftning and according to the law of that State, but men skatten får icke överstiga 10 procent the tax so charged shall not exceed 10 per av räntans belopp. De behöriga myndighe- cent of the amount of the interest. The terna i de avtalsslutande staterna skall träffa competent authorities of the Contracting överenskommelse om sättet för genomföran- States shall by mutual agreement settle the det av denna begränsning. mode of application of this limitation.

3. Med uttrycket ”ränta” förstås i denna 3. The term "interest” as used in this artikel inkomst av värdepapper som utfär- Article means income from Government dats av staten, av obligationer eller debentu- securities, bonds or debentures, whether or res, antingen de utfärdats mot säkerhet i not secured by mortgage and whether or not fastighet eller ej och antingen de medför rätt carrying a right to participate in profits, and till andel i vinst eller ej. Uttrycket åsyftar debt-claims of every kind as well as all other även inkomst av varje annat slags fordran income assimilated to income from money samt all annan inkomst som enligt skatte- lent by the taxation law of the State in lagstiftningen i den avtalsslutande stat från which the income arises. vilken inkomsten härrör jämställes med inkomst av försträckning.

4, Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 4. The provisions of paragraphs 1 and 2 tillämpas icke, om mottagaren av räntan har shall not apply if the recipient of the inhemvist i en avtalsslutande stat och innehar terest, being a resident of a Contracting fast driftställe i den andra avtalsslutande State, has in the other Contracting State in staten från vilken räntan härrör samt den which the interest arises a permanent estabfordran av vilken räntan härflyter äger lishment with which the debt-claim from verkligt samband med det fasta driftstället. which the interest arises is effectively con- I sådant fall tillämpas bestämmelserna i ar- nected. In such a case, the provisions of tikel 7. Article 7 shall apply.

5. Ränta anses härröra från en avtalsslu- 5. Interest shall be deemed to arise in a tande stat, om utbetalaren är denna stat Contracting State when the payer is that själv, administrativ underavdelning, lokal State itself, an administrative subdivision, myndighet eller person med hemvist i denna a local authority or a resident of that State. stat. Om den person som betalar räntan, an- Where, however, the person paying the intingen han har hemvist i en avtalsslutande terest, whether he is a resident of a Constat eller ej, innehar fast driftställe i en av- tracting State or not, has in a Contracting talsslutande stat för vilket upptagits det lån State a permanent establishment in connecsom räntan avser och räntan bestrides av tion with which the indebtedness on which det fasta driftstället, anses dock räntan här- the interest is paid was incurred, and such röra från den avtalsslutande stat, där det interest is borne by such permanent estabfasta driftstället är beläget. lishment, then such interest shall be deemed

to arise in the Contracting State in which

the permanent establishment is situated.

Prop. 1976/77: 154 33

beneficii sau venituri provenind din acest celälalt stat.

Articolul 11 Dobinzi

1. Dobinzile provenind dintr-un stat con-

tractant si plätite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celälalt

stat contractant.

2. Totusi, astfel de dobinzi pot fi impuse in

statul contractant din care provin si in conformitate cu legislatia acelui stat, dar impozi-

tul astfel stabilit nu va depäsi 10 la sutä din

suma dobinzilor. Autoritätile competente ale statelor contractante vor stabili de comun acord modul de aplicare a acestei limitäri.

3. Termenul "dobinzi” asa cum este folosit in prezentul articol inseamnä venituri din efecte publice, din titluri de credit sau obligatiuni, indiferent dacä sint sau nu garantate ipotecar, indiferent dacä dau sau nu dreptul de participare la beneficii si din creante de orice naturä, precum si orice alte venituri pe care legislatia fiscalä a statului din care provin

veniturile ic asimileazå veniturilor din sume

imprumutate.

4. Dispozitiile paragrafelor 1 si 2 nu se vor

aplica dacä beneficiarul dobinzilor fiind re-

zident al unui stat contactant, are in celälalt stat contractant din care provin dobinzile un sediu permanent de care este legatä efectiv creanta de la care provin dobinzile.

In acest caz se vor aplica prevederile articolului 7.

5. Dobinzile vor fi considerate cä provin dintr-un stat contractant cind debitorul este acel stat insusi, o subdiviziune administrativä, o autoritate localä sau un rezident al acelui stat. Cind, insä persoana care pläteste do-

binzile, fie cä este sau nu rezidentä a unui

stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu permanent in legäturä cu care a fost contractatä creanta asupra cäruia se plätesc dobinzile si care dobinzi sint suportate de sediul permanent respectiv, atunci astfel de dobinzi sint considerate cäå provin din statul contractant in care este situat sediul permanent.

3 Riksdagen 1976/77. I saml. Nr I54

Prop. 1976/77: 154 34

6. Beträffande sådana fall då särskilda 6. Where, owing to a special relationship förbindelser mellan utbetalaren och motta- between the payer and the recipient or begaren eller mellan dem båda och annan per- tween both of them and some other person, son föranleder att det utbetalade räntebelop- the amount of the interest paid, having pet med hänsyn till den skuld, för vilken regard to the debt-claim for which it is paid, räntan erlägges, överstiger det belopp som exceeds the amount which would have been skulle ha avtalats mellan utbetalaren och agreed upon by the payer and the recipient mottagaren om sådana förbindelser icke fö- in the absence of such relationship, the relegat, gäller bestämmelserna i denna arti- provisions of this Article shall apply only to kel endast för sistnämnda belopp. I sådant the last-mentioned amount. In that case, the fall beskattas överskjutande belopp enligt excess part of the payments shall remain lagstiftningen i vardera avtalsslutande sta- taxable according to the law of each Conten med iakttagande av övriga bestämmel- tracting State, due regard being had to the ser i detta avtal. other provisions of this Convention.

Artikel 12 Article 12 Provision Commission

1. Provision, som härrör från en avtals- 1. Commission arising in a Contracting slutande stat och som betalas till person State and paid to a resident of the other med hemvist i den andra avtalsslutande sta- Contracting State may be taxed in that other ten, får beskattas i denna andra stat. State.

2. Provisionen får emellertid beskattas 2. However, such commission may be även i den avtalsslutande stat från vilken taxed in the Contracting State in which it den härrör i enlighet med denna stats lag- arises, and according to the law of that stiftning men skatten får icke överstiga 10 State, but the tax so charged shall not exprocent av provisionens belopp. De behöriga ceed 10 per cent of the amount of the commyndigheterna i de avtalsslutande staterna mission. The competent authorities of the skall träffa överenskommelse om sättet för Contracting States shall by mutual agreegenomförandet av denna begränsning. ment settle the mode of application of this

limitation.

3. Med uttrycket ”provision” förstås i 3. The term "commission” as used in this denna artikel betalning till en mäklare, ge- Article means a payment made to a broker, neralagent eller annan person som enligt a general commission agent or to any other skattelagstiftningen i den stat från vilken person assimilated to such a broker or agent betalningen härrör jämställes med sådan by the taxation law of the Contracting State mäklare eller agent. in which such payment arises.

4, Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 4. The provisions of paragraphs 1 and 2 tillämpas icke, om mottagaren av provisio- shall not apply if the recipient of the comnen har hemvist i en avtalsslutande stat och mission, being a resident of a Contracting innehar fast driftställe i den andra avtalsslu- State, has in the other Contracting State in tande staten från vilken provisionen härrör which the commission arises a permanent samt den verksamhet som ger upphov till establishment with which the activity giving provisionen äger verkligt samband med det rise to the commission is effectively confasta driftstället. I sådant fall tillämpas be- nected. In such a case, the provisions of stämmelserna i artikel 7. Article 7 shall apply.

5. Provision anses härröra från en av- 5. Commission shall be deemed to arise talsslutande stat, om utbetalaren är denna in a Contracting State when the payer is stat själv, administrativ underavdelning, 1o- that State itself, an administrative subdivi-

kal myndighet eller person med hemvist i sion, a local authority or a resident of that

denna stat. Om den person som betalar pro- State. Where, however, the person paying

Prop. 1976/77: 154 35

6. Cind, datoritä unor relatii speciale existente intre plätitor si primitor sau intre ambii si vreo altä persoanä, suma dobinzilor plätite, tinind cont de creanta pentru care

sint plätite, depäseste suma pe care plätitorul si primitorul ar fi convenit-o, in lipsa unor astfel de relatii, prevederile prezentului articol

se vor aplica numai la aceastä ultimä sumä.

In acest caz, partea excedentarä a plätilor va rämine impozabilä conform legislatiei fiecärui

stat contractnat tinindu-se cont de celelalte prevederi ale prezentei conventii.

Årticolul 12 Comisioane

I. Comisioanele provenind dintr-un stat

contractant $i plätite unui rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acel celälalt stat contractant.

2, Cu toate acestea, astfel de comisioane

pot fi impuse in statul contractant din care

provin, in conformitate cu legislatia acelui stat, dar impozitul astfel stabilit nu va de-

päsi 10 la sutä din suma comisioanelor. Autoritätile competente ale statelor contractante

vor stabili de comun acord modul de aplicare

a acestei limitäri.

3. Termenul "comisioane” asa cum este folosit in acest articol inseamnä o platä fäcutä unui intermediar (broker), unui reprezentant comisionar general sau oricärei alte persoane asimilate unui astfel de intermediar sau reprezentant de cätre legislatia fiscalä a statului contractant din care provine o asemenea platä.

4, Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se vor aplica dacä primitorii comisioanelor, fiind rezidenti ai unui stat contractant, au in ce-

lälalt stat contractant din care provin comisioanele un sediu permanent de care este legatä efectiv activitatea care genereazä co-

misioanele. In asemenea caz, se vor aplica prevederile articolului 7.

5. Comisioanele vor fi considerate cä pro-

vin dintr-un stat contractant cind plätitorul

este statul insusi, o subdiviziune administrativä, o autoritate localä sau un rezident al acelui stat. Cind, totusi, persoana care are

Prop. 1976/77: 154 36

visionen, antingen han har hemvist i en av- the commission, whether he is a resident of talsslutande stat eller ej, innehar fast drift- a Contracting State or not, has in a Conställe i en avtalsslutande stat med vilket tracting State a permanent establishment in verksamheten som gav upphov till provisio- connection with which the activities for nen äger samband och denna bestrides av which the payment is made were performed, det fasta driftstället, anses dock provisionen and such commission is borne by such perhärröra från den avtalsslutande stat, där det manent establishment, then such commission fasta driftstället är beläget. shall be deemed to arise in the Contracting

State in which the permanent establishment

is situated.

