Inaktuell version
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Departement
- Näringsdepartementet
- Utfärdad
- 2001-06-14
- Ändring införd
- SFS 2001 i lydelse enligt SFS 2003:219
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-06-18
- Övrigt
- Rättelseblad 2002:583 har iakttagits.
1 § De beteckningar som finns i 2 § med den betydelse som där anges är avsedda att användas i andra författningar i den utsträckning som föreskrivs i dessa.
Det som i denna lag eller i någon författning som avses i första stycket sägs i fråga om ett visst slag av fordon tillämpas även på chassiet till ett sådant fordon. Detta gäller dock inte i fall då något annat särskilt föreskrivs.
Beteckning | Betydelse |
Axeltryck | Den sammanlagda statiska vikt som hjulen på en hjulaxel för över till vägbanan. |
Bil | Ett motorfordon som är försett med tre eller flera hjul eller medar eller med band och som inte är att anse som en motorcykel eller en moped. Bilar delas in i personbilar, lastbilar och bussar. |
Boggi avstånd | Två hjulaxlar på ett fordon med ett inbördes som är mindre än 2 meter. |
Boggitryck | Den sammanlagda statiska vikt som hjulen i en boggi för över till vägbanan. |
Bruttovikt på fordon Den sammanlagda statiska vikt som samtliga hjul, band eller medar på ett fordon vid ett visst tillfälle för över till vägbanan.
Buss | En bil som är inrättad huvudsakligen för personbefordran och är försedd med fler än åtta sittplatser utöver förarplatsen. |
Cykel tramp | 1. Ett fordon som är avsett att drivas med eller vevanordning och inte är ett lekfordon. |
2. En eldriven rullstol som förs av den åkande och är konstruerad för en hastighet av högst 15 kilometer i timmen. | |
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn | |
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen, | |
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och | |
c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt. | |
Cykelkärra | Ett fordon som är avsett att dras av en moped klass II eller en cykel och inte är en sidvagn. En tillkopplad cykelkärra anses inte som ett särskilt fordon. |
Dolly en | En släpkärra som är avsedd att vara styraxel för påhängsvagn och som är utrustad med en kopplingsanordning (vändskiva) för en påhängsvagn. |
Efterfordon | Ett fordon som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller ett terrängmotorfordon och som inte är ett släpfordon eller ett terrängsläp. |
Fordon | En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon. |
Fordonståg | Ett motordrivet fordon med ett eller flera tillkopplade fordon. |
Hästfordon | Ett fordon som är förspänt med dragare. |
Jordbrukstraktor | En traktor som enligt fordonsskattelagen (1988:327) hör till klass II. |
Lastbil | 1. En bil som är inrättad huvudsakligen för godsbefordran. |
2. En annan bil som inte är att anse som en personbil eller en buss. | |
Lastbilar delas in i lätta och tunga lastbilar. | |
Lekfordon | Ett fordon som skall anses som leksak enligt lagen (1992:1327) om leksakers säkerhet. |
Lätt lastbil | En lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton. |
Lätt motorcykel med | 1. En motorcykel som drivs av förbränningsmotor en slagvolym om högst 125 kubikcentimeter och en nettoeffekt av högst 11 kilowatt. |
2. En motorcykel med annan motor än förbränningsmotor som har en nettoeffekt av högst 11 kilowatt. | |
Lätt släpfordon | 1. Ett släpfordon med en totalvikt av högst 750 kilogram. |
2. Ett släpfordon med en totalvikt över 750 kilogram under förutsättning att denna inte överstiger dragfordonets tjänstevikt och att dragfordonets och släpfordonets sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton. | |
Lätt terrängvagn | En terrängvagn vars tjänstevikt är högst 2 ton. |
Maximilast för ett motorfordon, en traktor, ett motorredskap, ett terrängmotorfordon, ett släpfordon eller en sidvagn | Skillnaden mellan fordonets totalvikt och tjänstevikt. |
Moped | Ett motorfordon som är konstruerat för en hastighet av högst 45 kilometer i timmen och som har |
