Förordning (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Departement
- Klimat- och näringslivsdepartementet
- Utfärdad
- 1998-12-10
- Ändring införd
- SFS 1998:1709 i lydelse enligt SFS 2022:1159
- Ikraft
- 1999-01-01
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- Övrigt
- Rättelseblad 2006:1139 och 2012:231 har iakttagits.
Allmänna bestämmelser
1 § Denna förordning innehåller avgaskrav för
- motorer som installeras i mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg,
- hjälpmotorer som monteras i fordon avsedda för passagerar- eller godstransport på väg,
- motorer avsedda för lokomotiv och motorvagnar,
- utbytesmotorer för motorer som avses i 1–3, samt
- motorer avsedda för traktorer.
Förordningen gäller inte motorer som driver motorfordon, fartyg, luftfartyg och fritidsfordon såsom snöskotrar, terrängmotorcyklar och terrängfordon. I förordningen finns dock en bestämmelse om typgodkännande av motorer avsedda för fartyg i inlandssjöfart.
I förordningen finns även bestämmelser som kompletterar Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 167/2013 av den 5 februari 2013 om godkännande och marknadskontroll av jordbruks- och skogsbruksfordon. Förordning (2015:930).
1 a § Denna förordning är meddelad med stöd av
- 1 § lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner i fråga om 5 §,
- 4 § lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner i fråga om 3 och 3 a §§, 4 § tredje stycket, 5 a, 6, 7, 11 och 12 §§,
- 7 § lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner i fråga om 8 § första stycket andra meningen,
- 10 a § tredje stycket lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner i fråga om 8 a och 8 b §§,
- 12 § lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner i fråga om 9 § 1-3,
- 2 § lagen (2014:140) med bemyndigande att meddela vissa föreskrifter om marknadskontroll av varor och annan närliggande tillsyn i fråga om 9 § 4, och
- 8 kap. 7 § regeringsformen i fråga om övriga bestämmelser. Förordning (2022:1159).
Uttryck i förordningen
2 § I denna förordning avses med
hjälpmotor: motor installerad i eller på ett motorfordon, men som inte har att göra med framdrivningen av fordonet,
lokomotiv: självgående rälsfordon avsett att flytta eller driva vagnar utformade för att transportera gods, passagerare eller annan utrustning,
mobil maskin som inte är avsedd att användas för transporter på väg: en mobil maskin, en transportabel industriell utrustning eller ett mobilt fordon med eller utan karosseri som drivs med hjälp av en förbränningsmotor enligt avsnitt 1.1 i bilaga 1 till denna förordning,
motorvagn: självgående rälsfordon särskilt avsett för transport av passagerare eller gods,
traktor: traktor enligt definitionen i Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/37/EG av den 26 maj 2003 om typgodkännande av jordbruks- eller skogsbrukstraktorer, av släpvagnar och utbytbara dragna maskiner till sådana traktorer samt av system, komponenter och separata tekniska enheter till dessa fordon och om upphävande av direktiv 74/150/EEG, i lydelsen enligt kommissionens direktiv 2014/44/EU, eller enligt definitionen i förordning (EU) nr 167/2013, och
utbytesmotor: nybyggd motor avsedd att ersätta en motor i en maskin, tillhandahållen endast för detta ändamål, och som uppfyller de gränsvärden som den motor den ersätter skulle uppfylla när den ursprungligen sattes på marknaden. Förordning (2015:930).
2 a § Med handhållen motor avses i denna förordning en motor som ska användas i utrustning som
- bärs av operatören eller manövreras i skiftande lägen,
- har en torrvikt som understiger 20 kilogram och som används genom att operatören stödjer, bär eller lägeskontrollerar utrustningen, eller
- är en generator eller pump och hela enheten har en torrvikt som understiger 20 kilogram. Förordning (2013:501).
