med förslag till godkännande av avtal mellan Sverige och Spanien för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter
Regeringens proposition
1976/77:2
med förslag till godkännande av avtal mellan Sverige och Spanien för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet samt ett till avtalet fogat protokoll;
beslutad den 23 juni 1976.
Regeringen föreslår riksdagen att antaga de förslag som har upptagits i bifogade utdrag av regeringsprotokoll.
På regeringens vägnar G. E. STRÄNG
KJELL-OLOF FELDT
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att riksdagen godkänner dels ett mellan Sverige och Spanien ingånget nytt avtal för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet och dels ett till detta avtal fogat protokoll.
Avtalet och protokollet träder i kraft så snart ratifikationshandlingar har utväxlats och är avsett att tillämpas retroaktivt från den tidpunkt då det gamla avtalet med Spanien upphörde att gälla.
I-Riksdagen 1976/77. I saml. Nr 2
Utdrag FINANSDEPARTEMENTET PROTOKOLL
vid regeringssammanträde
1976-06-23
Närvarande: statsrådet Sträng, ordförande, och statsråden Andersson, Holmqvist, Aspling, Lundkvist, Norling, Lidbom, Carlsson, Feldt, Sigurdsen, Gustafsson, Zachrisson, Hjelm-Wallén.
Föredragande: statsrådet Sträng
Proposition med förslag till godkännande av avtal mellan Sverige och Spanien för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet samt ett till avtalet fogat protokoll.
1 Inledning
Den 25 april 1963 slöts mellan Sverige och Spanien ett avtal för undvikande av dubbelbeskattning och fastställande av bestämmelser angående ömsesidig handräckning beträffande skatter å inkomst och förmögenhet. Avtalet godkändes av riksdagen (prop. 1963:192, BeU 1963:58, rskr 1963: 365) och tillämpades i princip på inkomst hänförlig till beskattningsår som hade avslutats år 1963 eller senare år och i fråga om förmögenhet fr.o.m. 1964 års taxering (SFS 1964: 98). Avtalet ändrades genom tilläggsavtal den 14 mars 1966 (prop. 1966: 140, BeU 1966: 61, rskr 1966: 343). Tillläggsavtalet tillämpades på inkomst som hade uppburits eller förmögenhet som hade innehafts år 1966 eller senare år (SFS 1967: 88).
1963 års avtal tillkom ungefär samtidigt som organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) färdigställde sitt modellavtal för bilaterala dubbelbeskattningsavtal. Det svensk-spanska avtalet överensstämde också i allt väsentligt med modellavtalet och måste mot bakgrund av då gällande förhållanden betecknas som ett från svensk synpunkt tillfredsställande avtal.
Enligt det svensk-spanska avtalet liksom i alla andra avtal som Sverige tidigare hade ingått tillämpades på svensk sida den s.k. exempt-metoden som huvudmetod för undvikande av dubbelbeskattning, dvs. inkomst, som en i Sverige bosatt person uppbar från Spanien och som enligt avtalet fick
beskattas i Spanien, skulle vara undantagen från svensk inkomstskatt. Motsvarande gällde svensk förmögenhetsskatt i fråga om förmögenhet
som sådan person innehade i Spanien. I mitten av 1960-talet övergick Sve-
rige emellertid i sina avtal till den s.k. credit of tax-metoden för undvikande av dubbelbeskattning (credit of tax = avräkning av skatt). Denna metod ansågs bl. a. från rättvisesynpunkt vara mer tillfredsställande. Även i andra hänseenden har på svenskt initiativ i senare avtal införts regler som avviker från motsvarande bestämmelser i 1963 års svensk-spanska avtal och
tidigare ingångna svenska avtal. Mot bakgrund av dessa förhållanden kom
1963 års avtal med tiden att från svensk synpunkt framstå som otillfreds-
ställande. Under hösten 1972 togs från svensk sida kontakt med vederbörande spanska myndigheter i syfte att få till stånd förhandlingar om. en revision av 1963 års avtal. Sådana förhandlingar inleddes under sommaren 1973 och fortsatte under våren 1974. Vid förhandlingarna nåddes enig-
het om att ersätta det gamla avtalet med ett helt nytt och man lyckades också enas om flertalet artiklar till ett sådant nytt avtal. På en rad väsentli-
ga punkter kunde emellertid enighet inte nås. På svensk sida ansågs dock
det gamla avtalet i väsentliga delar så otillfredsställande att det snarast borde upphöra att gälla. Avtalet sades därför upp i juni 1974 och dess bestämmelser upphörde att gälla vid 1974 års utgång. I samband med uppsäg-
ningen gjordes emellertid klart för de spanska myndigheterna att man på svensk sida förutsatte att förhandlingarna om ett nytt avtal skulle fortsätta.
Sådana förhandlingar skedde också under hösten 1974 och våren 1975. Vid
sistnämnda förhandlingar, som ägde rum i Stockholm den 20 och den 21
maj 1975, paraferades ett på engelska språket upprättat förslag till avtal mellan Sverige och Spanien för undvikande av dubbelbeskattning beträf- -
fande skatter på inkomst och förmögenhet samt ett till avtalet fogat proto-
koll. Genom efterföljande skriftväxling har vissa ändringar gjorts i den paraferade texten. Överenskommelse har senare nåtts om texter på svenska
och spanska språken. Förslagen bör fogas till regeringsprotokollet i detta ärende som bilaga.
Förslagen till avtal och protokoll remitterades till kammarrätten i Stock-
holm och riksskatteverket. Sistnämnda remissinstans har framfört vissa erinringar mot avtalet. Jag avser att ta upp dessa i samband med de avtals-
bestämmelser till vilka de hör.
Sedan regeringen den 8 april 1976 beslutat att avtalet och protokollet skulle undertecknas, har de den 16 juni 1976 undertecknats för Sveriges del av beskickningschefen i Madrid.
2 Spansk skattelagstiftning
Det spanska inkomstskattesystemet är uppbyggt på dels en allmän in-
komstskatt och dels fem skatter på särskilda inkomstslag s. k. sedulärskat-
ter. Den allmänna inkomstskatten utgår på fysiska personers och bolags sammanlagda inkomst medan sedulärskatterna tas ut på inkomst av jordbruksfastighet och fastighet i stad. arbetsinkomst samt inkomst av kapital och rörelse. Sedulärskatterna tas ut dels för statens och dels. i form av vissa tillägg, för lokala myndigheters räkning. Den del av sedulärskatterna som utgär till staten utgör förskottsbetalning på den allmänna inkomstskatten men om uttagen sedulärskatt överstiger slutlig allmän inkomstskatt sker ingen restitution.
Fysiska personer erlägger allmän inkomstskatt efter en progressiv skiktskala. Skatten tas ut med 1572 på de första 100000 pesetas (100 pesetas motsvarar ungefär 7 kr.) och stiger till 56,12 + på den del av inkomsten som överstiger 5 000000 pesetas. Den totala skatten får dock inte överstiga 40 2; av beskattningsbar inkomst. Vid beräkning av beskattningsbar inkomst medges bl.a. barnavdrag med 25000 pesetas för varje beroende barn (50 000 pesetas för handikappade barn) samt 40 000 pesetas för äkta makar. Sistnämnda avdrag medges dock endast om makarnas inkomst inte överstiger 1600 000 pesetas. Från arbetsinkomst medges dessutom avdrag med 25 42 av sådan inkomst från spansk källa om inkomsten inte överstiger 500 000 pesetas och med 2097 av inkomsten om denna överstiger 500 000 pesetas. Maximalt avdrag i denna del är dock 325 000 pesetas.
Bolag erlägger allmän inkomstskatt efter en skattesats som i regel uppgår
till 36 96. |
I fråga om sedulärskatterna varierar skattesatserna väsentligt. Skatten på jordbruksfastighet består av en fast del och en proportionell del. Den fasta delen utgår på verklig hyra eller på uppskattad hyra, som bestäms av myndigheterna. Skattesatsen för den till staten utgående delen av skatten är 1096. Lokala tilläggsskatter kan tas ut med 15 26. Den proportionella delen erläggs för nettointäkten (verklig eller beräknad) av fastigheten. Skattesatsen är 17,5 22. Lokala tilläggsskatter förekommer inte. Om fastighetsägaren själv brukar fastigheten kan den fasta skatten om 1072 avräknas mot den proportionella. Skatten på fastighet i stad utgår till staten med 15 26 på ett underlag som bestäms av myndigheterna. (I vissa delar av Spanien tillämpas ett annat, äldre system för beskattning av stadsfastighet.) Lokala tilläggsskatter utgår även. Dessa får uppgå till högst 20 Zz. Skatten på arbetsinkomst är proportionell och utgår med 97: på inkomst som ej överstiger 200000 pesetas. Överstiger inkomsten 203409 pesetas uppgår skatten till 1222. Vid beräkning av beskattningsbar inkomst medges personligt avdrag som varierar mellan 100000 och 400000 pesetas beroende på antalet hemmavarande barn under 21 år. För fria yrkesutövare tillkommer en fast skatt vars storlek varierar beroende på yrkets art och var det utövas. Lokal tilläggsskatt utgår med 56 £ av den fasta skatten. Skatten på inkomst av kapital utgår med 15 § på utdelning, 24 på ränta (för bankränta 1526) och 20 på royalty och på inkomst av uthyrning av egendom eller rörelse. I fråga om patentroyalty och liknande ersättning beräknas
den skattepliktiga inkomsten till 70 7 (i vissa fall 30 7) av bruttot och i fråga om hyresinkomst till 75 "7 av bruttohyran. Under åren 1975 och 1976 uttas tilläggsskatt på utdelning. royalty och hyra med 102 av eljest utgående skatt. Lokala tilläggsskatter förekommer inte. Skatten på inkomst av rörelse. slutligen, utgår med en fast del och en proportionell del. Den fasta delen utgår enligt samma grunder som i fråga om den fasta skatten på inkomst av fritt yrke. Den proportionella delen utgår på verklig eller uppskattad nettoinkomst av rörelse. Schablonavdrag medges med 30 000 pesetas utöver verkliga kostnaden. Skattesatsen är 202. Lokala tilläggsskatter förekommer inte.
Fysiska personer och bolag bosatta i Spanien erlägger allmän inkomstskatt och tilläggsskatt för all inkomst, oavsett om inkomsten har uppkommit i Spanien eller någon annan stans. Spanskt bolag som erhåller utdelning från annat spanskt bolag får dock under vissa förutsättningar göra avdrag för ett belopp motsvarande 9,92: av den mottagna utdelningen. Vidare erhåller holdingbolag i vissa fall skattefrihet för utdelning från utlandet. Fysisk person anses bosatt i Spanien om han har sitt hemvist där eller om han vistas i Spanien mer än sex månader under ett beskattningsår. Ett bolag anses bosatt i Spanien om det har bildats där eller har sitt huvudkontor där.
Fysisk person som inte är bosatt i Spanien erlägger i princip sedulärskatt och allmän inkomstskatt enligt de för bosatta gällande reglerna men skatterna tas endast ut på inkomst från källa i Spanien. Vidare medges inga personliga avdrag.
Utländskt bolag med fast driftställe i Spanien erlägger inkomstskatt och sedulärskatt på inkomst hänförlig till driftstället. Om sådant bolag betalar utdelning eller ränta utgår dessutom källskatt med 16,5 76 resp. 24976 av den del av driftställets vinst som härrör från källa i Spanien. Utländskt bolag utan fast driftställe i Spanien erlägger sedulärskatt på inkomst av jordbruksfastighet och fastighet i stad samt inkomst av kapital.
Fysisk person och företag som ej erlägger bolagsskatt är skattskyldiga för realisationsvinst. Vinsten underkastas allmän inkomstskatt om egendomen har överlåtits inom ett år efter förvärvet eller, i fråga om fastighet, tre år efter förvärvet. Sker överlåtelse efter denna tid utgår en särskild skatt med 157. Underlaget för skatten reduceras med 52 för varje år som egendomen har innehafts. Skatten reduceras med hälften om vinsten investeras i börsnoterade värdepapper.
Förmögenhetsskatt förekommer men endast på det lokala planet.
Slutligen må nämnas, att spansk skattelagstiftning innehåller regler om särskilda skattelättnader i syfte att stimulera investeringar, s.k. ”tax incentives”.
3 Föredraganden
Avtalsförslaget har i likhet med 1963 års avtal kunnat utformas i huvudsaklig överensstämmelse med OECD:s modellavtal. Avvikelser förekommer dock i fråga om beskattning av bl. a. utdelning. ränta, royalty, fritt yrke och vissa pensioner. Vidare innehåller det nya avtalet liksom det gamla regler om s.k. matching credit på svensk sida. dvs. avräkning för spansk skatt som har eftergivits i investeringsfrämjande syfte. Både Sverige och Spanien tillämpar credit of tax-metoden som huvudmetod för undvikande av dubbelbeskattning.
Art. I anger vilka personer som omfattas av avtalet.
I art. II redovisas de skatter på vilka avtalet tillär.:pas. I detta sammanhang bör observeras bestämmelsen i punkt I i det till avtalet fogade protokollet. Enligt tidigare gällande bolagsskatteregler i Spanien utgick bolagsskatt med 32 § jämte en särskild tilläggsskatt om 4 Z på annars utgående skatt. Genom lagändring år 1974 avskaffades tilläggsskatten fr. o. m. den 9 april 1975. Samtidigt höjdes bolagsskatten till nuvarande 36 &.
Art. III —V innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer i avtalet. Av särskilt intresse i detta sammanhang är bestämmelsen i art. IV punkt 3, som saknar motsvarighet i andra svenska dubbelbeskattningsavtal, samt punkt I i protokollet. I de fall en svensk medborgare anses bosatt i Sverige enligt bestämmelserna i punkt 1 andra stycket av anvisningarna till 53 § kommunalskattelagen (1928: 370) och i Spanien enligt spansk lagstiftning skall den skattskyldiges hemvist för tillämpning av avtalet avgöras genom överenskomrnelse mellan de behöriga myndigheterna. Vad som avses med uttrycket "behörig myndighet” anges i art. II punkt I h. Det synes ändamålsenligt att överenskommelser enligt art. IV punkt 3 handläggs av riksskatteverket. Förfarandet enligt art. IV punkt 3 tillämpas endast under de första tre åren efter den skattskyldiges utflyttning från Sverige. Uppkommer dubbel bosättning för den skattskyldige under senare år, löses denna enligt bestämmelserna i art. IV punkt 2. Detsamma gäller fall av dubbel bosättning då fysisk person anses bosatt i Sverige på annan grund än enligt nyssnämnda bestämmelser i kommunalskattelagen.
Riksskatteverket anser att bestämmelsen i art. IV punkt 3 medför rättsosäkerhet och att den dessutom är ohanterlig från administrativ synpunkt. Verket framhåller också att det för den enskilde måste framstå som otillfredsställande att inte i förväg kunna beräkna sitt skatterättsliga hemvist. ' Om parterna avsett att treårs-regeln skulle gälla, borde enligt verkets mening bestämmelsen ha utformats i enlighet med dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Schweiz.
Jag vill för egen del framhålla följande. Den bestämmelse i dubbelbeskattningsavtalet med Schweiz som riksskatteverket syftar på finns intagen i art. 25 § 2 i avtalet (SFS 1966: 554) och föreskriver att fysisk person, som enligt avtalet har hemvist i Schweiz och som därjämte enligt bestäm-
mot 7
melserna i de svenska skattelagar som omfattas av avtalet, anses bosatt i Sverige, får beskattas i Sverige, oavsett övriga bestämmelser i avtalet. Avtalsbestämmelsen avser endast svenska medborgare och gäller endast under tre år efter avresan från Sverige. Den bestämmelse i svensk skattelag som åsyftas i avtalet är den av riksskatteverket nämnda s.k. treårs-regeln i punkt I andra stycket av anvisningarna till 53 § kommunalskattelagen. Denna regel innebär, såvitt nu är fråga, att svensk medborgare, som flyttar från Sverige, alltjämt skall anses bosatt i Sverige intill dess tre år har förflutit från avresan, om han inte visar att han under beskattningsåret inte haft väsentlig anknytning till Sverige.
Kommunalskattelagens treårs-regel har alltså i denna del i princip skrivits in i det svensk-schweiziska avtalet och skall tillämpas även om sedvanliga regler i avtalet om var en person skall anses ha hemvist för tillämpning av avtalet skulle medföra att hemvistet skall anses ligga i Schweiz. Art. 25 § 2 i avtalet med Schweiz innehåller även särskilda avräkningsregler för att förhindra dubbelbeskattning i de fall då treårs-regeln tillämpats.
Vid förhandlingarna med Spanien föreslogs från svensk sida en avtalsregel motsvarande den som har intagits i det svensk-schweiziska avtalet. På spansk sida var man emellertid inte villig att acceptera sådana avtalsregler, vilka enligt spansk uppfattning skulle innebära avsteg från de av OECD rekommenderade reglerna för bestämmande av en persons skatterättsliga hemvist. Efter långvariga förhandlingar lyckades de båda delegationerna enas om den kompromisslösning som har intagits i art. IV punkt 3 i avtalsförslaget. Givetvis hade en regel liknande den i avtalet med Schweiz varit att föredra framför allt från administrativ synpunkt. Riksskatteverkets påpekanden rörande olägenheterna för den skattskyldige har ett visst berättigande. Sådana olägenheter uppkommer dock även vid tillämpning av de sedvanliga hemvistreglerna i dubbelbeskattningsavtal i fall där skattskyldig har dubbelt hemvist. Det torde f.n. inte vara möjligt att bedöma i vilken omfattning den föreslagna nya bestämmelsen kommer att behöva tilllämpas. Att en viss administrativ belastning kommer att uppstå för riksskatteverket torde dock vara klart. Skulle det visa sig att bestämmelsen i den praktiska tillämpningen blir alltför ohanterlig, får kontakt tas med . spansk myndighet i syfte att revidera avtalet i denna del. Det synes knappast nödvändigt att här ge några närmare anvisningar om de särskilda överenskommelser som riksskatteverket skall träffa med spansk myndighet i hemvistfrågor. Det bör dock understrykas att bakgrunden till den föreslagna bestämmelsen är att treårs-regeln i kommunalskattelagen i varje fall i princip skall kunna tillämpas i förhållande till Spanien. Det är alltså normalt inte meningen att frågan om dubbelt hemvist skall lösas med ledning av reglerna i art. IV punkt 2, även om detta undantagsvis kan vara motiverat. Den situationen kan alltså uppkomma att fråga om dubbelt hemvist inte kan lösas utan den skattskyldige kommer att anses ha hemvist i båda staterna. I sådant fall tillämpas avtalet på svensk sida som om den
skattskyldige enligt avtalet har haft hemvist i Sverige och inte i Spanien. Har den skattskyldige exempelvis inkomst från Spanien vilken har beskattats där, får den spanska skatten avräknas mot svensk skatt enligt bestämmelserna i art. XXIV punkt 1. Avräkning får emellertid ske endast för sådan spansk skatt som skulle ha fått tas ut enligt avtalet om den skattskyldige inte haft hemvist i Spanien, t.ex. skatt på inkomst av fastighet i Spanien, skatt på utdelning från bolag i Spanien, dock högst med belopp motsvarande 15 % av utdelningen. Spansk skatt som har utgått på grund av att den skattskyldige enligt spansk lagstiftning är bosatt i Spanien får inte avräknas. Det särskilda avräkningsförfarande som har införts i den tidigare berörda bestämmelsen i art. 25 § 2 i det svensk-schweiziska avtalet kan alltså inte tillämpas i förhållande till Spanien.
Uttrycket ”fast driftställe” definieras i art. V. I detta sammanhang bör även observeras de särskilda bestämmelserna i punkt III i protokollet.
De materiella beskattningsreglerna återfinns i art. VI -XXIII.
Inkomst av fastighet får beskattas i den stat där fastigheten är belägen (art. VD.
Enligt art. VII får inkomst av rörelse beskattas i den stat där rörelsen bedrivs från fast driftställe. Som jag tidigare har nämnt definieras uttrycket ”fast driftställe” i art. V.
Art. VIII föreskriver att inkomst av sjöfart eller luftfart i internationell trafik beskattas endast i den stat där företaget har hemvist.
Art. IX ger möjlighet för de båda staternas myndigheter att enligt sin interna lagstiftning omräkna rörelseinkomst om obehörig vinstöverföring mellan företag med intressegemenskap kan påvisas. På svensk sida får bestämmelsen betydelse för tillämpningen av 43 & I mom. kommunalskattelagen (43 § I mom. ändrad senast 1965: 573).
Utdelningsbeskattningen behandlas i art. X. Utdelning får beskattas i den stat där mottagaren har hemvist (art. X punkt 1) om inte bestämmelserna i art. XXIV punkt 3 är tillämpliga. Den får även beskattas i den stat där det utdelande bolaget har hemvist (källstaten) men skatten där skall enligt bestämmelserna i art. X punkt 2 uppgå till högst 15 eller i vissa fall högst 1020 av utdelningens belopp. Bestämmelsen i art. X punkt 5, andra stycket, innebär, att Spanien i vissa fall medges rätt att enligt sin egen lagstiftning beskatta utdelning från svenskt bolag till person som inte har hemvist i Spanien, s.k. extraterritoriell beskattning.
Ränta får enligt art. XI punkt I beskattas i .den stat där räntemottagaren har hemvist men den får också beskattas i den stat varifrån den härrör (källstaten). Skatten i källstaten skall dock uppgå till högst 1597 (art. XI punkt 2). Denna begränsning gäller dock inte i fall som avses i art. XI punkt 3. |
Enligt art. XII punkt I får royalty beskattas i den stat där royaltymottagaren har hemvist. Har royaltyn uppkommit i den andra staten (källstaten) får skatt tas ut även där men skatten får inte överstiga 1094 av royaltyns
ee 9
bruttobelopp (art. XII punkt 21. S.k. fastighetsroyalty beskattas dock enligt art. VI.
Uppkommer dubbelbeskattning vid tillämpning av art. X-XH undanröjs denna genom skatteavräkning enligt art. XXIV punkt 1.
Riksskatteverket noterar i sitt yttrande. att källstatens beskattningsrätt till utdelning. ränta och royalty avviker från OECD:s modellavtal på så sätt att källstaten. dvs. den stat varifrån inkomsten härrör, har tillförsäkrats en vidare beskattningsrätt än vad som normalt gäller i avtal mellan västeuropeiska länder.
Riksskatteverket har tidigare gjort liknande påpekande i fråga om förslag till avtal med vissa stater, t.ex. Kenya och Brasilien. Jag får i dessa delar hänvisa till vad jag anförde i samband med att förslaget till avtal med förstnämnda land lades fram för riksdagen (prop. 1973: 183 s. 6 ff).
