Prop. 1987/88:29

om avskaffande av den s.k. äktamakeprövningen vid återbetalning av studiemedel

&

Regeringens proposition 1987/88: 29 få?

om avskaffande av den s. k. _ Prop äktamakeprövningen vid återbetalning av - 1987/88: studiemedel

Regeringen föreslår riksdagen att anta-deförslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 8 oktober 1987.

På regeringens vägnar

Ingvar Carlsson

Lennart Bodström

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås ändringar i studiestödslagcn som innebär att hän- syn inte skall tas till makes inkomst när återbetalningen av studiemedel bestäms. De ändrade reglerna föreslås träda i kraft den I januari l988. Genom den föreslagna förändringen kommer enbart den återbetalnings- skyldiges egna ekonomiska förhållanden att tillmätas betydelse vid fast- ställande av återbetalningsskyldighet för visst är. .

Regelförändringen förväntas medföra en relativt betydande ökning av antalet ansökningar om anstånd med återbetalning. Propositionen tar ock- så upp de administrativa konsekvenserna av förslaget.

] Riksdagen 1987/88. I _runtl. Nr 29

Propositionens lagförslag 1 Förslag till

Lag om ändring i studiestödslagen (1973: 349)

Härigenom föreskrivs i fråga om studiestödslagen (1973: 349)' dels att 8 kap. 31. 81 och 82 55 skall upphöra att gälla, . dels att 8 kap. 34, 35. 61 och 63 55 skall ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

8 kap. 34 5

Om ej annat följer av andra styc- ket, förstås i 30—32 55 med in- komst den till statlig inkomstskatt taxerade inkomsten för avgiftsåret.

Om ej annat följer av andra styc- ket, förstås i 30 och 32 55 med in- komst den till statlig inkomstskatt taxerade inkomsten för avgiftsåret.

Avdrag för underskott i förvärvskälla vid taxeringen läggs till den åter- betalningsskyldiges taxerade inkomst.

35%

Med förmögenhet förstås i 30 och 3/ 5.5 skattepliktig förmögenhet en- ligt förordningen (1947: 577) om statlig förmögenhetsskatt vid ut- gången av året närmast före avgifts- året.

Med förmögenhet förstås i 305 skattepliktig förmögenhet enligt förordningen (1947: 577) om statlig förmögenhetsskatt vid utgången av året närmast före avgiftsåret.

61 5 Varje avgiftsår debiteras återbetalningsskyldig preliminär avgift med belopp som följer av 38 5 första stycket, om ej annat följer av beslut enligt 40 %. Debiteringen förfaller i den mån beslut fattas om att preliminär avgift ej skall utgå eller skall nedsättas enligt 39- 41 åå.-

Beslut om slutlig avgift för ett av- giftsår enligt 43 5 skall fattassna- rast möjligt efter det taxering för avgiftsåret verkställts i första in- stans. Nea'sättes den återbetal- ningsskyldigcs till statlig inkomst- skatt taxerade inkomst för avgifts- året. skall beslutet om slutlig avgift omprövas. om den återbetalnings- skyldige begär det. Ansökan om prövning skall ha kommit in till cen- trala studiestödsnämnden inom två månader efter det den återbetal— ningsskyldige fått del av beslutet om nedsättning. Är den återbetal- ningsskyldige gift gäller motsva- rande. om makens till stat/ig in- komstskatt taxerade inkomst ned- sattes.

1 Lagen omtryckt 1987: 303.

Beslut om slutlig avgift för ett av- giftsår enligt 43 5 skall fattas sna- rast möjligt eftcr det taxering för avgiftsåret verkställts i första in- stans. Nedsärts den återbetalnings- skyldiges till statlig inkomstskatt taxerade inkomst för avgiftsåret, skall beslutet om slutlig avgift om- prövas. om den återbetalningsskyl- dige begär det. Ansökan om pröv- ning skall ha kommit in till centrala studiestödsnämnden inom två må- nader efter det den återbetalnings- skyldige fått del av beslutet om nedsättning.

l-J

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

635

För återbetalningsskyldig talan mot taxering till statlig inkomstskatt och framstår det som obilligt att han erlägger kvarstående avgift som bestämts på grundval av den icke lagakraftvunna taxeringen, får han efter ansökan beviljas anstånd helt eller delvis med. erläggande av avgiften. Ansökan skall ges in till centrala studiestödsnämnden. Anståndet får avse högst det belopp som betingas av den'återbetalningsskyldiges yrkande i fråga om taxeringen.

