SKVFS 2021:12

Skatteverkets föreskrifter om förberedelsearbetet inför 2023 års allmänna fastighetstaxering av lantbruksenheter

Skatteverkets författningssamling

ISSN 1652-1420

1

SKVFS 2021:12

Fastighetstaxering

Utkom från trycket

den 30 september 2021

Skatteverkets föreskrifter

om förberedelsearbetet inför 2023 års allmänna

fastighetstaxering av lantbruksenheter;

beslutade den 27 september 2021.

Skatteverket föreskriver med stöd av 19 kap. 1 § fastighetstaxerings-

lagen (1979:1152) och 3 kap. 3 § och 6 kap. 1 § fastighetstaxerings-

förordningen (1993:1199) följande.

Definitioner

1 § I dessa föreskrifter avses med

riktvärdekarta: en karta (kartbild) på vilken gränserna mellan

värdeområden för en eller flera typer av värderingsenheter har angetts

samt de riktvärdeangivelser och de förutsättningar som enligt

tillhörande förteckning ska gälla inom respektive värdeområde,

riktvärdekarta LS: riktvärdekarta för småhus och tomtmark till

småhus ingående i lantbruksenhet,

riktvärdekarta J: riktvärdekarta för ekonomibyggnad, åkermark och

betesmark,

riktvärdekarta SK: riktvärdekarta för produktiv skogsmark utan

avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-

restriktioner och skogligt impediment,

normhus: ett sådant småhus som anges i 8 kap. 2 § fastighets-

taxeringslagen (1979:1152),

normaltomt: en sådan tomt som anges i 1 kap. 3 § fastighets-

taxeringsförordningen (1993:1199), och

värdenivå: sådan uppgift som enligt 7 kap. 3 § fastighetstaxerings-

lagen behövs inom varje värdeområde för att bestämma riktvärde.

Övriga begrepp som används i dessa föreskrifter har samma innebörd

som i fastighetstaxeringslagen.

Värdeområde

2 § Om det för en värdefaktor inom ett värdeområde förutsätts något

annat än genomsnittliga förhållanden ska det anges på riktvärdekartan.

3 § I ett värdeområde får det inte ingå delområden med så skilda

värdenivåer att olika riktvärdeangivelser kan anges för delområdena.

2

SKVFS 2021:12

Riktvärdekartor

4 § Riktvärdekarta för småhus och tomtmark till småhus vid allmän

fastighetstaxering år 2021 ska ligga till grund för indelningen i

värdeområden.

5 § Av riktvärdekarta LS ska framgå Skatteverkets beslut avseende

– indelningen i värdeområden för småhus och tomtmark till småhus,

– riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för beräkning

av riktvärden för småhus, och

– riktvärdeangivelse och de förutsättningar som gäller för beräkning

av riktvärden för tomtmark till småhus.

Ett värdeområde för småhus och tomtmark till småhus får inte

omfatta mer än en kommun. Ett värdeområde för småhus får endast

omfatta ett värdeområde för tomtmark till småhus.

6 § Riktvärdeangivelse för småhus ingående i lantbruksenhet ska

anges för varje värdeområde och avse en värderingsenhet bestående av

ett normhus. Riktvärdeangivelse för småhus ska innefatta uppgifter om

dels vilken värdenivå (S-nivåfaktor), dels vilken tabell för ålders-

inverkan (SO-tabell L) som ska gälla inom varje värdeområde för de tre

klasserna (friliggande hus, kedjehus m.m. och radhus) av värdefaktorn

byggnadskategori.

7 § Riktvärdeangivelse för tomtmark ingående i lantbruksenhet ska

anges för varje värdeområde och avse en normaltomt. För de tre

klasserna av värdefaktorn typ av bebyggelse – tomtmark för friliggande

hus, för kedjehus m.m. och för radhus – ska riktvärdeangivelse för

tomtmark inom ett värdeområde innehålla uppgift om de genomsnittliga

egenskaperna. dvs.

– normaltomtens storlek i kvadratmeter,

– normaltomtens värde i kronor,

– korrektionsbelopp i kronor per kvadratmeter vid avvikelse från

normaltomtens storlek,

– belägenhetsfaktorer för belägenhetsklasserna 1 och 2,

– VA-klass för normaltomten, och

– korrektionsbelopp i kronor per klass vid avvikelse från

normaltomtens VA-klass. Beloppet ska anges i hela 2000-tal kronor.

