Upphävd författning
Grundskoleförordning (1994:1194)
- Departement
- Utbildningsdepartementet
- Utfärdad
- 1994-06-23
- Ändring införd
- SFS 1994 i lydelse enligt SFS 2005:179
- Upphäver
- Grundskoleförordning (1988:655)
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
1 kap. Allmänna föreskrifter
1 § I denna förordning meddelas föreskrifter om grundskolan utöver vad som föreskrivs i skollagen (1985:1100).
2 § I denna förordning avses med
- garanterad undervisningstid: den minsta undervisningstid i timmar som eleverna skall erbjudas,
- skoldagar: de dagar under ett läsår under vilka utbildning skall äga rum,
- styrelsen: styrelsen för utbildningen,
- undervisningstid: arbete som planerats av lärare och elever tillsammans och som eleverna genomför under lärares ledning,
- ämne: ämne för vilket regeringen fastställt en kursplan.
Den som har det ledningsansvar som enligt 2 kap. 2 § skollagen (1985:1100) vilar på rektorn skall också benämnas rektor.
3 § Statens skolverk fastställer de formulär som behövs för tillämpningen av denna förordning.
4 § Grundskolan skall ha ändamålsenliga lokaler. Den skall också ha utrustning som behövs för en tidsenlig utbildning.
I bibliotekslagen (1996:1596) finns bestämmelser om skolbibliotek inom grundskolan. Förordning (1996:1592).
5 § Sådana uppgifter i fråga om skolhälsovård som enligt skollagen (1985:1100) sköts av kommunen såsom huvudman för utbildningen får i stället fullgöras av ett landsting, om kommunen och landstinget är ense om detta.
2 kap. Utbildningens innehåll
Läroplan
1 § För grundskolan gäller en läroplan.
Läroplanen innehåller de övergripande målen och riktlinjerna för utbildningen.
Läroplanen fastställs av regeringen. Förordning (1997:599).
Timplan
2 § I bilaga 3 till skollagen (1985:1100) finns föreskrifter om utbildningens omfattning i grundskolan (timplan). Kommunerna får besluta om ytterligare undervisningstid utöver den tid som anges i timplanen.
I 8 §, 4 kap. 4 § samt 5 kap.4 och 10 §§ finns föreskrifter om avvikelser från timplanen i vissa fall. Förordning (1997:599).
3 § I timplanen anges
- antalet timmar för ämnen, ämnesgrupper, språkval och elevens val,
- det totalt garanterade antalet timmar (garanterad undervisningstid), och
- inom ramen för den totala undervisningstiden ett visst antal timmar för skolans val.
Föreskrifter om språkval, elevens val och skolans val finns i 17-22 §§. Förordning (1997:599).
4 § Beslut om fördelning av antalet timmar för ämnen, ämnesgrupper, språkval och elevens val fattas av styrelsen efter förslag av rektorn. Förordning (1997:599).
5 § I grundskolan skall i den omfattning som rektorn bestämmer anordnas friluftsverksamhet som bedrivs under en lärares ledning. Förordning (1997:599).
Kursplaner
6 § För varje ämne finns en kursplan.
- de mål som undervisningen skall sträva mot, och
- de mål som eleverna skall ha uppnått efter det femte och det nionde skolåret.
Kursplanerna fastställs av regeringen. Förordning (1997:599).
Tvåspråkig undervisning
7 § För elever som har ett annat språk än svenska som dagligt umgängesspråk med en eller båda vårdnadshavarna får en kommun anordna delar av undervisningen i årskurserna 1-6 på umgängesspråket (tvåspråkig undervisning). För elever med finska som umgängesspråk får sådan undervisning anordnas även i årskurserna 7-9.
Under den sammanlagda tid som tvåspråkig undervisning anordnas får högst hälften anordnas på umgängesspråket. Undervisningen skall planeras så att undervisningen på svenska successivt ökar under utbildningstiden.
I 8 kap.sameskolförordningen (1995:205) finns bestämmelser om integrerad samisk undervisning i grundskolan. Förordning (1997:599).
Engelskspråkig undervisning
8 § En kommun får anordna huvuddelen av undervisningen på engelska för barn som vistas i Sverige under en begränsad tid och som har tillräckliga kunskaper i engelska för att kunna delta i undervisningen. Avvikelse får göras från timplanen i ämnena svenska och engelska. Antalet timmar i svenska får dock inte understiga 480.
Om det inte finns plats för alla sökande till engelskspråkig undervisning, skall det i första hand tas emot barn till utländska gästforskare och experter samt barn som tidigare gått i en engelskspråkig skola. Förordning (1997:599).
