om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Barbados
Regeringens proposition ds 1991/92:11 [=
om dubbelbeskattningsavtal mellan
. Prop.
Sverige och Barbados 1991/92: 11
Regeringen föreslår riksdagen att anta de förslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 29 augusti 1991. På regeringens vägnar
Ingvar Carlsson
Allan Larsson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att riksdagen godkänner ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Barbados och antar en lag om detta dubbelbeskattningsavtal. Avtalet har tagits in i lagen som en bilaga. Avtalets ikraftträdande är beroende av godkännande i resp. stat. Det avses bli tillämpligt på inkomst som förvärvas efter utgången av det år då avtalet träder i kraft.
Sverige har för närvarande inget dubbelbeskattningsavtal med Barbados.
I Riksdagen 1991/92. I saml. Nr I1
Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och
Barbados
Härigenom föreskrivs följande.
18 Det avtal för att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande skatter på inkomst som Sverige och Barbados undertecknade den I juli 1991 skall gälla som lag här i landet.
Avtalets innehåll framgår av bilaga till denna lag.
28 Avtalets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga.
38 Om en person som är bosatt i Sverige förvärvar inkomst som enligt bestämmelserna i artikel 20 i avtalet beskattas endast i Barbados skall sådan inkomst inte tas med vid taxeringen i Sverige, Taxeras personen i fråga till statlig inkomstskatt för annan inkomst som är att hänföra till förvärvsinkomst skall dock följande iakttas. Först uträknas den statliga inkomstskatt som skulle ha påförts om den skattskyldiges hela förvärvsinkomst beskattats endast i Sverige. Därefter fastställs hur stor procent den sålunda uträknade skatten utgör av hela den beskattningsbara inkomst på vilken skatten beräknats. Med den därmed erhållna procentsatsen tas skatt ut på den förvärvsinkomst som skall beskattas i Sverige. Förfarandet skall användas endast om detta leder till högre skatt.
- Bilaga
(Översättning)
Convention between Sweden and Barba- Avtal mellan Sverige och Barbados för att dos for the Avoidance of Double Taxation undvika dubbelbeskattning och förhindra and the Prevention of Fiscal Evasion with skatteflykt beträffande skatter på inrespect to Taxes on Income komst
Sweden and Barbados, desiring to con- Sverige och Barbados, som önskar ingå ett clude a Convention for the Avoidance of avtal för att undvika dubbelbeskattning och Double Taxation and the Prevention of Fis- förhindra skatteflykt beträffande skatter på cal Evasion with respect to Taxes on Income, inkomst, har kommit överens om följande: have agreed as follows:
Article I Artikel I Personal scope Personer på vilka avtalet tillämpas
This Convention shall apply 10 persons. Detta avtal tillämpas på personer som har who are residents of once or both of the Con- hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda tracting States. avtalsslutande staterna.
Article 2 Artikel 2 Taxes covered Skatter som omfattas av avtalet
(1) The taxes to which this Convention 1. De skatter på vilka detta avtal tillämpas shall apply are: är
(a) In Sweden: a) i Sverige:
(i) the State income tax (den statliga in- 1) den statliga inkomstskatten, sjömanskomstskatten), including the sailors” tax (sjö- skatten och kupongskatten däri inbegripna, mansskatten) and the coupon tax (kupongskatten);
(ii) the tax on the undistributed profits of 2) ersättningsskatten och utskiftningsskatcompanics (ersättningsskatten) and the tax ten, on distribution in connection with reduction of share capital or the winding up of a company (utskiftningsskatten):
(il) the tax on public entertainers (bevill- 3) bevillningsavgiften för vissa offentliga ningsavgiften för vissa oftentliga föreställ- föreställningar, ningar);
(iv) the communal income tax (den kom- 4) den kommunala inkomstskatten, och munala inkomstskatten); and
(v) the profit sharing tax (vinstdelnings- 5) vinstdelningsskatten skatten)
(hereinafter referred to as "Swedish tax”); (i det följande benämnda ”svensk skatt”);
(b) In Barbados: b) i Barbados:
(i) the income tax (including premium in- 1) inkomstskatten (däri inbegripet income tax); komstskatt på försäkringspremier),
(ii) the corporation tax (including tax on 2) bolagsskatten (däri inbegripet skatt på branch profits): and filialinkomster), och
(iii) the petroleum winning operations tax 3) petroleumutvinningsskatten
(hereinafter referred to as "Barbados (i det följande benämnda ”skatt som utta- Tax”). gits i Barbados”).
(2) The Convention shall apply also to any 2. Avtalet tillämpas även på skatter av identical or substantially similar taxes which samma eller i huvudsak likartat slag, som are imposed after the date of signature of the efter undertecknandet av avtalet påförs vid Convention in addition to, or in place of, the sidan av eller i stället för de skatter som anges taxes referred to in paragraph (1). The com- i punkt 1. De behöriga myndigheterna i de petent authorities of the Contracting States avtalsslutande staterna skall meddela varanshall notify cach other of any substantive dra de väsentliga ändringar som vidtagits i changes which have been made in their re- respektive skattelagstiftning. spective taxation laws.
Article 3 Artikel 3 General definitions Allmänna definitioner
(1) For the purposes of this Convention, 1) Om inte sammanhanget föranleder anunless the context otherwise requires: nat, har vid tillämpningen av detta avtal föl-
Jande uttryck nedan angiven betydelse:
(a) the term "Sweden” means the King- a) ”Sverige” åsyftar Konungariket Sverige dom of Sweden and, when used in a geogra- och innefattar. när uttrycket används 1 geophical sense, includes the national territory, grafisk betydelse, Sveriges territorium, Sverithe territorial sea of Sweden as well as other ges territorialvatten och andra havsområden maritime areas over which Sweden in accord- över vilka Sverige, i överensstämmelse med ance with international law exercises sover- folkrätten, utövar suveräna rättigheter eller cign rights or jurisdiction: jurisdiktion,
(b) the term ”Barbados” means the island b) ”Barbados” åsyftar ön Barbados och of Barbados and the territorial waters there- dess territorialvatten, innefattande varje omof, including any arca outside such territorial råde utanför detta territorialvatten som i enwaters which in accordance with internation- lighet med folkrätten och lagstiftningen i Baral law and the laws of Barbados is an area bados utgör ett område inom vilket Barbados within which the rights of Barbados with re- äger utöva sina rättigheter med avseende på spect to the sea-bed and subsoil and their havsbottnen och dennas underlag samt desnatural resources may be exercised; sas naturtillgångar,
(c) the terms "a Contracting State” and c) ”en avtalsslutande stat” och ”den andra "the other Contracting State” mean Sweden avtalsslutande staten” åsyftar Sverige eller or Barbados, as the context requires; Barbados, beroende på sammanhanget,
(d) the term "person” includes an individ- d) ”person” inbegriper fysisk person, boual. a company and any other body of per- lag och annan sammanslutning, SONns:
(c) the term ”company” means any body e) ”bolag” åsyftar juridisk person eller ancorporate or any entitv which is treated as a nan som vid beskattningen behandlas såsom body corporate for tax purposes; juridisk person,
(f) the terms "enterprise of a Contracting f) ”företag i en avtalsslutande stat” och State” and "enterprise of the other Contract- ”företag i den andra avtalsslutande staten” ing State” mean respectively an enterprise åsyftar företag som bedrivs av person med carried on bv a resident of a Contracting hemvist i en avtalsslutande stat respektive State and an enterprise carried on by a resi- företag som bedrivs av person med hemvist i dent of the other Contracting State; den andra avtalsslutande staten,
(g) the term "international traffic” means g) ”internationell trafik” åsyftar transport anv transport by a ship or aircraft operated med skepp eller luftfartyg som används av
by an enterprise of a Contracting State, ex- företag i en avtalsslutande stat, utom då cept when the ship or aircraft is operated skeppet eller luftfartyget används uteslutande solely between places in the other Contract- meilan platser i den andra avtalsslutande ing State: staten,
(h) the term national” means: h) ”medborgare” åsyftar:
(i) any individual who is a citizen of 1) fysisk person som är medborgare i
a Contracting State; en avtalsslutande stat,
(ii) any legal person, partnership 2) juridisk person, handelsbolag och
and association deriving its status as annan sammanslutning som bildats en-
such from the laws in force in a Con- ligt den lagstiftning som gäller i en av-
tracting State; talsslutande stat,
(i) the term "competent authority” means: i) ”behörig myndighet” åsyftar:
(i) in Sweden, the Minister of Fi- 1) i Sverige, finansministern, dennes
nance, his authorized representative or befullmäktigade ombud eiler den myn-
the authority which is designated as a dighet åt vilken uppdras att vara behörig
competent authority for the purpose of myndighet vid tillämpningen av detta
this Convention; avtal,
(ii) in Barbados, the Minister of Fi- 2) i Barbados, finansministern eller
nance or his authorized representative. dennes befullmäktigade ombud.
(2) As regards the application of the Con- 2. Då en avtalsslutande stat tillämpar avvention by a Contracting State. any term not talet anses, såvida inte sammanhanget förandefined therein shall, unless the context oth- leder annat, varje uttryck som inte definieerwise requires, have the meaning which it rats i avtalet ha den betydelse som uttrycket has under the law of that State concerning the har enligt den statens lagstiftning i fråga om taxes to which the Convention applies. sådana skatter på vilka avtalet tillämpas.
Article 4 Artikel 4 Residence Hemvist
(1) For the purposes of this Convention, 1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar the term "resident of a Contracting State” uttrycket ”person med hemvist i en avtalsslumeans any person who, under the laws of that tande stat” person som enligt lagstiftningen i State, is Hiable to tax therein by reason of his denna stat är skattskyldig där på grund av domicile, residence, place of management or hemvist, bosättning, plats för företagsledning any other criterion of a similar nature, pro- eller annan liknande omständighet, dock att, vided, however, that in the case of a partner- beträffande handelsbolag och dödsbo, endast ship or estate this term applies only to the i den mån dess inkomst är skattepliktig i extent that the income derived by such part- denna stat på samma sätt som inkomst som nership or estate is subject to tax in that State förvärvas av person med hemvist där, antingas the income of a resident, either in its en hos personen som sådan eller hos dess hands or in the hands of its partners. delägare.
(2) Where by reason of the provisions of 2. Då på grund av bestämmelserna i punkt paragraph (1) an individual is a resident of I fysisk person har hemvist 1 båda avtalssluboth Contracting States, then his status shall tande staterna, bestäms hans hemvist på fölbe determined as follows: jande sätt:
(a) he shall be deemed to be a resident of a) Han anses ha hemvist i den stat där han the State in which he has a permanent home har en bostad som stadigvarande står till available to him: if he has a permanent home hans förfogande; om han har en sådan bostad available to him in both States, he shall be 1 båda staterna, anses han ha hemvist i den deemed to be a resident of the State with stat med vilken hans personliga och ckono-
which his personal and economic relations miska förbindelser är starkast (centrum för are closer (centre of vital interests): levnadsintressena).
(b) if the State in which he has his centre b) Om det inte kan avgöras i vilken stat of vital interests cannot be determined, or if han har centrum för sina levnadsintressen he does not have a permanent home available eller om han inte i någondera staten har en to him in either State, he shall be deemed to bostad som stadigvarande står till hans förfobe a resident of the State in which he has an gande, anses han ha hemvist i den stat där habitual abode; han stadigvarande vistas.
(c) if he has an habitual abode in both c) Om han stadigvarande vistas i båda sta- States or in neither of them, he shall be terna eller om han inte vistas stadigvarande i deemed to be a resident of the State of which någon av dem, anses han ha hemvist i den he is a national: stat där han är medborgare.
(d) if he is a national of both States or of d) Om han är medborgare i båda staterna neither of them, the competent authorities of eller om han inte är medborgare i någon av the Contracting States shall settie the ques- dem, skall de behöriga myndigheterna i de tion by mutual agreement. avtalsslutande staterna avgöra frågan genom
ömsesidig överenskommelse.
(3) Where by reason of the provisions of 3. Då på grund av bestämmelserna i punkt paragraph (1) a person other than an individ- I annan person än fysisk person har hemvist i ual is a resident of both Contracting States. båda avtalsslutande staterna, anses personen then it shall be deemed to be a resident of the 1 fråga ha hemvist i den stat där den har sin State in which its place of cffective manage- verkliga ledning. ment is situated.
Article 5 Artikel 5 Permanent establishment Fast drifiställe
(1) For the purposes of this Convention. 1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar the term "permanent establishment” means uttrycket ”fast driftställe” en stadigvarande a fixed place of business through which the plats för affärsverksamhet, från vilken ett business of an enterprise is wholly or partly företags verksamhet helt eller delvis bedrivs. carried on.
(2) The term "permanent establishment” 2. Uttrycket ”fast driftställe” innefattar includes especially: särskilt:
(a) a place of management: a) plats för företagsledning, (b) a branch: b) filial, (c) an office: c) kontor, (d) a factory; d) fabrik, (e) a workshop: ce) verkstad,
(f) a warehouse in relation to a person pro- f) lagerbyggnad, i fråga om person som viding storage facilities for others: tillhandahåller andra personer lagerut-
rymme,
(g) a store or other sales outlet; g) affär eller annat försäljningsställe,
(h) a mine, an oil or gas well, a quarry or h) gruva. olje- eiler gaskälla, stenbrott eller any other place of extraction of natural re- annan plats för utvinning av naturtillgångar, sources;
(1) a building site or construction, assem- i) plats för byggnads-, anläggnings-, monbly, installation or dredging project, or a terings-, installations- eller muddringsverkdrilling rig or ship used for the exploration or samhet, borrplattform eller skepp som andevelopment of natural resources within a vänds för utforskning eller utveckling av na- Contracting State, but only if such site, pro- turtillgångar i en avtalsslutande stat, men en-
ject or activity continues for a period of more dast om verksamheten pågår under cn tidthan six months, including the period of any rymd av mer än sex månader, däri inbegripet supervisory activity connected therewith; tid för därmed sammanhängande övervaand kande verksamhet. och
(j) the maintenance of substantial equip- j) innehavet av avsevärd maskinell eller ment or machinery, but only if such mainten- annan utrustning men endast om utrustningance continues for a period of more than six en innehas under en tidrymd av mer än sex months. månader.
(3) Notwithstanding the preceding provi- 3. Utan hinder av föregående bestämsions of this Article, the term "permanent melser i denna artikel anses uttrycket ”fast establishment” shall be deemed not to in- driftställe” inte innefatta: clude:
(a) the use of facilities solely for the pur- a) användningen av anordningar uteslupose of storage or display of goods or mer- tande för lagring eller utställning av företaget chandise belonging to the enterprise; tillhöriga varor,
(b) the maintenance of a stock of goods or b) innehavet av ett företaget tillhörigt vamerchandise belonging to the enterprise sole- rulager uteslutande för lagring eller utställly for the purpose of storage or display; ning,
(c) the maintenance of a stock of goods or c) innehavct av ett företaget tillhörigt vamerchandise belonging to the enterprise sole- rulager uteslutande för bearbetning eller förly for the purpose of processing by another ädling genom annat företags försorg, enterprise:
(d) the maintenance of a fixed place of d) innehavet av stadigvarande plats för afbusiness solely for the purpose of purchasing färsverksamhet uteslutande för inköp av goods or merchandise or of collecting infor- varor eller inhämtande av upplysningar för mation, for the enterprise; företaget,
(e) the maintenance of a fixed place of e) innehavet av stadigvarande plats för afbusiness solely for the purpose of carrying on, färsverksamhet uteslutande för att för företafor the enterprise, any other activity of a pre- get bedriva annan verksamhet av förbereparatory or auxiliary character. dande eller biträdande art.
(4) Notwithstanding the provisions of 4. Om en person, som inte är sådan oberoparagraphs (1) and (2), where a person, other ende representant på vilken punkt 5 tillämthan an agent of an independent status to pas, är verksam i en avtalsslutande stat för ett whom paragraph (5) applies, is acting in a företag i den andra avtalsslutande staten, Contracting State, on behalf of an enterprise anses detta företag — utan hinder av bestämof the other Contracting State, that enterprise melserna i punkterna 1 och 2 — ha fast driftshall be deemed to have a permanent estab- ställe i den förstnämnda avtalsslutande stalishment in the first-mentioned Contracting ten beträffande varje verksamhet som denna State in respect of any activities which that person bedriver för företaget om person undertakes for the enterprise, if such a person:
(a) has and habitually exercises in that a) han har och i denna stat regelmässigt State an authority to conclude contracts in använder fullmakt att sluta avtal i företagets the name of the enterprise, unless the activi- namn samt verksamheten inte är begränsad ties of such person are limited to those men- till sådan som anges i punkt 3 och som — om tioned in paragraph (3) which, if exercised den bedrevs från cen stadigvarande plats för through a fixed place of business, would not affärsverksamhet — inte skulle göra denna make this fixed place of business a perma- stadigvarande plats för affärsverksamhet till nent establishment under the provisions of fast driftställe enligt bestämmelserna i that paragraph; or nämnda punkt, eller
(b) has no such authority, but habitually b) han inte har sådan fullmakt men regelmaintains in the first-mentioned State a mässigt i den förstnämnda staten innehar stock of goods or merchandise from which he varulager från vilket han för företagets räkregularly delivers goods or merchandise on ning regelbundet levererar varor, om transakbehalf of the enterprise, if the transactions tionerna mellan representanten och företaget between the agent and the enterprise were inte skedde på samma villkor som gäller vid not made under arm's-length conditions. transaktioner mellan fristående företag.
(5) An enterprise shall not be deemed to 5. Företag anses inte ha fast driftställe i en have a permanent establishment in a Con- avtalsslutande stat endast på den grund att tracting State merely because it carries on företaget bedriver affärsverksamhet i denna business in that State through a broker, gen- stat genom förmedling av mäklare, kommiseral commission agent or any other agent of sionär eller annan oberoende representant, an independent status, provided that such under förutsättning att sådan person därvid persons are acting in the ordinary course of bedriver sin sedvanliga affärsverksamhet. their business. However, when the activities När sådan representant bedriver sin verkof such an agent arc devoted wholly or almost samhet uteslutande eller nästan uteslutande wholly on behalf of that enterprise, he will för företaget i fråga, anses han emellertid inte not be considered an agent of an independent såsom sådan oberoende representant som status within the meaning of this paragraph avses i denna punkt. I sådant fall tillämpas but in such cases the provisions of paragraph bestämmelserna i punkt 4. (4) shall apply.
(6) The fact that a company which is a 6. Den omständigheten att ett bolag med resident of a Contracting State controls or is hemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar controlled by a company which is a resident eller kontrolleras av ett bolag med hemvist i of the other Contracting State, or which car- den andra avtalsslutande staten eller ett bolag ries on business in that other State (whether som bedriver affärsverksamhet i denna andra through a permanent establishment or other- stat (antingen från fast driftstälte eller på anwise) shall not of itself constitute either com- nat sätt). medför inte i och för sig att någotpany a permanent establishment of the other. dera bolaget utgör fast driftställe för det an-
dra.
