Inaktuell version

Lag (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Departement
Finansdepartementet S2
Utfärdad
1972-06-02
Ändring införd
SFS 1972 i lydelse enligt SFS 2004:122
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2018-08-19

1 §  Skatt (reklamskatt) erlägges enligt denna lag till staten för annons, som är avsedd att offentliggöras inom landet, och för reklam, som är avsedd att spridas inom landet i annan form än annons.

[S2]I denna lag förstås med

  1. trycksak, avtryck som framställts i flera lika exemplar i tryckpress eller genom screenförfarande,
  2. reklam, meddelande som har till syfte att åstadkomma eller främja avsättning i kommersiell verksamhet av vara, fastighet, nyttighet, rättighet eller tjänst,
  3. annons, särskilt utrymme som upplåtits i trycksak för återgivning av text eller bild för annan än utgivaren och sådant utrymme i trycksaken som tagits i anspråk av utgivaren för egen reklam,
  4. periodisk publikation, publikation som enligt utgivningsplan skall komma ut med normalt minst fyra nummer om året och som inte är att anse som reklamtrycksak,
  5. allmän nyhetstidning, periodisk publikation av dagspresskaraktär som normalt kommer ut med minst ett nummer varje vecka och som ej utgör annonsblad,
  6. reklamtrycksak, trycksak som framställts huvudsakligen i syfte att offentliggöra reklam. Lag (1977:1050) (Se vidare anvisningarna.)

  • RÅ 2001:36:En publikation som enligt utgivningsplan skulle utkomma fyra gånger per år men som under de två första utgivningsåren utkom med mindre än fyra nummer per år har ansetts som periodisk enligt 1 § andra stycket 4 lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam.
  • RÅ 1999:8:Uttagande av skatt enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam har inte ansetts strida mot EG-rätten.
  • RÅ 2005:31:En plakett på en tavla inne i en skolbyggnad med namn på ett bidragsgivande företag har inte ansetts utgöra reklam och därmed inte varit skattepliktig enligt lagen om skatt på annonser och reklam. Förhandsbesked enligt lagen om skatt på annonser och reklam.
  • RÅ 2004:7:Tidning som i allt väsentligt innehåller annonser, varav merparten från privatpersoner, har ansetts huvudsakligen ägnad åt reklam, varför bestämmelsen i 7 kap. 1 § tredje stycket mervärdesskattelagen om reducerad skattesats inte varit tillämplig. Förhandsbesked angående mervärdesskatt.
  • RÅ 2003:9:Ett för flera dagstidningar gemensamt TV-magasin har ansetts utgöra en del av respektive dagstidning, varför reklamskatt på annonser i magasinet skulle tas ut med fyra procent.
2 § har upphävts genom lag (1984:156).

3 §  Skatteplikt föreligger, om ej annat följer av 4 §, för annons som avser reklam och för annan annons för vilken vederlag utgår.

  • RÅ 1999:8:Uttagande av skatt enligt lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam har inte ansetts strida mot EG-rätten.
  • RÅ 2006:4:Uppgifter i mässkataloger om utställare har ansetts kunna ligga till grund för reklamskatt.

4 §  Skatteplikt föreligger ej för annons i

  1. periodisk publikation som väsentligen framstår som organ för sammanslutning med huvudsakligt syfte att verka för religiöst, nykterhetsfrämjande, politiskt, miljövårdande, idrottsligt eller försvarsfrämjande ändamål eller att företräda handi- kappade eller arbetshindrade medlemmar,
  2. publikation som ges ut på främmande språk för spridning huvudsakligen utomlands,
  3. publikation eller bilaga till publikation, när annonsen avser endast publikationen eller annat nummer av denna eller, i fråga om bok, annan bokutgivning av samme förläggare. Lag (1998:597).

5 §  Skatteplikt föreligger, om inte annat följer av 6 §, för reklam som återges

  1. i s.k. ljustidning, i eller i anslutning till trafikmedel, butikslokal, sportanläggning, teater eller liknande lokal, på fastighet eller allmän plats eller på annat motsvarande sätt,
  2. genom visning av film eller återgivning av ljud. Lag (1998:597).

