Inaktuell version
Lag (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Departement
- Arbetsmarknadsdepartementet AA
- Utfärdad
- 1997-05-29
- Ändring införd
- SFS 1997 i lydelse enligt SFS 2008:410
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-04-04
Allmänna bestämmelser
1 § Arbetslöshetsförsäkringen enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring handhas av arbetslöshetskassor som har registrerats enligt 7-14 §§. Arbetslöshetskassor är föreningar för vilkas bildande och verksamhet det finns närmare bestäm- melser i denna lag.
En arbetslöshetskassas verksamhet skall omfatta ett visst verksamhetsområde. Ett verksamhetsområde omfattar en viss yrkeskategori eller bransch eller vissa närbesläktade sådana.
2 § En arbetslöshetskassa kan förvärva rättigheter och ta på sig skyldigheter samt föra talan inför domstolar och andra myndigheter sedan den registrerats.
För en arbetslöshetskassas förbindelser svarar endast kassans tillgångar. I tillgångarna räknas in avgifter som har förfallit till betalning, även om de ännu inte har betalats.
3 § En förening kan registreras som arbetslöshetskassa endast om den har minst 10 000 medlemmar, har till ändamål att ge sina medlemmar ersättning vid arbetslöshet samt har antagit stadgar och utsett styrelse och revisorer enligt denna lag.
4 § En arbetslöshetskassas firma skall innehålla ordet arbetslöshetskassa.
Firman skall tydligt skilja sig från andra bestående arbets- löshetskassors firma.
Endast arbetslöshetskassor enligt denna lag får i sin firma använda benämningen arbetslöshetskassa eller förkortningar därav.
5 § En arbetslöshetskassas stadgar skall ange följande:
- arbetslöshetskassans firma,
- kassans verksamhetsområde,
- uppgift om kassan är avsedd för anställda eller företagare
- den ort i Sverige där kassans styrelse skall ha sitt säte,
- betalningssätt för arbetslöshetsersättning,
- betalningssätt för avgifter,
- påföljden för försummelse att till kassan betala avgift eller särskilt uttaxerat belopp,
- antalet styrelseledamöter och revisorer samt deras suppleanter, sättet att tillsätta dem och tiden för deras uppdrag,
- bestämmelser om föreningsstämma,
- antalet ombud som skall utses till föreningsstämman, sättet att utse dem och tiden för deras uppdrag,
- tid för ordinarie föreningsstämma,
- den tid inom vilken föreningsstämman skall sammankallas, hur den skall sammankallas och hur andra meddelanden skall ges till känna för ombuden och medlemmarna, samt
- den tid inom vilken en medlem som vill få ett ärende behandlat vid en föreningsstämma skall begära det och hur det skall göras.
Första stycket 8 gäller inte arbetstagarrepresentanter som har utsetts enligt lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för privatanställda.
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får medge att en arbetslöshetskassas stadgar innehåller annat än det som anges i första stycket, om det finns särskilda skäl. Lag (2002:543).
6 § En arbetslöshetskassa får inte utöva annan verksamhet än sådan som avses i 1 § eller använda medel för ändamål som är främmande för sådan verksamhet. Regeringen eller efter regeringens bemyndigande Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får medge undantag från denna föreskrift, om det finns särskilda skäl. Lag (2002:543).
Registrering av arbetslöshetskassor
7 § En förening som vill verka som arbetslöshetskassa registreras hos Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen.
Registreringen gäller från den dag ansökan om registrering kom in till inspektionen. Lag (2002:543).
8 § Om en arbetslöshetskassas avsedda verksamhetsområde helt eller i väsentligt hänseende skulle sammanfalla med en redan verksam arbetslöshetskassas verksamhetsområde får registrering vägras.
9 § En arbetslöshetskassa skall för registrering anmäla
- sin postadress,
- de personer som har utsetts till
- styrelseledamot,
- kassaföreståndare,
- suppleant,
- firmatecknare,
- revisor,
- de utseddas postadress och personnummer, och
- hur kassans firma tecknas.
Om en arbetstagarrepresentant har utsetts enligt lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda skall det anges.
10 § En arbetslöshetskassa skall också för registrering anmäla varje ändring av stadgarna som beslutats av föreningsstämman.
11 § En anmälan som sägs i 9 § görs första gången när arbetslöshetskassan ansöker om registrering enligt 7 §. Därefter skall en anmälan göras genast efter det att en ändring inträffat i något förhållande som tidigare anmälts eller borde ha anmälts enligt 9-10 §§.
12 § Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får förelägga arbetslöshetskassan att inom en viss tid avge yttrande eller vidta rättelse, om inspektionen finner att ett beslut som anmäls för registrering eller en handling som bifogas anmälan
- inte har tillkommit i behörig ordning,
- till sitt innehåll strider mot lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, mot denna lag, mot föreskrifter som har meddelats med stöd av dessa lagar eller mot arbetslöshetskassans stadgar,
- i något viktigare hänseende har formulerats otydligt eller vilseledande.
Om en arbetslöshetskassa inte följer ett sådant föreläggande, skall anmälan avskrivas. En underrättelse om att så kan ske skall tas in i föreläggandet. Lag (2002:543).
13 § Finns det något hinder mot registrering även efter det att ett yttrande som sägs i 12 § första stycket har avgetts och arbetslöshetskassan har haft tillfälle att yttra sig över hindret, skall Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen vägra registrering, om det inte finns anledning att ge ett nytt föreläggande. Lag (2002:543).
14 § För en förpliktelse som genom en åtgärd på en förenings vägnar uppkommit före registreringen svarar de solidariskt som har beslutat eller deltagit i åtgärden. Genom registreringen övergår ansvaret på arbetslöshetskassan, om förpliktelsen uppkommit efter det att föreningen bildats.
Arbetslöshetskassans ledning
Kassans styrelse
15 § En arbetslöshetskassa skall ha en styrelse med minst tre ledamöter samt suppleanter.
En av ledamöterna och hans eller hennes suppleant skall som statens representant utses av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Övriga ledamöter och suppleanter väljs av föreningsstämman.
Den ledamot och den suppleant som utsetts av inspektionen har rätt till ersättning för uppdragets fullgörande med det belopp som regeringen eller efter regeringens bemyndigande inspektionen fastställer. Lag (2002:543).
16 § Vad som sägs i denna lag om styrelseledamöter gäller även suppleanter.
Bestämmelser om arbetstagarrepresentanter finns i lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda.
Krav för att få vara styrelseledamot
17 § Styrelseledamöter skall vara bosatta i Sverige, om inte regeringen eller efter regeringens bemyndigande Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen i ett särskilt fall tillåter annat.
Den som är underårig, i konkurs, har en förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken eller är underkastad näringsförbud får inte vara styrelseledamot.
Till styrelseledamot får föreningsstämman välja endast den som är medlem i kassan. Lag (2002:543).
Styrelseledamöternas uppdragstid
18 § En styrelseledamots uppdrag gäller för den tid som anges i arbetslöshetskassans stadgar. Uppdragstiden får inte omfatta mer än fyra verksamhetsår och skall bestämmas så att den upphör vid slutet av den ordinarie föreningsstämma där styrelseval förrättas.
19 § Ett uppdrag som styrelseledamot upphör i förtid om ledamoten begär det. Ett sådant uppdrag upphör i förtid även i det fall att den som utsett ledamoten eller, i fråga om vald styrelseledamot, föreningsstämman beslutar det. Anmälan om att uppdrag upphört i förtid skall göras hos arbetslöshetskassans styrelse och hos Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Lag (2002:543).
