lagen.nu
Prop. 1986/87:82

om höjning av fordonsskatten för vissa lastbilar och släpvagnar

Typ
Proposition
Datum
1986-12-31
Källa
data.riksdagen.se

Regeringens proposition >

BI

1986/87:82 — oo IN

om höjning av fordonsskatten för vissa Prop

lastbilar och släpvagnar 1986/87: 82

Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 29 januari 1987. | På regeringens vägnar

Ingvar Carlsson

Kjell-Olof Feldt

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att fordonsskatten för tyngre dieseldrivna lastbilar och deras släpvagnar höjs med drygt 50 20. Höjningen skall finansiera de i budgetpropositionen föreslagna särskilda åtgärderna för att förstärka bärigheten på det svenska vägnätet.

Vidare föreslås att den gräns som avgör om fordonsskatt skall debiteras för skatteår eller för skatteperiod höjs från nuvarande 1500 kr. i årlig fordonsskatt till 3 500 kr.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 1988.

1 Riksdagen 1986187. 1 saml. Nr 82

1 Förslag till Prop. 1986/87: 82

Lag om ändring i vägtrafikskattelagen (1973: 601)

Härigenom föreskrivs att 12§ och bilaga1l till vägtrafikskattelagen (1973: 601)! skall ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

128?

Fordonsskatt utgår för skatteår Fordonsskatt utgår för skattcår enligt bilaga 1 till denna lag, om inte enligt bilaga 1 till denna lag, om inte annat följer av 12a§. Skatten utgår annat följer av 12a§. Skatten utgår för skatteperiod med en tredjedel, för skatteperiod med en tredjedel, för kalendermånad med en tolftedel för kalendermånad med cen tolftedel och för dag med 1/360 av skatten och för dag med 1/360 av skatten

för helt år. Överstiger fordonsskat- för helt år. Överstiger fordonsskat-

ten för ett fordon 73500 kronor för ten för ett fordon 3500 kronor för helt år utgår fordonsskatt för skat- helt år utgår fordonsskatt för skatteperiod. teperiod.

Föreligger skatteplikt för fordon under del av kalendermånad, utgår fordonsskatt för hela månaden. Vad nu sagts gäller dock icke i fråga om fordon, för vilket fordonsskatten uppgår till minst 4800 kronor för helt skatteår, för den kalendermånad under vilken skatteplikt första gången inträder för fordonet eller skatteplikt upphör av annan anledning än avställning. Har sådant fordon varit avställt avräknas eller återbetalas [ordonsskatt för avställningstiden om denna omfattat minst 15 dagar eller om fordonet övergått till ny ägare under avställningstiden.

Fordonsskatt erläggs före ingången av skatteår eller skatteperiod. Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer får medge undantag härifrån för grupp av fordon.

! Lagen omtryckt 1984: 256. Senaste lydelse av lagens rubrik 1974:869. ? Senaste lydelse 1986: 214.

Nuvarande lydelse

Fordonsskatt

Fordonsslag Skattevikt, Skatt, kronor

kilogram

grund- tilläggsbelopp :

belopp för varje helt hundratal kilo-

gram över den

lägsta vikten i

klassen

A Motorcyklar

1 FTvåhjulig motorcykel0- 75 1000
utan sidvagn76--1250
2 Annan motorcykel0—2000
B Personbilar0- 900 355 901-4450 20

C Bussar

I Buss som är0- 1600 3550
inrättad för1601- 3000 39136
drift endast3001- '895 0

med bensin

eller gasol 2 Annan buss O- 1600 355 [0]

1601- 3000 39136
3001- 7000 89514
7001- 10000 145535
10001- 30000 250561
30001--14705 0

D Lastbilar

1 Lastbil som är0- 1600 3550
inrättad för1601—- 3000 39]36
drift endast300i—-895 0

med bensin

eller gasol

2 Annan lastbil 2.1 med anordning

för påhängs-

vagn

med två hjul-0- 1600 5400
axlar1601—- 3000 565 3001- 6000 915 6001- 10000 2235 10001- 14000 4475 14 001-9475 22025 44 56 125
med tre eller0- 1600 5400
flera hjul-1601—- 3000 56525
axlar3001- 6000 915 6001- 11000 — 2415 11001—- 15000 5515 15001—- 18000 = 85!S 18001—- 23000 11155 23001- 27000 79155 27001-2459550 62 75 88 160 136 0
3 Senaste lydelse 1986: 1421.[EA