8 a § En kommun som avser att tillämpa Middle Years Programme (MYP) inom grundskolan skall anmäla detta till Statens skolverk. Förordning (1998:747).
Modersmålsundervisning
9 § Om en eller båda av elevens vårdnadshavare har ett annat språk än svenska som modersmål och språket utgör dagligt umgängesspråk för eleven, skall eleven få undervisning i detta språk som ett ämne (modersmålsundervisning), om
- eleven har grundläggande kunskaper i språket och
- eleven önskar få sådan undervisning.
En samisk, tornedalsfinsk eller romsk elev skall erbjudas modersmålsundervisning även om språket inte är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet. Detsamma gäller en elev som är adoptivbarn och som har ett annat modersmål än svenska.
I 5 kap.2 och 3 §§ finns bestämmelser om studiehandledning på elevens modersmål. Förordning (1997:599).
10 § Modersmålsundervisning kan anordnas
- som språkval,
- som elevens val,
- inom ramen för skolans val, eller
- utanför timplanebunden tid.
Modersmålsundervisning får inte omfatta mer än ett språk för en elev. En romsk elev som kommer från utlandet kan dock få modersmålsundervisning i två språk, om det finns särskilda skäl.
Vid modersmålsundervisning i samiska skall den kursplan för samiska användas som Statens skolverk med stöd av 3 kap. 6 § sameskolförordningen (1995:205) har fastställt. Förordning (2002:1010).
11 § Om modersmålsundervisning för en elev anordnas utanför timplanebunden tid, har eleven rätt att få sådan undervisning sammanlagt högst sju läsår under sin skoltid inom det offentliga skolväsendet. Eleven har dock rätt till undervisning under längre tid, om eleven har ett särskilt behov av sådan undervisning.
Begränsningen gäller inte modersmålsundervisning för samiska, tornedalsfinska, romska eller finska elever eller om undervisningen avser ett nordiskt språk. Förordning (1997:599).
12 § Om beslut fattas att modersmålsundervisning för en elev skall anordnas inom ramen för skolans val eller utanför timplanebunden tid skall samråd ske med eleven och elevens vårdnadshavare före beslutet. Förordning (1997:599).
13 § En kommun är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk, endast om det finns en lämplig lärare.
En kommun är skyldig att anordna sådan undervisning om minst fem elever önskar undervisning i språket. När det gäller samiska, tornedalsfinska eller romska elever är kommunen skyldig att anordna modersmålsundervisning även om antalet elever är mindre än fem. Förordning (1997:599).
14 § En elev som får modersmålsundervisning får med den begränsning som anges i 11 § fortsätta att delta i den undervisningen, även om språket skulle upphöra att vara dagligt umgängesspråk för eleven. Förordning (1997:599).
Svenska som andraspråk
15 § Undervisning i svenska som andraspråk skall om det behövs anordnas för
- elever som har ett annat språk än svenska som modersmål,
- elever som har svenska som modersmål och som har tagits in från skolor i utlandet, och
- invandrarelever som har svenska som huvudsakligt umgängesspråk med en eller båda vårdnadshavarna.
Rektorn beslutar om undervisning i svenska som andraspråk skall anordnas för en elev. Förordning (1997:599).
16 § Undervisning i svenska som andraspråk skall anordnas i stället för undervisning i svenska.
Svenska som andraspråk kan därutöver anordnas
- som språkval,
- som elevens val, eller
- inom ramen för skolans val. Förordning (1997:599).
Språkval
17 § I timplanen anges ett visst antal timmar för språkval. Som språkval skall erbjudas minst två av språken franska, spanska och tyska.
En kommun är skyldig att anordna undervisning i ett språk som erbjudits enligt första stycket, om minst fem elever väljer språket och eleverna kan bedömas ha möjlighet att fortsätta studierna i språket i gymnasieskolan.
Finska och samiska får erbjudas eleverna som språkval enligt första stycket. Om dessa språk erbjudits som språkval skall undervisning anordnas även om färre än fem elever väljer språket.
Även andra språk får erbjudas som språkval, om eleverna kan bedömas ha möjlighet att fortsätta studierna i språket i gymnasieskolan. Förordning (2000:449).
18 § Som språkval för en elev skall i stället för språk enligt 17 § erbjudas följande språk, om eleven och elevens vårdnadshavare önskar det:
- det språk som eleven har rätt till modersmålsundervisning i,
- svenska som andraspråk för elever som i övrigt får undervisning i svenska som andraspråk,
- svenska för elever som i övrigt får undervisning i svenska,
- engelska, eller
- teckenspråk.