20 § Om en styrelseledamots uppdrag upphör i förtid eller det uppkommer hinder enligt 17 § för honom eller henne att vara styrelseledamot och en suppleant inte kan träda i ledamotens ställe, skall övriga styrelseledamöter vidta åtgärder för att en ny styrelseledamot tillsätts för den återstående mandattiden.
Sådana åtgärder behöver inte vidtas om den ledamot vars uppdrag upphört var en arbetstagarrepresentant som avses i lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda.
Valet av en ny ledamot som skall väljas på föreningsstämma får anstå till nästa ordinarie stämma där styrelseval förrättas utan hinder av 15 § första stycket, om styrelsen är beslutför med kvarstående ledamöter och suppleanter.
Poster inom arbetslöshetskassans ledning
21 § Styrelsen utser inom sig en ordförande och en vice ordförande. Den som är anställd hos arbetslöshetskassan får inte vara ordförande.
Styrelsen utser även en kassaföreståndare och en sekreterare. Bestämmelserna i 17 § andra stycket gäller också kassaföreståndaren. Kassaföreståndaren får inte vara styrelseledamot eller kassaföreståndare i en annan kassa.
Ledningens uppgifter
22 § Styrelsen företräder arbetslöshetskassan och tecknar dess firma.
Styrelsen får bemyndiga en styrelseledamot, kassaföreståndaren eller någon annan att företräda arbetslöshetskassan och teckna dess firma, om det inte är förbjudet enligt stadgarna. Styrelsen kan föreskriva att rätten att företräda arbetslöshetskassan och teckna dess firma får utövas endast av två eller flera personer i förening. Ingen annan inskränkning får registeras.
Bestämmelserna i 17 § andra stycket och 30 § gäller också den som bemyndigas enligt andra stycket.
Styrelsen kan när som helst återkalla ett bemyndigande som avses i andra stycket.
- HFD 2012:42:Beslut att inte medge fortsatt medlemskap i arbetslöshetskassa efter utträde på grund av bristande betalning av medlemsavgift ska fattas av kassans styrelse när en medlem begär att få kvarstå på grund av särskilda skäl.
23 § Styrelsen svarar för arbetslöshetskassans organisation och förvaltningen av kassans angelägenheter.
Kassaföreståndaren ansvarar för den löpande förvaltningen enligt de riktlinjer och anvisningar som styrelsen meddelar.
24 § Styrelsen skall se till att organisationen av bokföringen och medelsförvaltningen innefattar en tillfredsställande kontroll.
Kassaföreståndaren skall se till att bokföringen fullgörs i överensstämmelse med lag och att medelsförvaltningen sköts på ett betryggande sätt.
Styrelsesammanträden
25 § Styrelsens ordförande skall se till att styrelsesamman- träden hålls när det behövs. Styrelsen skall sammankallas om någon av styrelseledamöterna eller kassaföreståndaren begär det.
Kassaföreståndaren har rätt att närvara och yttra sig vid styrelsesammanträden även om han eller hon inte är styrelseledamot, om inte styrelsen bestämmer något annat i ett särskilt fall.
26 § Vid styrelsesammanträden skall föras protokoll som undertecknas av ordföranden och justeras av den ledamot som styrelsen utser.
Styrelseledamöter och kassaföreståndaren har rätt att få en avvikande mening antecknad till protokollet.
Protokollen skall föras i nummerföljd och förvaras på ett betryggande sätt.
27 § Styrelsen är beslutför om mer än hälften av det totala antalet ledamöter eller det högre antal som föreskrivs i stadgarna är närvarande.
Beslut i ett ärende får inte fattas om inte, såvitt möjligt, samtliga styrelseledamöter har fått tillfälle att delta i ärendets behandling och fått tillfredsställande underlag för att avgöra det.
28 § Om en styrelseledamot inte kan närvara vid ett styrelsesammanträde skall ledamotens suppleant ges tillfälle att delta i sammanträdet.
Suppleanten för den arbetstagarledamot som har utsetts enligt lagen (1987:1245) om styrelserepresentation för de privatanställda skall alltid få underlag för styrelsesammanträdena och ges tillfälle att delta vid sammanträden på samma sätt som en styrelseledamot.
29 § Om inte stadgarna föreskriver en särskild röstmajoritet, gäller som styrelsens beslut den mening för vilken fler än hälften av de närvarande röstar eller, vid lika röstetal, den mening som ordföranden stöder. Är styrelsen inte fulltalig skall de som röstar för beslutet utgöra mer än en tredjedel av det totala antalet styrelseledamöter, om inte något annat föreskrivs i stadgarna.
Särskilda bestämmelser om arbetslöshetskassans ledning och ställföreträdare
30 § Styrelseledamöter eller kassaföreståndaren får inte handlägga frågor som rör avtal mellan dem och arbetslöshetskassan. De får inte heller handlägga frågor om avtal mellan kassan och tredje man, om de i frågan har ett väsentligt intresse som kan strida mot kassans intressen. Vad som sägs om handläggning av frågor som rör avtal gäller även rättegång eller annan talan.
31 § Styrelsen eller andra ställföreträdare för en arbets- löshetskassa får inte företa en rättshandling eller någon annan åtgärd som kan bereda en otillbörlig fördel åt medlem eller någon annan, om rättshandlingen eller åtgärden är till nackdel för arbetslöshetskassan eller någon av dess medlemmar.
32 § En ställföreträdare för en arbetslöshetskassa får inte följa en sådan föreskrift av en föreningsstämma eller ett annat organ hos arbetslöshetskassan som inte gäller därför att den står i strid med lagen (1997:238) om arbetslöshetsför- säkring, med denna lag, med föreskrifter utfärdade med stöd av dessa lagar eller med kassans stadgar.
33 § Om en ställföreträdare har överskridit sin befogenhet när han eller hon företog en rättshandling för en arbetslös- hetskassa gäller inte rättshandlingen mot kassan, om den mot vilken rättshandlingen företogs insåg eller borde ha insett att befogenheten överskreds.
Detta gäller också om en kassaföreståndare vid företagande av en rättshandling har överskridit sin behörighet att vidta åtgärder på arbetslöshetskassans vägnar enligt 23 § andra stycket och 24 § andra stycket.
Arbetslöshetskassans medlemmar
Rätt till medlemskap
34 § Rätt att bli medlem i en arbetslöshetskassa har var och en som uppfyller villkoren i kassans stadgar om arbete inom kassans verksamhetsområde. Medlemskap får dock beviljas endast den som under en sammanhängande period av fem veckor under minst fyra veckor har förvärvsarbetat i genomsnitt minst 17 timmar per vecka och fortfarande arbetar i minst denna omfattning. Rätt att bli medlem har inte den som
- är medlem i en annan arbetslöshetskassa, eller
- har fyllt 64 år.
Rätt att bli medlem har även den som till följd av att han eller hon uppfyller studerandevillkoret enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring är berättigad till ersättning enligt grundförsäkringen och som utbildat sig för arbete i yrkeskategori eller bransch inom kassans verksamhetsområde.
När medlemskap i arbetslöshetskassan beviljas anses inträdet i kassan ha skett första dagen i den kalendermånad när förvärvsarbete enligt första stycket påbörjades, dock tidigast första dagen i den kalendermånad när ansökan om medlemskap gjordes. Lag (2000:1461).
Prop. 2017/18:53: Förslaget behandlas i avsnitt 7.
I paragrafen regleras rätt till medlemskap i en arbetslöshetskassa. Bestämmelsen i första stycket om att den som har fyllt 64 år inte har rätt att bli medlem i en arbetslöshetskassa är borttagen.
Bestämmelsen om att den som är medlem i en annan arbetslöshetskassa inte har rätt till medlemskap flyttas till andra stycket och ändras redaktionellt. ...