Article 6 Artikel 6 Income from immovable property Inkomst av fast egendom
(1) Income derived by a resident of a Con- I. Inkomst, som person med hemvist i en tracting State from immovable property (in- avtalsslutande stat förvärvar av fast egendom cluding income from agriculture or forestry) (däri inbegripen inkomst av lantbruk eller situated in the other Contracting State may skogsbruk) belägen i den andra avtalsslube taxed in that other State. tande staten, får beskattas i denna andra stat.
(2) The term "immovable property” shall 2. Uttrycket ”fast egendom” har den betyhave the meaning which it has under the law delse som uttrycket har enligt lagstiftningen i of the Contracting State in which the proper- den avtalsslutande stat där egendomen är bety in question is situated. The term shall in lägen. Uttrycket inbegriper dock alltid tillbeany casc include property accessory to im- hör till fast egendom, levande och döda inmovable property, livestock and equipment ventarier i lantbruk och skogsbruk, rättigheused in agriculture and forestry, rights to ter på vilka bestämmelserna i privaträtten which the provisions of general law respect- om fast egendom tillämpas, byggnader, nytting landed property apply, buildings, usu- janderätt till fast egendom samt rätt till förfruct of immovable property and rights to änderliga elter fasta ersättningar för nyttjanvariable or fixed payments as consideration det av eller rätten att nyttja mineralföre-
for the working of, or the right to work, min- komst, källa eller annan naturtillgång. eral deposits, sources and other natural re- Sources.
(3) The provisions of paragraph (1) shall 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas på apply to income derived from the direct use. inkomst som förvärvas genom omedelbart letting, or use in any other form of immov- brukande, genom uthyrning eller annan anable property. vändning av fast egendom.
(4) The provisions of paragraphs (1) and 4. Bestämmelserna 1 punkterna 1 och 3 (3) shall also apply to the income from im- tillämpas även på inkomst av fast egendom movable property of an enterprise and to in- som tillhör företag och på inkomst av fast come from immovable property used for the egendom som används vid självständig yrperformance of independent personal ser- kesutövning. vices.
Article 7 Artikel 7 Business profits Inkomst av rörelse
(1) The profits of an enterprise of a Con- I. Inkomst av rörelse, som företag i en tracting State shall be taxable only in that avtalsslutande stat förvärvar, beskattas en- State unless the enterprise carries on business dast i denna stat, såvida inte företaget bein the other Contracting State through a per- driver rörelse i den andra avtalsslutande statmancent establishment situated therein. If the en från där beläget fast driftställe. Om företaenterprise carries on business as aforesaid, get bedriver rörelse på nyss angivet sätt, får the profits of the enterprise may be taxed in företagets inkomst beskattas i den andra stathe other State but only so much of them as is ten, men cendast så stor del därav som är attributable to that permanent cstablish- hänförlig till det fasta driftstället. ment.
(2) Notwithstanding the provisions of 2. Om företag i en avtalsslutande stat, vilparagraph (1), where an enterprise of a Con- ket har fast driftställe i den andra avtalsslutracting State which has a permanent estab- tande staten, bedriver rörelse i denna andra lishment in the other Contracting State car- stat på annat sätt än genom det fasta driftstälries on business activities in that other State let och verksamheten är av samma eller likotherwise than through the permanent estab- nande slag som den som bedrivs från det lishment, of the same or similar kind as the fasta driftstället, får inkomsten av sådan business activities carried on by the perma- verksamhet — utan hinder av bestämmelnent establishment, then the profits of such serna i punkt I — hänföras till det fasta driftactivities may be attributable to the perma- stället, såvida inte företaget visar, att verknent establishment unless the enterprise samheten inte skäligen kunde ha bedrivits shows that such activities could not have från det fasta driftstället. been reasonably undertaken -by the permanent establishment.
(3) Subject to the provisions of paragraph 3. Om företag i en avtalsslutande stat be- (4), where an enterprise of a Contracting driver rörelse i den andra avtalsslutande stat- State carries on business in the other Con- en från där beläget fast driftställe, hänförs. tracting State through a permanent establish- om intc bestämmelserna i punkt 4 föranleder ment situated therein, there shall in cach annat, I vardera avtalsslutande staten till det Contracting State be attributed to that per- fasta driftstället den inkomst som det kan manent establishment the profits which it antas att driftstället skulle ha förvärvat, om might be expected to make if it were a dis- det varit ett fristående företag, som bedrivit tinct and separate enterprise engaged in the verksamhet av samma eller liknande slag unsame or similar activities under the same or der samma eller liknande villkor och själv-
similar conditions and dealing wholly inde- ständigt avslutat affärer med det företag till
pendently with the enterprise of which it is a vilket driftstället hör. permanent establishment.
(4) In determining the profits of a perma- 4. Vid bestämmandet av fast driftställes nent establishment, there shall be allowed as inkomst medges avdrag för utgifter som uppa deduction the expenses which are incurred kommit för det fasta driftstället, härunder
for the purposes of the permanent establish- inbegripna utgifter för företagets ledning och ment, including executive and general ad- allmänna förvaltning, oavsett om utgifterna ministrative expenses so incurred, whether in uppkommit i den stat där det fasta driftstället
the State in which the permanent establish- är beläget eller annorstädes.
ment is situated or elsewhere. (5) No profits shall be attributed to a per- 5. Inkomst hänförs inte till fast driftställe
mancent establishment by reason of the mere endast av den anledningen att varor inköps
purchase by that permanent establishment of genom det fasta driftställets försorg för före-
goods or merchandise for the enterprise. taget.
(6) Insofar as it has been customary in a 6. I den mån inkomst hänförlig till fast Contracting State to determine the profits to driftställe brukat i en avtalsslutande stat be-
be attributed to a permanent establishment stämmas på grundval av en fördelning av
on the basis of an apportionment of the total företagets hela inkomst på de olika delarna
profits of the enterprise to its various parts, av företaget, hindrar bestämmelserna i punkt
nothing in paragraph (3) shall preclude that 3 inte att i denna avtalsslutande stat den skat- Contracting State from determining the prof- tepliktiga inkomsten bestäms genom sådant its to be so taxed by such an apportionment förfarande. Den fördelningsmetod som an-
as may be customary: the method of appor- vänds skall dock vara sådan att resultatet tionment adopted shall, however, be such överensstämmer med principerna i denna ar-
that the result shall be in accordance with the tikel. principles laid down in this Article.
(7) If the information available to the as- 7. Om den information som är tillgänglig
sessment authority concerned is inadequate för vederbörande skattemyndighet är otill-
to determine the profits to be attributed to räcklig för att bestämma den inkomst som
the permanent establishment. such profits skall hänföras till ett fast driftställe, får sådan may be determined by the excercise of discre- inkomst bestämmas genom skön eller upp-
tion or the making of an estimate by that skattning av skattemyndigheten, förutsatt att assessment authority, provided that such dis- sådan skön celler uppskattning sker i överenscretion shall be excercised or such estimate stämmelse med de principer som föreskrivits
shall be made in accordance with the princi- 1 denna artikel. ples stated in this Article.
(8) For the purposes of the preceding para- 8. Vid tillämpningen av föregående graphs, the profits to be attributed to the punkter bestäms inkomst som är hänförlig
permanent establishment shall be deter- till det fasta driftstället genom samma förfa-
mined by the same method year by year, rande år från år, såvida inte goda och tillräck-
unless there is a good and sufficient reason to liga skäl föranleder annat. the contrary.
(9) Where profits include items of income 9. Ingår i inkomst av: rörelse inkomster which are dealt with separately in other Arti- som behandlas särskilt i andra artiklar av cles of this Convention, then the provisions detta avtal, berörs bestämmelserna i dessa
of those Articles shall not be affected by the artiklar inte av reglerna i förevarande artikel.
provisions of this Article.
Article 8 Artikel 8 Shipping and air transport Sjöfart och luftfart
(1) Profits of an enterprise of a Contracting 1. Inkomst som förvärvas av företag i en State from the operation of ships or aircraft avtalsslutande stat genom användningen av in international traffic shall be taxed only in skepp eller luftfartyg i internationell trafik that State. beskattas endast i denna stat.
(2) With respect to profits derived by the 2. Bestämmelserna i punkt I tillämpas beair transport consortium Scandinavian Air- träffande inkomst som förvärvas av luftfartslines System (SAS) the provisions of para- konsortiet Scandinavian Airlines System graph (1) shall apply only to such part of the (SAS) endast i fråga om den del av inkomsten profits as corresponds to the participation som motsvarar den andel i konsortiet som held in that consortium by AB Aerotransport innehas av AB Aerotransport (ABA), den (ABA), the Swedish partner of Scandinavan svenske delägaren i Scandinavian Airlines Airlines System (SAS). System (SAS).
(3) The provisions of paragraph (1) shall 3. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas also apply to profits from the participation in även på inkomst som förvärvas genom deltaa pool, a joint business or an international gande i en pool, ett gemensamt företag eller operating agency. en internationell driftsorganisation.
Article 9 Artikel 9 Associated enterprises Företag med intressegemenskap
(1) Where: 1. I fall då
(a) an enterprise of a Contracting State par- a) ett företag i en avtalsslutande stat direkt ticipates directly or indirectly in the manage- eller indirekt deltar i ledningen eller kontrolment, control or capital of an enterprise of len av ett företag i den andra avtalsslutande the other Contracting State, or staten eller äger del i detta företags kapital,
eller
(b) the same persons participate directly or b) samma personer direkt eller indirekt indirectly in the management, control or ca- deltar i ledningen eller kontrollen av såväl ett pital of an enterprise of a Contracting State företag i en avtalsslutande stat som ett föreand an enterprise of the other Contracting tag i den andra avtalsslutande staten eller State, äger del i båda dessa företags kapital,
iakttas följande.
and in either case conditions are made or Om mellan företagen i fråga om handelsimposed between the two enterprises in their förbindelser eller finansiella förbindelser avcommercial or financial relations which dif- talas eller föreskrivs villkor, som avviker från fer from those which would be made between dem som skulle ha avtalats mellan av varanindependent enterprises, then any profits dra oberoende företag, får all inkomst, som which would, but for those conditions, have utan sådana villkor skulle ha tillkommit det accrued to one of the enterprises, but, by ena företaget men som på grund av villkoren reason of those conditions, have not so ac- i fråga inte tillkommit detta företag, inräknas crued, may be included in the profits of that i detta företags inkomst och beskattas i överenterprise and taxed accordingly. ensstämmelse därmed.
(2) Where a Contracting State includes in 2. I fall då inkomst, för vilken ett företag i the profits of an enterprise of that State — en avtalsslutande stat beskattats i denna stat, and taxes accordingly — profits on which an även inräknas i inkomsten för ett företag i enterprise of the other Contracting State has den andra avtalsslutande staten och beskattas been charged to tax in that other State and 1 överensstämmelse därmed i denna andra the profits so included arc profits which stat samt den sålunda inräknade inkomsten
would have accrued to the enterprise of the är sådan som skulle ha tillkommit företaget i first-mentioned State if the conditions made den förstnämnda staten om de villkor som between the two enterprises had been those avtalats mellan företagen hade varit sådana which would have been made between inde- som skulle ha avtalats mellan av varandra pendent enterprises, then that other State oberoende företag, skall den andra staten shall make an appropriate adjustment to the genomföra vederbörlig justering av det skatamount of the tax charged therein on those tebelopp som påförts för inkomsten i denna profits. In determining such adjustment, due stat. Vid sådan justering iakttas övriga beregard shall be had to the other provisions of stämmelser i detta avtal och de behöriga this Convention and the competent authori- myndigheterna i de avtalsslutande staterna ties of the Contracting States shall if neces- överlägger vid behov med varandra. sary consult cach other.
Article 10 Artikel 10 Dividends Utdelning
(1) Dividends paid by a company which is 1. Utdelning från bolag med hemvist i en a resident of a Contracting State to a resident avtalsslutande stat till person med hemvist i of the other Contracting State may be taxed den andra avtalsslutande staten får beskattas in that other State. 1 denna andra stat.
(2) However, such dividends may also be 2. Utdelningen får emellertid beskattas taxed in the Contracting State of which the även i den avtalsslutande stat där bolaget company paving the dividends is a resident som betalar utdelningen har hemvist, enligt and according to the laws of that State, but if lagstiftningen i denna stat, men om mottathe recipient is the beneficial owner of the garen har rätt till utdelningen får skatten inte dividends the tax so charged shall not exceed: överstiga
(a) 5 per cent of the gross amount of the a) 5 procent av utdelningens bruttobedividends if the beneficial owner is a com- lopp, om den som har rätt till utdelningen är pany (other than a partnership) which holds ett bolag (med undantag för handelsbolag) directly at least 10 per cent of the capital of som direkt innehar minst 10 procent av det the company paying the dividends; utbetalande bolagets kapital.
(b) 15 per cent of the gross amount of the b) 15 procent av utdelningens bruttobedividends in all other cases. lopp i övriga fall.
This paragraph shall not affect the taxation Denna punkt berör inte bolagets beskattof the company in respect of the profits out of ning för vinst av vilken utdelningen betalas. which the dividends are paid.
(3) The term ”dividends” as used in this 3. Med uttrycket ”utdelning” förstås i Article means income from shares, not being denna artikel inkomst av aktier, som inte är debt-claims and participating in profits, as fordringar, med rätt till andel i vinst. samt well as income from other corporate rights inkomst av andra andelar i bolag, som enligt which is subjected to the same taxation treat- lagstiftningen i den stat där det utdelande ment as income from shares by the laws of bolaget har hemvist vid beskattningen bethe State of which the company making the handlas på samma sätt som inkomst av akdistribution is a resident. tier.
(4) Notwithstanding the provisions of 4. Utan hinder av bestämmelserna i punkt paragraph (1), dividends paid by a company I är utdelning från bolag med hemvist i Barwhich is a resident of Barbados to a company bados till bolag med hemvist i Sverige undanwhich is a resident of Sweden shall be exempt tagen från svensk skatt i den mån utdelningfrom Swedish tax to the extent that the divi- en skulle ha varit undantagen från beskattdends would have been exempt under Swed- ning enligt svensk lagstiftning, om båda bola-
ish law if both companies had been Swedish gen hade varit svenska. Sådan skattebefrielse companics. This exemption shall not apply medges dock endast om unless:
(a) the profits out of which the dividends a) den vinst av vilken utdelningen betalas are paid have been subjected to the normal underkastats den normala bolagsskatten i corporate tax in Barbados or an income tax Barbados eller en därmed jämförlig incomparable thereto, whether in Barbados or komstskatt, antingen i Barbados eller någon elsewhere, or annanstans, eller
(b) the dividends paid by the company b) den utdelning som betalas av bolaget which is a resident of Barbados consist whol- med hemvist i Barbados uteslutande eller ly or almost wholly of dividends which that nästan uteslutande utgörs av utdelning vilken company has received, in the ycar or pre- detta bolag under ifrågavarande år eller tidivious years. in respect of shares held by it in a gare år mottagit på aktier eller andelar, som company which is a resident of a third State bolaget innehar i bolag med hemvist i en and which would have been exempt from tredje stat, och vilken utdelning skulle ha Swedish tax if the shares in respect of which varit undantagen från svensk skatt om de they are paid had been held directly by the aktier elier andelar på vilka utdelningen betacompany which is a resident of Sweden. las hade innehafts direkt av bolaget med
hemvist i Sverige.
(5) The provisions of paragraphs (1) and 5. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 (2) shall not apply if the beneficial owner of tillämpas inte. om den som har rätt till utdelthe dividends, being a resident of a Contract- ningen har hemvist i en avtalsslutande stat ing State, carries on business in the other och bedriver rörelse i den andra avtalsslu- Contracting State of which the company pay- tande staten, där bolaget som betalar utdeling the dividends is a resident, through a ningen har hemvist, från där beläget fast permanent establishment situated therein, or driftställe eller utövar självständig yrkesverkperforms in that other State independent per- samhet i denna andra stat från där belägen sonal services from a fixed base situated stadigvarande anordning, samt den andel på therein, and the holding in respect of which grund av vilken utdelningen betalas äger the dividends are paid is effectively connect- verkligt samband med det fasta driftstället ed with such permanent establishment or eller den stadigvarande anordningen. 1 såfixed base. In such case the provisions of dant fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7 Article 7 or Article 15, as the case may be, respektive artikel 15. shall apply.
(6) A Contracting State may not impose 6. En avtalsslutande stat får inte ta ut nåany tax on dividends paid by a company gon skatt på utdelning som betalas av ett which is not a resident of that State. except bolag som inte har hemvist i denna stat, insofar as: utom såvitt avser
(a) the dividends are paid to a resident of a) utdelning som betalas till en person that State: med hemvist i denna stat,
(b) the dividends are attributable to a per- b) utdelning som är hänförlig till ett fast manent establishment or fixed base situated driftställe eller stadigvarande anordning i in that State. denna stat.
Nor shall the company's undistributed Bolagets icke utdelade vinst får inte heller profits be subject to tax in that State even if bli föremål för beskattning i denna stat, även the dividends paid or the undistributed prof- om utdelningen eller den icke utdelade vinsits consist wholly or partly of profits or in- ten helt eller delvis utgörs av inkomst som come arising in that State. uppkommit i denna stat.
(7) Where a company, which is a resident 7. Om bolag med hemvist i en avtalssluof a Contracting State having a permanent tande stat har fast driftställe i den andra avestablishment in the other Contracting State, talsslutande staten och förvärvar inkomst
derives profits or income from that perma- från det fasta driftstället, får överföring av nent establishment, any remittances of such sådan inkomst från det fasta driftstället till profits or income by the permanent establish- bolaget med hemvist i den förstnämnda avment to the company which is a resident of talsslutande staten — utan hinder av övriga the first-mentioned Contracting State may, bestämmelser i detta avtal — beskattas enligt notwithstanding any other provisions of the lagstiftningen i den andra avtalsslutande stat- Convention, be taxed in accordance with the en, men skatten på sådan överföring får inte law of the other Contracting State, but the överstiga 5 procent. Sådan skatt skall dock rate of tax imposed on such remittance shall inte utgå i den mån den överförda inkomsten not exceed 5 per cent, provided that such tax har återinvesterats 1 denna andra avtalsslushall not apply to the extent the profits or tande stat. income remitted have been reinvested in that other Contracting State.
Article 11 Artikel ti 1 Interest Ränta
(1) Interest arising in a Contracting State 1. Ränta, som härrör från en avtalssluand paid to a resident of the other Contract- tande stat och som betalas till person med ing State may be taxed in that other State. hemvist i den andra avtalsslutande staten, får
beskattas i denna andra stat.
(2) However, such interest may also be 2. Räntan får emellertid beskattas även i taxed in the Contracting State in which it den avtalsslutande stat från vilken den härarises and according to the laws of that State, rör, enligt lagstiftningen i denna stat, men but if the recipient is the beneficial owner of om mottagaren har rätt till räntan får skatten the interest the tax so charged shall not ex- inte överstiga 5 procent av räntans bruttobeceed 5 per cent of the gross amount of the lopp. interest.