2 b § I denna förordning avses med
motortyp: en kategori av motorer utan inbördes skillnader i fråga om väsentliga motoregenskaper,
motorfamilj: en motortillverkares gruppering av två eller flera motortyper vilka genom sin konstruktion förväntas ha likartade egenskaper vad gäller avgasutsläpp och som var och en uppfyller kraven i denna förordning,
små motorfamiljer: motorfamiljer med gnisttändning vars sammanlagda årliga produktion uppgår till mindre än 5 000 motorer, och
traktortyp: traktorer som inte uppvisar några väsentliga skillnader i fråga om egenskaper. Förordning (2013:501).
2 c § Med motorproduktionsdag avses i denna förordning den dag när motorn går igenom den sista kontrollen efter det att den lämnat produktionsbanan och är klar att levereras eller att ställas i lager. Förordning (2013:501).
2 d § Med typgodkännande avses i denna förordning
- ett förfarande genom vilket en medlemsstat intygar att en förbränningsmotortyp eller en motorfamilj uppfyller de relevanta kraven i Europaparlamentets och rådets direktiv 97/68/EG av den 16 december 1997 om tillnärmning av medlemsstaternas lagstiftning om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från förbränningsmotorer som ska monteras i mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg, i lydelsen enligt kommissionens direktiv 2012/46/EU,
- en handling genom vilken en medlemsstat intygar att en motortyp eller en motorfamilj som en separat teknisk enhet eller en traktortyp uppfyller de tekniska kraven i Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/25/EG av den 22 maj 2000 om åtgärder mot utsläpp av gas- och partikelformiga föroreningar från motorer avsedda för jordbruks- och skogsbrukstraktorer och om ändring av rådets direktiv 74/150/EEG, i lydelsen enligt kommissionens direktiv 2014/43/EU, eller
- ett förfarande genom vilket en godkännandemyndighet intygar att en typ av fordon, system, komponent eller separat teknisk enhet uppfyller de tilllämpliga administrativa bestämmelserna och tekniska kraven i förordning (EU) nr 167/2013. Förordning (2015:930).
2 e § I denna förordning avses med
godkännandemyndighet: en behörig myndighet i en medlemsstat som ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande av en motor eller en motorfamilj, som har behörighet att utfärda och återkalla intyg om typgodkännande och att sköta dels kontakterna med godkännandemyndigheterna i övriga medlemsstater, dels kontrollen av tillverkarens åtgärder för att åstadkomma produktionsöverensstämmelse, och
teknisk tjänst: en organisation eller ett organ som har utsetts till provlaboratorium för att utföra provning eller för att som organ för bedömning av överensstämmelse utföra inledande bedömningar och andra provningar eller inspektioner för godkännandemyndighetens räkning. Förordning (2015:930).
2 f § I denna förordning avses med
tillverkare: den fysiska eller juridiska person som inför godkännandemyndigheten ansvarar för samtliga delar av förfarandet vid typgodkännande och för kontroll av produktionsöverensstämmelse, även om denna person inte är direkt engagerad i samtliga stadier av motorns eller traktortypens konstruktion,
utrustningstillverkare: tillverkaren av en typ av mobila maskiner som inte är avsedda att användas på väg, och
små motortillverkare: tillverkare av motorer med gnisttändning vars sammanlagda årliga produktion uppgår till mindre än 25 000 motorer. Förordning (2013:501).
2 g § I denna förordning avses med
släppa ut på marknaden: att mot betalning eller kostnadsfritt göra en motor tillgänglig på marknaden för första gången, för distribution eller användning inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, och
flexibelt system: ett förfarande som ger en utrustningstillverkare möjlighet att under perioden mellan två gränsvärdessteg släppa ut ett begränsat antal motorer på marknaden som är avsedda att installeras i mobila maskiner som inte är avsedda att användas på väg och som uppfyller endast det föregående stegets utsläppsgränsvärden. Förordning (2013:501).
2 h § I övrigt har ord och uttryck i denna förordning samma betydelse som i lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner. Förordning (2013:501).
Avgasreningskrav
3 § En motor i eller till en mobil maskin som inte är avsedd att användas för transporter på väg eller en hjälpmotor i eller till ett fordon som är avsett att användas för transporter på väg, får släppas ut på marknaden endast om motorn uppfyller kraven i bilaga 1 till denna förordning och omfattas av ett giltigt typgodkännande som tillåter användning i maskinen eller fordonet.