Prop. 1999/2000:139: I paragrafen har införts ett nytt tredje stycke. Efter att sökanden uppfyllt villkoren för medlemskap i arbetslöshetskassan och beviljats medlemskap skall inträdet räknas från och med den första dagen i den månad förvärvsarbete enligt första stycket påbörjades. Före första dagen i den månad som ansökan om medlemskap gjordes kan inträdet dock inte anses ha skett.
- RÅ 2008:90:Reglerna om medlemskap i en arbetslöshetskassa har ansetts inte utgöra hinder mot att en arbetslös medlem behåller sitt medlemskap när hon arbetat utomlands och varit ansluten till arbetslöshetsförsäkringen där.
34 a § Den som är medlem i en arbetslöshetskassa och förvärvsarbetar inom en annan kassas verksamhetsområde behöver inte på nytt ha förvärvsarbetat den tid som föreskrivs i 34 § första stycket för att ha rätt att bli medlem i den andra kassan. Lag (2000:1461).
Prop. 2017/18:53: Förslaget behandlas i avsnitt 7.
Paragrafen är ny och innehåller en bestämmelse om när inträde i en arbetslöshetskassa ska anses ha skett. Bestämmelsen, som endast ändras redaktionellt, fanns tidigare i 34 § andra stycket.
Prop. 1999/2000:139: Bestämmelsen behandlas i avsnitt 11.1.
Paragrafen är ny och behandlar situationen att en medlem bytt till ett arbete som faller utanför arbetslöshetskassans verksamhetsområde. Den som redan är medlem i en kassa behöver inte på nytt ha förvärvsarbetat i den omfattning som krävs enligt 34 § första stycket för att ha rätt till medlemskap i en ny kassa.
35 § Arbetslöshetskassan skall föra en medlemsförteckning. Förteckningen skall innehålla uppgift om
- varje medlems namn, personnummer, postadress och tid för inträde i kassan, och
- de avgifter och andra belopp som medlemmen har betalat in.
36 § Medlemskapet i en arbetslöshetskassa upphör utan uppsägning den dag medlemmen fyller 65 år.
Uteslutning av medlem
37 § Arbetslöshetskassans styrelse skall, om inte särskilda skäl talar mot det, utesluta en medlem som
- inte uppfyller och inte heller under de senaste sex månaderna har uppfyllt bestämmelsen i kassans stadgar om arbete inom kassans verksamhetsområde, eller
- medvetet eller av grov vårdslöshet har lämnat oriktig eller vilseledande uppgift om något förhållande av betydelse för hans eller hennes rätt till medlemskap eller ersättning.
Om det finns särskilda skäl skall styrelsen, i stället för att utesluta medlemmen, frånkänna honom eller henne rätten till ersättning enligt bestämmelser om detta i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Första stycket 1 gäller inte sådana medlemmar som grundar sitt medlemskap endast på förhållanden som avses i 34 § andra stycket.
- HFD 2011:57:Att en medlem i en arbetslöshetskassa själv rättar en oriktig uppgift kan utgöra särskilda skäl för kassan att inte utesluta denne.
- HFD 2015 not 38:När de uppgifter sökanden lämnat på kassakort inte var oriktiga saknades grund för att utesluta honom ur arbetslöshetskassan
38 § Har i ett ärende om uteslutning av medlem uppgift som inte saknar betydelse för frågan om uteslutning tillförts ärendet av någon annan får ärendet inte avgöras utan att medlemmen har underrättats om det och fått tillfälle att yttra sig över uppgiften. Medlemmen skall anses ha fått under- rättelse om uppgiften, om den har sänts i ett rekommenderat brev under medlemmens vanliga adress.
39 § Ett beslut varigenom en medlem uteslutits skall innehålla de skäl som bestämt utgången, om det inte är uppenbart obehövligt. I beslutet skall även anges från och med vilken dag uteslutningen gäller.
Om ett beslut om uteslutning fattas med stöd av 37 § 1 under tid då medlemmen har rätt till ersättning, gäller uteslutningen från och med dagen efter det att medlemmens rätt till ersättning upphör.
Rätt till utträde
40 § Utträde ur en arbetslöshetskassa sker efter anmälan. Sådan anmälan skall göras skriftligen och innehålla uppgift om tidpunkten för utträdet. En medlems rätt att träda ut ur en arbetslöshetskassa får inte begränsas.
Medlemsavgifter och särskild uttaxering
41 § En arbetslöshetskassa ska ta ut medlemsavgifter som i förening med andra inkomster får antas täcka kassans förvaltningskostnader, betalningen av finansieringsavgift och arbetslöshetsavgift samt övriga utgifter. En arbetslöshetskassa får besluta om olika medlemsavgifter för olika medlemskategorier, om det finns skäl för det.
En arbetslöshetskassa får dock inte för att täcka kostnaderna för arbetslöshetsavgiften ta ut
- någon avgift av en medlem som är arbetslös i den mening som avses i 41 a §, eller
- mer än 300 kronor i månaden i avgift per medlem av övriga medlemmar. Lag (2008:410).
Prop. 2006/07:15: Innehållet i första stycket justeras med anledning av att systemet med utjämningsavgifter upphör att gälla och en förhöjd finansieringsavgift införs, se kommentaren till 48 §. Medlemsavgifter skall i fortsättningen tas ut i den omfattning att de tillsammans med övriga inkomster får antas täcka kassans förvaltningskostnader, betalning av finansieringsavgift och förhöjd finansieringsavgift samt övriga utgifter.
Andra stycket innehåller en begränsning av kassornas möjlighet att ...
41 a § Med arbetslös avses i 41 § en person som för den kalendermånad, eller del därav, som arbetslöshetsavgiften avser fått
- arbetslöshetsersättning,
- aktivitetsstöd,
- utvecklingsersättning,
- sjukpenning,
- rehabiliteringspenning,
- aktivitetsersättning, eller
- tidsbegränsad sjukersättning,
och som under den månaden inte utfört förvärvsarbete och inte heller ska anses ha utfört förvärvsarbete enligt 13 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
Den som fått ersättning enligt första stycket 4-7 ska, för att anses som arbetslös, även under hela den aktuella månaden
- ha saknat anställning, och
- om personen är företagare i den mening som avses i 34 § lagen om arbetslöshetsförsäkring, ha varit arbetslös i den mening som avses i 35 § samma lag. Lag (2008:410).
Prop. 2006/07:15: Paragrafen innehåller en definition av begreppet arbetslös vid tillämpning av 41 §. Med arbetslös avses i detta sammanhang en person som för den kalendermånad eller del därav som den förhöjda finansieringsavgiften avser fått arbetslöshetsersättning eller aktivitetsstöd och som inte utfört förvärvsarbete eller haft rätt till ersättning för den tid som avses i 13 § lagen (1997:238) ...
Ändrad: SFS 2008:410 (En effektivare arbetslöshetsförsäkring)
Upphävd: SFS 2013:936 (Budgetpropositionen för 2014)
42 § Trots vad stadgarna föreskriver, får en arbetslöshets- kassa besluta om särskild uttaxering, om arbetslöshetskassans tillgångar är otillräckliga för verksamhetens behöriga utövande.
43 § En arbetslöshetskassas beslut om medlemsavgifter och om särskild uttaxering skall godkännas av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Lag (2002:543).
44 § En arbetslöshetskassas inkomster som inte används för löpande utgifter under verksamhetsåret, skall användas för sådana utgifter följande verksamhetsår.
45 § En medlem skall anses ha trätt ut ur arbetslöshetskassan, om medlemmen vid utgången av andra månaden efter den tid på vilken en medlemsavgift eller ett särskilt uttaxerat belopp belöper inte har betalat avgiften eller beloppet till kassan och inte heller har anmält ett förhållande på vilket befrielse från betalningsskyldighet kan grundas. Medlemmen skall anses ha trätt ut ur kassan vid den tidpunkten.