Om vägledande ortspriser saknas ska normaltomtens riktvärde-

angivelse anges med ledning av tomtvärdetabell enligt 1 kap. 35 b §

fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199).

8 § Av riktvärdekarta J och tillhörande förteckning ska framgå

Skatteverkets beslut avseende

– indelningen i värdeområden,

– vilken värdenivå (E-nivåfaktor) som gäller inom varje

värdeområde för ekonomibyggnader och vilken E-tabell som ska

tillämpas, och

– vilken värdenivå (J-nivåfaktor) som gäller inom varje

värdeområde för åkermark och betesmark.

3

SKVFS 2021:12

Riktvärdekarta J ska upprättas för varje län.

9 § Av riktvärdekarta SK ska framgå Skatteverkets beslut avseende

– indelningen i värdeområden, och

– vilken värdenivå (SK-nivåfaktor) som gäller inom varje

värdeområde för produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner,

produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt

impediment.

Riktvärdekarta SK ska upprättas för varje län.

Underlag för riktvärdeangivelser

10 § Förslag till riktvärdeangivelser respektive förslag till vilka

förutsättningar som ska gälla för riktvärdekartorna LS, J och SK ska

upprättas med utgångspunkt från köpeskillingar för representativa

överlåtelser under åren 2019–2021. Dessa överlåtelser ska avse hela

eller delar av lantbruksenheter som enligt bestämmelserna i 1 A kap.

fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) har granskats och

godkänts och därefter tagits in i Skatteverkets ortsprisregister.

11 § Om marknadsvärdenivån avseende de representativa över-

låtelserna av lantbruksenheter som skett under åren 2019–2021 har

förändrats under denna period ska en prisutvecklingsfaktor bestämmas.

Prisutvecklingsfaktorn ska bestämmas så att köpeskillingarna

korrigeras till 2021 års marknadsvärdenivå.

Prisutvecklingsfaktorerna ska differentieras om prisutvecklingen har

varit väsentligt olika för skilda regioner eller för olika slags egendom.

12 § Vid viktning av köpeskilling på de överlåtelser som är gjorda

under åren 2019–2021 ska vid beräkning av 2021 års

marknadsvärdenivå, följande koefficienter användas:

– för 2019: 0,6

– för 2020: 0,8

– för 2021: 1,0.

13 § För riktvärdekarta SK ska förslag till riktvärdeangivelser i

huvudsak grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter där

köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas ha

avsett produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv

skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment

(skogsdominerade).

För viktning av överlåtelser av enbart produktiv skogsmark utan

avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-

restriktioner och skogligt impediment ska följande koefficienter

användas

om

den

produktiva

skogsmarken

utan

avverkningsrestriktioner är

– under 4 hektar: 0,5

– 4–9 hektar: 1,0

– 10 hektar och större: 1,5.

4

SKVFS 2021:12

För övriga skogsdominerade överlåtelser ska följande

koefficienter användas om den produktiva skogsmarken utan

avverkningsrestriktioner är:

– under 10 hektar: 0,5

– 10 hektar och större: 1,0.

14 § För riktvärdekarta J ska förslag till riktvärdeangivelser i huvudsak

grunda sig på överlåtelser för medelstora lantbruksenheter där

köpeskillingen till övervägande del, mer än 50 procent, kan antas ha

avsett

åkermark,

betesmark

och

ekonomibyggnad

(jordbruksdominerade).

För viktning av överlåtelser av enbart åkermark och betesmark ska

följande koefficienter användas:

– under 4 hektar: 0,5

– 4–9 hektar: 1,0

– 10 hektar och större: 1,5.

För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och

där köpeskillingen till huvudsaklig del, 75 procent eller mer, kan antas

ha avsett åkermark och betesmark ska koefficienten 1,0 användas.

För jordbruksdominerade överlåtelser om 10 hektar och större och

där köpeskillingen till huvudsaklig del inte kan antas ha avsett åkermark

och betesmark samt för övriga jordbruksdominerade överlåtelser under

10 hektar ska koefficienten 0,5 användas.

15 § För de överlåtelser som inte är skogsdominerade eller

jordbruksdominerade ska koefficienten 1,0 användas.

16 § Varje överlåtelse viktas genom en sammanvägning av två

koefficienter. Den ena koefficienten är beroende av överlåtelseår och

den andra koefficienten är beroende av typ och storlek på sätt som anges

i 12–15 §§. Sammanvägningen utgörs av produkten av de två

koefficienterna och överlåtelserna får totalt nio olika vikter.