Anståndet skall gälla till dess två månader förflutit från dagen för beslut i anledning av den återbetalningsskyldiges talan mot taxeringen.

Är den återbetalningsskyldige gift, ä ger första och andra styckena motsvarande tillämpning, om rna- ken för talan mot taxering.

[Jenna lag träder i kraft den ljanuari l988. Aldre föreskrifter gäller fortfarande i fråga om bestämmande av slutlig avgift för avgiftsår före avgiftsåret l988.

Prop. 1987/882'29

2. Förslag till

Lag om ändring 1 lagen (1987. 303) om ändring 1 studiestödslagen (1973. 349) - - -

Härigenom föreskrivs i fråga om ändring i lagen (1987: 303) om ändring i studiestödslagen (19731349') . dels att änringen av 8 kap. 31 & utgår. dels att övergångsbestämmclserna till lagen (l98:7 303) om ändring i änrnnda lag skall ha följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse Övergångsbestämmelser

Denna lag träder i kraft. i fråga Denna lag träder i kraft. i fråga om 8 kap. 2. 3]. 62 och 76 åå den 1 om 8 kap. 2. 62 och 76 55 den 1 januari 1988. samt i övrigt den-l juli januari 1988. samt i övrigt den ljuli 1987. 1987.

Bestämmelsen i8 kap. 31 5 isin nya lydelse tillämpas första gången vid bestämmande av slut/ie avgift för avgiftsåret 1988.

Prop. 1987/88: 29

Utbildningsdepartementet Pmp' ”87/88: 29

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 8 oktober 1987

Närvarande: Statsministern Carlsson. ordförande. och statsråden Wick— bom. Gradin. Carlsson. Sigurdsen. Lindqvist. Hulterström. Feldt. Johans— son. Bodström. Göransson. Hellström. Dahl. Lönnqvist. Leijon. G. An— dersson. Gustafsson. Peterson. Holmberg.

Föredragande: statsrådet Bodström

1. Inledning

Studiemedel återbetalas genom årliga avgifter. Den som har svårigheter att betala kan medges anstånd. helt eller delvis. med årsavgiften. Återbetal- ningstiden förlängs i sådant fall i motsvarande grad. Vid bedömningen huruvida den återbetalningsskyldiges ekonomiska förhållanden är sådana att anstånd skall medges beaktas även makens inkomst. Motsvarande gäller för den som utan att vara gift lever tillsammans med person som han tidigare har varit gift med eller med vilken han har eller har haft gemensamt barn.

När en ansökan om anstånd prövas sker det väsentligen på grund av de uppgifter som sökanden själv lämnar beträffande sina och. i förekomman— de fall. makens eller sammanboendes beräknade inkomster under avgifts- året. Uppgifterna kontrolleras i efterhand när taxeringen för det aktuella året är färdig. Centrala studiestödsnämnden fastställer då en s. k. slutlig avgift. Om denna överstiger det belopp den återbetalningsskyldige redan har betalat in skall resterande belopp erläggas senast under andra året efter avgiftsåret. Även om årsavgiften har erlagts i vanlig ordning kan (len återbetalningsskyldige få en omprövning av årsavgiften för ett avgiftsår på grund av ändrade ekonomiska förhållanden. Också i sådana fall bestäms en slutlig avgift med ledning av taxeringen.

