Dir. 2006:106

Översyn av reglering, omfattning, ansvar,

Kommittédirektiv

Översyn av reglering, omfattning, ansvar,

finansiering m.m. avseende legal metrologi,

spårbar tid och frekvens samt riksmätplatser

Dir.

2006:106

Beslut vid regeringssammanträde den 30 november 2006

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare skall utreda reglering, omfattning, ansvar,

finansiering, m.m. avseende legal metrologi, spårbar tid och

frekvens samt riksmätplatser. Metrologi handlar bland annat om

måttenheter, mätinstrument och system som kan garantera

handelsprodukters prestanda, eller avslöja fusk med sådana.

Gällande reglering på det metrologiska området är i första

hand inriktad på konsumentskydd. Det finns anledning att

överväga om denna inriktning bör ändras samt även ompröva

omfattningen och tillämpningen av denna reglering. Det kan

därutöver finnas anledning att anpassa den svenska regleringen

till vad som gäller i andra europeiska länder, även om någon

formell harmonisering på europeisk nivå av lagstiftningen inte

skett.

Genomförandet av Europaparlamentets och rådets direktiv

2004/22/EG av den 31 mars 2004 om mätinstrument (EUT L

135, 30.4.2004, s.1, Celex 32004L0022), det s.k.

mätinstrumentdirektivet (MID), trädde i kraft den 30 oktober

2006. Direktivet innebär stora förändringar inom området legal

mätteknik. Ekonomistyrningsverket (ESV) har på regeringens

uppdrag utrett frågan om den framtida finansieringen av

metrologiverksamheten (ESV 2005:28). ESV avstod emellertid

från att lämna konkreta förslag till sådan finansiering, men

anvisade vilka möjliga vägar som står öppna. Den framtida

2

finansieringen av genomförandet av bl.a. MID är oviss och

behöver därför klarläggas. Detsamma gäller den till Styrelsen

för ackreditering och teknisk kontroll (SWEDAC) från andra

myndigheter fr.o.m. 2007 överförda tillsynen över

återkommande kontroll av legala mätinstrument på marknaden,

där även framtida omfattning och inriktning behöver klarläggas.

Funktionaliteten hos elektroniska kommunikationsnät och

moderna lösningar i IT-system är beroende av korrekt och säker

tid och frekvens. I dag finns dock inget formellt, samordnat

huvudansvar för tid och frekvens eller någon utpekad

myndighet eller några andra aktörer som ansvarar för att

utveckla, producera och tillhandahålla robust och spårbar tid

och frekvens eller utöva tillsyn över området.

Eftersom departement och myndigheter berörs av denna

fråga behöver ansvarsförhållandena kring robust, korrekt och

spårbar tid och frekvens klargöras. Det bör också undersökas

hur man kan främja en utökad användning av säker och spårbar

tid, t.ex. för samhällsviktiga aktörer.

Det statliga stödet till riksmätplatser uppgår till ca 28

miljoner kronor år 2006. Anspråken på statligt stöd till

riksmätplatserna har hittills i huvudsak utgått från

verksamhetens egna, metrologiskt fokuserade, perspektiv. Hur

detta perspektiv relaterar till såväl de små och medelstora

företagens verkliga behov som till andra näringspolitiska mål är

emellertid oklart.

Det bör därför analyseras om det nuvarande stödets

omfattning och inriktning är ändamålsenligt utifrån ett bredare,

näringspolitiskt, perspektiv. Utredaren skall dessutom:

– Analysera och vid behov föreslå ändringar när det gäller

nuvarande omfattning av den tvingande metrologiska

regleringen. Framför allt bör restriktionen att föreskrifter endast

får meddelas om de är befogade från konsumentskydd ses över.

– Överväga om och vid behov föreslå på vilket sätt

bemyndigandet för SWEDAC, i 8 § förordningen (1993:1066)

om måttenheter, mätningar och mätdon, att besluta om avgifter,

bör ges en tydligare legal form.

– Bedöma om nuvarande sanktionssystem mot överträdelser av

föreskrivna krav är ändamålsenligt.

3

– Föreslå lämplig omfattning, inriktning och finansiering för

den metrologiska tillsynen (legal metrologi).

