Lag (2024:1085) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om europeiska gröna obligationer

Departement
Finansdepartementet
Utfärdad
2024-11-21
Ändring införd
SFS 2024:1085
Ikraft
2024-12-21
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2025-09-12

1 kap. Inledande bestämmelser

Lagens syfte

[K1]1 §  Denna lag kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2023/2631 av den 22 november 2023 om europeiska gröna obligationer och frivilligt upplysningslämnande för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara och för hållbarhetslänkade obligationer, i denna lag kallad EU-förordningen.

[S2]Termer och uttryck i denna lag har samma betydelse som i EU- förordningen.

Behörig myndighet

[K1]2 §  Av artikel 44 i EU-förordningen följer att Finansinspektionen är behörig myndighet enligt förordningen.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller en upplysningsbestämmelse om att Finansinspektionen, för svenskt vidkommande, är den behöriga myndighet som avses i EU-förordningen. Finansinspektionen har därmed både befogenhet och skyldighet att utföra de uppgifter som den behöriga myndigheten ska sköta enligt förordningen. Övervägandena finns i avsnitt 5.4.

[K1]3 §  För att bekosta Finansinspektionens verksamhet enligt denna lag ska de företag som står under inspektionens tillsyn betala årliga avgifter.

[S2]Regeringen får meddela föreskrifter om avgifterna.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om avgifter till Finansinspektionen. Övervägandena finns i avsnitt 11.

Tillämpning av marknadsföringslagen

[K1]4 §  Den information som enligt EU-förordningen ska framgå av faktablad, allokeringsrapporter, konsekvensrapporter och periodiska upplysningar ska anses vara väsentlig vid tillämpningen av 10 § tredje stycket marknadsföringslagen (2008:486). Bestämmelserna i 29-36 §§marknadsföringslagen om marknadsstörningsavgift ska inte tillämpas vid utebliven information.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om tillämpningen av förbudet mot vilseledande marknadsföring i marknadsföringslagen. Övervägandena finns i avsnitt 6.5.

Språk i faktablad, allokeringsrapporter och konsekvensrapporter

[K1]5 §  Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om på vilket språk som faktablad enligt artikel 10, allokeringsrapporter enligt artikel 11 och konsekvensrapporter enligt artikel 12 i EU-förordningen ska upprättas.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller ett bemyndigande för regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att meddela föreskrifter i anslutning till lagen och är utformad delvis efter förebild av 2 kap. 7 § lagen (2019:414) med kompletterande bestämmelser till EU:s prospektförordning och 1 kap. 5 § lagen ...

2 kap. Tillsyns- och utredningsbefogenheter

Föreläggande om att lämna uppgifter

[K2]1 §  För tillsynen över att EU-förordningen följs får Finansinspektionen besluta att förelägga

  1. en fysisk eller juridisk person att tillhandahålla uppgifter, handlingar eller annat, och
  2. den som förväntas kunna lämna upplysningar i saken att inställa sig till förhör på tid och plats som inspektionen bestämmer.

[S2]Första stycket gäller inte i den utsträckning uppgiftslämnandet skulle strida mot den i lag reglerade tystnadsplikten för advokater.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om Finansinspektionens befogenhet att begära uppgifter och kalla till förhör och är utformad efter förebild av bl.a. 23 kap. 3 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden och 3 kap. 1 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s prospektförordning. Den införs till följd av artikel 45.1 första stycket e–g i EU-förordningen. ...

Platsundersökning

[K2]2 §  Finansinspektionen får när det är nödvändigt för tillsynen enligt EU-förordningen genomföra en undersökning i verksamhetslokaler som tillhör en emittent, en originator eller ett specialföretag för värdepapperisering.

Förbud

[K2]3 §  Om det finns skälig anledning att anta att ett erbjudande av europeiska gröna obligationer eller upptagande av sådana obligationer till handel på en reglerad marknad strider mot artikel 10, 11, 12, 14, 15, 18 eller 19 i EU-förordningen, får Finansinspektionen tillfälligt förbjuda

  1. erbjudandet eller upptagandet till handel, och
  2. marknadsföring av erbjudandet eller upptagandet till handel.

[S2]Ett beslut om förbud som avses i första stycket får gälla under högst tio arbetsdagar. Om det därefter fortfarande finns anledning till ett sådant antagande som sägs i första stycket, får Finansinspektionen meddela ett eller flera ytterligare förbud.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser som ger Finansinspektionen möjlighet att tillfälligt förbjuda ett erbjudande av en europeisk grön obligation eller ett upptagande till handel på en reglerad marknad av en sådan obligation, eller marknadsföring avseende ett sådant erbjudande eller upptagande. Den införs till följd av artikel 45.1 första stycket h och j i EUförordningen. Paragrafen är delvis utformad efter förebild av 3 kap. 2 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s prospektförordning ...