Efter beslut den l9juni 1985 tillkallade regeringen en särskild kommitté (U 1.985z09) med uppgift att göra en översyn av studiemedelssystemet. Kommittén antog namnet studiemedelskommitténi En av kommitténs hu— vuduppgifter var enligt direktiven (Dir. 1985:33) att analysera återbetal- ningsreglerna. En särskilt angiven uppgift var att bedöma konsekvenserna av ett slopande av hänsynstagandet till makes inkomst vid återbetalningen. Efter hemställan från riksdagen (5111 1985/86: 14. rskr. 1981 utfärdade regeringen den 18 september 1986 tilläggsdirektiv (Dir. 1986126) enligt vilka studiemedelskommittén ålades att utforma ett förslag till avveckling av den s. k. äktamakeprövningen. Studiemedelskommitte'n har den 14 sep— tember 1.987 överlämnat sitt slutbetänkande ("SOU 1987: 39) Studiemedel. Betänkandet innehåller ett förslag till helt nytt studiemedelssystem såväl när det gäller beviljning som återbetalning. Kommitténs förslag innebär att

'Jl

i det nya systemet någon hänsyn till makes inkomst inte skall tas när det gäller bedömning av återbetalningsförmågan.

Vid behandlingen av 1987 års budgetproposition uttalade riksdagen (SfU 11. rskr. 176) att avskaffandet av den s. k. äktamakeprövningen vid återbe- talning av studiemedel var så angeläget att resultatet av studiemedelskom- mitténs arbete inte borde avvaktas. Riksdagen hemställde därför att rege- ringen skulle förelägga riksdagen förslag i frågan så att ändrade regler kan träda i kraft den ljanuari 1988.

1 en särskild skrivelse den 7 maj 1987 har centrala studiestödsnämnden (CSN) anmält beräknade inkomster och kostnader för äterbetalningsverk- samheten för budgetåret 1987/88 på grund av slopandet av den s.k. äkta- makeprövningen vid återbetalning av studiemedelsavgift. samt för införan- det av fyra inbetalningstillfällen per år. CSN har vidare hemställt om medel för utveckling av de administrativa systemen och genomförande av beslu— tade förändringar.

2. F öredraganden

I enlighet med riksdagens beslut föreslårjag nu att studiestödslagen ändras så att den s.k. äktamakeprövningen avskaffas för avgifter som avser år fr. o. m. avgiftsåret 1988. Efter ikraftträdandet kan till följd av anståndsreg- lerna och reglerna om rätt till efterjustering. ärsavgiftcrna för 1985—1987 ännu ändras med hänsyn till inkomstförhållandent-t under avgiftsåret. För dessa avgiftsår bör givetvis alltjämt tillämpas de bestämmelser som gällde då avgifterna påfördes. -

Det är svårt att göra precisa beräkningar av vilka ekonomiska konse- kvenser den föreslagna förändringen kommer att få. Det är emellertid uppenbart att konsekvenserna kommer att bli betydande. Gjorda beräk- ningar tyder på att bortfallet av studiemedelsavgifter för avgiftsåret 1988 blir ca 300 milj. kr.

Ett slopande av äktamakeprövningen i samband med återbetalningen av studiemedel leder till betydande administrativa konsekvenser för de stu- diesociala myndigheterna. Dels måste en systemutveckling inom det admi- nistrativa datasystemet göras. dels räknar centrala studiestödsnämnden (CSN) med en betydande ökning av antalet uppskovsansökningar eftersom avgiftsunderlaget sjunker när makes inkomst inte längre beaktas.

Jag beräknar de sammanlagda administrativa kostnaderna för den slopa- de äktamakeprövningen till 6998 000 kr. varav 4526 000 kr. utgör investe- ringskostnader och 2472 000 kr. ökade driftskostnader.

Jag avser att i tilläggsbudget 1 till statsbudgeten för budgetåret 1987/88 hemställa om att regeringen föreslår riksdagen att anvisa medel för de beräknade administrativa kostnaderna under anslaget E 1. Centrala studie- stödsnämnden m.m.

Prop.. 1987/88: 29

3. Upprättat lagförslag

I enlighet med vad jag nu anfört har inom utbildningsdepartementet upp- rättats förslag till

1. lag om ändring av studiestödslagen (1973: 349).

2. lag om ändring i lagen (1987:303) om ändring i studiestödslagen (1973: 3491. '

4. Hemställan

Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen att anta lagförslagen.

5. Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden har lagt fram.

Norstedts Tryckeri, Stockholm 1987