(3) Notwithstanding the provisions of 3. Utan hinder av bestämmelserna i punkparagraphs (1) and (2), interest derived by terna I och 2 skall ränta, som betalas till
(a) a Contracting State or an instrumental- a) en avtalsslutande stat eller något av dess ity thereof (including the Central Bank of organ, däri inbegripet ”the Central Bank of Barbados, the Barbados Development Bank, Barbados”, ”the Barbados Development the Central Bank of Sweden, the Swedish Bank”, Sveriges Riksbank, Riksgäldskon- National Debt Office, the Swedish Export toret. Exportkreditnämnden och AB Svensk Credit Board, the Swedish Export Credit Inc. Exportkredit samt sådana andra institutioner and such other institutions of either Con- i endera avtalsslutande staten som de behöritracting State as the competent authorities ga myndigheterna kan komma överens om may agree, pursuant to Article 26); or enligt artikel 26, eller
(b) a resident of a Contracting State with b) person med hemvist i en avtalsslutande respect to debt obligations guaranteed or in- stat på grund av skuld garanterad eller försured by that Contracting State or an instru- säkrad av denna avtalsslutande stat eller nåmentality thereof, including any institutions got av dess organ, däri inbegripet de institumentioned in sub-paragraph (a) above tioner som nämnts i a) ovan,
shall be exempt from tax by the other Con- vara undantagen från skatt i den andra avtracting State. talssiutande staten.
(4) The term "interest” as used in this Ar- 4. Med uttrycket ”ränta” förstås i denna ticle means income from debt-claims of every artikel inkomst av varje slags fordran, antingkind, whether or not secured by mortgage en den säkerställts genom inteckning i fast and whether or not carrying a right to partici- egendom eller inte och antingen den medför pate in the debtor's profits, and in particular, rätt till andel i gäldenärens vinst eller inte.
income from government securities and in- Uttrycket åsyftar särskilt inkomst av värdecome from bonds or debentures, including papper, som utfärdats av staten, och inkomst premiums and prizes attaching to such secu- av obligationer eller debentures, däri inbegririties, bonds or debentures. Penalty charges pet agiobelopp och vinster som hänför sig till for late payment shall not be regarded as sådana värdepapper, obligationer eller deinterest for the purpose of this Article. bentures. Straffavgift på grund av sen betal-
ning anses inte som ränta vid tillämpningen
av denna artikel.
(5) The provisions of paragraphs (1), (2) 5. Bestämmelserna i punkterna 1, 2 och 3 and (3) shall not apply if the beneficial owner tillämpas inte, om den som har rätt till ränof the interest, being a resident of a Contract- tan har hemvist i en avtalsslutande stat och ing State, carries on business in the other bedriver rörelse i den andra avtalsslutande Contracting State in which the interest arises, staten, från vilken räntan härrör, från där through a permanent establishment situated beläget fast driftställe eller utövar självstäntherein, or performs in that other State inde- dig yrkesverksamhet i denna andra stat från pendent personal services from a fixed base där belägen stadigvarande anordning, samt situated therein, and the debt-claim in re- den fordran för vilken räntan betalas äger spect of which the interest is paid is effective- verkligt samband med lv connected with:
(a) such permanent establishment or fixed a) det fasta driftstället eller den stadigvabase. or rande anordningen, eller
(b) business activities referred to under b) affärsverksamhet som avses 1 artikel 7 paragraph (2) of Article 7. punkt 2.
In such case the provisions of Article 7 or I sådana fall tillämpas bestämmelserna i Article 15, as the case may be, shall apply. artikel 7 respektive artikel 15.
(6) Interest shall be deemed to arise in a 6. Ränta anses härröra från en avtalsslu- Contracting State when the payer is that State tande stat om utbetalaren är den staten själv, itself, a local authority or a resident of that lokal myndighet eller person med hemvist i State. Where, however, the person paying the denna stat. Om emellertid den person som interest, whether he is a resident of a Con- betalar räntan, antingen han har hemvist i en tracting State or not, has in a Contracting avtalsslutande stat eller inte, i en avtalsslu- State a permanent establishment or fixed tande stat har fast driftställe eller stadigvabase in connection with which the indebted- rande anordning i samband med vilken den ness on which the interest is paid was in- skuld uppkommit på vilken räntan betalas, curred, and such interest is borne by such och räntan belastar det fasta driftstället eller permanent establishment or fixed base, then den stadigvarande anordningen, anses räntan such interest shall be deemed to arise in the härröra från den stat där det fasta driftstället State in which the permanent establishment eller den stadigvarande anordningen finns. or fixed base 1s situated.
(7) Where by reason of a special relation- 7. Då på grund av särskilda förbindelser ship between the payer and the beneficial mellan utbetalaren och den som har rätt till owner or between both of them and some räntan eller mellan dem båda och annan perother person, the amount of the interest, hav- son räntebeloppet, med hänsyn till den fording regard to the debt-claim for which it is ran för vilken räntan betalas, överstiger det paid, exceeds the amount which would have belopp som skulle ha avtalats mellan utbetabeen agreed upon by the payer and the bene- laren och den som har rätt till räntan om ficial owner in the absence of such relation- sådana förbindelser inte förelegat, tillämpas ship, the provisions of this Article shall apply bestämmelserna i denna artikel endast på only to the last-mentioned amount. In such sistnämnda belopp. I sådant fall beskattas case, the excess part of the payments shall överskjutande belopp enligt lagstiftningen i
remain taxable according to the laws of each vardera avtalsslutande staten med iaktta- Contracting Statc, due regard being had to gande av övriga bestämmelser i detta avtal. the other provisions of this Convention.
Article 12 Artikel 12 Rovalties Rovalty
(1) Rovalties arising in a Contracting State 1. Royalty, som härrör från en avtalssluand paid to a resident of the other Contract- tande stat och som betalas till person med ing State may be taxed in that other State. hemvist i den andra avtalsslutande staten. får
beskattas i denna andra stat.
(2) However, such royalties may also be 2. Royaltyn får emellertid beskattas även i taxed in the Contracting State in which they den avtalsslutande stat från vilken den härarise and according to the laws of that State, rör, enligt lagstiftningen i denna stat, men but if the recipient is the beneficial owner of om mottagaren har rätt till royaltyn, får skatthe royalties the tax so charged shall not ex- ten inte överstiga 5 procent av royaltyns brutceed 5 per cent of the gross amount of the tobelopp. rovalties.
(3) The term "royalties” as used in this 3. Med uttrycket ”rovalty” förstås i denna Article means payments of any kind received artikel varje slags betalning som mottas såas a consideration for the usc of, or the right som ersättning för nyttjandet av eller för rätto use. any copvright of literary, artistic or ten att nyttja upphovsrätt till litterärt. konstscientific work including cinematograph närligt eller vetenskapligt verk, häri inbegrifilms and films or tapes for radio or televi- pet biograffilm och film eller band för radiosion broadcasting, any patent, trademark, de- eller televisionssändning, patent, varumärke, sign or model, plan, secret formula or pro- mönster eller modell, ritning, hemligt recept cess, or for information concerning industri- eller hemlig tillverkningsmetod eller för uppal, commercial or scientific experience. lysning om erfarenhetsrön av industriell,
kommersiell eller vetenskaplig natur.
(4) Notwithstanding the provisions of 4. Utan hinder av bestämmelserna i punkparagraphs (1) and (2). copyright royalties in terna I och 2 skall royalty för upphovsrätt för respect of the use of, or the right to use any nyttjandet av eller för rätten att nyttja litteliterary, artistic or scientific work (including rärt, konstnärligt eller vetenskapligt verk (inroyalties in respect of cinematographic films begripet royalty för biograffilm samt film och and films or tapes for radio or television band för användning i radio eller television), broadcasting) arising in a Contracting State som härrör från en avtalsslutande stat och and paid to a resident of the other Contract- som betalas till person med hemvist i den ing State shall be exempt from tax in the first- andra avtalsslutande staten, vara undantagen mentioned State. från beskattning i den förstnämnda staten.
(5) The provisions of paragraphs (1), (2) 5. Bestämmelserna i punkterna 1, 2 och 4 and (4) shall not apply if the beneficial owner tillämpas inte, om den som har rätt till royalof the royalties, being a resident of a Con- tyn har hemvist i en avtalsslutande stat och tracting State, carries on business in the other bedriver rörelse i den andra avtalsslutande Contracting State in which the royalties arise, staten, från vilken royaltyn härrör, från där through a permanent establishment situated beläget fast driftställe eller utövar självstänthercin, or performs in that other State inde- dig yrkesutövning i denna andra stat från där pendent personal services from a fixed base belägen stadigvarande anordning, samt den situated therein, and the right or property in rättighet eller egendom i fråga om vilken respect of which the royalties are paid is ef- royaltyn betalas äger verkligt samband med fectively connected with:
(a) such a permanent establishment or a) det fasta driftstället eller den stadigvafixed base; or rande anordningen. eller
(b) business activities referred to under b) affärsverksamhet som avses i artikel 7 paragraph (2) of Article 7. punkt 2.
In such case the provisions of Article 7 or I sådana fall tillämpas bestämmelserna i Article I5, as the case may be, shall apply. artikel 7 respektive artikel 15.
(6) Royalties shall be deemed to arise in a 6. Royalty anses härröra från en avtalsslu- Contracting State when the payer is that State tande stat om utbetalaren är staten själv, loitself. a local authority or a resident of that kal myndighet eller person med hemvist i State. Where. however, the person paying the denna stat. Om emellertid den person som royalties, whether he is a resident of a Con- betalar royaltyn, antingen han har hemvist i tracting State or not. has in a Contracting en avtalsslutande stat eller inte, i en avtals- State a permanent establishment or fixed slutande stat har fast driftställe eller stadigvabase in connection with which the liability to rande anordning i samband varmed skyldigpay the royalties was incurred, and such roy- heten att betala royaltyn uppkommit, och alties are borne by such permanent cstablish- royaltyn belastar det fasta driftstället eller ment or fixed base, then such royalties shall den stadigvarande anordningen, anses royalbe decmed to arise in the State in which the tyn härröra från den stat där det fasta driftpermanent establishment or fixed base is stället eller den stadigvarande anordningen situated. finns.
(7) Where, by reason of a special relation- 7. Då på grund av särskilda förbindelser ship between the payer and the beneficial mellan utbetalaren och den som har rätt till owner or between both of them and some royaltyn eller mellan dem båda och annan other person, the amount of the royalties, person royaltybeloppet, med hänsyn till det having regard to the use, right or information nyttjande, den rätt eller den upplysning för for which they arc paid, exceeds the amount vilken royaltyn betalas, överstiger det belopp which would have been agrecd upon by the som skuile ha avtalats mellan utbetalaren och payer and the beneficial owner in the absence den som har rätt till royaltyn om sådana förof such relationship, the provisions of this bindelser inte förelegat, tillämpas bestäm- Article shall apply only to the last-mentioned melserna i denna artikel endast på sistamount. In such case, the excess part of the nämnda belopp. I sådant fall beskattas payments shall remain taxable according to överskjutande belopp enligt lagstiftningen i the laws of cach Contracting State, due re- vardera avtalsslutande staten med iakttagard being had to the other provisions of this gande av övriga bestämmelser i detta avtal. Convention.
Article 13 Artikel 13 Management charges Ersättning för företagsledning
(1) Management charges paid by a resi- 1. Ersättning för företagsledning, som betadent of a Contracting State to an enterprise of las av person med hemvist i en avtalsslutande the other Contracting State may be taxed in stat till företag i den andra avtalsslutande that other State. staten, får beskattas i denna andra stat.
(2) However, such management charges 2. Ersättningen får emellertid beskattas may also be taxed in the Contracting State in även i den avtalsslutande stat där den som which the person paying the management erlägger ersättningen har hemvist, enligt lagcharges is a resident and according to the stiftningen i denna stat, men om mottagaren laws of that State, but if the recipient is the har rätt till ersättningen får skatten inte överbeneficial owner of the charges the tax so stiga 5 procent av ersättningens bruttobecharged shall not exceed 5 per cent of the lopp. gross amount of the charges.
(3) The term "management charges” as 3. Med uttrycket ”ersättning för företagsused in this Article means payments of any ledning” förstås i denna artikel ersättning av
2 Riksdagen 1991/92. 1 saml. Nr I 1
kind to any person, other than to an em- varje slag till person, som inte är anställd av ployee of the person making the payments, den som erlägger ersättningen, för eller på for, or in respect of. the provision of industri- grund av tillhandahållandet av rådgivning på al or commercial advice. or management or det industriella eller kommersiella området technical services, or similar services or fa- eller av tjänster av företagsledande eller tekcilities, but it does not include payments for nisk natur eller av liknande tjänster eller biprofessional services mentioned in Article stånd. Uttrycket inbegriper dock inte ersätt- 15. ning för sådan självständig yrkesverksamhet
som anges i artikel 15.
(4) The provisions of paragraphs (1) and 4, Bestämmelserna i punkterna I och 2 (2) shall not apply if the enterprise to which tillämpas inte, om det företag till vilket erthe management charges are paid, being an sättningen för företagsledning betalas har enterprise of a Contracting State, carries on hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver business in the other Contracting State from rörelse 1 den andra avtalsslutande staten, från which the management charges are paid, vilken ersättningen betalas, från där beläget through a permanent establishment situated fast driftställe samt de tjänster för vilka ertherein and the services for which the man- sättningen betalas äger verkligt samband med agement charges are paid are effectively connected with:
(a) such a permanent establishment, or a) det fasta driftstället, eller
(b) business activities referred to under b) sådan verksamhet som avses i artikel 7 paragraph (2) of Article 7. punkt 2.
In such cases the provisions of Article 7 I sådana fall tillämpas bestämmelserna i shall apply. artikel 7.
(5) Where by reason of a special relation- 5. Då på grund av särskilda förbindelser ship between the payer and the recipient, or mellan utbetalaren och mottagaren eller melbetween both of them and some other per- lan dem båda och annan person ersättningen son, the amount of the management charges, för företagsledning, med hänsyn till de tjänshaving regard to the services for which they ter för vilka ersättningen betalas, överstiger are paid, exceeds the amount which would det belopp, som skulle ha avtalats mellan have been agreed upon by the payer and the utbetalaren och mottagaren om sådana förrecipient in the absence of such relationship, bindelser inte förelegat, tillämpas bestämthe provisions of this Article shall apply only melserna i denna artikel endast på sistto the last-mentioned amount. In such case, nämnda belopp. I sådant fall får överskjuthe excess part of the payments shall remain tande del beskattas enligt lagstiftningen i vartaxable according to the laws of each Con- dera avtalsslutande staten med iakttagande tracting State, due regard being had to the av Övriga bestämmelser i detta avtal. other provisions of this Convention.
Article 14 Artikel 14 Capital gains Realisationsvinst
(1) Gains derived bv a resident of a Con- 1. Vinst, som person med hemvist i en tracting State from the alienation of immov- avtalsslutande stat förvärvar på grund av able property referred to in Article 6 and överlåtelse av sådan fast egendom som avses situated in the other Contracting State may i artikel 6 och som är belägen i den andra be taxed in that other State. avtalsslutande staten, får beskattas 1 denna
andra stat.
(2) Gains from the alienation of movable 2, Vinst på grund av överlåtelse av lös property forming part of the business proper- egendom, som utgör del av rörelsetillgångty of a permanent establishment which an arna i fast driftställe, vilket ett företag i en
enterprise of a Contracting State has in the avtalsslutande stat har i den andra avtalssluother Contracting State or of movable prop- tande staten, eller av lös egendom hänförlig ertv pertaining to a fixed base available to a till stadigvarande anordning för att utöva resident of a Contracting State in the other självständig yrkesverksamhet, som person Contracting State for the purpose of perform- med hemvist i en avtalsslutande stat har i den ing independent personal services, including andra avtalsslutande staten, får beskattas i such gains from the alienation of such a per- denna andra stat. Detsamma gäller vinst på manent establishment (alone or with the grund av överlåtelse av sådant fast driftställe whole enterprise) or of such fixed base. may (för sig eller tillsammans med hela företaget) be taxed in that other State. eller av sådan stadigvarande anordning.
(3) Gains derived by a resident of a Con- 3. Vinst som företag i en avtalsslutande tracting State from the alienation of ships or stat förvärvar på grund av överlåtelse av aircraft operated in international traffic or skepp eller luftfartyg som används i internamovable property pertaining to the operation tionel! trafik eller lös egendom som är hänof such ships or aircraft, shall be taxablice only förlig till användningen av sådana skepp eller in that State. luftfartyg beskattas endast i denna stat.
With respect to gains derived by the air Beträffande vinst som förvärvas av lufttransport consortium Scandinavian Airlines fartskonsortiet Scandinavian Airlines System System (SAS), the provisions of this para- (SAS) tillämpas bestämmelserna i denna graph shall apply only to such portion of the punkt endast i fråga om den del av vinsten gains as corresponds to the participation held som motsvarar den andel i konsortiet vilken in that consortium by AB Aerotransport innehas av AB Aerotransport (ABA), den (ABA), the Swedish partner of Scandinavian svenske delägaren i Scandinavian Airlines Airlines System (SAS). System (SAS).
(4) Gains from the alienation of shares in 4. Vinst på grund av överlåtelse av andelar a company which is a resident of a Contract- i ett bolag som har hemvist i en avtalssluing State may be taxed in that State. tande stat får beskattas i denna stat.
(5) Gains from the alienation of any prop- 5. Vinst på grund av överlåtelse av annan erty other than that referred to in paragraphs egendom än sådan som avses I punkterna 1 — (1) to (4), shall be taxable only in the Con- 4 beskattas endast i den avtalsslutande stat tracting State of which the alienator is a resi- där överlåtaren har hemvist. dent. :
Article 15 Artikel 15 Independent personal services Självständig vrkesutövning
(1) Income derived by a resident of a Con- 1. Inkomst, som person med hemvist i en tracting State in respect of professional ser- avtalsslutande stat förvärvar genom att utöva vices or other activities of an independent fritt yrke eller annan självständig verksamcharacter shall be taxable only in that State het, beskattas endast i denna stat utom i fölexcept in the following circumstances, when jande fall då inkomsten också får beskattas i such income may also be taxed in the other den andra avtalsslutande staten: Contracting Statc:
(a) if he has a fixed base regularly avail- a) om han i den andra avtalsslutande statable to him in the other Contracting State for en har stadigvarande anordning, som regelthe purpose of performing his activities: in mässigt står till hans förfogande för att utöva that case, only so much of the income as is verksamheten; i sådant fall får endast så stor attributable to that fixed base may be taxed del av inkomsten beskattas i denna andra in that other Contracting State: or avtalsslutande stat som är hänförlig till denna
stadigvarande anordning; elier
(b) if his stav in the other Contracting b) om han vistas i den andra avtalsslu- State is for a period or periods exceeding in tande staten under tidrymd eller tidrymder the aggregate 90 days in the fiscal year of that som sammanlagt överstiger 90 dagar under other State: in that case only so much of the beskattningsäret i den andra staten; i sådant income as is derived from his activities per- fall får endast så stor del av inkomsten beformed in that other State may be taxed in skattas i denna andra stat som är hänförlig that other State. till verksamheten som utövas där.
