SKVFS 2021:12
Skatteverkets föreskrifter om förberedelsearbetet inför 2023 års allmänna fastighetstaxering av lantbruksenheter
Skatteverkets författningssamling
ISSN 1652-1420
1
SKVFS 2021:12
Fastighetstaxering
Utkom från trycket
den 30 september 2021
Skatteverkets föreskrifter
om förberedelsearbetet inför 2023 års allmänna
fastighetstaxering av lantbruksenheter;
beslutade den 27 september 2021.
Skatteverket föreskriver med stöd av 19 kap. 1 § fastighetstaxerings-
lagen (1979:1152) och 3 kap. 3 § och 6 kap. 1 § fastighetstaxerings-
förordningen (1993:1199) följande.
Definitioner
1 § I dessa föreskrifter avses med
riktvärdekarta: en karta (kartbild) på vilken gränserna mellan
värdeområden för en eller flera typer av värderingsenheter har angetts
samt de riktvärdeangivelser och de förutsättningar som enligt
tillhörande förteckning ska gälla inom respektive värdeområde,
riktvärdekarta LS: riktvärdekarta för småhus och tomtmark till
småhus ingående i lantbruksenhet,
riktvärdekarta J: riktvärdekarta för ekonomibyggnad, åkermark och
betesmark,
riktvärdekarta SK: riktvärdekarta för produktiv skogsmark utan
avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-
restriktioner och skogligt impediment,
normhus: ett sådant småhus som anges i 8 kap. 2 § fastighets-
normaltomt: en sådan tomt som anges i 1 kap. 3 § fastighets-
taxeringsförordningen (1993:1199), och
värdenivå: sådan uppgift som enligt 7 kap. 3 § fastighetstaxerings-
lagen behövs inom varje värdeområde för att bestämma riktvärde.
Övriga begrepp som används i dessa föreskrifter har samma innebörd
som i fastighetstaxeringslagen.
Värdeområde
2 § Om det för en värdefaktor inom ett värdeområde förutsätts något
annat än genomsnittliga förhållanden ska det anges på riktvärdekartan.
3 § I ett värdeområde får det inte ingå delområden med så skilda
värdenivåer att olika riktvärdeangivelser kan anges för delområdena.
2
SKVFS 2021:12
Riktvärdekartor
4 § Riktvärdekarta för småhus och tomtmark till småhus vid allmän
fastighetstaxering år 2021 ska ligga till grund för indelningen i
värdeområden.
5 § Av riktvärdekarta LS ska framgå Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden för småhus och tomtmark till småhus,
– riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för beräkning
av riktvärden för småhus, och
– riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för beräkning
av riktvärden för tomtmark till småhus.
Ett värdeområde för småhus och tomtmark till småhus får inte
omfatta mer än en kommun. Ett värdeområde för småhus får endast
omfatta ett värdeområde för tomtmark till småhus.
6 § Riktvärdeangivelse för småhus ingående i lantbruksenhet ska
anges för varje värdeområde och avse en värderingsenhet bestående av
ett normhus. Riktvärdeangivelse för småhus ska innefatta uppgifter om
dels vilken värdenivå (S-nivåfaktor), dels vilken tabell för ålders-
inverkan (SO-tabell L) som ska gälla inom varje värdeområde för de tre
klasserna (friliggande hus, kedjehus m.m. och radhus) av värdefaktorn
byggnadskategori.
7 § Riktvärdeangivelse för tomtmark ingående i lantbruksenhet ska
anges för varje värdeområde och avse en normaltomt. För de tre
klasserna av värdefaktorn typ av bebyggelse – tomtmark för friliggande
hus, för kedjehus m.m. och för radhus – ska riktvärdeangivelse för
tomtmark inom ett värdeområde innehålla uppgift om de genomsnittliga
egenskaperna. dvs.
– normaltomtens storlek i kvadratmeter,
– normaltomtens värde i kronor,
– korrektionsbelopp i kronor per kvadratmeter vid avvikelse från
normaltomtens storlek,
– belägenhetsfaktorer för belägenhetsklasserna 1 och 2,
– VA-klass för normaltomten, och
– korrektionsbelopp i kronor per klass vid avvikelse från
normaltomtens VA-klass. Beloppet ska anges i hela 2000-tal kronor.
