Dir. 2008:108
Åtgärder för ökad konkurrens på
Kommittédirektiv
Åtgärder för ökad konkurrens på
marknaden för drift och underhåll samt
investeringar inom järnvägsområdet
Dir.
2008:108
Beslut vid regeringssammanträde den 25 september 2008.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att analysera be-
hovet av åtgärder för att förbättra förutsättningarna för ökad
konkurrens på marknaden för drift och underhåll samt in-
vesteringar på järnvägsområdet. Utredaren ska lämna förslag på
lämpliga sådana. Utredaren ska i det arbetet bland annat ana-
lysera Banverkets upphandlingsverksamhet för att stimulera
intresset för den aktuella marknaden.
Bakgrund
Regeringen beslutade i maj 2007 att tillkalla en särskild ut-
redare med uppdrag att utreda förutsättningarna för att ombilda
vissa verksamheter vid Vägverket och Banverket till aktie-
bolagsform (bolagisering) samt bedöma lämpligheten i detta
(dir. 2007:64). Uppdraget redovisades i betänkandet Bolagise-
ring för ökad konkurrens och effektivitet – förslag om att bola-
gisera vissa konsult- och entreprenadverksamheter i Banverket
och Vägverket (SOU 2007:78) i oktober 2007. Utredaren före-
slog i betänkandet en bolagisering av Banverket Produktion
(BVP) per den 1 januari 2010.
I propositionen Ändrad verksamhetsform för delar av
Vägverket och Banverket (prop. 2008/09:23) redovisar
regeringen flera skäl för att bolagisera verksamheten vid BVP.
Bland annat skulle en ny verksamhetsform för BVP innebära ett
2
utökat mandat att fatta strategiska beslut om verksamhetens in-
riktning som mer motsvarar vad som gäller för branschen i
övrigt. Det skulle vidare bli lättare att bedriva verksamhet på
nya marknader och möjligheterna skulle öka att förvärva strate-
giska resurser, t.ex. andra företag. Likaså skulle förutsättning-
arna för konkurrensneutralitet på marknaden öka och grunden
för misstankar om korssubventionering elimineras vid en
bolagisering. Med en bättre fungerande marknad ökar också
kraven på utveckling av effektivitet och produktivitet i verk-
samheten. Verksamheten uppfyller också huvudsakligen de
kriterier som riksdag och regering tidigare ställt upp för när en
affärsverksamhet inom en myndighet kan bedömas aktuell för
ombildning till bolagsform.
Regeringen anser att en bolagisering av BVP bör genom-
föras så snart det finns förutsättningar för en fungerande kon-
kurrens på marknaden för drift och underhåll samt investeringar
inom järnvägsområdet. För närvarande finns ett begränsat antal
aktörer på marknaden där en av dessa – BVP – har en domine-
rande ställning med en marknadsandel när det gäller drift och
underhåll på ca 80 procent. Regeringen aviserar i propositionen
att en utredning ska tillsättas om hur förutsättningarna för ökad
konkurrens på den aktuella marknaden kan förbättras.
Behov av utredning
I remissbehandlingen av betänkandet Bolagisering för ökad
konkurrens och effektivitet – förslag om att bolagisera vissa
konsult- och entreprenadverksamheter i Banverket och
Vägverket (SOU 2007:78) har flera remissinstanser tagit upp att
de anser att konkurrensläget är oklart och att marknaden för
främst drift och underhåll inom järnvägsområdet inte fungerar
tillfredsställande.
Regeringen delar bedömningen att ett större antal aktörer
och förbättrade konkurrensförhållanden behövs för att markna-
den ska fungera. Med nuvarande marknadssituation skulle en
bolagisering innebära uppenbara risker för ökade kostnader vid
den statliga upphandlingen av främst drift och underhåll inom
järnvägsområdet.
3
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att analysera be-
hovet av åtgärder för att förbättra förutsättningarna för ökad
konkurrens på marknaden för drift och underhåll samt in-
vesteringar på järnvägsområdet. Utredaren ska lämna förslag på
lämpliga sådana. Utredaren ska därvid bland annat
• analysera Banverkets nuvarande upphandlingsverk-
samhet, bland annat upphandlingsformer och upp-
dragsutformning för att stimulera intresset för mark-
naden för drift och underhåll samt investeringar
inom järnvägsområdet,
• analysera Banverkets nuvarande nationella och
internationella kontakter för att stimulera intresset
för den aktuella marknaden,
• analysera kvarvarande marknadshinder och behovet
av åtgärder utifrån konkurrensneutralitetsperspektiv,
• utifrån genomförda analyser lämna förslag på
åtgärder som bör vidtas för att stimulera intresset för
den aktuella marknaden hos fler aktörer och där-
igenom få en bättre fungerande konkurrens på denna
marknad,
• bedöma förslagens förväntade effekter på markna-
den.
Uppdragets genomförande
Utredaren ska bedriva sitt arbete i nära samarbete med
Banverket. Banverket förutsätts bidra med sin kompetens och
sina erfarenheter och delta aktivt i utredarens arbete.
Utredaren ska ha nära kontakt med Trafikverksutredningen
(dir. 2008:90). Utredaren ska också ha kontakt med
Konkurrensverket, Utredningen om förberedelser inför ett över-
förande av verksamheten vid Vägverket Produktion till ett av
staten helägt aktiebolag (dir. 2008:100) samt med Utredningen
om förberedelser inför ett överförande av verksamheten vid
Vägverket Konsult och Banverket Projektering till ett av staten
helägt aktiebolag (dir. 2008:99).
4
Utredaren ska beakta de skyldigheter som följer av Sveriges
medlemskap i EU.
Utredaren ska löpande stämma av med och informera
Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
Redovisning av uppdraget
Den särskilda utredaren ska redovisa sitt uppdrag senast den 30
januari 2009.
(Näringsdepartementet)