Inaktuell version
Förordning (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Departement
- Miljödepartementet
- Utfärdad
- 2004-06-17
- Ändring införd
- SFS 2004 i lydelse enligt SFS 2008:219
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2019-04-04
- Övrigt
- Bilaga 2 är inte med här.
1 kap. Inledande bestämmelser
1 § Bestämmelserna i denna förordning gäller förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön enligt 5 kap.miljöbalken.
- med stöd av 5 kap. 1 § miljöbalken i fråga om 4 kap.1-11 §§,
- med stöd av 5 kap. 7 § första stycket miljöbalken i fråga om 6 kap. 4 §,
- med stöd av 5 kap. 7 § andra stycket miljöbalken i fråga om 6 kap.1-3, 5-8 och 10 §§,
- med stöd av 5 kap. 10 § femte stycket miljöbalken i fråga om 2 kap. 1 §, och
- med stöd av 5 kap. 11 § tredje stycket miljöbalken i fråga om 3 kap.1-4 §§, 4 kap. 12 §, 5 kap.1-5 och 7 §§, 6 kap.1-3, 5-8 och 10 §§ samt 7 kap.1 och 2 §§. Förordning (2008:219).
Definitioner
2 § Med miljökvalitetsnorm, åtgärdsprogram, vattendistrikt och avrinningsområde avses i denna förordning detsamma som i 5 kap.miljöbalken.
Med badvatten avses i denna förordning detsamma som i badvattenförordningen (2008:218). Förordning (2008:219).
3 § I denna förordning avses med
akvifer: lager av geologiska material som är tillräckligt porösa och genomsläppliga för att medge ett betydande flöde eller uttag av grundvatten,
delavrinningsområde: avrinningsområde inom ett huvudavrinningsområde från vilket all ytvattenavrinning strömmar till en viss punkt i ett vattendrag,
direktiv 2000/60/EG: Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/60/EG av den 23 oktober 2000 om upprättande av en ram för gemenskapens åtgärder på vattenpolitikens område,
grundvatten: allt vatten som finns under markytan i den mättade zonen,
grundvattenförekomst: avgränsad volym grundvatten i en eller flera akviferer,
huvudavrinningsområde: avrinningsområde med en areal som är minst 200 kvadratkilometer uppströms mynningen i havet,
inlandsvatten: allt vatten på markytan undantaget vatten i övergångszon och därutöver allt grundvatten på landsidan av den baslinje som avses i lagen (1966:374) om Sveriges sjöterritorium,
internationellt avrinningsdistrikt: vattendistrikt som omfattar flera staters territorium,
internationellt avrinningsområde: huvudavrinningsområde i vilket ingår del av annan stats territorium, om den andra staten tillämpar direktiv 2000/60/EG,
kustområde: landområde vid kusten som inte kan hänföras till ett visst huvudavrinningsområde,
kustvatten: vatten som finns från kusten till den linje som på varje punkt befinner sig en nautisk mil bortom den baslinje som avses i lagen (1966:374) om Sveriges sjöterritorium undantaget vatten i övergångszon och grundvatten,
skyddade områden: områden som har fastställts för skydd enligt bestämmelser grundade på den gemenskapslagstiftning som avses i bilaga IV i direktiv 2000/60/EG,
vatten i övergångszon: ytvatten i närheten av flodutlopp som delvis är av salthaltig karaktär till följd av närheten till kustvatten men som på ett väsentligt sätt påverkas av sötvattenströmmar,
ytvatten: inlandsvatten utom grundvatten, vatten i övergångszon samt kustvatten (när det gäller kemisk status även territorialvatten),
ytvattenförekomst: en avgränsad och betydande förekomst av ytvatten såsom t.ex. en sjö, en å, älv eller kanal, ett vatten i övergångszon eller ett kustvattenområde.
4 § Vid tillämpning av denna förordning för kvaliteten på ytvatten avses med
ytvattenstatus: det tillstånd en ytvattenförekomst har och som bestäms av vattenförekomstens ekologiska status eller kemiska status, beroende på vilken av dessa som är sämst,
ekologisk status: kvaliteten på strukturen och funktionen hos akvatiska ekosystem som är förbundna med ytvatten, klassificerad i enlighet med bilaga V i direktiv 2000/60/EG och uttryckt såsom "hög", "god", "måttlig", "otillfredsställande" eller "dålig",
kemisk ytvattenstatus: den kemiska kvaliteten hos en ytvattenförekomst, klassificerad i enlighet med bilaga V i direktiv 2000/60/EG och uttryckt såsom "god" eller "uppnår ej god",
ekologisk potential: tillståndet hos en kraftigt modifierad eller konstgjord ytvattenförekomst, klassificerad i enlighet med bilaga V i direktiv 2000/60/EG och uttryckt såsom "maximal", "god", "måttlig", "otillfredsställande" eller "dålig".
5 § Vid tillämpning av denna förordning för kvaliteten på grundvatten avses med
grundvattenstatus: det tillstånd en grundvattenförekomst har och som bestäms av vattnets kvantitativa status eller kemiska status, beroende på vilken av dessa som är sämst,
kvantitativ status: tillstånd relaterat till direkta och indirekta vattenuttags påverkan på en grundvattenförekomst, klassificerat i enlighet med bilaga V i direktiv 2000/60/EG och uttryckt såsom "god" eller "otillfredsställande",
kemisk grundvattenstatus: den kemiska sammansättningen hos en grundvattenförekomst, klassificerad i enlighet med bilaga V i direktiv 2000/60/EG och uttryckt såsom "god" eller "otillfredsställande".