Provvärdering

17 § Under förberedelsearbetet ska provvärdering ske för att

kontrollera vilken taxeringsvärdesnivå som kommer att uppnås vid

tillämpning av föreslagna indelningar i värdeområden och

riktvärdeangivelser. De förutsättningar som anges på riktvärdekartorna

LS, J och SK för respektive byggnadstyp och ägoslag ska leda fram till

taxeringsvärden som motsvarar 75 procent av marknadsvärdenivån för

respektive grupp av lantbruksenheter. Provvärderingen ska göras med

utgångspunkt från de förslag till riktvärdekartor som Lantmäteriet ska

lämna till Skatteverket enligt 27, 28 och 32 §§.

De representativa överlåtelserna enligt 19 § ska ligga till grund för

provvärderingen. En analys av de tillämpade prisutvecklingsfaktorerna

ska göras och taxeringsvärdesnivåer och standardavvikelser ska anges

för åren 2019, 2020 och 2021.

Provvärdering ska ske för varje värdeområde och omfatta samtliga

provvärderingsobjekt. När ett antal värdeområden tillsammans ska bilda

5

SKVFS 2021:12

ett provvärderingsområde ska detta framgå av en bilagd beskrivning till

riktvärdekartan. Varje provvärderingsområde ska ha ett särskilt

nummer.

Kontrollvärdering

18 § Kontrollvärdering ska avse överlåtelser av lantbruksenheter eller

delar därav som överlåtits genom

köp eller frivilliga

fastighetsregleringar och ska avse ett eller flera värdeområden.

Kontrollvärderingen ska ske utifrån nedanstående indelning i grupper.

För grupperna a–c ska kontrollvärderingen göras på länsnivå.

a. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för

produktiv skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv

skogsmark med avverkningsrestriktioner och skogligt impediment.

Kontrollvärderingen ska avse samtliga överlåtelser där köpeskillingen

till huvudsaklig del kan antas ha avsett produktiv skogsmark utan

avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-

restriktioner och skogligt impediment. Särredovisning ska ske för

överlåtelser avseende skogsarealklasser enligt följande:

– upp till 29 hektar

– 30–49 hektar

– 50–200 hektar

– över 200 hektar.

b. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för

åkermark och betesmark och ska avse samtliga överlåtelser där

köpeskillingen till övervägande del kan antas ha avsett ekonomi-

byggnad, åkermark och betesmark. Särredovisning ska ske för

överlåtelser avseende åkerarealklasser enligt följande:

– upp till 9 hektar

– 10–29 hektar

– 30–100 hektar

– över 100 hektar.

c. Kontrollvärdering ska göras för grupper av värdeområden för

småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk och ska avse

samtliga överlåtelser där köpeskillingen till övervägande del kan antas

ha avsett småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk.

Särredovisning ska ske för överlåtelser avseende värdeklasser med

redovisning av taxeringsvärde enligt följande:

– upp till 400 000 kronor

– 401 000–800 000 kronor

– 801 000–1 300 000 kronor

– 1 301 000–1 800 000 kronor

– 1 801 000–2 500 000 kronor

– över 2 500 000 kronor.

d. Kontrollvärdering ska avse samtliga överlåtelser för respektive län

och respektive kommun. Särredovisning ska ske för överlåtelser

avseende skogsdominerade taxeringsenheter, jordbruksdominerade

6

SKVFS 2021:12

taxeringsenheter, bostadsdominerade taxeringsenheter och övriga

taxeringsenheter.

19 § Förteckningar över de provvärderingsobjekt (representativa

överlåtelser) som legat till grund för prov- och kontrollvärderingen ska

bifogas redovisningen av kontrollvärderingen. Förteckningarna ska

upprättas per kommun och innehålla

– fastighetsbeteckning,

– överlåtelsedatum,

– köpeskilling,

jämkad

köpeskilling,

prisutvecklingsfaktor,

korrigerad köpeskilling och koefficient för viktning av köpet,

– klassindelningsdata för värderingsenheterna,

– värden för värderingsenheterna, delvärden och taxeringsvärden

enligt föreslagna riktvärdeangivelser, och

– uppskattat taxeringsvärde dividerat med korrigerad köpeskilling

(T/K).