Art. XII behandlar beskattning av realisationsvinst. Bestämmelserna Överensstämmer i princip med motsvarande bestämmelser i OECD:s modeilavtal. dvs. vinst vid överlåtelse av fastighet samt rörelsetillgångar nedlagda i fast driftställe får beskattas i den stat där fastigheten resp. driftstället är beläget medan vinst vid överlåtelse av annan egendom beskattas endast där överlåtaren har hemvist. Art. XII punkt 3 innehåller särskilda regler för SAS och i punkt 4 andra stycket har på spanskt initiativ införts särskilda villkor för beskattning av vinst vid försäljning av rätt till sådan royalty som avses i art. XII punkt 3. Punkt 5 innehåller regler avsedda att i vissa speciella fall förhindra skatteflykt genom att en skattskyldig flyttar sitt hemvist från den ena staten till den andra. Uppkommer dubbelbeskattning i sådant fall undanröjs denna enligt de särskilda avräkningsreglerna i art. XXIV punkt 5.
Inkomst av fritt yrke beskattas enligt art. XIV. Bestämmelserna innebär, i jämförelse med OECD:s modellavtal, en utvidgning av beskattningsrätten för den stat där yrket utövas.
Art. XV innehåller bestämmelser om beskattning av enskild tjänst. Sådan inkomst får enligt art. XV punkt I i regel beskattas i den stat där arbetet utförs. En person med hemvist i en stat som utför arbete i den andra staten under kortvarig vistelse där beskattas dock endast i hemviststaten under de förutsättningar som anges i art. XV punkt 2.
Inkomst av anställning ombord på fartyg och flygplan i internationell trafik beskattas enligt de särskilda reglerna i art. XV punkt 3.
Styrelsearvoden får enligt art. XVI beskattas i den stat där det utbetalande bolaget har hemvist. .
Inkomst som förvärvas av artister och professionella idrottsmän får enligt art. XVI beskattas i den stat där verksamheten utövas.
Pension på grund av enskild tjänst och livräntor beskattas enligt huvudregeln i art. XVII punkt I endast i den stat där inkomsttagaren har hemvist. Punkt 3 innehåller dock ett par viktiga undantag. Utbetalning enligt socialförsäkringssystemet i en stat får beskattas i denna stat. Undantagsregeln gäller dock endast om mottagaren är medborgare i den utbetalande
staten. Utbetalningar enligt svensk socialförsäkringslagstiftning. t.ex.
ATP och folkpension, till svensk medborgare med hemvist i Spanien får
således beskattas i Sverige. Vidare gäller. att utbetalningar på grund av
pensionsförsäkring, som har meddelats i en stat. får beskattas i denna
stat. Även här gäller dock som villkor. att mottagaren är medborgare i den stat varifrån utbetalning sker. Bestämmelsen. som tillkommit på yrkande
från svensk sida, innebär att de regler om skattskyldighet för belopp som
utgår på grund av pensionsförsäkring, meddelad i försäkringsrörelse i
Sverige, vilka nyligen infördes i 53 § I mom. a kommunatlskattelagen att
gälla fr.o.m. 1977 ärs taxering. kan tillämpas i fråga om sådana försäkringsbelopp som utbetalas till svensk medborgare med hemvist i Spanien.
Utbetalningar av förevarande slag får beskattas även i den stat där den som uppbär betalningen har hemvist. Uppkommer dubbelbeskattning i här
omnämnda fall undanröjs denna. med avvikelse från sedvanliga regler. genom avräkning i den stat varifrån utbetalning skett. enligt de tidigare berörda särskilda bestämmelserna i art. XXIV punkt 5.
Lön och pension på grund av statlig eller kommunal tjänst beskattas enligt art. XIX punkterna I a och 2 a i regel endast i den stat varifrån utbetalning sker. Undantag från denna regel gäller i de fall som avses I art. XIX
punkterna I b och 2 b. Bestämmelserna i art. XV. XVI och XVTII om beskattning av lön, pension och andra ersättningar på grund av enskild tjänst tillämpas i de fall som avses i art. XIX punkt 3. Art. XX och XXI imnehåller regler om skattefrihet för studerande, lärare och forskare. Bestämmelserna, som har motsvarighet i flertalet svenska
dubbelbeskattningsavtal, avser att underlätta utbytet mellan staterna av sådana personer.
Inkomst som inte har nämnts särskilt i föregående artiklar i avtalet be-
skattas i princip endast i den stat där inkomsttagaren har hemvist (art.
XAMID.
Art. XXIII reglerar beskattningen av förmögenhet. Bestämmelserna överensstämmer med sedvanliga regler i detta hänseende.
Art. XXIV (metodartikeln) innehåller bestämmelser om hur dubbel-
beskattning skall undanröjas. Som jag tidigare har nämnt tillämpar båda staterna credit of tax-metoden som huvudmetod för att undanröja dubbelbeskattning. Det normala avräkningsförfarandet regleras i art. XXIV punkt
I. Dessa bestämmelser innebär, såvitt avser inkomst, att beskattningen i inkomsttagarens hemviststat innefattar den skattskyldiges alla inkomster
utom sådan inkomst som i avtalet uttryckligen är undantagen från beskatt-
ning i hemviststaten. Från den uträknade skatten avräknas sedan den in-
komstskatt som påförts i den andra staten. Enligt förevarande avtal är det
endast inkomst som avses i art. XIX punkterna 1 a och 2 a som skall be-
skattas uteslutande i den stat varifrån utbetalning sker. I sådana fall tillämpas inte avräkningsreglerna i art. XXIV punkt 1 utan den särskilda bestämmelsen i art. XXIV punkt 2. Som jag tidigare har nämnt tillämpas avräkningsmetoden inte heller i de fall som avses i art. XXIV punkt 3. Enligt
vo. 11
denna bestämmelse skall utdelning från spanskt bolag till svenskt vara undantagen från svensk skatt i de fall utdelningen enligt svensk lag hade varit undantagen från beskattning om båda bolagen varit svenska. För skattefrihet fordras emellertid även att de ytterligare villkor som föreskrivs i förevarande punkt är uppfyllda. De svenska bestämmelser som åsyftas återfinns i 54 §& kommunalskattelagen (54 § ändrad senast 1974: 313) och 7 § lagen (1947: 576) om statlig inkomstskatt. Bestämmelsen i art. XXIV punkt 3 har sin motsvarighet på spansk sida i art. XXIV punkt 6. I samband med redogörelsen för spansk skattelagstiftning nämnde jag, att lagstiftningen innehåller resler om särskilda skattelättnader i syfte att underlätta investeringar. I art. XXIV punkt 4 ges bestämmelser om avräkning från svensk skatt enligt art. XXIV punkt I för spansk skatt som sålunda eftergivits. Bestämmelsen har i sak oförändrad överförts från det gamla avtalet. Enligt punkt IV i protokollet skall de behöriga myndigheterna gemensamt fastställa på vilken spansk lagstiftning bestämmelserna i punkt 4 skall tillämpas. Art. XXIV punkt 5 innehåller, som jag tidigare har berört. särskilda, från art. XXIV punkt I avvikande avräkningsregler i fråga om skatt på realisationsvinst enligt art. XIII punkt 5 samt på utbetalningar enligt art. XVIII punkt 3.
Art. XXV innehåller regler om förbud mot diskriminering i skattehänseende. Bestämmelserna i art. XXV punkt 3 första stycket kompletteras för Sveriges del genom en särskild bestämmelse i punkt V i protokollet.
Art. XXVI reglerar förfarandet vid ömsesidig överenskommelse om tolkning eller tillämpning av avtalet.
Bestämmelser om utbyte av upplysningar för taxeringsändamål har intagits i art. XXVII. Enligt punkt VI i protokollet skall de behöriga myndigheterna genom särskild överenskommelse fastställa omfattningen av de båda staternas förpliktelser enligt denna artikel, t.ex. i vilken utsträckning sådant utbyte skall ske automatiskt, dvs. utan särskild framställning i det enskilda failet.
Art. XXVIII innehåller regler om diplomatiska och konsulära befattningshavare.
Enligt art. XXIX träder avtalet efter ratifikation i kraft sedan ratifikationshandlingarna utväxlats. Avtalet tillimpas därefter på svensk sida i fråga om kupongskatt på utdelning som har blivit tillgänglig för lyftning under kalenderåret närmast före det då avtalet träder i kraft eller senare år, i fråga om skatt på annan inkomst som har förvärvats under kalenderåret närmast före det då avtalet träder i kraft eller senare år och i fråga om förmögenhetsskatt som har påförts på grund av taxering under kalenderåret närmast före det då avtalet träder i kraft eller senare år. På spansk sida tilllämpas avtalet på inkomst som är hänförlig till kalenderåret närmast före det då avtalet träder i kraft eller senare år. Genom dessa bestämmelser kommer det nya avtalet att tillämpas i omedelbar anslutning till upphörandet av det gamla avtalet, under förutsättning att ikraftträdandet sker under år 1976.
Art. XXX innehåller bestämmelser om upphörande av avtalet.
Det till avtalet fogade protokollet utgör en integrerunde del av avtalet.
Innehållet i protokollet har redovisats i samband med de bestämmelser i avtalet till vilka det hör.
Sammanfattningsvis får jag anföra följande. 1963 års svensk-spanska
dubbelbeskattningsavtal utgjorde ett led i det samarbete på skatteområdet
som sedan mitten av 1950-talet hade bedrivits mellan medlemsstaterna i OECD inom ramen för denna organisations skattekommitté. Avtalet blev också i stor utsträckning utformat i enlighet med de beskattningsprinciper som denna kommitté hade arbetat fram och som kom till uttryck i det avtal som OECD:s råd i juli 1963 rekommenderade som modell för bilaterala dubbelbeskattningsavtal. Det svensk-spanska avtalet måste betecknas som fullt tillfredsställande mot bakgrund av de förhållanden som rådde vid
denna tid. Under mitten av 1960-talet ändrades den svenska inställningen till vissa bestämmelser i dubbelbeskattningsavtalen. Detta gällde fram-
för allt metoden för undvikande av dubbelbeskattning. 1 avtalet med Spanien liksom i alla tidigare ingångna svenska avtal tillämpades exempt-metoden som generell metod för att undvika dubbelbeskattning. I de avtal som har slutits under mitten av 1960-talet och senare har Sverige emellertid övergått till credit of tax-metoden som generell
metod. Denna metod ansågs vara att föredra, bl.a. emedan den i princip vid beskattningen likställer inkomst, som i Sverige bosatt person uppbär från utlandet, med inkomst från Sverige. I de avtal som Sverige har slutit under sistnämnda tid har Sverige också regelmässigt förbehållit sig rätten att beskatta pensioner som utbetalas enligt svensk
socialförsäkringslagstiftning. 1963 ärs avtal med Spanien kom av
dessa och andra skäl med tiden att från svensk synpunkt framstå som otill-
fredsställande i viktiga hänseenden. På svenskt initiativ inleddes därför förhandlingar om ett nytt avtal. Sedan det efter ett par förhandlingsomgångar visat sig omöjligt att på ett flertal punkter uppnå för Sverige acceptabla regler sade Sverige upp avtalet, varefter detta upphörde att gälla med utgången av år 1974. Förhandlingarna om ett nytt avtal fortsatte emellertid
efter uppsägningen och i maj 1975 nåddes överenskommelse om förslag till ett nytt avtal. Förslaget har, liksom det gamla avtalet. i stor utsträckning
kunnat utformas i enlighet med OECD:s modellavtal. Bestämmelserna om beskattning av utdelning, ränta och royalty innehåller emellertid genomgå-
ende en rätt för källstaten att ta ut skatt efter högre skattesatser än de av
OECD rekommenderade. Denna vidgade beskattningsrätt för källstaten
får ses som en eftergift från svensk sida. Detsamma gäller de regler om av-
räkning i Sverige för spansk skatt som eftergivits, s.k. matching credit, som finns i metodartikeln. Högre källskattesatser och särskilda avräk-
ningsregler fanns emellertid även i det gamla avtalet. Å andra sidan har de svenska önskemålen om bl. a. ändrad metod för undvikande av dubbelbeskattning och beskattning av vissa pensioner, t. ex. ATP-pensioner och ut-
betalningar på grund av pensionsförsäkring, kunnat tillgvodoses. De nya avtalsbestämmelserna i art. IV punkt 3 om överläggningar mellan de behöriga myndigheterna för att lösa frågor om s. k. dubbelt hemvist kan i vissa
fall komma att medföra olägenheter av i huvudsak udministrativ natur. Dessa olägenheter måste dock vägas mot det faktum att bestämmelsen är en kompromiss som har tillkommit efter långvariga förhandlingar och utan vilken något avtal knappast skulle ha kommit till stånd. Bestämmelsen sy-
nes därför böra kunna accepteras. Avtalet bygger i princip på ömsesidiga
åtaganden och överensstämmer i allt väsentligt med andra avtal som Sverige har ingått under senare år.
4 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen att
I. godkänna avtalet mellan Sverige och Spanien för undvikande av dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet samt det
till avtalet fogade protokollet, 2. bemyndiga regeringen att. i den mån det föranleds av avtalet och protokollet, meddela föreskrifter om ändring i fråga om taxeringar som rör
statlig eller kommunal skatt och i fråga om andra åtgärder varigenom så-
dan skatt har påförts.
5 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar
att genom proposition föreslå riksdagen att antaga de förslag som föredra-
ganden har lagt fram.
Avtal mellan Sverige och Spanien för und- Convention between Sweden and Spain vikande av dubbelbeskattning beträffan- for the avoidance of double taxation with
de skatter på inkomst och förmögenhet respect to taxes on income and capital
Sveriges regering och Spaniens regering The Government of Sweden and the har. föranledda av önskan att ingå ett avtal Government of Spain, för undvikande av dubbelbeskattning beträf- Desiring to conclude a Convention för the fande skatter på inkomst och förmögenhet, avoidance of double taxation with respect to överenskommit om följande: taxes on income and capital,
have agreed as follows:
Artikel I Article I Personer som omfattas av avtalet Personal Scope
Detta avtal tillämpas på personer som har This Convention shall apply to persons hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda who are residents of one or both of the Constaterna. tracting States.
Artikel II Article IH Skatter som omfattas av avtalet Taxes Covered
1. Detta avtal tillämpas på skatter på in- 1. This Convention shall apply to taxes on komst och förmögenhet. som uttages av en- income and on capital imposed on behalf of var av de avtalsslutande staterna, dess admi- each Contracting State or of its administratinistrativa underavdelningar eller lokala myn- ve subdivisions or local authorities, irrespecdigheter, oberoende av sättet på vilket skat- tive of the manner in which they are levied. terna uttages.
2. Med skatter på inkomst och förmögen- 2. There shall be regarded as taxes on inhet förstås alla skatter, som utgår på inkomst come and on capital all taxes imposed on toeller förmögenhet i dess helhet eller på delar tal income, on total capital, or on elements of av inkomst eller förmögenhet, däri inbegrip- income or of capital, including taxes on gains na skatter på vinst genom överlåtelse av lös from the alienation of movable or immovable eller fast egendom, skatter på företags totala property, taxes on the total amounts of wages löneutbetalningar samt skatter på värdesteg- or salaries paid by enterprises, as well as taxring. Socialförsäkringsavgifter skall icke an- es on capital appreciation. Social security ses som skatter. fees shall not be regarded as taxes.
3. De för närvarande utgående skatter, på 3. The existing taxes to which the Convenvilka avtalet tillämpas, är: tion shall apply are: a) Beträffande Sverige: (a) In the case of Sweden:
1) den statliga inkomstskatten, sjömans- (i) the State income tax, including sailors” skatten och kupongskatten däri inbegripna; tax and coupon tax;
2) ersättningsskatten och utskiftningsskat- (ii) the tax on the undistributed profits of ten: companies and the tax on distribution in con-
nection with reduction of share capital or the
winding-up of a company;
3) bevillningsavgiften för vissa offentliga (ii) the tax on public entertainers: föreställningar:
4) den kommunala inkomstskatten; samt (iv) the communal income tax; and
5) den statliga förmögenhetsskatten; (v) the State capital tax
Convenio entre Espana y Suecia para evitar la doble imposicion en materia de impuestos sobre la renta y el capital
EI Gobierno de Espana y el Gobierno de
Suecia deseosos de concluir un Convenio pa-
ra evitar la doble imposicion en materia de
impuestos sobre la renta y el capital, han acordado las disposiciones siguientes:
Articulo I
Ambito personal El presente Convenio se aplica a las perso-
nas residentes en uno o en ambos Estados
Contratantes.
Articulo II Impuestos que son objeto del presente Convenio
1. El presente Convenio se aplica a los impuestos sobre la renta y el capital exigidos
por cada uno de los Estados Contratantes o
sus subdivisiones administrativas o autorida-
des locales, cualquiera que sea el sistema de exaccion.
2. Se consideran impuestos sobre la renta
y el capital los que gravan la totalidad de la
renta, la totalidad del capital o cualquier parte de los mismos, incluidos los impuestos sobre las ganancias derivadas de Ja enajenaciön de bienes muebles o inmuebles, los impuestos sobre el importe total de los salarios pagados por las empresas, asi como los impuestos
sobre las plusvalias. No se consideran como impuestos las cuotas de ta Seguridad Social.
3. Los impuestos a los que se aplica el presente Convenio son: a) En el caso de Suecia:
(i) el impuesto general sobre la Renta, que incluye tanto el que afecta a los marineros co-
mo a los tenedores de cupones;
(ii) el impuesto sobre beneficios no distribuidos de sociedades y el que afecta a la distribuciön a propösito de la reducciön del ac-
cionariado o la liquidacién de una sociedad:
(iii) el impuesto sobre profesionales del
espectåculo;
(iv) el impuesto comunal sobre la Renta; y
(v) el impuesto general sobre el Patrimo-
(i det följande benämnda ”svensk skatt"). (hercinafter referred to as "Swedish tax”).
b) Beträftande Spanien: (b) In the case of Spain:
1) den allmänna skatten på fysiska perso- (0) El Impuesto General sobre la Renta de ners inkomst: las personas fisicas (the general income tax
on individuals):
2) den allmänna skatten på bolags och and- (ii) El Ilmpuesto General sobre la Renta de rå juridiska personers inkomst: Sociedades y demås entidades juridicas (the
general corporation tax): 3) följande förskottsvis uttagna skatter: (i) Los siguientes impuestos a cuenta: la fastighetsskatten på jordbruksegendom. fas- Contribucion Territorial sobre la Riqueza tighetsskatten på fast egendom i stad. skatten Rästica y Pecuaria. la Contribucién Territoripå arbetsinkomst. skatten på inkomst av ka- al sobre la Riqueza Urbana. el Impuesto sob-
pital samt skatten på kommersiell och indu- re los Rendimientos del Trabajo Personal. el
striell verksamhet: Impuesto sobre las Rentas del Capital y el
Impuesto sobre Actividades y Beneficios Co-
merciales e Industriales (the following pre-
payments: the tax on rural land, the tax on
urban land. the tax on earned income. the tax
on income from capital. the tax on business and industrial activities):
4) sådan royalty för mark och den skatt på (iv) el Canon de superficie y el impuesto bolags inkomst som omfattas av lagen den 27 sobre la Renta de Socitedades, regulados por
juni 1974, vilken tillämpas i fråga om företag la Ley de 27 de junio de 1974 (aplicable a las
som bedriver undersökning och utvinning av empresas que se dedican a la investigaciön y oljefyndigheter: explotaciön de hidrocarburos) (the "surface
rovalty”” and the tax on corporation profits,
regulated by the Law of 27th June 1974 appli-
cable to enterprises engaged in prospecting
and exploiting oil wells):
5) kommunala skatter på inkomst och för- (v) los impuestos locales sobre la renta y el mögenhet; patrimonio (the local taxes on income and ca-
(i det följande benämnda "spansk skatt"). pital); (hereinafter referred to as "Spanish tax").
4. Detta avtal tillämpas även på skatter av 4. This Convention shall also apply to any samma eller i huvudsak likartat slag, som ef- identical or substantially similar taxes which ter undertecknandet av avtalet uttages vid si- are imposed after the date of signature of this
dan av eller i stället för de ovannämnda skat- Convention in addition to, or in place of, the
terna. De behöriga myndigheterna i de avtals- above-mentioned taxes. Each year the com-
slutande staterna skall årligen meddela var- petent authorities of the Contracting States
andra de ändringar som skett i respektive shall notify to each other any changes which
skattelagstiftning. have been made in their respective taxation laws.
Artikel III Article II
Allmänna definitioner General Definitions
1. Där icke sammanhanget föranleder an- 1. In this Convention. unless the context
nat, har i detta avtal följande uttryck nedan otherwise requires: angiven betydelse:
a) Uttrycket ”Sverige” åsyftar Konunga- (a) the term "Sweden means the Kingriket Sverige och inbegriper varje utanför dom of Sweden including any area outside Sveriges territorialvatten beläget område, in- the territorial sea of Sweden within which un-
nio; (los que en lo sucesivo se denominan
”impuesto sueco"").
b) En etcaso de Espana:
(i) el impuesto general sobre la Renta de
las personas fisicas:
(ii) el impuesto general sobre ta Renta de Sociedades y demås entidades juridicas:
(111) los siguientes impuestos a cuenta: Ja
Contribuciön Territorial sobre la Riqueza
Ruästica y Pecuaria, la Contribuciön Territorial sobre la Riqueza Urbana, el Impuesto sobre los Rendimientos del Trabajo Personal.
el Impuesto sobre las Rentas del Capital v el Impuesto sobre Actividades y Beneficios Co-
merciales e Industriales:
(iv) el canon de superficie y el impuesto sobre la Renta de Sociedades. regulados por
la Ley de 27 junio de 1974 (aplicable a las empresas que se dedican a la investigaciéön y
explotaciön de hidrocarburos):;
(v) los impuestos locales sobre la Renta y
el Patrimonio:
(los que en lo sucesivo se denominan '"im-
puesto.espaniol'").
4. El presente Convenio se aplicarå tam-
bién a los impuestos de naturaleza idéntica o anäloga que sc anadan a los actuales tras la firma de este Convenio o que los sustituyan. Todos los afios, las autoridades competentes
de los Estados Contratantes se comunicarån
cualquier modificacién relevante que se haya introducido en sus respectivas legislaciones
fiscales.
