Dir. 2003:100

Tilläggsdirektiv till Radio- och TV-lagsutredningen (Ku 2000:01)

Beslut vid regeringssammanträde den 21 augusti 2003.

Sammanfattning av uppdraget

Radio- och TV-lagsutredningen skall före utgången av februari 2004 redovisa sinaöverväganden med anledning av Digital-TV-kommitténs förslag om fristående operatörsföretag, tillståndsgivning genom myndighet samt tillståndstiden för digitala TV-sändningar.

Bakgrund

Regeringen beslutade den 8 juni 2000 att bemyndiga chefen för Kulturdepartementet att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att analysera och överväga behovet av ändringar i framför allt radio-_och_TV-lagen (1996:844) och lagen (1989:41) om TV-avgift samt föreslå de lagändringar som föranleds av övervägandena (dir. 2000:43). Regeringen har beslutat om tilläggsdirektiv till utredningen den 1 februari 2001 (dir. 2001:11) och den 13 mars 2003 (dir. 2003:30).

I utredningens uppdrag ingår bl.a. att överväga Digital-TV-kommitténs förslag när det gäller fristående operatörsföretag, tillståndsgivning genom myndighet samt tillståndstiden för digitala TV-sändningar.

Utredningen, som har antagit namnet Radio- och TV-lagsutredningen, lämnade i oktober 2001 delbetänkandet Skydd av barn mot olämpligt programinnehåll i TV (SOU 2001:84) och i juni 2003 delbetänkandet Reklamtid i TV (SOU 2003:62).

I sitt slutbetänkande Digital TV - modernisering av marknätet (SOU 2001:90) föreslog Digital-TV-kommittén (Ku 1997:06) att en extern aktör, ett operatörsföretag, skulle få tillstånd att förfoga över en del av den totala överföringskapaciteten i det digitala marknätet. Kommittén föreslog vidare att tillståndsgivning för marksänd digital-TV i framtiden borde delegeras till en myndighet. Kommittén föreslog också att de digitala sändningstillstånden i marknätet under nästa period skulle gälla i tio år.

I tilläggsdirektiv den 13 mars 2003 gav regeringen Radio- och TV-lagsutredningen i uppdrag att bl.a. överväga Digital-TV-kommitténs förslag om operatörsföretag, tillståndsgivning genom myndighet samt tillståndstiden för digitala TV-sändningar och vilka författningsändringar som behövs för att genomföra dem. När det gällde förslaget om ett operatörsföretag skall utredningen studera erfarenheterna i Sverige och andra länder. Frågan om ägande samt relationen mellan operatörsföretaget och programföretaget skall behandlas. Uppdraget skall redovisas före utgången av 2004 tillsammans med huvuddelen av utredningens övriga uppdrag.

Ändring av uppdraget

Riksdagen beslutade den 28 maj 2003 att godkänna regeringens förslag i propositionen Digitala TV-sändningar att den marksända televisionen skall övergå till digital teknik samt, med ändring i fråga om slutdatum, om tidpunkt för övergången till digital teknik (prop. 2002/03:72, bet. 2002/03:KU33, rskr. 2002/03:196). Riksdagen avslog dock vad regeringen hade föreslagit om tillståndsgivning och tillkännagav bl.a. att regeringen borde återkomma till riksdagen med förslag som ger en god överblick och utgör ett erforderligt underlag för att på nytt bedöma frågan om utbyggnaden av det digitala marknätet och därmed sammanhängande frågor. Problem som kan vara förenade med krav på okrypterade sändningar borde belysas ytterligare. Enligt riksdagens mening var det önskvärt att frågan om ett särskilt operatörsföretag kunde behandlas i ett sådant sammanhang.

Med anledning av riksdagens beslut ändras tiden för redovisning av Radio- och TV-lagsutredningens uppdrag när det gäller Digital-TV-kommitténs förslag om fristående operatörsföretag, tillståndsgivning genom myndighet samt tillståndstiden för digitala TV-sändningar. Utredningen skall redovisa sina överväganden i dessa delar före utgången av februari 2004.

Om utredningen skulle finna att det inte är möjligt att behandla samtliga hithörande frågor inom denna tid skall utredningen i varje fall lämna förslag om vilka författningsändringar som behövs för att fristående operatörsföretag skall kunna ges tillstånd att förfoga över en del av den totala överföringskapaciteten för TV-sändningar i det digitala marknätet.

(Kulturdepartementet)