2 kap. Vattendistrikt och vattenmyndigheter
Avgränsning av vattendistrikt
1 § De vattendistrikt som avses i 5 kap. 10 § miljöbalken är avgränsade enligt följande.
Bottenvikens vattendistrikt omfattar huvudavrinningsområdena från och med Torneälven till och med Öreälven, mellanliggande kustområden samt områden mellan Bottenvikens och Bottenhavets vattendistrikt som dränerar direkt till Örefjärden eller Österfjärden.
Bottenhavets vattendistrikt omfattar huvudavrinningsområdena från och med Leduån till och med Dalälven, inklusive Vefsna, mellanliggande kustområden samt områden mellan Bottenvikens och Bottenhavets vattendistrikt som dränerar direkt till Nordmalingsfjärden eller Yttre Nordmalingsfjärden och områden mellan Bottenhavets och Norra Östersjöns vattendistrikt som dränerar direkt till Skutskärsfjärden eller Gävlebuktens utsjövatten.
Norra Östersjöns vattendistrikt omfattar huvudavrinningsområdena från och med Tämnarån till och med Kilaån, mellanliggande kustområden samt områden mellan Bottenhavets och Norra Östersjöns vattendistrikt som dränerar direkt till Lövstabukten eller Karlsholmsfjärden och områden mellan Norra Östersjöns och Södra Östersjöns vattendistrikt som dränerar direkt till Stadsfjärden, Mellanfjärden, Sjösafjärden, Örsbaken, Aspafjärden, Ålöfjärden eller Furöområdet.
Södra Östersjöns vattendistrikt omfattar huvudavrinningsområdena från och med Motala ström till och med Råån, Gotland, Gotska Sandön, mellanliggande och anslutande kustområden samt områden mellan Norra Östersjöns och Södra Östersjöns vattendistrikt som dränerar direkt till Inre Bråviken, Mellersta Bråviken, Yttre Bråviken, Bråvikens kustvatten, Sillöfjärden eller Marsviken och områden mellan Södra Östersjöns och Västerhavets vattendistrikt som dränerar direkt till Norra mellersta Öresunds kustvatten eller Norra Öresunds kustvatten.
Västerhavets vattendistrikt omfattar huvudavrinningsområdena från och med Vege å till och med Enningdalsälven, mellanliggande kustområden samt områden mellan Södra Östersjöns och Västerhavets vattendistrikt som dränerar direkt till Skälderviken.
Den närmare gränsdragningen samt övriga områdens fördelning mellan vattendistrikten framgår av kartor i bilaga 2 till denna förordning.
Vattenmyndigheter
2 § För varje vattendistrikt skall i enlighet med 5 kap. 11 § miljöbalken en länsstyrelse vara vattenmyndighet med ansvar för den förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön i distriktet som avses i denna förordning.
3 § Bestämmelser om vattenmyndigheterna finns i förordningen (2007:825) med länsstyrelseinstruktion. Förordning (2008:219).
Samverkan
4 § Vattenmyndigheterna skall planera sitt arbete enligt denna förordning så att det möjliggör och uppmuntrar till deltagande av alla som berörs av förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön. Innan vattenmyndigheten fattar beslut om kvalitetskrav, förvaltningsplaner och åtgärdsprogram eller i övrigt handlägger frågor enligt denna förordning av större betydelse skall myndigheten samråda med de myndigheter, kommuner, organisationer, verksamhetsutövare och enskilda som berörs av beslutet.
3 kap. Kartläggning och analys
1 § Varje vattenmyndighet ska se till att det för vattendistriktet görs
- en beskrivning och analys av distriktet i enlighet med artikel 5 och bilaga II i direktiv 2000/60/EG,
- en kartläggning av mänsklig verksamhets påverkan på ytvattnets och grundvattnets tillstånd i enlighet med artikel 5 och bilaga II i direktiv 2000/60/EG, samt
- en ekonomisk analys av vattenanvändningen i enlighet med artikel 5 och bilaga III i direktiv 2000/60/EG.
Beskrivningen, kartläggningen och analyserna ska revideras löpande och vara så uppdaterade att de kan beaktas i arbetet med åtgärdsprogram senast den 22 december 2009 och vid de tidpunkter som följer av artikel 5 i direktiv 2000/60/EG. Förordning (2007:770).
2 § Varje vattenmyndighet skall se till att det för vattendistriktet finns ett register över skyddade områden i enlighet med artikel 6 i direktiv 2000/60/EG.
3 § Om vattenmyndigheten begär det, skall kommuner ge in underlag som de innehar och som vattenmyndigheten behöver för att fullgöra sina uppgifter enligt 1 och 2 §§.
Bemyndiganden
4 § Naturvårdsverket och Sveriges geologiska undersökning (SGU) får för sina respektive ansvarsområden meddela närmare föreskrifter om hur och när de uppgifter som avses i 1 och 2 §§ skall utföras och redovisas.