En kommun är skyldig att anordna undervisning i ett sådant språk, om minst fem elever väljer språket. När det gäller modersmålsundervisning för samiska, tornedalsfinska eller romska elever är en kommun skyldig att anordna undervisning även om färre än fem elever väljer språket. Förordning (2000:449).
Elevens val
19 § I timplanen anges ett visst antal timmar för elevens val. Undervisningen syftar till att fördjupa och bredda elevens kunskaper i ett eller flera ämnen. I elevens val kan även ingå ett språk som eleven inte tidigare har fått undervisning i (nybörjarspråk).
Undervisningen skall till sitt innehåll och sin inriktning vara förenlig med målen i den kursplan eller de kursplaner som regeringen fastställt för det ämne eller de ämnen som utgör elevens val. Förordning (2000:449).
20 § Styrelsen skall erbjuda eleverna ett allsidigt urval av ämnen som elevens val. Styrelsen skall sträva efter att tillgodose elevernas val genom att utnyttja de möjligheter som finns inom ramen för gällande bestämmelser.
Undervisning i ett nybörjarspråk som erbjudits som elevens val enligt första stycket skall anordnas, om minst fem elever väljer språket och eleverna kan bedömas ha möjlighet att fortsätta studierna i språket i gymnasieskolan. Förordning (2000:449).
Skolans val
21 § I timplanen anges ett visst antal timmar som får användas för skolans val. Utrymmet för skolans val skall med de begränsningar som anges i bilaga 3 till skollagen (1985:1100) användas för undervisning i ett eller flera ämnen.
Beslut om hur utrymmet för skolans val skall användas fattas av rektorn. Förordning (1997:599).
22 § Undervisning som avses i 21 § skall till sitt innehåll och sin inriktning vara förenlig med målen i den kursplan eller de kursplaner som regeringen fastställt för det ämne eller de ämnen som utgör skolans val. Förordning (1997:599).
Arbetsplan
23 § För genomförandet av de fastställda målen för utbildningen skall det finnas en arbetsplan.
Arbetsplanen skall utarbetas under medverkan av lärare och övrig personal samt företrädare för eleverna och deras vårdnadshavare.
Rektorn beslutar om arbetsplanen.
Arbetsplanen skall kontinuerligt följas upp och utvärderas. Förordning (1997:599).
Läromedel
24 § Av 4 kap. 4 § skollagen (1985:1100) framgår att utbildningen i grundskolan skall vara avgiftsfri för eleverna och att de utan kostnad skall ha tillgång till böcker, skrivmateriel, verktyg och andra hjälpmedel som behövs för en tidsenlig utbildning.
Särskild vikt skall läggas vid att eleverna i undervisningen har tillgång till läromedel som täcker väsentliga delar av ett ämne eller en ämnesgrupp och som är ägnade att ge fasthet och sammanhang i studierna. Förordning (1997:599).
25 § Eleverna skall som gåva få behålla sådana läromedel och andra väsentliga hjälpmedel som de behöver av pedagogiska skäl eller kan komma att behöva som underlag för fortsatta studier eller som de i övrigt kan ha särskild nytta av att kunna gå tillbaka till. Med läromedel avses här sådana läromedel som sägs i 24 § andra stycket. Förordning (1997:599).
3 kap. Samverkansformer
1 § I detta kapitel finns allmänna föreskrifter om samverkan mellan olika intressegrupper och särskilda föreskrifter om elevvårdskonferens och elevinflytande.
Samverkan mellan olika intressegrupper
2 § Formerna för samverkan mellan olika intressegrupper inom en rektors arbetsområde skall utvecklas med beaktande av de lokala förhållandena. Detta gäller om det inte i författning eller kollektivavtal finns särskilda bestämmelser för behandling av en viss fråga.
Elevvårdskonferens
3 § För behandling av elevvårdsfrågor skall det finnas en elevvårdskonferens för rektorns arbetsområde.
4 § I elevvårdskonferensen skall som ledamöter ingå
- rektorn,
- företrädare för elevvården, och
- berörd klassföreståndare eller motsvarande och annan berörd personal.
Rektorn beslutar om den närmare sammansättningen av elevvårdskonferensen. Rektorn eller den arbetstagare som rektorn utser är ordförande.
Elevvårdskonferensen får tillåta att även andra än ledamöter är närvarande och yttrar sig vid sammanträdena.
5 § Elevvårdskonferensen är beslutför när mer än hälften av ledamöterna är närvarande.
Vid sammanträde med elevvårdskonferensen skall föras protokoll.
Elevinflytande
6 § I varje klass eller undervisningsgrupp skall eleverna ges tillfälle att tillsammans med läraren behandla frågor som är av gemensamt intresse för eleverna. Den närmare utformningen skall anges i arbetsplanen. Förordning (1997:599).
