Dir. 2008:68

Inrättande av en ny myndighet för tillväxt-

Kommittédirektiv

Inrättande av en ny myndighet för tillväxt-

politiska utvärderingar och analyser

Dir.

2008:68

Beslut vid regeringssammanträde den 22 maj 2008

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare ska förbereda och genomföra bildandet av

en ny myndighet för tillväxtpolitiska utvärderingar och analy-

ser.

Utredaren ska bl.a. lämna förslag till verksamhetsmål, in-

struktion och budget. Utredaren ska besluta om bl.a. myndig-

hetens organisation och bemanna myndigheten samt vidta de

åtgärder som krävs för att den nya myndigheten ska kunna in-

rättas den 1 april 2009.

Uppdraget gäller med förbehåll för riksdagens beslut i nöd-

vändiga delar.

Bakgrund

Utgångspunkten för omstruktureringen, som aviseras i propo-

sitionen En effektivare förvaltningsstruktur inom politikområ-

den med strategisk betydelse för nationell och regional konkur-

renskraft (prop. 2007/08:78), är att myndighetsstrukturen ska bli

tydligare och effektivare. Inriktningen är att utbytet av de resur-

ser som anslås ska öka och att de totala utgifterna ska minska.

Regeringen bedömer att det leder till positiva effekter att

gles- och landsbygdsfrågor i större utsträckning integreras i en

ny och tydligare myndighetsstruktur för nationell och regional

konkurrenskraft.

2

Därför anser regeringen att Glesbygdsverket, Institutet för

tillväxtpolitiska studier (ITPS) och Verket för näringslivs-

utveckling (Nutek) ska avvecklas från och med den 1 april

2009. Den verksamhet som i dag bedrivs rörande kommersiell

service hos Konsumentverket tillsammans med verksamheterna

vid myndigheterna som ska avvecklas, övergår till två nya

myndigheter med ansvar för frågor om hållbar tillväxt i alla

delar av landet.

Den ena myndigheten ska ha tyngdpunkt i genomförandet av

åtgärder som främjar utvecklingen av företag och regional kon-

kurrenskraft, bl.a. genom stöd till nationella och regionala aktö-

rer. Den andra myndigheten ska vara regeringens stöd för till-

växtpolitiska utvärderingar och analyser.

Båda myndigheterna ska inrättas den 1 april 2009.

Regeringen beslutar samma dag som dessa kommittédirektiv

beslutas även om kommittédirektiv (dir. 2008:69) för en ny

myndighet för hållbar tillväxt i företag och ökad regional kon-

kurrenskraft.

Den nya myndighetens uppgifter och verksamhet

Den nya myndigheten ska ha ansvar för tillväxtpolitiska utvär-

deringar av åtgärder och analyser av förutsättningar för

företagens tillväxt och regioners utvecklingskraft i alla delar av

landet.

Myndigheten ska

– svara för utvärderingar av åtgärder och processer

med betydelse för utvecklingen av näringslivet och

den regionala konkurrenskraften, inom alla relevanta

politikområden,

– identifiera hinder för näringslivets utveckling samt

föreslå åtgärder som kan bidra till företagens

utveckling,

– förmedla kunskap om åtgärder för ökad tillväxt i

andra länder i syfte att underbygga förslag till

politikutveckling i Sverige, samt

3

– genomföra analyser inom områden av betydelse för

näringslivets utveckling och för utformningen av

tillväxtpolitiska åtgärder i olika delar av landet.

Myndigheten ska vara regeringens utvärderings- och analys-

organ när det gäller tillväxtpolitiska frågor. Myndighetens

verksamhet ska utgå från vetenskap och beprövad erfarenhet.

De kunskapsunderlag och förslag som myndigheten lämnar till

regeringen ska vara policyrelevanta och tillämpbara i politikut-

vecklingen. Myndigheten ska även kunna göra bedömningar av

planerade eller påtänkta åtgärder.

Viktiga teman i ett förbättrat kunskapsunderlag bör vara den

fortgående internationaliseringen av ekonomin samt klimatut-

vecklingen och deras konsekvenser för utformningen av till-

växtpolitiska åtgärder.

Myndigheten ska ha analys- och utvärderingskunskap när

det gäller förutsättningar för utveckling och tillväxt i gles- och

landsbygd, små och medelstora städer samt storstadsområden.