1. två hjul samt | |
a. om det drivs av en motor som bygger på inre förbränning, denna har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter, eller | |
b. om det drivs av en elektrisk motor, denna har en kontinuerlig märkeffekt av högst 4 kilowatt, | |
2. tre hjul samt | |
a. om det drivs av en förbränningsmotor med tändsystem, denna har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter, | |
b. om det drivs av någon annan typ av motor som bygger på inre förbränning, denna har en nettoeffekt på högst 4 kilowatt, eller | |
c. om det drivs av en elektrisk motor, denna har en kontinuerlig märkeffekt av högst 4 kilowatt, eller | |
3. fyra hjul och en massa utan last på högst 350 kilogram samt | |
a. om det drivs av en förbränningsmotor med tändsystem, denna har en slagvolym av högst 50 kubikcentimeter, | |
b. om det drivs av någon annan typ av motor som bygger på inre förbränning, denna har en nettoeffekt på högst 4 kilowatt, eller | |
c. om det drivs av en elektrisk motor, denna har en kontinuerlig märkeffekt av högst 4 kilowatt. | |
Vid beräkningen av en fyrhjulig mopeds massa skall i fråga om ett eldrivet fordon batterierna inte räknas in. | |
Mopeder delas in i klass I och klass II. | |
Moped klass I | En moped som inte hör till klass II. |
Moped klass II | En moped som är konstruerad för en hastighet av högst 25 kilometer i timmen och som har en motor vars nettoeffekt inte överstiger 1 kilowatt. |
Motorcykel | 1. Ett motorfordon på två hjul eller tre symmetriskt placerade hjul som är konstruerat för en hastighet som överstiger 45 kilometer i timmen eller, om det drivs av en förbränningsmotor, denna har en slagvolym som överstiger 50 kubikcentimeter. |
2. Ett motorfordon på fyra hjul och med en massa utan last som är högst 400 kilogram eller 550 kilogram om fordonet är inrättat för godsbefordran, och vars maximala nettomotoreffekt inte överstiger 15 kilowatt, dock inte moped. | |
Vid beräkningen av en motorcykels massa skall i fråga om ett eldrivet fordon batterierna inte räknas in. | |
Motorcyklar delas in i lätta och tunga motorcyklar. | |
Motordrivet fordon | Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte en sådan eldriven rullstol eller sådant eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning som är att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i motorfordon, traktorer, motorredskap och terrängmotorfordon. |
Motorfordon | Ett motordrivet fordon som är avsett att användas huvudsakligen på väg, oavsett om det är färdigbyggt eller inte, och som är inrättat |
1. huvudsakligen för att självständigt användas till person- eller godsbefordran, eller | |
2. för något annat ändamål än som avses under 1, om fordonet inte är att anse som en traktor eller ett motorredskap. | |
Motorfordon delas in i bilar, motorcyklar och mopeder. | |
Motorredskap | Ett motordrivet fordon som är inrättat huvudsakligen som ett arbetsredskap eller för kortare förflyttningar av gods. Motorredskap delas in i klass I och klass II. |
Motorredskap klass I | Ett motorredskap som är konstruerat för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen. |
Motorredskap klass II | Ett motorredskap som är konstruerat för en hastighet av högst 30 kilometer i timmen. |
Personbil | En bil som är inrättad huvudsakligen för personbefordran och är försedd med högst åtta sittplatser utöver förarplatsen. |
Påhängsvagn | En släpvagn som är inrättad för att genom tapp med vändskiva eller liknande anordning förenas med en bil, en traktor eller ett motorredskap och som är så utförd att chassiet eller karosseriet vilar direkt på det dragande fordonet. |
Sidvagn sidan | Ett fordon som är inrättat för att kopplas vid av en tvåhjulig motorcykel eller en cykel. En tillkopplad sidvagn anses dock inte som ett särskilt fordon. |
