Dir. 2008:69

Inrättande av en ny myndighet för hållbar

Kommittédirektiv

Inrättande av en ny myndighet för hållbar

tillväxt i företag och ökad nationell och

regional konkurrenskraft

Dir.

2008:69

Beslut vid regeringssammanträde den 22 maj 2008

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare ska förbereda och genomföra bildandet av

en ny myndighet för hållbar tillväxt i företag och ökad nationell

och regional konkurrenskraft.

Utredaren ska lämna förslag till bl.a. verksamhetsmål, in-

struktion och budget. Utredaren ska besluta om bl.a. myndig-

hetens organisation och bemanna myndigheten samt vidta de

åtgärder som krävs för att den nya myndigheten ska kunna in-

rättas den 1 april 2009.

Uppdraget gäller med förbehåll för riksdagens beslut i nöd-

vändiga delar.

Bakgrund

Utgångspunkten för omstruktureringen, som aviseras i propo-

sitionen En effektivare förvaltningsstruktur inom politikområ-

den med strategisk betydelse för nationell och regional konkur-

renskraft (prop. 2007/08:78), är att myndighetsstrukturen ska bli

tydligare och effektivare. Inriktningen är att utbytet av de resur-

ser som anslås ska öka och att de totala utgifterna ska minska.

Regeringen bedömer att det leder till positiva effekter att

gles- och landsbygdsfrågor i större utsträckning integreras i en

ny och tydligare myndighetsstruktur för nationell och regional

konkurrenskraft.

2

Därför anser regeringen att Glesbygdsverket, Institutet för

tillväxtpolitiska studier (ITPS) och Verket för näringslivs-

utveckling (Nutek) ska avvecklas från och med den 1 april

2009. Den verksamhet som i dag bedrivs rörande kommersiell

service hos Konsumentverket tillsammans med verksamheterna

vid myndigheterna som ska avvecklas, övergår till två nya

myndigheter med ansvar för frågor om hållbar tillväxt i alla

delar av landet.

Den ena myndigheten ska ha tyngdpunkt i genomförandet av

åtgärder som främjar utvecklingen av företag och regional kon-

kurrenskraft, bl.a. genom stöd till nationella och regionala aktö-

rer. Den andra myndigheten ska vara regeringens stöd för till-

växtpolitiska utvärderingar och analyser.

Båda myndigheterna ska inrättas den 1 april 2009.

Regeringen beslutar samma dag som dessa kommittédirektiv

beslutas även om kommittédirektiv (dir. 2008:68) för en ny

myndighet för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser.

Den nya myndighetens uppgifter och verksamhet

Den nya myndigheten ska ha ansvar för strategiska åtgärder till

stöd för entreprenörskap, företags konkurrenskraft och nationell

och regional utvecklingskraft. Myndigheten ska verka för

− fler och växande företag i alla delar av landet,

− att den utvecklingskraft och tillväxtpotential som

finns i gles- och landsbygder, små och medelstora

städer samt storstadsområden nyttjas,

− attraktiva miljöer som bidrar till att konkurrenskraft

utvecklas,

− hållbara lösningar ur ett klimatperspektiv som stöd-

jer utvecklingen av ett konkurrenskraftigt näringsliv,

− att stödja olika aktörer att utnyttja potentialen i det

regionala tillväxtarbetet, samt

− utveckling av kommersiell och offentlig service som

kan möta framtidens behov och utmaningar av vikt

för företag och medborgare.

3

Myndighetens insatser ska utgå från näringslivets förutsätt-

ningar och företagandets villkor. Insatserna bör i så stor ut-

sträckning som möjligt baseras på vetenskap och beprövad erfa-

renhet. Det är även viktigt att insatserna främjar såväl goda för-

utsättningar inom befintliga näringar som utvecklingen av nya

kreativa tillväxtområden.

Genomförandet av insatser och program som myndigheten

ansvarar för ska även fortsatt delvis ske genom lokala, regionala

eller privata aktörer.

I syfte att göra verksamheten mer effektiv ska myndigheten i

ökad omfattning upphandla tjänster från andra aktörer. Genom

vidgade möjligheter till upphandling kan andra aktörers expertis

och effektivitet i högre grad utnyttjas.

Verksamheternas lokalisering ska i huvudsak vara den-

samma som i dag. Myndigheten ska ha sitt huvudkontor i

Stockholm. Organisation och lokalisering för den förvaltande

och attesterande myndigheten för den europeiska regionala ut-

vecklingsfonden 2007–2013 ska vara densamma som i dag.

Den nya myndigheten ska ledas av en styrelse.

Verksamheter som underlättar entreprenörskap och företa-

gande

Nationella insatser för företagsutveckling

Den nya myndigheten ska utforma och genomföra insatser för

företagsutveckling och kvinnors och mäns företagande i alla

delar av landet. Insatserna ska syfta till att öka företagens kon-

kurrenskraft genom i huvudsak kompetensutveckling. Antalet

prioriterade insatsområden ska begränsas för att uppnå önskvärd

effektivitet och genomslag.