6. Beträffande sådana fall då särskilda 6. Where, owing to a special relationship förbindelser mellan utbetalaren och motta- between the payer and the recipient or begaren eller mellan dem båda och annan per- tween both of them and some other person, son föranleder att det utbetalade provisions- the amount of the commission paid, having beloppet med hänsyn till den verksamhet, regard to the activities for which it is paid, för vilken provisionen erlägges, överstiger exceeds the amount which would have been det belopp som skulle ha avtalats mellan ut- agreed upon by the payer and the recipient betalaren och mottagaren om sådana för- in the absence of such relationship, the bindelser icke förelegat, gäller bestämmel- provisions of this Article shall apply only to serna i denna artikel endast för sistnämnda the last-mentioned amount. In that case, the belopp. I sådant fall beskattas överskjutande excess part of the payments shall remain belopp enligt lagstiftningen i vardera av- taxable according to the law of each Contalsslutande staten med iakttagande av öv- tracting State, due regard being had to the riga bestämmelser i detta avtal. other provisions of this Convention.

Artikel 13 Article 13 Royalty Rovalties

1. Royalty, som härrör från en avtalsslu- 1. Royalties arising in a Contracting State tande stat och som betalas till person med and paid to a resident of the other Conhemvist i den andra avtalsslutande staten, tracting State may be taxed in that other får beskattas i denna andra stat. State.

2. Royaltyn får emellertid beskattas även 2. However, such royalties may be taxed i den avtalsslutande stat från vilken den in the Contracting State in which they arise, härrör i enlighet med denna stats lagstift- and according to the law of that State, but ning men skatten får icke överstiga 10 pro- the tax so charged shall not exceed 10 per cent av royaltyns belopp. De behöriga myn- cent of the amount of the royalties. The digheterna i de avtalsslutande staterna skall competent authorities of the Contracting träffa överenskommelse om sättet för ge- States shall by mutual agreement settle the nomförandet av denna begränsning. mode of application of this limitation.

3. Med uttrycket ”royalty” förstås i den- 3. The term "royalties” as used in this na artikel varje slag av belopp som betalas Article means payments of any kind resåsom ersättning för nyttjandet av eller rät- ceived as consideration for the use of, or ten att nyttja upphovsrätt till litterära, konst- the right to use, any copyright of literary, närliga eller vetenskapliga verk, biograffil- artistic or scientific work including copymer samt filmer och band för radio- och right of motion picture films or films or televisionsutsändningar häri inbegripna, pa- tapes used for radio or television broadtent, varumärke eller liknande egendom el- casting, any patent, trade mark or other like ler rätt, mönster eller modell, ritning, hem- property or rights, design or model, plan, ligt recept eller hemlig fabrikationsmetod secret formula or process, or for the use of, samt för nyttjandet av eller rätten att nyttja or the right to use, industrial, commercial, industriell, kommersiell eller vetenskaplig ut- or scientific equipment, or for information rustning eller för upplysningar om erfaren- concerning industrial, commercial or scien-

Prop. 1976/77: 154 : 37

de plätit comisioanele indiferent dacä este sau nu rezidentä a unui stat contactant, are intr-un stat contractant un sediu permanent

de care sint legate activitätile pentru care este

fäcutä plata si aceste comisioane sint suporta-

te de acel sediu permanent, atunci comisioa-

nele vor fi considerate cä provin din statul coOntractant in care este situat sediul permanent. 6. Cind, datoritä relatiilor speciale existente intre plätitor si primitor sau intre ambii acestia si vreo altä persoanä, suma comisioa-

nelor plätite, tinind seama de activitätile pentru care se plätesc, depäseste suma pe care

ar fi convenit-o plätitorul si primitorul in

lipsa unor astfel de relatii, prevederile prezentului articol se vor aplica numai la aceastä ultimä sumä. In acest caz, partea excedentarä a plätilor va rämåne impozabilä conform legislatiei fiecärui stat contractant tinindu-se cont de celelalte dispozitii ale prezentei conventii.

ÅArticolul 13 Redevente

1. Redeventele provenind dintr-un stat coOntractant, plätite unui rezident al celuilalt stat contractant, pot fi impuse in acel celälalt stat.

2. Totusi, astfel de redevente pot fi impuse

in statul contractant din care provin, in conformitate cu legislatia acelui stat, insä impo-

zitul astfel stabilit nu va depäsi 10 la sutä

din suma redeventelor. Autoritätile competente ale statelor contractante vor stabili de comun acord modul de aplicare a acestei

limitäri.

3. Termenul "redevente” astfel cum este

folosit in prezentul articol inseamnä pläti de Orice naturä primite ca o compensatie pentru folosirea sau concesionarea folosirii oricärui

drept de autor asupra unei opere literare,

artistice sau stintifice, inclusiv filme de cinematograf sau filme ori benzi magnetice folosite la emisiunile de radio sau televiziune, a

oricärui brevet, marcä de fabricäå sau altä proprietate ori drepturi asemänätoare, desen sau model, plan, formulä sau procedeu secret, sau pentru folosirea sau concesionarea folosirii unui echipament industrial, comercial sau

Prop. 1976/77: 154 38

hetsrön av industriell, kommersiell eller ve- tific experience. tenskaplig natur.

4. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 4. The provisions of paragraphs 1 and 2 tillämpas icke, om mottagaren av royaltyn shall not apply if the recipient of the royalhar hemvist i en avtalsslutande stat och in- ties, being a resident of a Contracting State, nehar fast driftställe i den andra avtalsslu- has in the other Contracting State in which tande staten från vilket royaltyn härrör samt the royalties arise a permanent establishment den rätt eller egendom som ger upphov till with which the right or property giving rise royaltyn äger verkligt samband med det fas- to the royalties is effectively connected. In ta driftstället. I sådant fall tillämpas bestäm- such a case, the provisions of Article 7 shall melserna i artikel 7. apply.

5. Royalty anses härröra från en avtals- 5. Royalties shall be deemed to arise in a slutande stat om utbetalaren är denna stat Contracting State when the payer is that själv, administrativ underavdelning, lokal State itself, an administrative subdivision, a myndighet eller person med hemvist i denna local authority or a resident of that State. stat. Om den person som betalar royaltyn, Where, however, the person paying the antingen han har hemvist i en avtalsslutande royalties, whether he is a resident of a Constat eller ej, innehar fast driftställe i en av- tracting State or not, has in a Contracting talsslutande stat för vilket rätten eller egen- State a permanent establishment in connecdomen, som ger upphov till royaltyn, för- tion with which the liability to pay the värvats och royaltyn bestrides av det fasta royalties was incurred, and such royalties driftstället, anses dock royaltyn härröra från are borne by such permanent establishment, den avtalsslutande stat, där det fasta drift- then such royalties shall be deemed to arise stället är beläget. in the Contracting State in which the perma-

nent establishment is situated.

6. Beträffande sådana fall, då särskilda 6. Where, owing to a special relationship förbindelser mellan utbetalaren och motta- between the payer and the recipient or begaren eller mellan dem båda och annan per- tween both of them and some other person, son föranleder att beloppet av utbetalad the amount of the royalties paid, having royalty med hänsyn till det nyttjande, den regard to the use, right or information for rätt, egendom eller upplysning för vilken which they are paid, exceeds the amount royalty erlägges, överstiger det belopp, som which would have been agreed upon by the skulle ha avtalats mellan utbetalaren och payer and the recipient in the absence of mottagaren om sådana förbindelser icke fö- such relationship, the provisions of this relegat, gäller bestämmelserna i denna arti- Article shall apply only to the last-menkel endast för sistnämnda belopp. I sådant tioned amount. In that case, the excess part fall beskattas överskjutande belopp enligt of the payments shall remain taxable aclagstiftningen i vardera avtalsslutande sta- cording to the law of each Contracting State, ten med iakttagande av övriga bestämmelser due regard being had to the other provisions i detta avtal. of this Convention.

Artikel 14 Article 14

Realisationsvinst Capital gains

1. Vinst genom överlåtelse av sådan fas- 1. Gains from the alienation of immovtighet som avses i artikel 6 punkt 2 liksom able property, as defined in paragraph 2 of vinst genom överlåtelse av aktier eller andra Article 6, as well as gains from the alienarättigheter i ett bolag, vars huvudsakliga till- tion of shares or other rights of a company gångar utgöres av fastighet, får beskattas i the main assets of which consist of immovden avtalsslutande stat, där fastigheten är able property, may be taxed in the Conbelägen. tracting State in which such property is

situated.

Prop. 1976/77: 154 39

stiintific sau pentru informatii cu privire la experientä in domeniul industrial, comercial

sau stiintific.

4, Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se vor

aplica dacä beneficiarul redeventelor, fiind

rezident al unui stat contractant, are in celälalt stat contractant din care provin redeventele, un sediu permanent de care este

legat efectiv dreptul sau proprietatea generatoare de redevente. In asemenea caz se vor

aplica dispozitiile articolului 7.

5. Redeventele vor fi considerate ca pro-

venind dintr-un stat contractant cind plätito-

rul este acel stat, o subdiviziune administrativä, o autoritate localä sau un rezident din acel stat.

Cind, totusi persoana plätitoare a redeventelor, fie cä este sau nu rezidentä a unuij stat contractant, are intr-un stat contractant un sediu permanent in legäturä cu care a

contractat obligatia de a pläti redeventele si

care sediu permanent suportä aceste rede-

vente, atunci astfel de redevente sint conside-

rate cä provin din statul contractant in care este situat sediul permanent.

6. Cind, datoritä relatiilor speciale existente

intre plätitor si primitor sau dintre ambii si

altä persoanä, suma redeventelor plätite, tinind cont de folosirea, concesionarea folosirii sau informatia pentru care ele sint plätite,

depäseste suma pe care ar fi convenit-o plätitorul $i primitorul in lipsa unor asemenea

relatii, prevederile prezentului articol se vor aplica numai la ultima sumä mentionatä. In acest caz, partea excedentarä a plätilor rämine impozabilä conform legislatiei fiecärui

stat contractant, tinind cont si de celeialte

dispozitii ale prezentei conventii.

ÅArticolul 14 Cistiguri din capital

1. Cistigurile provenind din insträinarea bu-

nurilor imobile, astfel cum sint definite la

paragraful 2 al articolului 6, precum si cisti-

gurile din insträinarea actfiunilor sau a altor

drepturi ale unei societäti ale cärei active de

bazä constau in bunuri imobile pot fi impuse in statul contractant in care sint situate astfel de bunuri.

