Prop. 2023/24:134
Extra ändringsbudget för 2024 – Åtgärder i samband med rekonstruktion av SAS AB
Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.
Stockholm den 11 april 2024
Ulf Kristersson
Elisabeth Svantesson (Finansdepartementet)
Propositionens huvudsakliga innehåll
I denna proposition lämnar regeringen förslag till ändringar i statens budget för 2024. Bakgrunden är att SAS AB (SAS) 2022 offentliggjorde att bolaget har påbörjat en process för finansiell rekonstruktion under tillsyn av amerikansk federal domstol, ett s.k. chapter 11-förfarande. Den 19 mars 2024 godkände den amerikanska domstolen en rekonstruktionsplan och den 27 mars 2024 meddelade SAS att bolaget, i linje med det amerikanska förfarandet, ansökt om företagsrekonstruktion i Sverige.
Propositionen innehåller kompletterande bemyndiganden för att regeringen ska kunna agera ansvarsfullt i statens roll som aktieägare i SAS i den nu uppkomna situationen. De nu begärda bemyndigandena är avsedda att komplettera de befintliga bemyndigandena och ska inte ersätta dessa.
Samtliga åtgärder måste godkännas av Europeiska kommissionen innan de genomförs.
1. Förslag till riksdagsbeslut
Regeringens förslag:
1. Riksdagen bemyndigar regeringen att under 2024 för statens räkning tillskjuta en andel av svenska statens utestående lånefordringar på konsortiet Scandinavian Airlines System Denmark–Norway–Sweden, inklusive upplupen ränta, till SAS AB som motsvarar teckningskursen för de aktier i SAS AB som svenska staten är berättigad till i samband med rekonstruktionen av konsortiet.
2. Riksdagen bemyndigar regeringen att vidta de åtgärder i övrigt som behövs för att genomföra tillskottet enligt punkt 1 ovan.
Riksdagen beslutar att förkorta motionstiden till sex dagar.
2. Ärendet och dess beredning
Enligt riksdagsordningen får regeringen vid högst två tillfällen lämna en proposition med förslag till ändringar i statens budget för det löpande budgetåret (9 kap. 6 § första stycket). En sådan proposition lämnas i anslutning till budgetpropositionen eller den ekonomiska vårpropositionen (tilläggsbestämmelse 9.6.1). Förslag till ändringar i budgeten får dock lämnas vid andra tillfällen om regeringen anser att det finns särskilda skäl (9 kap. 6 § andra stycket).
Regeringen har vid ett tillfälle lämnat en extra proposition med förslag till ändringar i budgeten för 2024. Propositionen avsåg försvarsmateriel och ekonomiskt stöd till Ukraina (prop. 2023/24:76, bet. 2023/24:FiU33, rskr. 2023/24:144 och 145).
Regeringen har denna dag beslutat propositionen Vårändringsbudget för 2024 (prop. 2023/24:99).
SAS AB (SAS) är ett börsnoterat bolag där staten är minoritetsägare. Som minoritetsägare i ett börsnoterat bolag saknar staten möjlighet att ensamt styra över bolagets processer.
SAS inledde 2022 en process för finansiell rekonstruktion under tillsyn av amerikansk federal domstol, ett s.k. chapter 11-förfarande. Regeringen har därför tidigare inhämtat riksdagens bemyndigande för olika åtgärder med anledning av bolagets rekonstruktionsprocess (prop. 2021/22:258, bet. 2021/22:FiU48, rskr. 2021/22:438, prop. 2022/23:1, bet. 2022/23:NU1, rskr. 2022/23:99 och prop. 2023/24:1, bet. 2023/24:NU1, rskr. 2023/24:108). Den 19 mars 2024 godkände den amerikanska domstolen en rekonstruktionsplan för SAS. Den 27 mars 2024 meddelade SAS att bolaget, i linje med det amerikanska förfarandet, ansökt om företagsrekonstruktion i Sverige. Med hänsyn till genomförandet av bolagets planenliga rekonstruktion behöver bolaget få svenska statens besked om godkännande i mitten av maj 2024. Om bolaget inte får detta besked riskerar det att hindra den planerade rekonstruktionsprocessen från att genomföras. För att kunna agera ansvarsfullt i statens roll som aktieägare i SAS i den nu uppkomna situationen bedömer regeringen att det finns särskilda skäl att lämna förslag om ändringar i statens budget för 2024.
Regeringen anser vidare mot bakgrund av vad som ovan anförts att det finns synnerliga skäl för riksdagen att besluta om förkortad motionstid.
Regeringen föreslår att motionstiden förkortas till sex dagar.
3. Ändringar i statens budget för 2024
3.1. Nya bemyndiganden i samband med rekonstruktion av SAS
Regeringens förslag: Regeringen bemyndigas att under 2024 för statens räkning tillskjuta en andel av svenska statens utestående lånefordringar på konsortiet Scandinavian Airlines System Denmark–Norway–Sweden, inklusive upplupen ränta, till SAS AB som motsvarar teckningskursen för de aktier i SAS AB som svenska staten är berättigad till i samband med rekonstruktionen av konsortiet.
Regeringen bemyndigas att vidta de åtgärder i övrigt som behövs för att genomföra tillskottet enligt ovan.