Regelförenkling

Den nya myndigheten ska arbeta med metodutveckling, rådgiv-

ning och utbildning om konsekvensutredning vid regelgivning,

riktad till statliga myndigheter. Myndigheten ska även ansvara

för och genomföra mätningar av administrativa eller andra

kostnader för företag som regler kan medföra samt analysera

4

reglers effekter för företag och företagens kostnader. Dessutom

ska myndigheten inhämta synpunkter och förslag om rör regel-

förenkling från näringslivet, delta i det internationella arbetet

med regelförenkling och vara ett stöd för regeringen i genomfö-

randet av regelförenklingsarbetet.

Myndighetsinformation till företag

Den nya myndigheten ska erbjuda myndighetsinformation som

är relevant för företagande. Myndigheten ska även vägleda bli-

vande och redan etablerade företagare till fördjupad information

som efterfrågas eller till möjliga finansiärer och övriga aktörer

som främjar företagsutveckling.

Regionala företagsstöd

Den nya myndigheten ska handlägga ärenden om vissa regio-

nala företagsstöd. Myndigheten ska vidare svara för information

till företag om regionala företagsstöd samt även följa upp stöd-

givningen.

Verksamheter som stödjer aktörer som verkar för entreprenör-

skap, företags konkurrenskraft och regional utvecklingskraft

Strategier och program inom det regionala tillväxtarbetet

Den nya myndigheten ska delta i, samordna och följa upp stra-

tegier och program inom den regionala tillväxtpolitiken, där-

ibland program för kommersiell service. Den ska stödja och

bidra till utveckling av strategiska processer och programarbete.

Myndigheten ska bistå med kunskap och kompetens i det re-

gionala tillväxtarbetet och arbetet att främja en god tillgång till

kommersiell och offentlig service för företag och medborgare, i

syfte att underlätta boende och arbete i hela landet. I detta ingår

att förmedla kunskap och metoder till länsstyrelserna, samver-

kansorganen och de regionala självstyrelseorganen i deras stra-

tegi- och programarbete samt deras projektverksamhet. En vik-

tig del i arbetet är kunskapsuppbyggnad och erfarenhetsutbyte.

Vidare ska myndigheten verka för samordnade lösningar

mellan kommersiell och offentlig service.

5

Genomförande av EG:s strukturfonder i Sverige

Den nya myndigheten ska överta Nuteks nuvarande ar-

betsuppgifter avseende den förvaltande och attesterande

myndigheten för de regionala strukturfondsprogrammen för

regional konkurrenskraft och sysselsättning samt för program-

met Öresund-Kattegatt-Skagerrak inom målet europeiskt territo-

riellt samarbete i linje med befintlig organisation enligt förord-

ningen (2007:1155) med instruktion om Verket för näringslivs-

utveckling.

Myndigheten ska verka för att samordna genomfö-

randet av de regionala strukturfondsprogrammen med genomfö-

randet av det nationella strukturfondsprogrammet för regional

konkurrenskraft och sysselsättning.

Den nya myndigheten ska

– svara för sekretariatsuppgifter åt övervakningskommit-

téerna för samma program som i dag, samt för

övergripande

information

om genomförandet och för

utbildningsinsatser för myndigheter och organisationer,

– vara sekretariat för och sammankalla den nationella

kommittén, inom ramen för det transnationella

strukturfondsprogrammet för Östersjöregionen,

– arbeta med att förbättra resultatuppföljningen samt

spridningen av det svenska deltagandet i samtliga

program för territoriellt samarbete, samt

– ansvara för kontroller i de territoriella programmen i

enlighet med vad som framgår av förordning (2007:14)

om förvaltning av EG:s strukturfonder.

Myndigheten ska slutligen överta Glesbygdsverkets arbets-

uppgift som förvaltande myndighet för gemenskapsinitiativet

Leader+ samt Nuteks arbetsuppgift som utbetalande myndighet

för Öresund Interreg III A-programmet.

Samverkan och kunskapsstöd

Den nya myndigheten ska genomföra analyser som stöd för den

egna verksamhetsutvecklingen. Analyserna ska ligga till grund

för effektivisering av de insatser i den löpande verksamheten

6

som myndigheten ansvarar för. De erfarenheter och kunskaper

som myndigheten får i kontakter med företag och andra aktörer,

samt genom de insatser myndigheten ansvarar för, ska återföras

till regeringen med förslag och rekommendationer om hur in-

satser kan förbättras och effektiviseras.

Myndigheten ska främja ökad samordning mellan statliga

aktörer inriktade på företagsutveckling och hållbar regional till-

växt samt komplettera och stärka verksamhet som bedrivs av

andra aktörer med näringspolitisk eller regional tillväxtpolitisk

inriktning. Myndigheten ska bidra till spridning av erfarenheter

och lärande inom sitt ansvarsområde mellan regionala aktörer

med ansvar för regionala tillväxtfrågor, samt mellan regionala

och nationella aktörer.