Prop. 1976/77: 154 40

2. Vinst genom överlåtelse av lös egen- 2. Gains from the alienation of movable dom hänförlig till tillgångar nedlagda i fast property forming part of the business propdriftställe, vilket ett företag i en avtalsslu- erty of a permanent establishment which an tande stat har i den andra avtalsslutande enterprise of a Contracting State has in the staten, eller av lös egendom hänförlig till other Contracting State or of movable propstadigvarande anordning för utövande av erty pertaining to a fixed base available to a fritt yrke, vilken en person med hemvist i en resident of a Contracting State in the other avtalsslutande stat har i den andra avtals- Contracting State for the purpose of perslutande staten, får beskattas i denna andra forming professional services, including such stat. Motsvarande gäller vinst genom över- gains from the alienation of such a permalåtelse av sådant fast driftställe (för sig eller nent establishment (alone or together with i samband med överlåtelse av hela företa- the whole enterprise) or of such a fixed get) eller sådan stadigvarande anordning. base, may be taxed in the other State. How- Vinst genom överlåtelse av sådan lös egen- ever, gains from the alienation of movable dom som avses i artikel 24 punkt 3 beskat- property of the kind referred to in paratas emellertid endast i den avtalsslutande graph 3 of Article 24 shall be taxable only stat, där sådan lös egendom beskattas enligt in the Contracting State in which such movnämnda artikel. able property is taxable according to the said Article. 3. Vinst genom överlåtelse av annan än 3. Gains from the alienation of any propi punkterna 1 och 2 angiven egendom be- erty other than thosc mentioned in paraskattas endast i den avtalsslutande stat där graphs 1 and 2, shall be taxable only in the överlåtaren har hemvist. Contracting State of which the alienator is a resident. 4. Bestämmelserna i punkt 3 av denna 4. The provisions of paragraph 3 of this artikel berör icke någondera av de avtals- Article shall not affect the right of cither of slutande staternas rätt att enligt sin egen the Contracting States to levy according to lagstiftning beskatta vinst på grund av över- its own law a tax on gains derived from the låtelse av aktier i bolag med hemvist i en alienation of shares in any company resident avtalsslutande stat om överlåtelsen göres av of a Contracting State by a person who is person, som har hemvist i den andra avtals- a resident of the other Contracting State slutande staten och som haft heravist i den and has been a resident of the first-menförstnämnda avtalsslutande staten under nå- tioned Contracting State at any time during gon del av de senaste fem åren före överlå- the five years period preceding the alienatelsen. tion.

Artikel 15 Article 15 Fritt yrke Independent personal services 1. Inkomst, som förvärvas av person med 1. Income derived by a resident of a hemvist i en avtalsslutande stat genom ut- Contracting State in respect of professional övande av fritt yrke eller annan därmed services or other independent activities of a jämförbar självständig verksamhet, beskat- similar character shall be taxable only in tas endast i denna stat, såvida han icke i den that State unless he has a fixed base reandra avtalsslutande staten har en stadigva- gularly available to him in the other Conrande anordning, som regelmässigt står till tracting State or he is present in the other hans förfogande, eller han vistas där för att Contracting State for a period or periods utöva sin verksamhet under tidrymd eller exceeding in the aggregate 183 days in the tidrymder som sammanlagt överstiger 183 fiscal year for the purpose of performing dagar under beskattningsåret. Om han har his activities. If he has such a fixed base, or en sådan stadigvarande anordning eller vis- is so present, the income may be taxed in tas i den andra avtalsslutande staten under the other Contracting State but only so

Prop. 1976/77: 154 41

2, Cistigurile provenind din insträinarea bunurilor mobile fäcind parte din activul unui sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il are in celälalt stat

contractant sau a bunurilor mobile tinind de o bazä fixä de care dispune un rezident al unui stat contractant in celälalt stat con-

tractant in scopul exercitärii unei profesiuni libere, inclusiv cistiguri provenind din in-

sträinarea unui asemenea sediu permanent (singur sau impreunä cu intreaga intreprindere) sau a unei astfel de baze fixe, pot fi impuse

in celälalt stat. Cu toate acestea, cistigurile provenind din insträinarea bunurilor mobile

de felul celor mentionate la paragraful 3 al articolului 24 se vor impune numai in statul contractant in care astfel de bunuri mobile

sint impozabile conform mentionatului arti-

col.

3. Cistigurile provenind din insträinarea

oricäror bunuri, altele decit cele mentionate Ja paragrafele 1 si 2, vor fi impozabile numai in statul contractant al cärui rezident este cel care insträlneazä.

4. Prevederile paragrafului 3 al prezentului articol nu vor afecta dreptul nici unuia din statele contractante de a percepe, in conformitate cu propria sa legislatie, un impozit asupra cistigurilor obtinute din insträinarea actiunilor in oricare societate rezidentä a unui stat contractant de cätre o persoanä rezidentä a celuilalt stat contractant si care la un mo-

ment dat a fost rezidentä a primului stat

contractant mentionat, intr-o perioadä de cinci ani precedind insträinarea.

Articolul 15

Profesiuni independente

1. Venitul obtinut de cätre un rezident al unui stat contractant din servicii profesionale

sau alte activitäti independente cu un caracter analog vor fi impozabile numai in acel stat, afarä dacä rezidentul are in mod regulat in,

celälalt stat contractant o bazä fixä la dispo-

zitia sa sau este prezent in celälalt stat contractant in scopul desfäsurärii activitätii sale, o perioadä, sau perioade care in total depäsesc 183 de zile din anul fiscal. Dacä dispune de o astfel de bazä fixä sau dacä sederea in

acest celälalt stat contractant depäseste perioada sus-mentionatä, venitul poate fi impus

Prop. 1976/77: 154 42

sådan tidrymd eller sådana tidrymder, får much of it as is attributable to that fixed inkomsten beskattas i denna andra avtals- base or to such period or periods. slutande stat men endast så stor del därav som är hänförlig till denna anordning eller till sådan tidrymd eller sådana tidrymder. 2. Uttrycket ”fritt yrke” inbegriper sär- 2. The term "professional services” inskilt självständig vetenskaplig, litterär och cludes especially independent scientific, litkonstnärlig verksamhet, uppfostrings- och erary, artistic, educational or teaching acundervisningsverksamhet samt sådan själv- tivities as well as the independent activities ständig verksamhet som utövas av läkare, of physicians, lawyers, engineers, architects, advokater, ingenjörer, arkitekter, tandläkare dentists and accountants. och revisorer.

Artikel 16 Article 16 Enskild tjänst Dependent personal services 1. Där icke bestämmelserna i artiklarna 1. Subject to the provisions of Articles 17, 19, 20, 21 och 22 föranleder annat, be- 17, 19, 20, 21 and 22 salaries, wages, and skattas löner och liknande ersättningar, som other similar remuneration derived by a person med hemvist i en avtalsslutande stat resident of a Contracting State in respect of förvärvar genom anställning, endast i denna an employment shall be taxable only in that stat såvida icke arbetet utföres i den andra State, unless the employment is exercised in avtalsslutande staten. Om arbetet utföres i the other Contracting State. If the employdenna andra stat, får ersättning som upp- ment is so exercised, remuneration derived bäres för arbetet beskattas där. therefrom may be taxed in that other State.

2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 2. Notwithstanding the provisions of 1 beskattas inkomst, vilken uppbäres av paragraph 1 remuneration derived by a person med hemvist i en avtalsslutande stat resident of a Contracting State in respect of för arbete som utföres i den andra avtals- an employment exercised in the other Conslutande staten, endast i den förstnämnda tracting State shall be taxable only in the avtalsslutande staten, under förutsättning att first-mentioned State if: a) inkomsttagaren vistas i den andra av- a) the recipient is present in the other talsslutande staten under tidrymd eller tid- State for a period or periods not exceeding rymder, som sammanlagt icke överstiger 183 in the aggregate 183 days in the fiscal year dagar under beskattningsåret, och concerned, and b) ersättningen betalas av eller på upp- b) the remuneration is paid by, or on bedrag av arbetsgivare, som ej har hemvist i half of, an employer who is not a resident den andra avtalsslutande staten, samt of the other State, and c) ersättningen icke såsom omkostnad be- c) the remuneration is not borne by a lastar fast driftställe eller stadigvarande an- permanent establishment or a fixed base ordning, som arbetsgivaren har i den andra which the employer has in the other State. avtalsslutande staten. 3. Utan hinder av föregående bestämmel- 3. Notwithstanding the preceding proviser i denna artikel får inkomst av arbete, sions of this Article, remuneration in respect

som utförts ombord på fartyg, luftfartyg, of an employment exercised aboard a ship

järnvägs- eller landsvägsfordon i internatio- or an aircraft or a railway or road vehicle nell trafik, beskattas i den avtalsslutande in international traffic may be taxed in the stat där företaget har sin verkliga ledning. Contracting State in which the place of ef- Om person med hemvist i Sverige uppbär fective management of the enterprise is

inkomst av arbete, vilket utföres ombord på situated. Where a resident of Sweden derives

luftfartyg som användes i internationell tra- remuneration in respect of employment exfik av luftfartskonsortiet Scandinavian Air- ercised aboard an aircraft operated in in-

Prop. 1976/77: 154 43

in celälalt stat contractant, dar numai in

mäsura in care acesta este atribuibil acelei

baze fixe sau unei atare sederi.

2. Expresia "servicii profesionale” cuprinde

in special activitätile independente de ordin

stiinfific, literar, artistic, educativ sau peda-

gogic, precum si exercitarea independentä a

profesiunij de medic, avocat, inginer, arhitect, dentist si contabil.

Articolul 16 Profesiuni dependente

1. Sub rezerva prevederilor articolelor 17,

19, 20, 21 si 22, salariile si alte remuneratii

similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariatä vor fi impozabile numai in acel stat, dacå activitatea nu este exercitatä in celälalt stat contractant. Dacä activitatea salariatä este exerci-

tatä in celälalt stat contractant, remuneratia obtinutä de acolo este impozabilä in acel

celälalt stat.

2. Prin derogare de la prevederile paragrafului 1, remuneratia obtinutä de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariatä exercitatä in celälalt stat contractant va fi impozabilä numai in primul stat con-

tractant mentionat, dacä :

a) primitorul este prezent in celälalt stat o

perioadä sau perioade care insumate nu depäsesc 183 de zile in cursul anului fiscal

vizat ;

b) remuneratia este plätitä de cätre sau in

numele unei persoane care angajazä si care

nu este rezidentä a celuilalt stat ;

C) remuneratia nu este suportatä de cätre un sediu permanent sau de o bazä fixä pe care cel care angajazä o are in celälalt stat.