Skälen för regeringens förslag: Regeringen har tidigare fått riksdagens bemyndiganden att under 2022 helt eller delvis konvertera dels svenska statens fordringar enligt befintliga hybridinstrument i SAS AB, dels statens utestående lånefordringar på konsortiet Scandinavian Airlines
System Denmark–Norway–Sweden (konsortiet), till nya aktier i SAS AB (SAS) samt att vidta de åtgärder i övrigt som behövs för att genomföra konverteringarna (prop. 2021/22:258, bet. 2021/22:FiU48, rskr. 2021/22:438). Bemyndigandena har därefter förlängts till 2023 och 2024 samt utökats med bemyndiganden att konvertera på lånefordringarna upplupen ränta till nya aktier i SAS och att helt eller delvis skriva ner fordringarna (prop. 2022/23:1, bet. 2022/23:NU1, rskr. 2022/23:99 och prop. 2023/24:1, bet. 2023/24:NU1, rskr. 2023/24:108).
Bakgrunden till bemyndigandena är att SAS den 5 juli 2022 offentliggjorde att bolaget har påbörjat en process för finansiell rekonstruktion under tillsyn av amerikansk federal domstol, ett s.k. chapter 11-förfarande. Förfarandet syftar till att ge SAS möjlighet att genomföra viktiga delar av den plan som bolagets styrelse presenterade i februari 2022 för en omfattande rekonstruktion av verksamheten.
Den 19 mars 2024 godkände den amerikanska domstolen en rekonstruktionsplan för SAS och konsortiet som bl.a. innebär att svenska staten är berättigad till viss utdelning på statens lånefordringar på konsortiet. Svenska statens övriga fordringar som omfattas av tidigare bemyndiganden kommer sannolikt att skrivas ner. Den initiala utdelningen under 2024 lämnas i form av aktier i SAS, men mottagandet av aktier är villkorat av att staten, i likhet med andra fordringsägare, ingår ett aktieägaravtal avseende det fortsatta ägandet av det rekonstruerade och avnoterade SAS. Regeringen bedömer att staten inte bör ingå detta aktieägaravtal eftersom svenska staten inte är en långsiktig ägare i SAS.
För de fordringsägare i rekonstruktionen som är berättigade till utdelning i form av aktier i SAS, men i likhet med svenska staten inte avser att ingå något aktieägaravtal, kommer SAS-aktierna som fordringsägarna är berättigade till att i stället tecknas och ägas av en s.k. trust (i det följande benämnd stiftelsen). Det slutliga ekonomiska värdet av SAS-aktierna i stiftelsen tillkommer de fordringsägare som inte har tecknat sina aktier. Stiftelsens teckning av aktier i SAS förutsätter dock att en andel av de
aktieberättigade fordringsägarnas fordringar i rekonstruktionen tillförs SAS eftersom aktierna inte kan emitteras utan att SAS tillförs tillgångar som motsvarar minst aktiernas kvotvärde enligt 13 kap. 19 § aktiebolagslagen (2005:551). Regeringen får inte utan riksdagens bemyndigande tillskjuta kapital till ett företag enligt 8 kap. 3 § första stycket budgetlagen (2011:203). Utifrån uppgifter i den beslutade rekonstruktionsplanen beräknas tillskottet från svenska staten uppgå till ungefär 41 miljoner kronor av svenska statens utestående lånefordringar på konsortiet. Eftersom tillskottet utgörs av en del av en befintlig fordran belastas inte statens budget med någon ny utgift. Svenska staten kommer alltså inte att äga aktier i SAS efter rekonstruktionen, utan det slutliga ekonomiska värdet tillkommer i stället svenska staten som förmånstagare i stiftelsen.
De nu begärda bemyndigandena är avsedda att komplettera de befintliga bemyndigandena och ska inte ersätta dessa. Samtliga åtgärder måste godkännas av Europeiska kommissionen innan de genomförs.
Mot denna bakgrund bör regeringen bemyndigas att under 2024 för statens räkning tillskjuta en andel av svenska statens utestående lånefordringar på konsortiet Scandinavian Airlines System Denmark– Norway–Sweden, inklusive upplupen ränta, till SAS AB som motsvarar teckningskursen för de aktier i SAS AB som svenska staten är berättigad till i samband med rekonstruktionen av konsortiet. Vidare bör regeringen bemyndigas att vidta de åtgärder i övrigt som behövs för att genomföra tillskottet.
3.2. Konsekvenser för statens budget
Förslaget innebär att regeringen begär bemyndiganden för att tillskjuta en andel av svenska statens utestående lånefordringar på konsortiet, inklusive upplupen ränta, till SAS. Eftersom tillskottet utgörs av en del av en befintlig fordran belastas inte statens budget med någon ny utgift. Således har förslagen som lämnas i denna proposition inga budgetära konsekvenser för staten.
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 11 april 2024
Närvarande: statsminister Kristersson, ordförande, och statsråden Busch, Billström, Svantesson, Ankarberg Johansson, Edholm, J Pehrson, Waltersson Grönvall, Jonson, Strömmer, Roswall, Forssmed, Tenje, Forssell, Slottner, M Persson, Wykman, Malmer Stenergard, Kullgren, Liljestrand, Bohlin, Carlson, Pourmokhtari
Föredragande: statsrådet Svantesson
Regeringen beslutar proposition 2023/24:134 Extra ändringsbudget för 2024 – Åtgärder i samband med rekonstruktion av SAS AB