- NFS 2006:1: Naturvårdsverkets föreskrifter om kartläggning och analys av ytvatten enligt förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- NFS 2008:11: Föreskrifter om ändring i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2006:1) om kartläggning och analys av ytvatten enligt förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
4 kap. Miljökvalitetsnormer
- MÖD 2016:42:Tillstånd till ett nytt vattenkraftverk ----- En befintlig damm uppströms finns sedan lång tid tillbaka för översvämningsskydd. Mark- och miljööverdomstolen har bedömt att ett tillstånd till ett vattenkraftverk på platsen varken äventyrar icke-försämringskravet eller uppnåendet av relevant miljökvalitetsnorm utifrån det sätt som EU- domstolen har specificerat prövningen på i Weserdomen. Ett tillstånd är också förenligt med övriga regler i miljöbalken.
- MÖD 2017:63:Tillstånd till ökad avledning av vatten genom turbinerna i ett vattenkraftverk ----- Lasele kraftstation ligger i Ångermanälven, som är ett av Sveriges mest utbyggda älvsystem. Fallhöjden är 54 meter och en minimitappning är föreskriven med 100-200 liter/sekund. Mark- och miljööverdomstolen har funnit att det inte finns någon reell risk för negativ påverkan på vattenförekomsternas status med en ökad avledning av vatten från 275 till 340 kubikmeter/sekund. Åtgärden äventyrar inte heller möjligheten att nå gällande miljökvalitetsnorm God ekologisk potential. Ett tillstånd till ökad avledning av vatten har också bedömts förenlig med miljöbalkens regler i övrigt. Några skadeförebyggande åtgärder har med hänsyn till nuvarande reglering inte bedömts motiverade. Mark- och miljööverdomstolen har också samma dag meddelat dom i mål nr M 2650-16 rörande avledning av vatten genom turbinerna i Långbjörn, som är den kraftstation som ligger närmast uppströms i förhållande till Lasele kraftstation.
Fastställande av kvalitetskrav för vattendistrikt
1 § Varje vattenmyndighet skall fastställa kvalitetskrav för ytvattenförekomster, grundvattenförekomster och skyddade områden i vattendistriktet.
2 § Kvalitetskraven för ytvatten skall fastställas så att tillståndet i ytvattenförekomster inte försämras och så att alla ytvattenförekomster, utom de som förklaras som konstgjorda eller kraftigt modifierade, senast den 22 december 2015 uppnår god ytvattenstatus enligt bestämmelserna i bilaga V i direktiv 2000/60/EG.
- MÖD 2018:28:Tillstånd till åtgärder som riskerar att leda till försämrad ytvattenstatus ----- Tillstånd har getts för bl.a. grävningsarbeten i en vattenförekomst i Mölndalsån trots att åtgärderna riskerar att leda till en försämring av vattenförekomstens status. Vid bedömningen har MÖD funnit att rimlighetsavvägningen enligt 2 kap. 7 § miljöbalken ska ske med beaktande av de krav som följer av art. 4.7 i ramdirektivet för vatten och att omständigheterna i fallet - där syftet med åtgärderna var att förebygga samhällsskadliga översvämningar - var sådana att det fanns förutsättningar för tillstånd trots att åtgärderna kunde leda till försämrad ytvattenstatus.
3 § En ytvattenförekomst som har skapats genom mänsklig verksamhet eller som till följd av mänsklig verksamhet på ett väsentligt sätt har ändrat sin fysiska karaktär får av vattenmyndigheten förklaras som en konstgjord respektive kraftigt modifierad ytvattenförekomst, om de hydromorfologiska förändringar som behövs för att vattenförekomsten ska uppnå god ekologisk status kan antas på ett betydande sätt negativt påverka
- miljön i stort,
- sjöfart eller hamnanläggning,
- rekreationsintressen,
- kraftproduktion, dricksvattenförsörjning, bevattning eller annan verksamhet för vilken vatten lagras,
- verksamhet för skydd mot översvämning, markavvattning eller annan vattenreglering, eller
- annan verksamhet av väsentlig betydelse från allmän synpunkt.
En ytvattenförekomst får förklaras som konstgjord eller kraftigt modifierad endast om den nytta som följer av att vattenförekomsten är konstgjord eller kraftigt modifierad av tekniska skäl eller med rimliga kostnader inte kan uppnås på något annat sätt som är bättre för miljön. Förordning (2007:770).
4 § Kvalitetskraven för konstgjorda och kraftigt modifierade ytvattenförekomster skall fastställas så att tillståndet i dessa ytvattenförekomster inte försämras och så att god ekologisk potential och god kemisk ytvattenstatus enligt bestämmelserna i bilaga V i direktiv 2000/60/EG uppnås senast den 22 december 2015.
5 § Kvalitetskraven för grundvatten skall fastställas så att tillståndet i grundvattenförekomster inte försämras och så att alla grundvattenförekomster senast den 22 december 2015 uppnår god grundvattenstatus enligt bestämmelserna i bilaga V i direktiv 2000/60/EG.
6 § Kvalitetskraven för skyddade områden skall fastställas så att alla normer och mål uppfylls senast den 22 december 2015, om inte annat följer av den lagstiftning enligt vilken de skyddade områdena har fastställts.