(2) The term "professional services” in- 2. Uttrycket ”fritt yrke” inbegriper särskilt cludes especially independent scientific, liter- självständig vetenskaplig, litterär och konstary, artistic, educational or teaching activi- närlig verksamhet, uppfostrings- och underties as well as the independent activities of visningsverksamhet samt sådan självständig physicians, surgeons, lawvers, engineers, ar- verksamhet som läkare, kirurg, advokat, inchitects, dentists and accountants. genjör, arkitekt, tandläkare och revisor ut-
övar.
Article 16 Artikel 16 Dependent personal services Enskild tjänst
(1) Subject to the provisions of Articles I. Om inte bestämmelserna i artiklarna 17, 17, 19, 20 and 21 salaries, wages and other 19, 20 och 21 föranleder annat, beskattas lön similar remuneration derived by a resident of och annan liknande ersättning som person a Contracting State in respect of an employ- med hemvist i en avtalsslutande stat uppbär ment shall be taxable only in that State unless på grund av anställning endast i denna stat, the employment is exercised in the other såvida inte arbetet utförs i den andra avtals- Contracting State. If the employment is so slutande staten. Om arbetet utförs i denna exercised, such remuneration as is derived andra stat. får ersättning som uppbärs för therefrom may be taxed in that other State. arbetet beskattas där.
(2) Notwithstanding the provisions of 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt paragraph (1), remuneration derived by a I beskattas ersättning, som person med hemresident of a Contracting State in respect of vist I en avtalsslutande stat uppbär för arbete an employment cxercised in the other Con- som utförs i den andra avtalsslutande staten. tracting State shall be taxable only in the endast i den förstnämnda staten, om first-mentioned State if:
(a) the recipient is present in the other a) mottagaren vistas i den andra staten un- State for a period or periods not exceeding in der tidrymd eller tidrymder som sammanlagt the aggregate 183 days in any period of inte överstiger 183 dagar under en tolvmånatwelve months: and dersperiod, och
(b) the remuncration is paid by, or on be- b) ersättningen betalas av eller på uppdrag half of, an employer who is not a resident of av arbetsgivare som inte har hemvist i den the other State; and andra staten, samt
(c) the remuneration is not borne by a per- c) ersättningen inte belastar fast driftställe manent establishment or a fixed base which eller stadigvarande anordning som arbetsgithe employer has in the other State. varen har i den andra staten.
(3) Notwithstanding the preceding provi- 3. Utan hinder av föregående bestämsions of this Article, remuneration derived in melser i denna artikel får ersättning för arrespect of an employment exercised aboard a bete, som utförs ombord på skepp eller luftship or aircraft operated in international traf- fartyg som används i internationell trafik av fic by an enterprise of a Contracting State ctt företag i en avtalsslutande stat, beskattas i may be taxed in that State. Where a resident denna stat. Om person med hemvist i Sverige of Sweden derives remuneration in respect of uppbär inkomst av arbete, vilket utförs oman employment exercised aboard an aircraft bord på ett luftfartyg som används i interna-
operated in international traffic by the air tionell trafik av luftfartskonsortiet Scandinatransport consortium Scandinavian Airlines vian Airlines System (SAS), beskattas in- System (SAS), such remuneration shall be komsten endast i Sverige. taxable only in Sweden.
Article 17 Artikel 17 Directors” fees and remuneration of top level Styrelsearvode och ersättning till tjänstemän i managerial officials högre företagsledande ställning
(1) Directors" fees and other similar pay- 1. Styrelsearvode och annan liknande erments derived by a resident of a Contracting sättning, som person med hemvist i en av- State in his capacity as a member of the talsslutande stat uppbär i cgenskap av medboard of directors of a company which is a lem i styrelse i bolag med hemvist i den andra resident of the other Contracting State may avtalsslutande staten, får beskattas i denna be taxed in that other State. andra stat.
(2) Salaries. wages and other similar remu- 2. Lön och liknande ersättning, som person nceration derived by a resident of a Contract- med hemvist i en avtalsslutande stat uppbär i ing State in his capacity as an official in a top- egenskap av tjänsteman i högre företagslelevel managerial position of a company dande ställning i bolag med hemvist i den which is a resident of the other Contracting andra avtalsslutande staten. får beskattas i State may be taxed in that other State. denna andra stat.
Article 18 Artikel 18 Entertainers and sportsmen Inkomst som förvärvas av underhållningsar-
tister och sportutövare
(1) Notwithstanding the provisions of Ar- I. Utan hinder av bestämmelserna 1 artikticles 15 and 16, income derived by a resident larna 15 och 16 får inkomst, som person med of a Contracting State as an entertainer, such hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar as a theatre. motion picture, radio or televi- genom sin personliga verksamhet i den andra sion artiste. or a Musician, or as a sportsman. avtalsslutande staten i cgenskap av underfrom his personal activities as such cxcrcised hållningsartist, såsom tcater- eller filmskådein the other Contracting State. may be taxed spelare, radio- eller televisionsartist eller muin that other State. siker, eller av sportutövare, beskattas i denna
andra stat.
(2) Where income in respect of personal 2. I fall då inkomst genom personlig verkactivities exercised by an entertainer or a samhet, som underhållningsartist elier sportsportsman in his capacity as such accrues not utövare utövar i denna egenskap, inte tilltothe entertainer or sportsman himself but to faller underhållningsartisten eller sportutövaanother person, that income may, notwith- ren själv utan annan person, får denna instanding the provisions of Articles 7. 15 and komst, utan hinder av bestämmelserna i ar- 16, be taxed in the Contracting State in which tiklarna 7, 15 och 16, beskattas i den avtalsthe activities of the entertainer or sportsman slutande stat där underhållningsartisten eller are exercised. sportutövaren utövar verksamheten.
(3) Where personal activities of an enter- 3. I fall då personlig verksamhet som uttainer or a sportsman referred to in para- övas av sådan underhållningsartist eller graph (1) arc provided in a Contracting State sportutövare som avses i punkt I tillhandaby an enterprise of the other Contracting hålls i en avtalsslutande stat av ett företag i State, the profits derived by that enterprise den andra avtalsslutande staten, får — utan for providing those activities may, notwith- hinder av bestämmelserna i artikel 7 eller standing the provisions of Article 7 or Article artikel 15 — inkomst, som sådant företag
15, be taxed in the Contracting State in which förvärvar genom att tillhandahålla sådan such activities are exercised. verksamhet. beskattas i den avtalsslutande
stat där verksamheten utövas.
(4) Notwithstanding the provisions of 4. Utan hinder av bestämmelserna i punkparagraphs (1); (2) and (3). income derived in terna I, 2 och 3 skall inkomst som förvärvas respect of activities referred to in paragraph genom verksamhet som avses 1 punkt I un- (1) shall be exempt from tax in the Contract- dantas från beskattning i den avtalsslutande ing State in which the activities are exercised, stat där denna verksamhet utövas om if
(a) the visit of the entertainer or sports- a) besöket av underhållningsartisten eller man to that State is substantially supported sportutövaren i denna stat till avsevärd del by public funds of the other Contracting finansicras genom allmänna medel från den State or a statutory body or local authority andra avtalsslutande staten, något av dess thereof; organ celler lokal myndighet,
(b) the income is derived by a non-profit b) inkomsten förvärvas av en organisation organisation, no part of the income of which vars verksamhet bedrivs utan vinstsyfte och was payable to. or was otherwise available vars inkomst inte till någon del betalas till for, the personal benefit of any proprictor, innehavare, medlemmar eller någon av ormember or shareholder thercof: or ganisationens andelsägare eller kan användas
för dessas personliga syften, eller
(c) the income of the entertainer or sports- c) inkomsten förvärvas av underhållningsman is derived in respect of services pro- artisten eller sportutövaren på grund av vided to an organisation referred to in sub- tjänster utförda åt sådan organisation som paragraph (b). avses i b).
Article 19 Artikel 19 Pensions Pension
Subject to the provisions of paragraph (2) Om inte bestämmelserna i artikel 20 punkt of Article 20, pensions derived from sources 2 föranleder annat, får pension som härrör within a Contracting State may be taxed in från en avtalsslutande stat beskattas i denna that State. stat.
Article 20 Artikel 20 Government service Offentlig tjänst
(1) (a) Remuneration, other than a pen- I. a) Ersättning (med undantag för pension, paid by a Contracting State or a local sion), som betalas av en avtalsslutande stat authority thereof to an individual in respect eller dess lokala myndigheter till fysisk perof services rendered to that State or authority son på grund av arbete som utförs i denna shall be taxable only in that State. stats eller dess lokala myndigheters tjänst,
beskattas endast i denna stat.
(b) However. such remuncration shall be b) Sådan ersättning beskattas emellertid taxable only in the other Contracting State if endast i den andra avtalsslutande staten, om the services are rendered in that other State arbetet utförs i denna andra stat och perand the individual is a resident of that State sonen i fråga har hemvist i denna stat och who:
(1) is a national of that State: or 1) är medborgare i denna stat, eller
(ii) did not become a resident of that State 2) inte fick hemvist i denna stat uteslusolely for the purpose of rendering the ser- tande för att utföra arbetet. vices.
[5 [NS
(2) Any pension paid by, or out of funds 2. Pension, som betalas av, eller från created by, a Contracting State or a local fonder inrättade av. en avtalsslutande stat authority thereof to an individual in respect eller dess lokala myndigheter till fysisk perof services rendered to that State or authority son på grund av arbete som utförts i denna shall be taxable only in that State. stats eller dess lokala myndigheters tjänst,
beskattas endast i denna stat.
(3) The provisions of Articles 16, 17 and 3. Bestämmelserna i artiklarna 16, 17 och 19 shall apply to remuncration and pensions 19 tillämpas på ersättning och pension som in respect of services rendered in connection betalas på grund av arbete som utförts i samwith a business carried on by a Contracting band med rörelse som bedrivs av en avtals- State or a local authority thereof. slutande stat eller dess lokala myndigheter.
Article 21 Artikel 21 Siudents and trainees Studerande och praktikanter
(1) Payments, which a student or trainee 1. Studerande eller praktikant. som har who is or was immediately before visiting a eller omedelbart före vistelse i en avtalsslu- Contracting State a resident of the other Con- tande stat hade hemvist i den andra avtalstracting State and who is present in the first- slutande staten och som vistas i den förstmentioned State solely for the purpose of his nämnda staten uteslutande för sin underviseducation or training, receives for the pur- ning eller utbildning, beskattas inte i denna pose of his maintenance, education or train- stat för belopp som han erhåller för sitt uppeing shall not be taxed in that State, provided hälle, sin undervisning eller utbildning, unthat such payments arise from sources out- der förutsättning att beloppen härrör från side that State. källa utanför denna stat.
(2) In respect of grants, scholarships and 2. Beträffande sådana anslag, stipendier remuneration from employment not covered och ersättningar för arbete som inte omfattas by paragraph (1), a student or trainee de- av punkt 1, skall en student eller praktikant seribed in paragraph (1) shall. in addition, be som avses It punkt I. dessutom vara berättientitled during such education or training to gad att under sådan utbildning eller praktik the same exemptions, reliefs or reductions in erhålla samma befrielse, lindring eller nedrespect of taxes available to residents of the sättning av skatter som är tillämpliga för per- State which he is visiting provided that the soner med hemvist i den stat som han bestudent or trainee remains in that State for a söker, förutsatt att studenten celler praktikanperiod of more than six months. ten vistas i denna stat under en tidrymd över-
stigande sex månader.
Article 22 Artikel 22 Other income Annan inkomst
Items of income of a resident of a Con- Inkomst, som person med hemvist i cn tracting State which are not expressly men- avtalsslutande stat förvärvar och som inte tioned in the foregoing Articles of this Con- uttryckligen nämnts i föregående artiklar av vention shall be taxable only in that Con- detta avtal. beskattas endast i denna avtalstracting State except that if such income is slutande stat. Förvärvas sådan inkomst från derived from sources in the other Contract- källa i den andra avtalsslutande staten får ing State, it may also be taxed in that other inkomsten dock beskattas också i denna an- State. dra stat.
Article 23 Artikel 23 Elimination of double taxation Undanröjande av dubbelbeskattning
(1) In the case of Sweden, double taxation 1. Beträffande Sverige skall dubbelbeskattshall be avoided as follows: ning undvikas på följande sätt:
(a) Where a resident of Sweden derives a) Om person med hemvist i Sverige förincome which under the laws of Barbados värvar inkomst som enligt Barbados lagand in accordance with the provisions of this stiftning och i enlighet med bestämmelserna i Convention may be taxed in Barbados, Swe- detta avtal får beskattas i Barbados, skall den shall allow — subject to the provisions of Sverige — med beaktande av bestämmelthe law of Sweden concerning credit for for- serna i svensk lagstiftning beträffande aveign tax (as it may be amended from time to räkning av utländsk skatt (även i den lydelse time without changing the general principle de framdeles kan få genom att ändras utan att hereof) — as a deduction from the tax on den allmänna princip som anges här ändras) such income, an amount equal to the Barba- — från skatten på inkomsten avräkna ett bedos tax paid in respect of such income; lopp motsvarande den skatt som erlagts i
Barbados för inkomsten.
(b) wherc a resident of Sweden derives in- b) Om person med hemvist i Sverige förcome which, in accordance with the provi- värvar inkomst, som enligt bestämmelserna i sions of Article 20, shall be taxable only in artikel 20 beskattas endast i Barbados, får Barbados, Sweden may, when determining Sverige — vid bestämmandet av svensk the graduated rate of Swedish tax, take into progressiv skatt — beakta inkomsten som account the income which shall be taxable skall beskattas endast i Barbados. only in Barbados;
(c) for the purposes of sub-paragraph (a) c) Vid tillämpningen av a) ovan skall utthe term ”the Barbados tax paid” shall be trycket ”skatt som erlagts i Barbados” anses deecmed to include Barbados income tax and innefatta inkomstskatten och bolagsskatten i corporation tax which would have been paid Barbados som skulle ha erlagts om inte bebut for the exemption or reduction of tax frielse från eller nedsättning av skatt medgigranted under the following incentive provi- vits enligt följande bestämmelser om skattesions designed to promote economic devel- lättnader avsedda att främja ekonomisk utopment: veckling:
(1) the Fiscal Incentive Act, Cap. 71A, 1) lagen om skattelättnader i vissa fall and the Hotel Aids Act, Cap. 72: and (the Fiscal Incentive Act), Cap. 71A, och la-
gen om stöd till hotellverksamhet (the Hotcl
Aids Act), Cap. 72, och
(ii) any other provision which may subse- 2) andra bestämmelser som senare kan quently be enacted granting an exemption or komma att införas vilka medger befrielse reduction of tax which the competent author- från eller nedsättning av skatt, efter överensities have agreed upon: kommelse mellan de behöriga myndighe-
terna.
(d) for the purposes of paragraph (4) of d) Vid tillämpningen av artikel 10 punkt 4 Article 10 the term "the normal corporate tax skall uttrycket ”den normala bolagsskatten i in Barbados” shall be deemed to include Bar- Barbados” anses innefatta inkomstskatten bados income tax and corporation 1ax which och bolagsskatten i Barbados som skulle ha would have been paid but for the exemption erlagts om inte befrielse från cller nedsättor reduction of tax granted under the incen- ning av skatt medgivits enligt de bestämtive provisions referred to in sub-paragraph melser om skattelättnader som åsyftas ovan i (c): c).
(c) the provisions of sub-paragraphs (c) e) Bestämmelserna ovan i c) och d) skall and (d) shall not apply to an incentive provi- inte tillämpas beträffande en bestämmelse
sion which is amended after the signature of om skattelättnad som ändrats efter underthis Convention if the change is a substantive tecknandet av detta avtal om ändringen utgör one. The competent authorities of the Con- en väsentlig sådan. De behöriga myndighetracting States may, however, agree that the terna i de avtalsslutande staterna kan dock provisions of sub-paragraphs (c) and (d) shall komma överens om att bestämmelserna ovan still be applicable on such a provision even 1 C) och d) ändock skall tillämpas på en sådan after it has been so amended; bestämmelse efter det att den ändrats på an-
givet sätt.
(f) the provisions of sub-paragraphs (c) f) Bestämmelserna ovan i c) och d) gäller and (d) shall apply for the first 10 years that de första tio åren under vilka detta avtal this Convention is effective. The competent tillämpas. De behöriga myndigheterna skall authorities shall consult in order to deter- överlägga för att avgöra om dessa bestämmine whether the provisions of these sub- mcelser skall tillämpas efter denna tidsperiod. paragraphs shall be applicable after that period of time.
(2) In the case of Barbados, double tax- 2. Beträffande Barbados skall dubbelbeation shall be avoided as follows: skattning undvikas på följande sätt:
(a) Subject to the provisions of the laws of a) I enlighet med bestämmelserna i Barba- Barbados regarding the allowance as a credit dos lagstiftning om avräkning från skatt som against Barbados tax of tax payable in a terri- uttagits i Barbados av skatt som betalas i torv outside Barbados (which shall not affect annat land än Barbados (vilken lagstiftning the general principle hereof) inte skall påverka den allmänna princip som
anges här), skall
(i) Swedish tax payable under the laws of 1) svensk skatt, som enligt svensk lag och i Sweden and in accordance with this Conven- överensstämmelse med detta avtal betalas, tion, whether directly or by deduction, on antingen dirckt eller genom skatteavdrag, på profits or income from sources within Swe- inkomst som härrör från källa i Sverige (med den (excluding, in the case of a dividend, tax undantag, såvitt gäller utdelning, för skatt pavable in respect of the profits out of which som utgår på vinst av vilken utdelningen bethe dividend is paid) shall be allowed as a talas), avräknas mot varje skatt som uttagits i credit against any Barbadian tax computed Barbados som beräknats på samma vinst by reference to the same profits or income by eller inkomst som den svenska skatten, reference to which the Swedish tax is computed;
(ii) in the case of a dividend paid by a 2) i fråga om utdelning från bolag med company which is a resident of Sweden to a hemvist i Sverige till bolag som har hemvist i company which is a resident of Barbados and Barbados och som direkt eller indirekt bewhich controls directly or indirectly at least härskar minst 10 procent av kapitalet i det 10 per cent of the capital in the company utbetalande bolaget, vid avräkningen medpaying the dividend, the credit shall take into räknas, förutom varje svensk skatt som skall account [in addition to any Swedish tax avräknas under a) 1), den svenska skatt som creditable under sub-paragraph (a) (i)] the det utbetalande bolaget erlagt på vinst av vil- Swedish tax payable by the company paying ken utdelningen betalas. the dividend in respect of the profits out of which such dividend is paid.