I en arbetslöshetskassa med en längre avgiftsperiod än en kalendermånad skall en medlem som inte inom tre månader från periodens början har betalat medlemsavgiften anses ha trätt ut ur kassan efter den tiden.
- HFD 2012:14:Fråga om medlemsvillkoret enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring varit uppfyllt i visst fall.
- RÅ 2010:46:Särskilda skäl har förelegat att låta en person få fortsätta att vara medlem i arbetslöshetskassan trots att hon inte inom föreskriven tid har betalat medlemsavgiften för en månad.
46 § Om det finns särskilda skäl, får Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen medge utträde vid en senare tidpunkt än vad som sägs i 45 §, dock senast vid utgången av sjätte månaden. Lag (2002:543).
47 § En arbetslöshetskassas styrelse får medge att en medlem får fortsätta att vara medlem, även om medlemmen låtit bli att inom den tid som framgår av 45 § anmäla ett förhållande som befrielse från betalningsskyldighet kan grundas på.
Om det finns särskilda skäl, får styrelsen även i andra fall än som sägs i första stycket besluta att en medlem får fortsätta att vara medlem även om medlemmen inte inom den tid som framgår av 45 § betalat medlemsavgiften eller ett särskilt uttaxerat belopp.
Prop. 2017/18:53: Förslaget behandlas i avsnitt 8.
Bestämmelsen i tredje stycket, som är nytt, ger en arbetslöshetskassas styrelse möjlighet att till kassaföreståndaren delegera rätten att fatta beslut i ärenden om fortsatt medlemskap för en medlem som inte har betalat sin medlemsavgift eller ett särskilt uttaxerat belopp. I ärenden om omprövning av sådana beslut som avses i bestämmelsen kan beslutanderätten dock ...
- HFD 2012:42:Beslut att inte medge fortsatt medlemskap i arbetslöshetskassa efter utträde på grund av bristande betalning av medlemsavgift ska fattas av kassans styrelse när en medlem begär att få kvarstå på grund av särskilda skäl.
- RÅ 2010:46:Särskilda skäl har förelegat att låta en person få fortsätta att vara medlem i arbetslöshetskassan trots att hon inte inom föreskriven tid har betalat medlemsavgiften för en månad.
47 a § Anser arbetslöshetskassan att en medlem trätt ut ur kassan på grund av bristande betalning enligt 45 § skall kassan fatta beslut om utträdet. Det skall anges i beslutet från och med vilken dag medlemmen anses ha utträtt. Beslutet skall omgående sändas till den enskilde. Lag (2000:1461).
Prop. 1999/2000:139: Bestämmelsen behandlas i avsnitt 11.2.
Paragrafen är ny. I den behandlas arbetslöshetskassans skyldighet att meddela beslut när en medlem anses ha utträtt ur kassan på grund av bristande betalning enligt 45 §. Av beslutet skall framgå från vilken dag utträdet skall anses ha skett. Ett skriftligt beslut skall omgående skickas till den före detta medlemmen....
Finansieringsavgift och arbetslöshetsavgift
48 § En arbetslöshetskassa ska till staten för varje kalendermånad betala en finansieringsavgift för finansiering av del av statens kostnader för utbetald ersättning för varje medlem som fanns i kassan den sista dagen i månaden. Finansieringsavgiften ska motsvara 131 procent av den under månaden genomsnittligt utbetalade dagpenningen enligt inkomstbortfallsförsäkringen delat med tolv.
En arbetslöshetskassa ska till staten utöver finansieringsavgiften för varje kalendermånad betala en arbetslöshetsavgift. Denna avgift ska motsvara 33 procent av den under månaden utbetalade inkomstrelaterade arbetslöshetsersättningen.
När arbetslöshetskassan enligt 41 § andra stycket är förhindrad att ta ut medlemsavgifter som täcker kostnaderna för arbetslöshetsavgiften ska denna vara 300 kronor för varje medlem som inte var arbetslös i den mening som avses i 41 a § under den månad arbetslöshetsavgiften avser.
Finansieringsavgiften och arbetslöshetsavgiften får tillsammans högst motsvara vad kassan betalat ut i dagpenning enligt inkomstbortfallsförsäkringen den månad avgifterna avser. Lag (2008:410).
Prop. 2006/07:15: Det tidigare systemet med utjämningsavgifter (och utjämningsbidrag) upphör att gälla.
Av första stycket följer att en arbetslöshetskassa skall betala en finansieringsavgift. Finansieringsavgiften skall beräknas med utgångspunkt från antalet medlemmar i kassan under kalendermånaden. Genom denna förändring i beräkningsunderlaget beaktas förändringar av medlemsantalet under året. Skyldigheten att betala finansieringsavgift kommer därigenom att anpassas till det antal medlemmar ...
49 § Regeringen får meddela närmare föreskrifter om när och på vilket sätt betalningarna enligt 48 § skall göras. Lag (2006:1545).
Prop. 2006/07:15: Bemyndigandet i paragrafen innefattar nu en möjlighet för regeringen att meddela föreskrifter om när och på vilket sätt förhöjd finansieringsavgift skall betalas.
Regeringens bemyndigande att meddela föreskrifter om utjämningsavgift och utjämningsbidrag slopas.
Föreningsstämma
50 § En arbetslöshetskassa skall hålla ordinarie föreningsstämma före den 1 juli varje år.
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får medge att stämma hålls vid en senare tidpunkt eller att den hålls endast vartannat år. Lag (2002:543).
51 § Medlemmars rätt att besluta i arbetslöshetskassans ange- lägenheter får utövas vid föreningsstämman genom valda ombud. Varje ombud har en röst.
Om en arbetslöshetskassa är nybildad och val av ombud inte har hunnit anordnas, får medlemmarna besluta i kassans ange- lägenheter vid föreningsstämman. Vad som sägs om ombud i 55 och 56 §§ gäller i ett sådant fall på motsvarande sätt medlemmar som beslutar vid stämman.
52 § Samtliga medlemmar i en arbetslöshetskassa har rätt att delta i val av ombud.
53 § Föreningsstämman fastställer antalet ombud som skall väljas.
Föreningsstämman kan bemyndiga styrelsen att fastställa antalet ombud. Ett sådant bemyndigande blir giltigt endast om det godkänns av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Lag (2002:543).
54 § Ett ombud får inte väljas för längre tid än fem år.
Till ombud får väljas endast en person som är medlem i arbetslöshetskassan.
55 § Ett ombud får inte rösta genom ett annat ombud.
Ett ombud får inte rösta i en fråga som rör
- talan mot ombudet,
- ombudets befrielse från skadeståndsansvar eller från någon annan förpliktelse mot arbetslöshetskassan, eller
- talan eller befrielse som avses i 1 eller 2 som rör någon annan, om ombudet i frågan har ett väsentligt intresse som kan strida mot kassans intressen.
56 § Om en bestämmelse i denna lag eller i arbetslöshets- kassans stadgar som rör kallelse till föreningsstämma eller tillhandahållande av handlingar har åsidosatts i ett ärende, får stämman inte besluta i ärendet utan samtycke av alla närvarande ombud. Även utan ett sådant samtycke får förenings- stämman avgöra ett ärende som inte har tagits upp i kallelsen, om ärendet enligt stadgarna skall förekomma på stämman eller omedelbart föranleds av ett annat ärende som skall avgöras. Stämman får också besluta att en extra föreningsstämma skall sammankallas för behandling av ärendet.
57 § Föreningsstämman öppnas av styrelsens ordförande eller av den som styrelsen har utsett.