Articulo II
Definiciones Generales
1. En el presente Convenio, a menos que de su texto se infiera una interpretaciöén diferente: a) el término ”Suecia” significa el Reino de Suecia incluyendo en él cualquier årea
que se halle fuera del mar territorial de Sue- 2-Riksdagen 1976/77. 1 saml. Nr 2
om vilket Sverige enligt svensk lag och i der the laws of Sweden and in accordance överensstämmelse med folkrättens allmänna with international law the rights of Sweden regler äger utöva sina rättigheter med avseen- with respect to the sea bed and sub-soil and de på naturtillgångarna på havsbottnen eller i their natural resources may be exercised; dennas underlag.
b) Uttrycket ”Spanien” åsyftar spanska (b) the term ''Spain” means the Spanish staten och, i geografisk bemärkelse, spanska State and, when used in geographical sense, territoriet på Iberiska halvön, Balearerna, Peninsular Spain, the Balearic and Canary Is- Kanarieöarna samt spanska städer i Afrika, lands. the Spanish towns in Africa. including däri inbegripet varje utanför Spaniens territo- any area outside the territorial sea of Spain rialvatten beläget område, som, i överens- which in accordance with international law stämmelse med folkrättens allmänna regler, has been or may hereafter be designated, unenligt spansk lagstiftning om kontinentalsoc- der the laws of Spain concerning the Contikeln har angivits eller härefter kommer att nental Shelf, as an area within which the anges som sådant område inom vilket Spa- rights of Spain with respect to the sea bed nien äger utöva rättigheter med avseende på and sub-soil and their natural resources may naturtillgångarna på havsbottnen eller i den- be exercised: nas underlag.
c) Uttrycken ”en avtalsslutande stat” och (c) the terms "a Contracting State” and ”den andra avtalsslutande staten” åsyftar ""the other Contracting State” mean Sweden Sverige eller Spanien, alltefter som samman- or Spain as the context requires; hanget kräver.
d) Uttrycket ”person” inbegriper en fy- (d) the term '"person”” comprises an indisisk person, bolag och varje annan samman- vidual, a company and any other body of perslutning av personer. sons;
e) Uttrycket ”bolag” åsyftar varje slag av (e) the term "company”' means any body Juridisk person, eller varje subjekt, som i be- corporate, or any entity which is treated as a skattningshänseende behandlas såsom juri- body corporate for tax purposes; disk person.
f) Uttrycken ”företag i en avtalsslutande (f) the terms '"'enterprise of a Contracting stat” och ”företag i den andra avtalsslutande State”” and "enterprise of the other Contractstaten” åsyftar ett företag som bedrives av ing State” mean respectively an enterprise person med hemvist i en avtalsslutande stat, carried on by a resident of a Contracting Starespektive ett företag, som bedrives av per- te and an enterprise carried on by a resident son med hemvist i den andra avtalsslutande of the other Contracting State; staten.
g) Uttrycket ”internationell trafik” åsyf- (g) the term ""international traffic” means tar varje transport utförd av fartyg eller luft- any transport by a ship or aircraft operated fartyg som användes av företag vars verkliga by an enterprise which has its place of effectiledning utövas i en avtalsslutande stat med ve management in a Contracting State, exundantag för sådan transport som företages cept when the ship or aircraft is operated souteslutande mellan platser i den andra avtals- lely between places in the other Contracting slutande staten. State;
h) Uttrycket ”behörig myndighet” åsyf- (h) the term ""competent authority” tar, means:
1) i Sverige, finansministern eller hans be- (i) in the case of Sweden, the Minister of fullmäktigade ombud, och Finance or his authorised representative;
2) i Spanien, finansministern, generalsek- (ii) in the case of Spain: the Minister of Fireteraren för tekniska frågor eller den myn- nance, the Technical General Secretary or dighet som finansministern utser. any other authority to whom the Minister
delegates;
i) Uttrycket ”medborgare” åsyftar fysiska (i) the term '"nationals” means:
cia y en la que. en virtud de las leyes suecas y de acuerdo con la ley internacional, puedan ejercerse los derechos de Suecia con respecto al fondo marino y al subsuelo y a sus recursos naturales;
b) el término ""Espana” significa el Estado Espanol, y, en sentido geogråfico, la Espana Peninsular, las islas Baleares y las Canarias, las ciudades espanolas de Africa, incluyendo cualquier årea exterior al mar territorial de Espana que. de acuerdo con la ley internacional, haya sido senalada o pueda serlo en Jo sucesivo, bajo las leyes espanolas relativas a la Plataforma Continental. como årea en la que puedan ejercerse los derechos de Espana en lo concerniente al fondo marino y subsuelo y a sus recursos naturales:
c) las expresicnes ”un Estado Contratante” y ”el otro Estado Contratante” significan Suecia o Espana, segän se derive del texto;
d) el término ”persona” comprende las personas fisicas. las sociedades y cualquier otra agrupaciön de personas:
e) el término '"'sociedad"" significa cualquier persona juridica o cualquier entidad que deba considerarse como persona juridica a efectos impositivos;
f) las expresiones ""empresa de un Estado Contratante” y "empresa del otro Estado Contratante” significarån respectivamente, una empresa explotada por un residente de un Estado Contratante y una empresa explotada por un residente del otro Estado Contratante;
g) la expresiön ""tråfico internacional”' significa cualquier transporte por barco o aeronave explotado por una empresa que tiene su. sede de direcciön efectiva en un Estado Contratante, salvo cuando el viaje quede circunscrito entre puntos del otro Estado Contratante;
h) la expresiön "'autoridad competente” significa:
(i) en Suecia:
el Ministro de Hacienda o sus representantes autorizados;
(ii) en Espana:
el Ministro de Hacienda, el Secretario General Técnico o cualquier otra autoridad en quién el Ministro delegue;
i) el término '"nacionales'"” significa:
personer som är medborgare i en avtalsslu- all individuals possessing the nationality of tande stat och juridiska personer eller andra a Contracting State and all legal persons. sammanslutningar som bildats enligt gällande partnerships and associations deriving their lag i en avtalsslutande stat. status as such from the law in force in a Con-
tracting State.
2. Då en avtalsslutande stat ullämpar detta 2. As regards the application of this Conavtal anses. såvida icke sammanhanget för- vention by a Contracting State any term not anleder annat. varje däri förekommande ut- otherwise defined shall, unless the context tryck. vars innebörd icke angivits särskilt. ha otherwise requires, have the meaning which den betvdelse. som uttrycket har enligt den it has under the laws of that Contracting State statens lagstiftning rörande sådana skatter, relating to the taxes. which are the subject of som omfattas av avtalet. the Convention.
Artikel IV Article IV Skatterättsligt hemvist Fiscal Domicile
I. Vid tillämpningen av detta avtal förstås 1. For the purposes of this Convention, med uttrycket "person med hemvist i en av- the term "resident of a Contracting State”
talsslutande stat” varje person. som enligt means any person who, under the law of that lagstiftningen i denna stat är skattskyldig där State. is liable to taxation therein by reason på grund av hemvist, bosättning, plats för fö- of his domicile, residence, place of manage-
retagsledning eller varje annan liknande om- ment or any other criterion of a similar natu-
ständighet. Uttrycket inbegriper dock icke en re, but the term does not include any person
person som är skattskyldig i denna avtalsslu- who is liable to tax in that Contracting State
tande stat endast för inkomst från källa i den- in respect only of income from sources
na stat eller förmögenhet belägen där. therein or capital situated in that State.
2. Då på grund av bestämmelserna i punkt 2.. Where by reason of the provisions of pa- I fysisk person har hemvist i båda avtalsslu- ragraph I an individual is a resident of both tande staterna fastställes hans hemvist enligt Contracting States, then his residence shall följande regler: be determined in accordance with the follow-
ing rules: . .
a) Han anses ha hemvist i den avtalsslu- (a) he shall be deemed to be a resident of
tande stat där han har ett hem som stadigva- the Contracting State in which he has a perrande står till hans förfogande. Om han har manent home available to him: if he has a ett sådant hem i båda avtalsslutande staterna, permanent home available to him in both anses han ha hemvist i den avtalsslutande Contracting States, he shall be deemed to be stat, med vilken hans personliga och ekono- a resident of the Contracting State with miska förbindelser är starkast (centrum för which his personal and economic relations
levnadsintressena). are closest (centre of vital interests);
b) Om det icke kan avgöras i vilken avtals- (b) if the Contracting State in which he has
slutande stat han har centrum för sina lev- his centre of vital interests cannot be deter-
nadsintressen eller om han icke i någondera mined, or if he has not a permanent home avavtalsslutande staten har ett hem som stadig- ailable to him in either Contracting State. he
varande står till hans förfogande, anses han shall be deemed to be a resident of the Con-
ha hemvist i den avtalsslutande stat, där han tracting State in which he has an habitual
stadigvarande vistas. abode; .
c) Om han stadigvarande vistas i båda av- (c) if he has an habitual abode in both Con-
talsslutande staterna eller om han icke vistas tracting States or in neither of them, he shall
todas las personas fisicas que posean la nacionalidad de un Estado Contratante y todas las personas juridicas, sociedades comerciales y asociaciones que deriven su status como tales de tas ieyes en vigor en un Estado Contratante.
2. Para la aplicaciön del presente Conyvycnio por un Estado Contratante, cualquier expresiön no definida de otra manera tendrä, a menos que el texto exija una interpretaciön diferente, el significado que se le atribuya por la legislaciön de ese Estado Contratante relativa a los impuestos que son objeto del presente Convenio.
Articulo IV Domicilio fiscal
1. A los efectos del presente Convenio, Ila expresiön ''residente de un Estado Contratante”” designa cualquier persona que, en virtud de la legislaciön de ese Estado, esté sujeta a Imposiciön en él por razön de su domicilio, su residencia. su sede de direcciön o cualquier otro criterio de naturaleza anäloga, pero la expresiön no incluye a ninguna persona que esté sujeta a imposiciön en ese Estado Contratante sölo por lo que respecta a rentas procedentes de él o a patrimonio situado en ese Estado. :
2. Cuando, en virtud de las disposiciones del pärrafo 1, una persona fisica resulte residente de ambos Estados Contratantes, su residencia se determinarå segun las siguientes reglas:
a) esta persona serå considerada residente del Estado Contratante donde tenga una vivienda permanente a su disposiciöén: si tuviera una vivienda permanente a su disposicion en ambos Estados Contratantes, se considerarå residente del Estado Contratante con el que mantenga relaciones personales y econémicas mås estrechas (centro de intereses vitales);
b) si no pudiera determinarse el Estado Contratante en el que dicha persona tiene el centro de sus intereses vitales, o si no tuviera una vivienda permanente a su disposicion en ninguno de los Estados Contratantes, se considerarå residente del Estado Contratante donde viva de manera habitual:; -
C) st viviera de manera habitual en ambos Estados Contratantes o no lo hiciera en nin-
stadigvarande i någon av dem, anses han ha be deemed to be a resident of the Contracting hemvist i den avtalsslutande stat där han är State of which he is a national: medborgare.
d) Om han är medborgare i båda avtalsslu- (d) if he is a national of both Contracting tande staterna eller om han icke är medborga- States or of neither of them. the competent re i någon av dem. avgör de behöriga myndig- authorities of the Contracting States shall heterna i de avtalsslutande staterna frågan settle the question by mutual agreement. genom överenskommelse.
3. Då på grund av bestämmelserna i punkt 3. Notwithstanding the provisions of pa- I en fysisk person har hemvist i Sverige enligt ragraph 2, where by reason of the provisions den s.k. treårs-regeln i svensk lagstiftning of paragraph I an individual is a resident of och även i Spanien, skall. utan hinder av be- Sweden on account of the so-called "three stämmelserna I punkt 2, hans hemvist avgö- years rule” contained in the Swedish tax ras genom överenskommelse mellan de behö- laws and also a resident of Spain, then the riga myndigheterna i de avtalsslutande stater- competent authorities of the Contracting Stana. tes shall determine his residence by mutual
agreement.
4. Då på grund av bestämmelserna i punkt 4. Where by reason of the provisions of pa- I person, som ej är fysisk person, har hem- ragraph I a person other than an individual is vist i båda avtalsslutande staterna, anses per- a resident of both Contracting States, then it sonen i fråga ha hemvist i den avtalsslutande shall be deemed to be a resident of the Constat där den har sin verkliga ledning. tracting State in which its place of effective
management is situated.
Artikel V Article V Fast driftställe Permanent Establishment
1. Vid tillämpningen av detta avtal förstås 1. For the purposes of this Convention the med uttrycket ”fast driftställe” en stadigva- term "permanent establishment” means a rande affärsanordning, där företagets verk- fixed place of business in which the business samhet helt eller delvis utövas. of the enterprise is wholly or partly carried
on.
2, Uttrycket ”fast driftställe” omfattar 2. The term ''permanent establishment” särskilt. shall include especially:
a) plats för företagsledning, (a) a place of management: b) filial, (b) a branch; c) kontor. (c) an office; d) fabrik, (d) a factory; e) verkstad, (e) a workshop;
f) gruva, oljekälla, stenbrott eller annan (f) a mine, oil well, quarry or other place plats för utnyttjandet av naturtillgång samt of extraction of natural resources;
g) plats för byggnads-, anläggnings- eller (g) a building site or construction or asinstallationsarbete som varar mer än tolv må- sembly project which exists for more than nader. twelve months.
3. Uttrycket ”fast driftställe” anses icke 3. The term "permanent establishment” innefatta: shall not be deemed to include:
a) Användningen av anordningar, avsedda (a) The use of facilities solely for the puruteslutande för lagring eller utställning eller pose of storage, display, or delivery of goods för utlämnande av företaget tillhöriga varor. or merchandise belonging to the enterprise. If Om försäljning av varor sker från sådana in such facilities goods are sold directly to anordningar direkt till kunder eller deras om- customers or representatives, the facilities
guno de ellos, se considerarå residente del Estado Contratante del que sea nacional:
d) si fuera nacional de ambos Estados Contratantes o no lo fuera de ninguno de ellos. las Autoridades competentes de los Estados Contratantes resolverän el caso de comun acuerdo.
3. No obstante las disposiciones del pär-
rafo 2, cuando en virtud de las disposiciones
del pärrafo I una persona fisica sea residente
de Suecia a causa de la denominada '”"norma
de los tres anos” contenida en las leyes fiscales suecas y sea también residente de Espana. las Autoridades competentes de los Estados Contratantes determinarån su residencia de comun acuerdo.
4, Cuando en virtud de las disposiciones
del pärrafo I. una persona que no sea una
persona fisica sea residente de ambos Estados Contratantes. se considerarå residente
del Estado Contratante en que se encuentre
su sede de direcciöén efectiva.
Articulo V Establecimiento permanente
1. Para los fines del presente Convenio, la expresiön = 'establecimiento permanente” designa un lugar fijo de negocios en el que una empresa efectuia toda o parte de su actividad.
2. La expresiön ""establecimiento permanente”” comprenderå en especial:
a) una sede de direccién;
b) una sucursal; c) una oficina:
d) una fåbrica:
e) un taller;
f) una mina, pozo de petröleo, cantera o
cualquier otro lugar de extracciön de recur-
sos naturales;
g) obras de construcciön o de montaje cuya duraciéön exceda de doce meses.
3) La expresiön '""establecimiento permanente”” se considerarå que no comprende: a) la utilizaciön de instalaciones con el unico fin de almacenar, exponer o entregar
bienes o mercancias pertenecientes a la em-
presa. Si en estas instalaciones se venden
bienes diréctamente a clientes o representan-
bud. anses anordningarna vara fast driftstäl- shall be deemed to be a permanent cestablish- Ile. ment;
b) Innehavet av ett företaget tillhörigt va- (b) the maintenance of a stock of goods or rulager. avsett uteslutande för lagring, ut- merchandise belonging to the enterprise soleställning eller utlämnande. Om direktförsälj- ly for the purpose of storage. display or delining sker från sädant varulager, anses varu- very. If goods are sold on the spot of such lagret vara fast driftställe. stock directly from the stock. then such stock
shall be deemed to be a permanent establish-
ment;
c) Innehavet av ett företaget tillhörigt va- (c) the maintenance of a stock of goods or rulager. avsett uteslutande för bearbetning el- merchandise belonging to the enterprise soleler förädling genom annat företags försorg. ly for the purpose of processing by another
enterprise:
d) Innehavet av stadigvarande affärsan- (d) the maintenance of a fixed place of buordning, avsedd uteslutande för inköp av va- siness solely for the purpose of purchasing ror eller införskaffande av upplysningar för goods or merchandise or for collecting inforföretagets räkning. mation, for the enterprise:
e) Innehavet av stadigvarande affärsan- (e) the maintenance of a fixed place of buordning, avsedd uteslutande för att för företa- siness solely for the purpose of advertising, gets räkning ombesörja reklam, meddela upp- for the supply of information, for scientific lysningar, bedriva vetenskaplig forskning el- research or for similar activities which have a ler utöva liknande verksamhet, som är av för- preparatory or auxiliary character, for the enberedande eller biträdande art. terprise.
4. Person, som är verksam i en avtalsslu- 4. A person acting in a Contracting State tande stat för företag i den andra avtalsslu- on behalf of an enterprise of the other Contande staten — härunder inbegripes icke så- tracting State — other than an agent of an indan oberoende representant som avses I dependent status to whom paragraph 5 applipunkt 5 — behandlas såsom ett fast driftställe es—shall be deemed to be a permanent estabi den förstnämnda avtalsslutande staten, om lishment in the first-mentioned Contracting han innehar och i denna förstnämnda avtals- State, if he has, and habitually exercises in slutande stat regelbundet använder en full- that Contracting State, an authority to conmakt att sluta avtal i företagets namn samt clude contracts in the name of the enterprise, verksamheten icke begränsas till inköp av unless his activities are limited to the purchavaror för företagets räkning. se of goods or merchandise for the enterpri-
se.
5. Företag i en avtalsslutande stat anses 5. An enterprise of a Contracting State icke ha fast driftställe i den andra avtalsslu- shall not be deemed to have a permanent estande staten endast på den grund att företaget tablishment in the other Contracting State uppehåller affärsförbindelser i denna andra merely because it carries on business in that stat genom förmedling av mäklare, kommis- other Contracting State through a broker, gesionär eller annan oberoende representant, neral commission agent, or any other agent of under förutsättning att sådana personer där- an independent status. where such person is vid utövar sin vanliga affärsverksamhet. acting in the ordinary course of his business.
6. Den omständigheten att ett bolag med 6. The fact that a company which is a resihemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar dent of a.Contracting State controls or is coneller kontrolleras av ett bolag med hemvist i trolled by a company which is a resident of den andra avtalsslutande staten eller ett bolag the other Contracting State, or which carries som utövar affärsverksamhet i denna andra on business in that other Contracting State avtalsslutande stat (antingen genom fast (whether through a permanent establishment driftställe eller på annat sätt) medför icke i or otherwise), shall not of itself constitute eioch för sig att någotdera bolaget betraktas så- ther company a permanent establishment of som fast driftställe för det andra bolaget. the other.
tes. se -considerarå que las instalaciones constituyen un establecimiento permanente:
b) el mantenimiento de un depösito de bienes o mercanelas pertenecientes a la empresa con el ånico fin de almacenarlas. exponerlas 0 entregarlas. Si se vendieran los bienes en el emplazamiento de este depösito diréctamente del mismo, entonces se considerarå que este depösito constituye un establecimiento
permanente:
c) el mantenimiento de un depösito de bie-
nes o mercancias pertenecientes a la empresa
con el unico fin de que sean transformadas
por otra empresa: d) el mantenimiento de un lugar fijo de negocios con el unico fin de comprar bienes o mercancias o de recoger informaciön para la empresa:
ec) el mantenimiento de un lugar fijo de ne-
gocios con el unico fin de hacer publicidad, suministrar informaciön, realizar investigaciones cientificas o desarrollar otras activida-
des similares que tengan caräcter preparato-
rio 0 auxiliar para la empresa.
4. Una persona que actua en un Estado
Contratante por cuenta de una empresa del
otro Estado Contratante, salvo que se trate de un agente independiente comprendido en el pårrafo 5, se considera que constituye un establecimiento permanente en el Estado
Contratante primeramente mencionado si tiene y ejerce habitualmente en este Estado Contratante poderes para concluir contratos
en nombre de la empresa, a menos que sus actividades se limiten a la compra de bienes o mercancias para la misma.
5. No se considera que una empresa de un Estado Contratante tiene establecimiento
permanente en el otro Estado Contratante
por el mero hecho de que realice actividades en este otro Estado por medio de un corredor, un comisionista general, o cualquier otro
mediador que goce de un estatuto independiente, siempre que estas personas actien dentro del marco ordinario de su actividad. 6. El hecho de que una sociedad residente de un Estado Contratante controle o sea controlada por una sociedad residente del otro
Estado Contratante o que realice actividades
en este otro Estado Contratante (ya sea por
medio de un establecimiento permanente o de otra manera). no convierte por si sölo a cualquiera de estas sociedades en establecimiento permanente de la otra.
Artikel VI Article VI Fustighet Income from Immovable Property
I. Inkomst av fastighet, däri inbegripet in- I. Income from immovable property inkomst av lantbruk och skogsbruk, fär beskat- cluding income from agriculture and forestry tas I den avtalsslutande stat. där fastigheten may be taxed in the Contracting State in är belägen. which such property is situated.
2. Uttrycket "fastighet har den betydelse 2. The term "”immovable property” shall som uttrycket har enligt gällande lagar 1 den be defined in accordance with the law of the stat. där fastigheten 1 fråga är belägen. Ut- Contracting State in which the property in
trycket inbegriper dock allud egendom som question is situated. The term shall in any
utgör tillbehör till fastighet. levande och döda case include property accessory to immovab-
inventarier I lantbruk och skogsbruk. rättig- le property, livestock and equipment used in
heter på vilka föreskrifterna i allmän Jag an- agriculture and forestry. rights to which the gående fastigheter är tillämpliga, nyttjande- provisions of general law respecting landed
rätt till fastighet samt rätt till föränderliga el- property apply. usufruct of immovable pro-
ler fasta ersättningar för nyttjandet av eller perty and rights to variable or fixed payments rätten att nyttja gruva, källa eller annan na- as consideration for the working of, or the turtillgång. Fartyg, båtar och luftfartyg anses right to work. mineral deposits, sources and
icke som fastighet. other natural resources; ships, boats and aircraft shall not be regarded as immovable property.
3. Bestämmelserna i punkt 1 äger tillämp- 3. The provisions of paragraph 1 shall app-
ning på inkomst. som förvärvas genom ome- ly to income derived from the direct use. let-
delbart brukande. genom uthyrning eller ge- ting. or use in any other form of immovable
nom annan användning av fastighet. property.
4. Bestämmelserna i punkterna I och 3 4. The provisions of paragraphs 1 and 3 äger även tillämpning på inkomst av fastighet shall also apply to the income from immovabsom tillhör företag och på inkomst av fastig- Ile property of an enterprise and to income het som användes vid utövande av fritt yrke. from immovable property used for the perfor-
mance of professional services.