4 kap. Lärotider m. m.
Lärotider
1 § Läsåret skall börja i augusti och sluta i juni samt ha minst 178 skoldagar och minst 12 lovdagar. Därutöver får inom läsåret läggas ut högst fem studiedagar för planering av skolarbetet eller för fortbildning av lärare.
- dagarna för höst- och vårterminernas början och slut, och
- hur lång skoldagen skall vara och när den tidigast får börja och senast får sluta.
2 § Elevernas skolarbete skall förläggas måndag-fredag och skall vara så jämnt fördelat över dessa dagar som möjligt.
3 § Styrelsen får besluta att antalet skoldagar i veckan skall begränsas till fyra för en klass eller en grupp i årskurs 1 eller 2, om det finns särskilda skäl.
Klasser och grupper
4 § Eleverna skall fördelas på klasser och grupper enligt beslut av rektorn.
En elev som är inskriven i grundskolan kan få sin undervisning i en klass i särskolan (integrerad elev), om berörda rektorer är ense om detta och elevens vårdnadshavare medger det.
Grundskolans kursplaner gäller för en integrerad elev. Efter beslut av rektorn för grundskolan får de avvikelser göras från grundskolans timplan som krävs med hänsyn till undervisningens uppläggning i särskoleklassen. Förordning (1996:699).
Schema
5 § För läsåret eller kortare tid skall det finnas ett schema för undervisningen.
Rektorn fastställer schema. Därvid skall beaktas att eleverna får såväl en väl avvägd total skoltid i grundskolan som väl avvägda läsår och skoldagar.
Övriga föreskrifter
6 § Beslut om befrielse för en elev från skyldighet att delta i annars obligatoriska inslag i verksamheten fattas av rektorn, om inte elevens vårdnadshavare med stöd av 3 kap. 12 § andra stycket skollagen (1985:1100) har begärt att frågan skall prövas av styrelsen. Förordning (1996:1073).
5 kap. Särskilda stödinsatser
1 § I 4 kap. 1 § andra stycket skollagen (1985:1100) föreskrivs att särskilt stöd skall ges till elever som har svårigheter i skolarbetet.
Beslut om särskilt stöd enligt detta kapitel fattas av rektorn, om inte något annat följer av 5 och 10 §§.
Om det genom uppgifter från skolans personal, en elev, dennes vårdnadshavare eller på annat sätt har framkommit att eleven behöver särskilda stödåtgärder, skall rektorn se till att ett åtgärdsprogram utarbetas. Eleven och elevens vårdnadshavare skall ges möjlighet att delta vid utarbetandet av programmet. Förordning (2000:1108).
Studiehandledning på modersmålet
2 § En elev skall få studiehandledning på sitt modersmål, om eleven behöver det. Förordning (1997:599).
3 § En elev som har rätt till modersmålsundervisning och som före sin ankomst till Sverige har undervisats på ett annat språk än sitt modersmål får ges studiehandledning på det språket i stället för på modersmålet, om det finns särskilda skäl. Förordning (1997:599).
Stödundervisning
4 § En elev skall ges stödundervisning, om det kan befaras att eleven inte kommer att nå de mål som minst skall ha uppnåtts vid slutet av det femte och det nionde skolåret eller om eleven av andra skäl behöver särskilt stöd.
Stödundervisning kan anordnas antingen i stället för utbildning enligt timplanen eller som ett komplement till sådan utbildning. Förordning (1997:599).
5 § Särskilt stöd skall ges till elever med behov av specialpedagogiska insatser. Sådant stöd skall i första hand ges inom den klass eller grupp som eleven tillhör.
Om det finns särskilda skäl, får sådant stöd i stället ges i en särskild undervisningsgrupp.
Styrelsen skall efter samråd med eleven och elevens vårdnadshavare besluta i fråga om elevens placering i en särskild undervisningsgrupp.
Föreskrifter om möjlighet till särskild läkarundersökning finns i 14 kap. 3 § andra stycket skollagen (1985:1100). Förordning (1997:599).
Särskild undervisning
6 § I 10 kap. 3 § skollagen (1985:1100) finns bestämmelser om särskild undervisning.
Huvudmannen för ett sjukhus eller en motsvarande institution får i skolhuvudmannens ställe anordna särskild undervisning för skolpliktiga barn som vistas på institutionen, om berörda huvudmän kommer överens om det.
Bestämmelser i denna förordning om kommun eller styrelsen gäller också för sådana huvudmän och för institutionens ledning. Förordning (1997:599).
7 § Särskild undervisning skall så långt det är möjligt motsvara den undervisning eleven inte kan delta i. Förordning (1997:599).