58 § Föreningsstämmans beslut utgörs av den mening som har fått mer än hälften av de avgivna rösterna eller, vid lika röstetal, den mening som stämmans ordförande stöder.
Vid val anses den vald som har fått de flesta rösterna. Vid lika röstetal avgörs valet genom lottning, om inte något annat beslutas av stämman innan valet förrättas.
59 § Föreningsstämman beslutar om ändring av stadgarna. Beslutet är giltigt, om minst tre fjärdedelar av samtliga röstberättigade vid stämman har förenat sig om det. Om arbetslöshetskassans stadgar innehåller ytterligare villkor för ändring av stadgarna, gäller det villkoret.
Beslutet får inte verkställas innan registrering har skett enligt 10 §.
60 § Föreningsstämman får uppdra åt styrelsen att fatta beslut om medlemsavgifter.
61 § Ett förbehåll i stadgarna om att tvister mellan arbets- löshetskassan och styrelsen, styrelseledamöterna, kassaföre- ståndaren eller medlemmarna skall hänskjutas till skiljemän har samma verkan som ett skiljeavtal.
Om styrelsen begär skiljemannaförfarande mot arbetslöshets- kassan, tillämpas 65 §.
Talan mot föreningsstämmans beslut
62 § Om ett beslut av en föreningsstämma inte har kommit till i behörig ordning eller i övrigt strider mot lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, denna lag eller mot arbetslöshets- kassans stadgar, kan talan mot arbetslöshetskassan om att beslutet skall upphävas eller ändras föras av en medlem, styrelsen, en styrelseledamot eller kassaföreståndaren.
Talan skall väckas vid tingsrätten.
Talan skall väckas inom tre månader från dagen för beslutet. Väcks inte talan inom denna tid, är rätten till talan förlorad.
63 § En dom som upphäver eller ändrar en föreningsstämmas beslut gäller även för medlemmar som inte har fört talan.
64 § Rätten kan ändra en föreningsstämmas beslut endast om det kan fastställas vilket innehåll beslutet rätteligen borde ha haft.
Skall föreningsstämmans beslut enligt denna lag anmälas för registrering, skall rätten underrätta Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen för registrering, om beslutet har upphävts eller ändrats genom en dom som vunnit laga kraft eller om rätten genom beslut under rättegången har förordnat att beslutet inte får verkställas. Lag (2002:543).
65 § Om styrelsen vill väcka talan mot arbetslöshetskassan, skall den sammankalla en föreningsstämma där det skall väljas ställföreträdare som kan föra kassans talan i tvisten. Stämning delges den valde ställföreträdaren.
För styrelsen talan mot föreningsstämmans beslut är rätten till talan inte förlorad enligt 62 § tredje stycket, om styrelsen inom den där angivna tiden har kallat till föreningsstämma enligt första stycket.
Redovisning
66 § Arbetslöshetskassans verksamhetsår är kalenderår.
67 § Styrelsen skall avge årsredovisning för varje räkenskapsår. Bestämmelser om bokföring och annan redovisning finns i övrigt, förutom i 68-71 §§ denna lag, i bokföringslagen (1999:1078) och årsredovisningslagen (1995:1554). Lag (1999:1117).
68 § Årsredovisningen skall skrivas under av samtliga styrelseledamöter och av kassaföreståndaren.
Om det har antecknats en avvikande mening om årsredovisningen till styrelsens protokoll, skall den avvikande meningen fogas till redovisningen.
69 § Årsredovisningen för det förflutna verksamhetsåret skall avlämnas till revisorerna senast den 31 mars.
70 § Senast en månad efter det att resultaträkningen och balansräkningen har blivit fastställda, skall en kopia av årsredovisningen och revisionsberättelsen hållas tillgängliga hos arbetslöshetskassan för dem som vill ta del av dessa handlingar.
71 § Regeringen eller efter regeringens bemyndigande Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får utfärda närmare föreskrifter om arbetslöshetskassans bokföring och årsredovisning. Om det finns särskilda skäl, får föreskrifterna avvika från vad som följer av bokföringslagen (1999:1078) och årsredovisningslagen (1995:1554). Lag (2002:543).
Revision
72 § En arbetslöshetskassa skall ha minst två revisorer och personliga suppleanter för dem. Vad som i denna lag sägs om revisorer gäller även revisorssuppleanter.
Revisorerna väljs av föreningsstämman, om det inte föreskrivs i stadgarna att de skall utses på ett annat sätt.
73 § Minst en av revisorerna skall vara en auktoriserad eller en godkänd revisor.
74 § Revisor får inte
- vara underårig,
- ha en förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken,
- vara i konkurs,
- vara underkastad näringsförbud,
- vara styrelseledamot eller kassaföreståndare i arbetslös- hetskassan eller hjälpa till vid kassans bokföring eller medelsförvaltning eller kontrollen över den,
- vara anställd hos arbetslöshetskassan, eller
- vara gift eller sambo med en person som avses i 5, syskon eller släkting i rätt upp- eller nedstigande led till en sådan person, eller besvågrad med en sådan person i rätt upp- eller nedstigande led eller så att den ene är gift med den andres syskon.
75 § En revisors uppdrag gäller för den tid som anges i stadgarna. Om uppdraget inte skall gälla tills vidare, skall tiden bestämmas så att uppdraget upphör vid slutet av den ordinarie föreningsstämma på vilken revisorsval förrättas.
76 § Om en revisors uppdrag upphör i förtid eller om revisorn enligt 74 § eller enligt stadgarna inte får fortsätta att vara revisor och inte har någon suppleant, skall styrelsen vidta åtgärder för att en ny revisor tillsätts för den återstående mandattiden.
77 § Revisorerna får när som helst inventera arbetslöshets- kassans tillgångar och granska dess böcker, räkenskaper och andra handlingar.
Arbetslöshetskassans styrelse och kassaföreståndaren skall lämna de upplysningar och den hjälp som revisorerna begär.
78 § Revisorerna skall i den omfattning som följer av god revisionssed granska arbetslöshetskassans årsredovisning och räkenskaper samt styrelsens och kassaföreståndarens förvalt- ning. Efter att granskningen har slutförts, skall revisorerna skriva en hänvisning till revisionsberättelsen på årsredo- visningen. Om revisorerna finner att balans- eller resultat- räkningen inte bör fastställas, skall även det antecknas.
79 § Revisorerna skall för varje verksamhetsår till föreningsstämman avge en revisionsberättelse som skall innehålla
- ett uttalande om årsredovisningen har gjorts enligt gällande lag och arbetslöshetskassans stadgar,
- ett uttalande i frågan om ansvarsfrihet för styrelse- ledamöterna, och
- ett förslag i frågan om fastställande av balansräkning och resultaträkning.
80 § Revisionsberättelsen skall lämnas till arbetslöshets- kassans styrelse senast en månad efter det att revisorerna har fått redovisningshandlingarna. Dessa skall samtidigt lämnas tillbaka till styrelsen.
81 § Revisorerna har rätt att närvara vid en föreningsstämma. De är skyldiga att närvara vid en stämma, om det med hänsyn till ärendena anses nödvändigt.
81 a § Bestämmelser om Riksrevisionens granskning av arbetslöshetskassornas handläggning av arbetslöshetsersättningen finns i lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m. Lag (2002:1035).
Prop. 2001/02:190: Paragrafen, som är ny, har behandlats i avsnitt 5.4.7. Den innehåller en hänvisning till lagen om revision av statlig verksamhet m.m., se vidare kommentaren till 2 § 7 den lagen.
Fusion
82 § Genom ett avtal om fusion kan en arbetslöshetskassa (den överlåtande kassan) gå upp i en annan arbetslöshetskassa (den övertagande kassan). En sådan fusion innebär att medlemmarna i den överlåtande kassan blir medlemmar i den övertagande kassan, att den överlåtande kassan upplöses samt att dess tillgångar och skulder övertas av den övertagande kassan.
