RPSFS 2011:5
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vägning av fordon med portabla fordonsvågar
1
Rikspolisstyrelsens författningssamling
ISSN 0347-545X Utgivare: chefsjuristen Eva-Lotta Hedin
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vägning av fordon med portabla fordonsvågar;
beslutade den 17 oktober 2011.
Rikspolisstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 § första stycket 4 förordningen ( 1989:773 ) med instruktion för Rikspolisstyrelsen och meddelar följande allmänna råd.
1 kap. Materiel och behörighet
1 § 1 § Vid vägning av fordon med portabla fordonsvågar får endast sådana vågar användas som anskaffats med stöd av ett ramavtal 1 som har ingåtts av Rikspolisstyrelsen.
Innan en ny eller ombyggd våg tas i drift ska den verifieras. Vågen ska därefter kontrolleras en gång om året (omverifiering). Verifiering ska också ske, om vågens plombering har brutits vid reparation, underhåll eller av annan orsak.
2 § 2 § Verifiering ska utföras av ett ackrediterat kontrollorgan som omfattas av ett ramavtal 1 som har ingåtts av Rikspolisstyrelsen.
3 § 3 § Översyn, service och reparation eller justering får endast utföras av en leverantör som omfattas av ett ramavtal 1 som har ingåtts av Rikspolisstyrelsen.
4 § 4 § Endast den som har erforderlig kompetens och är väl förtrogen med vågarna och de förhållanden som kan påverka vägningsresultatet får väga fordon med portabla fordonsvågar.
2 kap. Vägningsmetoder och handhavande
1 § 1 § Vid vägning ska någon av följande metoder tillämpas.
a) Helvägning – fordonet eller, i förekommande fall, fordonskombinatio-
nen vägs i ett sammanhang med en våg under varje hjul. b) Delvägning – dragfordon och släpfordon vägs var för sig med en våg
under varje hjul på det vägda fordonet. c) Sidvägning – fordonets eller, i förekommande fall, fordonskombinatio-
nens ena sida vägs samtidigt genom att samtliga hjul på en sida place-
1 Ramavtal som avses i 1-3 §§ har föregåtts av upphandling enligt lagen ( 1992:1528 ) om offentlig upphandling.
RPSFS 2011:5 FAP 335-1
Utkom från trycket den 1 december 2011
1
Rikspolisstyrelsens författningssamling
ISSN 0347-545X Utgivare: chefsjuristen Eva-Lotta Hedin
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vägning av fordon med portabla fordonsvågar;
beslutade den 17 oktober 2011.
Rikspolisstyrelsen föreskriver följande med stöd av 13 § första stycket 4 förordningen ( 1989:773 ) med instruktion för Rikspolisstyrelsen och meddelar följande allmänna råd.
1 kap. Materiel och behörighet
1 § 1 § Vid vägning av fordon med portabla fordonsvågar får endast sådana vågar användas som anskaffats med stöd av ett ramavtal 1 som har ingåtts av Rikspolisstyrelsen.
Innan en ny eller ombyggd våg tas i drift ska den verifieras. Vågen ska därefter kontrolleras en gång om året (omverifiering). Verifiering ska också ske, om vågens plombering har brutits vid reparation, underhåll eller av annan orsak.
2 § 2 § Verifiering ska utföras av ett ackrediterat kontrollorgan som omfattas av ett ramavtal 1 som har ingåtts av Rikspolisstyrelsen.
3 § 3 § Översyn, service och reparation eller justering får endast utföras av en leverantör som omfattas av ett ramavtal 1 som har ingåtts av Rikspolisstyrelsen.
4 § 4 § Endast den som har erforderlig kompetens och är väl förtrogen med vågarna och de förhållanden som kan påverka vägningsresultatet får väga fordon med portabla fordonsvågar.
2 kap. Vägningsmetoder och handhavande
1 § 1 § Vid vägning ska någon av följande metoder tillämpas.
a) Helvägning – fordonet eller, i förekommande fall, fordonskombinatio-
nen vägs i ett sammanhang med en våg under varje hjul. b) Delvägning – dragfordon och släpfordon vägs var för sig med en våg
under varje hjul på det vägda fordonet. c) Sidvägning – fordonets eller, i förekommande fall, fordonskombinatio-
nens ena sida vägs samtidigt genom att samtliga hjul på en sida place-
1 Ramavtal som avses i 1-3 §§ har föregåtts av upphandling enligt lagen ( 1992:1528 ) om offentlig upphandling.
RPSFS 2011:5 FAP 335-1
Utkom från trycket den 1 december 2011
RPSFS 2011:5
2
ras på vågarna och motstående sidas hjul placeras på vågattrapper. Därefter vägs den andra sidan på samma sätt. Helvägning ska användas när det är möjligt. En vågattrapp ska vara utförd på lämpligt sätt och ha samma höjd som vågen.