6 §  Skatteplikt föreligger inte för

  1. reklam som avses i 5 § 1, om fråga är om reklam i eller utanför företags butikslokal, arbetsplats, trafikmedel eller liknande och reklamen avser företaget, dess verksamhet eller utrymmet för reklamen,
  2. reklam som avses i 5 § 2, om reklamen avser kommande verksamhet av det slag som bedrivs där reklamen offentliggörs.

7 § har upphävts genom lag (1998:597).
8 § har upphävts genom lag (1984:156).

9 §  Skattskyldig är den som i yrkesmässig verksamhet inom landet offentliggör skattepliktig annons eller skattepliktig reklam i annan form än annons.

[S2]Även den som i yrkesmässig verksamhet distribuerar annonsblad som förts in till landet utan att reklamskatt betalats vid införseln är skattskyldig. Lag (1998:597). (Se vidare anvisningarna).

9 a §  En utländsk företagare som är skattskyldig enligt denna lag skall företrädas av en av beskattningsmyndigheten godkänd representant. En sådan representant skall enligt fullmakt av den utländske företagaren som ombud för företagaren svara för redovisningen av reklamskatt och i övrigt företräda den utländske företagaren i frågor som gäller skatt enligt denna lag. Beskattningsmyndigheten kan kräva att säkerhet ställs för skattens betalning. Underlag för kontroll av skatteredovisningen skall finnas tillgängligt hos representanten.

[S2]Första stycket gäller inte en utländsk företagare som är juridisk person och har ett fast driftställe här i landet. Lag (1994:1566).

10 §  Delägare i enkelt bolag är skattskyldig i förhållande till sin andel i bolaget.

[S2]I fråga om kommanditbolag eller annat handelsbolag är bolaget skattskyldigt. I fråga om europeisk ekonomisk intressegruppering är grupperingen skattskyldig. Har skattskyldig avlidit, är dödsboet skattskyldigt. Har skattskyldig försatts i konkurs, är konkursboet skattskyldigt. Lag (2000:469).

Prop. 1999/2000:105: Ändringen innebär att möjligheten att efter gemensam ansökan av delägare i enkla bolag utse en delägare som ensamt skattskyldig avskaffas. I enkla bolag kommer därför fortsättningsvis att gälla att en delägare är skattskyldig i förhållande till sin andel i bolaget.

11 §  Skattskyldigheten inträder när

  1. skattepliktig annons offentliggörs,
  2. skattepliktig reklam i annan form återges.

[S2]Erhåller den skattskyldige betalning i förskott inträder dock skattskyldighet för betalningen när den sker. Lag (1998:597).

12 §  Skatten utgår för annons i allmän nyhetstidning med 4 procent av beskattningsvärdet och annars med 11 procent av beskattningsvärdet. Lag (1985:158).

13 §  Beskattningsvärdet utgöres i fall som avses i 3 § samt 5 §1 och 2 av vederlaget.

[S2]Utgår icke vederlag för skattepliktig annons eller skattepliktig reklam i annan form än annons eller understiger vederlaget uppenbarligen vad som är skäligt, utgöres beskattningsvärdet av belopp som svarar mot skäligt vederlag.

[S3]I beskattningsvärdet inräknas ej beloppet av reklamskatt eller annan statlig skatt eller avgift. Lag (1998:597).

14 § har upphävts genom lag (1998:597).
15 § har upphävts genom lag (1984:156).

16 §  I fråga om periodisk publikation, för vilken utgivaren äger rätt till återbetalning av skatt enligt 24 §, föreligger redovisningsskyldighet endast om det sammanlagda beskattningsvärdet av publikationens annonser för beskattningsår överstiger 60 000 kronor. I annat fall föreligger redovisningsskyldighet om sammanlagda beskattningsvärdet för beskattningsåret överstiger 20 000 kronor. Är ett beskattningsår längre eller kortare än tolv månader skall de angivna gränserna räknas upp eller ned i motsvarande mån. Lag (1984:156). (Se vidare anvisningarna.)