[K2]4 §  Om det, efter att Finansinspektionen har fattat ett beslut enligt 3 §, finns skälig anledning att anta att ett erbjudande av europeiska gröna obligationer eller upptagande av sådana obligationer till handel på en reglerad marknad fortsätter att strida mot artikel 10, 11, 12, 14, 15, 18 eller 19 i EU-förordningen, får inspektionen förbjuda

  1. erbjudandet eller upptagandet till handel, och
  2. marknadsföring av erbjudandet eller upptagandet till handel.

[S2]Ett sådant förbud ska upphävas om det inte längre finns skälig anledning att anta att erbjudandet eller upptagandet till handel strider mot EU-förordningen.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser som ger Finansinspektionen en möjlighet att besluta om förbud som inte är tillfälliga. Den införs till följd av artikel 45.1 första stycket i och k i EU-förordningen. Paragrafen är delvis utformad efter förebild av 3 kap. 3 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s prospektförordning och 2 kap. 5 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om gräsrotsfinansiering. Övervägandena finns i avsnitten 6.4 och 6.5.

Korrigering av bristfällig, felaktig eller vilseledande information

[K2]5 §  Om den information som ska lämnas i faktablad enligt artikel 10, i allokeringsrapporter enligt artikel 11, i konsekvensrapporter enligt artikel 12 eller i periodiska upplysningar enligt artikel 21 i EU-förordningen är bristfällig, felaktig eller vilseledande, får Finansinspektionen offentliggöra korrekta uppgifter.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller en bestämmelse om korrigering av bristfällig, felaktig eller vilseledande information. Paragrafen är delvis utformad efter förebild av 3 kap. 7 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s prospektförordning och 2 kap. 8 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om gräsrotsfinansiering. Hänvisningen till EU-förordningen är utformad på så sätt att den avser förordningen i den vid varje tidpunkt gällande lydelsen, s.k. dynamisk hänvisning. Övervägandena ...

Handräckning

[K2]6 §  Finansinspektionen får begära handräckning av Kronofogdemyndigheten för att en kontroll på plats enligt artikel 56 i EU-förordningen ska kunna genomföras.

[S2]Vid handräckning gäller bestämmelserna i utsökningsbalken om verkställighet av förpliktelser som inte avser betalningsskyldighet, avhysning eller avlägsnande. Om Finansinspektionen begär det, ska Kronofogdemyndigheten inte i förväg underrätta den som kontrollen ska genomföras hos.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om handräckning vid genomförande av platsundersökningar och införs till följd av artikel 56.7 i EU-förordningen. Paragrafen är utformad efter förebild av 3 kap. 1 § lagen (2013:287) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister och <a href="https://lagen.nu/2019:1215#K2P3" ...

3 kap. Ingripanden

Överträdelser

[K3]1 §  Finansinspektionen ska ingripa mot en emittent, om emittenten har åsidosatt sina skyldigheter enligt EU- förordningen genom att

  1. inte fylla i ett faktablad eller säkerställa att en extern granskare lämnar ett positivt utlåtande över faktabladet enligt artikel 10,
  2. inte utarbeta allokeringsrapporter, säkerställa att en extern granskare lämnar utlåtanden över dessa rapporter eller offentliggöra rapporterna och granskningarna enligt artikel 11,
  3. inte utarbeta eller offentliggöra en konsekvensrapport enligt artikel 12,
  4. inte offentliggöra ett prospekt enligt artikel 14,
  5. inte på sin webbplats kostnadsfritt offentliggöra eller tillgängliggöra information enligt artikel 15.1-15.3,
  6. inte underrätta de behöriga myndigheterna och Esma om offentliggjord information på webbplatsen enligt artikel 15.4 och 15.5, eller
  7. inte uppfylla kraven vid användning av frivilliga mallar för periodiska upplysningar enligt artikel 21.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om ingripanden mot emittenter som ger ut europeiska gröna obligationer eller använder frivilliga mallar för periodiska upplysningar. Paragrafen införs till följd av artikel 49.1 a i EUförordningen och är utformad efter förebild av bl.a. 5 kap. 1 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s prospektförordning. Paragrafen utformas i allt väsentligt enligt Lagrådets förslag. Övervägandena finns i avsnitt ...

[K3]2 §  Finansinspektionen ska ingripa mot en originator som har åsidosatt någon av de skyldigheter som avses i 1 § 1-3, 5 eller 6. Detsamma gäller om en originator har åsidosatt sina skyldigheter enligt EU-förordningen genom att

  1. inte lämna en förklaring i faktabladet om uteslutande av vissa värdepapperiserade exponeringar enligt artikel 18.3, eller
  2. inte lämna upplysningar enligt artikel 19.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om ingripanden mot originatorer och gäller värdepapperiseringsobligationer. Den införs till följd av artiklarna 16 och 49.1 a i EU-förordningen. Övervägandena finns i avsnitt 7.3.