Om vägledande ortspriser saknas ska normaltomtens riktvärde-
angivelse anges med ledning av tomtvärdetabell enligt 1 kap. 35 b §
fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199).
8 § Av riktvärdekarta J och tillhörande förteckning ska framgå
Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden,
– vilken värdenivå (E-nivåfaktor) som gäller inom varje
värdeområde för ekonomibyggnader och vilken E-tabell som ska
tillämpas, och
– vilken värdenivå (J-nivåfaktor) som gäller inom varje
värdeområde för åkermark och betesmark.
3
SKVFS 2021:12
Riktvärdekarta J ska upprättas för varje län.
9 § Av riktvärdekarta SK ska framgå Skatteverkets beslut avseende
– indelningen i värdeområden, och
– vilken värdenivå (SK-nivåfaktor) som gäller inom varje
värdeområde för produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner,
produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt
impediment.
Riktvärdekarta SK ska upprättas för varje län.
Underlag för riktvärdeangivelser
10 § Förslag till riktvärdeangivelser respektive förslag till vilka
förutsättningar som ska gälla för riktvärdekartorna LS, J och SK ska
upprättas med utgångspunkt från köpeskillingar för representativa
överlåtelser under åren 2019–2021. Dessa överlåtelser ska avse hela
eller delar av lantbruksenheter som enligt bestämmelserna i 1 A kap.
fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) har granskats och
godkänts och därefter tagits in i Skatteverkets ortsprisregister.
11 § Om marknadsvärdenivån avseende de representativa över-
låtelserna av lantbruksenheter som skett under åren 2019–2021 har
förändrats under denna period ska en prisutvecklingsfaktor bestämmas.
Prisutvecklingsfaktorn ska bestämmas så att köpeskillingarna
korrigeras till 2021 års marknadsvärdenivå.
Prisutvecklingsfaktorerna ska differentieras om prisutvecklingen har
varit väsentligt olika för skilda regioner eller för olika slags egendom.
12 § Vid viktning av köpeskilling på de överlåtelser som är gjorda
under åren 2019–2021 ska vid beräkning av 2021 års
marknadsvärdenivå, följande koefficienter användas:
– för 2019: 0,6
– för 2020: 0,8
– för 2021: 1,0.
13 § För riktvärdekarta SK ska förslag till riktvärdeangivelser i
huvudsak grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter där
köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas ha
avsett produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv
skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment
(skogsdominerade).
För viktning av överlåtelser av enbart produktiv skogsmark utan
avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-
restriktioner och skogligt impediment ska följande koefficienter
användas
om
den
produktiva
skogsmarken
utan
avverkningsrestriktioner är
– under 4 hektar: 0,5
– 4–9 hektar: 1,0
– 10 hektar och större: 1,5.
4
SKVFS 2021:12
För övriga skogsdominerade överlåtelser ska följande
koefficienter användas om den produktiva skogsmarken utan
avverkningsrestriktioner är:
– under 10 hektar: 0,5
– 10 hektar och större: 1,0.
14 § För riktvärdekarta J ska förslag till riktvärdeangivelser i huvudsak
grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter där
köpeskillingen till övervägande del, mer än 50 procent, kan antas ha
avsett
åkermark,
betesmark
och
ekonomibyggnad
(jordbruksdominerade).
För viktning av överlåtelser av enbart åkermark och betesmark ska
följande koefficienter användas:
– under 4 hektar: 0,5
– 4–9 hektar: 1,0
– 10 hektar och större: 1,5.
För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och
där köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas
ha avsett åkermark och betesmark ska koefficienten 1,0 användas.
För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och
där köpeskillingen till huvudsaklig del inte kan antas ha avsett åkermark
och betesmark samt för övriga jordbruksdominerade överlåtelser under
10 hektar ska koefficienten 0,5 användas.
15 § För de överlåtelser som inte är skogsdominerade eller
jordbruksdominerade ska koefficienten 1,0 användas.