Fordonsslag Skattevikt, Skatt, kronor Prop. 1986/87: 82

kilogram grund- tilläggsbelopp belopp för varje helt hundratal kilogram över den lägsta vikten i klassen

2.2 utan anordning för påhängsvagn

med två hjul-0- 1600 3550
axlar1601i- 3000 = 391 3001- 60900 895 6001- 10000 1105 10001—- 14000 2105 14001-- 17000 4985 17 Q01--885536 7 25 12 129 169
med tre eller0- 1600 3550
flera hjul-1601—- 3000 39136
axlar3001- 6000 895 6001- 11000 1015 11 001—- 15000 1665 15001—- 18000 3945 18001- 27000 = 6975 27001-183154 13 57 101 126 0

E Traktorer

I Traktor klass I0- 1300 370D
(trafiktraktor)1301- 3000 42555
som inrättats3001- 7000 136095
för drift med?001-5160 168

annat drivmedel

än brännolja.
2 Traktor klass I0- 1300 570Q
(trafiktraktor)1301- 3000 66090
som inrättats3001- 7000 2190150
för drift med7001-8190 260

brännolja 3 Traktor klass I 0- 2500 150 0

(jordbrukstraktor) 2501- 225 LU

F Släpvagnar I Släpvagnar med 0- 1000 150 0

skattevikt högst 1001-- 3000 170 21

3000 kilogram oe : 2 Släpvagnar med

skattevikt över

3 000 kilogram,

som dras av en

bensin- eller

gasoldriven bil!

med cen hjulaxel3001-580uu
med två hjul-3001- 13000 580-9
axlar13001- 1480 no0
med tre eller3001- 13000 5806
flera hjul-13001-1180.0
axlar:

! Dras annan släpvagn än påhängsvagn även av en kilometerskattepliktig bil, eller av en annan bil som inte är bensin- eller gasoldriven, tas skatt ut enligt 3. Dras släpvagn även av en trafiktraktor eller ett registrerat motorredskap tas skatt ut enligt

Prop. 1986/87: 82

Fordonsslag Skattevikt, Skatt, kronor

kilogram

grund- tilläggsbelopp

belopp för varje helt

hundratal kilo-

gram över den

lägsta vikten i

klassen

3 Kilometerskattepliktiga släpvagnar och andra släpvagnar med skattevikt över 3 000 kilogram. som dras av en bil som inte är bensin- eller gasoldriven

3.F styraxel för

påhängsvagn med en hjul-

axel3001- 5000 630 $001- 8000 1770 8001—-438057 87 161
med två eller3001- 8000 61031
flera hjul-8001- 11000 216062
axlar11001—- 14000 4020 14 001—-6810 13093

3.2 andra släp-

vagnar|
med en hjul-3001- 5000 32024
axel5001- 8000 800 8001-173031 52
med två hjul-3001- 8000 31017
axlar8001- 11000 1160 11001- 14000 2090 14001—- 17000 3500 > 62 17001—-536031 47 68
med tre eller3001—- 11000 300i"
flera hjul-11001—- 17000 118024
axlar17001f- 25 000 2620 25001- 32000 = 5820 32 C01-953040 53 0

4 Släpvagnar med skatievikt över 3 000 kilogram, som dras av en trafiktraktor eller av ett motorredskap? som beskattas som en trafiktraktor

med en hjulaxel3001- 8000 445 8001-30 1945 65
med två hiul-3001- 8000 440 rv 15
axlar8001- 11000 [ 190: 11001- 17000 2540 17001- 9440 12045 115
med tre eller3001—- 11000 39015
flera hjul-11 001—- 14000 159035
axlar14001—- 20000 = 264060

20001- 25000 = 6240 70

25001- 30000 9740 "75

30001—- 35000 13490 55

35 001- 16240 0

? Dras annan släpvagn än påhängsvagn även av en kilometerskattepliktig bil, eller av en annan bil som inte är bensin- eller gasoldriven, tas skatt ut enligt 3.