(b) The credit, however, shall in no case b) Avräkningsbeloppet skall emellertid excced that part of the tax as computed be- inte överstiga den del av skatten som utan fore the credit is given, which is appropriate sådan avräkning belöper på den inkomst som to the income which may be taxed in Sweden. får beskattas i Sverige.
Article 24 Artikel 24 Limitation of benefits Begränsningar av förmåner
(1) A person which is a resident of a Con- 1. En person med hemvist i en avtalsslutracting State and which derives income from tande stat som förvärvar inkomst som härrör sources within the other Contracting State från den andra avtalsslutande staten skall shall not be entitled, in that other Contract- inte, i denna andra avtalsslutande stat, vara ing State, to the benefit of Article 6 (Income berättigad till de förmåner som anges i artikfrom immovable property) to 23 (Elimina- larna 6 (Inkomst av fast egendom) —23 (Untion of double taxation) if: danröjande av dubbelbeskattning), om
(a) 50 per cent or less of the beneficial a) 50 procent eller mindre av det verkliga interest in such person (or in the case of a intresset i en sådan person (eller, i fråga om company, 50 per cent or less of the number of bolag. 50 procent eller mindre av antalet akshares of each class of the company's shares) tier inom varje aktieslag) ägs, direkt eller inis owned. directly or indirectly, by any com- direkt, av en eller flera fysiska personer med bination of one or more individual residents hemvist i en av de avtalsslutande staterna, of a Contracting State; or eller
(b) the income of such person is used in b) en sådan persons inkomst till väsentlig substantial part, directly or indirectly, to del används, direkt celler indirekt, för att inmeet liabilities (including labilities for inter- fria förpliktelser (inbegripet förpliktelser att est or royalties) to persons who are residents erlägga ränta och royalty) till personer med of a State other than a Contracting State. hemvist i någon annan än en avtalsslutande
stat.
(2) A company entitled to any special tax 2. Ett bolag som är berättigat till någon benefit under the Exempt Insurance Act, särskild skattelättnad enligt ”Exempt Insur- Cap. 308A, the Offshore Banking Act, Cap. ance Act”, Cap. 308A, ”Off-shore Banking 325, the International Business Companies Act”, Cap. 325, ”International Business (Exemption from Taxes) Act, Cap. 77 or any Companies (Exemption from Taxes) Act”, substantially similar law enacted in Barbados Cap. 77 eller någon annan huvudsakligen likshall not be entitled to any benefits of this artad lag i Barbados, skall inte vara berättigat Convention. till några förmåner enligt detta avtal.
(3) The provisions of paragraph (1) shall 3. Bestämmelserna i punkt i skall inte tillnot apply if the person deriving the income is lämpas om den person som förvärvar ina company which is a resident of a Contract- komsten är ett bolag med hemvist i en aving State in whose principal class of shares talsslutande stat vars viktigaste aktieslag är there is a substantial and regular trading on a föremål för en betydande och regelbunden recognized stock exchange. omsättning på en erkänd aktiebörs.
(4) If one of the Contracting States pro- 4. Om en av de avtalsslutande staterna poses to deny benefits to a resident of the avser att vägra en person med hemvist i den other Contracting State by reason of this Ar- andra avtalsslutande staten skattelättnader ticle, the competent authorities of the Con- med stöd av denna artikel, skall de behöriga tracting States shall consult each other. myndigheterna i de avtalsslutande staterna
överlägga med varandra.
Article 25 Artikel 25 Non-diserimination Förbud mot diskriminering
(1) Nationals of a Contracting State shall I. Medborgare i en avtalsslutande stat skall not be subjected in the other Contracting inte i den andra avtalsslutande staten bli State to any taxation or any requirement con- föremål för beskattning eller därmed samnected therewith, which is other or more bur- manhängande krav som är av annat slag eller densome than the taxation and connected re- mer tyngande än den beskattning och
quirements to which nationals of that other därmed sammanhängande krav som medbor- State in the same circumstances are or may gare i denna andra stat under samma förhålbe subjected. landen är eller kan bli underkastad.
(2) The taxation on a permanent establish- 2. Beskattningen av fast driftställe, som ment which an enterprise of a Contracting företag i en avtalsslutande stat har i den an- State has in the other Contracting State shall dra avtalsslutande staten, skall i denna andra not be less favourably levied in that other stat inte vara mindre fördelaktig än beskatt- State than the taxation levied on enterprises ningen av företag i denna andra stat, som of that other State carrying on the same ac- bedriver verksamhet av samma slag. tivities.
(3) Except where the provisions of para- 3. Utom i de fall då bestämmelserna i artigraph (1) of Article 9, paragraph (7) of Article kel 9 punkt 1, artikel 11 punkt 7, artikel 12 11, paragraph (7) of Article 12, or paragraph punkt 7 eller artikel 13 punkt 5 tillämpas, är (5) of Article 13. apply, interest, rovalties, ränta, royalty, ersättning för företagsledning management charges and other disburse- och annan betalning från företag i en avtalsments paid by an enterprise of a Contracting slutande stat till person med hemvist i den State to a resident of the other Contracting andra avtalsslutande staten avdragsgilla vid State shall. for the purpose of determining bestämmandet av den beskattningsbara inthe taxable profits of such enterprise, be de- komsten för sådant företag på samma villkor ductible under the same conditions as if they som betalning till person med hemvist i den had becn paid to a resident of the first-men- förstnämnda staten. tioned State.
(4) The provisions of paragraph (2) shall 4. Bestämmelserna 1 punkt 2 skall inte not be construed to prevent Barbados from anses medföra hinder för Barbados att tillapplying its tax on branch profits, and its tax lämpa sina beskattningsregler beträffande fion the premium income of non-resident in- lialinkomster eller beträffande försäkringsgisurers or forcign insurance companies at the vare som inte har hemvist i Barbados eller rates specified under the Income Tax Act. utländska försäkringsbolag såvitt avser in-
komst av försäkringspremicer, vilka får be-
skattas enligt de procentsatser som anges i
Inkomstskattelagen (Income Tax Act).
(5) Enterprises of a Contracting State, the 5. Företag i en avtalsslutande stat, vars capital of which is wholly or partly owned or kapital helt eller delvis ägs eller kontrolleras, controlled, directly or indirectly, by one or direkt eller indirekt, av en eller flera personer more residents of the other Contracting med hem vist i den andra avtalsslutande stat- State, shall not be subjected tn the first-men- en, skall inte I den förstnämnda staten bli tioned State to any taxation or any require- föremål för beskattning eller därmed samment connected therewith which is other or manhängande krav som är av annat slag eller more burdensome than the taxation and con- mer tyngande än den beskattning och nected requirements to which other similar därmed sammanhängande krav som annat enterprises of the first- mentioned State are or liknande företag i den förstnämnda staten är may be subjected. eller kan bli underkastat.
(6) Nothing contained in this Articie shail 6. Denna artikel anses inte medföra skylbe construed as obliging either Contracting dighet för en avtalsslutande stat att medge State to grant to individuals not resident in fysisk person som inte har hemvist i denna that State any of the personal aliowances, stat sådant personligt avdrag vid beskattningreliefs and reductions for tax purposes which en, sådan skattebefrielse eller sådan skattearc granted to individuals so resident. nedsättning, som medges fysiska personer
med hemvist i den egna staten.
(7) This Article shall apply to taxes which 7. Denna artikel tillämpas på skatter som are the subject of this Convention. omfattas av detta avtal.
Article 26 Artikel 26 Mutual agreement procedure Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse
(1) Where a person considers that the ac- 1. Om en person gör gällande att en avtalstions of one or both of the Contracting States slutande stat eller båda avtalsslutande staresult or will result for him in taxation not in terna vidtagit åtgärder som för honom medaccordance with the provisions of this Con- för eller kommer att medföra beskattning vention. he may, irrespective of the remedies som strider mot bestämmelserna i detta avprovided by the domestic law of those States. tal, kan han, utan att detta påverkar hans rätt present his case to the competent authority of att använda sig av de rättsmedel som finns i the Contracting State of which he is a resi- dessa staters interna rättsordning, framlägga dent or, if his case comes under paragraph (1) saken för den behöriga myndigheten i den of Article 25, to that of the Contracting State avtalsslutande stat där han har hemvist eller, of which he is a national. The case must be om fråga är om tillämpning av artikel 25 presented within threc years from the first punkt I, i den avtalsslutande stat där han är notification of the action resulting in tax- medborgare. Saken skall framläggas inom tre ation not in accordance with the provisions år från den tidpunkt då personen i fråga fick of the Convention. vetskap om den åtgärd som givit upphov till
beskattning som strider mot bestämmelserna
1 avtalet.
(2) The competent authority shall endea- 2. Om den behöriga myndigheten finner vour, if the objection appears to it to be justi- invändningen grundad men inte själv kan få fied and if it is not itself able to arrive at a till stånd en tillfredsställande lösning, skall satisfactory solution, to resolve the case by myndigheten söka lösa frågan genom ömsesimutual agreement with the competent au- dig överenskommelse med den behöriga thority of the other Contracting State, with a myndigheten i den andra avtalsslutande statvicw to the avoidancce of taxation which is en i syfte att undvika beskattning som strider not in accordance with the Convention. Any mot avtalet. Överenskommelse som träffats agrecment reached shall be implemented not- genomförs utan hinder av tidsgränser i de withstanding any time limits in the domestic avtalsslutande staternas interna lagstiftning. law of the Contracting States.
(3) The competent authorities of the Con- 3. De behöriga myndigheterna i de avtalstracting States shall endeavour to resolve by slutande staterna skall genom ömsesidig mutual agreement any difficulties or doubts överenskommelse söka avgöra svårigheter arising as to the interpretation or application eller tvivelsmål som uppkommer i fråga om of the Convention. They may also consult tolkningen eller tillämpningen av avtalet. De together for the elimination of double tax- kan även överlägga i syfte att undanröja dubation in cases not provided for in the Con- belbeskattning i fall som inte omfattas av vention. avtalet.
(4) The competent authorities of the Con- 4, De behöriga myndigheterna i de avtalstracting States may communicate with cach slutande staterna kan träda i direkt förbinother directly for the purpose of reaching an delse med varandra i syfte att träffa överensagreement in the sense of the preceding para- kommelse i de fall som angivits i föregående graphs. punkter.
Article 27 Artikel 27 Exchange of information Utbyte av upplysningar
(1) The competent authorities of the Con- I. De behöriga myndigheterna i de avtalstracting States shall exchange such informa- slutande staterna skall utbyta sådana upplystion as is necessary for carrying out the provi- ningar som är nödvändiga för att tillämpa
sions of this Convention or of the domestic bestämmelserna i detta avtal eller i de avlaws of the Contracting States concerning talsslutande staternas interna lagstiftning i taxes of every kind or description, insofar as fråga om alla slag av skatter, i den mån bethe taxation thereunder is not contrary to the skattningen enligt denna lagstiftning inte Convention. Any information received by a strider mot avtalet. Upplysningar som en av- Contracting State shall be treated as secret in talsslutande stat mottagit skall behandlas såthe same manner as information obtained som hemliga på samma sätt som upplysningunder the domestic laws of that State and ar, som erhållits enligt den interna lagstiftshall be disclosed only to persons or authori- ningen i denna stat, och får yppas endast för ties (including courts and administrative bo- personer eller myndigheter (däri inbegripet dies) involved in the assessment or collection domstolar och förvaltningsorgan) som fastof, the enforcement or prosecution in respect ställer, uppbär eller indriver de skatter som of, or the determination of appeals in relation omfattas av avtalet eller handlägger åtal ciler to, the taxes covered by the Convention. besvär 1 fråga om dessa skatter. Dessa per- Such persons or authorities shall use the in- soner eller myndigheter skall använda uppformation only for such purposes. They may lysningarna endast för sådana ändamål. De disclose the information in public court pro- får yppa upplysningarna vid offentlig rätteceedings or in judicial decisions. The compe- gång eller i domstolsavgöranden. De behöritent authorities may, through consultation, ga myndigheterna får genom överläggningar develop appropriate conditions, methods utveckla lämpliga villkor och metoder beträfand techniques concerning the matters in re- fande de fall där sådant informationsutbyte spect of which such exchanges of information skall ske, häri inbegripet, när så är lämpligt, shall be made, including, where appropriate, utbyte av upplysningar i fråga om skatteunexchanges of information regarding tax dandragande. avoidance.
(2) In no case shall the provisions of para- 2. Bestämmelserna i punkt 1 anses inte graph (1) be construed so as to impose on a medföra skyldighet för en avtalsslutande stat Contracting State the obligation: att
(a) to carry out administrative measures at a) vidta förvaltningsåtgärder som avviker variance with the laws and administrative från lagstiftning och administrativ praxis i practice of that or of the other Contracting denna avtalsslutande stat eller i den andra State; avtalsslutande staten,
(b) to supply information which is not ob- b) lämna upplysningar som inte är tiljtainable under the laws or in the normal gängliga enligt lagstiftning eller sedvanlig adcourse of the administration of that or of the ministrativ praxis i denna avtalsslutande stat other Contracting State; eller i den andra avtalsslutande staten,
(c) to supply information which would c) lämna upplysningar som skulle röja afdisclose any trade, business, industrial, com- färshemlighet, industri-, handels- eller yrkesmercial or professional secret or trade pro- hemlighet eller i näringsverksamhet nyttjat cess, or information, the diclosure of which förfaringssätt eller upplysningar, vilkas överwould be contrary to public policy. lämnande skulle strida mot allmänna hänsyn.
Article 28 Artikel 28 Diplomatic agents and consular officers Diplomatiska företrädare och konsulära
tjänstemän
Nothing in this Convention shall affect the Bestämmelserna i detta avtal berör inte de fiscal privileges of diplomatic agents or con- privilegier vid beskattningen som enligt folksular officers under the gencral rules of inter- rättens allmänna regler eller bestämmelser i national law or under the provisions of spe- särskilda överenskommelser tillkommer dicial agreements. plomatiska företrädare eller konsulära tjäns-
temän.
Article 29 Artikel 29
Miscellaneous rules Övriga bestämmelser
Wherc under any provision of this Con- I fall då enligt bestämmelse i detta avtal vention income or capital gains arc relieved svensk beskattning av inkomst eller realisafrom Swedish tax and, under the law in force tionsvinst lindras och en fysisk person enligt in Barbados, an individual, in respect of the gällande lagstiftning i Barbados beskattas för said income or capital gains is subject to tax sådan inkomst eller realisationsvinst till den by reference to the amount thereof which is del den överförs till eller mottages i Barbados remitted to or received in Barbados and not och inte för hela dess belopp, skall den skatteby reference to the full amount thereof, then lindring som cnligt detta avtal medges i Svethe relief to be allowed under this Conven- rige avse endast den del av inkomsten eller tion in Sweden shall apply only to so much of realisationsvinsten som överförs till eller the income or capital gains as is remitted to mottages i Barbados. or received in Barbados.
Article 30 Artikel 30 Entry into force Ikraftträdande
(1) The Contracting States shall notify I. De avtalsslutande staterna skall meddela each other that the constitutional require- varandra att de konstitutionella åtgärder vidments for the entry into force of this Conven- tagits som krävs för att detta avtal skall träda tion have been complied with. 1 kraft.
(2) The Convention shall enter into force 2. Avtalet träder i kraft trettio dagar efter thirty days after the date of the iater of the dagen för det sista av de meddelanden som notifications referred to in paragraph (1) and avses I punkt I och avtalets bestämmelser its provisions shall have effect: tillämpas:
(a) in respect of taxes withheld at source, a) beträffande skatt som innehålls vid kälon amounts paid or remitted to non-residents lan, på belopp som betalas eller överförs till on or after the first day of January in the person med hemvist utomlands den I januari calendar year next following that in which the det är som följer närmast efter det kalenderår Convention centers into force; and då avtalet träder i kraft eller senare, och
(b) in respect of other taxes on income b) beträffande andra skatter på inkomst, derived on or after the first day of January in som förvärvas den I januari kalenderåret the calendar year next following that in which närmast efter det då avtalet träder i kraft eller the Convention enters into force. senare.
Article 31 Artikel 31 Termination Upphörande
This Convention shall remain in force un- Detta avtal förblir i kraft till dess det sägs til terminated by a Contracting State. Either upp av en avtalsslutande stat. Envar av de Contracting State may terminate the Con- avtalsslutande staterna kan på diplomatisk vention, through diplomatic channels, by väg skriftligen uppsäga avtalet genom medgiving written notice of termination at least delande härom minst sex månader före utsix months before the end of any calendar gången av något kalenderår som följer efter ycar after the expiration of a period of five en tidrymd av fem år från den dag då avtalet years from the date of its entry into force. In trätt i kraft. I händelse av sådan uppsägning such case, the Convention shall ccase to have upphör avtalet att gälla: effect:
(a) in respect of taxes withheld at source a) beträffande skatter som innehålls vid on amounts paid or remitted to non-residents källan, på belopp som betalas eller överförs
on or after the first day of January next fol- till person med hemvist utomlands den I jalowing the notice of termination; and nuari året närmast efter den skriftliga upp-
sägningen eller senare, och
(b) in respect of other taxes on income b) beträffande andra skatter på inkomst, derived in any income year beginning on or som förvärvas under inkomstår som börjar after the first day of January next following den I januari året närmast efter uppsägningthe notice of termination. en eller senare.
In witness whereof the undersigned being Till bekräftelse härav har undertecknade, duly authorized thereto have signed the pre- därtill vederbörligen bemyndigade, undersent Convention and have affixed thereto tecknat detta avtal och försett detsamma their scals. med sina sigill.
Done at London this Ist day of July 1991, Som skedde i London den 1 juli 1991, i två in duplicate in the English tanguage. exemplar på engelska språket.
For Sweden För Sverige Lennart Eckerberg Lennart Eckerberg
For Barbados För Barbados Roy Marshall Roy Marshall
Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
Finansdepartementet
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 29 augusti 1991
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Göransson, Gradin, Dahl, R. Carlsson, Hellström, Johansson, G. Andersson, Lönnqvist, Freivalds, Lööw, Persson, Sahlin, Larsson
Föredragande: statsrådet Larsson
Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan
Sverige och Barbados
I Inledning
Sverige ingick 1949 ett dubbelbeskattningsavtal med Storbritannien och Nordirland (prop. 1949:196, BevU 33, rskr. 212, SFS 1949: 523). Avtalet utvidgades till att gälla i förhållande till Barbados genom noteväxling den 18 december 1953 (SFS 1954: 827). År 1987 sade Sverige upp det sålunda i förhållandet mellan Sverige och Barbados gällande avtalet med verkan fr.o.m. den 1 januari 1988 (prop. 1986/87:85, SkU 36, rskr. 141, SFS 1987: 1044) varför det för närvarande inte finns något dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Barbados. I samband med uppsägningen förklarade sig Sverige berett att om Barbados så önskade inleda förhandlingar om ett nytt avtal. På begäran av Barbados inleddes i juni 1988 förhandlingar i Stockholm. Ett utkast till nytt avtal paraferades i Bridgetown den 26 januari 1989. Handlingarna som är upprättade på engelska har översatts till svenska och remitterats till kammarrätten i Jönköping och riksskatteverket. Remissinstanserna har haft önskemål om att vissa avtalsbestämmcelser omformuleras i förtydligande syfte samt uttryckt önskemål om att vissa andra avtalsbestämmelser förklaras närmare i propositionen. Efter remissbehandlingen har avtalsförslaget efter skriftväxling justerats för att tillgodose önskemålen.
