Inaktuell version
Förordning (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Departement
- Miljö- och energidepartementet
- Utfärdad
- 1998-12-10
- Ändring införd
- SFS 1998 i lydelse enligt SFS 2013:501
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2018-08-19
- Övrigt
- Rättelseblad 2006:1139 och 2012:231 har iakttagits.
Allmänna bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller avgaskrav för
- motorer som installeras i mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg,
- hjälpmotorer som monteras i fordon avsedda för passagerar- eller godstransport på väg,
- motorer avsedda för lokomotiv och motorvagnar,
- utbytesmotorer för motorer som avses i 13, samt
- motorer avsedda för traktorer.
Förordningen gäller inte motorer som driver motorfordon, fartyg, luftfartyg och fritidsfordon såsom snöskotrar, terrängmotorcyklar och terrängfordon. I förordningen finns dock en bestämmelse om typgodkännande av motorer avsedda för fartyg i inlandssjöfart. Förordning (2013:150).
1 a § Denna förordning är meddelad
- med stöd av 1 § lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner i fråga om 5 §,
- med stöd av 4 § lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner i fråga om 3 och 3 a §§, 4 § andra stycket, 5 a, 6, 11 och 12 §§,
- med stöd av 12 § lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner i fråga om 9 §, och
- i övrigt med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen. Förordning (2013:150).
Uttryck i förordningen
2 § I denna förordning avses med
hjälpmotor: motor installerad i eller på ett motorfordon, men som inte har att göra med framdrivningen av fordonet,
lokomotiv: självgående rälsfordon avsett att flytta eller driva vagnar utformade för att transportera gods, passagerare eller annan utrustning,
mobil maskin som inte är avsedd att användas för transporter på väg: en mobil maskin, en transportabel industriell utrustning eller ett mobilt fordon med eller utan karosseri som drivs med hjälp av en förbränningsmotor enligt avsnitt 1.1 i bilaga 1 till denna förordning,
motorvagn: självgående rälsfordon särskilt avsett för transport av passagerare eller gods,
traktor: traktor enligt definitionen i Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/37/EG av den 26 maj 2003 om typgodkännande av jordbruks- eller skogsbrukstraktorer, av släpvagnar och utbytbara dragna maskiner till sådana traktorer samt av system, komponenter och separata tekniska enheter till dessa fordon och om upphävande av direktiv 74/150/EEG, senast ändrat genom kommissionens direktiv 2010/62/EU, och
utbytesmotor: nybyggd motor avsedd att ersätta en motor i en maskin, tillhandahållen endast för detta ändamål, och som uppfyller de gränsvärden som den motor den ersätter skulle uppfylla när den ursprungligen sattes på marknaden. Förordning (2013:501).
2 a § Med handhållen motor avses i denna förordning en motor som ska användas i utrustning som
- bärs av operatören eller manövreras i skiftande lägen,
- har en torrvikt som understiger 20 kilogram och som används genom att operatören stödjer, bär eller lägeskontrollerar utrustningen, eller
- är en generator eller pump och hela enheten har en torrvikt som understiger 20 kilogram. Förordning (2013:501).
2 b § I denna förordning avses med
motortyp: en kategori av motorer utan inbördes skillnader i fråga om väsentliga motoregenskaper,
motorfamilj: en motortillverkares gruppering av två eller flera motortyper vilka genom sin konstruktion förväntas ha likartade egenskaper vad gäller avgasutsläpp och som var och en uppfyller kraven i denna förordning,
små motorfamiljer: motorfamiljer med gnisttändning vars sammanlagda årliga produktion uppgår till mindre än 5 000 motorer, och
traktortyp: traktorer som inte uppvisar några väsentliga skillnader i fråga om egenskaper. Förordning (2013:501).
2 c § Med motorproduktionsdag avses i denna förordning den dag när motorn går igenom den sista kontrollen efter det att den lämnat produktionsbanan och är klar att levereras eller att ställas i lager. Förordning (2013:501).