Föreslagen lydelse Prop. 1986/87: 82

Fordonsskatt

Fordonsstag Skattevikt, Skatt, kronor

kilogram

” grund- tilläggsbelopp belopp för varje helt

hundratal kilo-

gram över den

lägsta vikten i

klassen

A Motorcyklar

1 Tvähjulig motorcykel0- 75 1000
utan sidvagn16--1250
2 Annan motorcykel0--2000
B Personbilar0- 900 355 901—-4450 20

C Bussar

I Buss som är0- 1600 3550
inrättad för1601- 3000 39136
drift endast3001-895 0

med bensin

eller gasol 2 Annan buss 0- 1600 355 0

1601- 3000 39136
3001- 7000 895l4
7001-- 10000 145535
10001-- 30000 250561
30 001-14705 0

D Lastbilar

| Lastbil som är0- 1609 3550
inrättad för1601- 3000 39136
drift endast3001-895 0

med bensin eller gasol 2 Annan lastbil 2.1 med anordning

för påhängsvagn

med två hjul-0- 1600 540[U|
axlar1601- 3000 565 3001- 70000 915 10001- 14000 6865 14001—-1458525 85 193 339
med tre eller0- 1600 5400
flera hjul-1601—- 3000 56525
axlar3001- 11000 915 11001- 15000 8515 "> HS 15001—- 18000 13115 1800i—- 23000 17165 23001- 27000 29465 210 27 001-3786595 135 246 0

2.2 utan anordning

för påhängsvagn

med två hjul-0- 1600 3550
axlar1601—- 3000 391 3001- 6000 895 6001—- 10000 1705 10001—- 14000 3225 14001- 17000 7665 17001-36 27 38 Hi 199 13635 260

Prop. 1986/87: 82

Fordonsslag Skattevikt, Skatt, kronor

kilogram -

grund- tilläggsbelopp -belopp för varje helt

hundratal kilogram Över den lägsta vikten i klassen

med tre eller0- 1600 3550
flera hjul-1601— 3000 39136
axlar3001- 17000 895 11001—- 15000 2575 15001-- 18000 = 6095 18001-- 27000 10745 27 001-21 88 155 194 28205 0

E Traktorer

1 Traktor klass I0- 1300 3700
(trafiktraktor)1301- 3000 42555
som inrättats3001- 7000 136095
för drift med7001-5160 168

annat drivmedel

än brännolja

2 Traktor klass I0- 1300 5700
(trafiktraktor)1301-- 3000 66090
som inrättats3001- 7000 = 2190150
för drift med7001-8190 260
brännoljamö
3 Traktor klass II0- 2500 1500
Gjordbrukstraktor)25301--2250

F Släpvagnar

I Släpvagnar med 0- 1000 150 0

skattevikt högst 1001- 3000 170 21

3 000 kilogram 2 Släpvagnar med

skattevikt över

3 000 kilogram,

som dras av en

bensin- eller

gasoldriven bil!

med en hjulaxel3001-5801
med två hjul-3001- 13000 5809
axlar13 001—-14800
med tre eller3001-- 13000 5806
flera hjul-13001-11800

axlar 3 Kilometerskattepliktiga släpvagnar och andra släpvagnar med skattevikt över 3 000 kilogram, som dras av en bil som inte är bensin- eller gasoldriven

! Dras annan släpvagn än påhängsvagn även av en kilometerskattepliktig bit, eller av en annan bil som inte är bensin- eller gasoldriven, tas skatt ut enligt 3. Dras släpvagn även av en trafiktraktor eller ett registrerat motorredskap tas skatt ut enligt 4.

Fordonsslag Skattevikt, Skatt, kronor Prop. 1986/87: 82 kilogram | grund- = - tuilläggsbelopp belopp för varje helt hundratal kilogram över den lägsta vikten i klassen

3.1 styraxel för påhängsvagn med en hjul-

axel3001- 5000 630 105 5001i- 8000 2730 134 8001-6 750 248
med två eller3001- 8000 61055
flera hjul-800i- 11000 336095
axlar11001—- 14000 6210 143 14 001-10500 200

3.2 andra släp-

vagnar

med en hjul-3001- 8000 32047
axel8001-267080
med två hjul-3001—- 8000 31030
axlar8001- 11000 1810 > 48 [1001- 14000 = 3250 14001--:17000 5410 = 95 17001-8260 10572
med tre eller3001—- 11000 30019
flera hjul-11001— 17000 182037
axlar17001- 25000 = 4040 25 001—- 32 000 9000 32 001—-1467062 81 0