17 § har upphävts genom lag (1984:156).

18 §  Lämnas återbäring, bonus eller annan förmån, som icke utgör s.k. villkorlig rabatt, i efterhand och avser förmånen något för vilket skattskyldighet inträtt, får avdrag för den del av den tidigare redovisade skatten som belöpt på förmånen göras i den ordning som gäller för den skattskyldiges redovisning för reklamskatt. Avser förmånen sådan annons i periodisk publikation, för vilken skattskyldighet inträtt under tidigare kalenderår, får avdraget dock ej överstiga den skatt som den skattskyldige erlagt eller haft att erlägga för det tidigare året minskad med belopp som återbetalats enligt 24 §.

[S2]Uppkommer förlust på fordran för vilken reklamskatt redovisats, äger första stycket motsvarande tillämpning. Har avdrag för skatt för sådan fordran gjorts och inflyter därefter betalning, skall redovisning åter lämnas för den skatt som belöper på det betalda beloppet. Lag (1974:416).

19 § Har upphävts genom lag (2002:401).
20 § Har upphävts genom lag (1984:156).

21 §  Redovisningsperiod omfattar två kalendermånader. Skattskyldig som, i förekommande fall efter sådan återbetalning eller befrielse som avses i 24 §, för närmast föregående beskattningsår har redovisat eller skulle ha redovisat reklamskatt med minst 300 000 kronor skall dock lämna deklaration för varje kalendermånad. Lag (1984:156).

22 § har upphävts genom lag (1984:156).
23 § har upphävts genom lag (1998:597)

24 §  Till skattskyldig, som redovisat reklamskatt för annonser i självständig periodisk publikation, som har karaktär av dagspress, populärpress eller fackpress, återbetalar beskattningsmyndigheten så stor del av den erlagda skatten för ett beskattningsår som svarar mot en skattepliktig omsättning om, såvitt gäller dagspress, högst 12 miljoner kronor för helt år och, såvitt gäller annan press, högst 6 miljoner kronor för helt år. Återbetalningen sker efter utgången av varje halvt beskattningsår. För första halvåret av ett beskattningsår får återbetalat belopp ej överstiga skatten på en omsättning om hälften av de nämnda beloppen. Är ett beskattningsår längre eller kortare än tolv månader skall de angivna gränserna räknas upp eller ned i motsvarande mån.

[S2]Föreligger rätt till återbetalning enligt första stycket får beskattningsmyndigheten, om den skattepliktiga omsättningen kan förväntas med säkerhet icke överstiga det högsta belopp för helt år som anges i första stycket, medge befrielse från skyldighet att inbetala reklamskatt.

[S3]Om synnerliga skäl föreligger, kan beskattningsmyndigheten återbetala skatt tidigare än som anges i första stycket. Lag (1993:468). (Se vidare anvisningarna.)

  • RÅ 2001:36:En publikation som enligt utgivningsplan skulle utkomma fyra gånger per år men som under de två första utgivningsåren utkom med mindre än fyra nummer per år har ansetts som periodisk enligt 1 § andra stycket 4 lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam.
  • RÅ 1997:78:Bestämmelserna i 8 kap. 1 § lagen (1984:151) om punktskatter och prisregleringsavgifter om överklagande hos domstol av beskattningsmyndighetens beskattningsbeslut har ansetts tillämpliga på beslut att inte återbetala reklamskatt enligt 24 § första stycket lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam.

26 §  Skyldig att betala reklamskatt för import från tredje land av annonsblad som har getts ut i sådant land är den som med anledning av importen är skyldig att betala tull för annonsbladen eller skulle ha varit skyldig att göra detta om annonsbladen hade varit tullbelagda.