Artikel VII Article VII
Rörelse Business Profits I. Inkomst av rörelse, som förvärvas av 1. The profits of an enterprise of a Con-
företag i en avtalsslutande stat. beskattas en- tracting State shall be taxable only in that
dast i denna stat, såvida icke företaget bedri- Contracting State unless the enterprise carver rörelse i den andra avtalsslutande staten ries on business in the other Contracting Stafrån där beläget fast driftställe. Om företaget te through a permanent establishment situabedriver rörelse på nyss angivet sätt, får före- ted therein. tagets inkomst beskattas i den andra avtals- If the enterprise carries on business as afo-
slutande staten men endast så stor del därav, resaid, the profits of the enterprise may be
som är hänförlig till det fasta driftstället. taxed in the other Contracting State but only so much of them as is attributable to that permanent establishment.
2. Om företag i en avtalsslutande stat be- 2. Where an enterprise of a Contracting driver rörelse i den andra avtalsslutande sta- State carries on business in the other Con-
ten från där beläget fast driftställe, hänföres i tracting State through a permanent establish-
vardera avtalsslutande staten till det fasta ment situated therein, there shall in each
driftstället den inkomst av rörelse, som det Contracting State be attributed to that perma-
Articulo VI Rentas de los bienes inmuebles
I. Las rentas procedentes de bienes inmucebles, incluyendo las derivadas de explotaciones agricolas y forestales, pueden someterse a imposiciön en el Estado Contratante en que tales bienes estén situados.
2, La expresiön "bienes inmuebles” se definirå de acuerdo con Ia ley del Estado Contratante en que los bienes en cuestiön estén situados. La expresiön comprende, en todo caso, los accesorios de la propiedad inmobiliaria, el ganado y equipo utilizados en las explotaciones agricolas y forestales, los derechos a los que se apliquen las disposiciones de derecho privado relativas a la propiedad inmobiliaria, el usufructo de bienes inmuebles y los derechos a percibir cänones variables o fijos por la explotaciön o el derecho a explotar yacimientos minerales, fuentes u otras riquezas del suelo: los buques, embarcaciones y aeronaves no se consideran bienes inmuebles.
3. Las disposiciones del pårrafo 1 se aplican a las rentas derivadas de la utilizaciön directa, del arrendamiento o de cualquier otra forma de explotacion de bienes inmuebles.
4, Las disposiciones de los pårrafos 1y 3 se aplican igualmente a las rentas derivadas de los bienes inmuebles de una empresa y de los bienes inmucbles utilizados para el ejercicio de servicios profesionales.
Articulo VII Beneficios de las empresas
I. Los beneficios de una empresa de un Estado Contratante solamente pueden someterse a imposiciön de este Estado, a no ser que Ja empresa efectåe operaciones en el otro Estado por medio de un establecimiento permanente situado en él. En este ultimo caso, los beneficios de la empresa pueden someterse a imposiciön en el otro Estado, pero sölo en la medida en que puedan atribuirse al establecimiento permanente.
2. Cuando una empresa de un Estado Contratante realice negocios en el otro Estado Contratante por medio de un establecimiento permanente situado en él1. en. cada Estado Contratante se atribuirån al establecimiento
kan antagas att driftställer skulle ha förvär- nent establishment the profits which it might vat. om det varit ett fristående företag. som be expected to make it it were a distinct and bedrivit verksamhet av samma eller iknande separate enterprise engaged in the same or sislag under samma eller liknande villkor och milar activities under the same or similar consjälvständigt avslutat affärer med det företag ditions and dealing wholly independently till vilket driftstället hör. with the enterprise of which it is a permanent
establishment.
3. Vid bestämmande av inkomst. som är 3. In the determination of the profits of a hänförlig till det fasta driftstället. medges av- permanent establishment. there shall be allodrag för kostnader som uppkommit för det wed as deductions expenses which are incurfasta driftställets räkning. härunder inbegrip- red för the purposes of the permanent estabna kostnader för företagets ledning och all- lishment including executive and general admänna förvaltning. antingen kostnaderna ministrative expenses sö incurred. whether in uppkommit i den avtalsslutande stat. där det the Contracting State in which the permanent fasta driftstället är beläget eller annorstädes. establishment is situated or elsewhere.
4. Inkomst anses icke hänförlig ull fast 4. No profits shall be attributed to a per-
driftställe endast av den anledningen att va- manent establishment by reason of the mere
ror inköpes genom det fasta driftställets för- purchase by that permanent establishment of
sorg för företagets räkning. goods or merchandise for the enterprise.
5; Vid tillämpningen av föregående punk- 5. For the purposes of the preceding pater bestämmes inkomst som är hänförlig till ragraphs, the profits to be attributed to the
det fasta driftstället genom samma förfarande permanent establishment shall be determined år från år. sävida icke särskilda förhållanden by the same method ycar by year unless there
föranleder annat. is good and sufficient reason to the contrary.
6. Ingår i rörelseinkomsten inkomstslag. 6. Where profits include items of income
som behandlas särskilt i andra artiklar av det- which are dealt with separately in other Arta avtal. beröres bestämmelserna i dessa ar- ticles of this Convention, then the provisions
tiklar icke av reglerna i förevarande artikel. of those Articles shall not be affected by the
provisions of this Article.
Artikel VIII Article VIII
Sjöfart och luftfart Shipping and Air Transport I. Inkomst som förvärvas av ett företag i I. Profits of an enterprise of a Contracting en avtalsslutande stat genom utövande av State from the operation of ships or aircraft in sjöfart eller luftfart i internationell trafik be- international traffic shall be taxable only in skattas endast i denna stat. that State.
2. Bestämmelserna i punkt I tillämpas 2. The provisions of paragraph I shall also
även beträffande inkomst som förvärvas ge- apply to profits derived from the participa-
nom deltagande i en pool, ett gemensamt fö- tion in a pool, a joint business or in an inter-
retag eller i en internationell trafikorganisa- national operating agency.
tion. 3. Bestämmelserna i denna artikel tilläm- 3. With respect to profits derived by the
pas beträffande inkomst som förvärvas av det Swedish, Danish and Norwegian air trans-
svenska, danska och norska luftfartskonsor- port consortium. known as Scandinavian Airtiet Scandinavian Airlines System (SAS) men lines System (SAS), the provisions of this Arendast i fråga om den del av inkomsten som ticle shall apply, but only to such part of the motsvarar den andel i konsortiet vilken inne- profits as corresponds to the shareholding in has av AB Aerotransport (ABA), den svenske that consortium held by AB Aerotransport delägaren i Scandinavian Airlines System (ABA), the Swedish partner of Scandinavian
(SAS). Airlines System (SAS).
permanente los beneficios que éste obtendria si fuese una empresa distinta y separada que
realizase las mismas o similares actividades. en las mismas 0 similares condiciones. y tratåse con total independencia con la empresa
de Ia que es establecimiento permanente.
3. Para la determinaciön del beneficio del establecimiento permanente, se permitirå la deducciön de los gastos realizados para los fines del establecimiento permanente. comprendidos los gastos de direcciön y generales de administracion realizados para los mismos fines, bien en el Estado Contratante en el que se halla situado el establecimiento permanente o en otra parte.
4. No se atribuirå ningun beneficio a un establecimiento permanente por el mero hecho
de que éste compre bienes o mercancIias para
la empresa. 5. Para los fines de los pårrafos que anteceden, los beneficios que hayan de atribuirse al establecimiento permanente se determinarån siguiendo el mismo método ano por anno. a no ser que existan razones suficientes
para lo contrario.
6. Cuando los beneficios comprendan rentas reguladas separadamentc en otros articulos de este Convenio, las disposiciones de
aquellos articulos no quedarån afectadas por
las del presente articulo.
Articulo VIH Navegacion maritima y aérea
1. Los beneficios de una empresa de un
Estado Contratante procedentes de la explotaciön de buques o aeronaves en träfico internacional, sölamente podrån someterse a imposiciön en ese Estado.
2. Las disposiciones del pårrafo I se aplicarån también a los beneficios obtenidos a través de la participaciön en un "pool, en
una explotaciön en comäön o en una agencia de gestiön internacional.
3. Porlo que se refiere a los beneficios obtenidos por el consorcio de navegaciön aérea
sueco, danés y noruego, conocido como
Scandinavian Airlines System (SAS), se aplicarån las disposiciones de este articulo, pero solo a aquella parte de los beneficios que cor-
responda a la participaciön que posee en ese consorcio AB Aerotransport (ABA), socio sueco de Scandinavian Airlines System (SAS).
Artikel IX Article IX Företag med intressegemenskap Associated Enterprises
1. I fall då 1. Where
a) ett företag i en avtalsslutande stat direkt (a) an enterprise of a Contracting State eler indirekt deltager i ledningen eller över- participates directly or indirectiy in the mavakningen av ett företag i den andra avtals- nagement, control or capital of an enterprise slutande staten eller äger del i detta företags of the other Contracting State, or kapital. eller
b) samma personer direkt eller indirekt (b) the same persons participate directly deltager i ledningen eller övervakningen av or indirectly in the management, control or såväl ett företag I en avtalsslutande stat som capital of an enterprise of a Contracting State ett företag I den andra avtalsslutande staten and an enterprise of the other Contracting eller äger del i båda dessa företags kapital, State, lakttages följande. and in either case conditions are made or im-
Om mellan företagen i fråga om handel el- posed between the two enterprises in their ler andra ekonomiska förbindelser avtalas el- commercial or financial relations which differ ler föreskrives villkor, som avviker från dem from those which would be made between insom skulle ha avtalats mellan av varandra dependent enterprises, then any profits oberoende företag. får alla inkomster. som which would, but for those conditions, have utan sådana villkor skulle ha tillkommit det accrued to one of the enterprises, but. by reaena företaget men som på grund av villkoren i son of those conditions, have not so accrued, fråga icke tillkommit detta företag, inräknas i may be included in the profits of that enterdetta företags inkomst och beskattas i över- prise and taxed accordingly. ensstämmelse därmed.
2. Om inkomst för vilken ett företag i en 2. Where profits on which an enterprise of avtalsslutande stat beskattats i denna stat a Contracting State has been charged to tax även inräknats i inkomsten hos ett företag i in that State are also included in the profits of den andra avtalsslutande staten och beskat- an enterprise of the other Contracting State tats där samt inkomsten är av sådant slag att and taxed accordingly, and the profits so inden skulle ha uppkommit för sistnämnda fö- cluded are profits which would have accrued retag i den andra staten om de villkor som av- to that enterprise of the other State if the contalats mellan företagen hade varit sådana vill- ditions made between the enterprises had kor som skulle ha avtalats mellan av varandra been those which would have been made beoberoende företag, skall den förstnämnda tween independent enterprises, then the staten göra en motsvarande jämkning av den first-mentioned State shall make an appropriskatt som påförts inkomsten i denna först- ate adjustment to the amount of tax charged nämnda stat. Vid fastställandet av sådan on those profits in the first-mentioned State. jämkning skall vederbörlig hänsyn tagas till In determining such an adjustment due reövriga bestämmelser i detta avtal i fråga om gard shall be had to the other provisions of inkomstens natur, varvid de behöriga myn- this Convention in relation to the nature of digheterna i de avtalsslutande staterna vid the income, and for this purpose the compebehov skall överlägga med varandra. tent authorities of the Contracting States
shall if necessary consult each other.
Artikel X Article X Utdelning Dividends
I. Utdelning från bolag med hemvist i en 1. Dividends paid by a company which is a avtalsslutande stat till person med hemvist i resident of a Contracting State to a resident den andra avtalsslutande staten får beskattas of the other Contracting State may be taxed
Artuculo IX Empresas asociadus
1. Cuando:
a) una empresa de un Estado Contratante
participe. directa o indiréctamente, en la di-
recciön, control o capital de una empresa del otro Estado Contratante, o
b) unas mismas personas participen. directa o indiréctamente, en la direcciön, control o capital de una empresa de un Estado Contra-
tante y de una empresa del otro Estado Con-
tratante, y.
en uno y otro caso., las dos empresas estén,
en sus relaciones comerciales o financieras,
unidas por condiciones aceptadas o impues-
tas, que difieren de las que serian acordadas por empresas independientes, los beneficios
que una de las empresas habria obtenido de
no existir estas condiciones y que, de hecho no se han producido a causa de las mismas,
pueden ser incluidos en los beneficios de esta empresa y sometidos a imposiciön en conse-
cuencia.
2. Cuando los beneficios de una empresa de un Estado Contratante que han sido some-
tidos a imposiciön en ese Estado, sc incluyen
también en los beneficios de una empresa del otro Estado Contratante y se someten a im-
posiciön en consecuencia, y los beneficios asi incluidos son beneficios que se habrian agregado a aquella empresa del otro Estado si las
condiciones establecidas entre las empresas hubieran sido aquéllas que habrian sido es-
tablecidas entre empresas independientes, el Estado mencionado en primer lugar realizarå un ajuste apropiado a la cuantia del impuesto
que gravö aquellos beneficios en el Estado primeramente mencionado. Para la determinacion de este ajuste se prestarå la debida consideracién a las demås disposiciones de
este Convenio relativas a la naturaleza de la renta, y con este fin, las Autoridades competentes de los Estados Contratantes se consultarån mutuamente si lo estimaran necesario.
Articulo X Dividendos
1. Los dividendos pagados por una sociedad residente de un Estado Contratante a un residente del otro Estado Contratante,
i denna andra stat. om utdelningen rätteligen in that other State if such resident is the benetillkommer sådan person. fickal owner of the dividends.
2. Utdelningen får emellertid beskattas 2. However. such dividends may be taxed även i den avtalsslutande stat, där bolaget in the Contracting State of which the compasom betalar utdelningen har hemvist. i enlig- ny paving the dividends is a resident. and achet med lagstiftningen i denna stat. men skat- cording to the law of that State. but the tax so ten får icke överstiga: charged shall not excced:
a) 10 procent av utdelningens bruttobe- (a) 10 per cent of the gross amount of the lopp om mottagaren är ett bolag (med undan- dividends if the recipient is a company (extag för handelsbolag) som äger dirckt minst cluding partnership) which holds directly at 50 procent av det utbetalande bolagets kapt- Icast 50 per cent of the capital of the company tal, dock endast under förutsättning att denna paving the dividends; provided that this holdel utgöres av aktier eller andelar, vilka inne- ding consists of shares which have been held hafts minst ett år före den tidpunkt då utdel- at least one year before the date when the ningen blev tillgänglig för lyftning. dividends became due and payable.
b) 15 procent av utdelningens bruttobe- (b) in all other cases, 15 per cent of the lopp i övriga fall. gross amount of the dividends.
De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- The competent authorities of the Contracttande staterna skall träffa överenskommelse ing States shall by mutual agreement settle om sättet för genomförandet av begränsning- the mode of application of this limitation. en enligt denna punkt.
Bestämmelserna i denna punkt berör icke This paragraph shall not affect the taxation bolagets beskattnig för vinst av vilken utdel- of the company in respect of the profits out of ningen betalas. which the dividends are paid.
3. Med uttrycket ”utdelning” förstås i 3. The term "”dividends” means income denna artikel inkomst av aktier. andelsbevis from shares, ""jouissance”” shares or ""jouiseller andra liknande bevis med rätt till andel i sance”' rights, mining shares, founders shavinst, gruvaktier, stiftarandelar eller andra res or other rights, not being debt-claims. rättigheter, fordringar icke inbegripna. med participating in profits, as well as income rätt till andel i vinst samt inkomst av andra from other corporate rights assimilated to inandelar i bolag, som enligt skattelagstiftning- come from shares by the taxation law of the en i den stat där det utdelande bolaget har Contracting State of which the company hemvist jämställes med inkomst av aktier. making the distribution is a resident.
4. Bestämmelserna i punkterna I och 2 till- 4. The provisions of paragraphs 1 and 2 lämpas icke, om mottagaren av utdelningen shall not apply if the recipient of the divihar hemvist i en avtalsslutande stat och dri- dends, being a resident of a Contracting Staver rörelse från fast driftställe i den andra av- te, carries on business in the other Contracttalsslutande staten, där det utbetalande bola- ing State of which the company paying the get har hemvist, eller utövar fritt yrke i denna dividends is a resident, through a permanent andra stat från en där belägen stadigvarande establishment situated therein or performs in anordning samt den andel på grund av vilken that other State professional services from a utdelningen i fråga betalas äger verkligt sam- fixed base situated therein and the holding in band med det fasta driftstället eller den sta- respect of which the dividends are paid is efdigvarande anordningen. I sådant fall tilläm- fectively connected with such a permanent pas bestämmelserna i artikel VII respektive establishment or fixed base. In such a case artikel XIV. the provisions of Article VII or Article XIV.
as the case may be, shall apply.
5. Om bolag med hemvist i en avtalsslu- 5. Where a company which is a resident of tande stat uppbär inkomst från den andra av- a Contracting State derives profits or income
pueden someterse a imposicion en ese otro Estado si tal residente es el perceptor efectivo de los dividendos.
2. Sin embargo, estos dividendos pueden someterse a imposiciön en el Estado Contratante en que resida la sociedad que pague los dividendos. y de acuerdo con la tegislaciön de este Estado, pero el impuesto asi exigido no puede exceder:
a) del 10 por 100 del importe bruto de los dividendos si el beneficiario es una sociedad (excluidas las sociedades de personas) que posee diréctamente al menos el 50 por 100 del capital de la sociedad que paga los dividendos, siempre que esta posesiön consista en acciones que se han adquirido por lo menos con un ano de antelaciöon a la fecha en que los dividendos se devenguen y abonen:
b) en todos los demås casos, del 15 por 100 del importe bruto de los dividendos.
Las Autoridades competentes de los Estados Contratantes resolverån de mutuo acuerdo el modo de aplicaciön de esta limitaciöon.
Este pårrafo no afecta a la imposiciön de Ja sociedad por los beneficios con cargo a los cuales se pagan los dividendos.
3. El término "'dividendos” comprende
los rendimientos de las acciones, de las acciones o bonos de disfrute, partes de minas, partes de fundador u otros derechos gue permitan participar de los beneficios, excepto los de crédito. asi como las rentas de otras participaciones sociales asimiladas a los rendimientos de las acciones por la legislaciön fiscal del Estado Contratante en que resida la sociedad que las distribuya.
4, Las disposiciones de los pårrafos 1 y 2 no se aplican si el perceptor de los dividendos, residente de un Estado Contratante, ejerce en el otro Estado Contratante del que proceden los dividendos un comercio o negocio por medio de un establecimiento permanente radicado en él. o realiza en ese otro Estado servicios profesionales mediante una base fija en el mismo y la participaciön que genera los dividendos esté vinculada efectivamente con dicho establecimiento permanente o base fija. En este caso se aplican las disposiciones del articulo VII o del articulo XIV, segän corresponda.
5. Cuando una sociedad residente de un Estado Contratante obtenga beneficios o ren-
3- Riksdagen 1976/77. 1 saml. Nr 2
talsslutande staten. får denna andra stat icke from the other Contracting State. that other påföra någon skatt på utdelning. som bolaget State may not impose any tax on the divibetalar till person som ej har hemvist i denna dends paid by the company to persons who andra avtalsslutande stat. och ej heller någon are not residents of that other Contracting skatt på bolagets icke utdelade vinst. även State. or subject the company's undistributed om utdelningen eller den icke utdelade vins- profits to a tax on undistributed profits, even ten helt eller delvis utgöres av inkomst som if the dividends paid or the undistributed prouppkommit i denna andra avtalsslutande stat. fits consist wholly or partly of profits or in-
Denna bestämmelse skall emellertid icke come arising in such other Contracting State. utgöra hinder för Spanien att i fråga om ett This provision shall not. however. prevent svenskt bolag med fast driftställe i Spanien Spain from imposing tax on a Swedish comuttaga skatt i enlighet med artiklarna 4 och 23 pany having a permanent establishment in i förordningen den 23 december 1967 nr 3357, Spain, in accordance with Articles 4 and 23 of men skattesatsen får därvid icke överstiga 15 the Decree 3357 of 23 December 1967, but the procent. rate of such tax shall not exceed 15 per cent.
Artikel XI Article XI Ränta Interest
1. Ränta. som härrör från en avtalsslutan- 1. Interest arising in a Contracting State de stat och som betalas till person med hem- and paid to a resident of the other Contractvist i den andra avtalsslutande staten, får be- ing State may be taxed in that other State if skattas i denna andra stat. om räntan rätteli- such resident is the beneficial owner of the gen tillkommer sådan person. interest.
2. Räntan får emellertid beskattas även i 2. However, such interest may be taxed in den avtalsslutande stat från vilken den härrör the Contracting State in which it arises, and 1 enlighet med denna avtalsslutande stats according to the law of that Contracting Stalagstiftning men skatten får icke överstiga 15 te. but the tax so charged shall not exceed 15 procent av räntans bruttobelopp. De behöri- per cent of the gross amount of the interest. ga myndigheterna i de avtalsslutande staterna The competent authorities of the Contracting skall träffa överenskommelse om sättet för States shall by mutual agreement settle the genomförandet av begränsningen enligt den- mode of application of this limitation. na punkt.
3. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 3. Notwithstanding the provisions of pa- 2 får ränta på värdepapper som utfärdats av ragraph 2, interest on Government securities en avtalsslutande stat beskattas i gäldenärs- issued by a Contracting State may be taxed in
staten. the debtor State.
4. Med uttrycket ”ränta” förstås inkomst 4. The term "interest" means income av fordringar av varje slag, antingen de utfär- from debt—-claims of every kind, whether or dats mot säkerhet i fastighet eller ej och an- not secured by mortgage, and whether or not tingen de medför rätt till andel i gäldenärens carrying a right to participate in the debtor's vinst eller ej. Uttrycket åsyftar särskilt in- profits, and in particular, income from Gokomst av värdepapper som utfärdats av sta- vernment securities and income from bonds ten samt inkomst av obligationer eller deben- or debentures, including premiums and pritures, däri inbegripet premier och priser som zes attaching to bonds or debentures. Penalty utgår på obligationer eller debentures. Straff- charges for late payment shall not be regaravgifter för sen betalning anses icke som rän- ded as interest for the purpose of this Article. ta enligt denna artikel.
5. Bestämmelserna i punkterna I och 2 till- 5. The provisions of paragraphs 1 and 2 lämpas icke, om mottagaren av räntan har shall not apply if the recipient of the interest,
tas procedentes del otro Estado Contratante.
ese otro Estado no puede someter a ninguna imposiciön a los dividendos que la sociedad pague a personas que no sean residentes en
ese otro Estado Contratante, o someter los
beneficios no repartidos de la sociedad al im-
puesto sobre beneficios no distribuidos, incluso si los dividendos pagados o los beneficios no repartidos se componen, en todo o en parte, de beneficios o rentas procedentes de este otro Estado Contratante.
Sin embargo. esta disposiciön no impedirå
que Espana grave a una sociedad sueca que tenga un establecimiento permanente en
Espana, de acuerdo con lo establecido en los articulos 4 y 23 del Decreto 3 357/1967 de 23 de diciembre, pero el tipo de imposiciön no
excederå del 15 por 100.