Släpfordon | Ett fordon som är inrättat för koppling till ett annat motordrivet fordon än en moped klass II och är avsett för person- eller godsbefordran eller för att bära en anordning för att driva dessa fordon. Släpfordon delas in i släpvagnar, släpslädar och terrängsläp samt i lätta släpfordon och tunga släpfordon. |
Släpkärra | En släpvagn med oledad dragstång där den statiskt vertikala last som förs över till dragfordonet inte överskrider 10 procent av släpvagnens totalvikt eller 1 ton. |
Släpsläde | Ett släpfordon på medar som är inrättat för att dras av ett motorfordon, en traktor eller ett motorredskap. |
Släpvagn | Ett släpfordon på hjul eller band som är inrättat för att dras av ett motorfordon, en traktor eller ett motorredskap. |
Släpvagnsvikt och | Den sammanlagda vikten av en släpvagns egenvikt last. |
Terrängmotorfordon | Ett motordrivet fordon som inte är ett motorfordon och som är inrättat huvudsakligen för att självständigt användas till person- eller godsbefordran i terräng. Terrängmotorfordon delas in i terrängvagnar och terrängskotrar. |
Terrängskoter högst | Ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt av 400 kilogram. |
Terrängsläp | Ett släpfordon som är inrättat för att dras av ett terrängmotorfordon. |
Terrängvagn | Ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt över 400 kilogram. Terrängvagnar delas in i lätta och tunga terrängvagnar. |
Tjänstevikt för en bil, en traktor eller ett motorredskap | Den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som hör till fordonet, verktyg och reservhjul som hör till fordonet, bränsle, smörjolja och vatten, samt föraren. |
Tjänstevikt för en motorcykel eller en moped | Den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick utan sidvagn, med verktyg som hör till fordonet, bränsle, smörjolja och vatten. |
Tjänstevikt för ett släpfordon, ett terrängsläp eller en sidvagn | Vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som hör till fordonet. |
Tjänstevikt för ett terrängmotorfordon | Den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med det tyngsta karosseri som hör till fordonet, verktyg som hör till fordonet, samt bränsle, smörjolja och vatten. För en tung terrängvagn räknas även vikten av föraren och reservhjul med. |
Totalvikt för beräknade en bil, en traktor, ett motorredskap eller en tung terrängvagn | Summan av fordonets tjänstevikt och den vikten av det största antal personer utom föraren och den största mängd gods som fordonet är inrättat för. |
Totalvikt för en motorcykel, ett terrängfordon utom en tung terrängvagn, ett släpfordon eller en sidvagn | Summan av fordonets tjänstevikt och den beräknade vikten av det största antal personer och den största mängd gods som fordonet är inrättat för. I totalvikten för en motorcykel ingår inte sidvagnens totalvikt. |
Trafiktraktor | En traktor som enligt fordonsskattelagen (1988:327) hör till klass I. |
Traktor | Ett motordrivet fordon med minst två hjulaxlar som är inrättat huvudsakligen för att dra ett annat fordon eller ett arbetsredskap och som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen och endast med svårighet kan ändras till högre hastighet. En traktor får vara utrustad för transport av gods och för befordran av passagerare. |
Traktortåg | En traktor med ett eller flera tillkopplade släpfordon. |
Trippelaxel | Tre hjulaxlar på ett fordon med ett inbördes avstånd mellan den första och den tredje axeln som är mindre än 5 meter. |
Trippelaxeltryck | Den sammanlagda statiska vikt som hjulen i en trippelaxel för över till vägbanan. |
Tung lastbil | En lastbil med en totalvikt över 3,5 ton. |
Tung motorcykel | En motorcykel vars motor har en slagvolym som överstiger 125 kubikcentimeter eller en nettoeffekt som överstiger 11 kilowatt. |
Tung terrängvagn | En terrängvagn med en tjänstevikt över 2 ton. |
Tungt släpfordon | Ett annat släpfordon än ett lätt släpfordon. |
Lag (2003:219). |
3 § Om det inte med ledning av 2 § kan bestämmas till vilket slag av fordon som ett visst fordon eller en viss fordonstyp skall höra, beslutar den myndighet som regeringen bestämmer i frågan.