- utbytesmotorer,
- motorer som ska användas för militära ändamål, eller
- motorer som är avsedda för sjösättning eller upptagning av räddningsbåtar eller båtar som sjösätts från stranden. Förordning (2015:930).
3 a § För att en motor i eller till en traktor ska få tas i bruk för första gången ska motorn uppfylla kraven i bilaga 1 till denna förordning och omfattas av ett giltigt typgodkännande som tillåter användning i traktorn.
- motorer som ska användas för militära ändamål,
- motorer som monteras i traktortyper avsedda för export till tredjeland, eller
- motorer som ska ersätta motorer i traktorer som är tagna i bruk. Förordning (2015:930).
Förfarandet vid typgodkännande i Sverige
4 § Transportstyrelsen ska fullgöra uppgifter som godkännandemyndighet enligt
- förordning (EU) nr 167/2013, och
- Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/1628 av den 14 september 2016 om krav för utsläppsgränser vad gäller gas- och partikelformiga föroreningar samt typgodkännande av förbränningsmotorer för mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg, om ändring av förordningarna (EU) nr 1024/2012 och (EU) nr 167/2013 samt om ändring och upphävande av direktiv 97/68/EG.
Om Transportstyrelsen använder en teknisk tjänst för provning och bedömning, ska den tekniska tjänsten utses och anmälas enligt bestämmelserna om anmälda organ i lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om förfarandet för typgodkännanden. Förordning (2018:100).
5 § Vid prövningen av en fråga om ett typgodkännande ska Transportstyrelsen typgodkänna en motortyp eller motorfamilj om något eller några av följande krav är uppfyllda:
- kraven i bilaga 1 till denna förordning,
- kraven i direktiv 97/68/EG för typgodkännande av sådana motorer avsedda för fartyg i inlandssjöfart som avses i artikel 7a i direktivet om prövningen gäller ett sådant typgodkännande, eller
- kraven i förordning (EU) nr 167/2013. Förordning (2015:930).
5 a § Förbränningsmotorer med kompressionständning som är avsedda att användas för andra ändamål än framdrivning av motorvagnar får släppas ut på marknaden inom ramen för ett flexibelt system. Förordning (2012:231).
Märkning
6 § Den som tillverkar motorer som uppfyller kraven i direktiv 97/68/EG och är typgodkända enligt det direktivet, ska märka varje sådan motor på ett sätt som uppfyller kraven i artikel 6 i direktiv 97/68/EG.
Bestämmelser om märkning av traktormotorer finns i förordning (EU) nr 167/2013. Förordning (2015:930).
Marknadskontroll
7 § Transportstyrelsen är marknadskontrollmyndighet och utövar marknadskontroll enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020 av den 20 juni 2019 om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter och om ändring av direktiv 2004/42/EG och förordningarna (EG) nr 765/2008 och (EU) nr 305/2011 över att produkter överensstämmer med kraven i förordning (EU) 2016/1628.
Bestämmelser om befogenhet för en marknadskontrollmyndighet eller en myndighet som utför kontroll enligt förordning (EU) 2019/1020 att besluta om åtgärder enligt den förordningen finns i lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner. Förordning (2022:1159).
Tillsyn
8 § Transportstyrelsen ska utöva den centrala tillsynen över efterlevnaden av denna förordning och föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen. Den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet ska utöva den lokala tillsynen i varje kommun.
Tillsynsmyndigheterna ska vid behov samarbeta i tillsynsarbetet. Förordning (2008:1197).
8 a § En kommunal nämnd enligt 8 § ansvarar också för kontroll av att information om och märkning av mobila maskiner uppfyller gällande krav när dessa saluförs lokalt i kommunen.
Vid kontrollen ska den kommunala nämnden ha det ansvar som en marknadskontrollmyndighet har enligt artiklarna 11.1-11.3, 11.5-11.7 och 11.9, 16.1-16.5, 17-19 i förordning (EU) 2019/1020. Förordning (2022:1159).
