Dir. 2017:45
Åtgärder för ett effektivare återvändande och
Kommittédirektiv
Åtgärder för ett effektivare återvändande och
motverkande av missbruk av resehandlingar
Beslut vid regeringssammanträde den 27 april 2017
Sammanfattning
I syfte att minska antalet personer vars identitet inte kan
fastställas under vistelsen i Sverige ska en särskild utredare
lämna förslag som innebär att Polismyndigheten ges utökade
möjligheter att dels ta fingeravtryck, dels omhänderta pass eller
andra identitetshandlingar. Utredaren ska även lämna förslag på
hur
missbruk
av
främlingspass,
resedokument
och
uppehållstillståndskort kan motverkas.
Utredaren ska bl. a.
föreslå författningsändringar som syftar till att utöka
Polismyndighetens möjligheter att använda sig av
fingeravtrycksupptagning i identifieringssyfte,
föreslå författningsändringar som i större utsträckning
än i dag möjliggör ett omhändertagande av pass eller
andra identitetshandlingar,
föreslå författningsändringar som syftar till att
motverka missbruk av främlingspass, resedokument och
uppehållstillståndskort.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 december 2017.
Dir.
2017:45
2
Bakgrund
Oklar identitet
Fler människor än någonsin har sökt asyl i Sverige under de
senaste åren och regeringen har vidtagit en rad åtgärder för att
stärka det svenska asylsystemet. För att kunna upprätthålla en
långsiktig, hållbar och human migrationspolitik som värnar
asylrätten är det avgörande att personer, som efter en rättssäker
prövning har fått ett av- eller utvisningsbeslut som fått laga
kraft, återvänder så snabbt som möjligt. Ett stort antal av dessa
personer blir dock kvar i Sverige under längre perioder. En
verkställighet av ett av- eller utvisningsbeslut försvåras bl.a. av
att många håller sig undan myndigheterna eller saknar
identitetshandlingar.
En grundläggande skyldighet för en asylsökande är att
medverka till att försöka klarlägga sin identitet, alternativt göra
den sannolik. Det kan konstateras att antalet personer som ger
in passhandling vid ansökningstillfället hos Migrationsverket är
mycket lågt. Under 2016 uppvisades en passhandling i samband
med ansökan om asyl i endast 17 procent av ärendena. Detta
medför svårigheter för såväl prövningen av asylärendet som vid
en verkställighet av ett beslut om av- eller utvisning. Det kan
drabba den enskilde asylsökande både i form av en längre
asylprocess samt i ett längre perspektiv vid till exempel en
medborgarskapsansökan.
Även utifrån ett säkerhetsperspektiv är det viktigt att känna
till vilka som vistas i landet.
Det har också under senare år noterats ett ökat antal personer
som uppehåller sig i Sverige utan att ansöka om
uppehållstillstånd. I denna grupp finns ett antal utsatta barn och
unga vuxna. Många lever utanför samhället och har inte kontakt
med myndigheter. Flera har dessutom uppgivit olika identiteter.
Mot denna bakgrund är det särskilt viktigt, inte minst ur ett
barnperspektiv, att minderåriga kan identifieras i ett tidigt
skede.
Eftersom
Polismyndigheten
i
dag
har
begränsade
möjligheter att ta fingeravtyck på ovan nämnda personer är det
av stor vikt att dessa möjligheter utökas.
3
Enligt
nuvarande
ordning
saknar
Polismyndigheten
uttryckligt lagstöd för att eftersöka och omhänderta pass eller
andra identitetshandlingar från personer som vistas olovligt i
landet.
Möjligheten att omhänderta pass och identitetshandlingar i
ett tidigt skede ingår som ett led i att motverka förstörande eller
undanhållande av sådana handlingar. Det är därför angeläget att
Polismyndigheten ges de befogenheter som krävs för att kunna
omhänderta pass eller identitetshandlingar, även om personen
inte ansöker om uppehållstillstånd.
Missbruk av främlingspass, resedokument och uppehålls-
tillståndskort
Det förekommer missbruk av främlingspass, resedokument och
uppehållstillståndskort,
handlingar
som
utfärdas
av
Migrationsverket. Det finns till exempel information om att
handlingar av detta slag köps till höga priser av personer som
vill resa in i Schengenområdet.
I Justitieutskottets betänkande (2015/16:JuU25)
”Åtgärder
mot missbruk av svenska pass” gjordes i punkt 3 ett
tillkännagivande till regeringen om att den skulle återkomma
med ett förslag till riksdagen om att de lagändringar som
föreslogs för svenska pass även skulle gälla främlingspass och
resedokument.