Articulo XI Intereses
1. Los intereses procedentes de un Estado
Contratante pagados a un residente del otro Estado Contratante, pueden someterse a im-
posiciön en este otro Estado si tal residente
es el perceptor efectivo del interés.
2. Sin embargo, estos intereses pueden so-
meterse a imposiciön en el Estado Contratante del que proceden, y de acuerdo con la Iegislaciön de este Estado, pero el impuesto asi
exigido no poede exceder del 15 por 100 del importe bruto de los intereses. Las Autoridades competentes de los Estados Contratantes resolverån de mutuo acuerdo, el modo de ap-
licaciön de esta limitacién. 3. No obstante las disposiciones del pårrafo 2, los intereses de la Deuda Piblica emi-
tida por un Estado Contratante pueden ser sometidos a imposiciön en el Estado deudor.
4. El término '""intereses” comprende los
rendimientos de los créditos de cualquier cla-
se, con o sin garantia hipotecaria, y con dere-
cho 0 no a participar en los beneficios obtenidos por el deudor, y, en particular, los rendimientos de la Deuda Päblica y de Jos bonos y
obligaciones, incluyendo las primas y pre-
mios que se asignen a los bonos u obligacio-
nes. Las penalizaciones por pagos atrasados
no se considerarån como intereses a los fines de este articulo.
5. Las disposiciones de los pårrafos 1y 2 no se aplican si el perceptor de los intereses,
hemvist I en avtalsslutande stat och bedriver being a resident of a Contracting State, carrörelse från fast driftställe i den andra avtals- ries on in the other Contracting State in slutande staten, från vilken räntan härrör, el- which the interest arises a trade or business ler utövar fritt yrke i denna andra stat från en through a permanent establishment situated där belägen stadigvarande anordning, samt therein, or performs in that other State proden fordran för vilken räntan betalas äger fessional services from a fixed base situated verkligt samband med det fasta driftstället el- therein, and the debt-claim in respect of ler den stadigvarande anordningen. I sådant which the interest is paid is effectively confall tillämpas bestämmelserna i artikel VII re- nected with such permanent establishment or spektive artikel XIV. fixed base. In such a case the provisions of
Article VII or Article XIV, as the case may
be, shall apply.
6. Ränta anses härröra från en avtalsslu- 6. Interest shall be deemed to arise in a tande stat, om utbetalaren är denna avtalsslu- Contracting State when the payer is that Contande stat själv. administrativ underavdel- tracting State itself, an administrative subdining. lokal myndighet eller person med hem- vision, a local authority or a resident of that vist i denna stat. Om den person som betalar Contracting State. Where, however, the perräntan, antingen han har hemvist i en avtals- son paying the interest. whether he is a resislutande stat eller ej, innehar fast driftställe i dent of a Contracting State or not. has in a en avtalsslutande stat för vilket upptagits det Contracting State a permanent establishment lån som räntan avser och räntan bestrides av in connection with which the indebtedness on det fasta driftstället, anses dock räntan härrö- which the interest is paid was incurred, and ra från den avtalsslutande stat. där det fasta such interest is borne by such permanent esdriftstället är beläget. tablishment, then such interest shall be dee-
med to arise in the Contracting State in which
the permanent establishment is situated.
7. Beträffande sådana fall då särskilda för- 7. Where, owing to a special relationship bindelser mellan utbetalaren och mottagaren between the payer and the recipient or beeller mellan dem båda och annan person för- tween both of them and some other person, anleder att det utbetalade räntebeloppet med the amount of interest paid, having regard to hänsyn till den skuld, för vilken räntan erläg- the debt-claim for which it is paid, exceeds ges, överstiger det belopp som skulle ha avta- the amount which would have been agreed lats mellan utbetalaren och mottagaren om upon by the payer and the recipient in the absådana förbindelser icke förelegat. gäller be- sence of such relationship, the provisions of stämmelserna i denna artikel endast för sist- this Article shall apply only to the last-mennämnda belopp. I sådant fall beskattas över- tioned amount. In that case, the excess part skjutande belopp enligt lagstiftningen i varde- of the payments shall remain taxable accordra avtalsslutande staten med iakttagande av ing to the law of each Contracting State, due Övriga bestämmelser i detta avtal. regard being had to the other provisions of
this Convention.
Artikel XII Article XII Rovalty Rovalties
I. Royalty, som härrör från en avtalsslu- 1. Royalties arising in a Contracting State tande stat och som betalas till person med and paid to a resident of the other Contrachemvist i den andra avtalsslutande staten, får ting State may be taxed in that other Contracbeskattas i denna andra stat, om royaltyn rät- ting State if such resident is the beneficial teligen tillkommer sådan person. owner of the royalties.
2. Royaltyn får emellertid beskattas även i 2. However, such royalties may be taxed den avtalsslutande stat från vilken den härrör in the Contracting State in which they arise, i enlighet med denna stats lagstiftning men and in accordance with the law of that Conskatten fär icke överstiga 10 procent av royal- tracting State, but the tax so charged shall
residente de un Estado Contratante. ejerce en el otro Estado Contratante del que proceden los intereses un comercio o negocio por medio de un establecimiento permanente radicado en él. o realiza en ese otro Estado servicios profesionales mediante una base fija en el mismo y el crédito que genera los intereses esté vinculado efectivamente con dicho establecimiento permanente o base fija. En este caso se aplican las disposiciones del articulo VIT o del articulo XIV. segån corresponda.
6. Los intereses se consideran procedentes de un Estado Contratante cuando el deudor es el propio Estado, una de sus subdivisiones administrativas, una autoridad local o un residente de ese Estado Contratante. Sin embargo, cuando el deudor de los intereses, sea 0 no residente de un Estado Contratante. tiene en un Estado Contratante un establecimiento permanente en relaciön con el cual se haya contraido la deuda que da origen a los intereses y este establecimiento soporte el pago de los mismos, los intereses se considerarån procedentes del Estado Contratante donde esté el establecimiento permanente.
7. Cuando, debido a relaciones especiales existentes entre el deudor y el beneficiario de Ios intereses, o entre ambos y cualquier otra persona, el importe de los intereses pagados, habida cuenta del crédito por el que se paguen, exceda del importe que habria sido acordado por el deudor y el beneficiario en ausencia de tales relaciones, las disposiciones de este articulo no se aplicarån mås que a este åltimo importe. En este caso, el exceso podrå someterse a imposicién de acuerdo con la legislaciön de cada Estado Contratante. teniendo en cuenta las demås disposiciones de este Convenio.
Articulo XII Cänones
1. Los cånones procedentes de un Estado Contratante pagados a un residente del otro Estado Contratante, pueden someterse a imposicién en este otro Estado si tal residente es el perceptor efectivo de los cånones.
2. Sin embargo, estos cånones pueden someterse a imposiciön en el Estado Contratante del que procedan y de acuerdo con la legislaciön de este Estado, pero el impuesto asi
tyns bruttobelopp. De behöriga myndigheter- not exceed 10 per cent of the gross amount of nå i de avtalsslutande staterna skall träffa the royalties. The competent authorities of överenskommelse om sättet för genomföran- the Contracting States shall by mutual agreedet av begränsningen enligt denna punkt. ment settle the mode of application of this li-
mitation.
3. Med uttrycket ”royalty” förstås varje 3. The term ”'royalties” means payments slag av belopp som betalas såsom ersättning of any kind received as a consideration for för nyttjundet av eller rätten att nyttja upp- the use of. or the right to use, any copyright
hovsrätt till litterära, konstnärliga eller veten- of literary. artistic, or scientific work (includ-
skapliga verk (biograffilmer samt band för ra- ing cinematograph films, video tapes for use dio- och televisionsutsändningar häri inbe- in connection with television or tapes for use gripna), patent. varumärke. mönster eller in connection with radio). any patent, trade modell. ritning. hemligt recept eller hemlig mark, design or model. plan, secret formula fabrikationsmetod samt för nyttjandet av el- or process, or for the use of, or the right to
ler rätten att nyttja industriell. kommersiell use, industrial. commercial, or scientific
eller vetenskaplig utrustning eller för upplys- equipment, or for information concerning inningar om erfarenhetsrön av industriell, kom- dustrial. commercial, or scientific experienmersiell eller vetenskaplig natur. inbegripet ce, including payments for technical assistanbetalningar för tekniskt bistånd. ce.
4, Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 till- 4. The provisions of paragraphs I and 2
lämpas icke. om mottagaren av royaltyn har shall not apply if the recipient of the royalhemvist i en avtalsslutande stat och bedriver ties, being a resident of a Contracting State,
rörelse från fast driftställe i den andra avtals- carries on in the other Contracting State in
slutande staten. frän vilken rovaltyn härrör. which the royalties arise a trade or business
eller utövar fritt yrke i denna andra stat från through a permanent establishment situated en där belägen stadigvarande anordning, therein, or performs in that other State prosamt den rättighet eller egendom för vilken fessional services from a fixed base situated royaltyn betalas äger verkligt samband med therein, and the right or property in respect det fasta driftstället eller den stadigvarande of which the royalties are paid is effectively anordningen. I sådant fall tillämpas bestäm- connected with such permanent establish-
melserna i artikel VII respektive artikel XIV. ment or fixed base. In such a case, the provi-
sions of Article VII or Article XIV, as the
case may be, shall apply.
5. Royalty anses härröra från en avtalsslu- 5. Royalties shall be deemed to arise in a tande stat om utbetalaren är denna avtalsslu- Contracting State when the payer is that Con-
tande stat själv, administrativ underavdel- tracting State itself. an administrative subdining, lokal myndighet eller person med hem- viston, a local authority or a resident of that vist i denna stat. Om den person som betalar Contracting State. Where. however, the perroyaltyn. antingen han har hemvist i en av- son paying the royalties, whether he is a resi-
talsslutande stat eller ej, innehar fast drift- dent of a Contracting State or not, has in a ställe i en avtalsslutande stat för vilket rätten Contracting State a permanent establishment eller egendomen, som ger upphov till royal- in connection with which the liability to pay tyn, förvärvats och royaltyn bestrides av det the royalties was incurred, and such royalties fasta driftstället, anses dock royaltyn härröra are borne by such permanent establishment, från den avtalsslutande stat, där det fasta then such royalties shall be deemed to arise driftstället är beläget. in the Contracting State in which the permanent establishment is situated. 6. Beträffande sådana fall, då särskilda för- 6. Where, owing to a special. relationship
bindelser mellan utbetalaren och mottagaren between the payer and the recipient or beeller mellan dem båda och annan person för- tween both of them and some other person, anleder att beloppet av utbetalad royalty med the amount of the royalties paid, having rehänsyn till det nyttjande, den rätt, egendom gard to the use, right or information for which
exigido no puede exceder del 10 por 100 del importe bruto de los cånones. Las Autoridades competentes de los Estados Contratantes, resölverån de mutuo acuerdo, el modo de aplicacion de esta limitaciön.
3. El término ”cånones” comprende las cantidades de cualquier clase pagadas por el uso o Ila concesiön de uso de derechos de autor sobre obras literarias. artisticas o cientificas tincluidas las peliculas cinematogräficas, filmes o cintas de grabacion de programas de television o radiodifusiön), de patentes, marcas de fåbrica o de comercio, dibujos o modelos, planos. förmulas o procedimientos secretos, asi como por el uso o la concesiön de uso de equipos industriales, comerciales o cientificos o por informaciones relativas a experiencias industriales, comerciales o cientificas, incluidos los pagos por asistencia técnica.
4. Las disposiciones de los pårrafos 1 y 2 no se aplican si el perceptor de los cånones, residente de un Estado Contratante, ejerce en el otro Estado Contratante del que proceden los cånones, un comercio o negocio mediante un establecimiento permanente, o presta en ese otro Estado servicios profesionales mediante una base fija radicada en el mismo, y el derecho o propiedad por los que se pagan los cånones estå vinculado efectivamente con dicho establecimiento permanente o base fija. En este caso se aplican las disposiciones del articulo VII o del articulo XIV, segån corresponda.
5. Los cånones se consideran procedentes de un Estado Contratante cuando el deudor es el propio Estado, una de sus subdivisiones administrativas, una entidad local o un residente del mismo. Sin embargo, cuando el deudor de los cänones, sea o no residente de un Estado Contratante, tenga en un Estado Contratante un establecimiento permanente al cual estå vinculada la prestaciön por la que se pagan los cånones y este establecimiento soporte el pago de los mismos, los cånones se considerarån procedentes del Estado Contratante donde se halle el establecimiento permanente.
6. Cuando, debido a relaciones especiales existentes entre el deudor y el beneficiario de los cånones o entre ambos y cualquier otra persona, el importe de los cänones pagados, habida cuenta del uso, derecho ov informaciön
eller upplysning för vilken rovaltyn erlägges. they are paid. exeeeds the amount which överstiger det belopp. som skulle ha avtalats would have been agreed upon by the payer mellan utbetalaren och mottagaren om såda- and the recipient in the absence of such relana förbindelser icke förelegat. gäller bestäm- tionship. the provisions of this Article shall melserna i denna artikel endast för sistniimn- apply only to the last-mentioned amount. In da belopp. I sådant fall beskattas överskju- that case. the excess part of the payment tande belopp enligt lagstiftningen 1 vardera shall remain taxable according to the law of avtalsslutande staten med iakttagande av öv- cach Contracting State. due regard being had riga bestämmelser i detta avtal. to the other provisions of this Convention.
Artikel XIII Article XIH Realisationsvinst Capital Gains
1. Vinst genom överlåtelse av sådan fastig- I. Gains from the alienation of immovable
het som avses i artikel VI punkt 2 får beskat- property, as defined in paragraph 2 of Article tas i den avtalsslutande stat. där fastigheten VI. may be taxed in the Contracting State in
är belägen. which such property is situated.
2. Vinst genom överlåtelse av lös egendom 2. Gains from the alienation of moövable som är eller varit att hänföra till tillgångar property which forms or has formed part of nedlagda i fast driftställe. vilket ett företag i the business property of a permanent estab-
en avtalsslutande stat har i den andra avtals- lishment which an enterprise of a Contracting
slutande staten, eller av lös egendom som är State has in the other Contracting State or of eller varit att hänföra till stadigvarande movable property which pertains or has per-
anordning för utövande av fritt yrke, vilken tained to a fixed base available to a resident
en person med hemvist i en avtalsslutande of a Contracting State in the other Contractstat har i den andra avtalsslutande staten. får ing State for the purpose of performing pro-
beskattas i denna andra stat. Motsvarande fessional services, including such gains from
gäller vinst genom överlåtelse av sådant fast the alienation of such a permanent establish-
driftställe (för sig eller i samband med avytt- ment (alone or together with the whole en-
ring av hela företaget) eller sådan stadigva- terprise) or of such fixed base, may be taxed
rande anordning. in that other Contracting State.
3. Vinst. som förvärvas av företag i en av- 3. Notwithstanding the provisions of pa-
talsslutande stat genom överlåtelse av fartyg ragraph 2, gains derived by an enterprise of a
eller luftfartyg, vilka användes i internatio- Contracting State from the alienation of ships nell trafik, samt lös egendom som är att hän- or aircraft operated in international traffic
föra till användningen av sådana fartyg och and movable property pertaining to the ope-
luftfartyg, beskattas utan hinder av bestäm- ration of such ships and aircraft shall be taxmelserna i punkt 2 endast i denna avtalsslu- able only in that Contracting State. With retande stat. Bestämmelserna i denna punkt till- spect to gains derived by the Swedish, Dalämpas beträffande vinst som förvärvas av nish and Norwegian air transport consordet svenska, danska och norska luftfartskon- tium. known as Scandinavian Airlines Syssortiet Scandinavian Airlines System (SAS) tem (SAS), the provisions of this paragraph men endast i fråga om den del av vinsten som shall apply, but only to such proportion of the motsvarar den andel i konsortiet vilken inne- galns as corresponds to the shareholding in has av AB Aerotransport (ABA), den svenske that consortium held by AB Aerotransport delägaren i Scandinavian Airlines System (ABA), the Swedish partner of Scandinavian (SAS). Airlines System (SAS).
4. Vinst genom överlåtelse av annan än i 4. Gains from the alienation of any properpunkterna It, 2 och 3 angiven egendom be- ty other than those mentioned in paragraphs skattas endast i den avtalsslutande stat, där I. 2 and 3 shall be taxable only in the Con-
por los que se paguen, exceda del importe
que habria sido acordado por el deudor y cl
beneficiario en ausencia de tales relaciones. las disposiciones de este articulo no se aplicarän mas que a este ultimo importe. En este Caso el exceso podrå someterse a imposiciön,
de acuerdo con la legislaciön de cada Estado
Contratante, teniendo en cuenta las demås
disposiciones de este Convenio.
Articulo XIH Ganancias de capital
I. Las ganancias derivadas de la enajena-
cion de bienes inmuebles, conforme se defi-
nen en el pärrafo 2 del articulo VI, pueden someterse a imposiciön en el Estado Contratante en que estén sitos.
2. Las ganancias derivadas de la enajena-
ciön de bienes muebles que formen o hayan
formado parte del activo de un establecimien-
to permanente que una empresa de un Estado Contratante tenga en el otro Estado Contra-
tante, o de bienes muebles que pertenezcan o hayan pertenecido a una base fija que un residente de un Estado Contratante posea en el otro Estado Contratante para la prestaciéön de servicios profesionales, comprendidas las ganancias derivadas de la enajenaciön del establecimiento permanente (söélo o con el conjunto de la empresa). o de la base fija, pue-
den someterse a imposiciön en este otro Estado Contratante.
3. No obstante las disposiciones del pårrafo 2. las ganancias obtenidas por una empresa de un Estado Contratante de la enajenacion de buques o aeronaves utilizados en
tråfico internacional y de bienes muebles
afectos a la explotaciön de tales buques y
aeronaves. pueden someterse a imposicién solamente en ese Estado Contratante. Con
respecto a las ganancias derivadas por el consorcio de transport aéreo sueco, danés y no-
ruego conocido como Scandinavian Airlines System (SAS), se aplican las disposiciones de este pårrafo, pero sölo hasta la proporcién de
ganancias que corresponda a la participacién que en ese consorcio posee AB Aerotransport (ABA). socio sueco de Scandinavian Airlines System (SAS).
4. Las ganancias derivadas de la enajenaciön de cualquier otro bien distinto de los
mencionados en los pårrafos 1, 2 y 3. sola-
överlåtaren har hemvist. tracting State of which the alienator is a resi-
dent.
Vid tillämpningen av denna punkt I fråga In the application of this paragraph with reom rättighet eller egendom som avses i arti- spect to any right or property referred to in kel XII punkt 3 anses överlåtelse av sådan paragraph 3 of Article XIL the alienation of rättighet eller egendom icke som försäljning. such right or property shall not be considered såvida icke vid kontraktets avslutande priset as a sale unless, at the time of the establishklart anges. fastställt och uttryckt i myntslag. ment of the contract, the price is clearly put Överlåtelse av sådan rättighet eller egendom in, fixed and expressed in a currency unit, skall icke heller anses som försäljning om nor shall the alienation of such right or proöverlåtelsen skett under villkor att köparen perty be considered as a sale if the alienation är skyldig att ätersälja rättigheten eller egen- has taken place under the condition that the domen till säljaren. buyer is obliged to resell the right or property
to the alienator.
5. Bestämmelserna i punkt 4, första styc- 5. The provisions of the first sub-paraket berör icke en avtalsslutande stats rätt att graph of paragraph 4 shall not affect the right enligt sin egen lagstiftning beskatta vinst ge- of a Contracting State to tax. according to its nom överlåtelse av aktier i bolag vars väsent- own legislation, any gain from the alienation liga tillgångar utgöres av fastighet, under för- of shares in a company the main assets of utsättning att överlåtaren är fysisk person which consist of immovable property, provimed hemvist i den andra avtalsslutande sta- ded the alienator is an individual resident of ten. som the other Contracting State. who
a) är medborgare i den förstnämnda av- (a) is a national of the first-mentioned talsslutande staten utan att vara medborgare i Contracting State without being a national of den andra avtalsslutande staten: the other Contracting State;
b) har haft hemvist i den förstnämnda av- (b) has been resident in the first-mentiotalsslutande staten under någon del av de se- ned Contracting State during any part of a naste fem ären före överlåtelsen: samt five year period immediately preceding the
alienation: and
c) vid tidpunkten för överlåtelsen ensam (C) at the time of the alienation alone or toeller tillsammans med en närstående person gether with a closely related person had a dehade ett avgörande inflytande över bolaget. cisive influence on the company.
Artikel XIV Article XIV Fritt yrke Independent Personal Services
1. Inkomst, som förvärvas av person med 1. Income derived by a resident of a Conhemvist i en avtalsslutande stat genom ut- tracting State in respect of professional serviövande av fritt yrke eller annan därmed jäm- ces or other independent activities of a simiförbar verksamhet, beskattas endast i denna lar character shall be taxable only in that Stastat. Sådan inkomst får emellertid beskattas i te. However, such income may be taxed in den andra avtalsslutande staten om the other Contracting State, if
a) inkomsttagaren hari denna andra stat en (a) the recipient has a fixed base regularly stadigvarande anordning, som regelmässigt available to him in the other Contracting Stastår till hans förfogande för utövandet av te for the purpose of performing his activihans verksamhet; i sådant fall får dock endast ties: in that case, however, only so much of
mente pueden someterse a imposiciön en el Estado Contratante del que sea residente el transmitente.
En la aplicaciön de este pärrafo con respecto av cualquier derecho o bien a que se hace referencia en el pärrafo 3 del articulo XII la erajenaciön de tal derecho o bien no se considerarå como venta a menos que, en el momento del perfeccionamiento del contrato, se haya establecido claramente el precio, fijado y expresado en unidades monetarias: tampoco se considerara como venta la enajenaciön de este derecho o bien, si la enajenaciön ha tenido lugar bajo la condiciön de que el comprador estä obligado a vender de nuevo el derecho o bien al vendedor.
5. Las disposiciones del primer apartado del pärrafo 4, no afectarån al derecho de un Estado Contratante a someter a imposiciön, de acuerdo con su propia legislaciön, cualquier ganancia derivada de la enajenacion de acciones de una sociedad cuyo principal activo consiste en bienes inmuebles. siempre que el vendedor sea un residente del otro Estado Contratante, que
a) sea nacional del Estado Contratante primeramente mencionado, sin ser nacional del otro Estado Contratante:
b) haya sido residente del Estado Contratante primeramente mencionado en cualquier mornento durante un periodo de cinco anos que preceda inmediatamente a la enajenaciön: y
c) en el momento de la enajenaciöén, sölo o Jjunto con alguna persona estrechamente relacionada, tuviera una influencia decisiva en la sociedad.