En fusion kan också verkställas genom att en överlåtande kassa går upp i två eller flera övertagande kassor.
83 § Genom ett avtal om fusion kan två eller flera arbetslöshetskassor (de överlåtande kassorna) förenas genom att bilda en ny arbetslöshetskassa. En sådan fusion innebär att medlemmarna i de överlåtande kassorna blir medlemmar i den nya kassan, att de överlåtande kassorna upplöses samt att deras tillgångar och skulder övertas av den nya kasssan.
84 § Ett avtal om fusion skall för att bli giltigt godkännas av föreningsstämman i den överlåtande arbetslöshetskassan samt av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Bestämmelserna i 59 § skall tillämpas i fråga om en föreningsstämmas beslut att godkänna en fusion. Lag (2002:543).
Den kompletterande arbetslöshetskassan
85 § Rikstäckande organisationer som företräder anställda och företagare på arbetsmarknaden får bilda en kompletterande arbetslöshetskassa. I den kompletterande arbetslöshetskassan är organisationerna som bildat föreningen medlemmar. Denna kassa kommer främst övergångsvis att handha arbetslöshetsförsäkring åt enskilda. När det gäller grundförsäkringen omfattar kassans verksamhet arbetslösa som inte är medlemmar i någon arbetslöshetskassa. När det gäller den frivilliga inkomstbortfallsförsäkringen omfattar verksamheten dem som är anslutna till den kompletterande kassan.
Den kompletterande arbetslöshetskassan skall godkännas av regeringen.
86 § Såväl arbetstagare som företagare kan hos kassan försäkra sig mot inkomstbortfall. En sådan försäkrad benämns ansluten.
87 § För den kompletterande kassan gäller i övrigt bestämmelserna i denna lag med följande undantag.
Bestämmelserna i 1 § andra stycket och 5 § första stycket 2 om kassans verksamhetsområde, bestämmelsen i 3 § om minsta antal medlemmar, bestämmelsen i 8 § om att registrering i vissa fall får vägras samt bestämmelserna i 82-84 §§ om fusion gäller inte.
Bestämmelserna i 3 §, 5 § första stycket 12, 34-47 a §§ samt 60 § om medlemskap, medlemsförteckning, medlemsavgift m.m., i 48 § om finansieringsavgift och arbetslöshetsavgift, samt i 95-97 §§ och 111-115 §§ om överklagande, omprövning och ändring gäller för de anslutna i stället för medlemmarna. Vad som sägs i 31 och 61 §§ om medlem gäller även den som är ansluten till den kompletterande arbetslöshetskassan.
I stället för vad som sägs i 17 § tredje stycket gäller för den kompletterande arbetslöshetskassan följande. Till styrelseledamot får utses medlemmar, förtroendevalda eller anställda i de organisationer som är medlemmar i föreningen. Styrelseledamöterna får inte vara styrelseledamöter, kassaföreståndare eller ombud vid föreningsstämma i en annan arbetslöshetskassa.
Bestämmelserna i 51-54 §§ om val av ombud och valda ombud gäller i den kompletterande arbetslöshetskassan på motsvarande sätt ombud som utses av medlemsorganisationerna. För sådana ombud gäller vad som i tredje stycket sägs om styrelseledamot i den kompletterande kassan. Lag (2008:410).
Prop. 1999/2000:139: I paragrafens tredje stycke har införts en hänvisning till 47 a § eftersom bestämmelsen även skall gälla den kompletterande arbetslöshetskassan.
Prop. 2006/07:15: Justeringen i tredje stycket är en följd av att systemet med utjämningsavgift upphör att gälla och att ett nytt system med förhöjd finansieringsavgift införs, jämför kommentaren till 48 §.
87 a § Den kompletterande arbetslöshetskassan skall ta ut en avgift av dem som får ersättning enligt grundförsäkringen enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och som inte är anslutna till kassan eller medlemmar i en annan arbetslöshetskassa. Avgiften skall bidra till att täcka kassans förvaltningskostnader för denna grupp ersättningsberättigade.
Avgiften betalas genom att den dras av när ersättningen enligt grundförsäkringen betalas ut. Avdrag för betalning av preliminär skatt skall göras innan avgiften dras av från ersättningen. Avdrag för avgiften får inte göras gällande mot beslut om utmätning av lön enligt 7 kap.utsökningsbalken. Lag (2004:225).
87 b § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får, efter förslag från den kompletterande arbetslöshetskassan, meddela föreskrifter om storleken på avgiften enligt 87 a §. Lag (2004:225).
Samverkan
88 § Arbetslöshetskassorna skall samverka med varandra i frågor som rör administration, service, information, utbildning och utveckling av kassornas verksamhet.
Arbetslöshetskassorna skall lämna information till den enskilde om vilka andra arbetslöshetskassor som är verksamma inom hans eller hennes yrkesområde.
Tillsyn
89 § Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen utövar tillsyn över arbetslöshetskassorna och gör uppföljning av arbetslöshetsförsäkringen.
Inspektionen skall verka för att bestämmelserna i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och i denna lag tillämpas likformigt och rättvist. Lag (2002:543).
90 § En arbetslöshetskassa skall för tillsyn och uppföljning av arbetslöshetsförsäkringen lämna uppgifter enligt vad regeringen eller efter regeringens bemyndigande Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen föreskriver.
En arbetslöshetskassa är skyldig att lämna inspektionen tillträde till föreningsstämman och styrelsesammanträdena. Lag (2002:543).
91 § Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får meddela de erinringar i fråga om en arbetslöshetskassas verksamhet som inspektionen finner behövliga.
Inspektionen får förelägga en arbetslöshetskassa att inom en viss tid vidta de åtgärder som behövs för rättelse, om
- en avvikelse har gjorts från kassans stadgar, denna lag, lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring eller de författningar och föreskrifter i övrigt som gäller för kassans verksamhet,
- stadgarna inte längre uppfyller kraven enligt 5 §,
- kassans tillgångar inte är tillräckliga, eller
- någon annan allvarlig anmärkning kan riktas mot kassans verksamhet. Lag (2002:1135).
92 § Om ett föreläggande enligt 91 § inte har följts inom den tid som angetts i föreläggandet och det förhållandet mot vilket anmärkningen riktats inte heller har undanröjts på något annat sätt, får Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen bestämma att arbetslöshetskassan helt eller delvis under en viss tid inte skall ha rätt till statsbidrag. Lag (2002:543).
Statsbidrag
93 § En arbetslöshetskassa har rätt till statsbidrag för kostnader för ersättning som betalas ut enligt bestämmelser i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
93 a § Regeringen får besluta om bidrag till en arbetslöshetskassa för andra ändamål än dem som anges i 93 §. Lag (2006:1545).
Prop. 2006/07:15: Genom den nya bestämmelsen får regeringen ett bemyndigande att besluta om bidrag för andra ändamål än dem som anges i 93 §. Regeringen får därigenom till exempel möjlighet att besluta om extra bidrag till en kassa som har höga administrationskostnader per medlem.
94 § Om en arbetslöshetskassa har fått statsbidrag utan att vara berättigad till det eller har fått för stort bidrag, skall kassan betala tillbaka bidraget.
I frågor om återkrav beslutar Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen. Grundas återkravet på att beslut om ersättning enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring är felaktigt, får dock statsbidraget återkrävas endast om beslutet om utbetalning av ersättning strider mot den lagen, denna lag eller med stöd av dessa lagar meddelade föreskrifter.
Vid återkrav får beloppet jämkas eller, om det finns synnerliga skäl, helt efterges. Lag (2002:543).