Tillkännagivandet
omfattade
också
en
uppmaning att se över regelverket för uppehållstillståndskort i
syfte att motverka missbruk.
Mot denna bakgrund finns det anledning att vidta åtgärder i
syfte att stävja missbruk av främlingspass, resedokument och
uppehållstillståndskort.
Nuvarande ordning
Klarläggande av identitet
I Migrationsverkets prövning av asylärenden ska en utlänning
göra sin identitet sannolik. Enligt Migrationsverkets praxis kan
detta göras bland annat genom muntliga uppgifter. I syfte att
kunna verkställa ett beslut om av- eller utvisning behöver dock
4
utlänningens identitet vara klarlagd. Detta innebär i regel att en
person ska kunna identifieras genom identitetshandlingar.
Enligt 5 kap. 4 § utlänningsförordningen (2006:97) kan den
asylsökande som medverkar till att klarlägga sin identitet
om mottagandet av asylsökande m.fl. framgår att dagersättning
får sättas ned för en utlänning som har fyllt 18 år om han eller
hon försvårar utredningen i ärendet om uppehållstillstånd
genom att inte medverka till att klarlägga sin identitet.
Enligt 10 kap.utlänningslagen (2005:716), förkortad UtlL,
kan en utlänning under vissa förutsättningar ställas under
uppsikt eller tas i förvar bl.a. när identiteten är oklar (s.k.
identitetsförvar) eller som ett led i att förbereda en
verkställighet av ett avvisnings- eller utvisningsbeslut när det
bedöms finnas en undanhållanderisk (s.k. verkställighetsförvar).
Kontroll av Sveriges inre och yttre gräns
Sverige ingår i Schengensamarbetet, dvs. det samarbete som
innebär att de deltagande staterna har avskaffat sina
gränskontroller vid de inre gränserna, och samtidigt förstärkt
sina gränskontroller vid de yttre gränserna. Av artikel 1 i
Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/399 av
den 9 mars 2016 om en unionskodex om gränspassage för
personer (kodex om Schengengränserna) följer att ingen
gränskontroll ska ske av personer vid passage av de inre
gränserna mellan unionens medlemsstater och att förordningen
fastställer regler för gränskontroll av personer vid passage av
unionens medlemsstaters yttre gränser.
Vid den yttre gränsen genomgår personer som enligt
unionsrätten har fri rörlighet i allmänhet minimikontroller,
genom kontroll av pass, medan medborgare från länder utanför
EU kontrolleras mer noggrant. De ska dels visa upp en giltig
resehandling
och
erforderlig
visering
eller
giltigt
uppehållstillstånd, dels visa upp handlingar som styrker syftet
med vistelsen och visar att de har tillräckliga ekonomiska medel
för sitt uppehälle under vistelsen (artikel 8 i kodex om
Schengengränserna).
5
Kontroll under vistelsen i Sverige (inre utlänningskontroll)
Att gränskontrollerna vid de inre gränserna avskaffats hindrar
inte andra typer av personkontroller, till exempel s.k. inre
utlänningskontroller, vars syfte är att kontrollera en utlännings
rätt att uppehålla sig på medlemsstatens territorium. En inre
utlänningskontroll får göras om det finns anledning att anta att
en utlänning saknar rätt att uppehålla sig i landet eller om det
finns en annan särskild anledning till kontroll. Att däremot
kontrollera någon på basis av en så kallad etnisk profilering är
förbjudet. Kontroller ska alltid ske med respekt för den
enskildes
personliga
integritet
i
enlighet
med
Polismyndighetens föreskrifter. Bestämmelserna om inre
utlänningskontroller fastställs genom nationell lagstiftning. En
utlänning som vistas i Sverige är enligt 9 kap. 9 § UtlL bl.a.
skyldig att på begäran av en polisman överlämna pass eller
andra handlingar som visar att han eller hon har rätt att
uppehålla sig i Sverige.
Fingeravtrycksupptagning
Av 9 kap. 8 § UtlL framgår att Migrationsverket eller
Polismyndigheten får fotografera en utlänning. Om utlänningen
har fyllt 14 år och inte kan styrka sin identitet när han eller hon
kommer till Sverige får man dessutom ta hans eller hennes
fingeravtryck om utlänningen ansöker om uppehållstillstånd
som flykting eller som annan skyddsbehövande eller om det
finns en grund att besluta om förvar.