3. Prin derogare de la dispozitiile preceden-

te ale acestui articol, remuneratia pentru munca salariatä prestatä la bordul unei nave, unei aeronave sau la bordul unui vehicul fe-

roviar sau rutier in trafic international, poate fi impusä in statul contractant in care se aflä sediul conducerii efective a intreprinderii. Cind un rezident al Suediei obfine remune-

ralie pentru muncä salariatä prestatä la bordul unei aeronave exploatatä in trafic inter-

Prop. 1976/77: 154 44

lines System (SAS), beskattas inkomsten en- ternational traffic by the air transport condast i Sverige. sortium, Scandinavian = Airlines System

(SAS), such remuneration shall be taxable

only in Sweden.

Artikel 17 Article 17 Styrelsearvoden Directors” fees

Styrelsearvoden och liknande ersättning- Directors” fees and similar payments dear, som uppbäres av person med hemvist i rived by a resident of a Contracting State in en avtalsslutande stat i egenskap av styrel- his capacity as a member of the board of seledamot i bolag med hemvist i den andra directors of a company which is a resident avtalsslutande staten, får beskattas i denna of the other Contracting State may be taxed andra stat. in that other State.

Artikel 18 Article 18 Årtister och idrottsmän Årtistes and athletes

1. Utan hinder av bestämmelserna i ar- 1. Notwithstanding the provisions of Artiklarna 15 och 16 får inkomst, som teater- ticles 15 and 16, income derived by entereller filmskådespelare, radio- eller televi- tainers, such as theatre, motion picture, sionsartister, musiker och idrottsmän och radio or television artistes, and musicians, liknande yrkesutövare förvärvar genom sin and by athletes, from their personal activipersonliga verksamhet i denna egenskap, be- ties as such may be taxed in the Contracting skattas i den avtalsslutande stat där verk- State in which these activities are exercised. samheten utövas.

2. I fall då inkomst genom personligt ar- 2. Where income in respect of personal bete, som utföres av artist eller professionell activities as such of an entertainer or athlete idrottsman, icke tillfaller artisten eller accrues not to that entertainer or athlete idrottsmannen själv utan annan person, får himself but to another person that income denna inkomst, utan hinder av bestämmel- may, notwithstanding the provisions of Arserna i artiklarna 7, 15 och 16, beskattas i ticles 7, 15 and 16, be taxed in the Conden avtalsslutande stat där artisten eller tracting State in which the activities of the idrottsmannen utför arbetet. entertainer or athlete are exercised.

3. Inkomst, som förvärvas genom sådan 3. Income derived from such activities verksamhet och som utövas inom ramen för performed within the framework of cultural avtal om kulturutbyte mellan de avtalsslu- agreements concluded between the Contande staterna, skall vara undantagen från tracting States, shall be exempt from tax in beskattning i den stat där verksamheten ut- the Contracting State in which these acövas. tivities are exercised.

Artikel 19 Article 19 Pensioner och utbetalningar enligt bestäm- Pensions and payments under public melser om allmän socialförsäkring social security schemes

1. Där icke bestämmelserna i artikel 20 1. Subject to the provisions of paragraph punkt 2 föranleder annat, beskattas pensio- 2 of Article 20 pensions and other similar ner och liknande ersättningar, som utbeta- remuneration paid to a resident of a Conlas till person med hemvist i en avtalsslu- tracting State in consideration of past emtande stat i anledning av tidigare anställ- ployment shall be taxable only in that State. ning, endast i denna stat.

2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 2. Notwithstanding the provisions of 1 får utbetalningar enligt allmän socialför- paragraph 1 payments made under the

Prop. 1976/77: 154 45

national de cätre consortiul de transport aerian Scandinavian Airlines System (SAS),

astfel de remuneratie va fi impozabilä numai

in Suedia,

Articolul 17 Onorariile directorilor

Onorariile directorilor si alte pläti similare obtinute de cätre un rezident al unui stat contractant in calitatea sa de membru al consiliului de administratie al unei societäti

rezidentä in celälalt stat contractant pot fi

impuse in acel celälalt stat contractant.

Årticolul 18 Artisti si sportivi

]. Prin derogare de la prevederile artico-

lelor 15 si 16, veniturile oblinute de profe-

sionistii de spectacole, cum sint artistii de

teatru, de cinema, de radio sau televiziune si

interpretii muzicali, precum si de sportivi, din

activitatea lor personalä desfäsuratä in aceastä

calitate, pot fi impuse in statul contractant in care aceste activitäti sint exercitate.

2. Cind venitul in legäturä cu activitätile personale ale unui astfel de artist sau sportiv nu revine acestuia, ci altei persoane, contrar prevederilor articolelor 7, 15 si 16, acel venit poate fi impus in statul contractant in care

sint desfäsurate activitätile artistului sau

sportivului.

3. Venitul obtinut din activitäti desfäsurate

in cadrul acordurilor culturale incheiate intre statele contractante va fi scutit de impozit in statul contractant in care sint exercitate aceste activitäll.

Articolul 19

Pensii $i pläti in cadrul unui sistem public de

asiguräri sociale

1. Sub rezerva prevederilor paragrafului 2 al articolului 20, pensii si alte remuneratii plätite unui rezident al unui stat contractant

pentru muncä salariatä desfäsuratä in trecut vor fi impozabile numai in acel stat.

2. Contrar prevederilor paragrafului 1, plätile fäcute in cadrul unui sistem public de

Prop. 1976/77: 154 46

säkringslagstiftning i en avtalsslutande stat Public Social Security Scheme of a Conbeskattas i denna stat. tracting State may be taxed in that State. 3. Livräntor och andra liknande perio- 3. Annuities and other similar periodic diska utbetalningar till person med hemvist payments made to a resident of a Coni en avtalsslutande stat beskattas endast i tracting State shall be taxable only in that denna stat. Contracting State.

Artikel 20 Article 20 Allmän tjänst Government service 1. a) Ersättning (med undantag för pen- 1. a) Remuneration, other than a pension, sion), som betalas av en avtalsslutande stat, paid by a Contracting State or an adminisdess administrativa underavdelningar eller trative subdivision or a local authority therelokala myndigheter till fysisk person på of to any individual in respect of services grund av arbete som utföres i denna stats, rendered to that State or subdivision or local dess administrativa underavdelningars eller authority thereof shall be taxable only in lokala myndigheters tjänst, beskattas endast that State. i denna stat. b) Sådan ersättning beskattas emellertid b) However, such remuneration shall be endast i den andra avtalsslutande staten, om taxable only in the other Contracting State arbetet utföres i denna andra stat och mot- if the services are rendered in that State and tagaren är en person med hemvist i denna the recipient is a resident of that other Constat som tracting State who: 1) är medborgare i denna stat eller (i) is a national of that State; or 2) icke erhöll hemvist där endast för att (ii) did not become a resident of that utföra arbetet där. State solely for the purpose of performing the services. 2. a) Pension, som betalas av — eller från 2. a) Any pension paid by, or out of fonder inrättade av — en avtalsslutande funds created by, a Contracting State or an stat, dess administrativa underavdelningar administrative subdivision or a local aueller lokala myndigheter till fysisk person på thority thereof to any individual in respect grund av arbete som utförts i denna stats, of services rendered to that State or subdess administrativa underavdelningars eller division or local authority thereof shall be lokala myndigheters tjänst, beskattas endast taxable only in that State. i denna stat. b) Sådan pension beskattas emellertid en- b) However, such pension shall be taxable dast i den andra avtalsslutande staten, om only in the other Contracting State if the mottagaren av pensionen är medborgare och recipient is a national of and a resident of har hemvist i denna stat. that State. 3. Bestämmelserna i artiklarna 16, 17 och 3. The provisions of Articles 16, 17 and 19 tillämpas på ersättning och pension, som 19 shall apply to remuneration and pensions utbetalas på grund av arbete utfört i sam- in respect of services rendered in connection band med rörelse som bedrives av en avtals- with any business carried on by a Conslutande stat, dess administrativa underav- tracting State or an administrative subdividelningar eller lokala myndigheter. sion or a local authority thereof.

Artikel 21 Article 21 Professorer och lärare Professors and teachers 1. En professor eller lärare, som vistas i 1. A professor or teacher who visits a en avtalsslutande stat under en tidrymd icke Contracting State for a period not exceeding överstigande två år i syfte att bedriva un- two years for the purpose of teaching or dervisning eller forskning vid universitet, conducting research at a university, college,

Prop. 1976/77: 154 47

asiguräri sociale al unui stat contractant pot

fi impuse in acel stat.

3. Anuitäti si alte pläti periodice similare

fäcute unui rezident al unui stat contractant

vor fi impozabile numai in acel stat.

Årticolul 20

Functii guvernamentale

1. a) Remuneratia, alta decit o pensie, plätitä de un stat contractant, o subdiviziune

administrativå sau de o autoritate localä din

acel stat oricärei persoane fizice in legäturä cu servicii prestate acelui stat, subdiviziune sau autoritate localä din acesta se va impune numai in acel stat.

b) Cu toate acestea, o astfel de remune-

ratie va fi impozabilä numai in celälalt stat

contractant dacä serviciile sint prestate in acel stat, iar primitorul este rezident al acelui

celälalt stat contractant $i dacä :

(i) este un cetätean al acelui stat ; sau

(ii) nu a devenit rezident al acelui stat

numai in scopul prestärii serviciilor.

2. a) Orice pensie plätitä de cätre sau din fonduri create de un stat contractant, o subdiviziune administrativå sau o autoritate localäå din acesta, oricärei persoane fizice pentru servicil prestate acelui stat, subdiviziune sau autoritate localä din acesta va fi impozabilåa numai in acel stat.

b) Cu toate acestea, atare pensie va fi impozabiläa numai in celälalt stat contractant dacä primitorul este un cetätean si un rezident al acelui stat.

3. Prevederile articolelor 16, 17 si 19 se vor

aplica remuneraftiei si pensiilor cu privire la serviciile prestate in legäturä cu orice activi-

tate de afaceri desfäsuratå de un stat contractant sau de o subdiviziune administrativä sau 0 autoritate localä din aceasta.