16 § Varje överlåtelse viktas genom en sammanvägning av två
koefficienter. Den ena koefficienten är beroende av överlåtelseår och
den andra koefficienten är beroende av typ och storlek på sätt som anges
i 12–15 §§. Sammanvägningen utgörs av produkten av de två
koefficienterna och överlåtelserna får totalt nio olika vikter.
Provvärdering
17 § Under förberedelsearbetet ska provvärdering ske för att
kontrollera vilken taxeringsvärdesnivå som kommer att uppnås vid
tillämpning av föreslagna indelningar i värdeområden och
riktvärdeangivelser. De förutsättningar som anges på riktvärdekartorna
LS, J och SK för respektive byggnadstyp och ägoslag ska leda fram till
taxeringsvärden som motsvarar 75 procent av marknadsvärdenivån för
respektive grupp av lantbruksenheter. Provvärderingen ska göras med
utgångspunkt från de förslag till riktvärdekartor som Lantmäteriet ska
lämna till Skatteverket enligt 27, 28 och 32 §§.
De representativa överlåtelserna enligt 19 § ska ligga till grund för
provvärderingen. En analys av de tillämpade prisutvecklingsfaktorerna
ska göras och taxeringsvärdesnivåer och standardavvikelser ska anges
för åren 2019, 2020 och 2021.
Provvärdering ska ske för varje värdeområde och omfatta samtliga
provvärderingsobjekt. När ett antal värdeområden tillsammans ska bilda
5
SKVFS 2021:12
ett provvärderingsområde ska detta framgå av en bilagd beskrivning till
riktvärdekartan. Varje provvärderingsområde ska ha ett särskilt
nummer.
Kontrollvärdering
18 § Kontrollvärdering ska avse överlåtelser av lantbruksenheter eller
delar därav som överlåtits genom
köp eller frivilliga
fastighetsregleringar och ska avse ett eller flera värdeområden.
Kontrollvärderingen ska ske utifrån nedanstående indelning i grupper.
För grupperna a–c ska kontrollvärderingen göras på länsnivå.
a. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för
produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv
skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment.
Kontrollvärderingen ska avse samtliga överlåtelser där köpeskillingen
till huvudsaklig del kan antas ha avsett produktiv skogsmark utan
avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-
restriktioner och skogligt impediment. Särredovisning ska ske för
överlåtelser avseende skogsarealklasser enligt följande:
– upp till 29 hektar
– 30–49 hektar
– 50–200 hektar
– över 200 hektar.
b. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för
åkermark och betesmark och ska avse samtliga överlåtelser där
köpeskillingen till övervägande del kan antas ha avsett ekonomi-
byggnad, åkermark och betesmark. Särredovisning ska ske för
överlåtelser avseende åkerarealklasser enligt följande:
– upp till 9 hektar
– 10–29 hektar
– 30–100 hektar
– över 100 hektar.
c. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för
småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk och ska avse
samtliga överlåtelser där köpeskillingen till övervägande del kan antas
ha avsett småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk.
Särredovisning ska ske för överlåtelser avseende värdeklasser med
redovisning av taxeringsvärde enligt följande:
– upp till 400 000 kronor
– 401 000–800 000 kronor
– 801 000–1 300 000 kronor
– 1 301 000–1 800 000 kronor
– 1 801 000–2 500 000 kronor
– över 2 500 000 kronor.
d. Kontrollvärdering ska avse samtliga överlåtelser för respektive län
och respektive kommun. Särredovisning ska ske för överlåtelser
avseende skogsdominerade taxeringsenheter, jordbruksdominerade
6
SKVFS 2021:12
taxeringsenheter, bostadsdominerade taxeringsenheter och övriga
taxeringsenheter.
19 § Förteckningar över de provvärderingsobjekt (representativa
överlåtelser) som legat till grund för prov- och kontrollvärderingen ska
bifogas redovisningen av kontrollvärderingen. Förteckningarna ska
upprättas per kommun och innehålla
– fastighetsbeteckning,
– överlåtelsedatum,
– köpeskilling,
jämkad
köpeskilling,
prisutvecklingsfaktor,
korrigerad köpeskilling och koefficient för viktning av köpet,
– klassindelningsdata för värderingsenheterna,
– värden för värderingsenheterna, delvärden och taxeringsvärden
enligt föreslagna riktvärdeangivelser, och
– uppskattat taxeringsvärde dividerat med korrigerad köpeskilling
(T/K).