Allmänna råd
I stället för att använda attrapp kan vågen placeras i nedfräst spår i vägbanan.
Delvägning kan även utföras axel för axel med hjälp av attrapper.
2 § 2 § Vid vägning av dragfordon med påhängsvagn ska i första hand helvägning eller sidvägning tillämpas.
Delvägning får tillämpas vid vägning av en sådan fordonskombination som anges i första stycket. Vägningen genomförs då i två moment enligt följande.
1. Dragfordon vägs medan påhängsvagn står på attrapper.
2. Påhängsvagn vägs medan dragfordon står på attrapper.
Om polismyndigheten har tillgång till vågar som är utrustade med trådlös överföring av vågdata (radiolänk), bör sådana vågar användas i så stor utsträckning som möjligt.
3 § 3 § Efter det att fordonet eller fordonskombinationen körts upp på vågarna och attrapperna ska på dragfordon låg växel anbringas, motorn stängas av varefter parkeringsbromsen aktiveras.
3 kap. Vägningsmoment
1 § 1 § Vägningsmomenten ska innefatta kontroll av axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck och bruttovikt.
2 § 2 § Vägning är inte tillåten där lutningsförhållanden är större än 2,9 grader (5 %).
4 kap. Redovisning
1 § 1 § Vägningsresultatet ska redovisas på formulär Rapport viktkontroll (RPS 330.3).
Om resultatet av vägningen visar en överlast som kan medföra överlastavgift, ska rapporten elektroniskt eller genom två bestyrkta kopior översändas till Transportstyrelsen.
5 kap. Övrigt
1 § 1 § Rikspolisstyrelsen får, om särskilda skäl föreligger, medge undantag från dessa föreskrifter.
RPSFS 2011:5
2
ras på vågarna och motstående sidas hjul placeras på vågattrapper. Därefter vägs den andra sidan på samma sätt. Helvägning ska användas när det är möjligt. En vågattrapp ska vara utförd på lämpligt sätt och ha samma höjd som vågen.
Allmänna råd
I stället för att använda attrapp kan vågen placeras i nedfräst spår i vägbanan.
Delvägning kan även utföras axel för axel med hjälp av attrapper.
2 § 2 § Vid vägning av dragfordon med påhängsvagn ska i första hand helvägning eller sidvägning tillämpas.
Delvägning får tillämpas vid vägning av en sådan fordonskombination som anges i första stycket. Vägningen genomförs då i två moment enligt följande.
1. Dragfordon vägs medan påhängsvagn står på attrapper.
2. Påhängsvagn vägs medan dragfordon står på attrapper.
Allmänna råd
Om polismyndigheten har tillgång till vågar som är utrustade med trådlös överföring av vågdata (radiolänk), bör sådana vågar användas i så stor utsträckning som möjligt.
3 § 3 § Efter det att fordonet eller fordonskombinationen körts upp på vågarna och attrapperna ska på dragfordon låg växel anbringas, motorn stängas av varefter parkeringsbromsen aktiveras.
3 kap. Vägningsmoment
1 § 1 § Vägningsmomenten ska innefatta kontroll av axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck och bruttovikt.
2 § 2 § Vägning är inte tillåten där lutningsförhållanden är större än 2,9 grader (5 %).
4 kap. Redovisning
1 § 1 § Vägningsresultatet ska redovisas på formulär Rapport viktkontroll (RPS 330.3).
Om resultatet av vägningen visar en överlast som kan medföra överlastavgift, ska rapporten elektroniskt eller genom två bestyrkta kopior översändas till Transportstyrelsen.
5 kap. Övrigt
1 § 1 § Rikspolisstyrelsen får, om särskilda skäl föreligger, medge undantag från dessa föreskrifter.
RPSFS 2011:5
3
Denna författning träder i kraft den 1 december 2011, då Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (RPSFS 2003:5, FAP 335-1) om vägning av fordon med portabla fordonsvågar ska upphöra att gälla.
På Rikspolisstyrelsens vägnar
BENGT SVENSON
Anders Arvidsson (Polisavdelningen)
Elanders Sverige AB, 2011