2 d § Med EG-typgodkännande avses i denna förordning
- ett förfarande genom vilket en medlemsstat intygar att en förbränningsmotortyp eller en motorfamilj uppfyller de relevanta kraven i Europaparlamentets och rådets direktiv 97/68/EG av den 16 december 1997 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från förbränningsmotorer som ska monteras i mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg, senast ändrat genom Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/46/EU, eller
- en handling genom vilken en medlemsstat intygar att en motortyp eller en motorfamilj som en separat teknisk enhet eller en traktortyp uppfyller de tekniska kraven i Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/25/EG av den 22 maj 2000 om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från motorer avsedda för jordbruks- och skogsbrukstraktorer och om ändring av rådets direktiv 74/150/EEG, senast ändrat genom Kommissionens direktiv 2011/87/EU. Förordning (2013:501).
2 e § I denna förordning avses med
godkännandemyndighet: en behörig myndighet i en medlemsstat som ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande av en motor eller en motorfamilj, som har behörighet att utfärda och återkalla intyg om typgodkännande och att sköta dels kontakterna med godkännandemyndigheterna i övriga medlemsstater, dels kontrollen av tillverkarens åtgärder för att åstadkomma produktionsöverensstämmelse, och
teknisk tjänst: en organisation eller ett organ som har utsetts till provlaboratorium för att utföra provning och inspektion för godkännandemyndighetens räkning. Förordning (2013:501).
2 f § I denna förordning avses med
tillverkare: den fysiska eller juridiska person som inför godkännandemyndigheten ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande och för kontroll av produktionsöverensstämmelse, även om denna person inte är direkt engagerad i samtliga stadier av motorns eller traktortypens konstruktion,
utrustningstillverkare: tillverkaren av en typ av mobila maskiner som inte är avsedda att användas på väg, och
små motortillverkare: tillverkare av motorer med gnisttändning vars sammanlagda årliga produktion uppgår till mindre än 25 000 motorer. Förordning (2013:501).
2 g § I denna förordning avses med
släppa ut på marknaden: att mot betalning eller kostnadsfritt göra en motor tillgänglig på marknaden för första gången, för distribution eller användning inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, och
flexibelt system: ett förfarande som ger en utrustningstillverkare möjlighet att under perioden mellan två gränsvärdessteg släppa ut ett begränsat antal motorer på marknaden som är avsedda att installeras i mobila maskiner som inte är avsedda att användas på väg och som uppfyller endast det föregående stegets utsläppsgränsvärden. Förordning (2013:501).
2 h § I övrigt har ord och uttryck i denna förordning samma betydelse som i lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner. Förordning (2013:501).
Avgasreningskrav
3 § För att en mobil maskin som inte är avsedd att användas för transporter på väg skall få släppas ut på marknaden skall motorn uppfylla kraven i bilaga 1 och omfattas av ett giltigt EG-typgodkännande som tillåter användning i maskinen. Detsamma gäller motorer som släpps ut på marknaden utan att vara installerade i en sådan maskin samt hjälpmotorer som monteras i fordon avsedda för passagerar- eller godstransport på väg.
Vad som sägs i första stycket gäller inte utbytesmotorer, motorer som skall användas för militära ändamål eller motorer som är avsedda för sjösättning och upptagning av räddningsbåtar eller båtar som sjösätts från stranden. Förordning (2005:1104).
3 a § För att en traktor eller en motor till en traktor skall få tas i bruk för första gången skall motorn uppfylla kraven i bilaga 1 och omfattas av ett giltigt EG-typgodkännade som tillåter användning i fordonet.
Vad som sägs i första stycket gäller inte motorer som skall användas för militära ändamål och motorer som monteras i traktortyper ämnade för export till tredje land eller motorer som skall ersätta motorer i traktorer som är tagna i bruk. Förordning (2000:761).
Förfarandet vid EG-typgodkännande i Sverige
4 § Transportstyrelsen ska fullgöra uppgifter som godkännandemyndighet enligt direktiv 97/68/EG och direktiv 2000/25/EG. Utseende och anmälan av en teknisk tjänst ska dock ske enligt bestämmelserna om anmälda organ enligt lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om förfarandet för EG-typgodkännande. Förordning (2011:820).
5 § Vid prövningen av en fråga om ett EG-typgodkännande ska Transportstyrelsen typgodkänna en motortyp eller motorfamilj, om
- kraven i bilaga 1 till denna förordning är uppfyllda, eller
- kraven i direktiv 97/68/EG för typgodkännande av sådana motorer avsedda för fartyg i inlandssjöfart som avses i artikel 7a i direktivet är uppfyllda och prövningen gäller ett sådant typgodkännande. Förordning (2013:150).