Articolul 21 Profesori

1. Un profesor universitar sau de alt grad care vine intr-un stat contractant pentru o perioadä care nu depäseste doi ani, in scopul

de a preda sau a conduce cercetäri la o uni-

Prop. 1976/77: 154 48

högskola, skola eller annan undervisnings- school or other educational institution in anstalt i denna avtalsslutande stat och som that Contracting State and who is, or was har — eller omedelbart före vistelsen hade immediately before such visit, a resident of — hemvist i den andra avtalsslutande sta- the other Contracting State shall be exempt ten, är befriad från skatt i den förstnämnda from tax in the first-mentioned Contracting avtalsslutande staten på ersättning, som han State on any remuneration for such teaching uppbär för sådan undervisning eller forsk- Or research in respect of which he is subject ning, om ersättningen är skattepliktig i den to tax in the other Contracting State. andra avtalsslutande staten. 2. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas 2. The provisions of paragraph 1 shall icke på inkomst genom forskning, om forsk- not apply to income from research if such ningen sker, icke i allmänt intresse utan fö- research is undertaken not in the public reträdesvis till gagn för en eller flera per- interest but primarily for the private benefit soners privata intressen. of a specific person or persons.

Artikel 22 Article 22 Studerande och praktikanter Students and trainees 1. Studerande eller affärs- eller hant- 1. A student, business apprentice or a verkspraktikant som vistas i en avtalsslutan- trainee who is present in a Contracting State de stat uteslutande för sin undervisning eller solely for the purpose of his education or utbildning och som har — eller omedelbart training and who is, or was immediately före vistelsen i denna stat hade — hemvist before his stay in that State, a resident of i den andra avtalsslutande staten, är befriad the other Contracting State, shall be exempt från skatt i den förstnämnda avtalsslutande from tax in the first-mentioned State in staten på belopp som han erhåller för sitt respect of payments received for the purpose uppehälle, sin undervisning eller utbildning, of his maintenance, education or training under förutsättning att beloppen utbetalas provided that such payments are made to till honom från källa utanför denna först- him from sources outside that first-mennämnda stat. tioned State. 2. Studerande vid universitet eller annan 2. A student at a university or other undervisningsanstalt i en avtalsslutande stat, educational institution in a Contracting som under tillfällig vistelse i den andra av- State, who during a temporary stay in the talsslutande staten innehar anställning i den- other Contracting State holds an employna stat under en tidrymd av högst 100 da- ment in that State for a period not exceedgar under ett och samma kalenderår för att ing 100 days in a calendar year for the erhålla praktisk erfarenhet i anslutning till purpose of obtaining practical experience in studierna, beskattas i sistnämnda stat endast connection with his studies, shall be taxable för den del av inkomsten av anställningen in the last-mentioned Contracting State only som överstiger 1 500 svenska kronor per ka- for such part of the income from the emlendermånad eller motvärdet i rumänsk va- ployment as exceeds 1.500 Swedish kronor luta. Skattebefrielse enligt denna punkt a calendar month or the equivalent in Romedges dock med ett sammanlagt belopp av manian currency. The exemption granted högst 4 500 svenska kronor eller motvärdet under this paragraph shall not, however, exi rumänsk valuta. Belopp för vilket skatte- ceed an aggregate amount of 4.500 Swedish

frihet erhålles enligt denna punkt innefattar kronor or the equivalent in Romanian cur-

personliga avdrag för ifrågavarande kalen- rency. Any amount exempted from tax derår. under this paragraph shall include personal allowances for the calendar year in question. 3, Ersättning, vilken studerande eller af- 3. Remuneration which a student, busifärs- eller hantverkspraktikant som har eller ness apprentice or trainee who is or was tidigare haft hemvist i en avtalsslutande stat formerly a resident of a Contracting State och som vistas i den andra avtalsslutande and who is present in the other Contracting -

Prop. 1976/77: 154 49

versitate, liceu, scoalä sau altä institulie de

invätämint din acel stat contractant $i care

este sau a fost, imediat anterior venirii, rezident al celuilalt stat contractant, va fi scutit de impozit in primul stat contractant mentionat, asupra oricärei remuneratii pentru atare

predare sau cercetare pentru care este supus impozitului in celälalt stat contractant.

2. Prevederile paragrafului 1 nu se vor

aplica venitului din cercetäri, dacå astfel de

cercetäri nu sint intreprinse in interes public, ci in interesul privat al unei sau al unor anumite persoane.

Articolul 22 Studenti si stagiari

1. Un student, un practicant sau un stagiar care este prezent intr-un stat contractant numai in scopul studiilor sau instruirii sale si

care este sau a fost imediat anterior sederii

in acel stat, rezident al celuilalt stat con-

tractant, va fi scutit de impozit in primul stat

mentionat, cu privire la sumele primite in scopul intretinerii, studiilor sau instruirii, cu conditia ca atare pläti sä-i fie fäcute din surse

din afara primului stat mentionat.

2. Un student la o universitate sau la o altä

institutie de invätämint dintr-un stat con-

tractant, care in timpul unei sederi temporare in celälalt stat contractant are un serviciu in

acel stat pentru o perioadä nedepäsind 100 de zile intr-un an calendaristic in scopul obtinerii

de experientä practicä in legäturä cu studiile sale, va fi impozabil in acest din urmä stat mentionat numai pentru acea parte a venitului

din muncä salariatä ce depäseste 1500 de

coroane suedeze pe lunä calendaristicä sau

echivalentul lor in valutä romåneascä. Scutirea acordatä in conditiile prezentului paragraf nu va depägi totusi in total suma de 4500 coroane

suedeze sau echivalentul lor in valutä romå-

neascä. Orice sumä scutitä de impozit in

conditiile acestui paragraf va include deduce-

rile de ordin personal pentru anul calenda-

ristic respectiv.

3. Remuneratia pe care un student, un

practicant, sau un stagiar care este sau a fost

anterior rezident al unui stat contractant si

care este prezent in celälalt stat contractant 4 Riksdagen 1976/77. I saml. Nr 154

Prop. 1976/77: 154 50

staten huvudsakligen för sin undervisning State mainly for the purpose of his educaeller utbildning uppbär på grund av anställ- tion or training derives from an employment ning i den andra avtalsslutande staten, be- which he exercises in the other Contracting skattas icke i denna andra stat, om ersätt- State shall not be taxed in that other Conningen icke under något beskattningsår över- tracting State provided that such remunerastiger 6 000 svenska kronor eller motvärdet tion does not exceed 6.000 Swedish kronor i rumänsk valuta. or its equivalent in Romanian currency in

Skattebefrielse medges endast för den tid, any tax year and such benefits shall extend som skäligen erfordras eller vanligtvis åtgår only for such period of time as may be för att fullborda studierna eller utbildningen reasonably or customarily required to comi fråga, men får icke i något fall avse längre plete the education or training undertaken tidrymd än tre på varandra följande år. but shall in no event excecd a period of

three consecutive years.

4. De behöriga myndigheterna i de av- 4. The competent authorities of the Contalsslutande staterna skall träffa överens- tracting States shall by mutual agreement kommelse om tillämpningen av bestämmel- settle the mode of application of the proviserna i punkterna 2 och 3. De behöriga sions of paragraphs 2 and 3. The competent myndigheterna kan också träffa överens- authorities may also agree on such changes kommelse om sådan ändring av där om- of the amounts mentioned in those paranämnda belopp som finnes skälig med hän- graphs as may be reasonable with regard to syn till förändring i penningvärde, ändrad changes in the value of money, amended lagstiftning i en avtalsslutande stat eller and- legislation in a Contracting State or other ra liknande omständigheter. similar circumstances.

Artikel 23 Article 23 Övriga inkomster Other income

Inkomst, beträffande vilken det icke med- Items of income of a resident of a Condelats någon uttrycklig bestämmelse i före- tracting State, wherever arising, not dealt gående artiklar i avtalet och som uppbäres with in the foregoing Articles of this Conav person med hemvist i en avtalsslutande vention shall be taxable only in that State. stat, beskattas endast i denna stat, oavsett varifrån inkomsten härrör.

Artikel 24 Article 24 Förmögenhet Capital

1. Förmögenhet bestående av sådan fas- 1. Capital represented by immovable tighet som avses i artikel 6 punkt 2 får be- property, as defined in paragraph 2 of Arskattas i den avtalsslutande stat där fastig- ticle 6 may be taxed in the Contracting heten är belägen. State in which such property is situated.

2. Förmögenhet bestående av lös egen- 2. Capital represented by movable dom, som är hänförlig till tillgångar nedlag- property forming part of the business propda i ett företags fasta driftställe eller av lös erty of a permanent establishment of an

egendom, som ingår i en stadigvarande an- enterprise or by movable property pertaining

ordning för utövande av fritt yrke, får be- to a fixed base used for the performance of skattas i den avtalsslutande stat där det fas- professional services may be taxed in the ta driftstället eller den stadigvarande anord- Contracting State in which the permanent ningen är belägen. establishment or fixed base is situated.

3. Fartyg, luftfartyg, järnvägs- eller lands- 3. Ships and aircraft, railway and road vägsfordon som användes i internationell vehicles operated in international traffic and trafik, samt lös egendom, som är hänförlig movable property pertaining to the operation till användningen av sådana fartyg, luftfar- of such ships and aircraft, railway and road

Prop. 1976/77: 154 51

in principal cu scopul de a studia sau de a se instrui, O primeste pentru munca prestatä in

celälalt stat contractant, ca salariat, nu va fi impusä in acel celälalt stat contractant cu

conditia ca atare remuneratie så nu depäseascä

6000 de coroane suedeze sau echivalentul lor

in valutä romåneascä intr-un an fiscal si un

atare beneficiu se va extinde numai pentru

perioada care in mod rezonabil sau obisnuit se cere pentru realizarea pregätirii sau instruiril intreprinse dar in nici un caz nu va depäsi o perioadäå de trei ani consecutivi. 4. Autoritätile competente ale statelor

contractante vor stabili de comun acord modul de aplicare al prevederilor paragrafelor 2 si 3. Autoritätile competente pot de asemenea conveni modificarea sumelor mentio-

nate in acele paragrafe in mäsura in care

aceasta apare rezonabilä tinind seama de

schimbarea cursului monedelor, de modificarea

legislatiet intr-un stat contractant sau de alte circumstante asemänätoare.

Articolul 23 Alte venituri

Alte venituri ale unui rezident al unui stat

contractant, indiferent de unde provin, care

n-au fost tratate in articolele precedente ale acestei conventii se vor impune numai in acel stat.