6 a § Kvalitetskraven för skyddade områden ska i fråga om badvatten fastställas så att
- badvattnet senast den 22 december 2015 har en sådan tillfredsställande kvalitet som avses i 7 § badvattenförordningen (2008:218), och
- andelen badvatten i vattendistriktet som har en sådan bra eller utmärkt kvalitet som avses i 7 § badvattenförordningen ökar, om ökningen kan åstadkommas med åtgärder som är rimliga, proportionella och lämpliga. Förordning (2008:219).
7 § Om en vattenförekomst i ett visst avseende omfattas av olika stränga kvalitetskrav enligt 2-6 a §§, ska det strängaste kravet gälla. Förordning (2008:219).
Bemyndiganden
8 § Naturvårdsverket får meddela närmare föreskrifter om hur bestämmelserna i detta kapitel och i bilaga V i direktiv 2000/60/EG skall tillämpas när kvalitetskraven för ytvatten bestäms.
Sveriges geologiska undersökning (SGU) får meddela närmare föreskrifter om hur bestämmelserna i detta kapitel och i bilaga V i direktiv 2000/60/EG skall tillämpas när kvalitetskraven för grundvatten bestäms.
Avvikelser och undantag
9 § Om de förbättringar av vattenmiljön som behövs för att uppfylla kvalitetskraven av tekniska skäl eller utan orimliga kostnader inte kan åstadkommas inom den tid som anges i 2-6 §§, får vattenmyndigheten besluta att kraven skall uppfyllas vid en senare tidpunkt, dock senast den 22 december 2027.
Om naturliga förhållanden gör det omöjligt att åstadkomma förbättringarna, får vattenmyndigheten, trots första stycket och 2-6 §§, besluta att kvalitetskraven skall uppfyllas vid en senare tidpunkt.
10 § Vattenmyndigheten får för en viss vattenförekomst besluta om mindre stränga kvalitetskrav än vad som följer av 2-6 §§ om det på grund av sådan mänsklig verksamhets påverkan som avses i 3 kap. 1 § första stycket 2, eller på grund av vattenförekomstens naturliga tillstånd, är omöjligt eller skulle medföra orimliga kostnader att uppnå kraven.
Ett mindre strängt kvalitetskrav får beslutas endast om
- de miljömässiga eller samhällsekonomiska behov som verksamheten fyller inte utan orimliga kostnader kan tillgodoses på ett för miljön bättre sätt,
- alla möjliga åtgärder vidtas för att, med beaktande av verksamhetens karaktär eller vattenförekomstens naturliga tillstånd, uppnå bästa möjliga ekologiska och kemiska status för ytvatten och bästa möjliga tillstånd för grundvatten, samt
- vattnets kvalitet inte riskerar att försämras ytterligare.
11 § Vattenmyndigheten får för en viss vattenförekomst besluta om undantag från kvalitetskraven som följer av 2-5 §§, om en ny verksamhet eller åtgärd medför
- att god grundvattenstatus, god ekologisk status eller god ekologisk potential inte uppnås hos vattenförekomsten, eller att tillståndet hos en vattenförekomst försämras, och detta är en följd av verksamhetens eller åtgärdens inverkan på en ytvattenförekomsts karakteristika eller på nivån hos en grundvattenförekomst, eller
- att tillståndet hos en ytvattenförekomst försämras från hög status till god status.
Ett undantag enligt första stycket får beslutas endast om
- tekniska skäl eller orimliga kostnader utesluter att de fördelar som den nya verksamheten eller åtgärden bedöms medföra kan uppnås på något annat sätt som skulle vara betydligt bättre för miljön,
- alla genomförbara åtgärder vidtas för att mildra de negativa konsekvenserna för vattenförekomstens kvalitet, och
- skälen för den nya verksamheten eller åtgärden är ett allmänintresse av stor vikt eller de fördelar som ett uppfyllande av kvalitetskraven skulle medföra för miljön och samhället inte uppväger den nya verksamhetens eller åtgärdens fördelar för människors hälsa eller säkerhet eller för en hållbar utveckling.
12 § Om en vattenförekomsts kvalitet försämras tillfälligt av exceptionella naturliga orsaker eller av naturliga orsaker som inte rimligen hade kunnat förutses eller till följd av olyckor som inte rimligen hade kunnat förutses, skall vattenmyndigheten
- fastställa de åtgärder som, utan att äventyra återställandet av vattenförekomstens kvalitet när orsaken till försämringen inte längre föreligger, behöver vidtas för att förebygga ytterligare försämringar av kvaliteten eller för att inte äventyra uppnåendet av kvalitetskraven för andra vattenförekomster, och
- årligen se över effekterna och, om förhållandena inte är sådana som avses i 9 §, se till att alla genomförbara åtgärder vidtas för att återställa vattenförekomstens kvalitet som den var innan försämringen inträffade.
13 § Tillämpningen av 9-12 §§ får inte permanent hindra eller äventyra uppfyllandet av kvalitetskraven för andra vattenförekomster inom vattendistriktet.
5 kap. Förvaltningsplaner
1 § Varje vattenmyndighet skall besluta en förvaltningsplan för vattendistriktet. Förvaltningsplanen skall innehålla en sammanfattande redogörelse för vattenförhållandena och förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön i distriktet. Förvaltningsplanen skall utformas på det sätt som är lämpligt med hänsyn till förhållandena i olika avrinningsområden inom distriktet.