För varje värdeområde eller grupp av värdeområden ska därutöver

genomsnittligt T/K redovisas.

20 § Förteckning över gallrade överlåtelser ska upprättas per kommun.

Grunderna för bortgallring ska anges i varje enskilt fall utifrån följande

gallringskoder:

TR

Transportköp

EX Tvångsförvärv

X

Vissa exekutiva förvärv

S

Släktköp

IG

Annan intressegemenskap

LV Köp av egendom med lågt taxeringsvärde

LK Köp eller fastighetsreglering av egendom med låg

köpeskilling eller låg likvid

IA

Köp av ideell andel, om andelen understiger 50 procent, såvida

inte samtidigt försålts andelar uppgående till minst 50 procent

AE Köpeskillingen kan inte jämkas i den omfattning som behövs

TS

Överlåtelser som är särskilt svåra att analysera

AP

Överlåtelser med extrem relation mellan köpeskilling och

taxeringsvärde

ES

Köp som inte huvudsakligen avser en och samma typ av

taxeringsenhet

Värderingsmetoder, klassindelning av värdefaktorer

och värdetabeller

21 § Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer till

Skatteverket lämna preliminära förslag till värderingsmetoder,

klassindelning av värdefaktorer och värdetabeller för lantbruksenheter.

Till grund för förslagen ska ligga det som anges i 1–12 §§ Skatteverkets

föreskrifter (SKVFS 2019:7) om värderingen av lantbruksenheter vid

2020 års förenklade fastighetstaxering och Skatteverkets föreskrifter

7

SKVFS 2021:12

(SKVFS 2020:4) om värderingen av småhusenheter vid 2021 års

allmänna fastighetstaxering. Vid bestämmandet av storlekskorrektion

för lantbruksenhet ska med medelstor lantbruksenhet enligt 7 kap. 4 a

fastighetstaxeringslagen (1979:1152) förstås en lantbruksenhet vars

sammanlagda riktvärde utgör 1 100 000 kronor.

Om inte annat anges särskilt ska Lantmäteriet lämna förslag till

Skatteverket vid följande tidpunkter.

Lantmäteriet ska senast den 6 december 2021 till Skatteverket lämna

– förslag till tabeller enligt 30 § och övriga ändringar i fastighets-

taxeringsförordningen (1993:119).

Lantmäteriet ska senast den 4 februari 2022 till Skatteverket lämna

– förslag som kan påverka innehållet i Skatteverkets föreskrifter

såsom värdefaktorn dränering, bonitet, klassindelning virkesförråd

(skogstabell M) samt ekonomibyggnad (klassindelning beskaffenhet).

Lantmäteriet ska senast den 25 februari 2022 till Skatteverket lämna

– förslag som kan påverka innehållet i Skatteverkets allmänna råd

om taxeringen och värdesättningen.

22 § Lantmäteriet ska till Skatteverket lämna förslag till tabeller i

fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) enligt

– 1 kap. 19 § och 21 §§ (skogstabell M och S samt tabell över

genomsnittskogens värden),

– 1 kap. 23 a § (SK-R-tabell), och

– 1 kap. 24 § (SKI-tabell).

Lantmäteriet ska senast den 18 november 2021

lämna slutligt förslag

till tabellerna samt senast den 28 november 2021 lämna slutligt förslag

till värden i tabellerna.

23 § Lantmäteriet ska senast den 17 december 2021 utifrån tabellerna

enligt 22 § avseende produktiv skogsmark utan avverknings-

restriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och

skogligt impediment kontrollera att tabellernas värderelationer stämmer

överens med ortsprismaterialet i provvärderingen.

24 § Lantmäteriet ska senast den 25 februari 2022

till Skatteverket

lämna förslag till områdesvisa tabeller över procenttal för sådan

volymtillväxt som anges i 18 kap. 4 § fastighetstaxeringslagen

(1979:1152) avseende produktiv skogsmark utan avverknings-

restriktioner, produktiv skogsmark med avverkningsrestriktioner och

skogligt impediment.

25 § Skogsstyrelsen ska senast den 4 mars 2022 till Skatteverket och

Lantmäteriet lämna slutligt förslag till skogsbeskrivning för de

värdeområden där detta bedöms nödvändigt med hänsyn till förändrade

förutsättningar. Förslaget ska för varje värdeområde innehålla uppgift

om medelvärden för bonitet, virkesförråd och procenttal för volym-

tillväxt.