4 Släpvagnar med skattevikt över 3 000 kilogram, som dras av en trafiktraktor eller av ett motorredskap? som beskattas som en trafiktraktor

med en hjulaxel3001- 8000 445 . 8001-194530 65
med två hjul-3001- ' 8000 44015
axlar8001- 11000 1190 11001— 17000 2540 17001- 9440 12045 115
med tre eller3001- 11400 39015
flera hjul-11091— 14000 159035
axlar14001—- 20000 = 2640 20001- 25 000 6240 25001- 30000 = 9740 30001- 35000 = 13490 35 001-1624060 70 75 55 0
? Dras annan släpvagn än påhängsvagn även av en kilometerskattepliktig bil, eller.
av en annan bil som inte är bensin- eller gasoldriven, tas skatt ut enligt 3.3

Prop. 1986/87: 82

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1988.

2. Debiteras under tiden den I juni — den 31 december 1987 fordonsskatt som hänför sig till tid efter ikraftträdandet, får fordonsskatten för denna tid beräknas enligt de nya skattesatserna.

3, De nya bestämmelserna i 12 8 tillämpas i fråga om fordonsskatt s som debiteras den 1 juni 1987 eller senare.

4. Vid särskild uppbörd av skatt som sker i anledning av denna lagändring skall i stället för vad som anges i 298 andra stycket beloppsgränsen vara 100 kr. :

2 Förslag till Prop. 1986/87: 82

Lag om ändring i lagen (1976: 338) om vägtrafikskalt på vissa fordon, som icke är registrerade i riket

Härigenom föreskrivs att bilaga I till lagen (1976: 338) om vägtrafikskatt på vissa fordon, som icke är registrerade i riket! skall ha följande lydelse.

Bilaga I till lagen (1976: 338) om vägtrafikskatt på vissa

fordon, som icke är registrerade i riket

Nuvarande Ilvdelse Fordonsskatt

FordonsslagTotalvikt, kilogramSkatt. kronor för påbörjat dygn
1. Motorcyklar-0,25
2. Personbilar-1
3. Släpvagnar, kopplade till-0,25

eller avsedda att kopplas till personbilar 4. Lastbilar, bussar eller 0—-10 000 8

släpvagnar, kopplade till10001-15000 14
eller avsedda att kopplas15001—-20000 27
till lastbilar eller20001 41

bussar ! Lagen omtryckt 1984: 257. Föreslagen lydelse Fordonsskatt

FordonsslagTotalvikt, kilogramSkatt, kronor för påbörjat dygn
1. Motorcyklar-0,25
2. Personbilar-1
3. Släpvagnar, kopplade till—0,25

eller avsedda att kopplas tll personbilar

4. Lastbilar, bussar eller 0-10000 12

släpvagnar, kopplade till10001—-15000 22
eller avsedda att kopplas15001-20000 42
till lastbilar eller20001 63

bussar

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1988.

2. Aldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om debitering av skatt för dygn före ikraftträdandet.

Prop. 1986/87: 82

Finansdepartementet -

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 29 januari 1987.

Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Feldt, Sigurdsen, Gustafsson, Leijon, Hjelm-Wallén, Peterson, S. Andersson, Bodström, Göransson, Gradin, Dahl, R. Carlsson, Holmberg, Wickbom, Johansson, Hulterström, Lindqvist, G. Andersson, Lönnqvist

Föredragande: statsrådet Feldt

å

] Inledning

I budgetpropositionen (prop. 1986/87: 100 bilaga 8) har föreslagits särskilda åtgärder för att förbättra bärigheten på vissa delar av det svenska vägnätet.

Åtgärderna har för verksamhetsåret 1988 angetts kosta 575 milj.kr. Härav

bör enligt budgetpropositionen 400 milj.kr. finansieras genom en höjning

av fordonsskatten för lastbilar och släpvagnar. Jag avser nu att 1a upp

frågan om en sådan uppräkning av fordonsskattesatserna.