Överklagande, omprövning och ändring
Överklagande i ärenden om rätt till medlemskap i en arbetslöshetskassa
95 § Beslut av en arbetslöshetskassa i ärenden om rätt till medlemskap enligt denna lag får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Behörig länsrätt är den inom vars domkrets det första beslutet i saken har fattats.
Vid prövning av överklagande av länsrättens beslut i mål som avses i första stycket skall nämndemän ingå i kammarrätten, om nämndemän deltagit i länsrätten. Lag (2001:29).
Prop. 2011/12:107: Förslaget behandlas i avsnitt 4.
Nuvarande andra stycket upphävs. Ändringen innebär att nämndemän inte längre ska ingå i kammarrätten vid prövning av överklagande av förvaltningsrättens beslut i mål enligt denna lag.
Prop. 2012/13:45: Beslut av en arbetslöshetskassa i ärenden enligt denna lag om rätt till medlemskap, medlemsavgifter och särskild uttaxering får överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Behörig förvaltningsrätt är den inom vars domkrets klaganden var folkbokförd vid tidpunkten för beslutet. Om han eller hon inte var folkbokförd i Sverige är behörig förvaltningsrätt den inom vars domkrets det första beslutet i saken har fattats.
Arbetslöshetskassans beslut enligt denna lag i ...
Prop. 1999/2000:142: Vid prövning av överklagande av länsrättens beslut i mål som avses i första stycket skall nämndemän ingå i kammarrätten, om nämndemän deltagit i länsrätten.
Ändringen i första stycket är, liksom ändringen i 49 § första stycket lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, föranledd av Regeringsrättens rättsfall RÅ 1997 ref. 13, se vidare författningskommentaren ...
96 § Arbetslöshetskassans beslut får inte överklagas av en enskild innan kassan har omprövat sitt beslut enligt 111 §. Om ett beslut överklagas innan det har omprövats, skall överklagandet anses som en begäran om omprövning.
97 § Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får, även till förmån för en enskild part, överklaga en domstols och en arbetslöshetskassas beslut i ärenden som avses i 95 §. Lag (2002:543).
Överklagande i övriga ärenden
98 § Beslut som en arbetslöshetskassa fattar med stöd av denna lag får i andra fall än som avses i 62 och 95 §§ överklagas hos Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen.
Inspektionens beslut i ett sådant ärende överklagas hos regeringen. Lag (2002:543).
99 § Utan hinder av vad som sägs i 2 § första stycket får styrelsen för en förening som vägrats registrering överklaga beslut från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen i ärendet om registrering. Lag (2002:543).
100 § Beslut från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen enligt 92 eller 94 § får överklagas av arbetslöshetskassan hos allmän förvaltningsdomstol. Lag (2002:543).
Prop. 2012/13:12: Av paragrafen framgår att en arbetslöshetskassa får överklaga beslut av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen om bl.a. krav på återbetalning av statsbidrag och i fråga om delvis eller hel befrielse av återbetalningsskyldighet. Bestämmelsen har ändrats med anledning av att bestämmelserna om Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens beslut
Gemensamma bestämmelser om överklagande
101 § Ett beslut skall överklagas skriftligt.
I skrivelsen skall anges vilket beslut som överklagas och den ändring av beslutet som begärs.
102 § Skrivelsen med överklagandet skall ges in till den instans som har meddelat beslutet. Skrivelsen skall, om inte annat anges i 103 och 104 §§, ha kommit in till den instansen inom två månader från den dag klaganden fick del av beslutet.
Prop. 2012/13:45: Ett överklagande ska ges in till den arbetslöshetskassa eller förvaltningsmyndighet som har meddelat beslutet. Överklagandet ska, om inte annat anges i 103 och 104 §§, ha kommit in inom två månader från den dag klaganden fick del av beslutet.
Paragrafen innehåller bestämmelser om överklagande. Övervägandena finns i avsnitt 11.1.3.
Paragrafen ändras så att ...
103 § Om överklagandet görs av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen eller av en arbetslöshetskassa skall skrivelsen med överklagandet ha kommit in till den instans som meddelat beslutet inom två månader från beslutets dag. Lag (2002:543).
Prop. 2012/13:45: Om Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen är klagande ska överklagandet ha kommit in till den arbetslöshetskassa som meddelat beslutet inom två månader från dagen för beslutet.
Paragrafen innehåller en bestämmelse om överklagande. Övervägandena finns i avsnitt 11.1.3.
Paragrafen ändras så att den inte längre omfattar överklagande av allmän förvaltningsdomstols ...
104 § Beslut från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen i frågor som avses i 8, 92 och 94 §§ skall överklagas inom två månader från beslutets dag. Lag (2002:543).
Prop. 2012/13:12: Av paragrafen framgår att beslut från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen i frågor om bl.a. krav på återbetalning av statsbidrag och delvis eller hel befrielse av återbetalningsskyldighet ska överklagas inom två månader från beslutets dag. Bestämmelsen har ändrats med anledning av att bestämmelserna om Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens beslut om återkrav, jämkning och eftergift har flyttats. Justeringen innebär ingen ändring i sak. I övrigt har bestämmelsen ändrats språkligt.
105 § Den instans som har meddelat det överklagade beslutet prövar om skrivelsen med överklagandet har kommit in i rätt tid.
Om skrivelsen har kommit in för sent, skall den avvisas utom när
- förseningen beror på att den instans som har fattat det överklagade beslutet har lämnat klaganden en felaktig underrättelse om hur man överklagar, eller
- skrivelsen inom tiden för överklagande har kommit in till den instans som skall pröva överklagandet.
I fall som avses i 2 skall den instans dit skrivelsen kommit vidarebefordra den till den instans som har meddelat beslutet och samtidigt lämna uppgift om vilken dag skrivelsen kom in till den högre instansen.
106 § Om skrivelsen med överklagandet inte avvisas enligt 105 § andra stycket, skall den instans som har meddelat det överklagade beslutet lämna över denna och övriga handlingar i ärendet till den instans som skall pröva överklagandet.
107 § Beslut enligt denna lag från en arbetslöshetskassa, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen eller en domstol gäller omedelbart, om inte något annat har angetts i beslutet eller bestämts av den instans som skall överpröva beslutet. Lag (2002:543).
108 § I ett mål där en enskild part överklagar en arbetslöshetskassas beslut är kassan den enskildes motpart.
109 § Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen får överta en arbetslöshetskassas uppgift att i länsrätt och kammarrätt föra talan.
Inspektionen för sådan talan i Regeringsrätten. Lag (2002:543).
110 § Vid överklagande till kammarrätt krävs det prövnings- tillstånd.
Bestämmelsen i 33 § fjärde stycket förvaltningsprocesslagen (1971:291) gäller inte avvisningsbeslut som har meddelats av en arbetslöshetskassa. Lag (1998:392).
Prop. 2012/13:45: Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Paragrafen innehåller bestämmelser om överklagande till kammarrätten. Övervägandena finns i avsnitt 11.2.2.
Det nuvarande andra stycket utgår. Det undantar en arbetslöshetskassas ...
Omprövning och ändring
111 § Beslut av en arbetslöshetskassa i ärenden som sägs i 95 § skall omprövas av kassan, om det begärs av den enskilde som beslutet angår.
Detta gäller inte, om arbetslöshetskassan redan har ändrat beslutet med stöd av 113 §.
112 § Bestämmelserna i 101-106 §§ om överklagande skall tillämpas i fråga om en begäran om omprövning.