Articolul 24 Impunerea averii

1. Averea constituitä din bunuri imobile,

asa cum sint definite la paragraful 2 al arti-

colului 6, poate fi impusä in statul contractant unde aceste bunuri sint situate. |

2. Averea constituitä din bunuri mobile

fäcind parte din activul unui sediu permanent al unei intreprinderi sau din bunuri mobile

tinind de o bazä fixä folositä la exercitarea

unei profesiuni libere, poate fi impusä in statul contractant unde este situat sediul permanent sau baza fixä.

3. Navele, aeronavele si vehiculele fero-

viare sau rutiere exploatate in trafic international, precum si bunurile mobile afectate

exploatärii unor astfel de nave, aeronave si

Prop. 1976/77: 154 52

tyg, järnvägs- eller landsvägsfordon beskat- vehicles shall be taxable only in the Contas endast i den avtalsslutande stat där före- tracting State in which the place of effective taget har sin verkliga ledning. management of the enterprise is situated.

4. Alla andra slag av förmögenhet, som 4. All other elements of capital of a resiinnehas av person med hemvist i en avtals- dent of a Contracting State shall be taxable slutande stat, beskattas endast i denna stat. only in that State.

Artikel 25 Article 25 Undvikande av dubbelbeskattning Elimination of double taxation

1. Om person med hemvist i en avtalsslu- 1. Subject to the provisions of paragraphs tande stat uppbär inkomst eller innehar för- 2 and 4, where a resident of a Contracting mögenhet, som enligt bestämmelserna i detta State derives income or owns capital which, avtal får beskattas i den andra avtalsslutan- in accordance with the provisions of this de staten skall, såvida icke bestämmelserna Convention, may be taxed in the other Coni punkterna 2 och 4 föranleder annat, den tracting State, the first-mentioned State shall förstnämnda avtalsslutande staten, allow:

a) från vederbörande persons inkomst- a) as a deduction from the tax on the inskatt avräkna ett belopp motsvarande den come of that person, an amount equal to inkomstskatt som erlagts i den andra avtals- the income tax paid in that other Conslutande staten; tracting State;

b) från vederbörande persons förmögen- b) as a deduction from the tax on the hetsskatt avräkna ett belopp motsvarande capital of that person, an amount equal to den förmögenhetsskatt som erlagts i den the capital tax paid in that other Contracting andra avtalsslutande staten. State.

2. I fall då befrielse eller nedsättning 2. For the purposes of the application in meddelats i fråga om rumänsk skatt som Sweden of paragraph 1 a), where there has

enligt artikel 7 kan utgå på inkomst vilken been granted exemption from or reduction

förvärvas av fast driftställe som person med of Romanian tax payable in accordance with hemvist i Sverige har i Rumänien skall, vid Article 7 on the profits of a permanent tillämpningen i Sverige av punkt 1 a), av- establishment which a resident of Sweden räkning mot svensk skatt ske med ett belopp has in Romania, the credit against Swedish motsvarande den skatt som skulle ha tagits tax shall be allowed in an amount equal to ut i Rumänien om sådan befrielse eller ned- the tax which would have been levied in sättning icke meddelats. Bestämmelserna i Romania if no such exemption or reduction denna punkt tillämpas beträffande de första had been granted. tio åren under vilka detta avtal är tillämp- The provisions of this paragraph shall ligt. Efter utgången av denna period skall de apply during the first ten years for which behöriga myndigheterna överlägga med var- this Convention is effective. At the expiry andra, i syfte att avgöra om bestämmelserna of this period the competent authorities shall i denna punkt skall äga fortsatt tillämpning. consult in order to determine whether the

provisions of this paragraph shall continue

to apply.

3. Avräkningsbeloppet enligt punkterna 1 3. The deduction allowed under para-

eller 2 skall emellertid icke överstiga belop- graph 1 or 2 shall not, however, exceed that

pet av den del av inkomstskatten respektive part of the income tax or capital tax, reförmögenhetsskatten, beräknad utan sådan spectively, as computed before the deducavräkning, som belöper på den inkomst eller tion is given, which is appropriate, as the den förmögenhet som får beskattas i den case may be, to the income or the capital andra avtalsslutande staten. which may be taxed in the other Con-

tracting State.

4. Om person med hemvist i en avtalsslu- 4. Where a resident of a Contracting tande stat uppbär inkomst eller innehar för- State derives income or owns capital which,

Prop. 1976/77: 154 53

vehicule feroviare sau rutiere vor fi impozabile numai in statul contractant in care se aflä

sediul conducerii efective a intreprinderii.

4. Toate celelalte elemente ale averii unui rezident al unui stat contractant vor fi impuse in acel stat.

Articolul 25 Eliminarea dublei impuneri

1. Sub rezerva prevederilor paragrafelor 2

si 4, cind un rezident al unui stat contractant

obtine venituri sau posedä avere care in con-

formitate cu prevederile acestei conventii pot

fi impuse in celälalt stat contractant, primul stat mentionat va acorda :

a) ca o deducere din impozitul pe venit al acelei persoane, o sumä egalå cu impozitul pe venit plätit in acel celälalt stat contractant ;

b) ca o deducere din impozitul pe avere al acelei persoane o sumä egalä cu impozitul pe avere plätit in acel celälalt stat contractant.

2. In vederea aplicärii in Suedia a paragrafului 1 a), cind a fost acordatä o scutire sau o reducere a impozitului romån plätibil in conformitate cu articolul 7 asupra beneficiilor unui sediu permanent pe care un rezident al Suediei il are in Romånia, deducerea din

impozitul suedez se va acorda intr-o sumä

egalä cu impozitul care ar fi fost perceput in Romänia dacä nu s-ar fi acordat o atare scutire sau reducere.

Prevederile acestui paragraf se vor aplica

in primii zece ani dela intrarea in vigoare a

Conventiei. La expirarea acestei perioade, autoritätile competente se vor consulta pentru a stabili dacä prevederile acestui paragraf vor continua så se aplice.

3. Deducerea acordatä in baza paragrafului

I sau 2 nu va depäsi totusi acea parte a impozitului pe venit, respectiv a impozitului

pe capital, asa cum a fost calculatä inainte ca

deducerea sä fie acordatä, care este corespun-

2ätoare, dupä caz, venitului sau averii care poate fi impusä in celälalt stat contractant.

4. Cind un rezident al unui stat contractant

obtine venit sau posedä avere care, in con- 5 Riksdagen 1976/77. 1 saml. Nr 154

Prop. 1976/77: 154 54

mögenhet som enligt bestämmelserna i detta in accordance with the provisions of this avtal beskattas endast i den andra avtalsslu- Convention, shall be taxable only in the tande staten, får den förstnämnda avtalsslu- other Contracting State, the first- mentioned tande staten inräkna inkomsten eller förmö- Contracting State may include this income genheten i beskattningsunderlaget men skall or capital in the tax base but shall allow as från skatten på inkomsten eller förmögenhe- a deduction from the income tax or capital ten avräkna den del av inkomstskatten re- tax that part of the income tax or capital spektive förmögenhetsskatten som belöper tax, respectively, which is appropriate, as på den inkomst som förvärvats från den the case may be, to the income derived from andra avtalsslutande staten eller den förmö- or the capital owned in the other Congenhet som innehas där. tracting State.

Artikel 26 Article 26 Förbud mot diskriminering Non-discrimination 1. Medborgare i en avtalsslutande stat 1. The nationals of a Contracting State, skall, oavsett om de har hemvist i en avtals- whether or not they are residents of a Conslutande stat eller ej, icke i den andra av- tracting State, shall not be subjected in the talsslutande staten bli föremål för någon be- other Contracting State to any taxation or skattning eller något därmed sammanhäng- any requirement connected therewith which ande skattekrav av annat slag eller mer is other or more burdensome than the taxatyngande än medborgarna i denna andra tion and connected requirements to which stat under samma förhållanden är eller kan nationals of that other State in the same bli underkastade. circumstances are or may be subjected. 2. Beskattningen av fast driftställe, som 2. The taxation on a permanent establishföretag i en avtalsslutande stat har i den ment which an enterprise of a Contracting andra avtalsslutande staten, skall i denna State has in the other Contracting State shall andra stat icke vara mindre fördelaktig än not be less favourably levied in that other beskattningen av företag i denna stat, som State than the taxation levied on enterprises bedriver samma verksamhet. of that other State carrying on the same activities. 3. Utom i de fall då artikel 9, artikel 11 3. Except where the provisions of Article punkt 6, artikel 12 punkt 6 eller artikel 13 9, paragraph 6 of Article 11, paragraph 6 of punkt 6 tillämpas, skall ränta, provision, Article 12, or paragraph 6 of Article 13, royalty eller annan utbetalning från ett före- apply, interest, commission, royalties and tag i en avtalsslutande stat till person med other disbursements paid by an enterprise hemvist i den andra avtalsslutande staten of a Contracting State to a resident of the vara avdragsgill vid beräkningen av beskatt- other Contracting State shall, for the purningsbar vinst för sådant företag på samma pose of determining the taxable profits of villkor som motsvarande utbetalning till per- such enterprise, be deductible under the son med hemvist i den förstnämnda staten. same condition as if they had been paid to a resident of the first-mentioned State. På samma sätt skall skuld, som företag i Similarly, any debts of an enterprise of a en avtalsslutande stat har till person med Contracting State to a resident of the other hemvist i den andra avtalsslutande staten, Contracting State shall, for the purpose of vid beräkningen av företagets beskattnings- such enterprise, be deductible as if they had bara förmögenhet vara avdragsgill som om been contracted to a resident of the firstskulden innehafts till person med hemvist i mentioned State. den förstnämnda staten. 4. Företag i en avtalsslutande stat, vilkas 4, Enterprises of a Contracting State, the kapital helt eller delvis äges eller kontrolle- capital of which is wholly or partly owned ras, direkt eller indirekt, av en eller flera or controlled, directty or indirectly, by one personer med hemvist i den andra avtalsslu- or more residents of the other Contracting

Prop. 1976/77: 154 55

formitate cu prevederile acestei convenfii va

fi impozabil numai in celälalt stat contractant,

primul stat contractant mentionat poate in-

clude acest venit sau capital in bazä de impunere, dar va acorda ca o deducere de Ila impo-

zitul pe venit sau capital acea parte a impozitului pe venit respectiv a impozitului pe capital care este corespunzätoare, dupä caz, venitului

obtinut sau capitalului posedat in celälalt stat contractant.