5 a § Förbränningsmotorer med kompressionständning som är avsedda att användas för andra ändamål än framdrivning av motorvagnar får släppas ut på marknaden inom ramen för ett flexibelt system. Förordning (2012:231).
Märkning
6 § Tillverkaren skall märka varje enhet som tillverkats i överensstämmelse med EG-typgodkännandet i enlighet med det förfarande som anges i Europaparlamentets och rådets direktiv 97/68/EG och Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/25/EG. Förordning (2005:1104).
Miljöklasser
7 § Sådana mobila maskiner och traktorer som avses i 3 § första stycket och 3 a § första stycket och som omfattas av krav på EG-typgodkännande kan av tillverkaren delas in i miljöklasser i enlighet med bilaga 2. Förordning (2000:761).
Tillsyn
8 § Transportstyrelsen ska utöva den centrala tillsynen över efterlevnaden av denna förordning och föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen. Den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet ska utöva den lokala tillsynen i varje kommun.
Tillsynsmyndigheterna ska vid behov samarbeta i tillsynsarbetet. Förordning (2008:1197).
Avgifter
9 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om avgifter för prövning för EG-typgodkännande och ansökan om undantag samt tillsyn enligt 12 § lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen. Förordning (2010:1597).
10 § Transportstyrelsen får bestämma att ett beslut om betalning skall gälla omedelbart även om det överklagas. Ett sådant beslut får verkställas enligt utsökningsbalken. Förordning (2008:1197).
Bemyndiganden
11 § Transportstyrelsen får meddela de ytterligare föreskrifter som behövs för att motorerna skall uppfylla de krav på avgasrening och märkning som följer av denna förordning. Förordning (2008:1197).
12 § Om det är av ringa betydelse från miljösynpunkt får Transportstyrelsen föreskriva om undantag eller i det enskilda fallet medge dispens från bestämmelserna i denna förordning enligt de förutsättningar som anges i direktiv 97/68/EG. Förordning (2008:1197).
Ansvar och överklagande
13 § Bestämmelser om ansvar på grund av överträdelse enligt denna förordning eller föreskrifter som meddelats med stöd av förordningen samt om överklagande av en förvaltningsmyndighets beslut i enskilda fall finns i lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner.
Bilaga 1
Kravnivå | Motoreffekt Dag för nya P (kW) | Dag för registrering typgodkännandena marknadenb | eller utsläppande på |
Steg Ic | 130=P=560 75=P<130 37=P<75 | 30 juni 1998 30 juni 1998 30 juni 1998 | 31 december 1998 31 december 1998 31 mars 1999 |
Steg II | 130=P=560 75=P<130 37=P<75 18=P<37 | 31 december 2000 31 december 2001 31 december 2002 31 december 1999 | 31 december 2001 31 december 2002 31 december 2003 31 december 2000 |
Steg III A i motorvagnar | 130130 | 30 juni 2005 | 31 december 2005 |
Steg III B i motorvagnar | P>130 | 31 december 2010 | 31 december 2011 |
Steg III A lokomotiv | 130560 | 31 december 2007 | 31 december 2008 |
Steg III B i lokomotiv | P>130 | 31 december 2010 | 31 december 2011 |
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda. |
Kravnivå | Motoreffekt Dag för nya P (kW) | Dag för registrering typgodkännandena marknadenb | eller utsläppande på |
Klass/kategori | Cylindervolym (cm3) |
SH:1 | < 20 |
SH:2 | = 20 < 50 |
SH:3 | = 50 |
SN:1 | < 66 |
SN:2 | = 66 < 100 |
SN:3 | = 100 < 225 |
SN:4 | = 225 |
Kravnivå | Motorklass | Dag för nya typgodkännandena marknadenb | Dag för registrering eller utsläppande på |
Steg I | SH:1, SH:2, SH:3, SN:1, SN:2, SN:3 och SN:4 | 11 augusti 2004 | 11 februari 2005 |
Steg II Steg II c,d,e,f,g | SN:1 och SN:1 och SN:2 SN:4 SH:1, SH:2 och SN:3 SH:3 | 1 augusti 2004 1 augusti 2004 1 augusti 2006 1 augusti 2007 1 augusti 2008 | 1 februari 2005 1 februari 2005 1 februari 2007 1 februari 2008 1 februari 2009 |