Förvaltningsplanen för distriktet skall innehålla den information som anges i bilaga 1 till denna förordning och vara färdig senast den 22 december 2009. Planen skall därefter revideras minst vart sjätte år.
2 § Om det behövs får vattenmyndigheten besluta delförvaltningsplaner för avrinningsområde, sektor, fråga eller vattentyp som beaktar särskilda aspekter på vattenmiljöförvaltningen. En delförvaltningsplan skall på lämpligt sätt tas in i förvaltningsplanen för distriktet.
Delförvaltningsplaner skall innehålla den information som vattenmyndigheten finner lämplig.
3 § Innan förvaltningsplanen för distriktet beslutas eller revideras skall vattenmyndigheten
- senast tre år före den period som planen avser, upprätta en tidtabell och ett arbetsprogram för utarbetandet av planen samt en redogörelse för vilka samråd som planeras,
- senast två år före den period som planen avser, upprätta en preliminär översikt över väsentliga frågor som rör förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön, samt
- senast ett år före den period som planen avser, upprätta ett förslag till förvaltningsplan.
De handlingar som avses i första stycket skall hållas tillgängliga hos vattenmyndigheten och samtliga länsstyrelser och kommuner inom distriktet.
4 § Vattenmyndigheten skall genom kungörelse i ortstidning ge myndigheter, kommuner, organisationer, verksamhetsutövare, allmänhet och övriga som berörs tillfälle att under minst sex månader lämna synpunkter på de handlingar som anges i 3 §. Av kungörelsen skall det framgå var handlingarna finns tillgängliga samt inom vilken tid, på vilket sätt och till vem synpunkter kan lämnas.
Efter samråd enligt första stycket skall vattenmyndigheten i en särskild sammanställning redovisa de synpunkter som har lämnats och hur de har beaktats. Sammanställningen skall fogas till handlingarna i ärendet.
5 § När förvaltningsplanen för distriktet har beslutats skall vattenmyndigheten snarast kungöra detta i ortstidning. Av kungörelsen skall det framgå var förvaltningsplanen finns tillgänglig.
En förvaltningsplan skall finnas tillgänglig för allmänheten hos vattenmyndigheten och samtliga länsstyrelser och kommuner inom distriktet.
6 § Bestämmelser om kungörande finns i lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m.
Bemyndiganden
7 § Naturvårdsverket och Sveriges geologiska undersökning (SGU) får för sina respektive ansvarsområden meddela närmare föreskrifter om hur förvaltningsplaner skall redovisas.
6 kap. Åtgärdsprogram
1 § Vattenmyndigheten skall upprätta förslag till och fastställa ett åtgärdsprogram för vattendistriktet och i det arbetet beakta de beskrivningar, kartläggningar och analyser som avses i 3 kap. samt artikel 11.3 och 11.4 i direktiv 2000/60/EG. Åtgärdsprogrammet skall ange de åtgärder som behöver vidtas för att miljökvalitetsnormerna som avses i 4 kap. skall kunna uppfyllas.
I 5 kap.4-8 §§miljöbalken finns bestämmelser om åtgärdsprogram.
2 § Åtgärdsprogrammet för distriktet skall vara fastställt senast den 22 december 2009 och åtgärderna vara vidtagna senast den 22 december 2012. Åtgärdsprogram som har omprövats i enlighet med 5 kap. 6 § fjärde stycket miljöbalken skall ha verkställts senast tre år efter att programmet har fastställts.
3 § Om det behövs får vattenmyndigheten fastställa delåtgärdsprogram för delar av vattendistriktet där speciella åtgärder behövs eller för sektor, fråga eller vattentyp som beaktar särskilda aspekter på vattenmiljöförvaltningen. Ett delåtgärdsprogram skall på lämpligt sätt tas in i åtgärdsprogrammet för distriktet.
Fastställandet av delåtgärdsprogram inskränker inte skyldigheten att i ett åtgärdsprogram för vattendistriktet ange den information som följer av 5 och 6 §§.
4 § Om ett förslag till åtgärdsprogram rör ett annat allmänt intresse av synnerlig vikt än sådant som avses i 1 kap. 1 § miljöbalken skall vattenmyndigheten ge regeringen möjlighet att pröva förslaget.
Om Naturvårdsverket eller Sveriges geologiska undersökning (SGU), i samband med samråd om förslag till åtgärdsprogram, finner att det föreslagna programmet allvarligt avviker från bestämmelserna i denna förordning eller i direktiv 2000/60/EG, får myndigheten begära att vattenmyndigheten ger regeringen möjlighet att pröva förslaget. Vattenmyndigheten skall då ge regeringen sådan möjlighet innan åtgärdsprogrammet fastställs.
Om en annan myndighet eller en kommun, som i ett förslag till åtgärdsprogram föreslås vidta åtgärder, i samband med samråd om förslaget finner att den föreslagna åtgärden strider mot annan lagstiftning eller allvarligt avviker från bestämmelserna i denna förordning eller i direktiv 2000/60/EG, får myndigheten eller kommunen begära att vattenmyndigheten ger regeringen möjlighet att pröva förslaget i denna del. Vattenmyndigheten skall då ge regeringen sådan möjlighet innan åtgärdsprogrammet fastställs.