Avtalet undertecknades den 1 juli 1991. Ett förslag till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Barbados har upprättats inom finansdepartementet.
2¶Lagförslaget
Lagförslaget består dels av paragraferna 1— 3, dels av en bilaga som innehåller den överenskomna avtalstexten. Här redovisas paragrafernas innehåll medan avtalets innehåll presenteras i avsnitt 4.
I förslaget till lag föreskrivs att avtalet skall gälla som lag här i landet (1 3). Vidare regleras där frågan om avtalets tillämplighet i förhållande till annan skattelag (2 §). I 3 § har intagits en bestämmelse om att progressionsuppräkning skall ske i fall då fysisk person förvärvar inkomst som enligt art. 20 i avtalet beskattas endast i Barbados om denna person skall taxeras till statlig inkomstskatt för annan förvärvsinkomst.
Enligt art. 30 i avtalet skall de avtalsslutande staterna underrätta varandra när de åtgärder vidtagits som enligt resp. stats lagstiftning krävs för att avtalet skall träda i kraft. Det träder i kraft trettio dagar efter den dag då det sista av dessa meddelanden tas emot. Det är således inte möjligt att nu avgöra vid vilken tidpunkt avtalet kommer att träda i kraft. I förslaget till lag har därför föreskrivits att lagen träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
3¶Skattesystemet i Barbados
Fysisk person som har hemvist (resident) och är bosatt (domiciled) i Barbados är skattskyldig där för all inkomst oavsett varifrån den härrör. Fysisk person som har hemvist men inte är bosatt i Barbados beskattas endast för inkomst som härrör från Barbados samt för sådan inkomst från källa utanför Barbados som överförs till Barbados. En fysisk person anses ha hemvist i Barbados om han vistas där mer än 182 dagar under ett inkomstår (=kalenderår). Vid beräkningen av vistelsens längd inräknas såväl ankomst- som avresedag. Huruvida någon skall anses vara bosatt i Barbados är en fråga om avsikt. Enbart den omständigheten att någon under en längre tid haft hemvist i Barbados behöver inte innebära att denna person därför skall anses vara bosatt där. Fysiska personer som vistas i Barbados med anledning av ett kortvarigt uppdrag (dvs. två till tre år) anses ha hemvist men anses inte bosatta där. I allmänhet är en person som inte har hemvist i Barbados inte berättigad att erhålla personliga avdrag vid inkomsttaxeringen och beskattas endast för inkomst från källa i Barbados. Inkomst inkluderar lön. bonus, provision samt värdet av andra förmåner oavsett om de utgått i pengar eller inte. För utländsk arbetskraft som är anställda av bolag som bedriver sin verksamhet utanför Barbados medges särskilda förmäner genom vilka upp till 35 procent av deras ersättning är undantagen från beskattning.
Realisationsvinster beskattas inte i Barbados. I stället beskattas överlåtelser av fast egendom och vissa värdepapper med en överföringsskatt (property transfer tax). Ränta, utdelning, royalty, arvoden till yrkesmän, rörelsevinster, pensioner, livränta och underhållsbidrag är skattepliktiga.
Fysiska personer som bedriver handel eller yrkesmässig verksamhet medges i allmänhet avdrag för kostnader som är hänförliga till verksamheten. Anställda medges avdrag för icke ersatta kostnader som uppkommit i samband med resor och representation i tjänsten. Avdrag medges vidare för räntekostnader på inteckningslån (vanligtvis också för sådana kostnader avseende utlänningars hem i utlandet), reparationskostnader vad avser 33
3 Riksdagen 1991/92. I saml. Nr I 1
den privata bostaden, 50 procent av hemförsäkringspremie, underhållsbi- Prop. 1991/92: 11 drag, del av socialförsäkringsavgift, egen livförsäkring (15 procent av taxerad inkomst dock högst med Bds$ 1 800) samt livförsäkring avscende barn under 18 år (upp till Bds$ 500 per barn), erlagd hyra (20 procent av erlagt belopp dock högst med Bds$ 1 800), avgift till erkänd pensionsplan (15 procent av taxerad inkomst dock högst med Bds$ 1 500), sjukvårdskostnader (upp till Bds$ 450 för makar, Bds$ 225 för ensamstående och Bds$ 120 för varje beroende barn), vissa gåvor till välgörande ändamål (max. 10 procent av taxerad inkomst), sparande i en kooperativ förening (upp till Bds$ 1 800) samt för kostnader för förvärv av nyutgivna aktier i ett offentligt bolag (upp till Bds$ 10.000). Det finns även en rad personliga avdrag såsom grundavdrag (Bds$ 4 500 för ensamstående resp. Bds$ 7 500 för makar gemensamt), avdrag för beroende barn (Bds$ 750—2 100 per barn), skolavgifter (upp till Bds$ 525), andra beroende personer (Bds$ 750 per person, dock högst för två personer), hushållerska (upp till Bds$ 1 200) och trädgårdsmästare (upp till Bds$ 1200). Personer som inte har hemvist i Barbados är inte berättigade till något avdrag vid beräkning av den beskattningsbara inkomsten.
Inkomster understigande Bds$ 15000 är helt undantagna från beskattning. I det lägsta inkomstskiktet utgår skatt med 20 procent (beskattningsbar inkomst upp till Bds$ 15 000) och i det högsta med 50 procent (beskattningsbar inkomst överstigande Bds$ 55 000).
Ett bolag anses vara hemmahörande i Barbados om det bildats enligt lagstiftningen där eller om det leds och kontrolleras från Barbados. Bolagsskatt tas ut med 20 procent vad avser i Barbados hemmahörande byggnadsbolag som bygger och säljer minst två stenhus (brick houses) per år och med 35 procent vad avser övriga bolag exkl. livförsäkringsbolag. Livförsäkringsbolag beskattas med 5 procent på bruttot av sina inkomster från investeringar. I fråga om livförsäkringsbolag tas vidare en premieskatt om 3 procent ut vad avser i Barbados hemmahörande bolag och 5 procent av utländska botag. Vidare finns en allmän försäkringspremieskatt som för bolag hemmahörande i Barbados utgår med 3 procent i fråga om cgendomsförsäkring och med 1,5 procent i övrigt samt för utländska bolag med 6 resp. 3 procent.
En årlig fastighetsskatt tas ut på värdet av mark och byggnader.
Utdelning som ett bolag hemmahörande i Barbados uppbär från ett annat bolag som är hemmahörande där beskattas inte. Däremot beläggs utdelning från bolag hemmahörande i Barbados till ett utländskt bolag med en källskatt om 15 procent.
Bolag hemmahörande i Barbados beskattas löpande för inkomster från fasta driftställen i utlandet medan utdelning som härrör från utlandet beskattas då den uppbärs.
Inkomster som förvärvas av fasta driftställen i Barbados beskattas på samma sätt som inkomster som förvärvas av där hemmahörande bolag, dock att fasta driftställen därjämte har att erlägga en 10-procentig källskatt på den del av vinsten efter bolagsskatt som överförs eller som anses överförd till huvudkontoret.
Lager värderas i allmänhet till det lägsta av anskaffningskostnaden och nettoförsäljningsvärdet. FIFO-metoden eller genomsnittliga värdet ligger vanligen till grund för bokföringen och beskattningen. Normalt sett godtar dock skattemyndigheterna varje värderingsmetod som står i överensstämmelse med redovisningspraxis i branschen. Den bokföringsmässiga och skattemässiga värderingen skall dock överensstämma.
I skattehänseende tillämpas linjär avskrivning på basis av fastställda procentsatser, dock att extra avskrivning medges för anskaffningsåret. Därutöver medges ytterligare avskrivning (”investeringsavskrivning”) då fråga är om investeringar i maskiner eller utrustning till vissa industrier eller om bolaget i fråga exporterar till stater utanför den karibiska gemenskapen (CARICOM). De bokföringsmässiga och skattemässiga avskrivningarna behöver inte stå i överensstämmelse. Vinster som uppkommer vid avyttring av egendom som skrivits av beskattas som vanlig rörelseinkomst upp till ett belopp motsvarande de återvunna avskrivningarna.
Förluster hänförliga till tidigare år är avdragsgilla under nio år. För ett visst år får dock inte förlustavdraget minska den beskattningsbara inkomsten med mer än 50 procent. Livförsäkringsbolag är över huvud taget inte berättigade att dra av tidigare års förluster.
I likhet med många utvecklingsländer har Barbados viss lagstiftning som syftar till att främja investeringar. Genom denna lagstiftning medges en rad olika verksamheter mycket långtgående skatteförmåner. Nedan lämnas en kortfattad redogörelse för denna lagstiftning.
Tillverkare av godkända produkter medges enligt lagen om skattelättnader i vissa fall ("the Fiscal Incentives Act”) skatte- och avgiftsfrihet under varierande tid dock högst tio år.
Enligt lagen om stöd till hotellverksamhet (”the Hotel Aids Act”) får den som bedriver hotellrörelse från denna verksamhets vinst göra avdrag för vissa nedlagda kostnader som annars inte vore avdragsgilla. Kostnaderna får dras av det år de uppkom och, om avdraget då inte kan utnyttjas till fullo, under de därefter följande nio åren.
Bolag hemmahörande i Barbados vars inkomster uteslutande härrör från källor utanför Barbados beskattas enligt ”the International Business Companies (Exemption from Certain Taxes) Act” efter en skattesats som ofta uppgår till 2,5 procent eller lägre. Sådana bolag är också undantagna från all valutakontroll.
Förmåner ges också enligt ”the Offshore Banking Act” till banker hemmahörande i Barbados som uteslutande bedriver sin verksamhet utom Barbados, stiftelser som administreras av kvalificerade bolag hemmahörande i Barbados samt filialer till kvalificerade utländska banker. Enligt nämnda lagstiftning har dessa att erlägga en årlig avgift om Bds$ 25 000. Banker som bedriver sin verksamhet utanför Barbados har att erlägga skatt efter en degressiv skala enligt vilken skatt utgår med 2,5 procent i det lägsta skiktet (vinster upp till Bds$ 10000000) och med 1 procent i det högsta skiktet (vinster överstigande Bds$ 30 000 000).
Försäkringsbolag hemmahörande i Barbados som försäkrar risker utanför Barbados och bolag som administrerar sådana försäkringsbolag är
takontroll i Barbados. Sådana bolag har dock att erlägga en årlig avgift om Bds$ 5 000.
4¶Dubbelbeskattningsavtalets innehåll
Avtalet är utformat i nära överensstämmelse med de bestämmelser som Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) rekommenderat för bilaterala dubbelbeskattningsavtal ("Model Double Taxation Convention on Income and on Capital”, 1977). Utformningen har emellertid också påverkats av att Barbados är ctt utvecklingsland. Vissa bestämmelser har därför utformats i enlighet med de rekommendationer som Förenta Nationerna (FN) utfärdat för förhandlingar mellan utvecklade länder och utvecklingsländer ("United Nations Model Double Taxation Convention between Developed and Developing Countries”, 1980). Vidare förekommer givetvis avvikelser från de angivna rekommendationerna som är betingade av resp. stats interna skattelagstiftning. Såsom framgår av redogörelsen för skattesystemet i Barbados har Barbados t.cx. viss lagstiftning som syftar till att främja investeringar. Vissa av de lättnader som medges enligt denna lagstiftning riktar sig inte till företag som bedriver näringsverksamhet i Barbados i egentlig mening utan till företag vars inkomster uteslutande härrör från verksamhet utanför Barbados (”offshore”-verksamhet). Eftersom Sverige i likhet med flertalet medlemsstater i OECD inte är berett att understödja denna typ av verksamhet genom att medge företag som bedriver sådan verksamhet förmåner genom dubbelbeskattningsavtal, har avtalet kommit att innehålla regler om begränsningar av avtalets förmåner.
4.1¶Avtalets tillämpningsområde
Art. I anger de personer som omfattas av avtalet. I enlighet med denna bestämmelse, som överensstämmer med motsvarande bestämmelse i OECD:s modellavtal, skall avtalet tillämpas på personer som har hem vist i en avtalsslutande stat eller i båda avtalsslutande staterna. För att avtalet skall vara tillämpligt krävs således dels att fråga är om sådan person som avses 1 art. 3 punkt I d eller e, dels att denna person i enlighet med bestämmelserna i art. 4 punkt I har hemvist i en avtalsslutande stat. Som följer härav är avtalet således endast tillämpligt i fråga om personer som enligt den interna lagstiftningen i en avtalsslutande stat är skattskyldig där på grund av hemvist, bosättning, plats för företagsledning celler annan liknande omständighet samt under vissa i art. 4 punkt 1 angivna villkor på handelsbolag och dödsbon. Endast en person som avtalet tillämpas på är berättigad till de skattenedsättningar som föreskrivs 1 avtalet. Ett handelsbolag inregistrerat i en av de avtalsslutande staterna är med tillämpning av den angivna bestämmelsen berättigat att erhålla nedsättning av t.ex. källskatt på utdelning i enlighet med reglerna i art. 10 i den mån handelsbola- 36
tillfaller en person som har hemvist där. Det spelar därvid ingen roll om det är handelsbolaget celler dess delägare som är skattesubjekt. Har ett handelsbolag inregistrerat i en av de avtalsslutande staterna t.ex. tre delägare varav endast två har skatterättslig hemvist i staten i fråga medan den tredje har hemvist i en tredje stat, har handelsbolaget — om dess inkomster beskattas hos delägarna — rätt att erhålla de nedsättningar av källskatt som följer av avtalets regler beträffande två tredjedelar av den inkomst som uppbärs från den andra avtalsslutande staten. Det bör dock i detta sammanhang framhållas att de förmåner som följer av bestämmelserna i art. 6—23 i vissa fall begränsas genom bestämmelserna i art. 24.
Art. 2 upptar de skatter på vilka avtalet är tillämpligt. Den svenska statliga förmögenhetsskatten omfattas inte av avtalet. Som framgår av min redogörelse för skattesystemet i Barbados tas ingen allmän förmögenhetsskatt ut där. Eftersom den svenska förmögenhetsskatten inte omfattas av avtalet utgör avtalet inte något hinder för att enligt svenska regler beskatta förmögenhet även om denna innehas av person som enligt avtalets regler har hemvist i Barbados. Inte heller den statliga fastighetsskatten omfattas av förevarande avtal.
4.2¶Definitioner m. m.
Art. 3 innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer i avtalet. Innehället i artikeln överensstämmer i stort sett med det i OECD:s modellavtal, dock att definitionen av ”internationell trafik” (punkt 1 g) och ”medborgare” (punkt I h 2) har fått en i förhållande till modellavtalet något avvikande utformning. Definitioner förekommer även i andra artiklar t. ex. art. 10. 11 och 12, där den inkomst som behandlas i resp. artikel definieras. När det gäller tolkning av dubbelbeskattningsavtal och då bl. a. den i art. 3 punkt 2 intagna bestämmelsen får jag hänvisa till vad som anförts därom i propositionen om dubbelbeskattningsavtal mellan de nordiska länderna (prop. 1989/90: 33 s. 42 ff.).
Art. 4 innehåller regler som avser att fastställa var en person skall anses ha hemvist vid tillämpningen av avtalet. Artikeln överensstämmer, förutom vad avser de i punkt I intagna bestämmelserna rörande handelsbolag och dödsbon. med motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal. Obsecerveras bör dock att hemvistreglerna i art. 4 inte har betydelse för var en person skall anses vara bosatt enligt interna skatteförfattningar utan avser endast att reglera frågan om hemvist vid tillämpning av avtalet. Avtalets hemvistregler saknar således betydelse exempelvis då det gäller att avgöra huruvida utdelning i Sverige skall beläggas med kupongskatt eller beskattas i enlighet med bestämmelserna i lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt, SIL. När det gäller reglerna i de avtalsslutande staternas interna rätt inverkar de däremot på avtalets hemvistbegrepp eftersom frågan om var en fysisk eller juridisk person vid tillämpningen av avtalet skall anses ha hemvist i första hand avgörs med ledning av lagstiftningen i resp. stat (beträffande Sverige jfr 53 § kommunalskattelagen (1928: 370), 37
4 Riksdagen 1991/92. I saml. Nr 11
KL, och punkt I av anvisningarna till samma paragraf, 69 och 70 §§ samma lag samt 23 I mom. andra stycket, 6, 17 och 18 §§ SIL). Art. 4 punkterna 2 och 3 reglerar fall av s.k. dubbel bosättning, dvs. fall där den skattskyldige enligt svenska regler för beskattning anses bosatt i Sverige och enligt reglerna för beskattning i Barbados anses bosatt där. Vid tilllämpningen av avtalet skall i sådana fall den skattskyldige anses ha hemvist endast i den avtalsslutande stat i vilken han har hemvist enligt nämnda avtalsbestämmelser. En person som anses bosatt i såväl Sverige som Barbados enligt resp. stats interna regler men som vid tillämpningen av avtalet anses ha hemvist i Barbados skall således i fråga om de inkomster till vilka Sverige har beskattningsrätten enligt avtalet vid taxeringen i Sverige beskattas enligt de regler som gäller för här bosatta och är därvid således berättigad att erhålla t. ex. grundavdrag och allmänna avdrag.
Art. 5 definierar uttrycket ”fast driftställe” i avtalet. Uttrycket har i förevarande avtal fått cen något annan innebörd än uttrycket har i OECD:s och FN:s modellavtal. Detta gäller bl. a. bestämmelserna i punkt 2 f, g, i och j. Vad beträffar sistnämnda bestämmelse (punkt 2 j) innebär denna, såsom också framgår av bestämmelsen, att blotta innehavet av avsevärd maskincH eller annan utrustning medför att ett fast driftställe föreligger om utrustningen innehas under längre tid än sex månader och det oavsett om utrustningen använts eller inte. I detta sammanhang bör dock framhållas att punkt 2 endast innehåller en uppräkning — på intet sätt uttömmande — av exempel, som vart och ett kan prima facie anses utgöra fast driftställe. Dessa exempel bör dock ses mot bakgrund av den allmänna definitionen i punkt 1. De uttryck som räknas upp i punkt 2 ”plats för företagsledning”. ”filial”, ”kontor” osv. bör därför tolkas på sådant sätt att dessa platser för affärsverksamhet utgör fasta driftställen endast om de uppfyller villkoren i punkt 1. Bestämmelserna om ”fast driftställe” i svensk lagstiftning finns i punkt 3 av anvisnragarna till 53 § KL. För att ett företag i Barbados skall kunna beskattas för inkomst av rörelse från fast driftställe i Sverige enligt art. 7 i avtalet krävs att sådant driftställe föreligger såväl enligt bestämmelserna i KL som enligt avtalet.