Fingeravtryck kan alltså inte tas, i samband med inre
utlänningskontroll, om inte personen som kontrolleras i
anslutning till kontrollen ansöker om uppehållstillstånd eller ska
tas i förvar.
Polismyndighetens användning av upptagna fingeravtryck
regleras i utlänningsdatalagen (2016:27) och utlänningsdata-
förordningen (2016:30).
Omhändertagande av pass och andra identitetshandlingar
Av 9 kap. 2 § UtlL framgår bland annat att en polisman får
kroppsvisitera och undersöka en utlännings bagage vid en
inresekontroll i syfte att ta reda på utlänningens identitet. I 9
6
kap. 4–5 §§ UtlL finns bestämmelser om när Polismyndigheten
och Migrationsverket får ta hand om en utlännings pass eller
andra identitetshandlingar. I 4 § anges att om en utlänning
ansöker om uppehållstillstånd när han eller hon kommer till
Sverige
eller
därefter,
så
får
Migrationsverket
eller
Polismyndigheten ta hand om hans eller hennes pass eller andra
identitetshandlingar i väntan på att personen får uppehålls-
tillstånd eller lämnar landet.
I 5 § anges att den verkställande myndigheten får ta hand om
utlänningens pass eller andra identitetshandlingar när ett beslut
om avvisning eller utvisning ska verkställas. Enligt gällande
ordning har alltså Migrationsverket och Polismyndigheten
begränsade möjligheter att ta hand om en utlännings pass när
han eller hon befinner sig i landet olovligen.
Resedokument, främlingspass och uppehållstillståndskort
Den 15 april 2016 genomfördes lagändringar som syftar till att
motverka missbruk av svenska pass (prop. 2015/16:81, bet.
2015/16:JuU25, rskr. 2015/16:158). Ändringarna innebär bl.a.
att svenska medborgare ska kunna beviljas högst tre vanliga
pass under en femårsperiod, att ett vanligt pass ska återkallas
när ett provisoriskt pass utfärdas för passinnehavaren och att
giltighetstiden för ett vanligt pass till barn ska sänkas till tre år.
Av 2 kap. 1 a § UtlL framgår att Migrationsverket får
utfärda främlingspass om en utlänning inte har någon handling
som gäller som pass och saknar möjlighet att skaffa en sådan
handling. I paragrafens tredje stycke fastställs begränsningar
gällande bland annat passets giltighetstid och giltighetsområde.
I 4 kap. 4 § UtlL återfinns bestämmelser för utfärdande av
resedokument. Där framgår att man får utfärda en särskild
handling för resor för en flykting eller statslös, s.k.
resedokument, samt resedokumentets begränsningar gällande
bland annat giltighetstid.
Ytterligare bestämmelser om resehandlingar finns i 2 kap.
För den som har beviljats ett uppehållstillstånd i Sverige
utfärdar Migrationsverket ett uppehållstillståndskort som är ett
bevis på att innehavaren har rätt att resa in och vistas i Sverige.
7
Kortet har samma giltighetstid som uppehållstillståndet, dock
längst fem år. Vid förlust av kortet får man normalt sett ett nytt,
efter förlustanmälan till Polismyndigheten.
Uppdraget
Det är angeläget att myndigheterna får de verktyg som behövs
för att kunna arbeta effektivare med återvändandeärenden. En
klarlagd identitet är viktig, dels för att prövningen av ärendet
ska bli så korrekt som möjligt, dels ur ett säkerhetsperspektiv
för att kunna ha kontroll över vilka som vistas i landet.
Dagens reglering ger myndigheterna endast en begränsad
rätt att ta fingeravtryck. Fingeravtryck får inte tas på personer
som vistas i Sverige utan tillstånd och som befinner sig utanför
myndigheternas kontroll. Detta trots att det många gånger är
den enda möjligheten att klarlägga identiteten samt att undvika
att personer använder sig av flera identiteter. Det kan finnas
skäl att överväga om den nedre åldersgränsen för när
fingeravtryck kan upptas i situationer som redovisas i 9 kap. 8 §
UtlL bör ändras för att man på ett tidigt stadium ska kunna
identifiera yngre personer och ge stöd till utsatta minderåriga.
Upptagandet av fingeravtryck får inte ske slentrianmässigt.