Articolul 26 Nediscriminarea

1. Nationalii unui stat contractant, fie cä

sint sau nu rezidenti ai unui stat contractant,

nu vor fi supusi in celälalt stat contractant

unei impuneri sau unei obligatii legate de aceasta, diferitä sau mai impovärätoare decit

impunerea si obligatiile conexe la care sint sau pot fi supusi nationalii acelui celälalt stat aflati in aceeasi situatie.

2. Impunerea unui sediu permanent pe care Oo intreprindere a unui stat contractant il are in celälalt stat contractant nu se va face in

acest celälalt stat in conditiuni mai putin

avantajoase decit impunerea intreprinderilor

acestui celälalt stat desfåsurind aceleasi acti-

vitäll.

3. Cu exceptia cazului cind se aplicä prevederile articolului 9, paragraful 6 al articolului 11 sau paragraful 6 al articolului 13, dobinzile, comisioanele, redeventele si alte speze plätite de o intreprindere a unui stat

contractant unui rezident al celuilalt stat

contractant, in scopul determinärii beneficiu- Iui impozabil al unei astfel de intreprinderi,

vor fi deductibile in aceleasi conditii ca si cum ar fi fost plätite unui rezident al primului stat

mentionat.

In mod analog, orice datorii ale unei intreprinderi a unui stat contractant fatä de un rezident al celuilalt stat contractant, in scopul

determinärii averii impozabile al unei atari intreprinderi, vor fi deductibile ca si cum ar fi fost contractate fatä de un rezident al pri-

mului stat mentionat.

4, Intreprinderile unui stat contractant, al cäror capital este, in totalitate sau in parte,

detinut sau controlat, direct sau indirect, de unul sau mai multi rezidenti ai celuilalt stat

Prop. 1976/77: 154 56

tande staten, skall icke i den förstnämnda State, shall not be subjected in the firstavtalsslutande staten bli föremål för någon mentioned Contracting State to any taxation beskattning eller något därmed samman- or any requirement connected therewith hängande skattekrav, som är av annat slag which is other or more burdensome than the eller mer tyngande än den beskattning och taxation and connected requirements to därmed sammanhängande skattekrav, som which other similar enterprises of that firstandra liknande företag i denna förstnämnda mentioned State are or may be subjected. stat är eller kan bli underkastade. 5. I denna artikel avser uttrycket ”beskattning” skatter av varje slag och beskaffenhet.

Artikel 27 Article 27 Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse Mutual agreement procedure 1. Om person med hemvist i en avtalsslu- 1. Where a resident of a Contracting tande stat gör gällande, att i en avtalsslutan- State considers that the actions of one or de stat eller i båda staterna vidtagits åtgär- both of the Contracting States result or will der, som för honom medför eller kommer result for him in taxation not in accordance att medföra en mot detta avtal stridande be- with this Convention, he may, notwithskattning, äger han — utan att detta påver- standing the remedies provided by the nakar hans rätt att använda sig av de rättsme- tional laws of those States, present his case del som finns i dessa staters interna rätts- to the competent authority of the Conordning — göra framställning i saken hos tracting State of which he is a resident. This den behöriga myndigheten i den avtalsslu- case must be presented within three years tande stat, där han har hemvist. Sådan fram- of the first notification of the action which ställning skall göras inom tre år från den gives rise to the taxation not in accordance tidpunkt då personen i fråga fick vetskap with the Convention. om den åtgärd som givit upphov till beskattning som strider mot avtalet. 2. Om denna behöriga myndighet finner 2. The competent authority shall endeframställningen grundad men ej själv kan få avour, if the objection appears to it to be till stånd en tillfredsställande lösning, skall justified and if it is not itself able to arrive myndigheten söka lösa frågan genom ömse- at an appropriate solution, to resolve the sidig överenskommelse med den behöriga case by mutual agreement with the commyndigheten i den andra avtalsslutande sta- petent authority of the other Contracting ten i syfte att undvika en mot detta avtal State, with a view to the avoidance of taxastridande beskattning. Överenskommelse tion not in accordance with the Convention. som träffats skall genomföras utan hinder Any agreement reached shall be implementav tidsfrister i de avtalsslutande staternas in- ed notwithstanding any time limits in the terna lagstiftning. national laws of the Contracting States. 3. De behöriga myndigheterna i de av- 3. The competent authorities of the Contalsslutande staterna skall genom ömsesidig tracting States shall endeavour to resolve by överenskommelse söka avgöra svårigheter mutual agreement any difficulties or doubts eller tvivelsmål som uppkommer rörande arising as to the interpretation or application tolkningen eller tillämpningen av detta av- of the Convention. They may also consult tal. De kan även överlägga i syfte att un- together for the elimination of double taxadanröja dubbelbeskattning i sådana fall som tion in cases not provided for in the Convenej omfattas av detta avtal. tion. 4. De behöriga myndigheterna i de av- 4. The competent authorities of the Contalsslutande staterna kan träda i direkt för- tracting States may communicate with each bindelse med varandra för att träffa över- other directly for the purpose of reaching enskommelse i de fall som angivits i föregå- an agreement in the sense of the preceding

Prop. 1976/77: 154 57

contractant, nu vor fi supuse in primul stat

contractant mentionat la nici un impozit sau

obligatie legatä de acesta care sä fie diferitä

sau mai impovärätoare decit impunerea si

obligatiunile conexe la care sint sau ar putea fi supuse alte intreprinderi asemänätoare ale acelui prim stat mentionat.

5. In prezentul articol termenul "impunere” inseamnä impozite de orice naturä sau

denumire.

Årticolul 27 Procedura amiabila

1. Cind un rezident al unui stat contractant apreciazä cä mäsurile luate de unul sau de

ambele state contractante ii atrag sau ii vor atrage o impunere care nu este conformä cu prezenta conventlie, el poate, indiferent de

procedurile preväzute de legislatia nationalä a acelor state, så supunä cazul säu autoritätii competente a statului al cärui rezident este.

Acest caz trebuie prezentat intr-un interval de

trei ani de la prima notificare a actiunii care dä nastere la impunerea care nu este in con-

cordantä cu conventia.

2. Autoritatea competentä se va strädui, dacä reclamatia i se pare intemeiatä si dacä ea insäst nu este in mäsurä sä aducä o rezolvare cCorespunzätoare, sä rezolve cazul de comun

acord cu autoritatea competentä a celuilalt

stat contractant, in vederea evitärii unei impuneri care nu este conformä cu conventia. Orice acord realizat va fi pus in aplicare indi-

ferent de orice limitäri in timp preväzute in

legislatia nationalä a statelor contractante.

3. Autoritäftile competente ale statelor contractante se vor strädui sä rezolve de comun acord orice dificultäti sau dubii cu privire la interpretarea sau aplicarea con-

ventiei. Ele pot, de asemenea, sä se consulte in vederea eliminärii dublei impuneri in cazu-

rile nepreväzute de conventie.

4. Autoritätile competente ale statelor contractante pot comunica direct intre ele in scopul realizärii unei inielegeri in sensul

paragrafelor precedente. Cind pentru a se

Prop. 1976/77: 154 58

ende punkter. Om muntliga överläggningar paragraphs. When it seems advisable in anses underlätta en överenskommelse, kan order to reach agreement to have an oral sådana överläggningar äga rum inom ramen exchange of opinions, such exchange may för en kommission bestående av represen- take place through a Commission consisting tanter för de behöriga myndigheterna i de of representatives of the competent auavtalsslutande staterna. thorities of the Contracting States.

Artikel 28 Article 28 Utbyte av upplysningar Exchange of information

1. De behöriga myndigheterna i de av- 1. The competent authorities of the Contalsslutande staterna skall utbyta sådana tracting States shall exchange such informaupplysningar som är nödvändiga för att till- tion as is necessary for the carrying out of lämpa detta avtal och för att genomföra be- this Convention and of the domestic laws of stämmelserna i de avtalsslutande staternas the Contracting States concerning taxes lagstiftning beträffande skatter, som avses i covered by this Convention insofar as the detta avtal, i den utsträckning beskattningen taxation thereunder is in accordance with enligt denna lagstiftning står i överensstäm- this Convention. Any information so exmelse med detta avtal. De utbytta upplys- changed shall be treated as secret and shall ningarna skall behandlas som hemliga och not be disclosed to any persons or aufår icke yppas för andra personer eller myn- thorities other than those concerned with digheter än sådana som handlägger taxering the assessment or collection of the taxes eller uppbörd av skatter som omfattas av which are the subject of the Convention. detta avtal.

2. Bestämmelserna i punkt 1 skall icke 2. In no case shall the provisions of paraanses medföra skyldighet för en avtalsslu- graph 1 be construed so as to impose on tande stat: one of the Contracting States the obliga-

tion:

a) att vidtaga förvaltningsåtgärder, som a) to carry out administrative measures strider mot lagstiftning eller administrativ at variance with the laws or the adminispraxis i denna stat eller i den andra avtals- trative practice of that or of the other Conslutande staten, tracting State;

b) att lämna upplysningar, som icke är b) to supply particulars which are not tillgängliga enligt lagstiftningen eller under obtainable under the laws or in the normal sedvanlig tjänsteutövning i denna stat eller course of the administration of that or of i den andra avtalsslutande staten, the other Contracting State;

c) att lämna upplysningar, som skulle c) to supply information which would röja affärshemlighet, industri-, handels- el- disclose any trade, business, industrial, comler yrkeshemlighet eller i näringsverksamhet mercial or professional secret or trade pronyttjat förfaringssätt, eller upplysningar, vil- cess or information, the disclosure of which kas överlämnande skulle strida mot allmän- would be contrary to public policy. na hänsyn.

Artikel 29 Article 29 Diplomatiska och konsulära Diplomatic and consular officials befattningshavare

Detta avtal påverkar icke de privilegier i Nothing in this Convention shall affect beskattningshänseende, som enligt folkrät- the fiscal privileges of diplomatic or contens allmänna regler eller stadganden i sär- sular officials under the general rules of skilda överenskommelser tillkommer diplo- international law or under the provisions of matiska eller konsulära befattningshavare. special agreements.

Prop. 1976/77: 154 59

ajunge la o intelegere apare ca fiind recoman-

dabil un schimb oral de vederi, un atare schimb poate avea loc in cadrul unei comisii compusä din reprezentanti ai autoritätilor competente ale statelor contractante.