– Analysera och föreslå dels vem som bör ha samordnings-

och/eller huvudansvar för spårbar tid och frekvens i Sverige,

dels vem/vilka som bör ha ansvar för produktion, distribution

och tillhandahållande av spårbar tid och frekvens.

– Föreslå former och ansvar för finansiering av verksamheten

spårbar tid och frekvens.

– Föreslå åtgärder som kan behövas för att stimulera

användning av robust, spårbar tid och frekvens i Sverige samt

lämplig ansvarsfördelning mellan olika aktörer i detta avseende.

– Kartlägga och analysera omfattning och inriktning av statligt

stöd till riksmätplatsverksamheten vid Sveriges provnings- och

forskningsinstitut AB, SP i Borås och Statens

Strålskyddsinstitut (SSI) i Stockholm.

– Analysera dels eventuella samordningsvinster genom ökat

nordiskt och annat internationellt riksmätplatssamarbete, dels

överväga behov och förutsättningar för att långsiktigt

upprätthålla riksmätplats för samtliga nuvarande mätstorheter.

– Analysera samt vid behov föreslå ändringar när det gäller

lämplighet och ändamålsenlighet med det nuvarande anslags-

respektive dispositionsansvaret för det statliga stödet till

riksmätplatsverksamheten.

Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31

december 2007 samt dessförinnan, senast den 31 maj 2007,

lämna en redovisning av preliminära eller indikativa förslag

som kan påverka statsbudgeten 2008.

Bakgrund

Legal metrologi

Regelverket för metrologi tillhör de allra äldsta och tillämpades

bl.a. vid byggandet av de egyptiska pyramiderna. I Sverige

infördes regelverk för meter och kilogram på 1870-talet som

ersatte tidigare regelverk för aln, pund, m.m. Den gällande

regleringen av legal metrologi är från början av 1990-talet.

4

I jämförelse med situationen i andra länder i Europa är

endast en förhållandevis liten del av metrologin

författningsreglerad i Sverige. Den svenska metrologiska

lagstiftningen är huvudsakligen begränsad till att ge

konsumenterna skydd mot oriktig mätning och vägning. De

grundläggande metrologiska bestämmelserna finns i lagen

(1992:1514) om måttenheter, mätningar och mätdon och i

förordningen (1993:1066) om måttenheter, mätningar och

mätdon.

SWEDAC får meddela föreskrifter om krav på mätningar

och mättekniska metoder samt krav på och kontroll av mätdon

om dessa behövs för att uppfylla Sveriges internationella

överenskommelser eller om föreskrifterna är befogade från

konsumentsynpunkt. Föreskrifterna skall dessutom avse skydd

för liv, personlig säkerhet eller hälsa, kommunikationer eller

näringsverksamhet.

SWEDAC får i egenskap av tillsynsmyndighet meddela de

förelägganden och förbud som behövs i enskilda fall för att

lagen eller föreskrifter meddelade med stöd av lagen skall

efterlevas. Ett sådant föreläggande eller förbud får förenas med

vite. SWEDAC kontrollerar att bl.a. vågar och bensinpumpar

som är i användning stämmer överens med föreskrivna krav.

SWEDAC:s sektorsansvar på det metrologiska området har

hittills finansierats genom avgifter. Enligt 8 § förordningen om

måttenheter, mätningar och mätdon får SWEDAC besluta om

avgifter på mätdon som omfattas av styrelsens tillsyn enligt 7 §.

Avgifterna skall bestämmas så att de täcker kostnaderna för

denna tillsyn. Föreskrifter om sådana avgifter meddelas av

styrelsen efter samråd med Ekonomistyrningsverket.

Riksdagens bemyndigande att ta ut avgifter gavs i ett beslut

med anledning av regeringens proposition om marknadskontroll

för produktsäkerhet, m.m. (prop. 1993/94:161).

Behov av klargöranden

Regleringen på metrologiområdet är i första hand inriktad på

konsumentskydd. Även på områden som inte direkt berör

enskilda konsumenter kan det emellertid finnas behov av

5

tvingande regler. Sverige är tämligen ensamt om att endast

reglera förhållandet mellan konsument och näringsidkare och

att låta förhållandet mellan näringsidkare vara oreglerat.