Nuvarande reglering begränsar också myndigheternas
befogenheter när det gäller omhändertagande av pass och
identitetshandlingar från personer som vistas i Sverige utan att
ha ansökt om uppehållstillstånd. Detta försvårar eller förhindrar
ett återvändande till hemlandet eller till ett annat land. För att
möjliggöra ett omhändertagande av handlingar, i de fall det
finns skäl att tro att sådana undanhålls, bör utredaren överväga
om en eftersökning, likt den som tillåts i samband med
inresekontroll, är lämplig att utföra även i samband med inre
utlänningskontroll. Förutsättningarna för inresekontroller fram-
går av 9 kap. 2 § UtlL.
Det är även angeläget att se till att myndigheterna har det
stöd i lagstiftningen som krävs för att stävja missbruk av
främlingspass, resedokument och uppehållstillståndskort. En
särskild utredare ska därför
8
redovisa
nuvarande
förutsättningar
för
fingeravtrycksupptagning och behandling av upptagna
fingeravtryck
samt
lämna
förslag
på
de
författningsändringar som krävs, dels för att den inre
utlänningskontrollen
ska
kunna
omfatta
även
upptagning av fingeravtryck på personer vars identitet
inte är klarlagd, dels för att hanteringen av
fingeravtrycken därefter ska bli ändamålsenlig,
ta ställning till om den nuvarande nedre åldersgränsen
för fingeravtrycksupptagning bör ändras för att man på
ett tidigt stadium ska kunna identifiera yngre personer
och fånga upp utsatta minderåriga som kan befinna sig i
landet utanför myndigheternas vetskap eller kontroll,
redovisa
nuvarande
förutsättningar
för
Polismyndigheten att omhänderta pass eller andra
identitetshandlingar samt föreslå författningsändringar
som ger Polismyndigheten en utökad befogenhet att
omhänderta sådana handlingar. Vid utformningen av
förslagen
ska
utredaren
överväga
om
författningsändringar är lämpliga och hur de i så fall
bör vara utformade för att även undanhållna handlingar
ska kunna omhändertas,
redovisa en analys av vilken effekt ovanstående
åtgärder kan förväntas få när det gäller återvändandet
och enskildas situation i landet,
undersöka omfattningen av missbruk av främlingspass,
resedokument och uppehållstillståndskort samt föreslå
nödvändiga författningsändringar som syftar till att
stävja missbruk av sådana handlingar.
Då utlänningslagen även tillämpas av Säkerhetspolisen ska
utredarens
förslag
i
relevanta
delar
även
omfatta
Säkerhetspolisen.
Konsekvensbeskrivningar
Utredaren ska lämna en redogörelse för offentligfinansiella,
samhällsekonomiska och andra konsekvenser som förslagen
kan medföra för berörda myndigheter, för kommuner och för
9
enskilda. Av redogörelsen ska konsekvenser för barn ur ett
barnrättsperspektiv framgå. Eventuella konsekvenser för den
enskildes integritet ska beaktas. Om förslagen leder till
offentligfinansiella kostnadsökningar ska utredaren föreslå hur
dessa ska finansieras.
Konsekvensanalysen ska löpa parallellt med det övriga
arbetet. En redovisning och motivering ska göras av vilka för-
slag som har övervägts, men avfärdats.
Utredaren ska i enlighet med kommittéförordningen
utredning vid regelgivning ange kostnadsberäkningar och andra
konsekvensbeskrivningar.
Samråd och redovisning av uppdraget
Utredaren ska i sitt arbete inhämta information från
Migrationsverket, Polismyndigheten och andra relevanta
myndigheter.
Utredaren ska också beakta relevant arbete som
pågår inom Regeringskansliet. Även relevant EU-lagstiftning
samt pågående arbete inom EU ska beaktas, bland annat
kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets
förordning om inrättande av Eurodac för jämförelse av
fingeravtryck för en effektiv tillämpning av förordning (EU) nr
604/2013 om kriterier och mekanismer för att avgöra vilken
medlemsstat som är ansvarig för att pröva en ansökan om
internationellt skydd som en tredjelandsmedborgare eller en
statslös person har lämnat in i någon medlemsstat, för
identifiering av tredjelandsmedborgare eller statslösa personer
som
vistas
olagligt,
och
för
när
medlemsstaternas
brottsbekämpande
myndigheter
begär
jämförelser
med
Eurodacuppgifter för brottsbekämpande ändamål (Reviderade
Eurodacförordningen).
Uppdraget ska redovisas senast den 1 december 2017.
(Justitiedepartementet)