2 Beskattningen av lastbilar och släpvagnar

Regler om vägtrafikskatt, dvs fordonsskatt och kilometerskatt, finns i vägtrafikskattelagen (1973:601, omtryckt 1984:256), VSL. VSL reglerar dock endast vägtrafikbeskattningen för fordon som är eller bör vara registrerade i Sverige. För utländska fordon som används här finns regler om

vägtrafikskatt i lagen (1976: 338, omtryckt 1984:257) om vägtrafikskatt på vissa fordon, som icke är registrerade i riket.

Fnligt VSL utgår fordonsskatt för motorcyklar, personbilar, bussar, lastbilar, traktorer, motorredskap och släpvagnar, om fordonet är eller bör vara registrerat och inte är avställt. Tyngre påhängsvagnar är dock vanli-

gen inte skattepliktiga. I stället är fordonsskattesatserna för dragbilarna

förhöjda. : :

Kilometerskatt utgår för sådana skattepliktiga personbilar, bussar och lastbilar som drivs med brännolja, samt för tyngre skattepliktiga släpvag-

nar som dras av sådana fordon (2 §& VST). Fordonsskatten beräknas för varje fordon med visst belopp per år enligt bilaga I till VSL. Skattesatserna varierar med fordonstypen och dessutom

med fordonens skattevikt och, för lastbilar och släpvagnar, med axelanta-

let. Även drivmedlet har i vissa fall betydelse för skatten. | Fordonsskatten betalas för helt skatteår om tolv månader, eller, om

ärsskatten överstiger I 500 kr., för skatteperiod omfattande fyra månader

(9 och 12§§ VST). |

Prop. 1986/87: 82

3 Höjning av skattesatserna för vissa lastbilar och släpvagnar

Mitt förslag: I'rordonsskatten för tyngre brännoljedrivna lastbilar och deras släpvagnar höjs med drygt 50 26. Höjningarna skall endast omfatta fordon med skattevikt överstigande 3000 kg. För fordön med skattevikt strax över denna gräns bör höjningen vara något. lägre än för de tyngsta fordonen. Motsvarande höjningar görs i fråga om fordonsskatten för utländska fordon.

Skäl för mitt förslag: De i budgetpropositionen föreslagna bärighetshö-

jande åtgärderna på det allmänna vägnätet ger möjlighet till en väsentlig effektivisering av lastfordonsanvändningen,. Betydligt högre bruttovikter kommer på sikt att kunna tillåtas. I huvudsak är det för den tyngre lastfordonstrafiken som vinster på detta sätt kan göras, även om åtgärderna också kan få positiva effekter för vägtrafiken i stort. Jag anser att det är skäligt att åtgärderna finansieras i huvudsak genom att fordonsskatten höjs och att höjningen i huvudsak läggs ut på tyngre lastbilar och släpvagnar. För lastbilar och släpvagnar med skattevikt om högst 3 000 kg bör skatten nu inte ändras. - :

Vid skattevikter över 3000 kg bör en successiv upptrappning ske, så att skatten för de tyngre fordonen höjs med drygt 50 26. En sådan höjning ger för år räknat ökade skatteintäkter med 400 mitj.kr.

För bensindrivna lastbilar och för släpvagnar till sådana lastbilar är fordonsskatten konstant vid skattevikter över 3000 kg. Detta beror på att bensinskatten för tyngre sådana fordon ger en totalt sett hög beskattning. Mot denna bakgrund saknas anledning att nu. föreslå någon höjning av fordonsskatten för tyngre bensindrivna lastbilar och deras släpvagnar.

Enligt min mening bör inte heller fordonsskattesatserna för bussar eller för trafiktraktorer och deras släpvagnar nu ändras. Vad gäller trafiktraktorer och deras släpvagnar kan det dock av bl.a. konkurrensskäl finnas anledning att se över fordonsskattesatserna. Enligt min mening bör frågan tas upp i samband med det arbete på en översyn av trafikpolitiken som regeringen nyligen påbörjat. : :

Den tekniska utvecklingen av lastfordonen medför på sikt också ett behov av översyn av skatteskalorna för lastfordonen. För tre- celler fleraxliga lastbilar och släpvagnar gäller för närvarande att fordonsskattesatserna är konstanta över en viss viktnivå. För lastbilarna går gränsen vid en skattevikt av 27 000 kg, och för släpvagnarna vid 32 000 kg utom för sådana släpvagnar som dras av trafiktraktorer, där gränsen. är 35 000kg. För .. närvarande finns, beroende på gällande viktbestämmelser, ytterst få fordon med högre skattevikter. Detta är också skälet till att gränserna införts. . De nya boggitryck- och bruttoviktsbestämmelser. som blir möjliga efter

förstärkningsåtgärderna kommer på sikt dock att medföra ett ökat antal

sådana tyngre fordon. Det finns anledning att överväga om gränserna bör höjas. Fördelningen av skattebelastningen för lastfordon med bl.a. olika axelantal kan också behöva ses över. Dessa frågor bör enligt min mening

lämpligen tas upp i samband med det påbörjade arbetet på en översyn av Prop. 1986/87:82 ' trafikpolitiken. | : .