För varje värdeområde eller grupp av värdeområden ska därutöver
genomsnittligt T/K redovisas.
20 § Förteckning över gallrade överlåtelser ska upprättas per kommun.
Grunderna för bortgallring ska anges i varje enskilt fall utifrån följande
gallringskoder:
TR
Transportköp
EX Tvångsförvärv
X
Vissa exekutiva förvärv
S
Släktköp
IG
Annan intressegemenskap
LV Köp av egendom med lågt taxeringsvärde
LK Köp eller fastighetsreglering av egendom med låg
köpeskilling eller låg likvid
IA
Köp av ideell andel, om andelen understiger 50 procent, såvida
inte samtidigt försålts andelar uppgående till minst 50 procent
AE Köpeskillingen kan inte jämkas i den omfattning som behövs
TS
Överlåtelser som är särskilt svåra att analysera
AP
Överlåtelser med extrem relation mellan köpeskilling och
taxeringsvärde
ES
Köp som inte huvudsakligen avser en och samma typ av
taxeringsenhet
Värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer
och värdetabeller
21 § Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer till
Skatteverket lämna preliminära förslag till värderingsmetoder,
klassindelning av värdefaktorer och värdetabeller för lantbruksenheter.
Till grund för förslagen ska ligga det som anges i 1–12 §§ Skatteverkets
föreskrifter (SKVFS 2019:7) om värderingen av lantbruksenheter vid
2020 års förenklade fastighetstaxering och Skatteverkets föreskrifter
7
SKVFS 2021:12
(SKVFS 2020:4) om värderingen av småhusenheter vid 2021 års
allmänna fastighetstaxering. Vid bestämmandet av storlekskorrektion
för lantbruksenhet ska med medelstor lantbruksenhet enligt 7 kap. 4 a
fastighetstaxeringslagen (1979:1152) förstås en lantbruksenhet vars
sammanlagda riktvärde utgör 1 100 000 kronor.
Om inte annat anges särskilt ska Lantmäteriet lämna förslag till
Skatteverket vid följande tidpunkter.
Lantmäteriet ska senast den 6 december 2021 till Skatteverket lämna
– förslag till tabeller enligt 30 § och övriga ändringar i fastighets-
taxeringsförordningen (1993:119).
Lantmäteriet ska senast den 4 februari 2022 till Skatteverket lämna
– förslag som kan påverka innehållet i Skatteverkets föreskrifter
såsom värdefaktorn dränering, bonitet, klassindelning virkesförråd
(skogstabell M) samt ekonomibyggnad (klassindelning beskaffenhet).
Lantmäteriet ska senast den 25 februari 2022 till Skatteverket lämna
– förslag som kan påverka innehållet i Skatteverkets allmänna råd
om taxeringen och värdesättningen.
22 § Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna förslag till tabeller i
fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) enligt
– 1 kap. 19 § och 21 §§ (skogstabell M och S samt tabell över
genomsnittskogens värden),
– 1 kap. 23 a § (SK-R-tabell), och
– 1 kap. 24 § (SKI-tabell).
Lantmäteriet ska senast den 18 november 2021
lämna slutligt förslag
till tabellerna samt senast den 28 november 2021 lämna slutligt förslag
till värden i tabellerna.
23 § Lantmäteriet ska senast den 17 december 2021 utifrån tabellerna
enligt 22 § avseende produktiv skogsmark utan avverknings-
restriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och
skogligt impediment kontrollera att tabellernas värderelationer stämmer
överens med ortsprismaterialet i provvärderingen.
24 § Lantmäteriet ska senast den 25 februari 2022
till Skatteverket
lämna förslag till områdesvisa tabeller över procenttal för sådan
volymtillväxt som anges i 18 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen
(1979:1152) avseende produktiv skogsmark utan avverknings-
restriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och
skogligt impediment.
25 § Skogsstyrelsen ska senast den 4 mars 2022 till Skatteverket och
Lantmäteriet lämna slutligt förslag till skogsbeskrivning för de
värdeområden där detta bedöms nödvändigt med hänsyn till förändrade
förutsättningar. Förslaget ska för varje värdeområde innehålla uppgift
om medelvärden för bonitet, virkesförråd och procenttal för volym-
tillväxt.