[S2]Om import enligt första stycket sker med stöd av ett sådant mellanstatligt enhetstillstånd som avses i 4 kap. 24 § andra stycket tullagen (2000:1281) och tullskulden därför uppkommer i ett annat EG-land, eller skulle ha uppkommit där om varan hade varit tullbelagd, är innehavaren av tillståndet skyldig att betala reklamskatt.

[S3]För den som är skattskyldig enligt första stycket inträder skattskyldigheten vid den tidpunkt då skyldighet att betala tull enligt tullagstiftningen inträder eller skulle ha inträtt om skyldighet att betala tull förelegat.

[S4]För den som är skattskyldig enligt andra stycket inträder skattskyldigheten vid den tidpunkt då skyldigheten att betala tull inträder eller skulle ha inträtt i det andra EG-landet.

[S5]Skatt enligt första stycket skall betalas till Tullverket.

[S6]Reklamskatt vid import utgår med 11 procent av beskattningsvärdet. Beskattningsvärdet utgörs av varans värde för tulländamål bestämt enligt rådets förordning (EEG) nr 2913/92 av den 12 oktober 1992 om inrättandet av en tullkodex för gemenskapen. Lag (2004:122).

Prop. 2010/11:52: Ändringarna är en anpassning till att Lissabonfördraget har trätt i kraft.

Prop. 2003/04:41: Förslaget till ett nytt andra stycke innebär att när ett tillstånd från ett annat EG-lands tullmyndighet att använda lokalt klareringsförfarande används för att fysiskt sätta varan i fri omsättning i Sverige så är det tillståndshavaren som blir skyldig att betala eventuell reklamskatt i Sverige. Förslaget är uppbyggt på samma sätt som förslaget till ändring i 1 kap. 2 § mervärdesskattelagen. Det föreslagna andra stycket reglerar ...

27 § Har upphävts genom lag (1973:992).
28 § Har upphävts genom lag (1973:992).
29 § Har upphävts genom lag (1984:156).
30 § Har upphävts genom lag (1984:156).

31 §  Skattskyldig skall under en tid av två år bevara ett exemplar av varje trycksak som han framställt.

32 §  Beslut enligt 24 § andra eller tredje stycket får inte överklagas. Beslut enligt 9 a § får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Lag (2000:469).

Prop. 1999/2000:105: Ändringen innebär att möjligheten att överklaga beslut enligt 24 § andra och tredje styckena i lagen avskaffas och är en följd av att Riksskatteverket som beskattningsmyndighet kommer att fatta beslut i första instans.

  • RÅ 1997:78:Bestämmelserna i 8 kap. 1 § lagen (1984:151) om punktskatter och prisregleringsavgifter om överklagande hos domstol av beskattningsmyndighetens beskattningsbeslut har ansetts tillämpliga på beslut att inte återbetala reklamskatt enligt 24 § första stycket lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam.

34 §  I lagen (2000:46) om omräkningsförfarande vid beskattningen för företag som har sin redovisning i euro, m.m. finns särskilda bestämmelser om redovisning av reklamskatt. Lag (2000:48).

[S2]Anvisningar

[S3]till 1 §

  1. Meddelande anses som reklam även när meddelandet innefattar erbjudande om inköp eller motsvarande.

[S4]Med avsättning förstås försäljning eller annan omsättning som normalt sker mot vederlag.

[S5]Bilaga till annan publikation än reklamtrycksak anses som självständig trycksak och dessutom som annons i publikationen.

  1. Som trycksak anses icke vara som förses med tryck, om varan utgöres av penna, glas, klädesplagg eller annat som har ett självständigt bruksvärde eller om varan är avsedd att användas som affärshandling, kontorsmaterial, etikett, emballage eller liknande.

[S6]Som reklamtrycksak anses icke trycksak som avser viss vara och skall åtfölja denna vid försäljning eller motsvarande, såsom garantisedel, bruksanvisning eller instruktionsbok. Som reklamtrycksak anses icke heller trycksak av innehåll som enbart utgör affärsteknisk information om priser, produkter, sortiment eller motsvarande, information till återförsäljare eller representanter eller intern information till anställda, medlemmar eller delägare eller trycksak som huvudsakligen är att anse som kalender, jubileumsskrift eller liknande eller som har huvudsakligen historiskt, tekniskt, ekonomiskt eller annat vetenskapligt innehåll.