[K3]3 §  Finansinspektionen ska ingripa mot ett specialföretag för värdepapperisering som har åsidosatt någon av de skyldigheter som avses i 1 § 4-6. Detsamma gäller om ett specialföretag för värdepapperisering har åsidosatt sina skyldigheter enligt EU- förordningen genom att inte lämna upplysningar enligt artikel 19.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om ingripanden mot specialföretag för värdepapperisering och gäller värdepapperiseringsobligationer. Den införs till följd av artiklarna 16 och 49.1 a i EU-förordningen. Övervägandena finns i avsnitt 7.3.

Olika typer av ingripanden

[K3]4 §  Ett ingripande enligt någon av 1-3 §§ sker genom beslut om

  1. föreläggande att inom viss tid vidta en viss åtgärd eller upphöra med ett visst agerande,
  2. anmärkning,
  3. förbud enligt 5 eller 6 §, eller
  4. sanktionsavgift enligt 7 §.

[S2]Ett ingripande får inte ske om överträdelsen omfattas av ett föreläggande som har förenats med vite och en ansökan om utdömande av vitet har gjorts.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om hur Finansinspektionen får ingripa mot den som har åsidosatt sina skyldigheter enligt EU-förordningen på det sätt som anges i 1–3 §§. Den införs till följd av artiklarna 45.1 första stycket a–d och l och 49.4 första stycket a och b i EU-förordningen. Paragrafen är utformad efter förebild av 5 kap. 4 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s prospektförordning. Övervägandena finns i avsnitten 7.4.1–7.4.5.

[K3]5 §  Finansinspektionen får förbjuda en emittent att emittera europeiska gröna obligationer under en viss tid, högst ett år, om emittenten allvarligt och vid upprepade tillfällen har åsidosatt någon av de skyldigheter som avses i 1 §.

[S2]Om en originator eller ett specialföretag för värdepapperisering allvarligt och vid upprepade tillfällen har åsidosatt någon av de skyldigheter som avses i 2 eller 3 § får Finansinspektionen förbjuda originatorn eller specialföretaget för värdepapperisering att under en viss tid, högst ett år, genomföra emission av europeiska gröna värdepapperiseringsobligationer.

[K3]6 §  Finansinspektionen får förbjuda en emittent, en originator eller ett specialföretag för värdepapperisering att använda beteckningen "europeisk grön obligation" eller "EuGB" om emittenten, originatorn eller specialföretaget för värdepapperisering inte följer ett föreläggande enligt 4 § första stycket 1 att offentliggöra ett beslut om ingripande.

Sanktionsavgifter

[K3]7 §  Sanktionsavgiften för en överträdelse som anges i 1-3 §§ ska fastställas till högst det högsta av

  1. för en juridisk person:
    1. ett belopp som per den 20 december 2023 i svenska kronor motsvarade 500 000 euro,
    2. 0,5 procent av den juridiska personens omsättning närmast föregående räkenskapsår eller, i förekommande fall, motsvarande omsättning på koncernnivå, eller
    3. två gånger den vinst som den juridiska personen gjort till följd av överträdelsen, om beloppet går att fastställa,
  2. för en fysisk person:
    1. ett belopp som per den 20 december 2023 i svenska kronor motsvarade 50 000 euro, eller
    2. två gånger den vinst som den fysiska personen gjort till följd av överträdelsen, om beloppet går att fastställa.

[S2]Avgiften tillfaller staten.

Prop. 2024/25:21: I första stycket anges sättet att beräkna storleken på den högsta sanktionsavgiften för både juridiska och fysiska personer. Alternativa beräkningsmodeller anges. Avgifterna i beräkningsmodellerna anges som maximibelopp, vilket innebär att Finansinspektionen har möjlighet att fastställa sanktionsavgiften upp till det högsta av de beräknade beloppen.

[K3]8 §  Om en överträdelse har skett under den juridiska personens första verksamhetsår eller om uppgifter om omsättningen annars saknas eller är bristfälliga, får omsättningen uppskattas när den högsta sanktionsavgiften ska beräknas enligt 7 §.

Val av ingripande

[K3]9 §  Vid valet av ingripande ska Finansinspektionen ta hänsyn till hur allvarlig överträdelsen är och hur länge den har pågått. Särskild hänsyn ska tas till graden av ansvar för den som har begått överträdelsen och skador som uppkommit till följd av överträdelsen.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om omständigheter som ska beaktas vid valet av ingripande och införs till följd av artikel 50.1 a, b och d i EUförordningen. Paragrafen är utformad efter förebild av bl.a. 5 kap. 8 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s prospektförordning. Övervägandena finns i avsnitt 7.4.6.