8 b § En kommunal nämnd ska rådgöra med Transportstyrelsen innan en åtgärd vidtas enligt artikel 16.5 eller 19 i förordning (EU) 2019/1020.
När den kommunala nämnden har vidtagit åtgärder enligt artikel 16 eller 19 i förordning (EU) 2019/1020 ska den snarast möjligt informera Transportstyrelsen om åtgärden. Förordning (2022:1159).
8 c § Om en kommunal nämnd i sin kontroll uppmärksammar en omständighet som kan leda till åtgärder enligt förordning (EU) 2019/1020, ska den kommunala nämnden anmäla denna omständighet till Transportstyrelsen. Förordning (2022:1159).
Avgifter
9 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om avgifter för
- prövning för typgodkännande,
- ansökan om undantag,
- tillsyn enligt lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen, och
- marknadskontroll enligt förordning (EU) 2019/1020. Förordning (2022:1159).
10 § Transportstyrelsen får bestämma att ett beslut om betalning skall gälla omedelbart även om det överklagas. Ett sådant beslut får verkställas enligt utsökningsbalken. Förordning (2008:1197).
Bemyndiganden
11 § Transportstyrelsen får meddela de ytterligare föreskrifter som behövs för att motorerna skall uppfylla de krav på avgasrening och märkning som följer av denna förordning. Förordning (2008:1197).
12 § Om det är av ringa betydelse från miljösynpunkt får Transportstyrelsen föreskriva om undantag eller i det enskilda fallet medge dispens från bestämmelserna i denna förordning enligt de förutsättningar som anges i direktiv 97/68/EG. Förordning (2008:1197).
Ansvar och överklagande
13 § Bestämmelser om ansvar på grund av överträdelse enligt denna förordning eller föreskrifter som meddelats med stöd av förordningen samt om överklagande av en förvaltningsmyndighets beslut i enskilda fall finns i lagen (1998:1707) om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskiner.
Bilaga 1
Kravnivå | Motoreffekt Dag för nya P (kW) | Dag för registrering typgodkännandena marknadenb | eller utsläppande på |
Steg Ic | 130=P=560 75=P<130 37=P<75 | 30 juni 1998 30 juni 1998 30 juni 1998 | 31 december 1998 31 december 1998 31 mars 1999 |
Steg II | 130=P=560 75=P<130 37=P<75 18=P<37 | 31 december 2000 31 december 2001 31 december 2002 31 december 1999 | 31 december 2001 31 december 2002 31 december 2003 31 december 2000 |
Steg III A | 130<-P<-560 30 juni 2005 75<-P<130 37<-P<75 19<-P<37 | 31 december 2005 31 december 2006 31 december 2005 | 31 december 2005 31 december 2006 31 december 2007 31 december 2006 |
Steg III B | 130<-P<-560 31 december 2009 75<-P<130 56<-P<75 37<-P<56 | 31 december 2010 31 december 2010 31 december 2011 | 31 december 2010 31 december 2011 31 december 2011 31 december 2012 |
Steg IV | 130<-P<-560 31 december 2012 56<-P<130 | 30 september 2013 | 31 december 2013 30 september 2014 |
Steg III A i motorvagnar | P>130 | 30 juni 2005 | 31 december 2005 |
Steg III B i motorvagnar | P>130 | 31 december 2010 | 31 december 2011 |
Steg III A i lokomotiv | 130<-P<-560 31 december 2005 P>560 | 31 december 2007 | 31 december 2006 31 december 2008 |
Steg III B i lokomotiv | P>130 | 31 december 2010 | 31 december 2011 |
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda. |