  1. Trycksak anses icke som reklamtrycksak enbart av den anledningen att den innehåller annonser med reklam för annan än utgivaren.

[S7]Lag (1975:117)

[S8]till 5 §

[S9]Anvisningarna har upphävts genom lag (1974:416).

[S10]till 9 §

[S11]En verksamhet anses som yrkesmässig om den utgör näringsverksamhet enligt 13 kap.inkomstskattelagen (1999:1229). Verksamhet som inte utgör näringsverksamhet enligt inkomstskattelagen anses som yrkesmässig, när den innefattar ej enbart enstaka tillhandahållande av skattepliktig annons eller skattepliktig reklam.

[S12]Har innehavare av publikation träffat avtal med annan om rätt för denne att upplåta utrymme i publikationen för annons och uppbära vederlaget härför, är endast den sistnämnde skattskyldig. Motsvarande gäller i fråga om reklam enligt 5 §. Lag (1999:1241).

[S13]till 13 §

[S14]Med vederlag avses det avtalade priset, däri inräknat avtalade pristillägg enligt faktura eller annan handling.

[S15]Från vederlag får ej avräknas s.k. villkorlig rabatt som utgår vid betalning i efterhand inom viss tid. Utställes växel eller annat skuldebrev för betalningen, utgöres beskattningsvärdet av belopp enligt sådan handling med tilllägg av vederlag som därutöver kommit den skattskyldige till godo. Avdrag får ej göras för diskonto vid diskontering av sådant skuldebrev.

[S16]Utgår gemensamt vederlag för prestationer som skall inräknas i beskattningsvärdet och för andra prestationer, bestäms beskattningsvärdet efter uppdelning av vederlaget efter skälig grund.

[S17]Skäligt värde enligt 13 § tredje stycket bestämmes enligt ortens pris enligt samma grunder som föreskrives för marknadsvärde i 61 kap.inkomstskattelagen (1999:1229). Lag (1999:1241).

[S18]till 14 § Anvisningarna har upphävts genom lag (1998:597).

[S19]till 16 §

[S20]Redovisningsskyldighet för delägare i enkelt bolag bestäms av omfattningen av bolagets skattepliktiga verksamhet.

[S21]till 24 §

[S22]Skattskyldig, som ger ut annonsblad, program, katalog eller liknande trycksak är inte berättigad till återbetalning av reklamskatt för sådan trycksak.

[S23]Periodisk publikation som innehåller annonser och som till övervägande del tillhandahålles gratis eller till pris som avsevärt understiger vad som är skäligt anses som annonsblad. Lag (1974:416).

Ändringar och övergångsbestämmelser

Lag (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Ändring, SFS 1973:992

    Förarbeten
    Prop. 1973:187
    Omfattning
    upph. 27, 28 §§; ändr. 2, 26, 30 §§

Ändring, SFS 1974:416

    Förarbeten
    Prop. 1974:84
    Omfattning
    upph. anvisn. till 5 §; ändr. 1, 5-7, 13, 14, 16, 18, 23, 24, 26, 29, 30, 32 §§, anvisn. till 1, 9, 14, 24 §§

Ändring, SFS 1975:117

    Omfattning
    ändr. författningsrubr., 1, 4-6, 8, 29, 32 §§, 1, 2 p anvisn. till 1 §, anvisn. till 14 §

Lag (1977:367) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Lag (1977:1050) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

    Övergångsbestämmelse

    Denna lag träder i kraft den 1 januari 1978.
    Har skriftligt avtal om införing av annons i allmän nyhetstidning, som enligt anvisningarna till 24 § utgör annonsblad, träffats före ikraftträdandet tillämpas skattesatsen sex procent på sådan annons.
    Förarbeten
    Prop. 1977/78:58
    Omfattning
    ändr. 1, 12, 24 §§