[K3]10 §  Utöver det som anges i 9 § ska det i försvårande riktning beaktas om den som har begått överträdelsen tidigare har begått en överträdelse. Vid denna bedömning ska särskild vikt fästas vid om överträdelserna är likartade och den tid som har gått mellan de olika överträdelserna.

[S2]I förmildrande riktning ska det beaktas om den som har begått överträdelsen

  1. i väsentlig utsträckning genom ett aktivt samarbete har underlättat Finansinspektionens utredning, och
  2. har vidtagit åtgärder efter överträdelsen för att undvika att den upprepas.

[K3]11 §  Finansinspektionen får avstå från ingripande, om

  1. överträdelsen är ringa eller ursäktlig,
  2. personen i fråga gör rättelse,
  3. något annat organ har vidtagit åtgärder mot personen och dessa åtgärder bedöms tillräckliga, eller
  4. det finns andra särskilda skäl.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller en bestämmelse om att Finansinspektionen får avstå från ingripande i vissa fall. Paragrafen är utformad efter förebild av bl.a. 5 kap. 10 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s prospektförordning. Övervägandena finns i avsnitt 7.4.6.

[K3]12 §  När sanktionsavgiftens storlek ska bestämmas, ska särskild hänsyn tas till sådana omständigheter som anges i 9 och 10 §§ samt till den berörda personens finansiella ställning och, om det går att bestämma, den vinst som personen gjort till följd av överträdelsen.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innebär att de omständigheter som har påverkat valet av ingripande i skälig utsträckning ska beaktas även när sanktionsavgiftens storlek bestäms. I paragrafen anges även andra omständigheter som ska beaktas när sanktionsavgiftens storlek bestäms. Storleken på en sanktions-

Verkställighet av beslut om sanktionsavgift

[K3]13 §  En sanktionsavgift ska betalas till Finansinspektionen inom 30 dagar efter det att ett beslut om den har fått laga kraft eller den längre tid som anges i beslutet.

[K3]14 §  Om sanktionsavgiften inte har betalats inom den tid som anges i 13 §, ska Finansinspektionen lämna avgiften för indrivning.

Bestämmelser om indrivning finns i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar m.m.

[K3]15 §  En sanktionsavgift som har beslutats faller bort i den utsträckning verkställighet inte har skett inom fem år från det att beslutet fick laga kraft.

Verkställighet av beslut om avgifter och viten

[K3]16 §  Beslut om avgifter eller viten enligt EU-förordningen får verkställas enligt utsökningsbalken på samma sätt som en svensk dom som har fått laga kraft, om inte något annat följer av förordningen.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller en bestämmelse om verkställighet av Esmas beslut om böter eller viten enligt EU-förordningen och införs till följd av artikel 62.3 i förordningen. Det som i förordningen kallas för böter är enligt den terminologi som används i svensk rätt inte böter utan avgifter. Paragrafen är utformad efter förebild av 2 kap. 5 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om värdepapperisering. Övervägandena finns i avsnitt ...

4 kap. Överklagande, beslut som ska gälla omedelbart och vite

[K4]1 §  Finansinspektionens beslut enligt denna lag får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.

[S2]Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller bestämmelser om överklagande och införs till följd av artikel 51 i EU-förordningen. Övervägandena finns i avsnitt 8.

[K4]2 §  Finansinspektionen får bestämma att ett beslut om föreläggande enligt 2 kap.3 eller 4 § eller 3 kap. 4 § första stycket 1 eller 3 ska gälla omedelbart.

Prop. 2024/25:21: Finansinspektionen får bestämma att ett beslut om föreläggande enligt 2 kap.

3 eller 4 § eller 3 kap. 4 § första stycket 1 eller 3 ska gälla omedelbart.

[K4]3 §  Ett beslut om föreläggande enligt 2 kap. 1, 3 eller 4 § eller 3 kap. 4 § första stycket 1 eller 3 får förenas med vite.

Prop. 2024/25:21: Paragrafen innehåller en bestämmelse om att Finansinspektionen får förena ett beslut om föreläggande med vite. Paragrafen är utformad delvis efter förebild av 3 kap. 21 § lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om gräsrotsfinansiering. Paragrafen utformas enligt

Ändringar

Lag (2024:1085) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om europeiska gröna obligationer

Förarbeten
Rskr. 2024/25:33, Prop. 2024/25:21, Bet. 2024/25:FiU7
Ikraftträder
2024-12-21