Fordonsskatt för utländska fordon som tillfälligt används här utgår i form av skatt per dygn. Till följd av olika internationella överenskom- : melser är det dock i mycket få fal! sådan skatt debiteras för de utländska ' fordonen. Skattebeloppen bör emellertid räknas upp i samma mån som -: fordonsskatten höjs för de svenska fordonen.

4 Gränsen för debitering av fordonsskatt för skatteperioder

Mitt förslag: Gränsen för när fordonsskatt skall debiteras för skatte-

perioder och inte för skatteår höjs från 1500 kr. till 3500 kr.

Skäl för mitt förslag: Enligt 12 § VSL gäller att om fordonsskatten för ctt fordon överstiger 1500kr. för helt år skall skatten debiteras för skatteperiod med en tredjedel av årsskatten. I annat fall debiteras skatten för helt år.

Beloppsgränsen 1 500 kr. har gällt sedan VSL infördes 1974. Med nuvä- '

rande skattesatser är det i huvudsak för de tyngre lastfordönen som skat- | ten debiteras för skatteperiod. De höjda fordonsskattesatserna innebär att ett relativt stort antal andra fordon, i huvudsak lastbilar med skattevikter : omkring 5000-7000 kg, också skulle komma att få skattedebitering för skatteperiod. Antalet debiteringar skulle öka betydligt. Med hänsyn härtill och mot bakgrund av penningvärdeutvecklingen bör nu gränsen för debitering av skatt för skatteperioder höjas. Jag anser att gränsen lämpligen bör bestämmas till 3 500 kr.

5 Ikraftträdande

Mitt förslag: Ändringarna träder i kraft den 1 januari 1988. Fordonsskattedebiteringar som görs under tiden den 1 juni 1987—den 31 december 1987 och som helt eller delvis avser tid efter ikraftträdandet får dock göras med beaktande av de nya skattesatserna vad gäller tiden efter ikraftträdandet.

De nya reglerna för debitering av fordonsskatt för skatteår skall tillämpas från den I juni 1987.

Extra debiteringar av fordonsskatt i samband med ändringarna skall inte göras om beloppen inte uppgår till 100 kr.

Skäl för mitt förslag: De särskilda bärighetshöjande åtgärderna vidtas

från och med år 1988. Skattchöjningen bör träda i kraft samtidigt.

Fordonsskatten debiteras i förskott för skatteår eller skatteperiod. Skat-

tedebiteringar som görs före den 1 januari 1988 kan därför till större eller Prop. 1986/87: 82 mindre del avse tid därefter. För att så långt möjligt minska behovet av extra debiteringar av tillkommande skatt bör de nya skattesatserna kunna tillämpas så snart som möjligt under år 1987, till den del skatt skall debiteras för år 1988. Vidare bör, om ett fordon till följd av de nya reglerna skall debiteras för skatteår och inte längre för skalleperiod, de nya reglerna i 128 VSL kunna tillämpas redan från den 1 juni 1987,

I samband med skattesatsändringarna bör antalet extra debiteringar begränsas även genom en regel om att debiteringar under 100 kr. ej skall göras.

6 Lagrådets hörande

Med hänvisning till lagstiftningsåtgärdernas enkla beskaffenhet anser jag att lagrådets yttrande över lagförslagen inte behöver inhämtas.

7 Hemställan

Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen att anta inom finansdepartementet upprättade förslag till.

1. lag om ändring i vägtrafikskattelagen (1973: 601),

2. lag om ändring i lagen (1976: 338) om vägtrafikskatt på vissa fordon, som icke är registrerade i riket.

8 Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden har lagt fram.

Norstedts Tryckeri, Stockholm 1987 14