Lag (1984:156) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

    Övergångsbestämmelse

    1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 1984.
    2. De äldre bestämmelserna i 17, 21 och 22 §§ och medgivanden som lämnats med stöd av dem gäller till dess motsvarande regler om redovisning av skatt i 2 kap. lagen (1984:151) om punktskatter och prisregleringsavgifter träder i kraft enligt övergångsbestämmelserna till den lagen.
    3. De äldre bestämmelserna i 29 § om att riksskatteverket skall meddela förhandsbesked gäller för ärenden, i vilka yttrande från reklamskattenämnden har avgetts före ikraftträdandet.
    4. De nya bestämmelserna i 14 § första stycket tillämpas även på ansökan om nedsättning som kommit in till beskattningsmyndigheten före ikraftträdandet men som avser postorderkatalog för vilken skattskyldighet inträder efter ikraftträdandet.
    Förarbeten
    Prop. 1983/84:71
    Omfattning
    upph. 2, 8, 15, 17, 20, 22, 29, 30 §§; ändr. 11, 14, 16, 19, 21, 24, 26, 32 §§, anvisn. till 13 §; ny 33 §; omtryck
    Ikraftträder
    1984-07-01

Lag (1985:158) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

    Övergångsbestämmelse

    Denna lag träder i kraft den 1 juli 1985. 24 § i den äldre lydelsen tillämpas fortfarande i fråga om beskattningsår eller del därav som ligger före ikraftträdandet.
    Förarbeten
    Prop. 1984/85:100
    Omfattning
    ändr. 12, 24 §§
    Ikraftträder
    1985-07-01

Lag (1985:497) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

    Övergångsbestämmelse

    1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 1985.
    2. De äldre bestämmelserna i 14 § tillämpas dock fortfarande i fråga om införsel som skett före ikraftträdandet.
    Förarbeten
    Prop. 1984/85:206
    Omfattning
    ändr. 14, 26 §§
    Ikraftträder
    1985-07-01

Lag (1987:1237) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Lag (1990:1438) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Lag (1993:468) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

    Övergångsbestämmelse

    Denna lag träder i kraft den 1 juli 1993. Beslut som meddelats av Riksskatteverket före ikraftträdandet överklagas enligt äldre bestämmelser. Överklagandet skall dock ges in till Skattemyndigheten i Dalarnas län. Lag (1996:962).
    Förarbeten
    Rskr. 1992/93:336, Prop. 1992/93:196, Bet. 1992/93:SkU28
    Omfattning
    ändr. 7, 10, 14, 19, 24, 25, 32 §§
    Ikraftträder
    1993-07-01

Lag (1994:1566) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

    Förarbeten
    Rskr. 1994/95:95, Prop. 1994/95:56, Bet. 1994/95:SkU6
    Omfattning
    ändr. 9, 26, 32 §§; ny 9 a §
    Ikraftträder
    1995-01-01

Lag (1994:1870) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

    Förarbeten
    Rskr. 1994/95:157, Prop. 1994/95:91, Bet. 1994/95:SkU11
    Omfattning
    ändr. 10 §
    Ikraftträder
    1995-01-01

Lag (1996:962) om ändring i lagen (1993:468) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

    Förarbeten
    Rskr. 1996/97:2, Prop. 1995/96:224, Bet. 1996/97:BoU4
    Omfattning
    ändr. övergångsbest. till 1993:468
    Ikraftträder
    1997-01-01

Lag (1998:597) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Övergångsbestämmelse

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1999. Äldre föreskrifter gäller fortfarande i fråga om förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
Förarbeten
Rskr. 1997/98:318, Prop. 1997/98:150, Bet. 1997/98:FiU20
Omfattning
upph. 7, 14, 23 §§, anvisn. till 14 §; ändr. 4, 5, 6, 9, 11, 13, 26, 32, 33, anvisn. till 9, 13 §§
Ikraftträder
1999-01-01