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda. |
Kravnivå | Motoreffekt Dag för nya P (kW) | Dag för registrering typgodkännandena marknadenb | eller utsläppande på |
Kravnivå | Motoreffekt | Kolmonoxid | Kolväten och | Partiklar | ||
P (kW) | kväveoxider | |||||
Steg I | 130560 | 3,5 | 0,5 | 6,0 | 0,2 | |
P>2000 och slagvolym > 5 l / cylinder | 3,5 | 0,4 | 7,4 | 0,2 | ||
Steg III A kolväten och kväveoxider | 130Kravnivå | Klass | Kolmonoxid | Kolväten | Kväveoxider | Summan av |
Steg I | SH:1 SH:2 SH:3 SN:1 SN:2 SN:3 SN:4 | 805 805 603 519 519 519 519 | 295 241 161 | 5,36 5,36 5,36 50 40 16,1 13,4 | ||
Steg IIa | SH:1 SH:2 SH:3 SN:1 SN:2 SN:3 SN:4 | 805 805 603 610 610 610 610 | 10 10 10 10 10 10 10 | 50 50 72 50,0 40,0 16,1 12,1 |
Bilaga 2
Miljöklass 2 | Maskiner och traktorer som uppfyller kraven i steg II bilaga 1 avsnitt 1.2 till denna förordning och omfattas av ett EG-typgodkännande. Traktorer och maskiner med motoreffekten 18Miljöklass 3 i steg I bilaga 1 avsnitt 1.2 till denna förordning och omfattas av ett EG-typgodkännande samt traktorer och maskiner med motoreffekten 182 Buller | Maskiner och traktorer som uppfyller kraven |
2.1 Miljöklass lågbullrande | ||
2.1.1 Gränsvärden |
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
Övergångsbestämmelse
- CELEX-nr
- 397L0068
- Ikraftträder
- 1999-01-01
Förordning (2000:761) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 4, 6, 7, 9 §§, bil. 1, 2; ny 3 a §
- CELEX-nr
- 32000L0025
- Ikraftträder
- 2000-12-01
Förordning (2004:680) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
Övergångsbestämmelse
- Omfattning
- ändr. 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 §§
- Ikraftträder
- 2004-09-01
Förordning (2004:1081) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 3, 11 §§, bil. 1
- CELEX-nr
- 32004L0066
- Ikraftträder
- 2005-01-01
Förordning (2005:1104) om ändring i förordningne (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 3, 6, 8 §§, bil. 1.; ny 5 a §
- CELEX-nr
- 32005L0013
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Förordning (2006:1139) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- CELEX-nr
- 32005L0013
- Ikraftträder
- 2006-11-01
Förordning (2007:37) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 11 §
- Ikraftträder
- 2007-04-01
Förordning (2008:1197) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 §§
- Ikraftträder
- 2009-01-01
Förordning (2010:1597) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 9 §
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2011:199) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 2 §, bil. 1
- CELEX-nr
- 32010L0062
- Ikraftträder
- 2011-03-31
Förordning (2011:820) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 4 §
- Ikraftträder
- 2011-08-01
Förordning (2012:231) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 2, 5 a §§, bil. 1
- CELEX-nr
- 32011L0088
- Ikraftträder
- 2012-05-23
Förordning (2013:150) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1, 5 §§; ny 1 a §
- CELEX-nr
- 32012L0046
- Ikraftträder
- 2013-04-23
Förordning (2013:501) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 2 §; nya 2 a, 2 b, 2 c, 2 d, 2 e, 2 f, 2 g, 2 h §§; rubr. närmast före 2 §
- CELEX-nr
- 32012L0046
- Ikraftträder
- 2013-07-01
Förordning (2015:296) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 2, 2 d §§
- Ikraftträder
- 2015-06-30
Förordning (2015:930) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- upph. 7 §, bil. 2, rubr. närmast före 7 §; ändr. 1, 2, 2 d, 2 e, 3, 4, 5, 6, 9 §§, rubr. närmast före 4 §
- Ikraftträder
- 2016-01-01
Förordning (2018:100) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1 a, 4 §§; ny 7 §, rubr. närmast före 7 §
- Ikraftträder
- 2018-03-06