4 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från denna lag.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2001.
- För en moped som tagits upp i typintyg enligt 63 § fordonskungörelsen (1972:595) i dess lydelse före den 1 november 1998 eller godkänts vid mopedbesiktning enligt 48-54 §§fordonskungörelsen i dess lydelse före den 1 november 1998 och därefter inte ändrats på sådant sätt som anges i 50 § nämnda kungörelse, gäller vad som sägs om mopeder klass II.
- Förarbeten
- Rskr. 2000/01:252, Prop. 2000/01:95, Bet. 2000/01:TU15
- Ikraftträder
- 2001-10-01
Lag (2002:583) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 maj 2003.
- En klassificering enligt äldre bestämmelser av ett fordon som personbil, buss eller lastbil gäller fortfarande.
- Förarbeten
- Rskr. 2001/02:280, Prop. 2001/02:130, Bet. 2001/02:TU13
- Omfattning
- ändr. 2 §
- Ikraftträder
- 2003-05-01
Lag (2003:219) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Övergångsbestämmelse
- Denna lag träder i kraft den 1 juli 2003.
- En klassificering enligt äldre bestämmelser av ett fordon som moped gäller fortfarande.
- En moped som före ikraftträdandet har klassificerats som moped klass I skall i fortsättningen klassificeras som klass II om mopeden är att hänföra till den klassen enligt de nya föreskrifterna.
- Förarbeten
- Rskr. 2002/03:161, Prop. 2002/03:55, Bet. 2002/03:TU4
- Omfattning
- ändr. 2 §
- Ikraftträder
- 2003-07-01
Lag (2006:240) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:167, Prop. 2005/06:65, Bet. 2005/06:SkU15
- Omfattning
- ändr. 2 §
- Ikraftträder
- 2006-05-01
Lag (2009:125) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Rskr. 2008/09:179, Prop. 2008/09:60, Bet. 2008/09:TU8
- Omfattning
- ändr. 2 §
- Ikraftträder
- 2009-04-01
Lag (2009:226) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Rskr. 2008/09:188, Prop. 2008/09:53, Bet. 2008/09:TU9
- Omfattning
- ändr. 2, 3 §§; ny 2 a §
- Ikraftträder
- 2009-04-29
Lag (2010:757) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Prop. 2009/10:198, Bet. 2009/10:TU22
- Omfattning
- ändr. 2 §
- Ikraftträder
- 2010-10-01
Förordning (2010:1092) om ikraftträdande av lagen (2010:757) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Omfattning
- ikrafttr. av 2010:757
Lag (2010:1566) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Rskr. 2010/11:59, Prop. 2010/11:30, Bet. 2010/11:TU6
- Omfattning
- ändr. 4 §
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Lag (2011:585) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Rskr. 2010/11:245, Prop. 2010/11:65, Bet. 2010/11:CU8
- Omfattning
- ändr. 2 §
- Ikraftträder
- 2011-07-20
Lag (2011:913) om ändring i lagen (2011:585) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Rskr. 2010/11:298
- Omfattning
- ändr. 2 §
Lag (2012:875) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Rskr. 2012/13:54, Prop. 2012/13:23, Bet. 2012/13:TU4
- Omfattning
- ändr. 2 §
- Ikraftträder
- 2013-01-19
Lag (2015:793) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Rskr. 2015/16:44, Prop. 2015/16:31, Bet. 2015/16:TU5
- Omfattning
- ändr. 2, 2 a §§
- Ikraftträder
- 2016-01-01
Lag (2017:360) om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
- Förarbeten
- Rskr. 2016/17:238, Prop. 2016/17:112, Bet. 2016/17:TU14
- Omfattning
- ändr. 2 §
- Ikraftträder
- 2017-07-01