Dir. 2008:90
Översyn av myndigheter och verksamheter
Kommittédirektiv
Översyn av myndigheter och verksamheter
inom transportområdet
Dir.
2008:90
Beslut vid regeringssammanträde den 26 juni 2008
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att kartlägga och
analysera vissa verksamheter och funktioner hos myndigheterna
inom transportsektorn, huvudsakligen inom Vägverkets,
Banverkets, Sjöfartsverkets, Luftfartsverkets, Luftfarts-
styrelsens, Rikstrafikens, Statens institut för kommunikations-
analys (SIKA), Affärsverket Statens järnvägars (ASJ) och
Rederinämndens ansvarsområden. I uppdraget ingår bl.a. att
föreslå åtgärder som bidrar till utvecklade beställarfunktioner
hos myndigheterna inom transportsektorn i syfte att uppnå en
bättre fungerande anläggningsmarknad och högre effektivitet.
Utredaren ska utifrån sin analys föreslå lösningar, organisato-
riska eller andra, som krävs för att bäst uppnå riksdagens och
regeringens mål för transportpolitiken. Utredarens analys och
förslag till åtgärder ska redovisas senast den 1 april 2009.
Regeringen har för avsikt att ge ytterligare direktiv om genom-
förandet av utredarens förslag samt om ytterligare analyser och
förslag.
Bakgrund
Regeringens förvaltningspolitik
Målet för svensk statsförvaltning är att den ska vara rättssäker,
effektiv och medborgarorienterad. Detta ska uppnås genom att
styrningen utvecklas, främst den ekonomiska styrningen, samt
ledningen och organiseringen av statlig förvaltning. Här ingår
2
också att säkerställa att alla myndigheter systematiskt och kon-
tinuerligt utvecklar sin verksamhet. Följande uppgifter står i
fokus i det översyns- och förändringsarbete som regeringen be-
driver: att klargöra statens roll och uppgifter och att sätta med-
borgare och företag i centrum. En ökad samverkan mellan
myndigheterna samt förbättrad styrning genom tydligare roll-
fördelning och bättre dialog mellan regeringen och myndig-
heterna eftersträvas. Med dessa utgångspunkter tillsatte
regeringen Förvaltningskommittén (Fi 2006:08) som fått upp-
draget att se över den centrala statsförvaltningens uppgifter och
organisation (dir. 2006:123).
Utvecklingen inom transportområdet
Utvecklingen av transportsystemet är en viktig del i samhälls-
utvecklingen. Ökad pendling över större regioner, en åldrande
befolkning, utvecklad användning av IT och ökad global handel
med gods samt klimatutmaningen är exempel på viktiga sam-
hällstrender som ställer nya krav på transportsystemet. En
fungerande infrastruktur, en väl fungerande marknad på trans-
portområdet och ett tillfredsställande utbud av kollektivtrafik är
en förutsättning för jobb, företagande och tillväxt. Utvecklingen
av transportområdet ska ske i dialog med näringsliv, regioner,
kommuner och myndigheter där människors och företags behov
ska stå i fokus.
Statens ansvar inom transportområdet är stort och omfattar
bl.a.
• regelgivning och tillsyn av transporter och transport-
medel,
• förvaltning och utveckling av det statliga väg- och
järnvägsnäten samt de statliga flygplatserna och
farlederna,
• tecknande av avtal om interregional kollektiv
persontrafik,
• statistikproduktion och viss sektorsforskning.
Statens anslag för verksamheterna inom transportområdet
uppgår för 2008 till ca 35 miljarder kronor. Till detta kommer
de avgiftsfinansierade verksamheterna. Merparten av anslagen
3
hanteras av Vägverket och Banverket i deras väg- och banhåll-
ning.
Verksamheten inom transportområdet ska bidra till att det av
riksdagen fastställda transportpolitiska målet och dess delmål
uppnås. Regeringen har påbörjat en process med att ta fram ut-
vecklade och förankrade transportpolitiska utgångspunkter för
en ny och framåtriktad transportpolitik. Som en del i detta fick
SIKA den 19 juli 2007 uppdrag av regeringen att föreslå revide-
rade transportpolitiska mål. Uppdraget ska redovisas senast den
27 juni 2008. Regeringen har för avsikt att föreslå reviderade
mål under första halvåret 2009.
Regeringen avser också att i samband med budgetproposi-
tionen för 2009 överlämna en infrastrukturproposition, ”Fram-
tidens resor och transporter”, till riksdagen. I propositionen
kommer inriktningen och ekonomiska ramar för den kommande
planperioden att läggas fast.