Myndigheten ska i huvudsak arbeta på uppdrag från rege-

ringen och därmed endast i begränsad omfattning bedriva

egeninitierad verksamhet. Förutom uppdrag från regeringen ska

myndigheten även kunna utföra uppdrag åt, och därigenom

stödja, närliggande centrala myndigheter med uppdrag inom

tillväxtpolitiken.

Verksamheternas lokalisering ska i huvudsak vara den-

samma som i dag. Myndigheten ska ha sitt huvudkontor i Öster-

sund.

Myndigheten ska ledas av en myndighetschef.

Utvärderingar och analyser

Flera faktorer påverkar dynamiken i näringslivet och regioners

konkurrenskraft. Den nya myndigheten bör därför ha ett brett

utvärderings- och analysperspektiv och belysa de områden och

politiska åtgärder som har störst betydelse för tillväxt.

Olika problemställningar ska belysas utifrån relevanta per-

spektiv, t.ex. från nationalekonomiskt, företagsekonomiskt,

kulturgeografiskt eller statsvetenskapligt perspektiv eller en

kombination av dessa.

4

Utvärderings- och analysverksamheten förutsätter hög

metodologisk kompetens. Myndigheten bör ansvara för utveck-

ling av analys- och utvärderingsmetoder anpassade till det till-

växtpolitiska området och till frågor om klimatets effekter på

näringslivet och förutsättningarna för regional tillväxt.

Myndigheten ska i sitt arbete bidra med analyskunskap och

kompetens till andra myndigheter när det gäller gles- och lands-

bygdens särskilda förutsättningar för utveckling och tillväxt,

bland annat tillgången till kommersiell och offentlig service för

företag och medborgare. Myndigheten ska nyttja och samverka

med den kompetens som finns hos andra myndigheter med an-

svar för dessa frågor.

I syfte att öka effektiviteten i den sammantagna utvärde-

rings- och analysverksamheten ska myndigheten i betydande

omfattning upphandla analyser och utvärderingar från andra

aktörer. Genom vidgade möjligheter till upphandling kan andra

aktörers expertis och effektivitet i högre grad utnyttjas. Viss

utvärderings- och analysverksamhet kommer emellertid att vara

mest lämplig att utföra inom utvärderingsmyndigheten. Det kan

t.ex. gälla sådan utvärderings- och analysverksamhet som krä-

ver underlag i form av omfattande datamaterial som redan finns

tillgängligt inom myndigheten och som externa aktörer inte har

tillgång till. Det kan också gälla kortare uppdrag från regeringen

som kräver snabb återrapportering eller av andra skäl inte bör

upphandlas av privata aktörer.

Ett viktigt arbete kommer att vara att säkerställa kvaliteten i

upphandlade analyser och utvärderingar genom att följa upp

externa leverantörers arbete. I rollen som beställare och för upp-

följning krävs goda kunskaper om olika former av analys- och

utvärderingsmetodik. En mer omfattande upphandling från ex-

terna aktörer kräver att beställar- och upphandlingskompetens

utvecklas inom myndigheten.

Myndigheten ska kunna genomföra såväl fördjupade analy-

ser som snabba bedömningar av konsekvenser av olika insatser

eller förslag till åtgärder. Beroende på uppdragets karaktär

kommer beställningarna att se olika ut. Det måste finnas

kapacitet hos myndigheten att svara upp mot detta.

5

Omvärldsbevakning

Den nya myndighetens omvärldsbevakning ska ur ett tillväxt-

politiskt perspektiv ha ett starkt fokus på policyspaning och in-

hämtning av erfarenheter. För att myndighetens omvärldsbe-

vakning ska kunna anpassas efter olika behov krävs en stor grad

av flexibilitet i utförandet. I avvaktan på ett långsiktigt ställ-

ningstagande från regeringen till den utlandsbaserade om-

världsbevakningen, bl.a. i samband med regeringens behandling

av betänkandet Forskningsfinansiering – kvalitet och relevans

(SOU 2008:30), samt den planerade propositionen om interna-

tionalisering av den högre utbildningen, ska den nya myndig-

heten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser överta an-

svaret för ITPS nuvarande utlandsbaserade omvärldsbevakning.

Regeringen avser att återkomma med närmare riktlinjer.

