Dir. 2008:108

Åtgärder för ökad konkurrens på

Kommittédirektiv

Åtgärder för ökad konkurrens på

marknaden för drift och underhåll samt

investeringar inom järnvägsområdet

Dir.

2008:108

Beslut vid regeringssammanträde den 25 september 2008.

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare tillkallas med uppdrag att analysera be-

hovet av åtgärder för att förbättra förutsättningarna för ökad

konkurrens på marknaden för drift och underhåll samt in-

vesteringar på järnvägsområdet. Utredaren ska lämna förslag på

lämpliga sådana. Utredaren ska i det arbetet bland annat ana-

lysera Banverkets upphandlingsverksamhet för att stimulera

intresset för den aktuella marknaden.

Bakgrund

Regeringen beslutade i maj 2007 att tillkalla en särskild ut-

redare med uppdrag att utreda förutsättningarna för att ombilda

vissa verksamheter vid Vägverket och Banverket till aktie-

bolagsform (bolagisering) samt bedöma lämpligheten i detta

(dir. 2007:64). Uppdraget redovisades i betänkandet Bolagise-

ring för ökad konkurrens och effektivitet – förslag om att bola-

gisera vissa konsult- och entreprenadverksamheter i Banverket

och Vägverket (SOU 2007:78) i oktober 2007. Utredaren före-

slog i betänkandet en bolagisering av Banverket Produktion

(BVP) per den 1 januari 2010.

I propositionen Ändrad verksamhetsform för delar av

Vägverket och Banverket (prop. 2008/09:23) redovisar

regeringen flera skäl för att bolagisera verksamheten vid BVP.

Bland annat skulle en ny verksamhetsform för BVP innebära ett

2

utökat mandat att fatta strategiska beslut om verksamhetens in-

riktning som mer motsvarar vad som gäller för branschen i

övrigt. Det skulle vidare bli lättare att bedriva verksamhet på

nya marknader och möjligheterna skulle öka att förvärva strate-

giska resurser, t.ex. andra företag. Likaså skulle förutsättning-

arna för konkurrensneutralitet på marknaden öka och grunden

för misstankar om korssubventionering elimineras vid en

bolagisering. Med en bättre fungerande marknad ökar också

kraven på utveckling av effektivitet och produktivitet i verk-

samheten. Verksamheten uppfyller också huvudsakligen de

kriterier som riksdag och regering tidigare ställt upp för när en

affärsverksamhet inom en myndighet kan bedömas aktuell för

ombildning till bolagsform.

Regeringen anser att en bolagisering av BVP bör genom-

föras så snart det finns förutsättningar för en fungerande kon-

kurrens på marknaden för drift och underhåll samt investeringar

inom järnvägsområdet. För närvarande finns ett begränsat antal

aktörer på marknaden där en av dessa – BVP – har en domine-

rande ställning med en marknadsandel när det gäller drift och

underhåll på ca 80 procent. Regeringen aviserar i propositionen

att en utredning ska tillsättas om hur förutsättningarna för ökad

konkurrens på den aktuella marknaden kan förbättras.

Behov av utredning

I remissbehandlingen av betänkandet Bolagisering för ökad

konkurrens och effektivitet – förslag om att bolagisera vissa

konsult- och entreprenadverksamheter i Banverket och

Vägverket (SOU 2007:78) har flera remissinstanser tagit upp att

de anser att konkurrensläget är oklart och att marknaden för

främst drift och underhåll inom järnvägsområdet inte fungerar

tillfredsställande.

Regeringen delar bedömningen att ett större antal aktörer

och förbättrade konkurrensförhållanden behövs för att markna-

den ska fungera. Med nuvarande marknadssituation skulle en

bolagisering innebära uppenbara risker för ökade kostnader vid

den statliga upphandlingen av främst drift och underhåll inom

järnvägsområdet.

3

Uppdraget

En särskild utredare tillkallas med uppdrag att analysera be-

hovet av åtgärder för att förbättra förutsättningarna för ökad

konkurrens på marknaden för drift och underhåll samt in-

vesteringar på järnvägsområdet. Utredaren ska lämna förslag på

lämpliga sådana. Utredaren ska därvid bland annat

• analysera Banverkets nuvarande upphandlingsverk-

samhet, bland annat upphandlingsformer och upp-

dragsutformning för att stimulera intresset för mark-

naden för drift och underhåll samt investeringar

inom järnvägsområdet,

• analysera Banverkets nuvarande nationella och

internationella kontakter för att stimulera intresset

för den aktuella marknaden,

• analysera kvarvarande marknadshinder och behovet

av åtgärder utifrån konkurrensneutralitetsperspektiv,

• utifrån genomförda analyser lämna förslag på

åtgärder som bör vidtas för att stimulera intresset för

den aktuella marknaden hos fler aktörer och där-

igenom få en bättre fungerande konkurrens på denna

marknad,

• bedöma förslagens förväntade effekter på markna-

den.

Uppdragets genomförande

Utredaren ska bedriva sitt arbete i nära samarbete med

Banverket. Banverket förutsätts bidra med sin kompetens och

sina erfarenheter och delta aktivt i utredarens arbete.

Utredaren ska ha nära kontakt med Trafikverksutredningen

(dir. 2008:90). Utredaren ska också ha kontakt med

Konkurrensverket, Utredningen om förberedelser inför ett över-

förande av verksamheten vid Vägverket Produktion till ett av

staten helägt aktiebolag (dir. 2008:100) samt med Utredningen

om förberedelser inför ett överförande av verksamheten vid

Vägverket Konsult och Banverket Projektering till ett av staten

helägt aktiebolag (dir. 2008:99).

4

Utredaren ska beakta de skyldigheter som följer av Sveriges

medlemskap i EU.

Utredaren ska löpande stämma av med och informera

Regeringskansliet (Näringsdepartementet).

Redovisning av uppdraget

Den särskilda utredaren ska redovisa sitt uppdrag senast den 30

januari 2009.

(Näringsdepartementet)