Myndighetsöversyner inom transportområdet
Regeringen har tidigare tillsatt flera utredningar som berör
myndigheterna på transportområdet. Syftet har varit att pröva
det offentliga åtagandet och att skapa en ändamålsenlig och
effektiv organisation för statens uppgifter inom transport-
området. Det pågår nu arbete med att bereda eller genomföra de
förslag som lagts fram.
En särskild utredare har analyserat förutsättningarna för en
ombildning av Statens väg- och transportforskningsinstitut
(VTI) och vissa funktioner hos SIKA till aktiebolagsform (SOU
2007:49). Utredaren såg inte att SIKA:s uppgifter lämpar sig för
bolagisering och föreslog därför att verksamheten även i fort-
sättningen bedrivs i myndighetsform. Utredaren föreslog att
VTI ombildas till ett helägt statligt bolag under förutsättning att
bolaget kan tillförsäkras en basresurs som motsvarar dagens
anslag. Om detta inte är möjligt förordar utredaren att VTI
kvarstår som myndighet med oförändrat uppdrag och förutsätt-
ningar.
Regeringen beslutade den 6 oktober 2005 att en särskild ut-
redare skulle tillkallas med uppgift att undersöka hur man kan
4
inrätta en trafikslagsövergripande organisation för inspektions-
verksamhet som rör kontroll av att krav i fråga om säkerhet och
skydd inom transportområdet är uppfyllda (dir. 2005:108).
Regeringen beslutade den 19 juli 2007 att tillkalla en särskild
utredare med uppdrag att förbereda och genomföra bildandet av
en trafikinspektionsorganisation (dir. 2007:105). Regeringen
har därefter beslutat om tilläggsdirektiv till Transportstyrelse-
utredningen (dir. 2008:45). Den särskilda utredaren ska, utöver
det ursprungliga uppdraget, genomföra de åtgärder som krävs
för att den nya myndigheten Transportstyrelsen ska kunna in-
leda sin verksamhet den 1 januari 2009. Därvid avvecklas
Järnvägsstyrelsen och Luftfartsstyrelsen och myndigheternas
verksamheter förs till Transportstyrelsen. Sjöfartsinspektionens
uppgifter och ansvar förs över till Transportstyrelsen. Från
Sjöfartsverket förs också ansvaret för sjöfartsregistret samt
hanteringen av kustfartstillstånd. Vägtrafikinspektionen, trafik-
registret som utför författningsreglerad register-, administra-
tions- och informationsverksamhet och förarenheten som an-
svarar för förarprov och tillsyn över trafikskolor m.m. förs från
Vägverket till Transportstyrelsen.
En utredning om den svenska lotsningsverksamheten och
dess framtid med uppgift att genomföra en översyn av Sjöfarts-
verkets roll och verksamheter har genomförts (dir. 2006:116).
Utredaren skulle också föreslå lämplig organisationsform för
lotsningsverksamheten (dir. 2007:69). Utredaren har lämnat
förslag om framtida organisationsform, uppdelning och finansi-
ering av de verksamheter som i dag bedrivs inom Sjöfartsverket
(SOU 2008:53). Ett av utredarens förslag, som nu är föremål för
remissbehandling, innebär att Sjöfartsverkets verksamhet fort-
sättningsvis bör bedrivas i myndighetsform och inte som i dag
som affärsverk.
I en departementspromemoria (Ds 2007:49) föreslås änd-
ringar i lagen (1945:119) om stängselskyldighet för järnväg.
Förslaget innebär att Stängselnämndens uppgifter överförs till
den myndighet som regeringen bestämmer. Regeringens avsikt
är att föra över uppgifterna till Transportstyrelsen fr.o.m. den 1
januari 2009.
5
Den 1 juni 2006 beslutade regeringen att tillkalla en särskild
utredare med uppgift att se över det svenska flygplatssystemet
(dir. 2006:60). Regeringen har därefter beslutat om tilläggs-
direktiv till utredningen (dir. 2006:104 och dir. 2007:1). Ut-
redaren föreslog att Luftfartsverkets verksamhet ska ombildas
till två aktiebolag, ett bolag för drift och förvaltning av Luft-
fartsverkets flygplatser och ett bolag för flygtrafiktjänsten (SOU
2007:70).
Den 26 april 2007 beslutade regeringen att tillkalla en sär-
skild utredare för att utreda förutsättningarna för att ombilda
vissa verksamheter vid Vägverket och Banverket till aktie-
bolagsform (dir. 2007:64). Utredaren föreslog att verksam-
heterna vid Vägverket Produktion, Vägverket Konsult,
Banverket Produktion och Banverket Projektering bör bolagise-
ras (SOU 2007:78). Regeringen har för avsikt att i samband
med budgetpropositionen för 2009 lämna propositioner till
riksdagen som behandlar organisationsformen för delar av
Vägverket, Banverket och Luftfartsverket.