8
SKVFS 2021:12
Tidplan
26 § Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer senast den
6 december 2021 säkerställa former och format för leveranser enligt
30 §.
27 § Lantmäteriet ska senast den 29 oktober 2021 till Skatteverket
lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelning för produktiv
skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med
avverkningsrestriktioner och skogligt impediment.
28 § Lantmäteriet ska senast den 20 december 2021 till Skatteverket
lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelning för dels
ekonomibyggnader, åkermark och betesmark, dels småhus och
tomtmark till småhus.
29 § Lantmäteriet ska senast den 7 februari 2022 till Skatteverket
lämna ett preliminärt förslag till prisutvecklingsfaktorer och senast den
28 februari 2022 lämna ett slutligt förslag till prisutvecklingsfaktorer.
30 § Lantmäteriet ska senast den 25 februari 2022 till Skatteverket
lämna preliminärt förslag till de tabeller som avses i
– 1 kap. 4 a § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) (tabeller
för storlekskorrektion),
– 1 kap.7–7 b §§fastighetstaxeringsförordningen (SV-tabell, SO-
tabell L och FV-tabell L),
– 1 kap. 11 § fastighetstaxeringsförordningen (E-tabell),
– 1 kap. 17 § fastighetstaxeringsförordningen (J-tabell),
– 1 kap.19 och 21 §§fastighetstaxeringsförordningen (skogstabell
M och S),
– 1 kap. 23 a § fastighetstaxeringsförordningen (SK-R-tabell),
– 1 kap. 24 § fastighetstaxeringsförordningen (SKI-tabell),
– 1 kap. 35 a § fastighetstaxeringsförordningen (FB-tabell), och
– 1 kap. 35 b § fastighetstaxeringsförordningen (tomtvärdetabell).
31 § Lantmäteriet ska senast den 25 februari 2022 till Skatteverket
lämna en förteckning över de vid denna tidpunkt kända representativa
överlåtelser av lantbruksenheter som föreslås som provvärderingsobjekt
samt en förteckning över de överlåtelser som inte har ansetts som
representativa.
32 § Lantmäteriet ska senast den 28 februari 2022 till Skatteverket
lämna förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK (första ansatsen).
33 § Lantmäteriet ska senast den 6 maj 2022 till Skatteverket lämna
uppgift för varje lantbruksenhet om dels till vilket värdeområde
enhetens ekonomibyggnad, åkermark, betesmark, produktiv skogsmark
utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-
restriktioner och skogligt impediment hör, dels till vilket värdeområde
småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk hör. Samma
datum ska Lantmäteriet även lämna uppgift om värdeområdenas
omfattning.
9
SKVFS 2021:12
34 § Lantmäteriet ska senast den 13 maj 2022 till Skatteverket lämna
ett förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK. Till förslagen ska fogas
redovisning av tillämpade provvärderingsområden och företagen prov-
värdering som visar de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som för-
slagen leder till.
35 § Lantmäteriet ska senast den 31 maj 2022 verkställa de ändringar
som Skatteverket bestämmer beträffande de förslag som Lantmäteriet
ska lämna enligt 34 §.
36 § Lantmäteriet ska senast den 15 juni 2022 till Skatteverket lämna
resultat och tabeller som avses i 30 §. Lantmäteriet ska även till
Skatteverket redovisa riktvärdeangivelser för varje värdeområde samt
vilka förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde. Till förslaget
ska fogas dels resultatet av provvärderingen vilken har verifierats
genom kontrollvärdering, dels redovisning av tillämpade prov-
värderingsområden och beräkningar som visar de genomsnittliga
taxeringsvärdesnivåer som förslaget leder till. Redovisningen ska ske på
sätt som framgår av 17–20 §§.
___________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2021 och tillämpas vid
förberedelsearbetet inför 2023 års allmänna fastighetstaxering av
lantbruksenheter.
På Skatteverkets vägnar
KATRIN WESTLING PALM
Patricia Schömer
(Rättsavdelningen, rättsenhet 2)