Statistik

Den nya myndigheten ska verka för att statistik inom det till-

växtpolitiska området utvecklas i syfte att stärka möjligheterna

till analyser och utvärderingar baserade på kvantitativa analys-

metoder. Myndigheten ska ansvara för den officiella statistiken

avseende nystartade företag, konkurser och internationella fö-

retag, som ITPS ansvarar för i dag.

Uppdraget

Inledning

Utredaren ska, med förbehåll för riksdagens beslut i nödvändiga

delar med anledning av prop. 2007/08:78, vidta de åtgärder som

krävs för att en ny myndighet för tillväxtpolitiska utvärderingar

och analyser ska kunna inrättas den 1 april 2009.

Förslag om bl.a. verksamhetsmål och instruktion

Utredaren ska lämna förslag till verksamhetsmål och instruktion

för myndigheten samt förslag till de författningsändringar i öv-

rigt som föranleds av den nya myndigheten.

6

Anslag, resursfördelning och verksamheternas närmare organi-

sering och lokalisering

Utredaren ska lämna förslag om anslag, resursfördelning och

verksamhetsplan för perioden 1 april 2009 – 31 december 2009

samt förslag om verksamheternas närmare organisering och

lokalisering. Utredaren ska också lämna ett budgetunderlag för

åren 2010–2012.

Utredaren ska föreslå inriktning och omfattning av den

verksamhet som myndigheten bör upphandla respektive genom-

föra i egen regi. Myndigheten ska i betydande omfattning

upphandla analyser, vilket kan medföra effektiviserings-

potential. Utredaren ska vidare lämna förslag till effektivise-

ring av verksamheten så att utbytet av de resurser som anslås

ökar och de totala utgifterna minskar.

Stödfunktioner, organisation och bemanning

Utredaren ska förbereda anslutning av den nya myndigheten till

det statliga redovisningssystemet och lägga upp redovisnings-

planer. Utredaren ska ingå nödvändiga avtal för myndighetens

verksamhet.

Utredaren ska besluta om myndighetens organisation och

överväga lämpliga arbetsformer. Utredaren ska vidare bedöma

vilken kompetens som är nödvändig för myndighetens verk-

samhet.

Utredaren ska säkerställa att nödvändig beställar- och upp-

handlingskompetens samt forskarkompetens finns inom myn-

digheten.

Utredaren ska fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen

(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Myndigheten

ska bemannas med beaktande av reglerna om övergång av verk-

samhet i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Utredaren

ska fatta beslut om bemanning liksom även i övrigt utöva ar-

betsgivarens befogenheter.

7

Särskild samverkan

Utredaren ska särskilt samverka med utredaren för en ny myn-

dighet för hållbar tillväxt i företag och ökad nationell och

regional konkurrenskraft (dir. 2008:69). Utredarna ska sam-

verka kring fördelning av resurser samt analysverksamhetens

inriktning vilket bl.a. inkluderar utvecklingsansvar för olika

databaser, inklusive turiststatistiken, samt samverkan och

nyttjande av databaserna.

Uppdragets genomförande och tidplan

Uppdraget ska genomföras i nära dialog med Regeringskansliet

(Näringsdepartementet). Utredaren ska samråda med Gles-

bygdsverket, ITPS, Konsumentverket och Nutek. Utredaren ska

vidare samråda med Arbetsgivarverket, Ekonomistyrnings-

verket och övriga berörda myndigheter och organisationer.

Utredaren ska hålla berörda centrala arbetstagarorganisatio-

ner informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra

synpunkter.

Utredaren ska vid tidpunkter som överenskommes med Re-

geringskansliet (Näringsdepartementet) lämna förslag till

– anslag, verksamhetsplan och regleringsbrev för

myndigheten för perioden 1 april 2009 – 31 december

2009,

verksamheternas närmare organisering och lokalisering,

budgetunderlag för perioden 2010–2012,

– inriktning av den verksamhet som ska upphandlas

respektive genomföras i myndighetens egen regi,

– verksamhetsmål

för

myndigheten,

instruktion för myndigheten och författningsändringar i

övrigt,

samt

– formerna för samverkan mellan myndigheten och den

nya myndigheten för hållbar tillväxt i företag och ökad

nationell och regional konkurrenskraft (dir.

2008:69).

(Näringsdepartementet)

8