Vägverket och Banverket har nyligen genomfört stora orga-
nisatoriska förändringar i syfte att dels bättre möta marknadens
och kundernas krav, dels få till stånd bättre intern styrning av
sina verksamheter. Vägverket och Banverket fick i reglerings-
breven för 2008 dessutom i uppdrag att tillsammans förbereda
en sammanslagning av verkens administrativa enheter och IT-
enheter. Myndigheterna förbereder att under 2009 etablera ett
gemensamt servicecentrum för IT, telefonväxel, personal, faktu-
rering och redovisning.
Behovet av en utredning
Vägverket och Banverket är myndigheter med sektorsansvar.
Båda myndigheterna bedriver en omfattande verksamhet där de
främsta uppgifterna är planering, beställning och förvaltning av
infrastrukturen. Därutöver ansvarar verken för en mängd andra
uppgifter. Någon genomlysning av dessa myndigheters hela
verksamheter har inte gjorts i de utredningar som nämns ovan.
Det finns bl.a. ett behov av att utreda vilka nya krav som kan
komma att ställas på Vägverkets och Banverkets verksamheter i
förhållande till utvecklingen på transportområdet, de föränd-
6
ringar som sker när Transportstyrelsen bildas, när verksamheter
bolagiseras och med anledning av den pågående infrastruktur-
planeringen.
I arbetet med bl.a. den infrastrukturproposition som
regeringen har för avsikt att överlämna till riksdagen i höst har
det framkommit att det finns ett behov att utveckla ett trafik-
slagsövergripande synsätt i infrastrukturplaneringen. Hittills har
arbetet ofta bedrivits inom respektive trafiksektor, vilket kan
leda till suboptimering av infrastrukturinvesteringar eller till att
transportkedjor inte hänger ihop. En sammanhållen infrastruk-
turplanering skulle bl.a. kunna främja lösningar som bidrar till
en minskad negativ miljö- och klimatpåverkan samt ökad
energieffektivitet. De problem som regeringen har identifierat
handlar om att dagens planeringssystem brister i flexibilitet
både på lång och medellång sikt vilket gör att det är svårt att
möta förändrade förutsättningar. Även andra aktörer, såsom
kommuner, länsstyrelser och näringslivsföreträdare, påtalar att
sektorsvis planering är ett problem.
Anläggningsmarknaden präglas av bristfällig produktivitet
och konkurrens. Beställarnas agerande är av stor betydelse för
marknadens funktion. Vägverket och Banverket är i egenskap
av infrastrukturförvaltare dominerande beställare och upphand-
lare av bl.a. underhålls- och investeringsentreprenader på an-
läggningsmarknaden. Det finns därmed ett behov av att ana-
lysera hur dessa stora beställare i upphandlingsförfaranden kan
bidra till en förbättring av anläggningsmarknadens funktion och
skapa förutsättningar för innovation.
Även i den övriga verksamheten bör det finnas möjligheter
till ökad samordning, samtidigt som de stora skillnaderna som
finns mellan de specifika kärnverksamheterna inom respektive
transportsektor tas i beaktande. Sektoransvaret är ett exempel
där det torde finnas utrymme för precisering och där ett mer
trafikslagsövergripande perspektiv vore önskvärt.
För att säkerställa en mer flexibel och trafikslagsöver-
gripande planeringsmodell bör även en genomlysning göras av
vilka delar av de nuvarande verksamheterna inom luft- och sjö-
fartssektorerna som bör inkluderas i ett sådant perspektiv lik-
7
som statens tecknande av trafikavtal och kommunikationsana-
lysens roll i helheten.
Som tidigare nämnts är ett fungerande transportsystem en
förutsättning för jobb, företagande och tillväxt och har därmed
starka kopplingar till andra sektorer som också är föremål för
förvaltningspolitiska översyner, t.ex. näringspolitiken och den
regionala tillväxtpolitiken. En avgörande del i den regionala
tillväxtpolitiken bygger på ett ytterligare stärkt lokalt och re-
gionalt ansvar för och inflytande över statliga tillväxtresurser.
Regeringen avser att i ett sammanhållet, långsiktigt perspektiv,
fortsätta effektivisera och samordna resurser som är strategiska
för Sveriges konkurrenskraft på regional och nationell nivå.
Därför bör det även inom transportsektorn analyseras vilka
verksamheter som i huvudsak bör samlas på regional nivå,
respektive vilka verksamheter som i huvudsak bör samlas på
central nivå.
Sammanfattningsvis bör analysen av det trafikslagsöver-
gripande synsättet i planeringen fördjupas liksom hur regioner-
nas ansvarstagande för och inflytande i infrastrukturplaneringen
kan stärkas och förenklas. Det kundorienterade synsättet i verk-
samheterna bör utvecklas ytterligare. Statens insatser ska riktas
mot att hela resan eller transporten blir effektiv ur såväl kund-
som klimat- och hållbarhetsperspektiv.