Lag (1999:404) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 1998/99:242, Prop. 1998/99:79, Bet. 1998/99:SkU19
Omfattning
ändr. 26 §
Ikraftträder
1999-07-01

Lag (1999:1241) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Övergångsbestämmelse

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2000. Äldre bestämmelser gäller fortfarande i fråga om förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
Förarbeten
Rskr. 1999/2000:117, Prop. 1999/2000:2, Bet. 1999/2000:SkU2
Omfattning
ändr. anvisn. till 9, 13 §§
Ikraftträder
2000-01-01

Lag (2000:48) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 1999/2000:127, Prop. 1999/2000:23, Bet. 1999/2000:LU8
Omfattning
ny 34 §
Ikraftträder
2000-03-01

Lag (2000:469) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Övergångsbestämmelse

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2000. Om Skattemyndigheten i Gävle före ikraftträdandet har fattat ett beslut som avses i den äldre lydelsen av 10 § första stycket eller 24 § andra eller tredje stycket får beslutet överklagas hos Riksskatteverket.
Förarbeten
Rskr. 1999/2000:246, Prop. 1999/2000:105, Bet. 1999/2000:SkU22
Omfattning
ändr. 10, 32 §§
Ikraftträder
2000-07-01

Lag (2000:1434) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Övergångsbestämmelse

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2001. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
Förarbeten
Rskr. 2000/01:129, Prop. 1999/2000:126, Bet. 2000/01:SkU11
Omfattning
ändr. 26 §
Ikraftträder
2001-01-01

Lag (2002:401) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Övergångsbestämmelse

Denna lag träder i kraft den 1 januari 2003. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för förhållanden som hänför sig till tiden före ikraftträdandet.
Förarbeten
Rskr. 2001/02:273, Prop. 2001/02:127, Bet. 2001/02:SkU27
Omfattning
upph. 19 §; ändr. 26, 33 §§
Ikraftträder
2003-01-01

Lag (2004:122) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2003/04:140, Prop. 2003/04:41, Bet. 2003/04:SkU19
Omfattning
ändr. 26 §
Ikraftträder
2004-04-01

Lag (2005:957) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2005/06:34, Prop. 2005/06:1, Bet. 2005/06:FiU1
Omfattning
ändr. 12, 24 §§
Ikraftträder
2006-01-01

Lag (2006:229) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2005/06:167, Prop. 2005/06:65, Bet. 2005/06:SkU15
Omfattning
ändr. 26 §
Ikraftträder
2006-05-01

Lag (2007:1167) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2007/08:44, Prop. 2007/08:18, Bet. 2007/08:SkU8
Omfattning
upph. 24 §; ändr 1, 12, 24, 32 §§, anvisn. till 13 §
Ikraftträder
2008-01-01

Lag (2010:108) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2009/10:189, Prop. 2009/10:63, Bet. 2009/10:SkU31
Omfattning
ändr. 26 §
Ikraftträder
2010-04-01

Lag (2011:280) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2010/11:184, Prop. 2010/11:52, Bet. 2010/11:SkU27
Omfattning
ändr. 26 §
Ikraftträder
2011-04-15

Lag (2011:1305) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2011/12:29, Prop. 2010/11:166, Bet. 2011/12:SkU4
Omfattning
ändr. 33 §
Ikraftträder
2012-01-01

Lag (2016:256) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2015/16:161, Prop. 2015/16:79, Bet. 2015/16:SkU21
Omfattning
ändr. 26, 33 §§
Ikraftträder
2016-05-01

Lag (2016:1068) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2016/17:49, Prop. 2016/17:1, Bet. 2016/17:FiU1
Omfattning
ändr. 12, 16, 24, 26 §§
Ikraftträder
2017-01-01

Lag (2017:1202) om ändring i lagen (1972:266) om skatt på annonser och reklam

Förarbeten
Rskr. 2017/18:54, Prop. 2017/18:1, Bet. 2017/18:FiU1
Omfattning
upph. 24 §; ändr. 1, 4, 12, 16, 18, 21, 26, 32 §§
Ikraftträder
2018-01-01