Åtgärdsprogrammens innehåll
5 § Ett åtgärdsprogram för vattendistrikt skall bl.a. innehålla
- åtgärder för inrättande av vattenskyddsområden eller för att på annat sätt skydda dricksvatten,
- åtgärder för att i den mån det är behövligt åstadkomma omprövning av tillstånd till eller villkor för miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet,
- åtgärder för att upptäcka och beivra brott mot bestämmelser till skydd för vatten,
- åtgärder för att hindra eller reglera diffusa utsläpp av förorenande ämnen,
- åtgärder för att förebygga eller begränsa att föroreningar indirekt tillförs grundvatten,
- åtgärder för att motverka alla andra betydande negativa konsekvenser för vattenmiljön, särskilt de åtgärder som behövs för att nödvändig ekologisk status eller god ekologisk potential skall kunna nås när det gäller vattenförekomsters hydromorfologiska förhållanden, samt
- de föreskrifter eller förslag till föreskrifter som behövs för att övriga åtgärder skall kunna genomföras.
Åtgärdsprogrammet skall därutöver innehålla sådana åtgärder och hänvisningar till övrig lagstiftning som avses i artikel 11.3 och 11.4 i direktiv 2000/60/EG.
6 § En sådan analys av åtgärdsprogrammets konsekvenser som avses i 5 kap. 6 § tredje stycket miljöbalken skall innehålla en bedömning av såväl de ekonomiska som de miljömässiga konsekvenserna av åtgärderna, varvid kostnader och nytta skall kvantifieras.
Åtgärdsprogrammens upprättande och tillkännagivande
7 § Vid samråd enligt bestämmelserna i 5 kap. 4 § tredje stycket miljöbalken skall den tid under vilken synpunkter kan lämnas på förslag till åtgärdsprogram för vattendistrikt vara minst sex månader.
Av kungörelse av förslag till åtgärdsprogram skall det framgå var handlingarna finns tillgängliga samt inom vilken tid och till vem synpunkter skall lämnas.
Ett förslag till åtgärdsprogram skall finnas tillgängligt för allmänheten hos vattenmyndigheten och samtliga länsstyrelser och kommuner inom det område som programmet omfattar.
8 § När ett åtgärdsprogram har fastställts skall vattenmyndigheten snarast kungöra detta i ortstidning. Av kungörelsen skall det framgå var åtgärdsprogrammet finns tillgängligt.
Ett åtgärdsprogram skall finnas tillgängligt för allmänheten hos vattenmyndigheten och samtliga kommuner inom det område som programmet omfattar.
9 § Bestämmelser om kungörande finns i lagen (1977:654) om kungörande i mål och ärenden hos myndighet m.m.
Bemyndiganden
10 § Naturvårdsverket och Sveriges geologiska undersökning (SGU) får för sina respektive ansvarsområden meddela närmare föreskrifter om hur åtgärdsprogram skall redovisas.
7 kap. Övervakning
1 § Varje vattenmyndighet skall se till att ett sådant program för övervakning av vattnets tillstånd i vattendistriktet som avses i artikel 8 i direktiv 2000/60/EG upprättas och genomförs. Programmen skall vara klara och tas i bruk senast den 22 december 2006 och skall därefter revideras minst vart sjätte år.
Genomförandet av programmen skall ske i samarbete med de myndigheter, kommuner, organisationer och övriga som vattenmyndigheten finner lämpligt.
Bemyndiganden
2 § Naturvårdsverket och Sveriges geologiska undersökning (SGU) får för sina respektive ansvarsområden meddela närmare föreskrifter om programmens innehåll och genomförande.
8 kap. Internationell vattenförvaltning
1 § I Bottenvikens, Bottenhavets och Västerhavets vattendistrikt finns internationella avrinningsområden som är gemensamma med Norge. Dessa vattendistrikt är därför sådana internationella vattendistrikt som avses i artikel 3.3 i direktiv 2000/60/EG.
Det internationella avrinningsområde som är gemensamt för Finland och Sverige ingår i ett internationellt avrinningsdistrikt i enlighet med avtalet den 3 oktober 2003 (SÖ 2003:26) med Finland om inrättande av ett gemensamt avrinningsdistrikt.
2 § Vattenmyndigheterna i de internationella vattendistrikten ansvarar för den samordning som föreskrivs i 3 §. För samordningen i det område som avses i 1 § andra stycket ansvarar vattenmyndigheten i Bottenvikens vattendistrikt.
3 § Innan vattenmyndigheten beslutar de kvalitetskrav, förvaltningsplaner och åtgärdsprogram för vattendistrikt som avses i denna förordning för ett internationellt vattendistrikt, skall myndigheten samråda med den eller de myndigheter i Norge som har motsvarande uppgifter i de internationella avrinningsområden som omfattas av distriktet. Samrådet skall syfta till att i hela avrinningsområdet åstadkomma en enhetlig tillämpning av de norska och svenska regler som har införts för genomförandet av direktiv 2000/60/EG.
Vattenmyndigheten skall lämna de upplysningar som sådana myndigheter i Norge som avses i första stycket behöver för att fullgöra uppgifter i enlighet med direktiv 2000/60/EG samt bistå dessa myndigheter vid samråd i Sverige som följer av samma direktiv.