Näringsidkare som, på ett oreglerat område, vill låta kontrollera

sina mätinstrument kan vända sig till kalibreringsföretag. Här

finns dock vissa problem.

Kalibreringsföretag i olika länder, såväl ackrediterade som

icke ackrediterade, kan använda olika metoder för

kalibreringen. Metoderna kan, har det visat sig, vara så olika

utformade att det kan uppstå en snedvriden konkurrens.

Dessutom är resultatet av kalibrering endast ett bevis på hur rätt

eller fel ett instrument visade vid tidpunkten för kalibreringen.

Här finns inga krav på hur instrumentet skall vara konstruerat,

inte heller på typgodkännande eller på att instrumentet skall

vara kontrollerat som lämpligt för en viss uppgift. Instrumentet

kanske visar rätt under ideala förhållanden men kanske inte

fungerar alls vid miljöpåverkan och olika former av störning,

t.ex. så kallad EMC-emission från en mobiltelefon.

Det finns även andra områden där problem kan uppstå på

grund av frånvaron av myndighetsföreskrifter om och kontroll

av mätinstrument. Som ett exempel kan nämnas handel med

utsläppsrätter.

Även andra skäl talar för en översyn. Bland annat finns det

en grundläggande oklarhet om vad som i framtiden skall vara

föremål för reglering. Oklarheten blir inte mindre av att det i

bemyndigandena talas om att föreskrifter får meddelas om de

avser skydd för liv, personlig säkerhet eller hälsa,

kommunikationer eller näringsverksamhet.

Den svenska linjen inom metrologiområdet har bland annat

sin grund i en önskan om att inte i onödan reglera förhållanden

mellan näringsidkare.

Det bör emellertid prövas om inte denna inriktning kan

uppnås på annat sätt än genom nuvarande begränsning av

bemyndigandena att meddela föreskrifter.

Det finns fall där en bransch önskar att en reglering införs.

Exempelvis framförde renhållningsbranschen och

upphandlande kommuner gemensamt en önskan om införande

6

av enhetliga tekniska krav för vågar som används vid vägning

av hushållsavfall. En sådan reglering är nu genomförd.

Utredaren skall överväga om en offentligrättslig reglering

endast skall finnas på områden som är intressanta från

konsumentsynpunkt.

Erfarenheterna från tillsyn av mätinstrument som redan finns

på marknaden visar att andelen mätinstrument i bruk som inte

uppfyller kraven i vissa fall är mycket hög. Detta kan

naturligtvis ha många orsaker. En orsak kan vara att

innehavaren inte känner till att det finns krav på kontroll och att

det är innehavaren som själv ansvarar för att kontroll sker.

En annan orsak kan vara att innehavaren medvetet underlåter

att kontrollera sina instrument eftersom risken för upptäckt

uppfattas som liten och sanktionerna anses som lindriga. Om

detta antagande är riktigt kan det finnas anledning att överväga

skärpta påföljder.

Ett ytterligare skäl för att överväga att införa en direkt

sanktionsmöjlighet är vissa av bestämmelsernas utformning. De

regler som finns för icke-automatiska vågar, som ytterst har sin

grund i tvingande gemenskapslagstiftning, kan tjäna som

exempel. Endast vågar som används för försäljning av varor till

enskild konsument behöver genomgå periodisk omverifiering.

En våg som under en del av året används vid försäljning till

konsumenter och under resten av året används i annan

verksamhet omfattas endast av verifieringsplikt då den används

i konsumentsammanhang. Det kan i sådana fall uppstå

avsevärda problem vid tillsyn och tillämpning av regelsystemet.

Europaparlamentets och rådets direktiv 2004/22/EG av den

31 mars 2004, det s.k. mätinstrumentdirektivet (MID), innebär

stora förändringar för området legal mätteknik. Direktivet

omfattar mätinstrument innan de tas i bruk på marknaden och

innebär att mätinstrument som uppfyller direktivets

kravspecifikationer får fri rörlighet inom EU. Det är

intressentens, t.ex. tillverkarens, ansvar att på förhand bevisa att

kraven uppfyllts och det är myndigheternas ansvar att i

efterhand utöva tillsyn genom s.k. marknadskontroll. Direktivet

säger däremot inget om hur denna marknadskontroll skall

bedrivas. Detta överlämnas i stället till medlemsstaterna att

7

själva bestämma. Tidigare var ansvaret för de mätinstrument

som omfattas av direktivet fördelat på flera myndigheter

(Vägverket, Statens energimyndighet, Boverket och

SWEDAC). Nu har föreskrifts- och tillsynsansvaret för alla

instrument som omfattas av direktivet förts över till SWEDAC.

