Upphävd författning
Förordning (2001:642) om registerföring m.m. vid hyres- och arrendenämnderna med hjälp av automatiserad behandling
- Departement
- Justitiedeparetmentet DOM
- Utfärdad
- 2001-08-23
- Ändring införd
- SFS 2001 i lydelse enligt SFS 2005:1100
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
Inledande bestämmelse
1 § Denna förordning gäller utöver personuppgiftslagen (1998:204) vid automatiserad behandling av personuppgifter i hyres- och arrendenämndernas rättsskipande eller rättsvårdande verksamhet.
En nämnd är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som nämnden utför. Om Domstolsverket utför behandling av personuppgifter enligt första stycket är verket personuppgiftsansvarig för behandlingen.
En registrerad har inte rätt att motsätta sig behandling som är tillåten enligt denna förordning.
Verksamhetsregister
2 § En nämnd får föra automatiserade register över ärenden som handläggs i nämnden. Ett register får användas för
- handläggning av ärenden,
- planering, uppföljning och utvärdering av verksamheten, och
- framställning av statistik.
3 § Ett register får innehålla endast de uppgifter som anges i bilaga 1 till denna förordning.
Vid angivande av saken i ett ärende (ärendemening) får känsliga personuppgifter som anges i 13 § personuppgiftslagen (1998:204) och uppgifter om lagöverträdelser m.m. som anges i 21 § samma lag behandlas endast om det är nödvändigt för att saken skall kunna återges på ett ändamålsenligt sätt.
4 § Som sökbegrepp får inte användas känsliga personuppgifter enligt 13 § personuppgiftslagen (1998:204) eller uppgifter om nationalitet.
Uppgifter om saken och andra liknande uppgifter om ett ärende får inte användas som sökbegrepp tillsammans med uppgifter om parter eller andra aktörer i ett ärende. Förordning (2003:602).
5 § Uppgifter skall gallras ur ett register enligt de gallringsföreskrifter från Riksarkivet som gäller för nämnderna.
Innan uppgifterna gallras skall nämnden se till att de bevaras på annat sätt i den omfattning som skulle följa av förordningen (2005:1095) om ärenden i arrendenämnd och hyresnämnd, om nämnden inte hade använt sig av automatiserad behandling. Förordning (2005:1100).
Rättsfallsregister
6 § En nämnd får föra automatiserade register för återsökning av vägledande avgöranden, rättsutredningar och liknande rättslig information. Ett register får innehålla endast de uppgifter som anges i bilaga 2 till denna förordning.
Annan automatiserad behandling av personuppgifter
7 § En nämnd får behandla personuppgifter automatiserat i löpande text vid sidan av de register som avses i 2 och 6 §§.
Känsliga personuppgifter som anges i 13 § personuppgiftslagen (1998:204) och uppgifter om lagöverträdelser m.m. som anges i 21 § samma lag får behandlas endast om uppgifterna har lämnats i ett ärende eller om de behövs för handläggningen av ärendet.
8 § För bevarande av personuppgifter som med stöd av 7 § behandlas automatiserat i ett ärende gäller bestämmelserna i personuppgiftslagen (1998:204).
Rättelse och skadestånd
9 § Bestämmelserna i personuppgiftslagen (1998:204) om rättelse och skadestånd tillämpas vid behandling av personuppgifter enligt denna förordning.
Överklagande
10 § En nämnds beslut eller Domstolsverkets beslut om att inte meddela rättelse eller om att inte lämna information som skall lämnas efter ansökan får överklagas. I 22 a § förvaltningslagen (1986:223) finns bestämmelser om överklagande hos allmän förvaltningsdomstol.