Kravnivå | Motoreffekt Dag för nya P (kW) | Dag för registrering typgodkännandena marknadenb | eller utsläppande på |
Steg III A | 130<-P<560 75<-P<130 37<-P<75 19<-P<37 | 31 december 2009 31 december 2009 31 december 2010 31 december 2009 | 31 december 2010 31 december 2010 31 december 2011 31 december 2010 |
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda. |
Klass/kategori | Cylindervolym (cm3) |
SH:1 | < 20 |
SH:2 | = 20 < 50 |
SH:3 | = 50 |
SN:1 | < 66 |
SN:2 | = 66 < 100 |
SN:3 | = 100 < 225 |
SN:4 | = 225 |
Kravnivå | Motorklass | Dag för nya typgodkännandena marknadenb | Dag för registrering eller utsläppande på |
Steg I | SH:1, SH:2, SH:3, SN:1, SN:2, SN:3 och SN:4 | 11 augusti 2004 | 11 februari 2005 |
Steg II Steg II c,d,e,f,g | SN:1 och SN:1 och SN:2 SN:4 SH:1, SH:2 och SN:3 SH:3 | 1 augusti 2004 1 augusti 2004 1 augusti 2006 1 augusti 2007 1 augusti 2008 | 1 februari 2005 1 februari 2005 1 februari 2007 1 februari 2008 1 februari 2009 |
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda. |
Kravnivå | Motoreffekt Dag för nya P (kW) | Dag för registrering typgodkännandena marknadenb | eller utsläppande på |
Steg Ic | 130<_P<_560 | 30 juni 2001 | |
75<_P<130 | 31 december 2000 | 30 juni 2001 | |
37<_P<75 | 31 december 2000 | 30 juni 2001 | |
Steg IId | 130<_P<_560 31 december 2000 | 31 december 2001e | |
75<_P<130 | 31 december 2001 | 31 december 2002f | |
37<_P<75 | 31 december 2002 | 31 december 2003 | |
18<_P<37 | 31 december 2000 | 31 december 2001 | |
Steg III A | 130<_P?560 | 31 december 2005 | 31 december 2005 |
75<_P<130 | 31 december 2005 | 31 december 2006 | |
37<_P<75 | 31 december 2006 | 31 december 2007 | |
19<_P<37 | 31 december 2005 | 31 december 2006 | |
Steg III Bg 130<_P<_560 31 december 2009 | 31 december 2010 | ||
75<_P<130 | 31 december 2010 | 31 december 2011 | |
56<_P<75 | 31 december 2010 | 31 december 2011 | |
37<_P<56 | 31 december 2011 | 31 december 2012 | |
Steg IVg | 130<_P<_560 31 december 2012 | 31 december 2013 | |
56<_P<130 | 30 september 2013 | 30 september 2014 | |
a EG-typgodkännande får inte längre meddelas om inte avgaskraven för aktuell kravnivå är uppfyllda. |
Kravnivå | Motoreffekt | Kolmonoxid | Kolväten och | Partiklar | |
P (kW) | kväveoxider | ||||
Steg I | 130<-P<-560 | 5,0 | 1,3 | 9,2 | 0,54 |
75<-P<130 | 5,0 | 1,3 | 9,2 | 0,70 | |
37<-P<75 | 6,5 | 1,3 | 9,2 | 0,85 | |
Steg II | 130<-P<-560 | 3,5 | 1,0 | 6,0 | 0,2 |
75<-P<130 | 5,0 | 1,0 | 6,0 | 0,3 | |
37<-P<75 | 5,0 | 1,3 | 7,0 | 0,4 | |
18<-P<37 | 5,5 | 1,5 | 8,0 | 0,8 | |
Steg III A | 130<-P<-560 | 3,5 | 4,0 | 0,2 | |
75<-P<130 | 5,0 | 4,0 | 0,3 | ||
37<-P<75 | 5,0 | 4,7 | 0,4 | ||
19<-P<37 | 5,5 | 7,5 | 0,6 | ||
Steg III B | 130<-P<-560 | 3,5 | 0,19 | 2,0 | 0,025 |
75<-P<130 | 5,0 | 0,19 | 3,3 | 0,025 | |
56<-P<75 | 5,0 | 0,19 | 3,3 | 0,025 | |
37<-P<56 | 5,0 | 4,7 | 0,025 | ||
Steg IV | 130<-P<-560 | 3,5 | 0,19 | 0,4 | 0,025 |
56<-P<130 | 5,0 | 0,19 | 0,4 | 0,025 | |
Steg III A lokomotiv | 130<-P<-560 | 3,5 | 4,0 | 0,2 | |
P>560 | 3,5 | 0,5 | 6,0 | 0,2 | |
P>2000 och slagvolym > 5 l / cylinder | 3,5 | 0,4 | 7,4 | 0,2 | |
Steg III A motorvagnar | 130<P | 3,5 | 4,0 | 0,2 | |
Steg III B lokomotiv | 130<P | 3,5 | 4,0 | 0,025 | |