Articolul 28

Schimb de informafii 1. Autoritätile competente ale statelor contractante vor face schimb de informatii care sint necesare pentru aplicarea prezentei conventii si de informatii asupra legislatiei

interne a statelor contractante relative la impozitele vizate prin prezenta conventie, in mäsura in care impunerea preväzutä de

aceastä legislatie este conformä cu conventia. Orice informatie astfel obtinutä va fi tratatä

ca secret si nu va fi divulgatä nici unei persoa-

ne sau autoritäti altele decit cele insärcinate

cu stabilirea sau incasarea impozitelor vizate

de prezenta conventie.

2. Dispozitiile paragrafului 1 nu vor fi in nici un caz interpretate ca impunind unuia din statele contractante obligatia :

a) de a lua mäsuri administrative contrarii propriei legislatii sau cu practica administrativä a unuia sau a celuilalt stat contractant ;

b) de a da informatii care nu se pot obtine in conformitate cu prevederile legale sau cu

desfäsurarea normalä a practicii administra-

tive a unuia sau a celuilalt stat contractant ;

c) de a transmite informatii care ar divulga un secret de afaceri, industrial, comercial, profesional sau un procedeu comercial sau in-

formaftii a cäror divulgare ar fi contrarä ordi-

nii publice.

Articolul 29

Functfionari diplomatici si consulari

Nici o prevedere a prezentei conventii nu va

afecta privilegiile fiscale ale functionarilor diplomatici sau consulari, acordate conform

regulilor generale ale dreptului international,

sau in baza prevederilor unor acorduri spe-

ciale.

Prop. 1976/77: 154 60

Artikel 30 Article 30 Ikraftträdande Entry into force 1. Detta avtal skall ratificeras och ratifi- 1. This Convention shall be ratified and kationshandlingarna utväxlas i Bukarest sna- the instruments of ratification shall be exrast möjligt. changed at Bucharest as soon as possible. 2. Detta avtal träder i kraft med utväx- 2. The Convention shall enter into force lingen av ratifikationshandlingarna och dess upon the exchange of instruments of ratifibestämmelser tillämpas: cation and its provisions shall have effect: a) I Sverige: a) in Sweden: Beträffande inkomst, som förvärvas den in the case of income derived on or after 1 januari det år utväxlingen äger rum eller Ist January in the year in which the exsenare samt beträffande förmögenhet som change of instruments of ratification takes innehas vid utgången av det år under vilket place, and in the case of capital which is utväxlingen äger rum eller senare. held at the expiry of the calendar year in which the exchange of instruments of ratification takes place or subsequent years; b) I Rumänien: b) in Romania: Beträffande inkomst, som förvärvas den in the case of income derived on or after 1 januari det år utväxlingen äger rum eller Ist January in the year in which the exsenare. change of instruments of ratification takes place.

Artikel 31 Article 31 Upphörande Termination Detta avtal förblir i kraft utan tidsbe- This Convention shall remain in force gränsning men envar av de avtalsslutande indefinitely, but either of the Contracting staterna äger att — senast den 30 juni under States may, on or before 30th June in any ett kalenderår, som börjar efter utgången av calendar year beginning after the expiration en tidrymd av fem år efter dagen för avta- of a period of five years from the date of its lets ikraftträdande — på diplomatisk väg entry into force, give to the other Conskriftligen uppsäga avtalet hos den andra tracting State, through diplomatic channels, avtalsslutande staten. I händelse av sådan written notice of termination. uppsägning tillämpas avtalet sista gången: In such event the Convention shall be applied for the last time: a) I Sverige: a) in Sweden: Beträffande skatt på inkomst förvärvad in respect of taxes pertaining to income under det år uppsägning sker samt beträf- derived in the year in which such notice is fande skatt på förmögenhet som innehas vid given, and taxes pertaining to capital which utgången av det år uppsägning sker. is held at the expiry of the year in which such notice is given. b) I Rumänien: b) in Romania: Beträffande skatt på inkomst förvärvad in respect of taxes pertaining to income under det år uppsägning sker. derived in the year in which such notice is given. Till bekräftelse härav har undertecknade, In witness whereof the undersigned, being därtill vederbörligen bemyndigade, under- duly authorized thereto, have signed the tecknat detta avtal och försett detsamma present Convention and have affixed thereto med sina sigill. their seals.

Prop. 1976/77: 154 61

Årticolul 30

Intrarea in vigoare

1. Prezenta conventie va fi ratificatä si instrumentele de ratificare vor fi schimbate la Bucuresti cit mai curind posibil.

2. Conventia va intra in vigoare odatä cu schimbul instrumentelor de ratificare si prevederile ei se vor aplica :

a) in Romånia :

venitului obtinut la sau dupä 1 ianuarie al anului in care are loc schimbul instrumentelor de ratificare.

b) in Suedia :

venitului obtinut la sau dupä 1 ianuarie in anul in care are loc schimbul instrumentelor de ratificare si capitalului care este detinut la expirarea anului calendaristic in care are loc schimbul instrumentelor de ratificare sau a anilor urmätori.

Articolul 31 Denunfarea

Prezenta conventie va rämine in vigoare pe o duratä nedeterminatä, dar oricare din statele contractante poate, pinä la 30 iunie inclusiv a fiecärui an calendaristic, incepind dupä expirarea unei perioade de cinci ani de la data inträrii in vigoare a conventiei så o denunte prin notificare scrisä remisä pe cale diplomaticä.

In asemenea eventualitate conventia se va aplica pentru ultima datä :

a) in Romånia :

cu privire la impozitele aferente venitului obtinut in anul in care s-a fäcut notificarea.

b) in Suedia :

cu privire la impozitele aferente venitului obtinut in anul in care s-a fäcut notificarea si la impozitele aferente capitalului care este detinut, la expirarea anului in care s-a fäcut notificarea ;

Drept care, subsemnatii, imputerniciti in bunä si cuvenitä formä, am semnat prezenta conventie si am pus sigiliile noastre.

Prop. 1976/77: 154 62

Som skedde i Stockholm den 22 decem- Done at Stockholm, this 22nd day of ber 1976 i två exemplar på svenska, ru- December, 1976 in duplicate in the Swedish, mänska och engelska språken, vilka tre tex- Romanian and English languages, the three ter äga lika vitsord. I fall av tvist om tolk- texts having the same valuc. In the case ningen av bestämmelserna i detta avtal skall there is any divergence of interpretation of den engelska texten äga företräde. the provisions of this Convention the English text shall prevail.

För Konungariket Sveriges regering: For the Government of the Kingdom of Sweden: Karin Söder Karin Söder Utrikesminister Minister for Foreign Affairs

För Socialistiska Republiken For the Government of Rumäniens regering: the Socialist Republic of Romania: Teodor Vasiliu Teodor Vasiliu Ambassadör Ambassador

Prop. 1976/77: 154 63

Incheiatä la Stockholm in ziua de 22 de-

cembrie 1976, in dublu exemplar, in limbile

romånä, suedezä si englezä, cele trei texte avind aceeasi valabilitate. In caz de diver-

gentä in interpretarea prevederilor prezentei conventii, textul in limba englezä va prevala.

Pentru guvernul

Republicii Socialiste Romånia

Teodor Vasiliu Ambasador

Pentru guvernul Regatului Suediei Karin Söder Ministrul Afecerilor Externe

Prop. 1976/77: 154 64

Protokoll Protocol

Vid undertecknandet av avtalet mellan At the time of signing the Convention be- Konungariket Sverige och Socialistiska Re- tween the Kingdom of Sweden and the publiken Rumänien för undvikande av dub- Socialist Republic of Romania for the belbeskattning beträffande skatter på in- Avoidance of Double Taxation with respect komst och förmögenhet har undertecknade to Taxes on Income and Capital, the underöverenskommit, att följande bestämmelser signed have agreed that the following proviskall utgöra en integrerande del av avtalet. sions shall form an integral part of the Convention.

Till artikel 12 Ad Article 12 Vid beräkning av det belopp som enligt For the purposes of determining the taxartikel 12 punkt 2 får beskattas skall av- able amount under paragraph 2 of Article drag medges för kostnader hänförliga till 12 deduction shall be allowed for costs conden utbetalade provisionen, Sådant avdrag nected with the commission paid in an skall medges med ett belopp motsvarande amount corresponding to 50 per cent of the 50 procent av provisionens bruttobelopp. gross amount of the commission. Till bekräftelse härav har undertecknade, In witness whereof the undersigned, being därtill vederbörligen bemyndigade, under- duly authorized thereto, have signed the tecknat detta avtal och försett detsamma present Convention and have affixed thereto med sina sigill. their seals. Som skedde i Stockholm den 22 december Done at Stockholm, this 22nd day of 1976 i två exemplar på svenska, rumänska December, 1976 in duplicate in the Swedish, och engelska språken, vilka tre texter äga Romanian and English languages, the three lika vitsord. I fall av tvist om tolkningen av texts having the same value. In the case bestämmelserna i detta avtal skall den eng- there is any divergence of interpretation of elska texten äga företräde. the provisions of this Convention the English text shall prevail.

För Konungariket Sveriges regering: For the Government of the Kingdom of Sweden: Karin Söder Karin Söder Utrikesminister Minister for Foreign Affairs

För Socialistiska Republiken For the Government of Rumäniens regering: the Socialist Republic of Romania: Teodor Vasiliu Teodor Vasiliu Ambassadör Ambassador

Prop. 1976/77: 154 65

Protocol

La data semnärii convenftiei intre Republica Socialistå Romånia $i Regatul Suediei pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozi-

tele pe venit si avere, subsemnatii am convenit ca urmätoarele prevederi sä facä parte inte-

grantä din conventie.

La articolul 12

In scopul stabilirii sumei impozabile conform paragrafului 2 al articolului 12, se va

acorda ca deducere pentru cheltuieli in legäturä cu comisioanele plätite o sumä corespun-

zätoare cu 50 la sutä din suma brutä a comisionului. Drept care, subsemnatii, imputerniciti in

bunä si cuvenitä formä, am semnat prezenta

conventie si am pus sigiliile noastre.

Incheiatä la Stockholm in ziua de 22 decembrie 1976, in dublu exemplar, in limbile romänä, suedezä si englezä, cele trei texte

avind aceeasi valabilitate. In caz de divergentä

in interpretarea prevederilor prezentei conventii, textul in limba englezä va prevala.

Pentru guvernul Republicii Socialiste Romånia Teodor Vasiliu Ambasador

Pentru guvernul Regatului Suediei Karin Söder

Ministrul Afacerilor Externe

NORSTEDTS TRYCKERI! STOCKHOLM 1977 770204