113 § En arbetslöshetskassa skall utan begäran ändra sitt beslut i ärenden som sägs i 95 § och som inte har överprövats av en högre instans, om
- beslutet på grund av skrivfel, räknefel eller något annat sådant förbiseende innehåller en uppenbar oriktighet,
- beslutet har blivit oriktigt på grund av att det har fattats på uppenbart felaktigt eller ofullständigt underlag, eller
- beslutet har blivit oriktigt på grund av en uppenbart felaktig rättstillämpning eller någon annan liknande orsak.
En ändring enligt första stycket behöver inte göras, om oriktigheten är av ringa betydelse.
114 § En ändring med stöd av 113 § av ett beslut får inte göras sedan mer än två år förflutit från den dag då beslutet meddelades.
Ett beslut får ändras även efter det att den tiden har gått ut, om det först därefter har kommit fram att beslutet har fattats på uppenbart felaktigt eller ofullständigt underlag eller om det finns andra synnerliga skäl.
115 § Vid omprövning enligt 111 § får beslutet inte ändras till den enskildes nackdel.
Vid ändring enligt 113 § får beslutet inte ändras till den enskildes nackdel, om det finns synnerliga skäl mot det.
Straffbestämmelse
116 § Om en förening eller en annan organisation utan att vara registrerad enligt denna lag handhar frågor om ersättning enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, döms den som på föreningens eller organisationens vägnar deltar i en åtgärd eller ett beslut i sådan verksamhet till böter eller fängelse i högst sex månader.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Lag (1997:239) om arbetslöshetskassor
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 1996/97:236, Prop. 1996/97:107, Bet. 1996/97:AU13
- Ikraftträder
- 1998-01-01
Ändring, SFS 1997:240
- Omfattning
- ikrafttr.
Lag (1998:392) om ändring i lagen (1977:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 1997/98:226, Prop. 1997/98:101, Bet. 1997/98:JuU17
- Omfattning
- ändr, 110 §
- Ikraftträder
- 1998-10-01
Lag (1999:1117) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 1999/2000:50, Prop. 1998/99:130, Bet. 1999/2000:LU2
- Omfattning
- ändr. 67, 71 §§
- Ikraftträder
- 2000-01-01
Lag (2000:1461) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2000/01:102, Prop. 1999/2000:139, Bet. 2000/01:AU5
- Omfattning
- ändr. 34, 87 §§; nya 34 a, 47 a §§
- Ikraftträder
- 2001-02-05
Lag (2001:29) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
Övergångsbestämmelse
- Förarbeten
- Rskr. 2000/01:132, Prop. 1999/2000:142, Bet. 2000/01:JuU5
- Omfattning
- ändr. 95 §
- Ikraftträder
- 2001-04-01
Lag (2002:543) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2001/02:243, Prop. 2001/02:151, Bet. 2001/02:AU7
- Omfattning
- ändr. 5, 6, 7, 12, 13, 15, 17, 19, 43, 46, 50, 53, 64, 71, 84, 89, 90, 91, 92, 94, 97, 98, 99, 100, 103, 104, 107, 109 §§
- Ikraftträder
- 2003-01-01
Lag (2002:1035) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2002/03:22, Prop. 2001/02:190, Bet. 2002/03:KU12
- Omfattning
- ny 81 a §
- Ikraftträder
- 2003-07-01
Lag (2002:1135) om ändring i lagen (2002:543) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2002/03:78, Prop. 2002/03:1, Bet. 2002/03:AU1
- Omfattning
- ändr. 91 §, ikrafttr.best.
- Ikraftträder
- 2003-07-01
Lag (2003:470) om ändring i lagen (2002:1135) om ändring i lagen (2002:543) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2002/03:235, Prop. 2002/03:100, Bet. 2002/03:FiU21
- Omfattning
- ändr. ikrafttr. till 2002:543
- Ikraftträder
- 2004-01-01
Lag (2004:225) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2003/04:185, Prop. 2003/04:62, Bet. 2003/04:AU3
- Omfattning
- ändr. 87 §; nya 87 a, 87 b §§
- Ikraftträder
- 2004-10-04
Lag (2006:1545) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 januari 2007.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för finansieringsavgifter som avser tid före ikraftträdandet.
- Den äldre lydelsen av 49 § gäller för föreskrifter som avser tid före ikraftträdandet.
- Förarbeten
- Rskr. 2006/07:86, Prop. 2006/07:15, Bet. 2006/07:AU4
- Omfattning
- ändr. 41, 48, 49, 87 §§, rubr. närmast före 48 §; nya 41 a, 93 a §§
- Ikraftträder
- 2007-01-01
Lag (2008:410) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 juli 2008.
- När det gäller förhöjd finansieringsavgift för tid före ikraftträdandet gäller fortfarande äldre föreskrifter.
- Förarbeten
- Rskr. 2007/08:214, Prop. 2007/08:118, Bet. 2007/08:AU6
- Omfattning
- ändr. 41, 41 a, 48, 87 §§, rubr. närmast före 48 §
- Ikraftträder
- 2008-07-01
Lag (2009:665) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2008/09:250, Prop. 2008/09:127, Bet. 2008/09:AU10
- Omfattning
- upph. 34 a, 98 §§, rubr. närmast före 98 §; ändr. 34, 37, 48, 49, 87, 95 §§, rubr. närmast före 95 §; nya 48 a, 48 b, 94 a §§, rubr. närmast före 94 a, 99 §§
- Ikraftträder
- 2009-07-01
Lag (2009:825) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2008/09:290, Prop. 2008/09:165, Bet. 2008/09:JuU23
- Omfattning
- ändr. 95, 109 §§
- Ikraftträder
- 2010-02-15
Lag (2009:1438) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2009/10:80, Prop. 2009/10:7, Bet. 2009/10:AU3
- Omfattning
- ändr. 21, 87 §§, ikrafttr.- och övergångsbest. till 2008:410 ny p. 3; nya 37 a, 48 c, 94 b §§
- Ikraftträder
- 2010-01-01
Lag (2010:1450) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2010/11:31, Prop. 2009/10:181, Bet. 2010/11:JuU3
- Omfattning
- ändr. 109 §
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Lag (2012:414) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2011/12:233, Prop. 2011/12:107
- Omfattning
- ändr. 95 §
- Ikraftträder
- 2012-07-01
Lag (2013:97) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2012/13:154, Prop. 2012/13:45, Bet. 2012/13:JuU15
- Omfattning
- ändr. 95, 110 §§
- Ikraftträder
- 2013-07-01
Lag (2013:153) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2012/13:173, Prop. 2012/13:12, Bet. 2012/13:AU6
- Omfattning
- nuvarande 94 a, 94 b §§ betecknas 94 f, 94 g §§; ändr. 37, 37 a, 39, 87, 94, 100, 104 §§, rubr. närmast före 94 a § sätts närmast före 94 f §; nya 37 b, 37 c, 94 a, 94 b, 94 c, 94 d, 94 e §§, rubr. närmast före 94 §
- Ikraftträder
- 2013-09-01
Lag (2013:936) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2013/14:56, Prop. 2013/14:1, Bet. 2013/14:FiU1
- Omfattning
- upph. 41 a, 48 a, 48 b, 94 f §§; ändr. 41, 48 c, 49, 87 §§, rubr. närmast före 48 §
- Ikraftträder
- 2014-01-01
Lag (2018:108) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2017/18:160, Prop. 2017/18:53, Bet. 2017/18:AU5
- Omfattning
- ändr. 34, 47 §§; ny 34 a §
- Ikraftträder
- 2018-07-02
Lag (2018:1671) om ändring i lagen (1997:239) om arbetslöshetskassor
- Förarbeten
- Rskr. 2018/19:14, Prop. 2017/18:267, Bet. 2018/19:NU5
- Omfattning
- ändr. 4, 5 §§
- Ikraftträder
- 2019-01-01