8 § Särskild undervisning skall inte ges en elev om den läkare som ansvarar för elevens vård avråder från sådan undervisning. Förordning (1997:599).
9 § Särskild undervisning får anordnas i elevens hem om elevens vårdnadshavare medger det. Förordning (1997:599).
Anpassad studiegång
10 § Om en elev inte kan få utbildning som i rimlig grad är anpassad efter elevens situation och förutsättningar, får styrelsen efter att ha hört elevvårdskonferensen besluta om anpassad studiegång för eleven. Därvid får avvikelser göras från timplanen.
Styrelsen ansvarar för att en elev med anpassad studiegång får en utbildning som så långt det är möjligt är likvärdig med övrig utbildning inom skolan.
I de högre årskurserna får utbildningen delvis förläggas till en arbetsplats utanför skolan. Eleven skall därvid ha en handledare samt stöd av skolans personal. Förordning (1997:599).
6 kap. Elever
Inskrivning
1 § Under vårterminen varje år skall de barn i kommunen skrivas in som under kalenderåret blir skolpliktiga.
Detta skall också tillämpas på barn som inte är skolpliktiga men som med stöd av 3 kap. 8 § skollagen (1985:1100) skall börja skolan redan höstterminen det kalenderår de fyller sex år.
Elever från utlandet
2 § Barn som räknas som bosatta i utlandet hos sina vårdnadshavare har samma rätt till skolgång i grundskolan som barn bosatta i Sverige, om vårdnadshavarna eller en av dem är svensk medborgare. De skall på skriftlig begäran av sina vårdnadshavare tas emot i grundskolan i den kommun där de vistas stadigvarande.
I andra fall får en kommun som elev i sin grundskola ta emot ett barn som inte räknas som bosatt i Sverige. Förordning (2001:978).
2 a § I förordningen (2001:976) om utbildning, förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg för asylsökande barn m.fl. finns särskilda bestämmelser om mottagande i grundskolan av asylsökande barn m.fl. Förordning (2001:978).
Uppflyttning
3 § Vid slutet av varje läsår skall eleverna i årskurserna 1-8 flyttas till närmast högre årskurs, om inte något annat beslutas med stöd av 4 eller 6 §.
4 § Rektorn får efter samråd med en elevs vårdnadshavare besluta att eleven inte skall flyttas, om detta med hänsyn till elevens allmänna utveckling och i övrigt är lämpligast för eleven.
5 § Om en elev har goda förutsättningar att delta i utbildningen i en högre årskurs än den som eleven redan tillhör eller normalt skall tillhöra, får rektorn besluta att eleven skall flyttas till den högre årskursen. En förutsättning för detta är dock att elevens vårdnadshavare medger det.
6 § Rektorn får på begäran av en elevs vårdnadshavare medge eleven att gå om en årskurs.
Ledighet
7 § Om en elev på grund av sjukdom eller av någon annan orsak inte kan delta i skolarbetet, skall hindret snarast anmälas till skolan.
Rektorn får besluta hur anmälningsskyldigheten skall fullgöras.
8 § Av 3 kap. 11 § skollagen (1985:1100) följer att en skolpliktig elev får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter.
Rektorn eller den rektorn bestämmer får bevilja sådan ledighet sammanlagt högst tio skoldagar under ett läsår.
Om det finns synnerliga skäl, får styrelsen bevilja längre ledighet än som följer av andra stycket.
Av 6 kap. 18 § arbetsmiljölagen (1977:1160) följer att en elev som utsetts till elevskyddsombud skall få den ledighet från skolarbetet som behövs för uppdraget. Rektorn beslutar om sådan ledighet.
Disciplinära åtgärder
9 § Om en elev uppträder olämpligt eller gör sig skyldig till en mindre förseelse, skall läraren uppmana eleven att ändra sitt uppförande. Om detta inte hjälper skall läraren kontakta elevens vårdnadshavare.
Läraren får visa ut en elev från undervisningslokalen för högst återstoden av pågående undervisningspass eller låta eleven under uppsikt stanna i skolan högst en timme efter skoldagens slut.
10 § Om en elev fortsätter att uppträda olämpligt eller gör sig skyldig till upprepade förseelser eller en allvarligare förseelse, skall saken dels anmälas för rektorn, dels hänskjutas till elevvårdskonferensen. Konferensen skall efter kontakt med elevens vårdnadshavare försöka få eleven att bättra sig genom åtgärder som är avpassade efter elevens individuella förhållanden.
Om detta inte hjälper skall elevvårdskonferensen anmäla förhållandet till styrelsen för överväganden om lämplig åtgärd.
7 kap. Betyg m.m.