Ekonomistyrningsverket (ESV) har på regeringens uppdrag

utrett frågan om finansiering av metrologiverksamhet. I

rapporten (ESV 2005:28) förs resonemang om förutsättningar

samt för- och nackdelar med avgifts- respektive

anslagsfinansiering.

ESV avstår från att lämna konkreta förslag om hur

finansieringen bör utformas vad gäller såväl

mätinstrumentdirektivet som tillsyn och återkommande kontroll

av legala mätinstrument (som, till skillnad från direktivet, avser

återkommande kontroll av att lagstadgade kalibreringar utförts

på vissa närmare angivna mätinstrument med ofta lång teknisk

livslängd, t.ex. hushållens el- och vattenmätare).

ESV menar att det är oklart hur omfattande

tillsynsverksamheten kommer att vara i framtiden och att det är

svårt att avgränsa och administrera de olika delkollektiv som,

enligt ESV, berörs av tillsyn. Oklarheten innebär att det ännu är

ovisst hur den framtida metrologiverksamheten bör finansieras

samt i vilken omfattning denna finansiering kommer att påverka

statens utgifter. Det är därför angeläget att komma fram till

sådana konkreta förslag som kan omsättas i praktiken fr.o.m.

budgetåret 2008.

Robust och spårbar tid och frekvens

Av regeringens proposition Från IT-politik för samhället till

politik för IT-samhället (prop. 2004/05:175) framgår att det blir

allt viktigare med exakt och internationellt gemensam

tidgivning, s.k. UTC (Universal Time Coordinated). Sådan tid

bör därför finnas tillgänglig och spridas på ett stabilt sätt i

Sverige. Funktionaliteten i elektroniska kommunikationsnät och

moderna lösningar i IT-system är beroende av tillgång till

korrekt och säker tid. Ofta krävs att olika delar av dessa kom-

munikationsnät och IT-system är inbördes synkroniserade. Det

8

blir också allt viktigare att alla inblandade system har tillgång

till samma tidsangivelse. Tillgång till korrekt och spårbar

TPF

1

FPT

tid är

mycket viktigt t.ex. vid tidsstämpling av olika typer av

information, från skrivdatum i filer till elektroniska signaturer,

krypteringsnycklar och poster i loggdatabaser för uppföljning,

t.ex. vid spårning av IT-incidenter.

Ofta hämtar användare tid från utländska gratistjänster på

Internet, alternativt från GPS-systemet eller andra

internationella källor. Sådana källor finns i stor mångfald, ofta

med okänd robusthet mot störningar.

Gemensamt för dessa är att förhållandet till riksmätplatsen

för UTC är mer eller mindre okänt, dvs. kopplingen eller

spårbarheten till UTC är inte säkerställd. För användare med

särskilt höga säkerhetskrav bör hämtning av tid skyddas med

säkerhetsfunktionerna i Network Time Protocol (NTP), vilket

möjliggör upptäckt av manipulerad eller förfalskad tidsin-

formation.

Tillgång till en säker och internationellt spårbar tidhållning i

Sverige med mycket hög och väl dokumenterad kvalitet är en

viktig gemensam resurs (i likhet med vad som gäller för

mätnormaler och distribution av andra fysikaliska mätstorheter,

t.ex. massa, längd, volym, tryck, el, temperatur och strålning). I

propositionen Ett informationssamhälle för alla (prop.

1999/2000:86) föreslog regeringen att tidhållningen för den

svenska delen av Internet bör tillhandahållas med spårbarhet

från riksmätplatsen för tid och frekvens vid helstatliga SP

Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut AB i Borås.

Den internationella spårbarheten när det gäller tidhållningen

i Sverige är SP:s representation av UTC benämnd UTC (SP).