4.3¶Avtalets beskattningsregler
Art. 6—22 innehåller avtalets regler om fördelning av beskattningsrätten till olika inkomster. Avtalets uppdelning i olika inkomster har endast betydelse för tillämpningen av avtalet och således inte vid bestämmandet av till vilket inkomstslag och vilken förvärvskälla inkomsten skall hänföras enligt svensk skatterätt. Vidare gäller att beskattningen i Sverige av en viss inkomst sker med utgångspunkt i svensk rätt. Har rätten att beskatta viss inkomst här inskränkts genom avtal måste denna begränsning iakttas. Jag vill i detta sammanhang ånyo peka på bestämmelserna om begränsningar av förmåner i art. 24 enligt vilka bestämmelserna i art. 6—22 i vissa fall inte är tillämpliga vare sig personen omfattas av avtalet eller inte. Observeras bör också att även om en inkomst enligt avtalet undantagits från beskattning i Sverige kan den komma att påverka storleken av den svenska 38
skatten som tas ut på övriga inkomster som tas till beskattning i Sverige Gfr art. 23 punkt 1 b). Vidare bör observeras att i de fall en inkomst ”får beskattas” i en avtalsslutande stat enligt bestämmelserna i art. 6—22 detta inte innebär att den andra staten fråntagits rätten att beskatta inkomsten i fråga. Beskattning får ske även i den andra staten om så kan ske enligt dess interna beskattningsregler, men denna stat måste i så fall undanröja den dubbelbeskattning som därvid uppkommer. Hur detta genomförs regleras i art. 23.
Inkomst av fast egendom får enligt art. 6 beskattas 1 den stat där egendomen är belägen. Enligt 21 och 22 §§ KL beskattas inkomst som härrör från fastighet i vissa fall som inkomst av näringsverksamhet. Vid tillämpning av avtalet bestäms dock rätten att beskatta inkomst av fastighet med utgångspunkt i art. 6, dvs. den stat i vilken fastigheten är belägen får beskatta inkomsten. Detta hindrar dock inte Sverige från att beskatta inkomsten som inkomst av näringsverksamhet vid taxeringen här. Royalty från fast egendom eller för nyttjande av eller rätten att nyttja mineralfyndighet, källa eller annan naturtillgång behandlas också som inkomst av fast egendom vid tillämpningen av avtalet. Annan royalty beskattas enligt art. 12.
Art. 7 innehåller regler om beskattning av rörelseinkomst. Sådan inkomst beskattas enligt huvudregeln i punkt I endast i den stat där företaget är hemmahörande. Om företaget bedriver rörelse från fast driftställe i den andra staten, får emellertid inkomst som är hänförlig till driftstället beskattas i denna stat. I fall då ett företag i en avtalsslutande stat, vilket har fast driftställe i den andra avtalsslutande staten, bedriver rörelse i denna andra stat på annat sätt än genom det fasta driftstället får sådan inkomst enligt den i punkt 2 intagna bestämmelsen, vilken delvis motsvarar art. 7 punkt I i FN:s modellavtal, hänföras till det fasta driftstället. Sådan inkomst får dock inte hänföras till det fasta driftstället med mindre än att den bedrivna verksamheten är av samma eller liknande slag som den som bedrivs från det fasta driftstället samt företaget inte kunnat visa att verksamheten inte skäligen kunde ha bedrivits från det fasta driftstället.
Om ett företag hemmahörande i Barbados bedriver rörelse i Sverige från fast driftställe här skall vid inkomstberäkningen i första hand tillämpas svenska regler men beräkningen får inte stå i strid med bestämmelserna i detta avtal.
Vid bestämmandet av fördelningen av inkomster mellan fast driftställe och huvudkontor skall den s. k. arm's length-principen användas, dvs. till driftstället skall hänföras den inkomst som detta driftställe skulle ha förvärvat om driftstället — i stället för att avsluta affärer med huvudkontoret — hade avslutat affärer med ett helt fristående företag på de villkor och till de priser som gäller under vanliga marknadsförhållanden (punkt 3).
Art. 7 punkt 4 innehåller vissa regler för hur utgifter som uppkommit för ett fast driftställe skall behandlas. Därvid klargörs att t.ex. allmänna förvaltningskostnader som uppkommit hos företagets huvudkontor för ett fast driftställe är en utgift som får dras av hos det fasta driftstället. I sådana fall får en proportionell del av huvudkontorets utgifter av detta slag hänföras till driftstället. Art. 7 punkt 7 saknar motsvarighet i såväl OECD:s som 39
FN:s modellavtal. Enligt denna bestämmelse får skattemyndigheterna i de Prop. 1991/92: 11 avtalsslutande staterna bestämma den inkomst som är hänförlig till ett fast driftsställe genom skön eller uppskattning i fall då den för skattemyndighe- . ten tillgängliga informationen är otillräcklig under förutsättning att den valda metoden står i överensstämmelse med de principer som föreskrivits i artikeln.
Ingår i inkomst av rörelse inkomster som behandlas särskilt i andra artiklar i detta avtal regleras beskattningsrätten till dessa inkomster i de särskilda artiklarna (art. 7 punkt 9).
Beskattning av inkomst av rörelse i form av sjöfart eller luftfart i internationell trafik sker inte enligt reglerna i art. 7 utan regleras särskilt i art. 8. Dessa inkomster beskattas enligt art. 8 punkt I endast i den stat där det företag som bedriver sädan verksamhet har hemvist. De särskilda reglerna för SAS 1 punkt 2 innebär att avtalet endast reglerar beskattningen av den del av SAS:s inkomst som är hänförlig till den svenske delägaren.
Art. 9 innehåller sedvanliga regler om omräkning av inkomst vid obcehörig vinstöverföring mellan företag med intressegemenskap.
Art. 10 behandlar beskattningen av utdelningsinkomster. I vissa fall skall emellertid rätten att beskatta utdelning fördelas med tillämpning av avtalets regler för beskattning av inkomst av rörelse eller av fritt yrke. Dessa fall anges i punkt 5. Där föreskrivs att art. 7 resp. art. 15 skall tillämpas, om den som har rätt till utdelningen har hemvist i en avtalsslutande stat och har fast driftställe eller stadigvarande anordning i den andra avtalsslutande staten och utdelningen är hänförlig till andel som äger verkligt samband med det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen. Definitionen av uttrycket ”utdelning”, som återfinns i punkt 3, överensstämmer i huvudsak med den i OECD:s modellavtal.
Bestämmelserna om utdelning innebär i övrigt följande. Enligt punkt I får utdelning från bolag med hemvist i en avtalsslutande stat till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten beskattas även i den stat där bolaget som betalar utdelningen har hemvist (källstaten). Skatten skall dock enligt punkt 2 a begränsas till att högst utgöra 5 procent av utdelningens bruttobelopp om den som har rätt till utdelningen är ett bolag (med undantag för handelsbolag) som behärskar minst 10 procent av det utdelande bolagets kapital. I övriga fall skall skatten begränsas till att högst utgöra 15 procent av utdelningens bruttobelopp (punkt 2 b). De nu redovisade begränsningarna i källstatens beskattningsrätt gäller endast då ”mottagaren har rätt till utdelningen”. Av detta villkor, vilket även uppställs i fråga om ränta (art. 11 punkt 2), royalty (art. 12 punkt 2) och ersättning för företagsledning (art. 13 punkt 2), följer att den i punkten angivna begränsningen av skatten i källstaten inte gäller när en mellanhand, exempelvis cn representant eller en ställföreträdare, sätts in mellan inkomsttagaren och utbetalaren, om inte den som har rätt till utdelningen har hemvist i den andra avtalsslutande staten.
Punkt 4 innehåller bestämmelser om skattefrihet för utdelning från bolag i Barbados till svenskt bolag. Här bör erinras om bestämmelserna om skattefrihet för utdelning från utländska dotterbolag i 7§ 8 mom. SIL. Skulle en tillämpning av SILs bestämmelser vara mer gynnsam hindrar 40
givetvis inte bestämmelserna i punkt 4 att SILs bestämmelser tillämpas. Skattefrihet enligt avtalet föreligger emellertid endast om vissa villkor är uppfyllda. Härvid gäller att utdelningen enligt svensk skattelagstiftning (jfr 78 8 mom. SIL) skulle ha varit undantagen från skatt om båda bolagen hade varit svenska. Vidare krävs antingen att den vinst (vilken helt eller delvis kan bestå av utdelning) av vilken utdelningen betalats underkastats den normala bolagsskatten i Barbados eller en därmed jämförlig inkomstskatt (punkt 4 a) eller att den utdelning som betalas av bolaget i Barbados uteslutande eller så gott som uteslutande utgörs av utdelning vilket bolaget under det aktuella eller tidigare år mottagit på aktier eller andelar som bolaget innehar i ett bolag med hemvist i tredje stat, och vilken utdelning skulle ha varit undantagen från svensk skatt om de aktier eller andelar på vilka utdelningen betalas hade innehafts direkt av bolaget med hemvist i Sverige (punkt 4 b). Enligt artikel 23 punkt I d och f inbegrips under de första tio åren under vilka detta avtal tillämpas i det i punkt 4 a använda uttrycket ”den normala bolagsskatten i Barbados” belopp som i Barbados skulle ha påförts såsom inkomstskatt eller bolagsskatt om inte skattebefrielse eller skattenedsättning medgivits enligt vissa i art. 23 närmare angivna investeringsfrämjande bestämmelser i den interna lagstiftningen i Barbados. Avsikten är givetvis att skattefrihet skall medges endast i de fall befrielsen eller nedsättningen gjorts enligt någon eller några av de särskilt angivna bestämmelserna. Det räcker således inte att befrielsen eller nedsättningen skett enligt lagstiftning avsedd att vara investeringsfrämjande.
Som jag redan redovisat föreligger enligt avtalet skattefrihet för utdelning från bolag i Barbados till svenskt bolag endast om utdelningen enligt svensk skattelagstiftning skulle ha varit undantagen om båda bolagen hade varit svenska samt om antingen de i punkt 4 a eller de i punkt 4 b uppställda ytterligare villkoren är uppfyllda. Beträffande den närmare innebörden av dessa i punkt 4a och b intagna alternativa villkoren för att sådan utdelning skall vara undantagen från beskattning i Sverige vill jag göra följande förtydligande. Vad först gäller det i punkt 4 a uppställda alternativa villkoret, att utdelning skall vara undantagen från beskattning i Sverige om den bakomliggande vinsten underkastats den normala bolagsskatten i Barbados eller en därmed jämförlig inkomstskatt i någon annan stat, kan detta belysas med följande exempel. Ett bolag hemmahörande i Barbados har under ett visst år haft en sammanlagd vinst om Bds$ 1000000. Av denna vinst har Bds$ 500.000 i någon stat underkastats en enligt avtalet godtagbar beskattning medan resterande Bds$ 500000 är obeskattade. Under angivna förhållanden kan de Bds$ 500000 som underkastats en godtagbar beskattning tas hem till Sverige i form av skattefri utdelning. Skulle hela årsvinsten tas hem till Sverige innebär detta att hälften enligt avtalet är att anse som skattefri utdelning och att hälften i princip skall beläggas med svensk inkomstskatt. Jag vill i detta sammanhang också framhålla att då det i punkt 4 a talas om en med den normala bolagsskatten i Barbados jämförlig inkomstskatt så skall denna jämförelse göras med utgångspunkt i det fall då Barbados tar ut full bolagsskatt och självfallet inte med de fall då skattebefrielse eller skattenedsättning medgivits enligt de investeringsfrämjande eller andra motsvarande bestämmel- 41
ser i den interna lagstiftningen i Barbados. Vidare tar villkoret att en därmed jämförlig inkomstskatt skall ha uttagits på den bakomliggande vinsten sikte på inkomstbeskattning som skett i såväl stater med vilka Sverige har dubbelbeskattningsavtal som stater med vilka Sverige inte har något sådant avtal. Vad sedan gäller det i punkt 4 b uppställda villkoret för att utdelning skall undantas från svensk inkomstbeskattning kan inledningsvis konstateras att detta villkor är helt fristående från det i punkt 4 a. För att skattefrihet för utdelning skall föreligga i Sverige uppställs således vid tillämpning av punkt 4 b inget krav på att den bakomliggande vinsten skall ha underkastats den normala bolagsskatten i Barbados eller en därmed jämförlig inkomstskatt i någon annan stat. För att nu ifrågavarande villkor skall vara uppfyllt krävs däremot att den utdelning som bolaget i Barbados utbetalar uteslutande eller så gott som uteslutande består av sådan utdelning från tredje stat som enligt bestämmelserna i 7§ 8 mom. SIL eller enligt dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och den aktuella tredje staten eller staterna skulle ha varit skattefri om den betalats direkt till det svenska bolaget. Villkor motsvarande de nu behandlade återfinns i en rad andra svenska dubbelbeskattningsavtal.
Punkt 6 innehåller förbud mot s.k. extra-territoriell beskattning av utdelning (beträffande detta slag av beskattning se punkterna 32—35 i kommentaren till art. 10 punkt 5 i OECD:s modellavtal).
Bestämmelserna i punkt 7 innebär att Barbados äger ta ut transfereringsskatt med 5 procent på sådan inkomst som ett fast driftställe i Barbados förvärvat och som överförs till bolaget i Sverige. Som framgår av den lämnade redogörelsen för skattelagstiftningen i Barbados utgår sådan transfereringsskatt enligt den interna rätten med 10 procent. För svenskt vidkommande är det enligt intern svensk lagstiftning inte möjligt att ta ut motsvarande skatt.
Ränta får enligt art. 17 punkt I beskattas i den stat där mottagaren har hemvist. Vad som här menas med ränta framgår av punkt 4. Även den stat varifrån räntan härrör får emellertid enligt artikelns punkt 2 beskatta ränta men skatten får i sådant fall inte överstiga 5 procent av räntans bruttobelopp. Undantag från denna källstatens beskattningsrätt görs dock i punkt 3 då fråga är om ränta som betalas till en avtalsslutande stat eller något av dess organ (däri inbegripet angivna institutioner) samt till person med hemvist i en avtalsslutande stat på grund av skuld garanterad eller försäkrad av denna avtalsslutande stat eller något av dess organ. Bestämmelserna 1 punkterna 1, 2 och 3 tillämpas inte i de fall som avses i punkt 5. dvs. då räntan är hänförlig till fordran som äger verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som den som har rätt till räntan har i den andra avtalsslutande staten eller med sådan verksamhet som avses i art. 7 punkt 2. I sådant fall skall beskattningsrätten till räntan i stället fördelas med tillämpning av art. 7 resp. art. 15 som behandlar inkomst av rörelse resp. fritt yrke. Enligt svenska interna beskattningsregler utgör säväl inkomst av rörelse som inkomst av fritt yrke i allmänhet inkomst av näringsverksamhet. Den här beskrivna beskattningsrätten för källstaten kan bli tillämplig i Sverige — i de fall bosättning i Sverige enligt interna beskattningsregler inte föreligger — endast om räntan enligt punkt 2 av
anvisningarna till 22 § KL skall hänföras till intäkt av näringsverksamhet. Dessutom fordras att fast driftställe föreligger enligt intern svensk rätt eller att inkomsten hänför sig till här belägen fastighet (53 § I mom. a KL och 6§ I mom. SIL).
Ränta, som utbetalas från Sverige till en fysisk person som enligt avtalet har hemvist i Barbados och som enligt interna svenska beskattningsregler inte är bosatt i Sverige, kan inte beskattas i Sverige om räntan i Sverige skall hänföras till inkomstslaget kapital. Då en fysisk person, som enligt svenska beskattningsregler är bosatt i Sverige men enligt avtalet har hemvist i Barbados, uppbär ränta från Sverige, gäller följande. Vid inkomsttaxeringen i Sverige hänförs räntan på vanligt sätt till resp. inkomstslag i enlighet med bestämmelserna i de interna svenska skatteförfattningarna. Om räntan är av sådant slag att Sverige enligt art. 11 punkt 2 endast äger rätt att ta ut skatt med högst 5 procent av räntans bruttobelopp måste den svenska skatt som belöper på ränteintäkten, i den mån den annars skulle komma att överstiga 5 procent av bruttobeloppet, nedsättas med överskjutande del. Ränta som cen i Sverige bosatt fysisk person som enligt avtalet har hemvist i Barbados uppbär från källa i Barbados får däremot enligt avtalets bestämmelser över huvud taget inte beskattas i Sverige (art. 22).
Sådan royalty som avses i art. 12 punkt 3 och som härrör från en avtalsslutande stat (källstaten) och betalas till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten får enligt punkt I beskattas i denna andra stat. Definitionen av uttrycket ”royalty” omfattar till skillnad från OECD:s modellavtal inte leasingavgifter och andra ersättningar för rätten att nyttja lös egendom. I fråga om sådana avgifter och ersättningar skall i stället bestämmelserna 1 art. 7 (Inkomst av rörelse) tillämpas. Detta ligger också i linje med de rekommendationer som OECD lämnat i den år 1985 upprättade rapporten ”Trends in International Taxation”. Enligt punkt 2 får också källstaten ta ut skatt på royaltybetalningar men denna skatt skall begränsas till högst 5 procent av royaltyns bruttobelopp om mottagaren har rätt till royaltyn. Royalty för upphovsrätt för nyttjande av eller för rätten att nyttja litterärt, konstnärligt eller vetenskapligt verk (inkl. royalty för biograffilm samt film och band för användning av radio eller television) skall dock enligt punkt 4 vara undantagen från beskattning i källstaten. Från de redovisade bestämmelserna i punkterna I, 2 och 4 görs i punkt 5 ett undantag för sådana fall då den rättighet eller egendom för vilken royaltyn betalas har verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som den som har rätt till royaltyn har i den andra avtalsslutande staten eller med sådan affärsverksamhet som avses i art. 7 punkt 2. I sådant fall fördelas beskattningsrätten till royaltyn mellan staterna med tillämpning av bestämmelserna i art. 7 resp. art. 15 som behandlar inkomst av rörelse resp. fritt yrke.
Royalty som utbetalas från Sverige till person med hemvist i Barbados får således beskattas här (om inte fråga är om sådan rovalty som avses i punkt 4) men skatten får inte överstiga 5 procent av royaltyns bruttobelopp. Dessa begränsningar av skattens storlek gäller inte i fall som avses i punkt 5. För att beskattning skall få ske i Sverige krävs naturligtvis att 43
detta kan ske enligt intern svensk rätt (jfr punkt I av anvisningarna till 21 § Prop. 1991/92:11 KL och punkt 3 femte stycket anvisningarna till 53 § KL samt 2 § I mom. SIL).