Bestämmelserna i första och andra stycket gäller i tillämpliga delar även i förhållande till Finland i det område som avses i 1 § andra stycket.
4 § Om en vattenmyndighet finner att en fråga som har konsekvenser för förvaltningen av kvaliteten på vattenmiljön i distriktet även berör annan stat på sätt som avses i artikel 12 i direktiv 2000/60/EG, skall vattenmyndigheten underrätta regeringen om detta.
5 § När ett avrinningsområde har gränsöverskridande påverkan på ett badvatten ska vattenmyndigheterna i sådana frågor om badvatten som regleras i denna förordning eller badvattenförordningen (2008:218) eller i föreskrifter som meddelats med stöd av förordningarna genom informationsutbyte, samordnade insatser eller på annat lämpligt sätt samarbeta med den eller de myndigheter som har motsvarande uppgifter i de andra berörda länderna. Förordning (2008:219).
9 kap. Rapportering
1 § Naturvårdsverket ska inom sitt och Sveriges geologiska undersökningars (SGU) ansvarsområden fullgöra de uppgifter i fråga om information och rapportering till Europeiska kommissionen som följer av direktiv 2000/60/EG. Förordning (2007:770).
2 § Vattenmyndigheterna ska till Naturvårdsverket lämna de förvaltningsplaner, åtgärdsprogram och andra uppgifter som verket behöver för sin rapportering enligt 1 § detta kapitel eller 20 § badvattenförordningen (2008:218). Förordning (2008:219).
Bemyndiganden
3 § Naturvårdsverket och Sveriges geologiska undersökning (SGU) får för sina respektive ansvarsområden meddela närmare föreskrifter om hur och när de uppgifter som avses i 2 § skall redovisas.
- NFS 2006:1: Naturvårdsverkets föreskrifter om kartläggning och analys av ytvatten enligt förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- NFS 2008:11: Föreskrifter om ändring i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2006:1) om kartläggning och analys av ytvatten enligt förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
Bilaga 1
- En allmän beskrivning av vattendistriktet i enlighet med 3 kap. 1 § denna förordning som innehåller följande:
- kartläggning av ytvattenförekomsternas lokalisering och gränser,
- kartläggning av ekoregioner och typer av ytvattenförekomster,
- beskrivning av referensförhållanden för typer av ytvattenförekomster.
- kartläggning av grundvattenförekomsternas lokalisering och gränser.
- En sammanfattning av betydande påverkan och effekter på ytvattnets och grundvattnets tillstånd orsakade av mänsklig verksamhet, såsom
- uppskattning av föroreningar från punktkällor,
- uppskattning av föroreningar från diffusa källor, inbegripet en sammanfattning av markanvändning,
- uppskattning av påverkan på vattenmängden, inbegripet uttag,
- analys av andra konsekvenser som mänsklig verksamhet har för vattnets tillstånd.
- Redovisning av register över skyddade områden i enlighet med 3 kap. 2 § denna förordning.
- En karta över de nätverk för övervakning som upprättas för de syften som anges i 7 kap. denna förordning och en redovisning i kartform över resultaten av de övervakningsprogram som genomförts i enlighet med dessa bestämmelser när det gäller tillståndet för ytvatten (ekologisk och kemisk status), grundvatten (kemisk och kvantitativ status) och skyddade områden.
- En redovisning av de kvalitetskrav som har fastställts enligt 4 kap. denna förordning för ytvatten, grundvatten och skyddade områden, inbegripet de fall då ytvattenförekomster förklarats som konstgjorda eller kraftigt modifierade eller då undantagsreglerna i 9-12 §§ tillämpats, samt den information som krävs enligt bestämmelserna i detta kapitel.
- En sammanfattning av den ekonomiska analys av vattenanvändningen som har utförts i enlighet med 3 kap. 1 § denna förordning.
- En sammanfattning av det eller de åtgärdsprogram som har fastställts i enlighet med 6 kap. denna förordning, inklusive en beskrivning av hur åtgärderna avser att bidra till att kvalitetskraven i 4 kap. uppnås.
- En sammanfattning av de åtgärder som behövs för att genomföra gemenskapslagstiftningen för vattenskydd.
- En rapport om vilka praktiska åtgärder som har vidtagits för att tillämpa principen om återvinning av kostnaderna för vattenanvändning i artikel 9 i direktiv 2000/60/EG.
- En sammanfattning av de åtgärder som har vidtagits för att uppfylla kraven vad gäller uttag av dricksvatten i artikel 7 i direktiv 2000/60/EG.
- En sammanfattning av regleringar för uttag och uppdämning av vatten, inklusive hänvisning till de register och redovisning av sådana undantag som avses i artikel 11.3 e) i direktiv 2000/60/EG.
- En sammanfattning av de regleringar som har fastställts för punktkälleutsläpp och annan verksamhet som inverkar på vattentillståndet och som avses i artikel 11.3 g) respektive 11.3 i) i direktiv 2000/60/EG.
- En redovisning av de fall då direkta utsläpp till grundvattnet har tillåtits.
- En sammanfattning av de miljökvalitetsnormer och andra åtgärder som har beslutats beträffande sådana prioriterade ämnen som avses i artikel 16 i direktiv 2000/60/EG.
- En sammanfattning av de åtgärder som har vidtagits för att hindra eller minska konsekvenserna av oavsiktliga föroreningsincidenter.