Med stöd från Stiftelsen för kunskaps- och

kompetensutveckling (KK-stiftelsen) och i samverkan med

företaget Svensk teleutveckling och produktinnovation AB

TP

1

PT

Spårbar tid är en tidskälla som genom rapportering till

Internationella byrån för mått och vikt (BIPM, Bureau international

des poids et mesures) blir en del av den internationella tidsskalan

UTC, Universal Time Coordinated. BIPM:s uppgift är att ställa SI-

systemet till förfogande över hela världen som ett enhetligt och

entydigt måttsystem.

9

(STUPI) har SP i slutet av 1990-talet byggt upp kompetens och

system inom området. SP har bland annat byggt

tidhållningssystem och ansvarar för tidhållningen i en infra-

struktur där de nationella knutpunkterna för Internet i

Stockholm, Göteborg och Malmö är försedda med

gruppklocksystem och därtill hörande tidsservrar.

Inom ramarna för regeringens uppdrag att öka robustheten i

de elektroniska kommunikationsnäten har Post- och

telestyrelsen (PTS) beslutat om ett antal åtgärder vid

riksmätplatsen för tid och frekvens vid SP. Arbetet med att

tillhandahålla och främja användningen av en robust tid

distribuerad via Internet i Sverige bör fortsätta och utvecklas

vidare.

Den behovsbild inom tid och frekvens som beskrevs i

senaste IT-propositionen (prop. 2004/05:175) är fortfarande i

högsta grad aktuell och har i flera fall förstärkts. Tid är

väsentlig både ur teknisk och användarsynvinkel vid

uppbyggnaden av ett nytt kommunikationssystem för de s.k.

blåljusmyndigheterna, vid uppbyggnaden av digital-TV-nätet

och vid etableringen av offentliga e-tjänster. Det är också en

fråga om IT-säkerhet. Nya behovsområden kommer sannolikt

att utvecklas där tillgång till en korrekt, uthållig och säker tid är

viktig, t.ex. inom transportväsendet, vård- och omsorgssektorn

samt vid brottsbekämpning.

Behov av klargöranden

I dag finns inget formellt utpekat huvudansvar eller ansvar för

samordning av spårbar tid och frekvens i elektroniska

kommunikationsnät. SP och PTS samarbetar dock nära i dessa

frågor. ”Produktion” av spårbar tid och frekvens sker i dag hos

SP och STUPI i nära samarbete vilket resulterar i högkvalitativ

svensk tid. Distributionen sköts i dag företrädelsevis av

företaget Netnod Internet Exchange AB som via sina svenska

Internetknutpunkter fritt och utan kostnad tillhandahåller

spårbar tid.

Tillhandahållande av högkvalitativ spårbar frekvens är minst

lika viktigt. Distribution av frekvens sker i dag på olika sätt

10

med olika kvalitet och kostnad. Forskning och utveckling samt

finansiering av denna sker hos SP och STUPI. Tidigare fick SP

forskningsmedel från KK-stiftelsen. Denna finansiering har

numera upphört.

Finansieringen av forskning och utveckling av spårbar tid

och frekvens är i dagsläget därmed osäker. PTS har inom ramen

för sitt uppdrag att skapa robusta elektroniska kommunikationer

sett behov av fortsatt forskning och utveckling av spårbar tid

och frekvens. PTS har också investerat i såväl utrustning som

forskning vid enskilda tillfällen de senaste åren.

PTS, SP och STUPI m.fl. har påtalat behovet av att klargöra

ansvarsförhållanden och finansieringsfrågor m.m.

Många av åtgärderna som föreslogs i förra IT-propositionen

(prop. 1999/2000:86) inom området tid och frekvens har

genomförts och det är väsentligt att utveckla området vidare i

takt med ökande behov. Svensk tid och frekvens kännetecknas i

dag av robusthet och kvalitet. Utgångspunkten är att tillgång till

korrekt och robust tid är en strategiskt viktig resurs. En viktig

aspekt är då också att bedöma det långsiktiga behovet av

kompetens inom området.

Det finns i dag inget formellt, samordnat huvudansvar för tid

och frekvens eller någon utpekad myndighet eller andra aktörer

som ansvarar för att utveckla, producera och tillhandahålla

robust och spårbar tid och frekvens eller utöva tillsyn över

området. Eftersom flera departement och myndigheter berörs av

denna fråga behöver ansvarsförhållandena kring robust, korrekt

och spårbar tid och frekvens klargöras.