I art. 13, som saknar förebild i såväl OECD:s som FN:s modellavtal. behandlas ersättning för företagsledning. Vad som härvid avses med uttrycket ”ersättning för företagsledning” framgår av punkt 3. I vissa fall skall emellertid rätten att beskatta ersättning för företagsledning fördelas med tillämpning av avtalets bestämmelser rörande beskattning av inkomst av rörelse. Dessa fall anges i punkt 4. Där föreskrivs att art. 7 skall tillämpas om det företag till vilket ersättningen betalas har hemvist i en avtalsslutande stat och har fast driftställe eller bedriver sådan verksamhet som avses i art. 7 punkt 2 i den andra avtalsslutande staten och de tjänster för vilka ersättningen betalas äger verkligt samband med det fasta driftstället eller den bedrivna verksamheten.
Bestämmelserna om ersättning för företagsledning innebär i övrigt följande. Enligt punkt 1 får sådan ersättning som betalas av person med hemvist i en avtalsslutande stat till företag i den andra staten beskattas i denna andra stat, dvs. mottagarens hemviststat. Ersättningen får emellertid även beskattas i den avtalsslutande stat där den som erlägger ersättningen har hemvist, men skatten får i sådant fall inte överstiga 5 procent av ersättningens bruttobelopp.
Art. 14 behandlar beskattning av realisationsvinst. Bestämmelserna i punkterna 1—3 och 5 överensstämmer med motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal, dock att vinst vid avyttring av skepp eller luftfartyg som används i internationell trafik resp. lös egendom som är hänförlig till användningen av sådana skepp eller luftfartyg enligt punkt 3 endast skall beskattas i den stat där det avyttrande företaget har hemvist. Vidare återfinns i punkt 4 en bestämmelse som möjliggör för Sverige att beskatta realisationsvinster som härrör från avyttring av andelar i svenska bolag även om avyttringen ägt rum efter det att säljaren avflyttat från Sverige (jfr 53 § I mom. första stycket a KL).
Enligt art. 15 beskattas inkomst av fritt yrke eller annan självständig yrkesutövning i regel endast där yrkesutövaren har hemvist. Utövas verksamheten från en stadigvarande anordning i den andra staten som regelmässigt står till hans förfogande (punkt I a) eller om personen i fråga vistas i den andra avtalsslutande staten under tidrymd eller tidrymder som sammanlagt överstiger 90 dagar under beskattningsåret (punkt 1 b) får dock inkomsten även beskattas där, dvs. i verksamhetsstaten. Den del av inkomsten som i sådana fall får beskattas i verksamhetsstaten är dock begränsad till vad som är hänförligt till den stadigvarande anordningen där resp. till vad som förvärvas genom den i verksamhetsstaten bedrivna verksamheten. Innebörden av uttrycket ”fritt yrke” belyses i punkt 2 med några typiska exempel. Denna uppräkning är emellertid endast förklarande och inte uttömmande. I detta sammanhang bör också observeras att denna artikel behandlar ”fritt yrke samt annan verksamhet av självständig karaktär”. Artikeln skal! sålunda inte tillämpas när fråga är om anställning, t.ex. läkare som tjänstgör som anställd tjänsteläkare på fabrik eller ingenjör som är anställd i ett av honom ägt aktiebolag. Artikeln är inte 44
heller tillämplig på sådan självständig verksamhet som artister eller idrottsmän utövar, utan deras verksamhet omfattas av art. 18.
Art. 16 behandlar beskattning av enskild tjänst. Punkt I innebär att sådan inkomst i princip beskattas i den stat där arbetet utförs. Undantag från denna regel gäller vid viss korttidsanställning under de förutsättningar Som anges i punkt 2. I sådana fall sker beskattning endast i inkomsttagarens hemviststat. I punkt 3 har intagits särskilda regler om beskattning av arbete ombord på skepp eller luftfartyg i internationell trafik.
Styrelsearvoden och annan liknande ersättning får enligt art. 17 punkt I beskattas i den stat där bolaget i fråga har hemvist. Enligt punkt 2 gäller motsvarande beträftande lön och liknande ersättning som någon uppbär i egenskap av tjänsteman i högre företagsledande ställning.
Beskattning av inkomst som underhållningsartister och sportutövare uppbär genom sin verksamhet regleras i art. 18. Sådan inkomst får beskattas I den stat där verksamheten utövas (punkt 1). Detta gäller oavsett om inkomsten förvärvas under utövande av fritt yrke eiler enskild tjänst. Enligt punkt 2 får inkomsten beskattas i den stat där underhållningsartisten eller idrottsmannen utövar verksamheten, även om ersättningen utbetalas till en annan person (t. ex. arbetsgivare hos vilken underhållningsartisten eller idrottsmannen är anställd) än underhållningsartisten eller idrottsmannen själv. Enligt punkt 3 får också arvoden som agenter etc. förvärvar genom att tillhandahålla sådan personlig verksamhet som utövas av underhållningsartist eller sportutövare beskattas i verksamhetsstaten. Undantag från nu behandlade bestämmelser görs dock om besöket av underhållningsartisten eller sportutövaren till avsevärd del finansieras genom allmänna medel från den andra avtalsslutande staten, något av dess organ eller lokal myndighet. Detsamma gäller om inkomsten förvärvas av en organisation vars verksamhet bedrivs utan vinstsyfte och vars inkomst inte till någon del betalas till innehavare, medlemmar eller någon av organisationens andelsägare eller kan användas för dessas personliga syften eller om inkomsten förvärvas av underhållningsartisten eler sportutövaren på grund av tjänster utförda åt en sådan organisation.
Art. 19 behandlar beskattning av pension, dock att sådan pension som betalas av eller från fonder inrättade av en avtalsslutande stat eller dess lokala myndigheter till fysisk person på grund av arbete som utförts i den statens eller dess lokala myndigheters tjänst inte omfattas av denna artikel utan av art. 20 punkt 2. I fråga om sådan i art. 19 behandlad pension får den beskattas i den avtalsslutande stat från vilken den härrör. Till skillnad från motsvarande bestämmelse i OECD:s modellavtal (art. 18) omfattar denna artikel inte ”annan liknande ersättning”. Detta innebär att livränta inte omfattas av denna artikel utan av art. 22 (Annan inkomst).
Inkomst av offentlig tjänst — med undantag för pension — beskattas enligt art. 20 i regel endast i den stat som betalar ut inkomsten i fråga (punkt I a). Under vissa i punkt I b angivna förutsättningar får dock sådan ersättning endast beskattas i inkomsttagarens hemviststat. Som jag redan nämnt i min redogörelse för art. 19 återfinns i art. 20 punkt 2 en bestämmelse rörande beskattning av pension på grund av tidigare offentlig tjänst. Sådan pension beskattas endast i källstaten. Enligt punkt 3 beskattas i 45
vissa fall ersättning av offentlig tjänst enligt reglerna i art. 16 (Enskild tjänst), art. 17 (Styrelsearvoden etc.) resp. art. 19 (Pension).
Art. 21 innehåller regler om skattelättnader för studeranden och praktikanter.
Inkomst som inte behandlas särskilt i art. 6—21 beskattas enligt art. 22 endast i inkomsttagarens hemviststat utom i de fall då inkomsten härrör från källa i den andra avtalsslutande staten. I sistnämnda fall får jämväl källstaten beskatta inkomsten.
4.4¶Metoder för undanröjande av dubbelbeskattning
Bestämmelserna om undvikande av dubbelbeskattning finns i art. 23. Sverige tillämpar enligt punkt 1 a avräkning av skatt (”credit of tax”) som huvudmetod för att undvika dubbelbeskattning. Även Barbados tillämpar denna metod (punkt 2).
Innebörden av avräkningsbestämmelserna är att en person med hemvist 1 den ena staten taxeras där även för sådan inkomst som enligt avtalet får beskattas i den andra staten. Den uträknade skatten minskas därefter i princip med den skatt som enligt avtalet har tagits ut i den andra staten. Vid avräkning av skatt på inkomst i Sverige tillämpas bestämmelserna i lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt. Därvid beräknas svensk inkomstskatt på inkomsten på vanligt sätt.
I likhet med de flesta andra avtal med utvecklingsländer innehåller förevarande avtalsförslag regler om avräkning i vissa fall i Sverige av högre skattebelopp än som faktiskt erlagts i den andra staten, s.k. matching credit. Bestämmelserna härom återfinns i punkt 1 c. Vad beträffar den i punkt I d intagna bestämmelsen får jag hänvisa till vad jag redan sagt i samband med min genomgång av bestämmelserna 1 art. 10 punkt 4 om skattefrihet för utdelning. De i punkterna c och d intagna bestämmelserna skall dock enligt punkt 1 e inte tillämpas beträffande en bestämmelse om skattelättnad som ändrats efter det att detta avtal undertecknats om ändringen är att anse som väsentlig. De behöriga myndigheterna kan dock komma överens om att bestämmelserna i punkterna c och d skall tillämpas på en sådan bestämmelse även efter det att den ändrats på angivet sätt. De nu redovisade bestämmelserna i punkterna c och d skall tillämpas under de tio första åren efter det att detta avtal trätt i kraft (punkt f). Efter utgången av denna tidsperiod kan de behöriga myndigheterna överlägga med varandra för att bestämma om denna tidrymd skall utsträckas. Förslag om sådan förlängning kommer, om sådan överenskommelse träffas, att i överensstämmelse med vad riksdagen med anledning av motion 1988/89:Sk35 givit regeringen till känna (SkU25) föreläggas riksdagen för godkännande.
4.5¶Särskilda bestämmelser
Art. 24 innehåller bestämmelser enligt vilka de förmåner som följer av avtalet under vissa förutsättningar helt eller delvis kan begränsas, t. ex. vad gäller de begränsningar i källstatens beskattningsrätt som följer av bestäm- 46
melserna i art. 6—23 eller den i art. 10 punkt 4 intagna bestämmelsen
rörande skattefrihet för mottagen utdelning.
Bakgrunden till den i punkt I intagna bestämmelsen, som för övrigt har
sin förebild i det modellavtal som USA använder vid bilaterala förhandlingar om dubbelbeskattningsavtal, är att man internationellt (framför allt inom OECD, se t. cx. Issues in International Taxation No I ”International
Tax Avoidance and Evasion”, Paris 1987) i allt högre utsträckning börjat
uppmärksamma att personer som inte omfattas av ett dubbelbeskattningsavtal eller som inte har någon egentlig anknytning till någon av de avtalsslutande staterna på ett otillbörligt sätt söker utnyttja de förmåner som ett
avtal berättigar till, s.k. treaty shopping. Detta kan t. ex. ske genom att en person med hemvist i en stat (A) bildar ett bolag i Sverige i syfte att
komma i åtnjutande av de förmåner som följer av svenska dubbelbeskatt-
ningsavtal med en annan stat. Detta kan bero på att staten A inte har något dubbelbeskattningsavtal med den aktuella staten eller att Sverige har ett i visst avseende förmånligare avtal. Förhållandet kan belysas med följande
exempel. Ett bolag i staten A avser att lämna ctt större lån till ett företag
hemmahörande i Barbados. Eftersom staten A inte har något dubbelbeskattningsavtal med Barbados kommer den ränta som företaget i Barbados har att erlägga att beläggas med en källskatt om 135 procent. I syfte att
nedbringa denna källskatt bildar bolaget i staten A ett bolag i Sverige som sedan lånar ut pengarna till företaget i Barbados. Härigenom kommer källskatten i Barbados i enlighet med bestämmelserna i detta avtal att
kunna nedbringas till 5 procent. Om sedan det svenska bolaget i sin tur av
bolaget i staten A lånat en summa motsvarande den som det svenska bolaget lånat ut kan den från Barbados härrörande räntan vidarebefordras
i form av ränta till staten A utan att ha belastats med någon svensk skatt. Syftet med den i punkt I intagna bestämmelsen är att stoppa denna form
av treaty shopping, vars enda eller huvudsakliga syfte är att utnyttja en
eller flera staters avtalsnät för att minimera skattebelastningen. Bestämmelsen syftar däremot inte till att undanta personer som i någon av de
avtalsslutande staterna bedriver reell verksamhet från att omfattas av bestämmelserna i art. 6—23.
Bestämmelserna om begränsningar av förmåner innebär i övrigt följande. Enligt punkt 1 är en person med hemvist i en avtalsslutande stat som
förvärvar inkomst som härrör från den andra avtalsslutande staten under i
punkterna a resp. b angivna förhållanden inte berättigad till de förmåner som anges i art. 6—23. Punkt a behandlar därvid det fallet då 50 procent
eller mindre av det verkliga intresset i en sådan person (eller, i fråga om
bolag, 50 procent eller mindre av antalet aktier inom varje aktieslag) direkt
eller indirekt ägs av en eller flera fysiska personer med hemvist i en av de
avtalsslutande staterna. Det fall som här åsyftas är således det då personer
med hemvist i tredje stat äger 50 procent eller mer av det verkliga intresset
i en person med hemvist i Sverige eller Barbados. I punkt b behandlas det
fallet då en person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar inkomst
som härrör från den andra avtalsslutande staten och personens inkomst till väsentlig del används, direkt eller indirekt, för att infria förpliktelser (inkl.
förpliktelser att erlägga ränta och royalty) till personer med hemvist i en 47
slussning av räntor.
Avtalets bestämmelser, såvitt dessa medför förmåner, kan även begränsas på andra grunder än de som anges i punkt 1. I punkt 2 återfinns nämligen en bestämmelse som tar sikte på det fall då ett bolag i enlighet med den interna lagstiftningen i Barbados där medges skattelättnader som är av sådant slag att några förmåner enligt avtalet inte kan komma i fråga. Enligt den nu aktuella bestämmelsen i punkt 2 gäller att ett bolag som är berättigat till någon särskild skattelättnad enligt ”Exempt Insurance Act”, Cap. 308A, ”Off-shore Banking Act”, Cap. 325, ”International Business Companies (Exemption from Taxes) Act”, Cap. 77 eller någon annan huvudsakligen likartad lagstiftning i Barbados inte är berättigat till några förmåner enligt avtalet. I förhållande till bestämmelserna i punkt I innebär detta en ytterligare begränsning i så måtto att inte heller avtalets bestämmelser rörande förbud mot diskriminering (art. 25) resp. förfarandet vid ömsesidig överenskommelse (art. 26) är tillämpliga på bolag som avses i punkt 2. Däremot omfattas även dessa bolag av avtalets bestämmelser rörande utbyte av upplysningar (art. 27).
Om den person som förvärvar inkomsten är ett bolag med hemvist i en avtalsslutande stat och bolagets viktigaste aktieslag är föremål för en betydande och regelbunden omsättning på cn erkänd aktiebörs skall enligt punkt 3 bestämmelserna i punkt 1 inte tillämpas. Anledningen är att det beträffande ett sådant bolag inte behöver befaras att det används för treaty shopping. Vidare skall de behöriga myndigheterna enligt punkt 4, om fråga uppkommer om att vägra någon med hemvist i Sverige eller Barbados skattelättnader med stöd av nu behandlade bestämmelser, överlägga med varandra. Syftet med dessa överläggningar är bl. a. att avgöra huruvida den bedrivna verksamheten kan anses innefatta ett otillbörligt utnyttjande av avtalets bestämmelser (punkt 1) resp. att fastställa om bolaget i fråga är berättigat till någon sådan i punkt 2 angiven särskild skattelättnad.
Avslutningsvis vill jag i detta sammanhang också peka på att en i Sverige hemmahörande delägare i en utländsk juridisk person — som inte utgör utländskt bolag — i vissa fall skall beskattas här i riket för den del av den utländska juridiska personens vinst som belöper på delägaren (fr 53 § 2 mom. KL, punkt 10 andra stycket av anvisningarna till nämnda lagrum samt 6 § I mom. d, 6 § 2 mom. och 16 § 2 mom. SIL). Såsom framgår av 16 § 2 mom. SIL kan dessa bestämmelser vara tillämpliga på person som omfattas av bestämmelserna i punkterna I och 2 i denna artikel, dvs. person på vilken ett dubbelbeskattningsavtals regler om begränsning av beskattningsrätten inte tillämpas.
I art. 25 återfinns bestämmelser om förbud i vissa fall mot diskriminering vid beskattningen. I enlighet med den i punkt 4 intagna bestämmelsen äger Barbados tillämpa sina interna beskattningsregler beträffande filialinkomster samt beträffande försäkringsgivare som inte har hemvist i Barbados och utländska försäkringsbolag såvitt avser inkomst av försäkringspremier. Inkomster av nu ifrågavarande slag får därvid, oavsett om fråga är om diskriminering enligt punkt 2, beskattas enligt de procentsatser som anges i Inkomstskattelagen (Income Tax Act). 48
Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse regleras i art. 26 och be- Prop. 1991/92: 11 stämmelserna om utbyte av upplysningar finns i art. 27. När det gäller utbytet av upplysningar omfattar detta (punkt 1) alla slag av skatter och således inte bara de som omfattas av avtalet.
I art. 28 finns vissa föreskrifter beträffande diplomatiska företrädare och konsulära tjänstemän. Beträffande den närmare innebörden av dessa bestämmelser hänvisas till kommentaren till art. 27 i OECD:s modellavtal.
Bestämmelsen i art. 29, Övriga bestämmelser, syftar till att förhindra att inkomst eller realisationsvinst från Sverige till mottagare i Barbados beskattas för lågt eller helt undgår skatt därför att Barbados enligt sin lagstiftning kan beskatta inkomsten eller realisationsvinsten endast till den del den förts över dit (beskattning på s.k. ”remittance”-basis).
4.6¶Slutbestämmelser
Art. 30 och 31 innehåller bestämmelser om avtalets ikraftträdande och upphörande.
Enligt art. 30 skall de avtalsslutande staterna meddela varandra att de konstitutionella åtgärder vidtagits som krävs för att avtalet skall träda i kraft. Avtalet träder enligt punkt 2 i kraft trettio dagar efter dagen för det sista av dessa meddelanden. Avtalet tillämpas i fråga om skatter som innehålls vid källan på belopp som betalas eller överförs till person med hemvist utomlands den I januari det år som följer närmast efter det kalenderår då avtalet träder i kraft eller senare. Vidare tillämpas avtalet i fråga om andra skatter på inkomst som förvärvas den I januari kalenderåret närmast efter det då avtalet träder i kraft eller senare.
Avtalet kan enligt art. 31 sägas upp först sedan fem år förflutit sedan ikraftträdandet.
5¶Lagrådets hörande
Såsom framgår av 2 §i den föreslagna lagen skall avtalets beskattningsregler tillämpas endast i den mån de medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. Jag anser på grund härav och på grund av förslagets beskaffenhet att lagrådets hörande inte är nödvändigt.
6¶Hemställan
Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att godkänna avtalet mellan Sverige och Barbados för att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande skatter på inkomst samt att anta förslaget till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Barbados.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att
genom proposition föreslå riksdagen att anta de förslag som föredraganden
har lagt fram.
Norstedts Tryckeri AB, Stockholm 1991 50