Articulo XIV Profesiones independientes
1. Las rentas obtenidas por un residente de un Estado Contratante por Ia prestaciön de servicios profesionales o el ejercicio de otras actividades independientes de naturaleza anäloga, söto pueden someterse a imposiciön en este Estado. En todo caso, dichas rentas pueden someterse a imposiciön en el otro Estado Contratante si:
a) el interesado dispone de manera habi-
tual en el otro Estado Contratante de una
base fija para el ejercicio de dichas actividades: no obstante, en este caso, sölo puede so-
den del av inkomsten som är hänförlig till the income as is attributable to that fixed badenna anordning beskattas I denna andra se may be taxed in that other State: or stat: eller
b) inkomsttagaren vistas I denna andra stat (b) the recipient is present in that other Sta-
under tidrymd eller tidrymder. som samman- te for a period or periods exceeding in the
lagt överstiger 183 dagar under denna andra aggregate 183 days in the fiscal year of that stats beskattningsäår: eller other State: or
c) den ersättning för yrkesutövningen. (C) the remuneration derived in the fiscal som under beskattningsåret erhållits från per- year from residents of that other State for son med hemvist i denna andra stat för tjäns- services performed in that State exceeds, ter som utförts i denna stat. överstiger.
f) beträffande verksamhet som utförts i (i) in the case of services performed in
Spanien. 100 000 pesetas och. Spain 100 000 pesetas, and
2) beträffande verksamhet som utförts i (ii) in the case of services performed in
Sverige. 6500 kronor. Sweden 6 500 kronor.
2. Uttrycket ”fritt yrke” inbegriper sär- 2. The term "professional services” incluskilt självständig vetenskaplig. litterär och des, especially independent scientific, litera-
konstnärlig verksamhet. uppfostrings- och ry, artistic, educational or teaching activities
undervisningsverksamhet samt sådan själv- as well as the independent activities of physiständig verksamhet som utövas av läkare, ad- cians, lawyers, engineers, architects, dentists
vokater, ingenjörer, arkitekter. tandläkare and accountants. och revisorer.
3. Bestämmelserna i punkt I b) och c) till- 3. The provisions of subparagraphs (b)
lämpas icke i fråga om inkomst som uppbäres and (c) of paragraph I shall not apply to inav mäklare. kommissionär eller annan obe- come derived by a broker, a general commis-
roende representant. sion agent or any other agent of an indepen-
dent status.
Artikel XV Article XV Enskild tjänst Employments
1. Där icke bestämmelserna i artiklarna 1. Subject to the provisions of Articles XVI, XVII, XIX, XX och XXI föranleder XVI, XVIUL XIX, XX and XXI, salaries,
annat, beskattas löner och liknande ersätt- wages and other similar remuneration deri-
ningar. som person med hemvist i en avtals- ved by a resident of a Contracting State in re-
slutande stat förvärvar genom anställning, spect of an employment shall be taxable oniy
endast i denna avtalsslutande stat. såvida in that Contracting State unless the employ-
icke arbetet utföres i den andra avtalsslutan- ment is exercised in the other Contracting de staten. Om arbetet utföres i denna andra State. If the employment is so exercised,
stat, får ersättning som uppbäres för arbetet such remuneration as is derived therefrom
beskattas där. may be taxed in that other State.
2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 2. Notwithstanding the provisions of pa-
I beskattas inkomst. vilken uppbäres av per- ragraph 1, remuneration derived by a resi-
son med hemvist i en avtalsslutande stat för dent of a Contracting State in respect of an arbete som utföres i den andra avtalsslutande employment exercised in the other Contracstaten, endast i den förstnämnda avtalsslu- ting State shall be taxable only in the firsttande staten, under förutsättning att mentioned State if: a) inkomsttagaren vistas i den andra av- (a) the recipient is present in the other talsslutande staten under tidrymd eller tid- Contracting State for a period or periods not rymder, som sammanlagt icke överstiger 183 exceeding in the aggregate 183 days in the fi-
dagar under denna andra stats beskattnings- scal year of that other State; and
år, och
meterse a imposiciéön en el otro Estado Contratante la renta en la medida en que sea atribuible a dicha base; o
b) su estancia en el otro Estado Contratante se prolongase por un periodo o periodos de duraciön total superior a 183 dias durante el ano fiscal de este otro Estado; o
c) las remuneraciones percibidas durante el ano fiscal de residentes del otro Estado Contratante, por razön de sus servicios en el mismo, exceden:
(i) en el caso de servicios prestados en Espana de cien mil pesetas (Pts. 100000),
(ii) en el caso de servicios prestados en Suecia de seis mil quinientas coronas (6 500 kronor).
2. La expresiön "”servicios profesionales” comprende, especialmente, las actividades independientes de caråcter cientifico, literario, artistico, educativo o pedagögico, asi como las actividades independientes de medicos, abogados, ingenieros, arquitectos, dentistas y contables.
3. Las disposiciones de los apartados b) y c) del pårrafo 1 no se aplicarån a las rentas percibidas por un corredor, comisionista general o cualquier otro intermediario que goce de estatuto independiente.
Articulo XV Profesiones dependientes
1. Sin perjuicio de las disposiciones de los articulos XVI, XVIII, XIX, XX y XXI, los sueldos, salarios y remuneraciones similares obtenidos por un residente de un Estado Contratante por razön de un empleo, sölo pueden someterse a imposiciön en este Estado, a no ser que el empleo se ejerza en el otro Estado Contratante. Si el empleo se ejerce en este öltimo Estado, las remuneraciones derivadas del mismo pueden someterse a imposiciön en este Estado.
2. No obstante las disposiciones del pårrafo 1, las remuneraciones obtenidas por un residente de un Estado Contratante por razön de un empleo ejercido en el otro Estado Contratante, solo pueden someterse a imposicién en el primer Estado si:
a) el beneficiario permanente en el otro Estado durante uno o varios perfodos que no excedan en total de 183 dias en el curso del ano fiscal de ese otro Estado; y
b) ersättningen betalas av eller på uppdrag ib) the remuneration is paid by. or on be-
av arbetsgivare, som ej har hemvist i den half of. an emplover who is not a resident of andra avtalsslutande staten. samt the other State: and
c) ersättningen icke såsom omkostnad be- (ce) the remuneration is not borne by a perlastar fast driftställe eHer stadigvarande manent establishment or a fixed base which anordning, som arbetsgivaren har i den andra the employer has in the other State. avtalsslutande staten.
3. Utan hinder av bestämmelserna i punk- 3. Notwithstanding the provisions of paåterna I och 2 fär inkomst av arbete. som ut- ragraphs I and 2. remuneration in respect of föres ombord på fartyg celler luftfartyg i inter- employment exercised aboard a ship or air-
nationell trafik. beskattas i den avtalsslutan- craft in international traffic may be taxed in de stat, där företaget har sin verkliga ledning. the Contracting State in which the place of eft- Om person med hemvist i Sverige uppbär in- fective management of the enterprise is situakomst av arbete, vilket utföres ombord på ted. Where a resident of Sweden derives re-
luftfartyg som användes i internationell trafik munceration in respect of employment exerciav det svenska. danska och norska luftfarts- sed aboard an arecraft operated in internatto-
konsortiet Scandinavian Airlines System nal traffic by the Swedish. Danish and Nor-
(SAS). beskattas inkomsten endast i Sverige. wegian air transport consortium. known as
Scandinavian Airlines System (SAS), such
remuneration shall be taxable only in Swce-
den.
Artikel XVI Article XVI
Styrelscarvoden Directors" Fees
Styrelsearvoden och liknande ersättningar, Directors” fees and similar payments derisom uppbäres av person med hemvist i en av- ved by a resident of a Contracting State in his
talsslutande stat i egenskap av styrelseleda- capacity as a member of the board of direcmot i bolag med hemvist i den andra avtals- tors of a company which is a resident of the slutande staten, fär beskattas i denna andra other Contracting State may be taxed in that
avtalsslutande stat. other Contracting State.
Artikel XVII Article XVH
Artister och idrottsmän Artistes and athletes
1. Utan hinder av bestämmelserna i artik- 1. Notwithstanding the provisions of Ar-
larna XIV och XV får inkomst. som teater- ticles XIV and XV. income derived by entereller filmskådespelare, radio- eller televi- tainers such as theatre, motion picture, radio
sionsartister, musiker och idrottsmän förvär- or television artistes and musicians and by var genom sin personliga verksamhet I denna athletes from their personal activities as
egenskap, beskattas i den avtalsslutande stat such. may be taxed in the Contracting State där verksamheten utövas. in which these activities are exercised.
2. I fall då inkomst genom personligt arbe- 2. Where income in respect of personal acte. som utföres av artist eller professionell tivities as such of an entertainer or athlete idrottsman, icke tillfaller artisten eller accrues not to that entertainer or athlete him-
idrottsmannen själv utan annan person. får self but to another person that income may, denna inkomst, utan hinder av bestämmelser- notwithstanding the provisions of Articles na i artiklarna VIL. XIV och XV, beskattas i VIL, XIV and XV, be taxed in the Contract-
den avtalsslutande stat där artisten eller ing State in which the activities of the enteridrottsmannen utför arbetet. tainer or athlete are exercised.
b) las remuneraciones se pagan por. o en
nombre de un empleador que no es residente
del otro Estado: y
C) las remuneraciones no son pagadas con cargo a un establecimiento permanente o una sede fija que la persona para quien se trabaja tiene en el otro Estado.
3. No obstante las disposiciones de los pärrafos I y 2, las remuneraciones obtenidas por razön de un empleo cjercido a bordo de un buque o aeronave en träfico internacional. pueden someterse a imposiciön en el Estado Contratante donde se encuentre la sede de
direcciön efectiva de la empresa. Cuando un residente de Suecia obtenga remuneracién
por razön de un empleo ejercido a bordo de
una aeronave explotada en träfico internacional por el consorcio de navegaciöon aérea sueco, danés y noruego. conocido como Scandinavian Airlines System (SAS). esta remune-
raciön solamente serå sometida a imposiciön en Suecia.
Articulo XVI Participaciones de Consejeros
Las participaciones de Consejeros y retribuciones similares que un residente de un Es-
tado Contratante obtiene como miembro de
un Consejo de Administracion de una sociedad residente del otro Estado Contratante,
pueden someterse a imposicién en este otro Estado Contratante.
Articulo XVIH Artistas v deportistas
1. No obstante las disposiciones de los articulos XIV y XV, las rentas obtenidas por los profesionales del espectåculo tales como
los artistas de teatro, cine, radiodifusiön y televisiön y los mäsicos, asi como los deportistas, por sus actividades personales en este
concepto, pueden someterse a imposicién en el Estado Contratante donde actiéen.
2. Cuando tas rentas relativas a las activi-
dades personales de uno de estos profesionales del espectåculo o deportista no se acumu-
lan a ese profesional o deportista mismo sino
a otra persona, esa renta puede, no obstante
las disposiciones de los articulos VIT, XIV y
XV, someterse a imposiciön en el Estado Contratante en el que se ejercitan las activi-
Artikel XVIH Article XVIII Pensioner och livräntor Pensions and annuittes
I. Där icke bestämmelserna i artikel XTX 1. Subject to the provisions of paragraph 2 punkt 2 föranleder annat. beskattas pensio- of Article XIX. pensions and other similar rener och liknande ersättningar i anledning av muneration in consideration of past employtidigare anställning och livräntor, vilka utbe- ment and annuities paid to a resident of a talas till person med hemvist i en avtalsslu- Contracting State shall be taxable only in that tande stat. endast i denna stat. State.
2. Med uttrycket livränta” förstås ett 2. The term ''annuity'” means a stated fastställt belopp, som utbetalas periodiskt på sum payable periodically at stated times durfastställda tider under vederbörandes livstid ing life or during a specified or ascertainable eller under annan angiven eller fastställbar period of time under an obligation to make tidsperiod och som utgår på grund av förplik- the payments in return for adequate and full telse att verkställa dessa utbetalningar som consideration in money or money's worth. ersättning för däremot fullt svarande vederlag i penningar eller penningars värde.
3. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 3. Notwithstanding the provisions of pa- I får utbetalningar enligt allmän socialförsäk- ragraph 1 payments under the Social Security ringslagstiftning i en avtalsslutande stat och Scheme of a Contracting State and payments utbetalningar på grund av pensionsförsäk- on account of a pension insurance issued in a ring, som meddelats i en avtalsslutande stat. Contracting State may be taxed in that State. beskattas i denna stat.
Bestämmelserna i denna punkt tillämpas The provisions of this paragraph shall appendast beträffande personer som är medbor- ly only to individuals who are nationals of the gare i den avtalsslutande stat från vilken ut- Contracting State from which the payments betalning sker. are made.
Artikel XIX Article XIX Allmän tjänst Government Service
1. a) Ersättning (med undantag för pen- 1. (a) Remuneration, other than a pension), som betalas av en avtalsslutande stat, sion, paid by a Contracting State or an admidess administrativa underavdelningar eller nistrative subdivision or a local authority lokala myndigheter till fysisk person på grund thereof to any individual in respect of serav arbete som utföres i denna stats, dess ad- vices rendered to that State or subdivision or ministrativa underavdelningars eller lokala local authority thereof shall be taxable only myndigheters tjänst, beskattas endast i denna in that State. stat.
b) Sådan ersättning beskattas emellertid (b) However, such remuneration shall be endast i den andra avtalsslutande staten, om taxable only in the other Contracting State if arbetet utföres i denna andra stat och motta- the services are rendered in that State and the garen är en person med hemvist i denna stat recipient is a resident of that other Contractsom ing State who:
1) är medborgare i denna stat eller (i) is a national of that State: or
2) icke erhöll hemvist där endast för att ut- (ii) did not become a resident of that State föra arbetet där. solely for the purpose of performing the ser-
vices.
dades del profesional del espectåculo o el deportista.
Artuculo XVIH Pensiones v anualidades
I. Sin perjuicio de lo dispuesto en el pårrafo 2 del articulo XIX. las pensiones y otras remuneraciones similares en consideraciön de un empleo anterior. asi como las anualidades pagadas a un residente de un Estado Contratante solo podrån someterse a imposiciön en ese Estado.
2. El término "”anualidad” significa una suma prefijada que ha de pagarse periådicamente en épocas establecidas a lo largo de la vida de una persona o durante un periodo de tiempo determinado o determinable a cambio del pago de una cantidad adecuadamente equivalente en dinero o signo que lo represente.
3. No obstante lo dispuesto en el pärrafo 1. los pagos realizados bajo el Régimen de la Seguridad Social de un Estado Contratante asi como los pagos derivados de una pensiön por razön de un seguro de vida concertado en un Estado Contratante pueden ser sometidos a imposiciön en ese Estado.
Las disposiciones de este pårrafo se aplican solamente a las personas fisicas que sean nacionales del Estado Contratante de donde proceden los pagos.
Articulo XIX Remuneraciones publicas
1. a) Las remuneraciones, excluidas las pensiones, pagadas por un Estado Contratante, "na de sus subdivisiones administrativas o entidades locales, a una persona fisica, en consideraciöén a Ios servicios prestados a ese Estado, subdivisiön o entidad local, sölo pueden someterse a imposiciön en ese Estado.
b) Sin embargo, tales remuneraciones solo pueden someterse a imposiciéön en el otro Estado Contratante, si los servicios se prestan en ese Estado y el perceptor es un residente de esc Estado Contratante que:
(i) sea nacional de dicho Estado, o
(ii) no häya adquirido la cualidad de resi-
dente de dicho Estado con la sola finalidad de prestar aquellos servicios. 4—Riksdagen 1976/77. I saml. Nr 2
20 av Pension, som betalas av — eller från 2. (a) Any pension paid by, or out of funds fonder inrättade av — en avtalsslutande stat. created by, a Contracting State or an adminidess administrativa underavdelningar eller strative subdivision or a local authority there-
lokala myndigheter till fysisk person på grund of to any individual in respect of services renav arbete som utförts I denna stats. dess ad- dered to that State or subdivision or local au-
ministrativa underavdelningars eller lokala thority thereof shall be taxable only in that myndigheters tjänst. beskattas endast i denna State.
stal. b) Sådan pension beskattas emellertid en- (b) However. such pension shall be taxdast I den andra avtalsslutande staten. om able only in the other Contracting State if the
mottagaren av pensionen är medborgare och pensioner is a national of and a resident of har hemvist i denna andra stat. that State.
3. Bestämmelserna i artiklarna XV. XVI 3. The provisions of Articles XV, XVI and
och XVIII tillämpas på ersättning och pen- XVIII shall apply to remuneration and pen-
sion. som utbetalas på grund av arbete utfört sions in respect of services rendered in coni samband med rörelse som bedrives av en nection with any trade or business carried on avtalsslutande stat. dess administrativa un- by a Contracting State or an administrative deravdelningar eller lokala myndigheter. subdivision or a local authority thereof.
Artikel XX Article XX
Studerande Students
I. Studerande eller affärspraktikant. som 1. A student or business apprentice who is
har eller omedelbart före ett besök i en av- or was immediately before making a visit to a talsslutande stat hade hemvist i den andra av- Contracting State a resident of the other Con-
talsslutande staten och som besöker den tracting State and who visits the first-mentioförstnämnda avtalsslutande staten uteslutan- ned Contracting State solely for the purpose de i syfte att erhålla undervisning eller utbild- of his education or training shall be exempt
ning. är befriad från skatt i den förstnämnda from tax in that first-mentioned State on pay-
avtalsslutande staten på belopp som han er- ments which he receives for the purposes of håller för sitt uppehälle, sin undervisning el- his maintenance, education or training. proler utbildning, under förutsättning att belop- vided that such payments are made to him
pen utbetalas till honom från källa utanför from sources outside that State.
denna stat.
2. Studerande vid universitet, skola eller 2. A student of a university, school or
annan undervisningsanstalt i en avtalsslutan- other educational institution in a Contracting
de stat, som vistas tillfälligt i den andra av- State who is temporarily present in the other talsslutande staten och har anställning där Contracting State and employed there for a
under tidrymd eller tidrymder som icke över- period or periods not exceeding a total of 100 stiger sammanlagt 100 dagar under kalender- days during the calendar year shall, if the året, är i denna andra stat befriad från skatt employment is related to his studies. be expå inkomsten av anställningen, om anställ- empt from tax in that other State on his remu-
ningen har samband med hans studier. neration from such employment.
Artikel XXI Article XXI Lärare och forskare Professors and researchers Fysisk person, som har eller omedelbart An individual who is or was immediately
före ett besök i en avtalsslutande stat hade before making a visit to a Contracting State a hemvist i den andra avtalsslutande staten och resident of the other Contracting State and
2. a) Las pensiones pagadas por un Estado Contratante. uno de sus subdivisiones ad-
ministrativas o entidades locales. dirécta-
mente o con cargo a fondos constituidos por aquéllos, a una persona fisica en consideraciön a servicios prestados a ese Estado.
subdivisiön o entidad local, solo pueden so-
meterse a imposiciön en ese Estado.
b) Sin embargo, estas pensiones solo pueden someterse a imposicion en el otro Estado Contratante si el pensionista es nacional y residente de ese Estado.
3. Las disposiciones de los articulios XV. XVI y XVIII se aplican a las remuneraciones y pensiones pagadas cen consideraciön a ser-
vicios prestados en el desempeno de una actividad comercial o industrial ejercida por un Estado Contrante o una de sus subdivisiones administrativas o entidades locales.
Articulo XX Estudiantes
1. Un estudiante o aprendiz comercial que es 0 fué en periodo inmediatamente anterior a su visita a un Estado Contratante residente del otro Estado Contratante, y que visita el primer Estado Contratante con el unico fin de
proseguir su educaciön o formaciön, estarå
exento de impuesto en el primer Estado Contratante con relaciön a las sumas que reciba para su sostenimiento, educaciön o pråctica, siempre que tales pagos procedan del exte-
rior de ese Estado.
2. Un estudiante de una universidad, escuela u otra instituciön educativa de:un Esta-
do Contratante, que permanezca temporal-
mente en el otro Estado Contratante y esté empleado en €lI durante un periodo o periodos que no excedan en total de 100 dias en el curso del ano natural, estarå exento de impuesto en ese otro Estado con relaciön a la remune-
racion que reciba por el empleo ejercido en ese Estado, si la finalidad del empleo es la de
ayudarse en sus estudios.
Articulo XXI
Profesores e investigadores
Una persona fisica que es o fué, en el
periodo inmediatamente anterior a su visita a un Estado Contratante, un residente del otro
som på inbjudan av universitet. högskola. who. at the invitation of a university. college. skola eller annan undervisningsanstalt i den school or other educational institution in the förstnämnda staten besöker denna stat ute- first-mentioned Contracting State. visits that slutande för att undervisa eller bedriva veten- Contracting State solely för the purpose of skaplig forskning vid sådan anstalt under en teaching or scientific research at such an intidrymd som understiger ett år. är befriad stitution för a period less than one vear. shall från skatt i denna förstnämnda stat på ersätt- be exempt from tax in that first- mentioned
ning, som han uppbär för sådan undervisning Contracting State on his remuneration för
eller forskning. such teaching or research.
Artikel XXIH Article XX IH
Övriga inkomster Other income
I. Inkomst, beträffande vilken det icke 1. Items of income of a resident of a Con-
meddelats någon bestämmelse i föregående tracting State. wherever arising, not dealt artiklar i avtalet och som uppbäres av person with in the foregoing Articles of this Conven-
med hemvist i en avtalsslutande stat. beskat- tion shall be taxable only in that State.
tas endast i denna stat. oavsett varifrån in-
komsten härrör.
2, Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas 2. The provisions of paragraph I shall not
icke. om mottagaren av inkomsten har hem- apply if the recipient of the income, being a vist i en avtalsslutande stat och driver rörelse resident of u Contracting State, carries on bui den andra avtalsslutande staten från där be- siness in the other Contracting State through
läget fast driftställe eller utövar fritt yrke i a permanent establishment situated therein,
denna stat från där belägen stadigvarande or performs in that other State professional
anordning samt den rättighet eller egendom services from a fixed base situated therein, för vilken inkomsten betalas äger verkligt and the right or property in respect of which
samband med det fasta driftstället eller den the income is paid is effectively connected stadigvarande anordningen. I sådant fall till- with such permanent establishment or fixed
lämpas bestämmelserna i artikel VI respekti- base. In such a case the provisions of Article ve artikel XIV. VII or Article XIV. as the case may be. shall
apply.
Artikel XXIII Article XXHI
Förmögenhet Capital
1. Förmögenhet bestående av sådan fastig- 1. Capital represented by immovable prohet som avses I artikel VI punkt 2 får beskat- perty, as defined in paragraph 2 of Article VI.
tas i den avtalsslutande stat, där fastigheten may be taxed in the Contracting State in är belägen. which such property is situated.