- övg. best. SFS 2011:185 4 pSkolförordning (2011:185)
- övg. best. SFS 2011:398 2 stFörordning (2011:398) om särskild utbildning med judiska studier i grundskolan
- 7 kap. 7 § Särskoleförordning (1995:206)
- 7 kap. 1 § 2 st Gymnasieförordning (1992:394)
- 15 § 2 st, 10 § 1 st 2 p Förordning (1991:1080) om riksinternatskolor
- 1a kap. 7 § 2 st Förordning (1996:1206) om fristående skolor och viss enskild verksamhet inom skolområdet
1 § I läroplanen finns vissa riktlinjer i fråga om bedömning och betyg.
I detta kapitel finns närmare föreskrifter om - utvecklingssamtal, - betygssättning, - ämnesprov, - betygskatalog m.m., - utfärdande av terminsbetyg och slutbetyg, och - prövning m.m. Förordning (1999:683).
Utvecklingssamtal
/Träder i kraft I: 2006-01-01/
2 § Läraren skall fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare om elevens skolgång. Minst en gång varje termin skall läraren, eleven och elevens vårdnadshavare samtala om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas (utvecklingssamtal). Vid utvecklingssamtalet skall läraren i en framåtsyftande individuell utvecklingsplan skriftligt sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven skall nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kursplanerna. Utvecklingsplanen kan även innehålla överenskommelser mellan lärare, elev och vårdnadshavare. Informationen vid utvecklingssamtalet bör grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i relation till målen i läroplanen och kursplanerna.
På begäran av en elevs vårdnadshavare skall läraren som ett komplement till utvecklingssamtalet även lämna annan skriftlig information om elevens skolgång än som avses i första stycket.
Uppgifter i utvecklingsplanen och sådan information som avses i andra stycket får inte ha karaktären av betyg.
Utvecklingssamtal skall i vissa fall resultera i ett sådant åtgärdsprogram som avses i 5 kap. 1 §. Förordning (2005:179).
Betygssättning
3 § Betyg skall sättas i grundskolans ämnen. Om undervisningen i samhällsorienterande ämnen och naturorienterande ämnen (ämnesblock) helt eller i huvudsak varit ämnesövergripande, får läraren besluta att ett sammanfattande betyg skall sättas för ämnesblocket. Om frågan om ett sammanfattande betyg skall sättas är beroende av flera lärares bedömning och lärarna inte kan enas, skall rektorn besluta i frågan.
Med samhällsorienterande ämnen avses geografi, historia, religionskunskap och samhällskunskap. Med naturorienterande ämnen avses biologi, fysik och kemi. Förordning (1999:683).
4 § Betyg skall sättas
- i slutet av varje termin i årskurs 8 och i slutet av höstterminen i årskurs 9 i ämnen och ämnesblock som inte har avslutats, och
- när ett ämne eller ett ämnesblock har avslutats.
5 § Betyg skall sättas av läraren. Om ett betyg är beroende av två eller flera lärares bedömning och lärarna inte kan enas, skall betyget sättas av rektorn. Förordning (1999:683).
6 § Som betyg skall någon av följande beteckningar användas
Godkänd (G) Väl godkänd (VG) Mycket väl godkänd (MVG). Förordning (1999:683).
7 § När betyg sätts innan ett ämne eller ett ämnesblock har avslutats, skall de kunskaper bedömas som eleven inhämtat i ämnet eller ämnesblocket fram till och med den aktuella terminen.
Om en elev inte når upp till de mål som lokalt bestämts för ett ämne eller ämnesblock, skall betyg inte sättas i ämnet eller ämnesblocket. Förordning (1999:683).
8 § När betyg sätts efter det att ett ämne eller ett ämnesblock har avslutats, skall betyget bestämmas med hjälp av
- de mål som eleverna enligt kursplanerna skall ha uppnått i grundskolan, och
- de betygskriterier som har fastställts för ämnena och ämnesblocken.
Betyget Godkänd skall motsvara de mål som eleverna enligt kursplanerna skall ha uppnått i ämnena i slutet av det nionde skolåret. Statens skolverk skall fastställa betygskriterier för betygen Väl godkänd och Mycket väl godkänd. Betygskriterierna skall precisera vilka kunskaper enligt kursplanerna som krävs för respektive betyg.
Om det finns särskilda skäl får läraren vid betygssättningen bortse från enstaka mål som eleven skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret. Med särskilda skäl avses funktionshinder eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven skall kunna nå ett visst mål. Förordning (2000:667).
9 § Om en elev inte når upp till de mål i ett ämne som enligt kursplanen skall ha uppnåtts i slutet av det nionde skolåret, skall betyg inte sättas i ämnet. Betyg skall inte heller sättas i ett ämnesblock om eleven inte når upp till målen i samtliga ämnen som ingår i ämnesblocket.