Steg III B motorvagnar | 130<P | 3,5 | 0,19 | 2,0 | 0,025 |
2.2 Gränsvärden för motorer enligt 1.1.3 |
Kravnivå kolväten och kväveoxider | Klass | Kolmonoxid | Kolväten | Kväveoxider | Summan av |
Steg I | SH:1 SH:2 SH:3 SN:1 SN:2 SN:3 SN:4 | 805 805 603 519 519 519 519 | 295 241 161 | 5,36 5,36 5,36 50 40 16,1 13,4 | |
Steg IIa | SH:1 SH:2 SH:3 SN:1 SN:2 SN:3 SN:4 | 805 805 603 610 610 610 610 | 10 10 10 10 10 10 10 | 50 50 72 50,0 40,0 16,1 12,1 |
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
Övergångsbestämmelse
- CELEX-nr
- 397L0068
- Ikraftträder
- 1999-01-01
Förordning (2000:761) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 4, 6, 7, 9 §§, bil. 1, 2; ny 3 a §
- CELEX-nr
- 32000L0025
- Ikraftträder
- 2000-12-01
Förordning (2004:680) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
Övergångsbestämmelse
- Omfattning
- ändr. 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 §§
- Ikraftträder
- 2004-09-01
Förordning (2004:1081) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 3, 11 §§, bil. 1
- CELEX-nr
- 32004L0066
- Ikraftträder
- 2005-01-01
Förordning (2005:1104) om ändring i förordningne (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 3, 6, 8 §§, bil. 1.; ny 5 a §
- CELEX-nr
- 32005L0013
- Ikraftträder
- 2006-01-01
Förordning (2006:1139) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. bil. 1
- CELEX-nr
- 32005L0013
- Ikraftträder
- 2006-11-01
Förordning (2007:37) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 11 §
- Ikraftträder
- 2007-04-01
Förordning (2008:1197) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12 §§
- Ikraftträder
- 2009-01-01
Förordning (2010:1597) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 9 §
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2011:199) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 2 §, bil. 1
- CELEX-nr
- 32010L0062
- Ikraftträder
- 2011-03-31
Förordning (2011:820) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 4 §
- Ikraftträder
- 2011-08-01
Förordning (2012:231) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 2, 5 a §§, bil. 1
- CELEX-nr
- 32011L0088
- Ikraftträder
- 2012-05-23
Förordning (2013:150) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1, 5 §§; ny 1 a §
- CELEX-nr
- 32012L0046
- Ikraftträder
- 2013-04-23
Förordning (2013:501) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 2 §; nya 2 a, 2 b, 2 c, 2 d, 2 e, 2 f, 2 g, 2 h §§; rubr. närmast före 2 §
- CELEX-nr
- 32012L0046
- Ikraftträder
- 2013-07-01
Förordning (2015:296) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 2, 2 d §§
- Ikraftträder
- 2015-06-30
Förordning (2015:930) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- upph. 7 §, bil. 2, rubr. närmast före 7 §; ändr. 1, 2, 2 d, 2 e, 3, 4, 5, 6, 9 §§, rubr. närmast före 4 §
- Ikraftträder
- 2016-01-01
Förordning (2018:100) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1 a, 4 §§; ny 7 §, rubr. närmast före 7 §
- Ikraftträder
- 2018-03-06
Förordning (2022:1159) om ändring i förordningen (1998:1709) om avgaskrav för vissa förbränningsmotordrivna mobila maskiner
- Omfattning
- ändr. 1 a, 7, 9 §§; nya 8 a, 8 b, 8 c §§
- Ikraftträder
- 2022-07-25