Verket för förvaltningsutveckling (Verva) ansvarar i dag för

att ta fram grundfunktioner och specifikationer för robusta

offentliga e-tjänster. Att stimulera användning av robust och

spårbar tid och frekvens genom att ta fram korrekta

kravspecifikationer är därmed ett viktigt verktyg för att uppnå

uppsatta mål inom IT-politiken. Det bör undersökas hur man

kan främja en utökad användning av säker och spårbar tid, t.ex.

för samhällsviktiga aktörer.

Riksmätplatser

11

Metrologi handlar om att kunna ange och kontrollera produkters

mätbara prestanda och egenskaper på ett korrekt sätt och i

enlighet med det internationella mätsystemet (de s.k. SI-

enheterna), t.ex. med avseende på längd, vikt, flöde, frekvens,

strålning. Metrologin har betydelse för såväl enskilda

konsumenter som näringslivets konkurrenskraft och en väl

fungerande internationell handel.

”Spårbarhet” är ett nyckelbegrepp inom metrologin och

innebär att mätresultat kan spåras tillbaka till den nationella

eller internationella normalen via en obruten kedja av

jämförelsemätningar mot lämpliga normaler. En produkts eller

en maskins prestanda skall alltså kunna spåras tillbaka i en

obruten kedja av kalibreringsbevis med allt högre angiven

noggrannhet från exempelvis den maskin som med viss angiven

noggrannhet tillverkat produkten, där maskinen kalibrerats mot

ett ackrediterat kalibreringslaboratorium, som kalibrerats mot

en riksmätplats, som regelbundet kalibreras mot en

internationell mätplats (högsta noggrannhetsnivån).

En praktisk konsekvens och användning av metrologin är att

företag som certifierar sig enligt t.ex. ISO 9000-standard

därmed förbinder sig att uppfylla denna ”spårbarhet” för

företagets produkter, mätningar, etc. Metrologin kan därför ses

som en infrastrukturell förutsättning för näringslivets, främst de

små och medelstora företagens, konkurrenskraft.

För de multinationella storföretagen är mättekniskt

kunnande ett viktigt konkurrensmedel. Dessa företag förfogar

över egen sådan kompetens och egna mätlaboratorier. De kan

dessutom samarbeta på global nivå med andra metrologiska

aktörer. De små och medelstora företagen saknar däremot ofta

egen metrologisk kompetens och är vid behov hänvisade till att

samarbeta med exempelvis nationella kalibreringslaboratorier.

SWEDAC är den centrala myndighet som genom ett

ackrediteringsförfarande utövar tillsyn över ett femtiotal

kalibreringslaboratorier samt de två riksmätplatserna vid SP i

Borås och SSI i Stockholm. SWEDAC har däremot ingen

uppgift i förvaltningen av vare sig laboratorierna eller

riksmätplatserna.

12

Riksmätplatserna ansvarar för ett femtiotal olika

mätstorheter på s.k. primär eller sekundär nivå (varav t.ex. vikt

och längd är två). Verksamheten kring var och en av

mätstorheterna utgör ofta högt specialiserad teknik och

tillsammans utgör de ett svåröverblickbart tekniskt komplex.

Av den anledningen har regeringen tillsatt ett särskilt

metrologiråd med uppgift att bl.a. ge råd till regeringen när det

gäller behov och relevans av statligt stöd till riksmätplatserna.

Rådet representerar samlad kompetens inom

riksmätplatsernas tekniska områden, men har samtidigt

begränsade möjligheter att bedöma behoven av statligt stöd

utifrån ett samlat näringspolitiskt perspektiv.

Den metrologiska verksamheten vid riksmätplatserna

finansieras genom anslaget 38:10 Upprätthållande av nationell

metrologi m.m. under utgiftsområde 24 Näringsliv med ca 28

miljoner kronor år 2006.