8

SKVFS 2021:12

Tidplan

26 § Lantmäteriet ska på det sätt Skatteverket bestämmer senast den

6 december 2021 säkerställa former och format för leveranser enligt

30 §.

27 § Lantmäteriet ska senast den 29 oktober 2021 till Skatteverket

lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelning för produktiv

skogsmark utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med

avverkningsrestriktioner och skogligt impediment.

28 § Lantmäteriet ska senast den 20 december 2021 till Skatteverket

lämna ett preliminärt förslag till värdeområdesindelning för dels

ekonomibyggnader, åkermark och betesmark, dels småhus och

tomtmark till småhus.

29 § Lantmäteriet ska senast den 7 februari 2022 till Skatteverket

lämna ett preliminärt förslag till prisutvecklingsfaktorer och senast den

28 februari 2022 lämna ett slutligt förslag till prisutvecklingsfaktorer.

30 § Lantmäteriet ska senast den 25 februari 2022 till Skatteverket

lämna preliminärt förslag till de tabeller som avses i

1 kap. 4 a § fastighetstaxeringsförordningen (1993:1199) (tabeller

för storlekskorrektion),

1 kap.77 b §§fastighetstaxeringsförordningen (SV-tabell, SO-

tabell L och FV-tabell L),

1 kap. 11 § fastighetstaxeringsförordningen (E-tabell),

1 kap. 17 § fastighetstaxeringsförordningen (J-tabell),

1 kap.19 och 21 §§fastighetstaxeringsförordningen (skogstabell

M och S),

1 kap. 23 a § fastighetstaxeringsförordningen (SK-R-tabell),

1 kap. 24 § fastighetstaxeringsförordningen (SKI-tabell),

1 kap. 35 a § fastighetstaxeringsförordningen (FB-tabell), och

1 kap. 35 b § fastighetstaxeringsförordningen (tomtvärdetabell).

31 § Lantmäteriet ska senast den 25 februari 2022 till Skatteverket

lämna en förteckning över de vid denna tidpunkt kända representativa

överlåtelser av lantbruksenheter som föreslås som provvärderingsobjekt

samt en förteckning över de överlåtelser som inte har ansetts som

representativa.

32 § Lantmäteriet ska senast den 28 februari 2022 till Skatteverket

lämna förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK (första ansatsen).

33 § Lantmäteriet ska senast den 6 maj 2022 till Skatteverket lämna

uppgift för varje lantbruksenhet om dels till vilket värdeområde

enhetens ekonomibyggnad, åkermark, betesmark, produktiv skogsmark

utan avverkningsrestriktioner, produktiv skogsmark med avverknings-

restriktioner och skogligt impediment hör, dels till vilket värdeområde

småhus på lantbruk och tomtmark till småhus på lantbruk hör. Samma

datum ska Lantmäteriet även lämna uppgift om värdeområdenas

omfattning.

9

SKVFS 2021:12

34 § Lantmäteriet ska senast den 13 maj 2022 till Skatteverket lämna

ett förslag till riktvärdekartorna LS, J och SK. Till förslagen ska fogas

redovisning av tillämpade provvärderingsområden och företagen prov-

värdering som visar de genomsnittliga taxeringsvärdenivåer som för-

slagen leder till.

35 § Lantmäteriet ska senast den 31 maj 2022 verkställa de ändringar

som Skatteverket bestämmer beträffande de förslag som Lantmäteriet

ska lämna enligt 34 §.

36 § Lantmäteriet ska senast den 15 juni 2022 till Skatteverket lämna

resultat och tabeller som avses i 30 §. Lantmäteriet ska även till

Skatteverket redovisa riktvärdeangivelser för varje värdeområde samt

vilka förutsättningar som ska gälla för varje värdeområde. Till förslaget

ska fogas dels resultatet av provvärderingen vilken har verifierats

genom kontrollvärdering, dels redovisning av tillämpade prov-

värderingsområden och beräkningar som visar de genomsnittliga

taxeringsvärdesnivåer som förslaget leder till. Redovisningen ska ske på

sätt som framgår av 17–20 §§.

___________

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2021 och tillämpas vid

förberedelsearbetet inför 2023 års allmänna fastighetstaxering av

lantbruksenheter.

På Skatteverkets vägnar

KATRIN WESTLING PALM

Patricia Schömer

(Rättsavdelningen, rättsenhet 2)