I fall som avses i första stycket skall ett skriftligt omdöme om elevens kunskapsutveckling i ämnet eller ämnesblocket ges. Av omdömet kan också framgå de stödåtgärder som har vidtagits.
Omdömet skall undertecknas av läraren. Förordning (2003:124).
Ämnesprov
10 § Ämnesprov i svenska, engelska och matematik skall användas i slutet av årskurs 9 för att bedöma elevernas kunskapsutveckling och som stöd för betygssättning.
Ämnesprov i samma ämnen kan användas i slutet av årskurs 5 för att bedöma elevernas kunskapsutveckling.
Statens skolverk fastställer ämnesprov och meddelar närmare föreskrifter om dem. Förordning (1999:683).
Betygskatalog m.m.
11 § En elevs betyg skall antecknas i en betygskatalog. Beslut enligt 7 och 9 §§ att inte sätta betyg i ett ämne eller ett ämnesblock skall också antecknas i betygskatalogen. Av anteckningen skall det framgå om betyget har satts innan eller efter det att ett ämne eller ett ämnesblock har avslutats.
Skriftliga omdömen enligt 9 § skall hållas samlade. Förordning (1999:683).
Utfärdande av terminsbetyg och slutbetyg
12 § Terminsbetyg skall utfärdas vid slutet av varje termin i årskurs 8 och vid slutet av höstterminen i årskurs 9. Terminsbetyget skall innehålla det senast satta betyget i varje ämne. Det skall framgå om ämnet eller ämnesblocket har avslutats. Terminsbetyg skall inte utfärdas om eleven skall få ett slutbetyg enligt 13 §.
Rektorn eller den som rektorn bestämmer skall underteckna terminsbetyget. Förordning (1999:683).
13 § Slutbetyg skall utfärdas när skolplikten upphör. En elev som efter skolpliktens upphörande har slutfört årskurs 9 har rätt att få ett nytt slutbetyg.
Slutbetyget skall innehålla uppgifter om den högsta årskurs eleven genomgått och om elevens senaste betyg i ämnen och ämnesblock. Betyg satta enligt 7 § skall inte ingå i slutbetyget. Till slutbetyget skall det i förekommande fall fogas sådana skriftliga omdömen som avses i 9 §. Förordning (1999:683).
14 § Om en elev avgår från en kommuns grundskola utan att slutbetyg utfärdas, skall intyg om avgången utfärdas.
Intyget skall innehålla uppgifter om
- den årskurs från vilken eleven avgått,
- tiden för avgången,
- de ämnen och ämnesblock i vilka eleven undervisats,
- i förekommande fall senaste betyg i ämnen och ämnesblock, och
- antal timmar garanterad undervisning som eleven erbjudits.
Rektorn eller den som rektorn bestämmer skall underteckna intyget. Förordning (1999:683).
15 § Intyg om avgång skall sändas till styrelsen för den skola där eleven skall fortsätta sin utbildning om detta är känt.
Intyget skall också sändas till elevens vårdnadshavare. Förordning (1999:683).
Prövning m.m.
16 § Den som vill ha betyg från grundskolan har rätt att gå igenom prövning. Denna kan avse hela utbildningen i grundskolan eller ett eller flera ämnen eller ämnesblock som ingår i utbildningen. Detta gäller även den som tidigare har fått betyg i avslutat ämne eller slutbetyg från grundskolan.
Bestämmelserna i 5, 6, 8 och 11 §§ skall tillämpas i fråga om prövningen. Betyg över prövningen skall utfärdas av rektorn eller den som rektorn bestämmer. Förordning (1999:683).
17 § Den som redan har slutbetyg från grundskolan har efter prövning i ett eller flera ämnen eller ämnesblock rätt att få ett nytt slutbetyg. Rektorn utfärdar det nya slutbetyget.
Om prövningen avser hela utbildningen för den som inte redan har slutbetyg från grundskolan, skall rektorn utfärda slutbetyg. Förordning (1999:683).
18 § Statens skolverk får meddela ytterligare föreskrifter om utformningen av betygskatalog, terminsbetyg, slutbetyg och betyg över prövning. Förordning (1999:683).
19 § I 26 § förvaltningslagen (1986:223) finns bestämmelser om rättelse av skrivfel och liknande. Rektorn får besluta om rättelse av betyg.
I sådana fall skall ett nytt terminsbetyg, slutbetyg eller betyg över prövning utfärdas. Om det är möjligt skall det felaktiga betyget förstöras. Rättelsen skall antecknas i betygskatalogen. Förordning (1999:683).