- En sammanfattning av de åtgärder som har vidtagits när övervakningsdata eller andra data indikerat att det är osannolikt att de kvalitetskrav som fastställts enligt 4 kap. denna förordning kommer att uppfyllas.
- Uppgifter om kompletterande åtgärder som har befunnits nödvändiga för att de kvalitetskrav som har fastställts för vattendistriktet skall kunna uppfyllas.
- Uppgifter om de åtgärder som har vidtagits för att undvika ökad förorening av marina vatten och som avses i artikel 11.6 i direktiv 2000/60/EG.
- En sammanfattning av den information till allmänheten som har lämnats, de samråd som har genomförts och hur samråden har redovisats.
- Uppgifter om vattenmyndighetens officiella namn och adress samt vattendistriktets geografiska omfattning, inklusive namnen på de viktigaste avrinningsområdena och en detaljerad beskrivning av distriktets gränser. Därutöver skall finnas en beskrivning av vattenmyndighetens rättsliga ställning samt dess rättsliga och administrativa ansvar.
- Information om var och hur man kan få tillgång till sådana handlingar som avses i 5 kap. 3 § denna förordning, detaljer om regleringar som har beslutats för punktkälleutsläpp och annan verksamhet som inverkar på vattentillståndet samt sådana övervakningsdata som samlats in i enlighet med 7 kap. denna förordning.
- En sammanfattning av alla förändringar och revideringar som har gjorts sedan den föregående versionen, inklusive en sammanfattning av de revideringar som har genomförts i enlighet med 3 kap. och 4 kap. 9 § denna förordning.
- En bedömning av framstegen vad gäller uppfyllande av kvalitetskraven, inklusive en redovisning i kartform av resultaten av övervakningen och en förklaring till varför ett eller flera kvalitetskrav inte har uppfyllts.
- En sammanfattning av, och förklaring till, varje åtgärd som planerats i den tidigare versionen av förvaltningsplanen men som inte har vidtagits.
- En sammanfattning av varje ytterligare övergångsåtgärd som i enlighet med punkt 16 ovan har fastställts sedan den senaste versionen av förvaltningsplanen.
Ändringar
Vattenförvaltningsförordning (2004:660)
- CELEX-nr
- 32000L0060
- Ikraftträder
- 2004-08-01
Förordning (2007:770) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 3 kap 1 §, 4 kap 3 §, 9 kap 1 §
- Ikraftträder
- 2007-11-29
Förordning (2008:219) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 1 kap 1, 2 §§, 2 kap 3 §, 4 kap 7 §, 9 kap 2 §; nya 4 kap 6 a §, 8 kap 5 §
- CELEX-nr
- 32006L0007
- Ikraftträder
- 2008-05-24
Förordning (2008:983) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 1 kap 3, 5 §§, 4 kap 5, 7, 8, 9 §§, 6 kap 5 §, bil. 1
- CELEX-nr
- 32006L0118
- Ikraftträder
- 2008-12-20
Förordning (2009:529) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 4, 7 §§
- Ikraftträder
- 2009-07-01
Förordning (2009:1108) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 1, 3, 4 §§, 3 kap. 1, 2 §§, 4 kap. 2, 4, 8 §§, 7 kap. 1 §, 9 kap. 1 §, bil. 1; ny 8 kap. 6 §
- CELEX-nr
- 32009L0031
- Ikraftträder
- 2009-12-07
Förordning (2010:1099) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 8 kap. 1, 2, 3 §§
- Ikraftträder
- 2010-10-01
Förordning (2011:634) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 1 §, 3 kap. 4 §, 4 kap. 8 §, 5 kap. 7 §, 6 kap. 4, 10 §§, 7 kap. 2 §, 9 kap. 1, 2, 3 §§, nya 4 kap. 8 a §
- Ikraftträder
- 2011-07-01
Förordning (2015:516) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §, 4 kap. 2, 4, 5, 8, 8 b, 13 §§, 6 kap. 2, 6 §§, 7 kap. 1 §, 8 kap. 6 §, 9 kap. 2 §, bil. 1; nya 4 kap. 4 a §, 6 kap. 2 a §, 7 kap. 3 §, rubr. närmast före 4 kap. 2, 3, 4, 4 a, 5, 6, 7 §§
- Ikraftträder
- 2015-08-01
Förordning (2016:734) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §, bil. 1
- Ikraftträder
- 2016-07-08
Förordning (2017:873) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 2, 3 §§; ny 2 kap. 3 a §
- Ikraftträder
- 2017-11-01
Förordning (2018:77) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 3 §
- Ikraftträder
- 2018-03-01
Förordning (2018:2103) om ändring i förordningen (2004:660) om förvaltning av kvaliteten på vattenmiljön
- Omfattning
- ändr. författningsrubr., nuvarande 4 kap. 12, 13 §§, betecknas 4 kap. 15, 16 §§, 1 kap. 1 §, 2 kap. 1, 2 §§, 4 kap. 3, 9, 10, 11, nya 15, 16 §§, 6 kap. 1, 2, 7 §§, rubr.till 1 kap., rubr. närmast före 4 kap. 9 §; nya 4 kap. 12, 13, 14 §§
- Ikraftträder
- 2019-01-11