Bilaga 1
1. | ärendenummer, ärendekategori och ärendeprefix |
2. | avdelning, rotel, rotelchef, handläggare och process |
3. | inkomstdatum |
4. | saken (ärendemening) |
5. | sakkod, typkod, ärendegrupp och ärendetyp |
6. | om offentlig part: - partställning - namn, tjänstetitel, myndighet och myndighetsnummer/organisationsnummer - postadress - telefonnummer, e-postadress e.d. - diarienummer och diariebeteckning |
7. | om enskild part: - partställning - namn/firma och yrke/titel - personnummer/samordningsnummer/organisationsnummer - nationalitet - besöksadress och postadress - telefonnummer, e-postadress e.d. - rättshjälp - förenklad delgivning |
8. | om ställföreträdare: - egenskap (vårdnadshavare, konkursförvaltare e.d.) - namn/firma och yrke/titel - personnummer/samordningsnummer/organisationsnummer - besöksadress och postadress - telefonnummer, e-postadress e.d. |
9. | om biträde/ombud: - egenskap (ombud, biträde e.d.) - fullmakt - namn/firma och yrke/titel - besöksadress och postadress - telefonnummer, e-postadress e.d. |
10. | om vittne/sakkunnig samt andra som ärendet rör: - egenskap - namn och yrke/titel - personnummer/samordningsnummer/myndighetsnummer/ organisationsnummer - besöksadress och postadress - telefonnummer, e-postadress e.d. |
11. | om tolk: - språk och arvodesnivå - namn - personnummer/samordningsnummer/myndighetsnummer/ organisationsnummer - besöksadress och postadress - telefonnummer, e-postadress e.d. |
12. | om expedition: - dag för expedition - mottagarens namn och adress - handling - yttrandefrist |
13. | om inkommande handlingar samt hos nämnden upprättade handlingar: - datum då handlingen kom in eller upprättades - aktbilagenummer - i förekommande fall från vem handlingen har kommit - i korthet vad handlingen rör |
14. | om delgivning: - adressat - handling - delgivningssätt - delgivningsnummer - delgivningsdag - övriga åtgärder |
15. | om beslut/föreläggande: - nämnden samt ställe för meddelandet - art och typ - nummer - datum - innebörd och utgång om denna har betydelse för handläggningen - fullföljd - laga kraft - nämndens sammansättning - ordförande (tjänsteställning) |
16. | titel och namn på ordförande och andra befattningshavare vid nämnden |
17. | jäv |
18. | om förhandling/sammanträde/handläggning e.d.: - tidpunkt och plats - typ av förhandling/sammanträde - antal förhandlingar/sammanträden - beräknad och verklig förhandlingstid/sammanträdestid - inställt |
19. | rättshjälpskostnader |
20. | om avgörande som överklagats till nämnden: - avgörandetyp - datum - nummer - myndighet |
21. | författning |
22. | ärendets art (ensam ordförande e.d.) |
23. | uppgift om ärendesamband |
24. | om fastighet m.m.: - geografisk enhet - fastighetsbeteckning - gatuadress - ort - SNI-kod - geografiska x- och y-koordinater |
25. | kommun |
26. | förtur |
27. | handläggningsåtgärd/handläggningsstatus |
28. | om tillsynsmyndighet eller annan som skall höras: - egenskap - namn, tjänstetitel, myndighet och myndighetsnummer/organisationsnummer - postadress - telefonnummer, e-postadress e.d. - diarienummer och diariebeteckning |
29. | bevakning |
30. | tekniska och administrativa uppgifter som behövs för att tillgodose ändamålen med registret |
Förordning (2003:602). |
Bilaga 2
1. | beteckning på handling |
2. | ärendenummer |
3. | avgörandedatum |
4. | avgörandenummer |
5. | sökord |
6. | författningshänvisning |
7. | problembeskrivning (sammanfattning) |
8. | hänvisning till rättsutredning |
9. | fullföljd |
10. | sökkod |
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (2001:642) om registerföring m.m. vid hyres- och arrendenämnderna med hjälp av automatiserad behandling
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 2001.
- Bestämmelsen om skadestånd skall tillämpas endast om den omständighet som yrkandet hänför sig till har inträffat efter det att förordningen har trätt i kraft beträffande den aktuella behandlingen.
- Ikraftträder
- 2001-10-01
Förordning (2003:602) om ändring i förordningen (2001:642) om registerföring m.m. vid hyres- och arrendenämnderna med hjälp av automatiserad behandling
- Omfattning
- ändr. 4 §, bil. 1
- Ikraftträder
- 2003-11-01
Förordning (2005:1100) om ändring i förordningen (2001:642) om registerföring m.m. vid hyres- och arrendenämnderna med hjälp av automatiserad behandling
- Omfattning
- ändr. 5 §
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Förordning (2007:777) om ändring i förordningen (2001:642) om registerföring m.m. vid hyres- och arrendenämnderna med hjälp av automatiserad behandling
- Omfattning
- ändr. 7, 8 §§
- Ikraftträder
- 2007-12-01