Den nuvarande uppbyggnaden av statens verksamheter på
transportområdet har utformats på grundval av successiva ställ-
ningstaganden och beslut. Ändamålsenligheten i detta system
bör omprövas. Översynen av verksamheter och myndigheter
inom transportområdet bör därför fortsätta.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att kartlägga och
analysera vissa verksamheter och funktioner hos myndigheterna
inom transportområdet, huvudsakligen inom Vägverkets,
Banverkets, Sjöfartsverkets, Luftfartsverkets, Luftfartsstyrel-
sens, Rikstrafikens, SIKA:s. ASJ:s och Rederinämndens an-
svarsområden. Utifrån sin analys ska utredaren föreslå lös-
8
ningar, organisatoriska eller andra, som krävs för att bäst uppnå
riksdagens och regeringens mål för transportpolitiken.
Översynen syftar till att finna de lösningar som bäst stödjer
ett effektivt utförande av statens uppgifter inom transportom-
rådet och som leder till att medborgare och näringsliv sätts i
centrum, att det trafikslagsövergripande synsättet stärks i plane-
ringsprocessen, att det finns en god regional förankring och ett
ökat ansvarstagande i planeringsprocessen samt att övriga verk-
samheter inom transportsektorn bedrivs på ett effektivt sätt. Ett
särskilt fokus ska sättas på beställarfunktionerna hos myndig-
heterna inom transportsektorn i syfte att skapa bättre funge-
rande marknader inom bygg- och anläggningssektorn och en
ökad effektivitet i infrastrukturhållningen.
Förslagen till lösningar ska inriktas på strukturer, arbets-
processer och organisering av de statliga myndigheterna och
deras verksamheter inom transportområdet. Utredaren ska:
• analysera och klargöra vilka uppgifter som bör vara
ett statligt åtagande och i vilken form dessa bör be-
drivas,
• föreslå hur uppgifter som inte längre bör vara ett
statligt åtagande ska organiseras och finansieras,
• se över och föreslå nya former och arbetssätt samt
överväga olika organisationsformer för den strate-
giska planeringen av transportinfrastrukturen på lång
och medellång sikt,
• analysera vilka möjligheter till effektiviseringar och
synergier som kan finnas genom en omorientering
av myndigheternas uppdrag, verksamhet och organi-
sering,
• vid behov föreslå ändrad organisering av hela eller
delar av verksamheterna,
• föreslå åtgärder som bidrar till utvecklade beställar-
funktioner inom transportsektorn,
• kartlägga och analysera vilka verksamheter som bör
organiseras centralt och vilka som ur ett tillväxt- och
kundperspektiv kräver regional närvaro.
Uppdraget gäller i första hand ovan nämnda myndigheter.
Om andra verksamheter inom andra myndigheter i någon om-
9
fattning visar sig vara av intresse i sammanhanget får även
dessa beröras av översynen. Detta kan exempelvis bli aktuellt
när beredningen och genomförandet av de tidigare nämnda på-
gående myndighetsöversynerna är klara. Regeringens inriktning
är att kunna göra vissa ställningstaganden i samband med
budgetpropositionen för 2010.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredarens analys och förslag till åtgärder ska redovisas senast
den 1 april 2009. Om utredaren finner det lämpligt kan delar av
uppdraget dessförinnan redovisas i delrapporter. Regeringen har
för avsikt att ge ytterligare direktiv om genomförandet av ut-
redarens förslag samt om ytterligare analyser och förslag.
Utredaren ska bedriva arbetet i fortlöpande dialog med be-
rörda myndigheter och utredningar. Utredaren ska löpande
stämma av med och informera Regeringskansliet (Närings-
departementet).
Vidare ska utredaren samråda med andra myndigheter och
organisationer i den utsträckning som är nödvändig. Myndig-
heterna ska lämna utredaren det underlag som utredaren begär.
Utredaren ska hålla berörda centrala arbetstagarorganisa-
tioner informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra
sina synpunkter.
Utredaren ska lämna en konsekvensbedömning av före-
slagna åtgärder som ska omfatta ekonomiska, miljö- och kli-
matmässiga, organisatoriska och personalmässiga konsekvenser
av de förslag som läggs fram. I underlag som tas fram på indi-
vidnivå ska all statistik presenteras och analyseras utifrån kön.
Utredaren ska vidare redovisa de förslag till författningsänd-
ringar som utredarens förslag föranleder. I de fall de föreslagna
åtgärderna innebär ekonomiska åtaganden för staten ska finan-
sieringsförslag lämnas.
(Näringsdepartementet)