2. Förmögenhet bestående av lös egen- 2. Capital represented by movable properdom, som är hänförlig till tillgångar nedlagda ty forming part of the business property of a i ett företags fasta driftställe eller av lös egen- permanent establishment of an enterprise, or
dom, som ingår i en stadigvarande anordning by movable property pertaining to a fixed för utövande av fritt yrke. får beskattas i den base used for the performance of professional
avtalsslutande stat där det fasta driftstället el- services, may be taxed in the Contracting ler den stadigvarande anordningen är belä- State in which the permanent establishment
gen. or fixed base is situated.
3. Fartyg och luftfartyg, som användes i 3. Ships and aircraft operated in interna-
Estado Contratante y que. por invitacion de una universidad. establecimiento de ensenanza superior. escuela u otra institucion cultural del primer Estado Contratante. visita ese Estado Contratante con el unico fin de
ensenar o realizar investigaciones en dichas
instituciones por un periodo que no exceda de un ano, estardå exenta de imposiciön en ese primer Estado Contratante con relacion a las remuneraciones gue perciba como consecuenceia de tales actividades.
Articulo XXI Otras rentas
1. Las rentas de un residente de un Estado Contratante, cualquiera que sea su procedencia, no reguladas en los articulos anteriores
de este Convenio, solo pueden someterse a
imposicion en ese Estado.
2. Las disposiciones del pårrafo 1 no se
aplican si el beneficiario de las rentas, residente de un Estado Contratante, realiza ne-
gocios en el otro Estado Contratante median-
te un establecimiento permanente situado en
él, o presta servicios profesionales en ese otro Estado desde una sede fija radicada en él, y el derecho o propiedad respecto a los cuales se paga la renta se halla vinculada
efectivamente con el citado establecimiento
permanente o sede fija. En este caso se apli-
can las disposiciones del articulo VII o del
articulo XIV, segun el caso.
Articulo XXHI Patrimonio
1. El patrimonio representado por bienes
inmuebles, conforme se definen en el pårrafo 2 del articulo VI, puede someterse a imposiciön en el Estado Contratante en el que
aquellos estén sitos. 2. El patrimonio representado por los bienes muebles que formen parte del activo de un establecimiento permanente de una empresa, 0 por los bienes muebles que pertenezcan a una sede fija utilizada para la prestacion de servicios profesionales, pueden someterse a imposicién en el Estado Contratante en el que el establecimiento permanente o la sede
fija estén sitos.
3. Los buques y aeronaves explotados en
internationell trafik av företag i en avtalsslu- tonal traffic by an enterprise of a Contracting tande stat. samt lös egendom. som är hänför- State and movable property pertaining to the
lig till användningen av sådana fartyg och operation of such ships and aircraft shall be
luftfartyg. beskattas endast i denna avtalsslu- 1axable only in that Contracting State. tande stat.
4. Alla andra slag av förmögenhet. som in- 4. All other elements of capital of a resi-
nehas av person med hemvist i en avtalsslu- dent of a Contracting State shall be taxable tande stat. beskattas endast i denna stat. only in that State.
Artikel XXIV Article XXIV
Metoder för undvikande av dubbelbeskatt- Elimination of double taxation
King
I. Om person med hemvist i en avtalsslu- 1. Where a resident of a Contracting State
tande stat uppbär inkomst eller innehar för- derives income or owns capital which, in acmögenhet. som enligt bestämmelserna i detta cordance with the provisions of this Convenavtal får beskattas i den andra avtalsslutande tion, may be taxed in the other Contracting staten. skall den förstnämnda avtalsslutande State, the first-mentioned State shall allow:
staten.
a) från vederbörande persons inkomst- (a) as a deduction from the tax on the inskatt avräkna ett belopp motsvarande den in- come of that person. an amount equal to the komstskatt som erlagts i den andra avtalsslu- income tax paid in that other Contracting tande staten: State:
b) från vederbörande persons förmögen- (b) as a deduction from the tax on the capi-
hetsskatt avräkna ett belopp motsvarande tal of that person, an amount equal to the ca-
den förmögenhetsskatt som erlagts i den and- pital tax paid in that other Contracting State.
ra avtalsslutande staten.
Avräkningsbeloppet skall emellertid icke i The deduction in either case shall not,
något fall överstiga beloppet av den del av in- however, exceed that part of the income or
komstskatten respektive förmögenhetsskat- capital tax, respectively, as computed before
ten. beräknad utan sådan avräkning, som be- the deduction is given, which is appropriate,
löper på den inkomst eller den förmögenhet as the case may be, to the income or capital
som får beskattas i den andra avtalsslutande which may be taxed in the other Contracting staten. State.
2. Om person med hemvist i en avtalsslu- 2. Where a resident of a Contracting State tande stat uppbär inkomst som enligt artikel derives income which, in accordance with
XIX beskattas endast i den andra avtalsslu- Article XIX, shall be taxable only in the other tande staten. skall den förstnämnda avtals- Contracting State, the first- mentioned Conslutande staten från dess skatt på inkomsten tracting State shall allow as a deduction from
avräkna den del av denna skatt som belöper the income tax that part of the tax which is på den inkomst som förvärvats från den and- appropriate to the income derived from that ra avtalsslutande staten. other Contracting State. 3. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 3. Notwithstanding the provisions of pa- I är utdelning från bolag med hemvist i Spa- ragraph I, dividends paid by a company nien till bolag med hemvist i Sverige undanta- being a resident of Spain to a company which gen från beskattning I Sverige i den mån ut- is a resident of Sweden shall be exempt from
delningen enligt svensk lag skulle ha varit un- tax in Sweden to the extent that the dividends
dantagen från beskattning om båda bolagen would have been exempt under Swedish law hade varit svenska bolag. Sådan skattebefri- if both companies had been Swedish compaelse inträder dock icke med mindre nies. This exemption shall not apply unless
den vinst, av vilken utdelningen utbetalas. the profits out of which the dividends are i Spanien underkastats den vanliga inkomst- paid have been subjected in Spain to the norskatt som utgår vid tiden för undertecknandet mal income tax which applies at the date of
tråfico internacional por una empresa de un Estado Contratante y los bienes muebles que pertenezcan a la explotacion de dichos buques y aeronaves. solamente serån sometidos a imposicién en ese Estado Contratante.
4. Todos los demås elementos del patrimonio de un residente de un Estado Contratante, solo serån sometidos a imposiciön en ese Estado.
Articulo XXIV Meétodos para evitar la doble imposicion
1. Cuando un residente de un Estado Contratante obtenga rentas o posea capital que, de acuerdo con las disposiciones del presente Convenio. puedan someterse a imposiciön en el otro Estado Contratante, el primer Estado permitirä:
a) como deducciön del impuesto sobre las rentas de esa persona. un importe igual al impuesto sobre las rentas pagado en esc otro Estado Contratante:
b) como deducciön del impuesto sobre el capital de esa persona. un importe igual al impuesto sobre el capital pagado en ese otro Estado Contratante.
Sin embargo, la cantidad deducida en uno u otro caso, no puede exceder de la parte del impuesto sobre la renta o el capital, respectivamente, calculado antes de la deducciön, correspondiente a la renta o el capital que pueden someterse a imposiciön en el otro Estado Contratante.
2. Cuando un residente de un Estado Contratante obtenga rentas que. de acuerdo con el articulo XIX, solo serån sometidas a imposiciön en el otro Estado Contratante, el primer Estado permitirå, como deducciön del impuesto sobre la renta. aquella parte del impuesto que corresponde a la renta obtenida por el otro Estado contratante.
3. No obstante las disposiciones del pårrafo 1, Ilos dividendos pagados por una sociedad residente de Espana a una sociedad residente de Suecia, estarån exentos de imposi-
ciön en Suecia en la cuantia en que los divi-
dendos habrian estado exentos bajo las leyes suecas, si ambas sociedades hubieran sido suecas. Esta cxenciön solo se aplicara si los beneficios por los que se pagan los dividendos, han sido sometidos en Espana al impuesto normal sobre la renta aplicable en la fecha
av detta avtal eller därmed jämförlig inkomst- signature of this Convention or an income tax skatt eHer comparable thereto, or the principal part of
den huvudsakliga delen av det utdelande the profis of the company paving the divibolagets inkomst direkt eller indirekt härrör dends arises, directly or indirectly, from från annan verksamhet än förvaltning av vär- business activities other than the manage-
depapper och därmed likartad egendom samt ment of securities and other similar property
verksamheten bedrives i Spanien av det utde- and such activities are carried on within lande bolaget eller av bolag, i vilket det äger Spain by the company paying the dividends aktier eller andelar motsvarande minst 25 or by a company in which it owns at least 25
procent av röstetalet för samtliga aktier eller per cent of the voting power.
andelar.
4, I fall då befrielse från eller nedsättning 4. In the application of paragraph 1, where
av spansk skatt meddelats för en begränsad exemption from or reduction of Spanish tax
tidsperiod i fråga om utdelning. ränta eller on dividends, interest or royalties, received royalty som förvärvats av person med hem- by a resident of Sweden, has been granted for
vist i Sverige, skall vid tillämpningen av a limited period of time, the credit against punkt I avräkning mot svensk skatt ske med Swedish tax shall be allowed in an amount
belopp motsvarande den skatt som skulle ha equal to the tax which would have been
tagits ut i Spanien om sådan befrielse eller levied in Spain if no such exemption or re-
nedsättning icke meddelats. duction had been granted.
5. Om person med hemvist i en avtalsslu- 5. When a resident of a Contracting State
tande stat uppbär vinst. som avses i artikel derives a gain, referred to in paragraph 5 of XHI punkt 5, eller mottager sådan utbetal- Article XIII. or receives a payment, as men-
ning, som anges i artikel XVIII punkt 3, vil- tioned in paragraph 3 of Article XVIII, which
ken får beskattas i den andra avtalsslutande may be taxed in the other Contracting State,
staten, skall denna andra stat från vederbö- that other State shall allow as a deduction
rande persons inkomstskatt avräkna ett be- from the income tax of that person an amount lopp motsvarande den skatt som i den först- equal to the tax paid on the gain or the paynämnda staten erlagts på vinsten respektive ment, respectively, in the first-mentioned utbetalningen. Avräkningsbeloppet = skall State. The deduction shall not, however, ex-
emellertid icke överstiga den del av skatten, ceed that part of the income tax, as computed
beräknad utan sådan avräkning, som belöper before the deduction is given, which is ap-
på den vinst respektive utbetalning vilken får propriate to the gain or payment, respective-
"beskattas i den andra avtalsslutande staten. ly, which may be taxed in the other Contrac-
ting State.
6. Om i vinsten för ett bolag med hemvist i 6. When in the profits of a company which
Spanien ingår utdelning från ett bolag med is a resident of Spain are included dividends hemvist i Sverige, är det förstnämnda bolaget from a company which is a resident of Swe-
berättigat åtnjuta samma skattelättnad som den, then the first-mentioned company is en-
skulle ha tillämpats om båda bolagen hade titled to the same relief as would have been haft hemvist i Spanien. applicable if both companies had been residents of Spain.
Artikel XXV Article XXV
Förbud mot diskriminering Non-Discrimination
I. Medborgare i en avtalsslutande stat 1. The nationals of a Contracting State, skall. oavsett om de har hemvist i en avtals- whether or not resident in a Contracting
slutande stat eller ej, icke i den andra avtals- State, shall not be subjected in the other Con-
slutande staten bli föremål för någon beskatt- tracting State to any taxation or any require-
de Ia firma de este Convenio. o a un impuesto
sobre la renta comparable a öste, o si la parte principal de los beneficios de la sociedad que paga los dividendos, procede, directa o indiréctamente. de actividades comerciales distintas de la administraciön de titulos y
otros bienes similares, y dichas actividades las ha realizado en Espana la sociedad que
paga los dividendos, o una sociedad en la que aquélla posea al menos el 25 por 100 del capital con derecho a voto.
4. En la aplicaciön del pårrafo 1, cuando se haya concedido por un periodo de tiempo
limitado la exenciön o reducciön del impues-
to espanol sobre dividendos, intereses o
cänones percibidos por un residente de Suecia, el crédito contra el impuesto sueco se
senalarå por un importe igual al del impuesto que se habria exigido en Espana si no se hubiera concedido dicha exenciön o reducciöén.
5. Cuando un residente de un Estado Contratante obtenga una ganancia, de las referidas en el pårrafo 5 del articulo XIII, o reciba un pago de los mencionados en el pårrafo 3 del articulo XVIII, que puedan ser sometidos a imposiciön en el otro Estado Contratan-
te, ese otro Estado senfalarå, como deduccién
del impuesto sobre la renta de esa persona, un importe igual al del impuesto pagado en el primer Estado sobre la ganancia o el pago.
respectivamente. Sin embargo. la cantidad
deducida no podrå exceder de aquella parte
del impuesto sobre la renta, computada antes de que fuera efectuada la deducciön corre-
spondiente a la ganancia o el pago, respecti-
vamente, que puede someterse a imposiciön en el otro Estado Contratante.
6. Cuando en los beneficios de una socie-
dad residente en Espana, se incluyan dividendos de una sociedad residente de Suecia, la primera sociedad tiene derecho a la misma deducciön que se habria aplicado si ambas sociedades hubieran sido residentes en
Espana.
Articulo XXV No disecriminacion
1. Los nacionales de un Estado Contratante, sean o no residentes de un Estado Contratante, no serån sometidos en el otro Estado
Contratante a ningån impuesto ni obligaciön
5- Riksdagen 1976/77. I saml. Nr 2
ning eller något därmed sammanhingande ment connected therewith which is other or skattekrav av annat slag eller mer tyngande more burdensome than the taxation and con-
än medborgarna i denna andra avtalsslutande nected requirements to which nationals of
stat under samma förhållanden är eller kan bli that other Contracting State in the same cirunderkastade. cumstances are or may be subjected.
2, Statslösa med hemvist i en avtalsslutan- 2. Stateless persons resident in a Contraetde stat skall icke i någondera avtalsslutande ing State shall not be subjected in either Constaten bli föremål för någon beskattning eller tracting State to any taxation or any require-
något därmed sammanhängande skattekrav ment connected therewith which is other or
av annat slag eller mer tyngande än medbor- more burdensome than the taxation and congarna i staten i fråga under samma förhållan- nected requirements to which nationals of the
den är eller kan bli underkastade. State concerned in the same circumstances
are or mav be subjected.
3. Beskattningen av fast driftställe, som fö- 3. The taxation on a permanent establishretag i en avtalsslutande stat har i den andra ment which an enterprise of a Contracting avtalsslutande staten. skall i denna andra stat State has in the other Contracting State shall
icke vara mindre fördelaktig än beskattning- not be less favourably levied in that other en av företag i denna stat. som bedriver sam- Contracting State than the taxation levied on
ma verksamhet. enterprises of that other Contracting State
carrying on the same activities.
Denna bestämmelse anses icke medföra This provision shall not be construed as
förpliktelse för en avtalsslutande stat att obliging a Contracting State to grant to resi-
medge personer med hemvist i den andra av- dents of the other Contracting State any per-
talsslutande staten sådana personliga avdrag sonal allowances, reliefs and reductions for
vid beskattningen, skattebefrielser eller skat- taxation purposes on account of civil status tenedsättningar på grund av civilstånd eller or family responsibilities which it grants to its
försörjningsplikt mot familj som medges per- own residents, nor as conferring any exemp-
soner med hemvist i den förstnämnda avtals- tion from tax in a Contracting State in respect slutande staten. Bestämmelsen medför icke of dividends or other payments paid to a heller rätt att i en avtalsslutande stat erhålla company which is a resident of the other skattebefrielse för utdelning eller annan utbe- Contracting State. talning till bolag med hemvist i den andra avtalsslutande staten.
4. Utom i de fall då artikel IX punkt 1. arti- 4. Except where Article IX, paragraph I.
kel XI punkt 7 eller artikel XII punkt 6 tilläm- Article XI, paragraph 7, and Article XII. papas, skall ränta, royalty eller annan utbetal- ragraph 6, apply, interest, royalties and other
ning från företag I en avtalsslutande stat till disbursements paid by an enterprise of a
person med hemvist i den andra avtalsslutan- Contracting State to a resident of the other
de staten vara avdragsgill vid beräkningen av Contracting State shall, for the purpose of de-
beskattningsbar vinst för sådant företag på termining the taxable profits of such entersamma villkor som motsvarande utbetalning prise, be deductible as if they had been paid till person med hemvist i den förstnämnda to a resident of the first-mentioned State.
staten.
På samma sätt skall skuld, som företag i en Similarly, any debts of an enterprise of a
avtalsslutande stat har till person med hem- Contracting State to a resident of the other vist i den andra avtalsslutande staten, vid be- Contracting State shall, for the purpose of deräkningen av företagets beskattningsbara för- termining the taxable capital of such enterpri-
mögenhet vara avdragsgill som om skulden se, be deductible as if they had been contrac-
uppkommit i förhållande till person med hem- ted to a resident of the first-mentioned State. vist I den förstnämnda staten. 5. Företag i en avtalsslutande stat, vilkas 5. Enterprises of a Contracting State, the kapital helt eller delvis äges eller kontrolle- capital of which is wholly or partly owned or ras, direkt eller indirekt, av en eller flera per- controlled, directly or indirectly, by one or
relativa al mismo. que no se exijan o sean mås gravosos que agquéllos a Jos que estén o puedan estar sometidos los nacionales de este ultimo Estado que se encuentran en las mismas condiciones.
2. Los apåtridas residentes en un Estado Contratante. no serån sometidos en ninguno de los Estados Contratantes a ningun impuesto ni obligacion relativa al mismo que no se exljan o que scan mäs gravosos que aquéllos a los que estén o puedan estar sometidos los nacionales del Estado de que se trate que se encuentran en las mismas condiciones.
3. Un establecimiento permanente que una empresa de un Estado Contratante tenga en el otro Estadu Contratante, no serå sometido a imposiciön en ese otro Estado Contratante de manera menos favorable que las empresas de ese otro Estado que realicen las mismas actividades.
Esta disposiciön no obliga a un Estado Contratante a conceder a los residentes del otro Estado Contratante las deducciones personales, desgravaciones y reducciones de impuestos que otorgue a sus propios residentes en consideraciöon a su estado civil o cargas familiares, ni a conferir ninguna exenciön de impuestos en un Estado Contratante, respecto de los dividendos u otros pagos hechos a una sociedad residente del otro Estado Contratante.
4. Excepto cuando sean de aplicacién el articulo IX, pårrafo 1, el articulo XI. pårrafo 7 y el artfculo XII, pårrafo 6, los intereses, cänones y otros desembolsos que una empresa de un Estado Contratante pague a un residente del otro Estado Contratante, podrån deducirse, a efectos de determinar los beneficios sometidos a imposiciéön de dicha empresa, como si hubieran sido pagados a un residente del primer Estado.
Del mismo modo, cualesquiera deudas que una empresa de un Estado Contratante tenga con un residente del otro Estado Contratante, podrån deducirse, cuando se trate de determinar el capital sometido a imposicién de dicha empresa. como si se hubieran contraido con un residente del primer Estado.
S. Las empresas de un Estado Contratante, cuyo capital esté en todo o en parte, poseido o controlado, directa o indiréctamente,
soner med hemvist I den andra avtalsslutande more residents of the other Contracting staten. skall icke i den förstnämnda avtalsslu- State, shall not be subjected in the first-mentande staten bli föremål för någon beskatt- tioned Contracting State to any taxation or ning. eller nägot därmed sammanhängande any requirement connected therewith which
skattekrav. som är av annat slag eller mer is other or more burdensome than the taxatyngande än den beskattning och därmed tion and connected requirements to which
sammanhängande skattekrav. som andra lik- other similar enterprises of that first-mentionande företag i denna förstnämnda stat är el- ned Contracting State are or may be subjecler kan bli underkastade. ted.
6. I denna artikel avser uttrycket "”be- 6. In this Article the term "taxation” skattning” skatter av varje slag och beskaf- means taxes of every kind and description. fenhet.
Artikel XXVI Article XXVI
Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse Mutual Agreement Procedure 1. Om person med hemvist i en avtalsslu- 1. Where a resident of a Contracting State
tande stat gör gällande, att i en avtalsslutande considers that the actions of one or both of
stat eller i båda staterna vidtagits åtgärder, the Contracting States result or will result for som för honom medför eHer kommer att med- him in taxation not in accordance with this
föra en mot detta avtal stridande beskattning, Convention, he may, notwithstanding the re-
äger han — utan att detta påverkar hans rätt medies provided by the national laws of those att använda sig av de rättsmedel som finns i Contracting States, present his case to the
dessa avtalsslutande staters interna rättsord- competent authority of the Contracting State ning — göra framställning i saken hos den be- of which he is a resident. This case must be
höriga myndigheten i den avtalsslutande stat. presented within three years from the first där han har hemvist. Sådan framställning notification of the action which gives rise to
skall göras inom tre år från den tidpunkt då taxation not in accordance with the Convenpersonen i fråga fick vetskap om den åtgärd tion.
som givit upphov till beskattning som strider
mot avtalet.
2. Om denna behöriga myndighet finner 2. The competent authority shall endeavframställningen grundad men ej själv kan få our, if the objection appears to be justified till stånd en tillfredsställande lösning. skall and if it is not able to arrive at an appropriate
myndigheten söka lösa frågan genom ömscsi- solution, to resolve the case by mutual agree-
dig överenskommelse med den behöriga ment with the competent authority of the
myndigheten i den andra avtalsslutande sta- other Contracting State, with a view to the ten i syfte att undvika en mot detta avtal stri- avoidance of taxation not in accordance with dande beskattning. Överenskommelse som this Convention. Any agreement reached träffats skall genomföras utan hinder av tids- shall be implemented notwithstanding any
frister i de avtalsslutande staternas interna time limits in the national laws of the Conlagstiftning. tracting States.
3. De behöriga myndigheterna i de avtals- 3. The competent authorities of the Conslutande staterna skall genom Ömsesidig tracting States shall endeavour to resolve by överenskommelse söka avgöra svårigheter mutual agreement any difficulties or doubts eller tvivelsmål som uppkommer rörande arising as to the interpretation or application
tolkningen eller tillämpningen av detta avtal. of this Convention. They may also consult
De kan även överlägga i syfte att undanröja together for the elimination of double taxadubbelbeskattning i sådana fall som ej omfat- tion in cases not provided for in this Conven-
tas av detta avtal. tion.
4. De behöriga myndigheterna i de avtals- 4. The competent authorities of the Conslutande staterna kan träda i direkt förbindel- tracting States may communicate with each
por uno o mås residentes del otro Estado Contratante. no serän sometidas en el Fstado Contratante citado en primer lugar a ningun impuesto ni obligacion relativa al mismo que no se exijan O que sean Mås gravosos que aguéllos a los gue estén o puedan estar sometidas las empresas similares del primer Estado Contratante.