Behov av klargöranden

Det statliga stödet till riksmätplatserna motiveras utifrån det

generella antagandet att verksamheten är till nytta och närmast

nödvändig för de små och medelstora företagens behov och

långsiktiga konkurrenskraft. Det saknas emellertid tillräckliga

belägg för att det nuvarande stödets omfattning och inriktning

mer specifikt motsvarar ett sådant antagande.

Anspråken på statligt stöd till riksmätplatserna har hittills i

huvudsak utgått från verksamhetens egna, metrologiskt

fokuserade, perspektiv. Hur detta perspektiv relaterar till

företagens verkliga behov och till andra näringspolitiska mål är

emellertid oklart.

Det finns därför anledning att analysera huruvida det

nuvarande stödets omfattning och inriktning är ändamålsenligt

utifrån ett bredare näringspolitiskt perspektiv.

Det kan dessutom finnas skäl att analysera om det går att

åstadkomma samordningsvinster eller kostnadseffektiviseringar

genom ökat nordiskt och annat internationellt samarbete på

riksmätplatsnivå. Går det exempelvis genom ökat sådant

samarbete att minska antalet mätstorheter inom det egna landets

13

gränser? Finns det anledning att revidera antalet mätstorheter på

riksnivå? Finns tillräckliga motiv och förutsättningar att även

fortsättningsvis och långsiktigt upprätthålla nationell

riksmätplatsnoggrannhet för samtliga (femtiotalet) nuvarande

mätstorheter?

Mot bakgrund av det svåröverskådliga teknologikomplex

som riksmätplatsverksamheten representerar behöver

lämpligheten och ändamålsenligheten med det nuvarande

anslags- respektive dispositionsansvaret för det statliga stödet

till verksamheten klarläggas bättre.

Uppdraget

En särskild utredare får i uppdrag att i fråga om

Legal metrologi:

– Analysera och vid behov föreslå ändringar när det gäller

nuvarande omfattning av den tvingande metrologiska

regleringen. Framför allt bör restriktionen att föreskrifter endast

får meddelas om de är befogade från konsumentskydd ses över.

– Överväga om och vid behov föreslå på vilket sätt

bemyndigandet för SWEDAC i 8 § förordningen (1993:1066)

om måttenheter, mätningar och mätdon att besluta om avgifter

bör ges en tydligare legal form.

– Bedöma om nuvarande sanktionssystem mot överträdelser av

föreskrivna krav är ändamålsenligt.

– Föreslå lämplig omfattning, inriktning och finansiering för

den metrologiska tillsynen (legal metrologi).

Robust och spårbar tid och frekvens:

– Analysera och föreslå dels vem som bör ha samordnings-

och/eller huvudansvar för spårbar tid och frekvens i Sverige,

dels vem/vilka som bör ha ansvar för produktion, distribution

och tillhandahållande av spårbar tid och frekvens.

– Föreslå former och ansvar för finansiering av verksamheten

spårbar tid och frekvens.

14

– Föreslå åtgärder som kan behövas för att stimulera

användning av robust, spårbar tid och frekvens i Sverige samt

lämplig ansvarsfördelning mellan olika aktörer i detta avseende.

Riksmätplatser:

– Kartlägga och analysera omfattning och inriktning av statligt

stöd till riksmätplatsverksamheten vid SP i Borås och SSI i

Stockholm.

– Analysera dels eventuella samordningsvinster genom ökat

nordiskt och annat internationellt riksmätplatssamarbete, dels

överväga behov av och förutsättningar för att långsiktigt

upprätthålla riksmätplatsnoggrannhet för samtliga nuvarande

mätstorheter.

– Analysera samt vid behov föreslå ändringar när det gäller

lämplighet och ändamålsenlighet med det nuvarande anslags-

respektive dispositionsansvaret för det statliga stödet till

riksmätplatsverksamheten.

Uppdragets genomförande och tidsplan

Utredaren skall samverka med berörda myndigheter och

representanter för näringslivet och dess organisationer. När det

gäller konsekvenser för företagen skall samråd ske med

Näringslivets regelnämnd.

Utredaren skall kostnadsberäkna och lämna förslag på

finansiering för eventuella förslag.

Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast

den 31 december 2007 samt dessförinnan, senast den 31 maj

2007, lämna en redovisning av preliminära eller indikativa

förslag som kan få statsfinansiell påverkan år 2008.

(Näringsdepartementet)