8 kap. Överklagande
1 § Styrelsens beslut att en elev skall undervisas i särskild undervisningsgrupp enligt 5 kap. 5 § får överklagas hos Skolväsendets överklagandenämnd. Förordning (1997:599).
2 § Beslut som rektorn eller någon annan arbetstagare har meddelat enligt denna förordning får inte överklagas.
3 § Beslut av Statens skolverk i ärenden enligt denna förordning får inte överklagas.
Ändringar
Grundskoleförordning (1994:1194)
- Förarbeten
- Rskr. 1993/94:82, Prop. 1992/93:220, Bet. 1993/94:UbU1
- Ikraftträder
- 1995-07-01
Förordning (1995:207) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Förarbeten
- Rskr. 1994/95:136, Prop. 1994/95:85, Bet. 1994/95:UbU6
- Omfattning
- upph. 7 kap; ändr. 2 kap 10 §, 5 kap 1 §, 6 kap 2 §, 3 p övergångsbest.; nytt 7 kap
Förordning (1995:880) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Förarbeten
- Rskr. 1994/95:406, Prop. 1994/95:174, Bet. 1994/95:UbU19
- Omfattning
- ändr. 5 kap 13 §; nya 2 kap 6 a §, rubr. närmast före 2 kap 6 a §
- Ikraftträder
- 1995-07-01
Förordning (1996:699) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 4 kap 4 §, 6 kap 2 §; ny 2 kap 6 b §, rubr. närmast före 2 kap 6 b §
- Ikraftträder
- 1996-08-01
Förordning (1996:1073) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Förarbeten
- Rskr. 1996/97:15, Prop. 1995/96:206, Bet. 1996/97:UbU5
- Omfattning
- ändr. 4 kap 6 §, 7 kap 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 16 §§
- Ikraftträder
- 1996-12-01
Förordning (1996:1592) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 1 kap 4 §
- Ikraftträder
- 1997-02-01
Förordning (1997:599) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- upph. 2, 5 kap; ändr. 3 kap 6 §, 8 kap 1 §; nya 2, 5 kap, 7 kap 14 a §; omtryck
- Ikraftträder
- 1997-08-01
Förordning (1998:747) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 5 kap 1 §; ny 2 kap 8 a §
- Ikraftträder
- 1998-08-01
Förordning (1999:683) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- upph. 7 kap; nytt 7 kap
- Ikraftträder
- 1999-09-01
Förordning (1999:1416) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 7 kap 8 §
- Ikraftträder
- 2000-02-01
Förordning (2000:449) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 2 kap 17, 18, 19, 20 §§
- Ikraftträder
- 2000-07-01
Förordning (2000:667) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 7 kap 8 §
- Ikraftträder
- 2000-08-15
Förordning (2000:1108) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 5 kap 1 §
- Ikraftträder
- 2001-01-01
Förordning (2001:978) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 6 kap 2 §; ny 6 kap 2 a §
- Ikraftträder
- 2002-01-01
Förordnng (2002:1010) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 2 kap 10 §
- Ikraftträder
- 2003-01-01
Förordning (2003:124) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 7 kap 2, 9 §§
- Ikraftträder
- 2003-07-01
Förordning (2005:179) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 7 kap 2 §
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Förordning (2006:205) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 5 kap 1 §; nya 6 kap 8 a, 8 b §§, rubr. närmast före 6 kap 8 a, 8 b §§
- Ikraftträder
- 2006-07-01
Förordning (2007:56) om ändring i grundskolan (1994:1194)
- Förarbeten
- Rskr. 2005/06:313, Prop. 2005/06:148, Bet. 2005/06:UbU22
- Omfattning
- ändr. 7 kap 6, 8 §§
- Ikraftträder
- 2007-04-01
Förordning (2007:303) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 2 kap 8 a §; ny 2 kap 8 b §
- Ikraftträder
- 2007-07-01
Förordning (2008:97) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 2 kap 9, 11, 13, 18 §§
- Ikraftträder
- 2008-07-01
Förordning (2008:408) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 2 kap 6 §, 5 kap 4 §
- Ikraftträder
- 2008-07-15
Förordning (2008:525) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 7 kap 2, 9 §§
- Ikraftträder
- 2008-07-15
Förordning (2008:845) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 7 kap 10, 11, 13 §§
- Ikraftträder
- 2009-01-01
Förordning (2009:963) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 7 kap. 10 §
- Ikraftträder
- 2009-12-01
Förordning (2010:1036) om ändring i grundskoleförordningen (1994:1194)
- Omfattning
- ändr. 7 kap. 10 §
- Ikraftträder
- 2010-10-01