6. En el presente articulo el término ”imposiciön” ineluye todos los impuestos cualquiera que sea su clase.
Articulo XXVI Procedimiento amistoso I. Cuando un residente de un Estado Contratante considere que las medidas tomadas por uno o ambos Estados Contratantes implican o pueden implicar para él un gravamen que no esté conforme con el presente Convenio, con independencia de los recur- $os previstos por la legislaciön nacional de los Estados. podrå someter su caso a la autoridad competente del Estado Contratante del que es residente. El caso debe someterse dentro del plazo de tres afos desde la primera notificaciön de la medida causante del impuesto que se considera en desacuerdo con el Convenio.
2. La autoridad competente, si la reclamaciön le parece fundada y si ella misma no estå en condiciones de adoptar una soluciön satisfactoria, harå lo posible por resolver la cuestiön mediante un acuerdo amistoso con la autoridad competente del otro Estado Contratante, a fin de evitar la imposiciön que no se ajuste al presente Convenio. Cualquier acuerdo al que se lIlegue, se Uevarå a efecto a pesar de los limites de tiempo existentes en las legislaciones nacionales de los Estados Contratantes.
3. Las autoridades competentes de los Estados Contratantes harån lo posible por resolver mediante acuerdo amistoso las dificultades o dudas que plantee la interpretaciön o aplicaciön del presente Convenio. También podrän ponerse de acuerdo para tratar de evitar la doble imposicion de los casos no previstos en el presente Convenio.
4, Las autoridades competentes de los Estados Contratantes podrån comunicarse
se med varandra för att träffa överenskom- other directly for the purpose of reaching an melse i de fall som angivits i föregående agreement in the sense of the preceding papunkter. Om muntliga överläggningar anses ragraphs. When it seems advisable in order to underlätta en överenskommelse, kan sådana reach agreement to have an oral exchange of överläggningar äga rum inom ramen för en opinions, such exchange may take place kommission bestående av representanter för through a Commission consisting of reprede behöriga myndigheterna i de avtalsslutan- sentatives of the competent authorities of the de staterna. Contracting States.
Artikel XXVII Article XXVIHI Uthyte av upplysningar Exchange of Information
I. De behöriga myndigheterna i de avtals- 1. The competent authorities of the Conslutande staterna skall utbyta sådana upplys- tracting States shall exchange such informaningar som är nödvändiga för att tillämpa det- tion as is necessary for the carrying out of ta avtal. De behöriga myndigheterna skall this Convention. The competent authorities även utbyta sådana upplysningar som är nöd- shall also exchange such information as is nevändiga för att genomföra bestämmelserna i cessary for the carrymg out of the domestic de avtalsslutande staternas lagstiftning be- laws of the Contracting States concerning träffande skatter, som avses i detta avtal. i taxes covered by this Convention insofar as den utsträckning beskattningen enligt denna the taxation thereunder is an accordance with lagstiftning står i överensstämmelse med det- this Convention. In the last-mentioned case. ta avtal. I sistnämnda fall är de behöriga myn- however, the competent authorities are not digheterna dock icke skyldiga att utbyta upp- obliged to exchange information which is not lysningar, som icke kan lämnas på grundval obtainable from documents kept by the tax av hos skattemyndigheterna tillgängligt mate- authorities but which require special investirial utan kräver särskild undersökning. De ut- gation. Any information so exchanged shall bytta upplysningarna skall behandlas som be treated as secret and shall not be disclosed hemliga och får icke yppas för andra personer 10 any persons or authorities, including a eller myndigheter, domstolar däri inbegripna, court, concerned with the assessment or colän sådana som handlägger taxering eller upp- lection of taxes which are the subject of this börd av skatter som omfattas av detta avtal. Convention.
2. Bestämmelserna i punkt 1 skall icke an- 2. In no case shall the provisions of parases medföra skyldighet för en avtalsslutande graph 1 be construed so as to impose on a stat Contracting State the obligation:
a) att vidtaga förvaltningsåtgärder, som (a) to carry out administrative measures at strider mot lagstiftning eller administrativ variance with the laws or the administrative praxis i denna stat eller i den andra avtalsslu- practice of that or of the other Contracting tande staten. State;
b) att lämna upplysningar, som icke är till- (b) to supply particulars which are not gängliga enligt lagstiftning eller under sed- obtainable under the laws or in the normal vanlig tjänsteutövning i denna stat eller i den course of the administration of that or of the andra avtalsslutande staten, other Contracting State;
c) att lämna upplysningar, som skulle röja (c) to supply information which would disaffärshemlighet, industri-, handels- eller yr- close any trade, business, industrial, comkeshemlighet eller i näringsverksamhet nytt- mercial or professional secret or trade projat förfaringssätt. eller upplysningar, vilkas cess, or information, the disclosure of which överlämnande skulle strida mot allmänna would be contrary to public policy. hänsyn.
diréctamente entre sia fin de lograr los acuerdos a que se refieren los pärrafos anteriores. Cuando se considere que estos acuerdos pue-
den facilitarse mediante contactos persona-
les, el intercambio de puntos de vista podrå realizarse en el seno de una comisiöon compucesta por representantes de las autori-
dades competentes de ambos Estados Con-
tratantes.
Articulo XXVH Intercambio de informaciöon
I. Las autoridades competentes de los Estados Contratantes intercambiarån las informaciones necesarias para la aplicacion del
presente Convenio. Tales autoridades inter-
cambiarån también las informaciones necesarias para la aplicaciöon de la legislaciön inter-
na de los Estados contratantes relativa a los
impuestos comprendidos en este Convenio,
en la medida en que dicha imposicién sea conforme al mismo. Sin embargo. en el caso
ultimamente mencionado. las autoridades
competentes no estån obligadas a intercambiar informaciön que no pueda obtenerse de
los documentos conservados por las autoridades de Hacienda sino que requieran una investigaciön especial. Las informaciones asi
intercambiadas serån mantenidas secretas y no se podrån revelar a ninguna persona o au-
toridad incluida un tribunal que no esté en-
cargada de la liquidaciön o recaudacién de los impuestos objeto del presente Convenio.
2. Las disposiciones del pårrafo I no pue-
den en ningun caso interpretarse como impo-
niendo a uno de los Estados Contratantes la obligaciön de: a) adoptar medidas administrativas con-
trarias a su legislaciön o pråctica administra-
tiva, o a las del otro Estado Contratante:
b) transmitir informaciones que no se pue-
dan obtener sobre Ia base de su legislaciön o
pråctica administrativa normal o de las del otro Estado Contratante:;
c) transmitir informaciones que revelen secretos comerciales. industriales. profesionales, o de procedimientos comerciales o industriales, o informaciones cuya comunicaciön sea contraria al orden publico.
Artikel XXVIII Article XXVIH Diplomatiska och konsulära befattningsha- Diplomatic and Consular Officials vare
Detta avtal påverkar icke de privilegier i Nothing in this Convention shall affect the beskattningshänscende. som enligt folkriät- fiscal privileges of diplomatic or consular oftens allmänna regler eller stadganden i sär- ficials under the general rules of international skilda överenskommelser tillkommer diplo- law or under the provisions of special agreematiska eller konsulära befattningshavare. ments.
Artikel XXIX Article XXIX Ikraftträdande Entry into foree
1. Detta avtal skall ratificeras och ratifika- 1. This Convention shall be ratified and tionshandlingarna utväxlas i Stockholm sna- the instruments of ratification shall be exrast möjligt. changed at Stockholm as soon as possible.
2. Detta avtal träder i kraft med utväxling- 2. This Convention shall enter into force en av ratifikationshandlingarna och dess be- upon the exchange of instruments of ratificastämmelser tillämpas: tion and its provisions shall have effect: a) Beträffande Sverige: (a) in the case of Sweden, in respect of
I fråga om kupongskatt på utdelning som coupon tax on dividends payable in or after blivit tillgänglig för lyftning under kalender- the calendar year immediately preceding the året närmast före det då avtalet träder i kraft year in which this Convention enters into foreller senare år, i fråga om skatt på annan in- ce, in respect of taxes on other income derikomst som förvärvats under kalenderåret ved in or after the calendar ycar immediately närmast före det då avtalet träder i kraft celler preceding the year in which this Convention senare år samt i fråga om förmögenhetsskatt enters into force and in respect of capital tax som påförts på grund av taxering under ka- which is assessed in or after the calendar year lenderåret närmast före det då avtalet träder i immediately preceding the year in which this kraft eller senare år. Convention enters into force.
b) Beträffande Spanien: (b) in the case of Spain, in respect of in-
I fråga om inkomst hänförlig till kalender- come attributable to the calendar year immeåret närmast före det då avtalet träder i kraft diately preceding the year in which this Coneller senare år. vention enters into force or subsequent
years.
Artikel XXX Article XXX Upphörande Termination
Detta avtal förblir i kraft utan tidsbegräns- This Convention shall remain in force indening men envar av de avtalsslutande staterna finitely, but either of the Contracting States äger att — senast den 30 juni under ett kalen- may, on or before 30th June in any calendar derår, som börjar efter utgången av en tid- year beginning after the expiration of a period rymd av fem år efter dagen för avtalets ikraft- of five years from the date of its entry into trädande — på diplomatisk väg skriftligen force, give to the other Contracting State, uppsäga avtalet hos den andra avtalsslutande through diplomatic channels, written notice staten. of termination.
I händelse av sådan uppsägning upphör av- In such event, the Convention shall cease talet att gälla beträffande inkomst som för- to have effect in respect of income derived on värvas den I januari året närmast efter det år or after Ist January of the year next following
Articulo XXV IH Funcionarios diplomaåticos vy consulares
Las disposiciones del presente Conyvcnio no afectan a los privilegios fiscales que disfrutan los funcionarios diplomäticos 0 consulares de acuerdo con los principios generales del Derecho Internacional o en virtud de acuerdos especiales.
Articulo XXIX Entrada en vigor
1. El presente Convenio serå sometido a ratificacion y Jos correspondientes instrumentos de ratificacion serån intercambiados en Estocolmo lo antes posible.
2. El presente Convenio entrarå en vigor a partir del intercambio de Jos instrumentos de ratificaciön y sus disposiciones se aplicarån:
a) en el caso de Suecia, respecto del impuesto de cupones sobre los dividendos exigib- Jes en o con posterioridad al anio natural inmediatamente anterior a aquél en que este Convenio entre en vigor. respecto de los impuestos sobre otras rentas obtenidas en o con posterioridad al afio natural inmediatamente anterior a aquél en que este Convenio entre en vigor y respecto del impuesto sobre el patrimonio gravado en o con posterioridad al afio natural inmediatamente precedente a aquél en que este Convenio entre en vigor;
b) en el caso de Espana, respecto de la renta imputable al afio natural inmediatamente anterior a aquél en el que este Convenio entre en vigor y a los anos sucesivos.
Articulo XXX Denuncia
El presente Convenio permanecerå en vigor indefinidamente, pero cualquiera de los Estados Contratantes podrå denunciarlo después de un periodo de cinco anios a contar de la fecha de su entrada en vigor, mediante una notificaciön escrita de denuncia entregada al otro Estado Contratante por via diplomåtica, siempre que tal notificaciön se curse hasta el dia 30 de junio de cualquier ano natural.
En este caso el presente convenio dejarå de aplicarse respecto a las rentas obtenidas en el o después del dia primero de enero del
då uppsägningen skedde eller senare och. the year in which such notice is given: and. as beträffande svensk förmögenhetsskatt. i fråga regards the Swedish capital tax. in respect of om förmögenhet som taxeras andra kalender- capital which is assessed in or after the seåret efter det år dä uppsägningen skedde eller cond calendar year following the year in senare. which such notice is given.
Till bekräftelse härav har undertecknade. In witness whereof the undersigned. being därtill vederbörligen bemyndigade. under- duly authorised thereto. have signed this tecknat detta avtal. Convention.
Som skedde i Madrid den 16 juni 1976 Done at Madrid this I6th day of June 1976, i två exemplar på svenska. spanska och eng- in duplicate in the Swedish, the Spanish and elska spräken. vilka samtliga texter äger lika the English languages, all texts being equally vitsord. I fall av tvist skall dock den engelska authentic. In the case of doubt, however, the texten äga företräde. English text shall prevail.
För Sveriges regering: For the Government of Sweden Knut Bernström Knut Bernström
För Spaniens regering: For the Government of Spain Jose Maria de Areilza José Maria de Areilza
Protokoll Protocol
Vid undertecknandet av avtalet mellan At the time of signing the Convention be- Sveriges regering och Spaniens regering för tween the Government of Sweden and the undvikande av dubbelbeskattning beträffan- Government of Spain for the avoidance of de skatter på inkomst och förmögenhet har Double Taxation with respect to Taxes on undertecknade överenskommit, att följande Income and Capital. the undersigned have bestämmelser skall utgöra en integrerande agreed that the following provisions shall del av avtalet. form an integral part of the Convention.
I Till artikel I punkt 3 b) 2) I. Ad paragraph 3 (b) (ii) of Article II
Under perioden den 1 januari-den 8 april For the period January 1Ist-April 8th. 1975 skall avtalet gälla även den särskilda till- 1975. the Convention shall also apply to "El läggsskatt av 4 procent som uttages enligt ar- gravamen especial del 4 por ciento establecitikel 104 i lag 41/1964 den 11 juni. do por el articulo 104 de ta Ley 41/1964, de 11
de junio. (The special charge of 4 per cent es-
tablished by article 104 of Law 41/1964 of
June l1th).”
II. Till artikel IV punkt 3 II. Ad paragraph 3 of Article IV
Bestämmelserna i artikel IV punkt 3 tilläm- The provisions of paragraph 3 of Article IV pas endast i fråga om svenska medborgare shall apply only to Swedish nationals moving som utflyttar från Sverige och är begränsade from Sweden and are limited to the first three att gälla under de första tre åren räknat från years counted from the day of departure. dagen för utflyttningen.
Bestämmelserna i svensk lagstiftning som The provisions in the Swedish tax laws reavses I artikel IV punkt 3 finns intagna i 53 § ferred to in paragraph 3 of Article IV are conkommunalskattelagen (1928: 370). tained in paragraph 53 of the Communal In-
come Tax Law.
ano inmediatamente siguiente a aquél en que la denuncia haya tenido lugar: y en cuanto al impuesto sueco sobre el patrimonio, respecto al patrimonio gravado en o después del segundo anio natural que siga a aquél en que la denuncia haya tenido lugar.
En fe de lo cual los abajo firmantes, habiendo sido autorizados para ello en forma debida, han suscrito el presente Convenio.
Hecho en Madrid, el 16 de Junio de mil novecientos setenta y seis, por duplicado en lenguas espahiola, sueca ce inglesa, siendo igualmente fehacientes todos los textos. sin embargo, en caso de duda. prevalecerå el texto inglés.
Por el gobierno de Espana, José Maria de Arielza
Por el gobierno de Suecia, Knut Bernström
Protocolo
En el momento de firmar el Convenio entre el Gobierno de Espana y el Gubierno de Suecia para evitar la doble imposicién en materia de impuestos sobre la renta y sobre el capital, los infraseritos han acordado Jas siguien” disposiciones que constituyen parte integrante del presente Convenio.
1. Adjarticulo II, pårrafo 3 b) (ii)
Durante el periodo comprendido entre el dia primero de enero y el 8 de abril de 1975. el Convenio se aplica también a ”El gravamen especial del 4 por 100 establecido por el articulo 104 de la Ley 41/1964, de 11 de ju-
sn nio
2. Adlarticulo IV, pårrafo 3
Las disposiciones del pårrafo 3 del articulo
"IV, se aplican sölamente a los nacionales suecos que se trasladen desde Suecia y se limitan a los primeros tres anios contados desde el dia de su partida.
Las disposiciones en las leyes fiscales suecas a las que se hace referencia en el pårrafo 3 del articulo IV, se contienen en el pårrafo 53 de la Ley comunal del impuesto sobre la renta.
HI. Till artikel V punkt 2.2) II. Ad paragraph 218) of Article v
I fall då ett företag i en avtalsslutande stat Where an enterprise of a Contracting State samtidigt har flera byggnads-, anläggnings- has in the other Contracting State several sieller installationsarbeten i den andra avtals- multanevus building sites or construction or slutande staten och varaktigheten av något av assembly projects and the lenght of any of dessa arbeten överstiger en tidrymd av tolv such undertakings exceeds a period of twelve månader, skall de behöriga myndigheterna months. then the competent authorities shall
genom överenskommelse söka avgöra. om al- endeavour to decide by mutual agreement if
la arbetena tillsammans utgör ett fast drift- all the undertakings constitute a permanent ställe i den andra avtalsslutande staten. establishment in the other Contracting State.
Motsvarande skall gälla om ett företag i en The same shall apply if an enterprise of a
avtalsslutande stat har flera på varandra föl- Contracting State has in the other Contracjande byggnads-. anläggnings- eller instalta- ting State several consecutive building sites tionsarbeten i den andra staten och varaktig- or construction or assembly projects and the heten av dessa arbeten sammanlagt översti- aggregate length of such undertakings exger en tidrymd av tolv månader. ceeds a period of twelve months.
IV. Till artikel XXIV punkt 4 IV. Ad paragraph 4 of Article XXIV
De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- The competent authorities of the Contrac-
tande staterna skall träffa överenskommelse ting States shall mutually agree on the Spa-
beträffande vilken spansk skattelagstiftning nish tax legislation to which the provisions of
bestämmelserna i denna punkt skall tillämpas this paragraph shall apply. på.
V. Till artikel XXV punkt 3 V. Ad paragraph 3 of Article XXV
Bestämmelserna i punkt 3 första stycket The provisions of the first sub-paragraph
skall icke anses medföra förpliktelse för Sve- of paragraph 3 shall not be construed as ob-
rige att vid beskattning av spanskt bolags fas- liging Sweden, when taxing a permanent esta driftställe medge sådant avdrag för utdel- tablishment of a Spanish company, to grant ning från detta bolag som medges svenska such deduction for dividends distributed by bolag enligt Kungl. Maj:ts förordning that company as is granted Swedish compa- (1967:94) om avdrag vid inkomsttaxeringen nies under Royal Decree No. 94/1967 on de-
för viss aktieutdelning. duction, for income tax purposes, for certain
Vid tidpunkten för undertecknande av av- dividends. At the time of signature of the talet föreskriver förordningen att sådant av- Convention the Decree prescribes that such drag icke får överstiga fem procent per är av deduction may not exceed five per cent a
det inbetalade aktiekapitalet. under förutsätt- year of the paid in share capital, provided the ning att aktiekapitalet inbetalats efter den 30 share capital has been paid in after the 30th juni 1966, samt att avdraget icke medges för June, 1966, and the deduction is granted for
mer än tio kalenderår dock ej senare än det not more than ten calendar years but in no
femtonde taxeringsåret efter det år då aktie- case later than the 15th year of assessment
kapitalet inbetalades. after the year when the capital for the shares
was paid in.
De behöriga myndigheterna skall överlägga The competent authorities shall consult med varandra för att avgöra om bestämmel- each other in order to decide whether the serna i första stycket skall fortsätta att gälla, provisions of the first sub-paragraph shall om den angivna svenska lagstiftningen änd- continue to apply if the Swedish legislation ras i fråga om avdragets högsta belopp eller i referred to is amended as to the maximum annat liknande hänseende. amount of deduction allowed or in other similar respects.
3. Adlarticulo V, pårrafo 2 2)
Cuando una empresa de un Estado Contratante tenga en el otro Estado Contratante varias obras de construccion o de montaje simultäneas y la duraciön de cualquiera de estas contrataciones exceda de un periodo de doce meses, las autoridades competentes harån lo posible por decidir mediante un acuerdo amistoso si todas las contrataciones constituyen un establecimiento permanente en el otro Estado Contratante.
Se aplicarå el mismo principio si una empresa de un Estado Contratante tiene en el otro Estado Contratante varias obras de construcciön o de montaje consecutivas y la duraciön adicionada de tales contrataciones excede un periodo de doce meses.
4. Adlarticulo XXIV, pårrafo 4
Las autoridades competentes de los Estados Contratantes decidirån mediante acuerdo amistoso la legislaciön fiscal espanola a la que se aplicarån las disposiciones de este pårrafo.
5. Adlurticulo XXV, pårrafo 3
Las disposiciones del primer apartado del pårrafo 3 no obligan a Suecia. cuando somete a iImposiciön a un establecimiento permanente de una sociedad espaniola, a conceder esta deducciön por los dividendos distribuidos por esa sociedad, del mismo modo que lo concede a las sociedades suecas conforme al Real Decreto No. 94/1967 sobre deducciön, a efectos fiscales, de ciertos dividendos. En el momento de la firma del presente Convenio el Decreto establece que esta deducciön no puede exceder del cinco por ciento anual del capital desembolsado, siempre que este capital haya sido desembolsado después del 30 de junio de 1966, y la deduccién no se concede por mås de diez anios naturales y en ningån caso podrå sobrepasar el ano décimoquinto de gravaciön a contar desde el ano en que se desembolså el importe de las acciones.
Las autoridades competentes mantendrån consultas para decidir si las disposiciones del primer apartado continuarän aplicåndose en el caso de que la citada legislaciön sueca se modifique respecto al importe måximo de deducciön acordado o a otros extremos anålogos.
VI. Till artikel XXVII punkt I VI. Ad paragraph I of Article XXNVIHI De behöriga myndigheterna I de avtalsstu- "The competent authorities of the Contracttande staterna skall överenskomma om till- ing States shall by mutual agreement settle lämpningen av denna punkt. the mode of application of this paragraph.
Som skedde i Madrid den 16 juni 1976 i In witness whercof the undersigned. being två exemplar på svenska. spanska och eng- duly authorised thereto. have signed this elska språken. vilka samtliga texter äger lika Convention. vitsord. I fall av tvist skall dock den engelska Done at Madrid this I6th day of June. 1976.
texten äga företräde. in duplicate in the Swedish, the Spanish and the English languages. all texts being equally authentic. In the case of doubt. however, the English text shall prevail.
För Sveriges regering: För the Government of Sweden Knut Bernström Knut Bernström
För Spaniens regering: For the Government of Spain
José Maria de Areilza José Murtia de Arcilza
6. Adlarticulo XXVII, pårrafo I
Las autoridades competentes de los Estados Contratantes resolverän mediante acuer-
do amistoso el modo de aplicaciön de este
pärrafo.
En fe de Ito cual los abajo firmantes. habiendo sido autorizados para ello en forma debida, han suserito el presente Convenio. Hecho en Madrid el 16 de Junio de mil novecientos setenta y seis, por duplicado en
lengua sueca, espanola ce inglesa. siendo igualmente fehacientes todos los textos. Sin em-
bargo, en caso de duda, prevalecerå el texto inglés.
Por el gobierno de Espana, José Maria de Areilza
Por el gobierno de Suecia,
Knut Bernström
Norstedts Tryckeri, Stockholm 1976