Myndigheten ska i sitt arbete verka för att gles- och lands-

bygdsperspektiv kopplas till myndighetens verksamhet samt

nyttja och samverka med den kompetens som finns hos andra

myndigheter med ansvar för dessa frågor, bl.a. Statens jord-

bruksverk, samt bidra med sin kompetens till dessa myndighe-

ter.

Uppdraget

Inledning

Utredaren ska, med förbehåll för riksdagens beslut i nödvändiga

delar med anledning av prop. 2007/08:78, vidta de åtgärder som

krävs för att en ny myndighet för hållbar tillväxt i företag och

ökad regional konkurrenskraft ska kunna inrättas den 1 april

2009.

Förslag om bl.a. verksamhetsmål och instruktion

Utredaren ska lämna förslag till verksamhetsmål och instruktion

för myndigheten samt förslag till de författningsändringar i öv-

rigt som föranleds av den nya myndigheten.

7

Anslag, resursfördelning och verksamheternas närmare organi-

sering och lokalisering

Utredaren ska lämna förslag om anslag, resursfördelning och

verksamhetsplan för perioden 1 april 2009 – 31 december 2009

samt förslag om verksamheternas närmare organisering och

lokalisering. Utredaren ska också lämna ett budgetunderlag för

åren 2010–2012. Utredaren ska vidare lämna förslag till effekti-

visering av verksamheten så att utbytet av de resurser som

anslås ökar och de totala utgifterna minskar.

De medel som för närvarande används för uppgifter för den

förvaltande och attesterande myndigheten för den europeiska

regionala utvecklingsfonden ska vara på den nivå som i budget-

propositionen för 2008 beräknats för 2009.

Förvaltande och attesterande myndighet för den europeiska

regionala utvecklingsfonden är beslutad och dimensionerad för

att genomföra förordningsstyrt arbete fram till och med 2013.

För att säkerställa åtaganden gentemot Europeiska kommissio-

nen och användning av EU-medel ska kontinuitet i myndighe-

tens verksamhet beaktas. I den förvaltande och attesterande

myndigheten har besparing tidigare beslutats enligt ovan. Den

självständiga beslutsfunktion som inrättats för EU-medel ska

bevaras i syfte att säkerställa åtskillnad mellan förvaltande och

attesterande myndighet.

Utredaren ska föreslå inriktning och omfattning av den verk-

samhet som myndigheten bör upphandla respektive bör genom-

föra i myndighetens egen regi.

Stödfunktioner, organisation och bemanning

Utredaren ska förbereda anslutning av den nya myndigheten till

det statliga redovisningssystemet och lägga upp redovisnings-

planer. Utredaren ska ingå nödvändiga avtal för myndighetens

verksamhet.

Utredaren ska besluta om myndighetens organisation och

överväga lämpliga arbetsformer. Utredaren ska vidare bedöma

vilken kompetens som är nödvändig för myndighetens verk-

samhet.

8

Utredaren ska säkerställa att nödvändig beställar- och upp-

handlingskompetens finns inom myndigheten.

Utredaren ska fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen

(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Myndigheten

ska bemannas med beaktande av reglerna om övergång av verk-

samhet i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd. Utredaren

ska besluta om bemanning liksom även i övrigt utöva arbetsgi-

varens befogenheter.

Särskild samverkan

Utredaren ska särskilt samverka med utredaren för en ny myn-

dighet för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser (dir.

2008:68). Utredarna ska samverka kring fördelning av resurser

samt analysverksamhetens inriktning. Detta inkluderar bl.a. ut-

vecklingsansvar för olika databaser, inklusive turiststatistiken,

samt samverkan och nyttjande av databaserna.

Uppdragets genomförande och tidsplan

Uppdraget ska genomföras i nära dialog med Regeringskansliet

(Näringsdepartementet). Utredaren ska samråda med Gles-

bygdsverket, ITPS, Konsumentverket och Nutek. Utredaren ska

vidare samråda med Arbetsgivarverket, Ekonomistyrnings-

verket och övriga berörda myndigheter och organisationer.

Utredaren ska hålla berörda centrala arbetstagarorganisatio-

ner informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra sina

synpunkter.

Utredaren ska vid tidpunkter som överenskommes med Re-

geringskansliet (Näringsdepartementet) lämna förslag till

− anslag, verksamhetsplan och regleringsbrev för

myndigheten för perioden 1 april 2009 – 31 decem-

ber 2009,

− verksamheternas närmare organisering och lokalise-

ring,

− budgetunderlag för perioden 2010–2012,

9

− inriktning av den verksamhet som ska upphandlas av

myndigheten respektive genomföras i myndighetens

egen regi,

− verksamhetsmål för myndigheten,

− instruktion för myndigheten och författningsänd-

ringar i övrigt, samt

− formerna för samverkan mellan myndigheten och

den nya myndigheten för tillväxtpolitiska utvärde-

ringar och analyser (dir. 2008:68).

(Näringsdepartementet)